FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Gasaansluiting verwijderen
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 15:33
We hebben een warmtepomp en willen onze gasaansluiting laten verwijderen. De aanvraag daarvoor hebben we ingediend via mijnaansluiting.nl. Volgens onze energieleverancier zijn we verplicht een contract voor gas af te nemen en daar 20 euro per maand voor te betalen. Wel zouden we volgens de energieleverancier de kosten bij onze netbeheerder Liander kunnen declareren als dat heel lang duurt.

Mijn vragen:
- Zijn we inderdaad verplicht om die 20 euro per maand te betalen? Ons vaste energiecontract loopt op 1 oktober af en daarna moeten we een nieuw contract afsluiten.
- Als we daartoe verplicht zijn, wat is dan een redelijke termijn om aan Liander te geven? Ze melden overal dat er enorme wachttijden zijn, maar ze zeggen nergens hoelang het gaat duren.
Sorelladinsdag 13 september 2022 @ 15:54
Reken maar op 6 maanden (zolang heeft onze zoon moeten wachten).
Waar de energie leverancier op doelt zijn de transmissie kosten en dat ligt rond de 20 euro.
Je kan je gas bij de leverancier stop laten zetten zodat je de verbruikskosten van het gas niet meer hebt. In jouw geval zou je dus wel een nieuw contract af moeten sluiten maar dan alleen voor de elektriciteit. Bij essent en vattenfall kan dat als ik het goed heb).
Zolang je gas niet afgesloten is door Liander blijf je die transmissie kosten betalen ook al gebruik je geen gas meer (heel oneerlijk)
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 16:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 15:54 schreef Sorella het volgende:
Zolang je een gasafsluiting hebt blijf je die transmissie kosten betalen ook al gebruik je geen gas meer (heel oneerlijk)
Dat wil ik best doen, maar dan wel een schappelijke termijn. Ik denk zelf aan drie maanden. Als zij het niet binnen die tijd voor elkaar krijgen om mijn gasaansluiting te verwijderen of anderszins stop te zetten, dan vind ik niet dat ik door zou moeten blijven betalen.

Ik vermoed dat het sowieso binnen een jaar zal gebeuren omdat er anders een onveilige situatie ontstaat. Een tijdelijke afsluiting mag je althans om deze reden niet langer dan een jaar laten doen. Kan iemand zeggen of mijn vermoeden klopt? Dan nog mag ik hopen dat ik geen 240 euro kwijt ben aan een dienst die ik niet afneem.
sjorsie1982dinsdag 13 september 2022 @ 16:02
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2022 15:33 schreef Claudia_x het volgende:
We hebben een warmtepomp en willen onze gasaansluiting laten verwijderen. De aanvraag daarvoor hebben we ingediend via mijnaansluiting.nl. Volgens onze energieleverancier zijn we verplicht een contract voor gas af te nemen en daar 20 euro per maand voor te betalen. Wel zouden we volgens de energieleverancier de kosten bij onze netbeheerder Liander kunnen declareren als dat heel lang duurt.

Mijn vragen:
- Zijn we inderdaad verplicht om die 20 euro per maand te betalen? Ons vaste energiecontract loopt op 1 oktober af en daarna moeten we een nieuw contract afsluiten.
nee, wat ze je ook wijsmaken
quote:
- Als we daartoe verplicht zijn, wat is dan een redelijke termijn om aan Liander te geven? Ze melden overal dat er enorme wachttijden zijn, maar ze zeggen nergens hoelang het gaat duren.
er is geen verplichting.
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 16:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee, wat ze je ook wijsmaken
[..]
er is geen verplichting.
Heb je daar een bron bij?
sjorsie1982dinsdag 13 september 2022 @ 16:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je daar een bron bij?
mijn situatie en velen met mij.
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 16:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mijn situatie en velen met mij.
Ik weet niet hoe gevoelig mijn energieleverancier is voor het argument "dat is wat sjorsie1982 zegt". :Y)

Ik ken het Tweakerstopic, maar dat gaat specifiek over het al dan niet moeten betalen voor de verwijdering. Ik weet dat tijdelijk wettelijk is geregeld dat dat niet hoeft.
sjorsie1982dinsdag 13 september 2022 @ 16:16
eventueel kan je kiezen om voor 12 maanden je gasaansluiting af te laten sluiten. Dat kan vaak sneller en vanaf dan betaal je geen netbeheerkosten meer.
In die 12 maanden dien je de aanvraag in voor verwijdering. Als het langer duurt dan 12 maanden dan is dat hun pakkie an.
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 16:18
Ik zit nog even het Tweakerstopic te bestuderen. In de OP staat:

F. Je zou wettelijk verplicht zijn om een leveringscontract te hebben, zolang er nog een aansluiting in je huis is.
Dit is onzin. Het argument is vaak te berde gebracht door diverse netbeheerders, maar ze zijn er nooit in geslaagd om aan te geven waar dit dan wettelijk geregeld zou zijn. De eenvoudige wedervraag waar dit dan wettelijk is vastgelegd is genoeg om het argument om zeep te helpen. Zorg er wel voor dat je daadwerkelijk geen gas meer gebruikt, dat je dit nadrukkelijk meldt in je communicatie met de netbeheerder, en blijf ze er op wijzen dat ze op afspraak (artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB) welkom zijn de werkzaamheden te verrichten die ze nodig achten (alleen niet in jouw opdracht).
sjorsie1982dinsdag 13 september 2022 @ 16:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit nog even het Tweakerstopic te bestuderen. In de OP staat:

F. Je zou wettelijk verplicht zijn om een leveringscontract te hebben, zolang er nog een aansluiting in je huis is.
Dit is onzin. Het argument is vaak te berde gebracht door diverse netbeheerders, maar ze zijn er nooit in geslaagd om aan te geven waar dit dan wettelijk geregeld zou zijn. De eenvoudige wedervraag waar dit dan wettelijk is vastgelegd is genoeg om het argument om zeep te helpen. Zorg er wel voor dat je daadwerkelijk geen gas meer gebruikt, dat je dit nadrukkelijk meldt in je communicatie met de netbeheerder, en blijf ze er op wijzen dat ze op afspraak (artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB) welkom zijn de werkzaamheden te verrichten die ze nodig achten (alleen niet in jouw opdracht).

dit is ook zo.
Als ik ga verhuizen dan maak ik mijn andere huis ook gasvrij en zal ik deze eerst laten verzegelen en dan binnen die 12 maanden een verwijderingsverzoek indienen. Zo heb ik het ook gedaan in mijn huidige huis, echter toen gelden er andere regels. Ik heb bv 4 jaar met een verzegelde gasaansluiting gezeten.
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 16:23
Ik ben lid van Vereniging Eigen Huis en kan op die manier laagdrempelig juridisch advies inwinnen. Voor de zekerheid heb ik alvast een belafspraak gemaakt over deze kwestie. Dan kan ik vragen of de stelling van Tweakers klopt en wat dan de stappen zijn om te nemen. Ik wil immers niet het risico lopen dat mijn energieleverancier me vanaf 1 oktober geen elektriciteit meer levert omdat ik weiger vastrecht voor gas te betalen.
sjorsie1982dinsdag 13 september 2022 @ 16:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben lid van Vereniging Eigen Huis en kan op die manier laagdrempelig juridisch advies inwinnen. Voor de zekerheid heb ik alvast een belafspraak gemaakt over deze kwestie. Dan kan ik vragen of de stelling van Tweakers klopt en wat dan de stappen zijn om te nemen. Ik wil immers niet het risico lopen dat mijn energieleverancier me vanaf 1 oktober geen elektriciteit meer levert omdat ik weiger vastrecht voor gas te betalen.
je kan niet weigeren om geen vastrecht voor gas meer te betalen want het is 1 nota. Dus die betaal je of niet. Hooguit kan je storneren en dan zelf een bedrag - gasnetbeheerkosten overmaken, maar dat is vragen om problemen.
TheFreshPrincedinsdag 13 september 2022 @ 16:36
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2022 15:33 schreef Claudia_x het volgende:

Volgens onze energieleverancier zijn we verplicht een contract voor gas af te nemen en daar 20 euro per maand voor te betalen.
Zonder het hele topic te hebben gelezen, mijn ervaring:

- gaskraan dichtdraaien (en niet meer aankomen)
- energieleverancier bellen dat je je gascontract opzegt
- ATO wordt verbroken, dus ook geen contract meer met je netbeheerder
- je bent gasvrij, je betaalt niets meer, eventueel kan je nog je gasmeter laten weghalen

Op Tweakers zijn al vele tientallen die dat op die manier gedaan hebben.

Meer is het niet.

Je energieleverancier kan dwars doen maar uiteindelijk kan je een gascontract gewoon opzeggen.

Bij mij zeiden ze eerst ook dat het niet kon, toen zeiden ze dat "de gevolgen voor mijzelf zouden zijn" en na 4,5 jaar blijken er geen gevolgen ;)
sjorsie1982dinsdag 13 september 2022 @ 16:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zonder het hele topic te hebben gelezen, mijn ervaring:

- gaskraan dichtdraaien (en niet meer aankomen)
- energieleverancier bellen dat je je gascontract opzegt
- ATO wordt verbroken, dus ook geen contract meer met je netbeheerder
- je bent gasvrij, je betaalt niets meer, eventueel kan je nog je gasmeter laten weghalen

Op Tweakers zijn al vele tientallen die dat op die manier gedaan hebben.

Meer is het niet.

Je energieleverancier kan dwars doen maar uiteindelijk kan je een gascontract gewoon opzeggen.

Bij mij zeiden ze eerst ook dat het niet kon, toen zeiden ze dat "de gevolgen voor mijzelf zouden zijn" en na 4,5 jaar blijken er geen gevolgen ;)
is die van jou nog steeds niet verzegeld?
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 16:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zonder het hele topic te hebben gelezen, mijn ervaring:

- gaskraan dichtdraaien (en niet meer aankomen)
- energieleverancier bellen dat je je gascontract opzegt
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.

quote:
- ATO wordt verbroken, dus ook geen contract meer met je netbeheerder
- je bent gasvrij, je betaalt niets meer, eventueel kan je nog je gasmeter laten weghalen
Zo ver komen we dus niet.
TheFreshPrincedinsdag 13 september 2022 @ 17:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is die van jou nog steeds niet verzegeld?
Nee. Sinds begin 2019 niets meer gehoord van Stedin.
TheFreshPrincedinsdag 13 september 2022 @ 17:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.
Dat kan dus wel, ben het levende bewijs (en heb ook gewoon de procedure doorlopen zoals op Tweakers werd aangegeven).

Je energieleverancier is hier verder ook geen partij in: je kan altijd weg bij je leverancier (eventueel met boete als je een lopend contract hebt) en ze hebben zich er niet mee te bemoeien verder. Of je nu overstapt of opzegt: in beide gevallen heb je geen contract meer met ze.

Opzeggen, weg, ATO wordt opgezegd, klaar.

Maar sommige leverancier begrijpen het nog niet helemaal en denken dat ze op één of andere manier verantwoordelijkheid dragen voor de netbeheerder.

quote:
[..]
Zo ver komen we dus niet.
Nee, dat heb ik door...

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2022 17:08:25 ]
Leandradinsdag 13 september 2022 @ 17:03
Ik zou in dit geval voor de Sjorsie1982-route gaan: tijdelijke afsluiting voor 12 maanden en in die periode de definitieve afsluiting regelen.
Vooral vanwege de snelheid van die route.

Het is drama bij de netbeheerders, bij ons ging het om de aansluiting, maar zowel de bouw-aansluiting als de definitieve aansluiting elektra en water hebben veel langer op zich laten wachten dan de voorgeschreven 18 weken.
Ons hele huis is gebouwd op een aggregaat en water van de buren (en van die kuub voorraad vaten die de aannemer af en toe verwisselde).
TheFreshPrincedinsdag 13 september 2022 @ 17:12
Gaswet:

quote:
Paragraaf 1.1. Begripsbepalingen

Artikel 1o

afnemer: een persoon met een aansluiting op een gastransportnet;
quote:
Paragraaf 5.3a. Consumentenbescherming

Artikel 52b

Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011440/2022-08-01

Er is in de gaswet geen discussie over. Je leverancier houdt zich niet aan de wet.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2022 17:18:14 ]
tanteklaradinsdag 13 september 2022 @ 17:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.
[..]
Zo ver komen we dus niet.
Je hoeft niks uit te leggen. Gewoon opzeggen. Ik krijg het idee dat je van alles uitlegt tijdens het opzeggen. Niet nodig.
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 17:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat kan dus wel, ben het levende bewijs (en heb ook gewoon de procedure doorlopen zoals op Tweakers werd aangegeven).

Je energieleverancier is hier verder ook geen partij in: je kan altijd weg bij je leverancier (eventueel met boete als je een lopend contract hebt) en ze hebben zich er niet mee te bemoeien verder. Of je nu overstapt of opzegt: in beide gevallen heb je geen contract meer met ze.
Overstappen op een andere leverancier bij wie ik geen trouwe klant ben kost me waarschijnlijk meer geld omdat ik dan hogere variabele tarieven ga betalen. Ik heb er dus belang bij om het met mijn huidige leverancier goed te regelen.

Volgens het stroomschema op Tweakers is de volgende stap: "Zeg je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier. Machtig deze tegelijk om de ATO namens jou op te zeggen bij de netbeheerder (dit hoeft niet bevestigd)."
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 17:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:03 schreef Leandra het volgende:
Ik zou in dit geval voor de Sjorsie1982-route gaan: tijdelijke afsluiting voor 12 maanden en in die periode de definitieve afsluiting regelen.
Vooral vanwege de snelheid van die route.
Maar dan betaal ik neem ik aan ook geld?

quote:
Het is drama bij de netbeheerders, bij ons ging het om de aansluiting, maar zowel de bouw-aansluiting als de definitieve aansluiting elektra en water hebben veel langer op zich laten wachten dan de voorgeschreven 18 weken.
Ons hele huis is gebouwd op een aggregaat en water van de buren (en van die kuub voorraad vaten die de aannemer af en toe verwisselde).
Ik heb geprobeerd de netbeheerder te bellen, maar die heeft een telefonische storing. :')
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 17:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:24 schreef tanteklara het volgende:

[..]
Je hoeft niks uit te leggen. Gewoon opzeggen. Ik krijg het idee dat je van alles uitlegt tijdens het opzeggen. Niet nodig.
Neu, ik heb niks uitgelegd. En feitelijk heb ik niet opgezegd bij de energieleverancier maar heb ik een vraag gesteld over hoe dat per 1 oktober gaat. Ik kan dus prima jullie advies volgen en gewoon opzeggen. ^O^
Renedinsdag 13 september 2022 @ 17:39
Jammere van de monopolie van de netbeheerders die het mogelijk weer uitzetten bij organisaties als Visser Smid ed. Die laatste hebben het zo druk dat ze in bepaalde gevallen simpelweg zeggen 'o, we komen pas over 2 maanden aansluiten :W '.
Ivo1985dinsdag 13 september 2022 @ 18:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 16:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.
[..]
Zo ver komen we dus niet.
Je energieleverancier liegt en handelt in strijd met hun eigen algemene voorwaarden, de Nederlandse wetgeving en Europese wetgeving. Welke bagger maatschappij is het dit keer die klakkeloos de leugens overneemt die door de netbeheerders zijn ingefluisterd?
Ivo1985dinsdag 13 september 2022 @ 18:24
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:03 schreef Leandra het volgende:
Ik zou in dit geval voor de Sjorsie1982-route gaan: tijdelijke afsluiting voor 12 maanden en in die periode de definitieve afsluiting regelen.
Vooral vanwege de snelheid van die route.

Het is drama bij de netbeheerders, bij ons ging het om de aansluiting, maar zowel de bouw-aansluiting als de definitieve aansluiting elektra en water hebben veel langer op zich laten wachten dan de voorgeschreven 18 weken.
Ons hele huis is gebouwd op een aggregaat en water van de buren (en van die kuub voorraad vaten die de aannemer af en toe verwisselde).
Waarom betalen voor een afsluiting van 12 maanden?

De gasaansluiting is niet van TS. En het contract is conform de wet gewoon opzegbaar.

Nadat is opgezegd en de opzegtermijn is verstreken zijn er géén verplichtingen meer ten aanzien van de gasaansluiting. Behalve de verplichting om personeel van de netbeheerder binnen te laten indien de netbeheerder minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak heeft gemaakt.

Alléén bij calamiteiten mag de netbeheerder zonder voorafgaande afspraak je perceel / pand betreden. Maar als dat aan de orde is dan staan brandweer en politie ook al op de stoep.
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 22:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 18:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je energieleverancier liegt en handelt in strijd met hun eigen algemene voorwaarden, de Nederlandse wetgeving en Europese wetgeving. Welke bagger maatschappij is het dit keer die klakkeloos de leugens overneemt die door de netbeheerders zijn ingefluisterd?
Greenchoice. *O*
Claudia_xdinsdag 13 september 2022 @ 22:06
De buren gaan morgen hun aansluiting opzeggen, dus die fluister ik ook in wat hun rechten zijn.
Ivo1985dinsdag 13 september 2022 @ 23:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Greenchoice. *O*
Ah, een bekende wetsovertreder.

Als ze je opzegging weigeren, wil je daarover dan ook een klacht indienen bij de ACM.
De Tweakers die van het gas zijn gegaan en tegen deze problemen stuiten zien graag dat de ACM ingrijpt. Maar de ACM komt pas in actie als er heel veel gelijkluidende klachten binnen komen.
klipperdinsdag 13 september 2022 @ 23:52
Wat een horror verhalen.

Ik heb via mijn aansluitingen mijn gas aansluiting opgezegden aangegeven dat deze eind augustus weg mocht.
Komende donderdag wordt deze verwijderd.
Is twee weken later dan gepland……en dit puur doordat de werkzaamheden toen uitliepen.
freak1donderdag 15 september 2022 @ 09:48
wat @TheFreshPrince al zeer goed onderbouwd meld, de correcte procedure is

-bij je leverancier je gasaansluiting opzeggen. dit mogen ze je niet weigeren. weigeren ze? vraag ze of je dit in schrift kan krijgen met onderbouwing waarom want dit ga je oppakken met je advocaat. moet je eens kijken hoe snel het ineens wel kan. als jij bij je energie leverancier je gascontract op zegt dan hebben ze dat te respecteren. ik ga geen bronnen herhalen want TheFreshPrince heeft al heel duidelijk gemaakt dat dit netjes hier staat vermeld https://wetten.overheid.nl/BWBR0011440/2022-08-01

vervolgens kun je 2 dingen doen
-aanmelden bij mijnaansluiting.nl dat je je gasaansluiting wilt laten verwijderen. dan is er helaas een kans dat er gesteggel gaat ontstaan over de kosten daarvoor.
-alternatief; ikzelf heb gewoon het gascontract opgezegd, gewacht tot Liander aan de bel trok, die waren nog een beetje aan het pruttelen over de kosten van de meter weghalen, heb ze een paar keer gemeld dat dat ding van mij niet weg moest, dat ik geen gas meer gebruik en dat het wat mij betreft hun probleem was. uiteindelijk kosteloos verwijderd.

maar dat Greenchoice loopt te zeuren moeten ze zelf weten. zeg netjes de gasaansluiting op, da tmogen ze niet weigeren.
freak1donderdag 15 september 2022 @ 09:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 23:52 schreef klipper het volgende:
Wat een horror verhalen.

Ik heb via mijn aansluitingen mijn gas aansluiting opgezegden aangegeven dat deze eind augustus weg mocht.
Komende donderdag wordt deze verwijderd.
Is twee weken later dan gepland……en dit puur doordat de werkzaamheden toen uitliepen.
op zich een goede strategie, het enige nadeel is dat er soms dan van je netbeheerder een flinke rekening achteraan komt.. dat is wettelijk geregeld dat het niet mag.. maar let op dat ze het niet stiekem toch proberen..
klippermaandag 19 september 2022 @ 19:39
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:50 schreef freak1 het volgende:

[..]
op zich een goede strategie, het enige nadeel is dat er soms dan van je netbeheerder een flinke rekening achteraan komt.. dat is wettelijk geregeld dat het niet mag.. maar let op dat ze het niet stiekem toch proberen..
Nee die komt er niet.

4. Wat houdt de 100/0 regeling in?
add
De Minister heeft besloten dat klanten die van het aardgas afgaan niet zelf de kosten meer hoeven te dragen. De kosten worden dan verdeeld over alle klanten die nog gas gebruiken. Dit is om meer duidelijkheid te geven aan de consument en de voorlopers in de energietransitie tegemoet te komen. De regeling geldt sinds 1 maart 2021. Het gaat om een tijdelijke regeling totdat in 2023 de nieuwe energiewet van kracht is waarin de kostenverdeling definitief zal worden geregeld.
freak1dinsdag 20 september 2022 @ 11:59
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:39 schreef klipper het volgende:

[..]
Nee die komt er niet.

4. Wat houdt de 100/0 regeling in?
add
De Minister heeft besloten dat klanten die van het aardgas afgaan niet zelf de kosten meer hoeven te dragen. De kosten worden dan verdeeld over alle klanten die nog gas gebruiken. Dit is om meer duidelijkheid te geven aan de consument en de voorlopers in de energietransitie tegemoet te komen. De regeling geldt sinds 1 maart 2021. Het gaat om een tijdelijke regeling totdat in 2023 de nieuwe energiewet van kracht is waarin de kostenverdeling definitief zal worden geregeld.
zucht, dat zeg ik toch
ze mogen er geen kosten voor in rekening brengen, maar reken er maar op dat ze het wel gaan proberen... en dan gaan ze het anders noemen.. uitgebruikname kosten weet ik veel... die netbeheerders staan erom bekend dat ze het vies spelen en de grenzen opzoeken.. mijn waarschuwing was simpelweg, ze mogen geen kosten in rekening brengen, maar pas op dat ze het niet proberen.
sjorsie1982dinsdag 20 september 2022 @ 12:01
- Dit gedoe kun je gewoon achterwege laten -

[ Bericht 93% gewijzigd door CoolGuy op 20-09-2022 13:56:33 ]
qajariaqdinsdag 20 september 2022 @ 15:34
Greenchoise "app met Watt" komt er dus mee dat je eerst bij de netbeheerder moet opzeggen.

<copy>
Goedemiddag 😁

Ik ben Watt, de chatbot van Greenchoice. Ik geef antwoord op veelgestelde vragen.

Je had een vraag over gas opzeggen

Je hebt het over aardgasvrij wonen, iets waar wij erg vrolijk van worden. Wat is precies je vraag?
kies opnieuw
Ik wil het contract voor gas opzeggen

Als je helemaal geen gebruik meer maakt van gas, kan je netbeheerder deze tijdelijk afsluiten of geheel verwijderen.

Informeer bij je netbeheerder welke optie voor jou van toepassing is.
(Wie is mijn netbeheerder?)

Daarna kun je je opzegging voor gas aan ons doorgeven via een van onze contactopties.

</copy>

Is dat handig om dan via mijnaansluiting.nl het op te zeggen en te zien waar het heen gaat of kan ik echt beter eerst het contract met GC op zien te zeggen?
sjorsie1982dinsdag 20 september 2022 @ 17:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 15:34 schreef qajariaq het volgende:
Greenchoise "app met Watt" komt er dus mee dat je eerst bij de netbeheerder moet opzeggen.

<copy>
Goedemiddag 😁

Ik ben Watt, de chatbot van Greenchoice. Ik geef antwoord op veelgestelde vragen.

Je had een vraag over gas opzeggen

Je hebt het over aardgasvrij wonen, iets waar wij erg vrolijk van worden. Wat is precies je vraag?
kies opnieuw
Ik wil het contract voor gas opzeggen

Als je helemaal geen gebruik meer maakt van gas, kan je netbeheerder deze tijdelijk afsluiten of geheel verwijderen.

Informeer bij je netbeheerder welke optie voor jou van toepassing is.
(Wie is mijn netbeheerder?)

Daarna kun je je opzegging voor gas aan ons doorgeven via een van onze contactopties.

</copy>

Is dat handig om dan via mijnaansluiting.nl het op te zeggen en te zien waar het heen gaat of kan ik echt beter eerst het contract met GC op zien te zeggen?
Ik zou je netbeheerder bellen voor een afsluiting. Dan heb je een jaar de tijd voor de aanvraag voor verwijdering.
Ivo1985dinsdag 20 september 2022 @ 18:31
@qajariaq
Die Watt moet je gewoon vertellen volgens welk artikel van de algemene voorwaarden je je contract voor gas kunt opzeggen.

Je hoeft verder niets met de netbeheerder te regelen. Als de netbeheerder iets met de aansluiting wil doen als jij geen gas meer gebruikt en geen contract meer hebt, staat het de netbeheerder vrij om daarvoor het initiatief te nemen en de kosten + het risico te dragen. Ze kunnen dan zonder opdracht van jouw kant contact met je opnemen.
sjorsie1982dinsdag 20 september 2022 @ 18:42
ik zou je CV weer terug plaatsen nu met het prijsplafond.
qajariaqdinsdag 20 september 2022 @ 18:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 18:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou je CV weer terug plaatsen nu met het prijsplafond.
70 ct/KwH en 1,50 eur/M3
Of te wel met een COP van iets boven twee kan het al uit om gas de deur uit te doen.

BTW: wat heb jij een opstandige bui vandaag, wil je iets kwijt?
Seven.dinsdag 20 september 2022 @ 19:15
In maart aanvraag gedaan om gasaansluiting weg te halen. Vorige week bericht gehad dat de uitvoerder binnenkort contact opneemt om het werk in te plannen.

Wij moesten 6 of 8 weken doorbetalen voor de gasaansluiting (administratieve achterstand).
sjorsie1982dinsdag 20 september 2022 @ 19:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 18:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
70 ct/KwH en 1,50 eur/M3
Of te wel met een COP van iets boven twee kan het al uit om gas de deur uit te doen.

BTW: wat heb jij een opstandige bui vandaag, wil je iets kwijt?
1 m3 gas is 8,8 kwh
dus 1 m3 gas kost aan elektra 6,15 euro.
Een COP van 3,6 is reeel, dus voor 1 m3 is er 2,44 kwh nodig, oftewel 1,71 eur ipv 1,5 euro voor die m3 gas.
Ivo1985dinsdag 20 september 2022 @ 20:06
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2022 19:15 schreef Seven. het volgende:
In maart aanvraag gedaan om gasaansluiting weg te halen. Vorige week bericht gehad dat de uitvoerder binnenkort contact opneemt om het werk in te plannen.

Wij moesten 6 of 8 weken doorbetalen voor de gasaansluiting (administratieve achterstand).
Dat hoefde je helemaal niet als je gewoon je gascontract had opgezegd.
klipperdinsdag 27 september 2022 @ 09:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 11:59 schreef freak1 het volgende:

[..]
zucht, dat zeg ik toch
ze mogen er geen kosten voor in rekening brengen, maar reken er maar op dat ze het wel gaan proberen... en dan gaan ze het anders noemen.. uitgebruikname kosten weet ik veel... die netbeheerders staan erom bekend dat ze het vies spelen en de grenzen opzoeken.. mijn waarschuwing was simpelweg, ze mogen geen kosten in rekening brengen, maar pas op dat ze het niet proberen.
Dubbel zucht.
Ik zei toch dat het onzin was.
Als je je gasaansluiting via mijn aansluiting laat verwijderen, staat er ook gelijk dat het tijdelijk gratis is.
Vervolgens vul je alles in en krijg je binnen 10 dagen de offerte en daar staat dus ¤0 op

Al die ongefundeerde aannames hier altijd.
klipperdinsdag 27 september 2022 @ 09:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 18:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik zou je CV weer terug plaatsen nu met het prijsplafond.
vast contract, dus heb niets aan dat plafond.
sjorsie1982dinsdag 27 september 2022 @ 10:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:50 schreef klipper het volgende:

[..]
Dubbel zucht.
Ik zei toch dat het onzin was.
Als je je gasaansluiting via mijn aansluiting laat verwijderen, staat er ook gelijk dat het tijdelijk gratis is.
Vervolgens vul je alles in en krijg je binnen 10 dagen de offerte en daar staat dus ¤0 op

Al die ongefundeerde aannames hier altijd.
Pas maar op deze reactie wordt zo verwijderd net zoals die van mij.
freak1dinsdag 27 september 2022 @ 10:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:50 schreef klipper het volgende:

[..]
Dubbel zucht.
Ik zei toch dat het onzin was.
Als je je gasaansluiting via mijn aansluiting laat verwijderen, staat er ook gelijk dat het tijdelijk gratis is.
Vervolgens vul je alles in en krijg je binnen 10 dagen de offerte en daar staat dus ¤0 op

Al die ongefundeerde aannames hier altijd.
triple zucht, ik heb toch al aangegeven waar ik dat op baseer? ik ben het volledig met je eens dat het gratis hoort te zijn en dat het overal staat. mijn waarschuwing is dat je in de gaten moet houden dat de netbeheerder het toch gaat proberen via een omweg.
heiden6woensdag 28 september 2022 @ 03:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 17:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Overstappen op een andere leverancier bij wie ik geen trouwe klant ben kost me waarschijnlijk meer geld omdat ik dan hogere variabele tarieven ga betalen. Ik heb er dus belang bij om het met mijn huidige leverancier goed te regelen.

Volgens het stroomschema op Tweakers is de volgende stap: "Zeg je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier. Machtig deze tegelijk om de ATO namens jou op te zeggen bij de netbeheerder (dit hoeft niet bevestigd)."
Ik krijg de indruk dat je in de veronderstelling bent dat je zaken moet doen met één energieleverancier voor gas en stroom. Misschien vergis ik me, maar voor de zekerheid: je kunt ook gewoon alleen gas of alleen stroom bij een leverancier afnemen, dit is niet aan elkaar gekoppeld.

Je hoeft dus niet je contract voor stroom ook meteen op te zeggen als je je gascontract opzegt, en als je overstapt naar een andere leverancier kun je dit ook alleen voor de stroom doen en het gascontract niet overzetten (of andersom). Het maakt hiervoor niet uit dat er (nog) wel een gasaansluiting is op jouw adres, het zijn simpelweg twee verschillende producten/diensten waar je apart overeenkomsten voor kunt sluiten. Dat de meeste mensen die contracten tegelijk bij dezelfde leverancier afsluiten en voor dezelfde termijn is een kwestie van gemakzucht en/of onwetendheid. Er zijn mensen die hun gastarief voor 3 jaar vast hebben gezet bij Essent en hun stroomtarieven voor 1 jaar bij Vattenfall, om maar wat te noemen.

Dit is ook de reden dat de opzegboete bij een vast contract "per product" wordt gerekend, dus bijvoorbeeld bij minder dan 1 jaar resterende contractduur is dit 50 euro (en dus 100 euro als je de contracten voor zowel gas als stroom voortijdig beëindigt). Deze relatief lage vergoedingen maken het mogelijk om als consument met weinig risico langere contracten aan te gaan, zelfs als de tarieven al vrij hoog zijn, omdat je de financiële schade grotendeels kunt afwentelen op de leverancier wanneer de tarieven sterk dalen - en als ze nog verder stijgen zit je met een vast contract juist goed. Er zal waarschijnlijk pas weer een noemenswaardig aanbod aan vaste contracten komen wanneer dit wordt veranderd, omdat het op dit moment onder de huidige regels simpelweg onverantwoord is.

[ Bericht 19% gewijzigd door heiden6 op 28-09-2022 03:13:03 ]