abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:27:47 #1
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205925769
Wij hebben in ons nieuwe huis vloerverwarming aan laten leggen. Nu moeten we dit helemaal in gaan regelen maar ik snap er helemaal niets van. De aannemer doet vaag ("ja dat moet je gewoon aan zo'n CV-installateur vragen") en degene die het aan heeft gelegd zegt dat zij het ook niet doen en dat het allemaal heel makkelijk is. "Gewoon de CV elke dag met 5 graden verhogen".

Goed. Ik ben dus een n00b en snap er dus echt de ballen van dus ik heb iemand nodig die me even in Jip en Janneke taal uitlegt hoe dit werkt :@ En Fok kennende moet dat vast wel lukken. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?!

Hier een foto van hoe het hele gebeuren eruit ziet:

De groene buizen zijn voor de onderste 2 verdiepingen en de witte voor de bovenste 2 verdiepingen (we hebben een split level).

Wie kan helpen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_205925900
Heb je alleen vloerverwarming of ergens ook nog radiatoren?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:37:15 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205925941
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:35 schreef etuiedelapiel het volgende:
Heb je alleen vloerverwarming of ergens ook nog radiatoren?
Overal is vloerverwarming, alleen in de badkamer hangt nog een radiator (wat dubbelop is want ook daar zit vloerverwarming). Ik zou ook graag weten hoe je het in losse zones in kan stellen maar bij die vraag begon iedereen helemaal te flippen :') Dus eerst maar eens kijken of we het überhaupt werkend kunnen krijgen :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_205926018
Zit er in de buurt van de foto verdeler nog een thermostaatkraan?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:43:18 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926067
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:40 schreef etuiedelapiel het volgende:
Zit er in de buurt van de foto verdeeling nog een thermostaatkraan?
Ik zat ook al naar filmpjes te kijken waarbij je inderdaad een thermostaatkraan ziet maar dat zie ik zelf nergens. Alleen die witte doppen die je kunt draaien bovenop, maar daar staat ook geen temperatuur bij. Volgens de monteur moeten wie het via de CV-ketel regelen, maar gaat dan niet ook de temperatuur van het water en dergelijke naar beneden :?
pi_205926139
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:43 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zat ook al naar filmpjes te kijken waarbij je inderdaad een thermostaatkraan ziet maar dat zie ik zelf nergens. Alleen die witte doppen die je kunt draaien bovenop, maar daar staat ook geen temperatuur bij. Volgens de monteur moeten wie het via de CV-ketel regelen, maar gaat dan niet ook de temperatuur van het water en dergelijke naar beneden :?
Nee je hebt cv watertemperatuur en warmwater temperatuur. Cv water mag in opstart niet hoger dan 20C en dan dagelijks iets verhogen tot max 40C.
Rustig aan daarmee! Risico op schade/scheuren in groot vandaar dat beiden daar niet aan willen.
Wat voor een vloer ligt er trouwens op?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:50:51 #7
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926200
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:48 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Nee je hebt cv watertemperatuur en warmwater temperatuur. Cv water mag in opstart niet hoger dan 20C en dan dagelijks iets verhogen tot max 40C.
Rustig aan daarmee! Risico op schade/scheuren in groot vandaar dat beiden daar niet aan willen.
Wat voor een vloer ligt er trouwens op?
Hoe regel je het warmwater temperatuur dan? Sorry hoor, ben echt een n00b :')

De installateur vertelde wel dat we moesten beginnen bij 30 graden en niet hoger dan 45 graden, maar online lees ik inderdaad weer 20 graden en niet hoger dan 40. Nogal een verschil 8)7

Er ligt beneden pvc en boven laminaat.
pi_205926262
Lijkt me een pomploze vloerverwarming verdeler voor lage temperatuur verwarming. Voor een warmtepomp dus.
Risico een met normale cv is dat je nu heet water je vloer in kan sturen.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:55:43 #9
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926301
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:53 schreef Estate2 het volgende:
Lijkt me een pomploze vloerverwarming verdeler voor lage temperatuur verwarming. Voor een warmtepomp dus.
Risico een met normale cv is dat je nu heet water je vloer in kan sturen.
Het idee is inderdaad dat er op termijn een warmtepomp komt, maar dat is nog niet zo. En zou toch fijn zijn om nu ook gewoon verwarming te hebben :D Is het wel helemaal goed gegaan dan? Of zouden we tot die tijd een ander soort verdeler moeten hebben?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:56:49 #10
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926328
Zo ziet het er trouwens boven uit:

pi_205926377
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:55 schreef MaJo het volgende:

[..]
Het idee is inderdaad dat er op termijn een warmtepomp komt, maar dat is nog niet zo. En zou toch fijn zijn om nu ook gewoon verwarming te hebben :D Is het wel helemaal goed gegaan dan? Of zouden we tot die tijd een ander soort verdeler moeten hebben?
Omdat zeker te weten moet je natuurlijk bij de installateur zijn.

Maar je kunt je CV instellen dat die verwarmingswater geeft van 25 - 30 graden.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 22:01:12 #12
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926431
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:58 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Omdat zeker te weten moet je natuurlijk bij de installateur zijn.

Maar je kunt je CV instellen dat die verwarmingswater geeft van 25 - 30 graden.
De installateur zei dat het inderdaad zo gemaakt is dat er in de toekomst een warmtepomp op kan. Maar hij weet ook dat we nu ook het willen gebruiken.

Ok, CV instellen op een lagere temperatuur. En dan? Hoe krijgt de vloerverwarming dan een seintje dat het moet werken, kwestie van al die knoppen opendraaien ofzo :?

De thermostaat geeft op dit moment 22,5 graad aan dus die gaat ook niks aansturen natuurlijk.
pi_205926496
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:43 schreef MaJo het volgende:

[..]
Die witte knoppen bepaal je de doorvoersnelheid van het water voor die ene lus. Stel 1 lus is groter dan de andere dan wil je dat die t water anders laat doorstromen… eiglk niet aankomen dus.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_205926501
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:01 schreef MaJo het volgende:

[..]
De installateur zei dat het inderdaad zo gemaakt is dat er in de toekomst een warmtepomp op kan. Maar hij weet ook dat we nu ook het willen gebruiken.

Ok, CV instellen op een lagere temperatuur. En dan? Hoe krijgt de vloerverwarming dan een seintje dat het moet werken, kwestie van al die knoppen opendraaien ofzo :?

De thermostaat geeft op dit moment 22,5 graad aan dus die gaat ook niks aansturen natuurlijk.
Klopt die moet je hoger instellen,het gaat een beetje warmer worden de komende week ~:)
pi_205926532
quote:

[..]

.

Cv gaat aan als de thermostaat aan de muur warmer is ingesteld dan de omgevings temperatuur.

Wat men zei stel de cv in op een cv temp van 20 graden. Over paar weken eens verhogen… met deze temperaturen buiten ga je geen gas verbranden mag ik hopen.
pi_205926588
quote:

[..]

De knoppen zullen standaard wel open staan. En de CV zal pas gaan verwarmen als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt.
Dus watertemperatuur instellen op ergens tussen de 20 en 25 graden voor het opstoken. En dan om te testen de even de gewenste temp op de themostaat instellen boven de 23 graden.

Precieze opstookprotocol zelf even opzoeken.
Voorheen Post ID 101472
pi_205926589
quote:

[..]

Een installatie staat verder los van warmte pomp.

Enige wat ik mis is een thermostaat kraan bij je verdeler. Om precies te zijn op die witte leiding voor die ronde temperatuur dingen.
pi_205926697
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:09 schreef Chinless het volgende:

[..]
Een installatie staat verder los van warmte pomp.

Enige wat ik mis is een thermostaat kraan bij je verdeler. Om precies te zijn op die witte leiding voor die ronde temperatuur dingen.
Dat hoeft niet als je geen radiatoren hebt die apart(lees warmer) aangestuurd moeten worden.
pi_205926701
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:09 schreef Chinless het volgende:

[..]

Is opzich niet nodig bij een lagetemperatuurverwarmer (warmtepomp) en vloerverwarming, maar in dit geval hadden ze beter een verdeler met bypass en thermostaatknop kunnen plaatsen. Maakt prijstechnisch ook niet veel uit.
Voorheen Post ID 101472
pi_205927139
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:14 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Is opzich niet nodig bij een lagetemperatuurverwarmer (warmtepomp) en vloerverwarming, maar in dit geval hadden ze beter een verdeler met bypass en thermostaatknop kunnen plaatsen. Maakt prijstechnisch ook niet veel uit.
Klopt ook dat het niet nodig is maar maakt t leven wel makkelijker en z’n ding is 20 euro ofzo. Maar goed in dit geval dus op cv temp laag instellen.
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 23:12:27 #21
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205927719
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:04 schreef Chinless het volgende:

[..]
Die witte knoppen bepaal je de doorvoersnelheid van het water voor die ene lus. Stel 1 lus is groter dan de andere dan wil je dat die t water anders laat doorstromen… eiglk niet aankomen dus.
Ok check, ik blijf eraf :D

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:05 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Klopt die moet je hoger instellen,het gaat een beetje warmer worden de komende week ~:)
Hehe ik wacht nog wel even af dan, volgende week gaat het onder de 20 graden worden. Mooi moment om dan te testen :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:06 schreef Chinless het volgende:

Cv gaat aan als de thermostaat aan de muur warmer is ingesteld dan de omgevings temperatuur.

Wat men zei stel de cv in op een cv temp van 20 graden. Over paar weken eens verhogen… met deze temperaturen buiten ga je geen gas verbranden mag ik hopen.
Ah ok, zo moeilijk is het dus helemaal niet. CV op lagere temperatuur en dan via de thermostaat verder ^O^
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 23:13:54 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205927747
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:14 schreef Estate2 het volgende:

[..]
En hoe kunnen we het nu zo instellen dat je per ruimte kunt verwarmen? Boven hoeft het bijvoorbeeld niet net zo warm te zijn als beneden. Ik las iets over afknijpen van de leidingen maar geen idee hoe dat dan weer werkt _O-
pi_205928121
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:13 schreef MaJo het volgende:

[..]
En hoe kunnen we het nu zo instellen dat je per ruimte kunt verwarmen? Boven hoeft het bijvoorbeeld niet net zo warm te zijn als beneden. Ik las iets over afknijpen van de leidingen maar geen idee hoe dat dan weer werkt _O-
Dan zou je iets met zoneregeling moeten doen, met Evohome oid. Maar dat is een flinke uitbreiding op deze verdeler.
Je kunt ook de waterhoevelheid per lus regelen (en dus de warmte afgifte) met die witte knoppen op de verdeler, maar dat is trail and error.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 23:38:50 #24
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205928284
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:32 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Dan zou je iets met zoneregeling moeten doen, met Evohome oid. Maar dat is een flinke uitbreiding op deze verdeler.
Je kunt ook de waterhoevelheid per lus regelen (en dus de warmte afgifte) met die witte knoppen op de verdeler, maar dat is trail and error.
Ik ga me er eens in verdiepen. Ik kan me voorstellen dat het wel een investering is maar waarschijnlijk bespaar je ook snel geld door bepaalde zones lager in te stellen.
pi_205929848
Riskante installatie, er is geen enkele beveiliging op hogere temperatuur water in de vloer.

Veel CV ketels zijn niet eens in staat om 20 graden water te maken. 40 is soms zelfs een uitdaging.

Gas gestookte systemen zijn ook nooit ontwerpen op die temperaturen.

Ik hoop voor je dat dit gaat werken. Ik denk dat het een feest van pendelen wordt.

Z.s.m. met de warmtepomp aan de slag.

Je moet in de ketel zelf je water temperatuur instellen, niet op de thermostaat.

Probleem met je huidige setup is dat het ketel water direct je vloer in gaat. Geen menging, geen beveiliging, geen uitschakel beveiliging op de verdeler.

Een nare eigenschap van veel ketels is dat deze geregeld de temperatuur fors overschrijden ondanks je instellingen.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 13:44:25 #26
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205932979
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 07:52 schreef Gieliovd het volgende:
Riskante installatie, er is geen enkele beveiliging op hogere temperatuur water in de vloer.

Veel CV ketels zijn niet eens in staat om 20 graden water te maken. 40 is soms zelfs een uitdaging.

Gas gestookte systemen zijn ook nooit ontwerpen op die temperaturen.

Ik hoop voor je dat dit gaat werken. Ik denk dat het een feest van pendelen wordt.

Z.s.m. met de warmtepomp aan de slag.

Je moet in de ketel zelf je water temperatuur instellen, niet op de thermostaat.

Probleem met je huidige setup is dat het ketel water direct je vloer in gaat. Geen menging, geen beveiliging, geen uitschakel beveiliging op de verdeler.

Een nare eigenschap van veel ketels is dat deze geregeld de temperatuur fors overschrijden ondanks je instellingen.
Lekker dan -O- De aannemer wist dat we in de toekomst voor een warmtepomp wilden gaan maar ook dat dit zeker niet binnen nu en de komende 3 jaar is. De CV-ketel die er hangt is bijna 15 jaar oud, die zou wel aan vervanging toe kunnen zijn maar we twijfelen daarover omdat we dus misschien voor een warmtepomp gaan en dan is die hele CV-ketel overbodig. Volgens de aannemer zou het prima moeten werken zo. Misschien toch maar eens kijken naar een nieuwe CV leasen, denk dat we voor die paar jaar dan goedkoper uit zijn.
pi_205934727
Eerst proberen, dan plan maken.

Marktplaats staat vol goede ketels.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 16:28:07 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205936219
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 15:29 schreef Gieliovd het volgende:
Eerst proberen, dan plan maken.

Marktplaats staat vol goede ketels.
Eerst maar eens kijken of de ketel op 20 graden kan :D Wat gebeurt er als er te heet water door de buizen gaat, beschadiging van de vloer?

Qua warmtepomp willen we voor hybride gaan, maakt dit nog uit?
pi_205937644
Te heet water kan je vloer doen scheuren.

Hybride betekent wederom hetzelfde probleem, eigenlijk verkeerde verdelers. In gesprek met je installateur voor opties lijkt me het beste.
  Moderator zondag 11 september 2022 @ 23:34:29 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205942891
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 17:46 schreef Gieliovd het volgende:
Te heet water kan je vloer doen scheuren.

Hybride betekent wederom hetzelfde probleem, eigenlijk verkeerde verdelers. In gesprek met je installateur voor opties lijkt me het beste.
Ga ik die maar weer eens bellen ja :Y
pi_205944741
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 23:34 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ga ik die maar weer eens bellen ja :Y
Als je een betonvloer en nog zo'n 1 a 2m2 ruimte hebt van 2 meter hoog naast de verdeler van de vloerverwarming en je kunt met lage temperaturen werken dan sowieso voor All Electric gaan. Heb je niet genoeg ruimte bijvoorbeeld dan zou hybride een optie kunnen zijn.

Je cv ketel niet meteen weg gooien als ie niet helemaal perfect draait. Er valt nog genoeg in te stellen. Wel er voor zorgen dat na het opstookprotocol de temperatuur van het cv water niet hoger komt dan 40 graden, hogere temperaturen zijn slecht voor je vloer en niet fijn aan je voeten.

Qua opstookprotocol: iedere 24h de temperatuur van het cv water met 2 graden verhogen. Dit moet je op je cv ketel doen. Maximaal 40 graden aanhouden en met 20 beginnen.
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 11:06:04 #32
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205945434
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:02 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Als je een betonvloer en nog zo'n 1 a 2m2 ruimte hebt van 2 meter hoog naast de verdeler van de vloerverwarming en je kunt met lage temperaturen werken dan sowieso voor All Electric gaan. Heb je niet genoeg ruimte bijvoorbeeld dan zou hybride een optie kunnen zijn.

Je cv ketel niet meteen weg gooien als ie niet helemaal perfect draait. Er valt nog genoeg in te stellen. Wel er voor zorgen dat na het opstookprotocol de temperatuur van het cv water niet hoger komt dan 40 graden, hogere temperaturen zijn slecht voor je vloer en niet fijn aan je voeten.

Qua opstookprotocol: iedere 24h de temperatuur van het cv water met 2 graden verhogen. Dit moet je op je cv ketel doen. Maximaal 40 graden aanhouden en met 20 beginnen.
De ruimte hebben we zeker maar het zit hem eerder in het budget, all electric kost toch al gauw zo'n 30k? Dat hebben we de komende jaren niet bij elkaar gespaard.

Ik ga eens kijken naar de instelling van de CV-ketel. Later deze week dalen de temperaturen buiten dus dan kunnen we het mooi eens gaan testen :)
pi_205945898
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:06 schreef MaJo het volgende:

[..]
De ruimte hebben we zeker maar het zit hem eerder in het budget, all electric kost toch al gauw zo'n 30k? Dat hebben we de komende jaren niet bij elkaar gespaard.

Ik ga eens kijken naar de instelling van de CV-ketel. Later deze week dalen de temperaturen buiten dus dan kunnen we het mooi eens gaan testen :)
Nee, eerder de helft. Met zo'n 15k moet je wel klaar kunnen zijn inclusief installatie. En dan krijg je nog zo'n 3k aan subsidie terug :)
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 12:19:57 #34
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205946182
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:51 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Nee, eerder de helft. Met zo'n 15k moet je wel klaar kunnen zijn inclusief installatie. En dan krijg je nog zo'n 3k aan subsidie terug :)
Poeh, het blijven enorme bedragen. Er zit al bijna een ton in het huis en het geld is nu wel echt even op. Maar het staat zeker op de lijst voor de nabije toekomst.

Hoe snel heb je zo'n pomp er tegenwoordig uit? Zonnepanelen heb je inmiddels in 4,5 jaar terugverdiend, dat is wel de moeite. Is dat met warmtepompen ook zo?
  Moderator maandag 12 september 2022 @ 12:26:55 #35
45833 crew  Fogel
pi_205946273
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:19 schreef MaJo het volgende:

[..]
Poeh, het blijven enorme bedragen. Er zit al bijna een ton in het huis en het geld is nu wel echt even op. Maar het staat zeker op de lijst voor de nabije toekomst.

Hoe snel heb je zo'n pomp er tegenwoordig uit? Zonnepanelen heb je inmiddels in 4,5 jaar terugverdiend, dat is wel de moeite. Is dat met warmtepompen ook zo?
Ligt aan je verbruik en de COP.
Stel dat je voor iedere kilowatt die je erinstopt 4 voor terugkrijgt, en je tarief op bv 50 cent voor een kilowatt ligt, dan is iedere 50 cent opeens 2 euro waard.
15k terugverdienen doe je dan al met 10.000 kilowatt aan verbruik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2025:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_205946281
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:19 schreef MaJo het volgende:

[..]

Gemiddeld verbruik gas op jaarbasis, 1200m3 * 3 euro = 3600 euro
Gemiddeld verbruik warmtepomp 3400kwh * 0,40 euro = 1360 euro

Winst 1 jaar = ruim 2000 euro
5 jaar is het wel terugverdiend, met zonnepanelen nog sneller natuurlijk
  Moderator woensdag 14 september 2022 @ 10:03:06 #37
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205969477
Ok, probleempje: Installateur van Feenstra was er zojuist en onze ketel kan niet lager dan 30 graden en kan alleen met stappen van 10 graden verhoogd worden. Het oude besje komt uit 2005. Als de wiedeweerga de ketel vervangen of zouden we het aan moeten durven met deze temperaturen?
pi_205969554
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 10:03 schreef MaJo het volgende:
Ok, probleempje: Installateur van Feenstra was er zojuist en onze ketel kan niet lager dan 30 graden en kan alleen met stappen van 10 graden verhoogd worden. Het oude besje komt uit 2005. Als de wiedeweerga de ketel vervangen of zouden we het aan moeten durven met deze temperaturen?
Hoe is de isolatie in je woning?

Wellicht kan het wel namelijk. Je vloerverwarming ligt hart op hart 10 zo te zien aan de foto's in je topic, dus dat is positief. Ander ding is dat je 24/7 de temperatuur gelijk zult moeten houden, geen nachtverlaging meer toepassen. Alleen je isolatie moet daarvoor wel op orde zijn zodat het warm blijft.
  Moderator woensdag 14 september 2022 @ 11:02:16 #39
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205970311
quote:
2s.gif Op woensdag 14 september 2022 10:10 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Hoe is de isolatie in je woning?

Wellicht kan het wel namelijk. Je vloerverwarming ligt hart op hart 10 zo te zien aan de foto's in je topic, dus dat is positief. Ander ding is dat je 24/7 de temperatuur gelijk zult moeten houden, geen nachtverlaging meer toepassen. Alleen je isolatie moet daarvoor wel op orde zijn zodat het warm blijft.
Isolatie is goed. We hebben het dak helemaal laten isoleren en over 2 weken worden de spouwmuren geïsoleerd. De hele zomer is het niet warmer geworden dan 22,5 graad binnen dus dat zit wel goed :)

Nachtverlaging is denk ik met vloerverwarming sowieso niet mogelijk? Ik denk dat we boven een graad of 18 zouden willen en beneden 22 graden, zou dat haalbaar zijn?
pi_205970884
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 10:03 schreef MaJo het volgende:
Je vloer gaat echt niet barsten vanaf 30 graden, prima voor opstookprotocol in mijn ogen.
  Moderator woensdag 14 september 2022 @ 12:00:29 #41
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205971196
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:41 schreef hangtime het volgende:

[..]
Je vloer gaat echt niet barsten vanaf 30 graden, prima voor opstookprotocol in mijn ogen.
De installateur had het ook over 30 graden, je zou toch mogen verwachten dat hij hier ook wel iets van weet? We wachten af tot het kwik onder de 20 graden zakt, dat zal naar verwachting eind van de week wel zijn :)
pi_205971485
https://photos.app.goo.gl/PGGBXwu8DiuRK95N8

Niet al te scherp helaas aangezien de foto gecropped is maar ik het nog een thermostaat kraan waarop ik de inkomende watertemperatuur kan instellen.
pi_205971966
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 12:23 schreef pjb1969 het volgende:
https://photos.app.goo.gl/PGGBXwu8DiuRK95N8

Niet al te scherp helaas aangezien de foto gecropped is maar ik het nog een thermostaat kraan waarop ik de inkomende watertemperatuur kan instellen.
Dat heeft Majo niet, ze heeft een pomploze verdeler die geschikt is voor een warmtepomp.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:02 schreef MaJo het volgende:

[..]
Isolatie is goed. We hebben het dak helemaal laten isoleren en over 2 weken worden de spouwmuren geïsoleerd. De hele zomer is het niet warmer geworden dan 22,5 graad binnen dus dat zit wel goed :)

Nachtverlaging is denk ik met vloerverwarming sowieso niet mogelijk? Ik denk dat we boven een graad of 18 zouden willen en beneden 22 graden, zou dat haalbaar zijn?
Kwestie van proberen in dat geval, met 30 graden aanvoertemperatuur 24 uur per dag kan het best zijn dat je het op temperatuur houdt. Eventueel kan je de cv ketel uiteindelijk nog op 40 graden zetten in de winter, dan zal je vloer ook nog niet kapot gaan.
pi_205972602
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 13:44 schreef MaJo het volgende:

[..]
Lekker dan -O- De aannemer wist dat we in de toekomst voor een warmtepomp wilden gaan maar ook dat dit zeker niet binnen nu en de komende 3 jaar is. De CV-ketel die er hangt is bijna 15 jaar oud, die zou wel aan vervanging toe kunnen zijn maar we twijfelen daarover omdat we dus misschien voor een warmtepomp gaan en dan is die hele CV-ketel overbodig. Volgens de aannemer zou het prima moeten werken zo. Misschien toch maar eens kijken naar een nieuwe CV leasen, denk dat we voor die paar jaar dan goedkoper uit zijn.
Ik heb bij mijn vloerverwarming ook dag en nacht moeten zeuren wat voor apparaat ik krijg. Had alles bij een tegelbedrijf geregeld, en die waren verantwoordelijk voor vloerverwarming.

Het zit niet in het systeem van Nederlandse klusbedrijven. Ze willen bij wijze van spreken een apparaat van het rek pakken en in je huis rammen. Frusterend. Hoeveel groepen, kan ik per groep regelen en debiet aflezen of niet , pomp erbij of niet, hoe zijn aanvoer en retour in te regelen, wordt er bijgemengd, et cetera.

Dat zou echt beter moeten, ook vanwege het verduurzamen van huizen.
pi_205976382
Wij hadden in ons vorige huis dezelfde installatie: verdeler zonder pomp op een cv ketel.

Bij ons zat er een sticker op geplakt dat de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming (dus niet warm water gebruik om te douchen enzo) niet hoger mocht zijn dan 50 graden.

De bedoeling is de aanvoer temp van je verwarming in je cv ketel op max 50 graden zetten. Maar dat mag niet in 1x, dan kan de vloer scheuren.
Vandaar in stappen : begin bij 20 graden, dan iedere dag 5 graden erbij tot je op 40 zit (of 50 als 40 niet warm genoeg is in de winter).
Als je Googlet op merk en type cv ketel vind je hoe je de temp instelt.

Beste kun je dit doen als het kouder is anders moet je 30 graden stoken..
pi_205976745
50 graden is gewoon echt te hoog. Lopen en zitten op een oppervlakte van 50 graden is op zijn minst oncomfortabel en ongezond. Laat staan voor het risico op problemen met de constructie van je vloer.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator woensdag 14 september 2022 @ 22:33:34 #47
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205979226
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 13:53 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik heb bij mijn vloerverwarming ook dag en nacht moeten zeuren wat voor apparaat ik krijg. Had alles bij een tegelbedrijf geregeld, en die waren verantwoordelijk voor vloerverwarming.

Het zit niet in het systeem van Nederlandse klusbedrijven. Ze willen bij wijze van spreken een apparaat van het rek pakken en in je huis rammen. Frusterend. Hoeveel groepen, kan ik per groep regelen en debiet aflezen of niet , pomp erbij of niet, hoe zijn aanvoer en retour in te regelen, wordt er bijgemengd, et cetera.

Dat zou echt beter moeten, ook vanwege het verduurzamen van huizen.
Precies dit! De aannemer raadde ons aan om voor vloerverwarming te gaan, ook boven, met het oog op de toekomst. Bij elke praktische vraag kwam het antwoord "ja dat komt later wel" en ander vaag gedoe. Hij wilde zelfs niet eens zeggen wie de installateur was maar me doorverwijzen naar de CV installateur :? Uiteindelijk de installateur te pakken gekregen (er zat een sticker op de installatie O-) ) en die doet ook super vaag, ja dat moet je allemaal zelf doen. Leuk en aardig, maar HOE DAN?!? :')

Gelukkig kwam vandaag de Feenstra man langs, die heeft de CV nu op 30 graden gezet en een hele beschrijving hoe je de temperatuur kunt verhogen. Dat blijkt dus ook nog niet zo makkelijk te zijn als de vloerverwarmingsman zei 8)7

quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:22 schreef Sport_Life het volgende:
Wij hadden in ons vorige huis dezelfde installatie: verdeler zonder pomp op een cv ketel.

Bij ons zat er een sticker op geplakt dat de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming (dus niet warm water gebruik om te douchen enzo) niet hoger mocht zijn dan 50 graden.

De bedoeling is de aanvoer temp van je verwarming in je cv ketel op max 50 graden zetten. Maar dat mag niet in 1x, dan kan de vloer scheuren.
Vandaar in stappen : begin bij 20 graden, dan iedere dag 5 graden erbij tot je op 40 zit (of 50 als 40 niet warm genoeg is in de winter).

We wachten inderdaad tot het wat kouder wordt, ik verwacht dit weekend. We kunnen dus niet onder de 20 beginnen helaas, de cv staat nu op 30 en dan beginnen we vanaf daar.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:43 schreef Estate2 het volgende:
50 graden is gewoon echt te hoog. Lopen en zitten op een oppervlakte van 50 graden is op zijn minst oncomfortabel en ongezond. Laat staan voor het risico op problemen met de constructie van je vloer.
Maar die 50 graden voel je toch niet? Die pompt door de buizen heen en zorgt dat de omgeving verwarmd wordt. Of wordt het dan echt wel heet onder de voeten?
pi_205981217
Wat een bijzondere gang van zaken @MaJo . Kost je een hoop onnodige energie en uitzoekwerk.
En het is dat je er zelf dus achteraan gaat, je zou je vloer maar slopen uit onwetendheid. :{

N.a.v. jouw problemen maar eens even navraag gedaan bij onze vloerenman, en die gaf gelijk aan dat er inderdaad een bypass en thermostaat zou komen omdat we een cv hebben. Daar werd heel niet vreemd of moeilijk over gedaan. (Kwestie van die twee dingen erbij bestellen namelijk. Hoewel de vloerverwarmingsmonteurs ze niet installeren, dat laten ze geloof ik over aan de loodgieter als ik het goed begrepen heb. )

Zou het zeker wel even terugkoppelen, want een beetje fatsoenlijke uitleg geven/ danwel je in contact brengen met de juiste mensen lijkt me wel de taak van de aannemer.
pi_205981845
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 22:33 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maar die 50 graden voel je toch niet? Die pompt door de buizen heen en zorgt dat de omgeving verwarmd wordt. Of wordt het dan echt wel heet onder de voeten?
Als op een koude dag de verwarming
een paar uur aanstaat is de vloer bijna even warm als het water wat er in gaat.
Bij mij iig wel.
Voorheen Post ID 101472
pi_205982253
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:22 schreef Sport_Life het volgende:

50 graden is echt te warm, dan gaat je betonvloer er aan. 40 graden is het maximum voor een betonvloer.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 22:33 schreef MaJo het volgende:

[..]
Precies dit! De aannemer raadde ons aan om voor vloerverwarming te gaan, ook boven, met het oog op de toekomst. Bij elke praktische vraag kwam het antwoord "ja dat komt later wel" en ander vaag gedoe. Hij wilde zelfs niet eens zeggen wie de installateur was maar me doorverwijzen naar de CV installateur :? Uiteindelijk de installateur te pakken gekregen (er zat een sticker op de installatie O-) ) en die doet ook super vaag, ja dat moet je allemaal zelf doen. Leuk en aardig, maar HOE DAN?!? :')

Gelukkig kwam vandaag de Feenstra man langs, die heeft de CV nu op 30 graden gezet en een hele beschrijving hoe je de temperatuur kunt verhogen. Dat blijkt dus ook nog niet zo makkelijk te zijn als de vloerverwarmingsman zei 8)7
[..]
We wachten inderdaad tot het wat kouder wordt, ik verwacht dit weekend. We kunnen dus niet onder de 20 beginnen helaas, de cv staat nu op 30 en dan beginnen we vanaf daar.
[..]
Ook mijn ervaring met de installatiewereld, en dan ben ik er nog wel in werkzaam :P

De houding tegenover klanten is zo verschrikkelijk lomp soms dat ik wel snap dat veel nieuwe instroom in de sector binnen een paar jaar weer weg is. Inclusief ikzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')