abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:27:47 #1
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205925769
Wij hebben in ons nieuwe huis vloerverwarming aan laten leggen. Nu moeten we dit helemaal in gaan regelen maar ik snap er helemaal niets van. De aannemer doet vaag ("ja dat moet je gewoon aan zo'n CV-installateur vragen") en degene die het aan heeft gelegd zegt dat zij het ook niet doen en dat het allemaal heel makkelijk is. "Gewoon de CV elke dag met 5 graden verhogen".

Goed. Ik ben dus een n00b en snap er dus echt de ballen van dus ik heb iemand nodig die me even in Jip en Janneke taal uitlegt hoe dit werkt :@ En Fok kennende moet dat vast wel lukken. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?!

Hier een foto van hoe het hele gebeuren eruit ziet:

De groene buizen zijn voor de onderste 2 verdiepingen en de witte voor de bovenste 2 verdiepingen (we hebben een split level).

Wie kan helpen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_205925900
Heb je alleen vloerverwarming of ergens ook nog radiatoren?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:37:15 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205925941
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:35 schreef etuiedelapiel het volgende:
Heb je alleen vloerverwarming of ergens ook nog radiatoren?
Overal is vloerverwarming, alleen in de badkamer hangt nog een radiator (wat dubbelop is want ook daar zit vloerverwarming). Ik zou ook graag weten hoe je het in losse zones in kan stellen maar bij die vraag begon iedereen helemaal te flippen :') Dus eerst maar eens kijken of we het überhaupt werkend kunnen krijgen :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_205926018
Zit er in de buurt van de foto verdeler nog een thermostaatkraan?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:43:18 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926067
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:40 schreef etuiedelapiel het volgende:
Zit er in de buurt van de foto verdeeling nog een thermostaatkraan?
Ik zat ook al naar filmpjes te kijken waarbij je inderdaad een thermostaatkraan ziet maar dat zie ik zelf nergens. Alleen die witte doppen die je kunt draaien bovenop, maar daar staat ook geen temperatuur bij. Volgens de monteur moeten wie het via de CV-ketel regelen, maar gaat dan niet ook de temperatuur van het water en dergelijke naar beneden :?
pi_205926139
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:43 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zat ook al naar filmpjes te kijken waarbij je inderdaad een thermostaatkraan ziet maar dat zie ik zelf nergens. Alleen die witte doppen die je kunt draaien bovenop, maar daar staat ook geen temperatuur bij. Volgens de monteur moeten wie het via de CV-ketel regelen, maar gaat dan niet ook de temperatuur van het water en dergelijke naar beneden :?
Nee je hebt cv watertemperatuur en warmwater temperatuur. Cv water mag in opstart niet hoger dan 20C en dan dagelijks iets verhogen tot max 40C.
Rustig aan daarmee! Risico op schade/scheuren in groot vandaar dat beiden daar niet aan willen.
Wat voor een vloer ligt er trouwens op?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:50:51 #7
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926200
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:48 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Nee je hebt cv watertemperatuur en warmwater temperatuur. Cv water mag in opstart niet hoger dan 20C en dan dagelijks iets verhogen tot max 40C.
Rustig aan daarmee! Risico op schade/scheuren in groot vandaar dat beiden daar niet aan willen.
Wat voor een vloer ligt er trouwens op?
Hoe regel je het warmwater temperatuur dan? Sorry hoor, ben echt een n00b :')

De installateur vertelde wel dat we moesten beginnen bij 30 graden en niet hoger dan 45 graden, maar online lees ik inderdaad weer 20 graden en niet hoger dan 40. Nogal een verschil 8)7

Er ligt beneden pvc en boven laminaat.
pi_205926262
Lijkt me een pomploze vloerverwarming verdeler voor lage temperatuur verwarming. Voor een warmtepomp dus.
Risico een met normale cv is dat je nu heet water je vloer in kan sturen.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:55:43 #9
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926301
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:53 schreef Estate2 het volgende:
Lijkt me een pomploze vloerverwarming verdeler voor lage temperatuur verwarming. Voor een warmtepomp dus.
Risico een met normale cv is dat je nu heet water je vloer in kan sturen.
Het idee is inderdaad dat er op termijn een warmtepomp komt, maar dat is nog niet zo. En zou toch fijn zijn om nu ook gewoon verwarming te hebben :D Is het wel helemaal goed gegaan dan? Of zouden we tot die tijd een ander soort verdeler moeten hebben?
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 21:56:49 #10
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926328
Zo ziet het er trouwens boven uit:

pi_205926377
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:55 schreef MaJo het volgende:

[..]
Het idee is inderdaad dat er op termijn een warmtepomp komt, maar dat is nog niet zo. En zou toch fijn zijn om nu ook gewoon verwarming te hebben :D Is het wel helemaal goed gegaan dan? Of zouden we tot die tijd een ander soort verdeler moeten hebben?
Omdat zeker te weten moet je natuurlijk bij de installateur zijn.

Maar je kunt je CV instellen dat die verwarmingswater geeft van 25 - 30 graden.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 22:01:12 #12
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205926431
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:58 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Omdat zeker te weten moet je natuurlijk bij de installateur zijn.

Maar je kunt je CV instellen dat die verwarmingswater geeft van 25 - 30 graden.
De installateur zei dat het inderdaad zo gemaakt is dat er in de toekomst een warmtepomp op kan. Maar hij weet ook dat we nu ook het willen gebruiken.

Ok, CV instellen op een lagere temperatuur. En dan? Hoe krijgt de vloerverwarming dan een seintje dat het moet werken, kwestie van al die knoppen opendraaien ofzo :?

De thermostaat geeft op dit moment 22,5 graad aan dus die gaat ook niks aansturen natuurlijk.
pi_205926496
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 21:43 schreef MaJo het volgende:

[..]
Die witte knoppen bepaal je de doorvoersnelheid van het water voor die ene lus. Stel 1 lus is groter dan de andere dan wil je dat die t water anders laat doorstromen… eiglk niet aankomen dus.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_205926501
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:01 schreef MaJo het volgende:

[..]
De installateur zei dat het inderdaad zo gemaakt is dat er in de toekomst een warmtepomp op kan. Maar hij weet ook dat we nu ook het willen gebruiken.

Ok, CV instellen op een lagere temperatuur. En dan? Hoe krijgt de vloerverwarming dan een seintje dat het moet werken, kwestie van al die knoppen opendraaien ofzo :?

De thermostaat geeft op dit moment 22,5 graad aan dus die gaat ook niks aansturen natuurlijk.
Klopt die moet je hoger instellen,het gaat een beetje warmer worden de komende week ~:)
pi_205926532
quote:

[..]

.

Cv gaat aan als de thermostaat aan de muur warmer is ingesteld dan de omgevings temperatuur.

Wat men zei stel de cv in op een cv temp van 20 graden. Over paar weken eens verhogen… met deze temperaturen buiten ga je geen gas verbranden mag ik hopen.
pi_205926588
quote:

[..]

De knoppen zullen standaard wel open staan. En de CV zal pas gaan verwarmen als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt.
Dus watertemperatuur instellen op ergens tussen de 20 en 25 graden voor het opstoken. En dan om te testen de even de gewenste temp op de themostaat instellen boven de 23 graden.

Precieze opstookprotocol zelf even opzoeken.
Voorheen Post ID 101472
pi_205926589
quote:

[..]

Een installatie staat verder los van warmte pomp.

Enige wat ik mis is een thermostaat kraan bij je verdeler. Om precies te zijn op die witte leiding voor die ronde temperatuur dingen.
pi_205926697
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:09 schreef Chinless het volgende:

[..]
Een installatie staat verder los van warmte pomp.

Enige wat ik mis is een thermostaat kraan bij je verdeler. Om precies te zijn op die witte leiding voor die ronde temperatuur dingen.
Dat hoeft niet als je geen radiatoren hebt die apart(lees warmer) aangestuurd moeten worden.
pi_205926701
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:09 schreef Chinless het volgende:

[..]

Is opzich niet nodig bij een lagetemperatuurverwarmer (warmtepomp) en vloerverwarming, maar in dit geval hadden ze beter een verdeler met bypass en thermostaatknop kunnen plaatsen. Maakt prijstechnisch ook niet veel uit.
Voorheen Post ID 101472
pi_205927139
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:14 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Is opzich niet nodig bij een lagetemperatuurverwarmer (warmtepomp) en vloerverwarming, maar in dit geval hadden ze beter een verdeler met bypass en thermostaatknop kunnen plaatsen. Maakt prijstechnisch ook niet veel uit.
Klopt ook dat het niet nodig is maar maakt t leven wel makkelijker en z’n ding is 20 euro ofzo. Maar goed in dit geval dus op cv temp laag instellen.
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 23:12:27 #21
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205927719
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:04 schreef Chinless het volgende:

[..]
Die witte knoppen bepaal je de doorvoersnelheid van het water voor die ene lus. Stel 1 lus is groter dan de andere dan wil je dat die t water anders laat doorstromen… eiglk niet aankomen dus.
Ok check, ik blijf eraf :D

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:05 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Klopt die moet je hoger instellen,het gaat een beetje warmer worden de komende week ~:)
Hehe ik wacht nog wel even af dan, volgende week gaat het onder de 20 graden worden. Mooi moment om dan te testen :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:06 schreef Chinless het volgende:

Cv gaat aan als de thermostaat aan de muur warmer is ingesteld dan de omgevings temperatuur.

Wat men zei stel de cv in op een cv temp van 20 graden. Over paar weken eens verhogen… met deze temperaturen buiten ga je geen gas verbranden mag ik hopen.
Ah ok, zo moeilijk is het dus helemaal niet. CV op lagere temperatuur en dan via de thermostaat verder ^O^
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 23:13:54 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205927747
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 22:14 schreef Estate2 het volgende:

[..]
En hoe kunnen we het nu zo instellen dat je per ruimte kunt verwarmen? Boven hoeft het bijvoorbeeld niet net zo warm te zijn als beneden. Ik las iets over afknijpen van de leidingen maar geen idee hoe dat dan weer werkt _O-
pi_205928121
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:13 schreef MaJo het volgende:

[..]
En hoe kunnen we het nu zo instellen dat je per ruimte kunt verwarmen? Boven hoeft het bijvoorbeeld niet net zo warm te zijn als beneden. Ik las iets over afknijpen van de leidingen maar geen idee hoe dat dan weer werkt _O-
Dan zou je iets met zoneregeling moeten doen, met Evohome oid. Maar dat is een flinke uitbreiding op deze verdeler.
Je kunt ook de waterhoevelheid per lus regelen (en dus de warmte afgifte) met die witte knoppen op de verdeler, maar dat is trail and error.
Voorheen Post ID 101472
  Moderator zaterdag 10 september 2022 @ 23:38:50 #24
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_205928284
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 23:32 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Dan zou je iets met zoneregeling moeten doen, met Evohome oid. Maar dat is een flinke uitbreiding op deze verdeler.
Je kunt ook de waterhoevelheid per lus regelen (en dus de warmte afgifte) met die witte knoppen op de verdeler, maar dat is trail and error.
Ik ga me er eens in verdiepen. Ik kan me voorstellen dat het wel een investering is maar waarschijnlijk bespaar je ook snel geld door bepaalde zones lager in te stellen.
pi_205929848
Riskante installatie, er is geen enkele beveiliging op hogere temperatuur water in de vloer.

Veel CV ketels zijn niet eens in staat om 20 graden water te maken. 40 is soms zelfs een uitdaging.

Gas gestookte systemen zijn ook nooit ontwerpen op die temperaturen.

Ik hoop voor je dat dit gaat werken. Ik denk dat het een feest van pendelen wordt.

Z.s.m. met de warmtepomp aan de slag.

Je moet in de ketel zelf je water temperatuur instellen, niet op de thermostaat.

Probleem met je huidige setup is dat het ketel water direct je vloer in gaat. Geen menging, geen beveiliging, geen uitschakel beveiliging op de verdeler.

Een nare eigenschap van veel ketels is dat deze geregeld de temperatuur fors overschrijden ondanks je instellingen.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')