abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205865110
Ik heb een elektrische boiler voor warm water in huis. Het is een vrij oude boiler die veel energie gebruikt. Ik ga naar een nieuw energiecontract dat meer dan 4 keer zo duur wordt en wil gaan besparen.

Kan ik de boiler permanent uitzetten? Ik heb een afwasmachine en was overige dingen altijd met koud water af. Douchen ben ik van plan ook koud te doen of bij het fitnesscentrum.

Als de boiler uitstaat en ik wel (per ongeluk) de warmwaterkraan gebruik, komt dat water dan uit de boiler en kan dit mogelijkerwijs legionella bevatten? Of werkt dat niet zo?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_205865183
Als je de boiler uit zet en daarna goed doorspoelt dat al het warme water weg is, is de kans op legionella klein, kun je de ketel niet afsluiten middels een kraan?

Let wel: het water wat in het vat blijft staan word slecht en op een gegeven moment onbruikbaar, ketelschade kan ook ontstaan doordat er corrosie kan plaats vinden
pi_205865763
Ik zou hem leeg laten lopen en dan uitzetten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 6 september 2022 @ 13:12:38 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205866093
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou hem leeg laten lopen en dan uitzetten.
dat kan niet zomaar, door de waterdruk op de leiding word ie gewoon weer gevult, ookal staat ie "uit"

OT:

Ik heb mijn boiler op een tijdklok staan, en stel hem zo in dat ie maar 2uurtjes per dag ('s nachts) opwarmt.
Je kan hem hiermee ook instellen dat ie helemaal niet aanslaat.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205866268
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:12 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
dat kan niet zomaar, door de waterdruk op de leiding word ie gewoon weer gevult, ookal staat ie "uit"

OT:

Ik heb mijn boiler op een tijdklok staan, en stel hem zo in dat ie maar 2uurtjes per dag ('s nachts) opwarmt.
Je kan hem hiermee ook instellen dat ie helemaal niet aanslaat.
Ik vraag me af of dat nou effectief veel bespaart. Als je hem niet op een tijdklok zet, warmt hij de hele dag een beetje op. In die 2 uur zal hij dus meer moeten opwarmen wat natuurlijk meer energie kost. Wellicht bespaar je iets, maar is het het waard? Heb je wel eens metingen gedaan om te zien hoeveel je bespaart? Alleen verwarmen tijdens daltarief levert natuurlijk wel wat op, hoewel ook dat niet heel veel is.

Overigens was ik op vakantie geweest en had ik daarbij de boiler uitgezet. Het leverde constant een besparing op tov de vorige vakantie (waarbij hij niet uit stond) van ongeveer 2 kwh per dag. Bij terugkomst heb ik de boiler aangezet en is er, schat ik, 6 kwh verbruikt om hem weer helemaal op te warmen en de kranen door te spoelen ivm mogelijke legionella.
  dinsdag 6 september 2022 @ 13:29:26 #6
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205866316
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:25 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dat nou effectief veel bespaart. Als je hem niet op een tijdklok zet, warmt hij de hele dag een beetje op. In die 2 uur zal hij dus meer moeten opwarmen wat natuurlijk meer energie kost. Wellicht bespaar je iets, maar is het het waard? Heb je wel eens metingen gedaan om te zien hoeveel je bespaart? Alleen verwarmen tijdens daltarief levert natuurlijk wel wat op, hoewel ook dat niet heel veel is.

Overigens was ik op vakantie geweest en had ik daarbij de boiler uitgezet. Het leverde constant een besparing op tov de vorige vakantie (waarbij hij niet uit stond) van ongeveer 2 kwh per dag. Bij terugkomst heb ik de boiler aangezet en is er, schat ik, 6 kwh verbruikt om hem weer helemaal op te warmen en de kranen door te spoelen ivm mogelijke legionella.
Nee ik heb nooit metingen gedaan, misschien heb je een punt dat de heledag een beetje verwarmen wel efficienter is.
Ik denk alleen dat helemaal afsluiten voor heel wat nadelen gaat zorgen, je hebt het vaker nodig dan je denkt.
En straks ijskoud douchen in de winter lijkt me echt verschrikkelijk.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205866352
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:29 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Nee ik heb nooit metingen gedaan, misschien heb je een punt dat de heledag een beetje verwarmen wel efficienter is.
Ik denk alleen dat helemaal afsluiten voor heel wat nadelen gaat zorgen, je hebt het vaker nodig dan je denkt.
En straks ijskoud douchen in de winter lijkt me echt verschrikkelijk.
Ik heb wel zo'n apparaatje dat stroomverbruik kan meten en ik kan die wel eens voor de boiler zetten zodat ik het verbruik kan meten. Ik vermoed dat 1 of 2 uur per nacht inschakelen wel een verschil gaat maken, maar ook weer niet gigantisch. Wat ijskoud douchen in de winter betreft heb je een punt. Ik heb echter berekend dat een abonnement op het fitnesscentrum goedkoper kan zijn dan elke dag 5 minuten warm douchen.
pi_205866561
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:33 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Ik heb wel zo'n apparaatje dat stroomverbruik kan meten en ik kan die wel eens voor de boiler zetten zodat ik het verbruik kan meten. Ik vermoed dat 1 of 2 uur per nacht inschakelen wel een verschil gaat maken, maar ook weer niet gigantisch. Wat ijskoud douchen in de winter betreft heb je een punt. Ik heb echter berekend dat een abonnement op het fitnesscentrum goedkoper kan zijn dan elke dag 5 minuten warm douchen.
Daarom kan je je boiler beter leeg laten lopen en dan uitzetten en douchen bij de fitnes. Ik zou geen water in de boiler laten zitten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205869358
Mijn keukenboiler zet ik alleen aan als ik warm water denk te gaan gebruiken. Dat is minder dan eens per week. Wat ik wel doe is bijna altijd de warmwaterkraan gebruiken om het ding door te spoelen. Daar komt dan koud water uit maar in ieder geval blijft er niet weken hetzelfde water in staan.

Een grote boiler heeft natuurlijk wel veel meer water maar het helpt wel om via de warme kraan een beetje door te spoelen. Na een vakantie zou ik even het ding wel (flink) opstoken voor de zekerheid.
  dinsdag 6 september 2022 @ 18:48:20 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205869495
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 13:33 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Ben benieuwd naar je formule...
Ik geloof er namelijk weinig van..
Tot nooit .......
pi_205869639
De boiler alleen maar kort aanzetten geeft eerder legionella-risico dan 'm uit laten staan.
Uit hebben we het gewoon over koud water; in gewoon koud kraanwater komt geen legionella. Dat krijg je mogelijk als het wel wat opwarmt, maar niet heel heet wordt. Zeg, je boiler elke nacht 2 uurtjes aanzetten, water wordt een lekkere 40 graden (warm genoeg voor douche), en legionella gaat pas boven de 60oC (70o houden ze meestal aan voor de zekerheid) dood...

Af en toe heet opstoken is dan beter, maar heeft geen nut. Gewoon uitzetten en uitlaten. Als je per ongeluk water er uit tapt zal het hooguit wat muf zijn, of oranje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205871491
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 september 2022 18:57 schreef sigme het volgende:
De boiler alleen maar kort aanzetten geeft eerder legionella-risico dan 'm uit laten staan.
Uit hebben we het gewoon over koud water; in gewoon koud kraanwater komt geen legionella. Dat krijg je mogelijk als het wel wat opwarmt, maar niet heel heet wordt. Zeg, je boiler elke nacht 2 uurtjes aanzetten, water wordt een lekkere 40 graden (warm genoeg voor douche), en legionella gaat pas boven de 60oC (70o houden ze meestal aan voor de zekerheid) dood...

Af en toe heet opstoken is dan beter, maar heeft geen nut. Gewoon uitzetten en uitlaten. Als je per ongeluk water er uit tapt zal het hooguit wat muf zijn, of oranje.
Langdurig uit laten staan zonder door te spoelen is juist een risico. Doe dan uitzetten maar (koud) water via de warmwaterkraan tappen, dan spoelt het in ieder geval een beetje door.

Een legionella-run moet eens per week. Dus als je wel regelmatig een beetje opwarmt moet je er voor zorgen dat je boiler eens per week een van de volgende dingen doet.
Opstoken tot 80 graden of
tot 70 graden en dat een uur zo houden of
tot 60 graden maar dan drie uur zo warm houden of
tot 55 maar dan een halve dag of zo.
Bij 50 graden gaan ze net niet dood maar vermenigvuldigen niet.
tussen 30 en 45 graden is de echte gevarenzone.
Onder 25 zit je redelijk save maar onder 20 is beter.

Ik weet niet meer waar ik dit lijstje vanmorgen vond.

Zelf heb ik een kleine boiler die ik vlak voor gebruik opwarm tot veertig graden en dan leeg douche. Na een vakantie stook ik wel een keer een stuk heter (en kan ik ook die keer wat langer weken onder de douche.)

Als je het ding kunt afkoppelen en leeg laten lopen lijkt me veruit de beste oplossing. Anders inderdaad de warmwaterkraan gebruiken voor koud water om het ding toch een beetje door te spoelen. Zo eens per maand een keer goed opstoken lijkt me ook wel raadzaam.
pi_205871623
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:54 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb een elektrische boiler voor warm water in huis. Het is een vrij oude boiler die veel energie gebruikt. Ik ga naar een nieuw energiecontract dat meer dan 4 keer zo duur wordt en wil gaan besparen.

Kan ik de boiler permanent uitzetten? Ik heb een afwasmachine en was overige dingen altijd met koud water af. Douchen ben ik van plan ook koud te doen of bij het fitnesscentrum.

Als de boiler uitstaat en ik wel (per ongeluk) de warmwaterkraan gebruik, komt dat water dan uit de boiler en kan dit mogelijkerwijs legionella bevatten? Of werkt dat niet zo?

Stekker eruit trekken.
Of temperatuur omlaag zetten en periodiek hoger boven ? celcius ivm legionella.
Als niet in zicht inpakken in glaswol.
  Moderator dinsdag 6 september 2022 @ 21:31:54 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205872102
Meten is weten natuurlijk, dan kun je met de huidige prijzen uitrekenen hoe zinvol het is om juist daarop te besparen. Of dat je beter kunt kijken naar iets als een doorstroomverwarmer voor je warmwater voorziening.
pi_205874074
De vraag is hoe hij is aangesloten. Zit er een kraan tussen, kun je die dicht zetten. De kraan open en de leiding aan de boiler zijde van de kraan los maken. Vervolgens hier met een oude fietsband en pomp het vat leeg pompen.

Ik snap de problemen echt. Ik denk alleen dat je nu heel veel comfort inlevert. Je kunt hem ook kouder zetten en korter douchen.
pi_205874697
Ik ben door dit topic wel overtuigd geraakt dat het beter is om mijn boiler met glaswol te isoleren en evt. te experimenteren met een tijdklok dan om hem helemaal uit te schakelen
pi_205874775
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 08:39 schreef JohnDDD het volgende:
Ik ben door dit topic wel overtuigd geraakt dat het beter is om mijn boiler met glaswol te isoleren en evt. te experimenteren met een tijdklok dan om hem helemaal uit te schakelen
Zorg dan dat ie wel de tijd krijgt voldoende op te warmen en lang genoeg warm kan blijven. Bijvoorbeeld iets na elf uur 's avonds aan laten gaan (nachttarief) en vlak voor je normaal douche pas weer uit. Als ie dan op zestig graden staat zit je net goed en verspil je weinig energie.
pi_205875063
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 08:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zorg dan dat ie wel de tijd krijgt voldoende op te warmen en lang genoeg warm kan blijven. Bijvoorbeeld iets na elf uur 's avonds aan laten gaan (nachttarief) en vlak voor je normaal douche pas weer uit. Als ie dan op zestig graden staat zit je net goed en verspil je weinig energie.
ivm legionella?
  woensdag 7 september 2022 @ 09:21:20 #19
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_205875068
Moet je wel nachttarief hebben.
In mijn huis in Nederland heb ik ook een elektrische boiler. Die gaat aan als ik in Nederland ben en ga douchen. Daarna gaat ie weer uit. Warm water heb je eigenlijk helemaal niet zo vaak nodig.
Het scheelt bij mij ongeveer 20 kWh per maand.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_205878547
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 09:20 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
ivm legionella?
Uiteraard.
pi_205880576
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 09:21 schreef Tinkepink het volgende:
Moet je wel nachttarief hebben.
In mijn huis in Nederland heb ik ook een elektrische boiler. Die gaat aan als ik in Nederland ben en ga douchen. Daarna gaat ie weer uit. Warm water heb je eigenlijk helemaal niet zo vaak nodig.
Het scheelt bij mij ongeveer 20 kWh per maand.
hoe doe jij dat dan met legionella?
  woensdag 7 september 2022 @ 20:08:09 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_205882726
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 18:14 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
hoe doe jij dat dan met legionella?
Eerst goed doorverwarmen. En dan douchen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_205886037
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 21:31 schreef Vonkenboer het volgende:
Meten is weten natuurlijk, dan kun je met de huidige prijzen uitrekenen hoe zinvol het is om juist daarop te besparen. Of dat je beter kunt kijken naar iets als een doorstroomverwarmer voor je warmwater voorziening.
Dit, niet eens erg duur. Een andere optie is het ding vervangen door een warmtepompboiler. Zoiets bijvoorbeeld: https://electraboiler.nl/(...)xKMmbmMaArnzEALw_wcB

Krijg je een deel subsidie, installatie zou de de wereld niet mogen kosten als er nu al een boiler hangt. Verdien je waarschijnlijk zeer snel terug. Tevens is deze boiler beter geïsoleerd dus minder stilstand verlies. Plus de intelligentie zit al ingebouwd in plaats van potentieel gevaarlijk gekloot met een schakelklok die een flink vermogen schakelt.
  donderdag 8 september 2022 @ 00:18:22 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205886095
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 00:08 schreef tux87 het volgende:

[..]
Dit, niet eens erg duur. Een andere optie is het ding vervangen door een warmtepompboiler. Zoiets bijvoorbeeld: https://electraboiler.nl/(...)xKMmbmMaArnzEALw_wcB

Krijg je een deel subsidie, installatie zou de de wereld niet mogen kosten als er nu al een boiler hangt. Verdien je waarschijnlijk zeer snel terug. Tevens is deze boiler beter geïsoleerd dus minder stilstand verlies. Plus de intelligentie zit al ingebouwd in plaats van potentieel gevaarlijk gekloot met een schakelklok die een flink vermogen schakelt.
TS huurt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205886929
Klopt. Ik kan dit niet zomaar gaan vervangen.
pi_205903783
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 20:08 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Eerst goed doorverwarmen. En dan douchen.
Ik zie wel dat er verschillende meningen zijn over wat er voor nodig is om legionella te voorkomen. Jij verwarmt eerst goed door (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee? hoelang en op welke temperatuur?), maar @qajariaq suggereert om hem de hele nacht op 60 graden te laten staan. En @junkiesietze warmt hem maar 2 uur per nacht op.
pi_205903894
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:46 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Ik zie wel dat er verschillende meningen zijn over wat er voor nodig is om legionella te voorkomen. Jij verwarmt eerst goed door (wat bedoel je daar eigenlijk precies mee? hoelang en op welke temperatuur?), maar @:qajariaq suggereert om hem de hele nacht op 60 graden te laten staan. En @:junkiesietze warmt hem maar 2 uur per nacht op.
quote:
eens per week een van de volgende dingen doet.
Opstoken tot 80 graden of
tot 70 graden en dat een uur zo houden of
tot 60 graden maar dan drie uur zo warm houden of
tot 55 maar dan een halve dag of zo.
Bij 50 graden gaan ze net niet dood maar vermenigvuldigen niet.
tussen 30 en 45 graden is de echte gevarenzone.
Onder 25 zit je redelijk save maar onder 20 is beter.

Als je dus maar twee uur gaat opstoken krijg je het ding nooit op voldoende temperatuur, je moet dan door naar 80 graden en behalve dat ie dat waarschijnlijk niet eens haalt gooi je dan ook een hoop warmte weer weg.

Door een uur of zes te voren op te warmen maar dan tot 60 graden gooi je veel minder warmte weg. Als ie bij die zestig is gebruikt ie alleen nog stilstands verlies van + 20 watt maar je bent wel vrij van legionella.

Ik heb zelf een tien liter boiler, die stook ik tien minuten voor ik ga douchen op tot veertig graden maar douche het dan ook helemaal leeg zodat ie na het douchen hooguit twintig graden is. Dan nog doe ik na een vakantie het tot 80 graden opstoken en ga dan een keer heel lang douchen om het weer koud te hebben.

Je wilt niet dat het ding lang tussen de 25 en 50 graden blijft. Dat is je gevaren zone.
pi_205915833
Of je gebruikt hem alleen in het weekend ofzo. 1x in de week goed warm stoken en dan helemaal leeg douchen.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')