Kun je stilte op de foto zetten? Want dat is wat ik hier hoorquote:Op maandag 5 september 2022 08:40 schreef Cathmar het volgende:
Twee weer naar school!Nog twee te gaan.
Zal ik even een foto doen…?
Jeej!!quote:Op maandag 5 september 2022 07:45 schreef PoesInDoos het volgende:
@:Donna om terug te komen op het verlagen van de CVketel; ik heb opeens eenvriendje
die in een vorig leven woningbouwmonteur was
Hij heeft het inmiddels gefixed
Dit is hier ook nog een optie. Laat weten als je een goeie vindtquote:Op maandag 5 september 2022 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
@:mushanga71, ik denk dat je daar best een middenweg in kunt vinden! Jullie hebben allebei redelijke wensen: besparen en het comfortabel hebben. Ik ben een koukleum en ga een nare winter tegemoet als de thermostaat veel lager moet. Maar ik ben best bereid tot alternatieve oplossingen zoals wollen dekens kopen, met een kruik slapen, een elektrische deken kopen voor op mijn bureaustoel. Dat laatste lijkt me erg aangenaam. Mijn vader had het altijd warm en wilde nooit verwarming aan in de auto, maar zijn auto had stoelverwarming en daardoor had ik het alsnog comfortabel. In de auto werkte dat goed en mijn hoop is dat dat voor een bureaustoel ook opgaat.
Voor je bureau stoel echt een super oplossing. Heb er vorige winter een voor man en kind gekocht en heel positieve ervaringquote:Op maandag 5 september 2022 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
@:mushanga71, ik denk dat je daar best een middenweg in kunt vinden! Jullie hebben allebei redelijke wensen: besparen en het comfortabel hebben. Ik ben een koukleum en ga een nare winter tegemoet als de thermostaat veel lager moet. Maar ik ben best bereid tot alternatieve oplossingen zoals wollen dekens kopen, met een kruik slapen, een elektrische deken kopen voor op mijn bureaustoel. Dat laatste lijkt me erg aangenaam. Mijn vader had het altijd warm en wilde nooit verwarming aan in de auto, maar zijn auto had stoelverwarming en daardoor had ik het alsnog comfortabel. In de auto werkte dat goed en mijn hoop is dat dat voor een bureaustoel ook opgaat.
Welke?quote:Op maandag 5 september 2022 09:05 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Voor je bureau stoel echt een super oplossing. Heb er vorige winter een voor man en kind gekocht en heel positieve ervaring
Dat zal ook schelen ja, hier is 3 dagen altijd iemand thuis. Buiten het weekend dan he.quote:Op maandag 5 september 2022 09:06 schreef Cathmar het volgende:
Ik ga iedere dag naar kantoor om te werken. Ik voorzie dat iedereen dat gaat doen in de winter want scheelt kosten thuis. En er zijn niet voldoende werkplekken dus dat wordt een stoelendans
Deze winter zit je toch wel in je nieuwe huis?quote:Op maandag 5 september 2022 09:06 schreef Cathmar het volgende:
Ik ga iedere dag naar kantoor om te werken. Ik voorzie dat iedereen dat gaat doen in de winter want scheelt kosten thuis. En er zijn niet voldoende werkplekken dus dat wordt een stoelendans
Het is 5 minuten lopen voor mij en vond het wel lekker werken. Thuis zit ik nu aan de keukentafel.quote:Op maandag 5 september 2022 09:09 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Welke?
En ik ga niet naar kantoor hoor. Nog niet als het gas 5 piek per kuub werd. Ik gun die plek wel aan een ander.
Ja zodra ik mijn werkplek in het nieuwe huis heb ga ik zeker meer thuis werken! Kantoor dan op vrijdagen of zo.quote:Op maandag 5 september 2022 09:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Deze winter zit je toch wel in je nieuwe huis?
Dan zijn de gasprijzen je zorg iig niet meer, ik zou dan geen stoelendans doen als het niet nodig is.
Ja, dat is een perfecte kantoordag, dan heb je zeker geen stoelendansquote:Op maandag 5 september 2022 09:13 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ja zodra ik mijn werkplek in het nieuwe huis heb ga ik zeker meer thuis werken! Kantoor dan op vrijdagen of zo.
Dan moet je nog steeds je woonkamer warmstoken. Wij hebben ze ook boven, maar de thermosstaat beneden is leidend. Dus als het beneden al 20 graden is, slaan ze boven niet aan. Dan zou je zone verwarming moeten hebben en dat kost meer om aan te leggen in een bestaand huis dan je verstookt in 1 winter.quote:Op maandag 5 september 2022 09:11 schreef Roosje84 het volgende:
@:mushanga71 ik denk dat er ook winst valt te behalen met thermostaat radiatorknoppen.
Wij kunnen per kamer de verwarming aanzetten dus dan zou je man zijn kamer warm kunnen stoken zonder dat de rest van het huis ook verwarmd moet worden. Dat scheelt denk ik best veel in verbruik. Misschien ook even goed om te kijken of de radiatoren ontlucht zijn omdat je aangeeft dat ze vaak niet warm worden.
Misschien is een van de producten van Stoov iets voor je?quote:Op maandag 5 september 2022 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn vloerverwarming beneden blijft gewoon 17 graden als ik de werkkamer op 21 zet. Dat was juist zo handig met het thuiswerken vandaar dat ik er meteen aan moest denken toen Mushanga het over de koude zolder had.quote:Op maandag 5 september 2022 09:18 schreef exode het volgende:
[..]
Dan moet je nog steeds je woonkamer warmstoken. Wij hebben ze ook boven, maar de thermosstaat beneden is leidend. Dus als het beneden al 20 graden is, slaan ze boven niet aan. Dan zou je zone verwarming moeten hebben en dat kost meer om aan te leggen in een bestaand huis dan je verstookt in 1 winter.
Het is wel fijn dat ze boven uitslaan als het boven warm genoeg is. Dus het helpt zeker.
Vloerverwarming kan dat wellicht, maar niet als je alleen radiatoren hebt en het ouderwetse systeem met een thermosstaat in de woonkamer.quote:Op maandag 5 september 2022 09:33 schreef Roosje84 het volgende:
[..]
Mijn vloerverwarming beneden blijft gewoon 17 graden als ik de werkkamer op 21 zet. Dat was juist zo handig met het thuiswerken vandaar dat ik er meteen aan moest denken toen Mushanga het over de koude zolder had.
Kijk eens naar die link van missSly. Ziet er goed uit!quote:Op maandag 5 september 2022 09:42 schreef PoesInDoos het volgende:
Als we dan toch aan het opsommen zijn;
's Nachts staat de kachel op 15 omdat het anders -10 wordt in huis. 's Ochtends gaat hij direct op 18.5 en in de namiddag op 20. Ik denk dat ik eens probeer om het een half graadje kouder te zetten.
De pest is dat ik fibromyalgie heb en dat het voor m'n lijf beter is dat de kachel op 23 staat
Maar voor mij onbetaalbaar..quote:Op maandag 5 september 2022 09:46 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Kijk eens naar die link van missSly. Ziet er goed uit!
Ja is aan de prijs he. Ik kocht vorig jaar zo een deken bij de Lidl. Hou het in de gaten, dat komt er vast binnenkort weer aan.quote:
Ik duim (voor ons allemaal!!) voor een zachte winterquote:Op maandag 5 september 2022 09:50 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Ja is aan de prijs he. Ik kocht vorig jaar zo een deken bij de Lidl. Hou het in de gaten, dat komt er vast binnenkort weer aan.
Dat is wel netjes. Wij zitten op de zomermaanden gemiddeld op 17 m3 per maand. (douchen en koken). Januari was het 157m3. Dus dan gaat er zo'n 140m3 naar de verwarming.quote:Op maandag 5 september 2022 09:46 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik bezuinig niet op douchen trouwens. Mijn gasverbruik in de zomer komt niet boven de 9m3 uit, dat is douchen, met heet water de vaat voorspoelen en daarna afwassen én koken.
December 200m3 en januari 194m3quote:Op maandag 5 september 2022 10:20 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat is wel netjes. Wij zitten op de zomermaanden gemiddeld op 17 m3 per maand. (douchen en koken). Januari was het 157m3. Dus dan gaat er zo'n 140m3 naar de verwarming.
Ik gebruik nooit warm water in de keuken.quote:Op maandag 5 september 2022 09:51 schreef exode het volgende:
Bij ons scheelt de Quooker ook aardig. In plaats van een eeuwigheid wachten op warm water in de keuken en een ketel die aanslaat voor wat warm water, instant warm water, mogelijk gemaakt door de zonnepanelen.
Er bestaat zoiets als een gasbadkuip, ik gebruik hem nu ook voor de warmtepomp, want die zal qua stroomverbruik waarschijnlijk eenzelfde schema aanhouden.quote:Op maandag 5 september 2022 10:20 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat is wel netjes. Wij zitten op de zomermaanden gemiddeld op 17 m3 per maand. (douchen en koken). Januari was het 157m3. Dus dan gaat er zo'n 140m3 naar de verwarming.
Hier 4 mensen in huis, gemiddeld douchen er 3 per dag. Waarvan 2 in 5-10 minuten en de derde wat langer. Maar puber heeft gewoon ook een lading water nodig met die hormoonlucht. Die doucht graag lauw, dus dat is weer wat minder erg danquote:Op maandag 5 september 2022 10:23 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
December 200m3 en januari 194m3Ik hoop echt dat de nieuwe gevelisolatie gaat helpen...
We zijn met z'n tweeën en ik douche nooit langer dan 10 minuten, dat scheelt.
K&W / Gasverbruik "standaard verdeling" over jaar is wat ik met google vind.quote:Op maandag 5 september 2022 10:27 schreef Leandra het volgende:
Er bestaat zoiets als een gasbadkuip, ik gebruik hem nu ook voor de warmtepomp, want die zal qua stroomverbruik waarschijnlijk eenzelfde schema aanhouden.
Afspoelen voor de vaatwasser met warm water is wel heel erg zonde. Dat doen wij met koud water als het nodig is (meestal spoel ik niet voor).quote:Op maandag 5 september 2022 10:28 schreef exode het volgende:
Afspoelen voor het de vaatwasser in gaat, afwassen pannen die niet in de vaatwasser mogen, water pakken om schoon te maken en in de winter wassen onze kinderen hun handen met lauw water.
Hier dus wel
Prima dan toch, wij blij met de quooker en jullie hebben hem niet nodigquote:Op maandag 5 september 2022 10:35 schreef Donna het volgende:
[..]
Afspoelen voor de vaatwasser met warm water is wel heel erg zonde. Dat doen wij met koud water als het nodig is (meestal spoel ik niet voor).
Schoonmaken en handen wassen ook met koud water.
Mijn vriend gebruikt ook eindelijk geen warm water meer 's ochtends om z'n gezicht te wassen.
Ja zeker prima, ik vroeg me alleen af waarom er warm water gebruikt moet worden. Was benieuwd.quote:Op maandag 5 september 2022 10:37 schreef exode het volgende:
[..]
Prima dan toch, wij blij met de quooker en jullie hebben hem niet nodigBij ons duurde het hiervoor 7 minuten (jaja, het werd getimed door de mannen van de HR ketel) voor het water lauw werd in de keuken.
Ja dat dus, die ketel moet er hard voor werken blijkbaar. De keuken zit in de uitbouw en daar worden de radiatoren dus ook amper warm. Ooit hebben we een nieuwe uitbouw.quote:Op maandag 5 september 2022 10:41 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja zeker prima, ik vroeg me alleen af waarom er warm water gebruikt moet worden. Was benieuwd.![]()
7 minuten is wel bizar lang ook. Dan zou ik ook zeker blij zijn met een Quooker voor wanneer ik wel warm water nodig zou hebben. Want je staat wel die hele 7 minuten lang gas te verstoken.
Ik heb er een van stoov, zo fijnquote:Op maandag 5 september 2022 09:04 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dit is hier ook nog een optie. Laat weten als je een goeie vindt![]()
Daarnaast is mijn hok een beetje isoleren zodat ik het kan straalkachel en/IR panelen ipv de hele hut verwarmen ook nog plan. Dat zal ook wel schelen.
Als je stilzit heb je sowieso 20 graden meer nodig dan als je beweegt.
Dan zit hij wel ver weg. In de winter komt het warme water hier wel snel, maar in de zomer duurt het langer. Maar dat is lang geen 7 minuten.quote:Op maandag 5 september 2022 10:42 schreef exode het volgende:
Ja dat dus, die ketel moet er hard voor werken blijkbaar. De keuken zit in de uitbouw en daar worden de radiatoren dus ook amper warm. Ooit hebben we een nieuwe uitbouw.
Dat lijkt mij ook wel wat, maar ik heb nu al in korte tijd een aantal mensen gehoord die lekkage hebben met de quooker of andere kokend water kraan (buren, al voor de 2e keer en mijn ouders). Maar het zou voor ons wel een uitkomst zijn, omdat de ketel helemaal boven zit en het best even duurt voordat het water beneden warm is.quote:Op maandag 5 september 2022 09:51 schreef exode het volgende:
Bij ons scheelt de Quooker ook aardig. In plaats van een eeuwigheid wachten op warm water in de keuken en een ketel die aanslaat voor wat warm water, instant warm water, mogelijk gemaakt door de zonnepanelen.
Hier 2 tussenuren voor het laatste uurquote:Op maandag 5 september 2022 10:08 schreef Mushanga71 het volgende:
Zo. Eerste echte schoolweek en zoon heeft al het eerste uur uitval. Goed begin
Wat voor lekkage? Wij zijn er erg blij mee iig. Ik heb nog nooit over lekkage gehoord eigenlijk. Inmiddels best wat mensen om ons heen met een quooker. Zwager heeft hem aangesloten hier.quote:Op maandag 5 september 2022 11:01 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook wel wat, maar ik heb nu al in korte tijd een aantal mensen gehoord die lekkage hebben met de quooker of andere kokend water kraan (buren, al voor de 2e keer en mijn ouders). Maar het zou voor ons wel een uitkomst zijn, omdat de ketel helemaal boven zit en het best even duurt voordat het water beneden warm is.
Mijn vader stelde ook al eens voor om een boiler in het keukenkastje te zetten, dat zou ook al schelen, maar met de hoeveelheid thee die ik erdoor jaag op een dag, denk ik dat een quooker nog handiger zou zijn.
Ik denk dat ik de gordijnen bij de verwarming voor ga inkorten, zodat ze boven de verwarming zitten ipv tot op de grond, want ik vermoed dat dat nog wel eens warmte kan schelen. Of zou dat met van die ventilatoren al een hoop schelen als ik ze alleen maar inkort tot aan de onderkant van de verwarming?
Want ze houden natuurlijk ook kou uit de kamer weg 's avonds.
Wij hebben sinds vorige winter de thermostaat op 19 staan ipv 20,5.
Maar op zolder is het koud. We hebben in de keuken vloerverwarming en zouden dat eigenlijk ook wel in de kamer willen. De badkamer heeft vloerverwarming, maar die ligt zo diep dat je er nauwelijks iets van merkt(verwarmt eerder het plafond hier
).
En we hebben sinds dit jaar een nieuwe cv ketel, wat denk ik ook aardig wat zal schelen ten opzichte van de oude (die was richting de 20 jaar oud).
Ik heb 2 jaar terug wollen sloffen gekocht voor mezelf, heerlijk. Nog steeds fris als ik op zolder zit. Maar misschien daar anders eens zo'n klein los geval neerzetten.
Ik zit er niet dagelijks.
Ventilatieroosters wel altijd (deels) open en ik mag op de slaapkamer het raam wel graag op een tochtkiertje hebben in de winter, behalve als de wind erop staat.
Nu is het 23 graden in huis, zou soms toch mooi zijn als je dat kon bewaren voor de winter, ergens op een of andere manier.
[..]
Hier 2 tussenuren voor het laatste uur. En het rooster van de oudste is een gatenkaas al zonder uitval
Ik weet niet hoe de leidingen precies liggen en werken hier, maar onze ketel hangt op zolder, de keuken zit in de uitbouw die in 1957 is geplaatst. De badkamer zat tot 7 jaar geleden ook in de uitbouw, er hing een boiler toen. (wij woonden hier toen nog niet).quote:Op maandag 5 september 2022 10:59 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dan zit hij wel ver weg. In de winter komt het warme water hier wel snel, maar in de zomer duurt het langer. Maar dat is lang geen 7 minuten.
We willen eigenlijk een warmtepomp, en dan in de garage. De cv zit nu op zolder, waar geen warm water/verwarming gebruikt wordt. Warm water moet nu eerst 3 verdiepingen naar beneden (kruipruimte) en dan opzij en omhoog. Vanaf de garage kunnen we zo op die stamleiding aansluiten en scheelt het 2 verdiepingen.
Daar zat ik ook aan te denken iddquote:Op maandag 5 september 2022 11:01 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook wel wat, maar ik heb nu al in korte tijd een aantal mensen gehoord die lekkage hebben met de quooker of andere kokend water kraan (buren, al voor de 2e keer en mijn ouders). Maar het zou voor ons wel een uitkomst zijn, omdat de ketel helemaal boven zit en het best even duurt voordat het water beneden warm is.
Mijn vader stelde ook al eens voor om een boiler in het keukenkastje te zetten, dat zou ook al schelen, maar met de hoeveelheid thee die ik erdoor jaag op een dag, denk ik dat een quooker nog handiger zou zijn.
Ik denk dat ik de gordijnen bij de verwarming voor ga inkorten, zodat ze boven de verwarming zitten ipv tot op de grond, want ik vermoed dat dat nog wel eens warmte kan schelen. Of zou dat met van die ventilatoren al een hoop schelen als ik ze alleen maar inkort tot aan de onderkant van de verwarming?
Want ze houden natuurlijk ook kou uit de kamer weg 's avonds.
Wij hebben sinds vorige winter de thermostaat op 19 staan ipv 20,5.
Maar op zolder is het koud. We hebben in de keuken vloerverwarming en zouden dat eigenlijk ook wel in de kamer willen. De badkamer heeft vloerverwarming, maar die ligt zo diep dat je er nauwelijks iets van merkt(verwarmt eerder het plafond hier
).
En we hebben sinds dit jaar een nieuwe cv ketel, wat denk ik ook aardig wat zal schelen ten opzichte van de oude (die was richting de 20 jaar oud).
Ik heb 2 jaar terug wollen sloffen gekocht voor mezelf, heerlijk. Nog steeds fris als ik op zolder zit. Maar misschien daar anders eens zo'n klein los geval neerzetten.
Ik zit er niet dagelijks.
Ventilatieroosters wel altijd (deels) open en ik mag op de slaapkamer het raam wel graag op een tochtkiertje hebben in de winter, behalve als de wind erop staat.
Nu is het 23 graden in huis, zou soms toch mooi zijn als je dat kon bewaren voor de winter, ergens op een of andere manier.
[..]
Hier 2 tussenuren voor het laatste uur. En het rooster van de oudste is een gatenkaas al zonder uitval
Jawel, maar niet als er een radiator achter de gordijnen hangt. Dan vang je de warmte tussen het raam en de gordijnen ipv dat het je woonkamer in 'stroomt'.quote:Op maandag 5 september 2022 11:25 schreef Lemijn het volgende:
Een quooker had ik zelf nooit aangeschaft maar het is zo fijn! Vooral voor thee inderdaad.
Ik heb recent mijn woonkamer omgegooid, en nu staat de bank voor de openslaande deuren die gigantisch tochten. Zou dikkere gordijnen veel uitmaken? Wollen sloffen heb ik al maar dat zijn lage, misschien moet ik die vervangen voor hoge. En zo'n elektrische deken om op te zitten lijkt me ook heerlijk. Even nadenken waar ik mijn geld aan wil besteden, want het doel is besparen en niet toffe nieuwe dingen kopen.
C heeft een dubbel tussenuur op donderdag. met pauze ervoor en erna. 2,5 uur niks doen (of thuis een tosti komen bakken, kan makkelijk met 25 minuten fietsen). Kwam door een fout van de roostermaker die bij een paar kinderen een extra vak op het rooster had gezet. Daarmee nu dinsdag de eerste 2 uur vrij (puber blij), en deze 2 uur. Hij wilde eerst klagen, tot hij hoorden dat vriendjes op 3 dagen een enkel tussenuur hadden. Nu accepteert hij dit dubbele uur, in combi met een keertje extra uitslapenquote:Op maandag 5 september 2022 11:01 schreef Nijna het volgende:
Hier 2 tussenuren voor het laatste uur . En het rooster van de oudste is een gatenkaas al zonder uitval
Er zat oorspronkelijk allen een radiator bij het raam aan de voorkant, dus de vorige eigenaar heeft een lange dunne tegen de muur naast de openslaande deuren laten plaatsen. Dus dat komt wel goedquote:Op maandag 5 september 2022 11:26 schreef Donna het volgende:
[..]
Jawel, maar niet als er een radiator achter de gordijnen hangt. Dan vang je de warmte tussen het raam en de gordijnen ipv dat het je woonkamer in 'stroomt'.
En gordijnen zijn ook best wel duur.
Ja precies. Dikke gordijnen zullen dan wel goed helpen denk ik. Als je dat voor een zacht prijsje voor elkaar kan krijgen zal je er vast profijt van hebben.quote:Op maandag 5 september 2022 11:28 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Er zat oorspronkelijk allen een radiator bij het raam aan de voorkant, dus de vorige eigenaar heeft een lange dunne tegen de muur naast de openslaande deuren laten plaatsen. Dus dat komt wel goedmaar die verwarmt meer los de kamer in (en de matig geïsoleerde keuken) dan rechtstreeks mij.
Ik heb er een keer eentje gehad, maar teruggebracht omdat ik een gekke enkele ouderwetse radiator heb waar de ventilator niet eens op paste.quote:Op maandag 5 september 2022 11:31 schreef Donna het volgende:
Ik las hier ook over radiator ventilatoren, die dingen schijnen 10-15% gas per jaar te besparen. Dat is nogal wat! Overwegen waard. Eerst radiatorfolie halen deze week.
Dat is jammer!quote:Op maandag 5 september 2022 11:33 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik heb er een keer eentje gehad, maar teruggebracht omdat ik een gekke enkele ouderwetse radiator heb waar de ventilator niet eens op paste.
Lekkage bij de aansluiting. Eerst bij onze oude buren, nu bij de mensen die daar zijn komen wonen dus weer... En bij mijn ouders ook bij de aansluiting. Dus of er dan iets niet goed is aangesloten weet ik niet. Maar wel kut.quote:Op maandag 5 september 2022 11:04 schreef exode het volgende:
[..]
Wat voor lekkage? Wij zijn er erg blij mee iig. Ik heb nog nooit over lekkage gehoord eigenlijk. Inmiddels best wat mensen om ons heen met een quooker. Zwager heeft hem aangesloten hier.
Ah ok, dan is het inderdaad niet goed aangesloten.quote:Op maandag 5 september 2022 11:59 schreef Nijna het volgende:
[..]
Lekkage bij de aansluiting. Eerst bij onze oude buren, nu bij de mensen die daar zijn komen wonen dus weer... En bij mijn ouders ook bij de aansluiting. Dus of er dan iets niet goed is aangesloten weet ik niet. Maar wel kut.
Aan de andere kant, hele volksstammen hebben zo'n ding, zonder dat het lekt...
@:Mushanga71, ik denk dat zeker bij mijn oudste in de 4e, het soms niet anders kan. Aan de andere kant... ik vind 6 tussenuren in een week wel vrij veel. Had ik vroeger niet en toen hadden we volgens mij wel meer varianten dan de 4 vakkenpakketten die ze nu hebben. Maar het zij zo.
Als ze dan ook nog huiswerk zou maken in die tijd... maar nee.
Jongste doet dat overigens wel![]()
@:Lemijn, beterschap!
Kijk naar gevoerde gordijnen, het liefst verduisterend, die houden goed kou tegen. Wij hebben speciale thermische bij de voordeur, die zijn alleen wel belachelijk duur.quote:Op maandag 5 september 2022 11:29 schreef Lemijn het volgende:
Oke ik zit gedwongen thuis want ziek kind boven in bed in plaats van op de opvang. Dus ik ga eens zoeken naar dikkere gordijnen.
Ik denk dat roostermaker echt een belachelijk lastig vak is.quote:Op maandag 5 september 2022 11:15 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Daar zat ik ook aan te denken iddOpslaan in de muren ofzo.
Oeh, niet fijn een gatenkaasroosterSnap roostermakers soms niet. Plan dat dan in het begin of eind van de dag. Maar zal wel niet kunnen ofzo.
Heb zoon al gezegd dat hij met een tussenuur mooi zn huiswerk kan maken. Maar denk niet dat dat gaat gebeuren
Haha, ja dat wilde ik net schrijven. De tussenurenquote:Op maandag 5 september 2022 13:19 schreef LeSage het volgende:
Mijn beste herinneringen aan school zijn overigens de tussenuren. Broodjes halen, in de kantine hangen, even snel naar huis op en neer.
En toen ik eenmaal tekenen als examenvak had gingen we altijd in dat lokaal zitten, dat mochten alleen examenleerlingen. We hadden daar onze ‘eigen’ tafels, ook als er les was aan een andere klas. Alleen wij mochten aan de muziekinstallatie zitten, mochten alle materialen pakken en ik zat er meestal gewoon mijn huiswerk voor andere vakken te maken met mijn vriendinnen
6 tussenuren in 1 week is ook wel heel véél😳quote:Op maandag 5 september 2022 11:59 schreef Nijna het volgende:
[..]
Lekkage bij de aansluiting. Eerst bij onze oude buren, nu bij de mensen die daar zijn komen wonen dus weer... En bij mijn ouders ook bij de aansluiting. Dus of er dan iets niet goed is aangesloten weet ik niet. Maar wel kut.
Aan de andere kant, hele volksstammen hebben zo'n ding, zonder dat het lekt...
@:Mushanga71, ik denk dat zeker bij mijn oudste in de 4e, het soms niet anders kan. Aan de andere kant... ik vind 6 tussenuren in een week wel vrij veel. Had ik vroeger niet en toen hadden we volgens mij wel meer varianten dan de 4 vakkenpakketten die ze nu hebben. Maar het zij zo.
Als ze dan ook nog huiswerk zou maken in die tijd... maar nee.
Jongste doet dat overigens wel![]()
@:Lemijn, beterschap!
Oh, dat snap ik hoor, er is van alles en nog wat om rekening mee te houden. Dus gatenkaasrooster, tis niet anders. Maar 6 uur in een week vind ik ook wel erg véél.quote:Op maandag 5 september 2022 13:13 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik denk dat roostermaker echt een belachelijk lastig vak is.
Docenten kunnen zich niet zomaar opsplitsen, je wil ook niet dat die juist zo’n rooster hebben (want voor die tussenuren krijgen ze eigenlijk niet betaald), lokalen moeten vrij zijn. Ik denk niet dat ze zomaar lukraak wat uren neerzetten en vervolgens iedereen maar voor de grap tussenuren geven…
Dit vind ik ook wel knap. Dat zou dus betekenen dat de leerkracht die het eerste of laatste uur les zou geven veel tussenuren heeft als er vaak geschoven kan worden.quote:Op maandag 5 september 2022 14:11 schreef Mushanga71 het volgende:
Wij hadden nooit tussenuren. En bij uitval werd er dan zo geschoven dat het het eerste of laatste uur was.
Dat lukt wel in de eerste 3 klassen, waar je met de hele (soms halve) klas samen les hebt. Maar vanaf de 4e komt er veel meer variatie. Dus waar jij een tussenuur hebt, kan een klasgenoot wel nog les hebben. Dan kunnen ze niet gaan schuiven.quote:Op maandag 5 september 2022 14:28 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dit vind ik ook wel knap. Dat zou dus betekenen dat de leerkracht die het eerste of laatste uur les zou geven veel tussenuren heeft als er vaak geschoven kan worden.
Dat was bij ons zelden dat er dan een uur verschoven werd als er iets uit viel
We hadden maar 4 blokken van 80 minuten per dag en op woensdag 3. Denk dat het dan makkelijker te regelen vielquote:Op maandag 5 september 2022 14:28 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dit vind ik ook wel knap. Dat zou dus betekenen dat de leerkracht die het eerste of laatste uur les zou geven veel tussenuren heeft als er vaak geschoven kan worden.
Dat was bij ons zelden dat er dan een uur verschoven werd als er iets uit viel
Dat snap ik wel, ik ga er ook van uit dat die tussenuren er zijn omdat het niet anders kan.quote:Op maandag 5 september 2022 13:13 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik denk dat roostermaker echt een belachelijk lastig vak is.
Docenten kunnen zich niet zomaar opsplitsen, je wil ook niet dat die juist zo’n rooster hebben (want voor die tussenuren krijgen ze eigenlijk niet betaald), lokalen moeten vrij zijn. Ik denk niet dat ze zomaar lukraak wat uren neerzetten en vervolgens iedereen maar voor de grap tussenuren geven…
Poeh, dat is wel heel lang er tussenin.quote:Op maandag 5 september 2022 16:06 schreef Deepfreeze het volgende:
Puber krijgt net een uitval binnen voor donderdag. Nu heeft hij 2/3 en 7/8 les. 10:40-14:00 vrij. Kom dan maar naar huis.
Nee bij Energiedirectquote:Op maandag 5 september 2022 18:20 schreef Ynske het volgende:
@:vicky jij zat toch bij Vattenfall?
Klanten Vattenfall gaan fors meer betalen voor gas en stroom.
Energiebedrijf Vattenfall verhoogt tussentijds de tarieven voor klanten met een variabel contract. Zij gaan per 1 oktober fors meer betalen voor gas en stroom.
Vattenfall stelt gedwongen te zijn tot de tariefsverhogingen, omdat de inkoopprijzen op de energiemarkt zijn gestegen tot een ‘uitzonderlijk hoog niveau’. „We hebben de tarieven nog een tijdje proberen te dempen doordat we energie eerder minder duur hadden ingekocht. Maar de prijzen zijn nu zo exorbitant gestegen dat er geen ontkomen meer aan is”, legt een woordvoerster van de energieleverancier uit.
Vlak voor stookseizoen
Maar op social media heeft lang niet iedere klant begrip voor het besluit van Vattenfall om de prijzen vlak voor het stookseizoen te verhogen. „Ronduit schofterig om de energierekening nu alweer te verhogen vanaf 1 oktober. De kachel is bij niemand aan geweest sinds de recente verhoging van 1 juli”, schrijft een Vattenfall-klant op Twitter.
De exacte tariefsverhoging kan per Vattenfall-klant verschillen. Maar ruwweg gaan klanten er per 1 oktober circa 35 procent meer betalen voor gas en 14 procent voor stroom. Vattenfall gaat vanaf dan ruim 2 euro per kuub gas in rekening brengen en 44,6 cent per kWh aan stroom.
Enorme prijsschommelingen
Normaal gesproken passen energiebedrijven hun tarieven op 1 januari en 1 juli aan. Maar door de enorme prijsschommelingen op de gas- en stroommarkt passen leveranciers tegenwoordig ook vaker tussentijds hun tarieven aan. Het is nog niet bekend of Essent en Eneco ook hun prijzen tussentijds gaan verhogen.
Voor afnemers van gas en stroom is er trouwens nog een tegenvaller, want het kabinet gaat vrijwel zeker de btw op energie per 1 januari 2023 verhogen naar 21 procent. De btw was per 1 juli verlaagd van 21 naar 9 procent. Maar die maatregel wordt weer teruggedraaid, omdat ook vermogende huishoudens ervan profiteren terwijl zij dit voordeeltje eigenlijk niet nodig hebben. Het kabinet belooft wel dat huishoudens volgend jaar op andere manieren worden gecompenseerd voor de hoge energieprijzen.
Klap voor huishoudens’
Sanne de Jong van vergelijkingssite Gaslicht.com spreekt van „een klap voor miljoenen huishoudens” om de btw vlak voor de koude winter weer omhoog te brengen naar 21 procent. De energie-expert schat ook dat het kabinet huishoudens voor circa 720 euro extra moet compenseren om de btw-verhoging goed te maken.
De Jong maakt zich zorgen over de betaalbaarheid van de energierekening. „We gaan er rap naartoe dat energie een luxegoed wordt, als het dat niet al is voor een groot deel van de huishoudens.”
Het kabinet heeft de accijns op autobrandstoffen per 1 april ook verlaagd. Die belastingverlaging blijft volgend jaar naar verwachting wel in stand.
Aldus de Limburger.
quote:Op maandag 5 september 2022 18:43 schreef Hupje het volgende:
Maak van de TT maar 'bankje zonder verwarming'
Ik nog wel, 100%. Onze eigen overheid daarentegen, daar sta ik al een tijdje niet meer achter.quote:Op maandag 5 september 2022 18:50 schreef Mushanga71 het volgende:
Ben ik erg als ik zeg dat ik niet geheel meer achter de boycot van rusland sta?
Ik ondertussen ook niet meer.quote:Op maandag 5 september 2022 19:11 schreef exode het volgende:
[..]
Ik nog wel, 100%. Onze eigen overheid daarentegen, daar sta ik al een tijdje niet meer achter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
Ben benieuwd hoe vermogend huishouden wordt gedefinieerd. Je moet wel erg vermogend zijn om dit soort stijgingen op te kunnen vangen. Met mijn zoon besproken dat hij misschien toch wel een bijdrage moet gaan betalen. Hij is op dit moment wel onze grootverbruiker thuis. Hij was het er wel mee eens.quote:Op maandag 5 september 2022 18:20 schreef Ynske het volgende:
@:vicky jij zat toch bij Vattenfall?
Klanten Vattenfall gaan fors meer betalen voor gas en stroom.
Energiebedrijf Vattenfall verhoogt tussentijds de tarieven voor klanten met een variabel contract. Zij gaan per 1 oktober fors meer betalen voor gas en stroom.
Vattenfall stelt gedwongen te zijn tot de tariefsverhogingen, omdat de inkoopprijzen op de energiemarkt zijn gestegen tot een ‘uitzonderlijk hoog niveau’. „We hebben de tarieven nog een tijdje proberen te dempen doordat we energie eerder minder duur hadden ingekocht. Maar de prijzen zijn nu zo exorbitant gestegen dat er geen ontkomen meer aan is”, legt een woordvoerster van de energieleverancier uit.
Vlak voor stookseizoen
Maar op social media heeft lang niet iedere klant begrip voor het besluit van Vattenfall om de prijzen vlak voor het stookseizoen te verhogen. „Ronduit schofterig om de energierekening nu alweer te verhogen vanaf 1 oktober. De kachel is bij niemand aan geweest sinds de recente verhoging van 1 juli”, schrijft een Vattenfall-klant op Twitter.
De exacte tariefsverhoging kan per Vattenfall-klant verschillen. Maar ruwweg gaan klanten er per 1 oktober circa 35 procent meer betalen voor gas en 14 procent voor stroom. Vattenfall gaat vanaf dan ruim 2 euro per kuub gas in rekening brengen en 44,6 cent per kWh aan stroom.
Enorme prijsschommelingen
Normaal gesproken passen energiebedrijven hun tarieven op 1 januari en 1 juli aan. Maar door de enorme prijsschommelingen op de gas- en stroommarkt passen leveranciers tegenwoordig ook vaker tussentijds hun tarieven aan. Het is nog niet bekend of Essent en Eneco ook hun prijzen tussentijds gaan verhogen.
Voor afnemers van gas en stroom is er trouwens nog een tegenvaller, want het kabinet gaat vrijwel zeker de btw op energie per 1 januari 2023 verhogen naar 21 procent. De btw was per 1 juli verlaagd van 21 naar 9 procent. Maar die maatregel wordt weer teruggedraaid, omdat ook vermogende huishoudens ervan profiteren terwijl zij dit voordeeltje eigenlijk niet nodig hebben. Het kabinet belooft wel dat huishoudens volgend jaar op andere manieren worden gecompenseerd voor de hoge energieprijzen.
Klap voor huishoudens’
Sanne de Jong van vergelijkingssite Gaslicht.com spreekt van „een klap voor miljoenen huishoudens” om de btw vlak voor de koude winter weer omhoog te brengen naar 21 procent. De energie-expert schat ook dat het kabinet huishoudens voor circa 720 euro extra moet compenseren om de btw-verhoging goed te maken.
De Jong maakt zich zorgen over de betaalbaarheid van de energierekening. „We gaan er rap naartoe dat energie een luxegoed wordt, als het dat niet al is voor een groot deel van de huishoudens.”
Het kabinet heeft de accijns op autobrandstoffen per 1 april ook verlaagd. Die belastingverlaging blijft volgend jaar naar verwachting wel in stand.
Aldus de Limburger.
Oh?quote:Op maandag 5 september 2022 17:12 schreef exode het volgende:
Zo, net radiator ventilatoren en tochtrollen besteld. Ik ben er klaar voor hoor. (denk ik)
En ik kwam er net achter dat ze de subsidie regeling gaan wijzigen waardoor onze nieuwe openslaande deuren er samen met de nieuwe kozijnen voor in aanmerking komen. Dat is een onverwachtse meevaller
1 maatregel is al goed voor 15% subsidie. In ons gevallen dus ramen en deuren samen. Dat zien ze als 1 maatregel dus wij hadden pech, maar dat mag vanaf 2023 met terugwerkende kracht tot 1 april.quote:
Ow. Wij hadden er 3, alleen te weinig raamoppervlak dus maar subsidie voor 2.quote:Op maandag 5 september 2022 19:40 schreef exode het volgende:
[..]
1 maatregel is al goed voor 15% subsidie. In ons gevallen dus ramen en deuren samen. Dat zien ze als 1 maatregel dus wij hadden pech, maar dat mag vanaf 2023 met terugwerkende kracht tot 1 april.
Maar goed, bij ons werd het in 2021 ook gewoon afgewezen bij 2 maatregelen dus we gaan het zien.
We konden het niet genoeg aantonen. We hadden voorzetwanden laten plaatsen, maar geen foto's gemaakt van het isolatiemateriaal. Offerte, factuur, foto's voor het stucen. Helaas. Stom gedoe was dat.quote:Op maandag 5 september 2022 19:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ow. Wij hadden er 3, alleen te weinig raamoppervlak dus maar subsidie voor 2.
2 afwijzen is wel gek? Was het op daar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |