abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205793756

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_205793852
Leeft Geldvoorelkaar nog een beetje? jaren geleden wat geld in gestopt, heb regelmatig rente ontvangen maar volg het niet meer zo.
pi_205793909
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:23 schreef QAnonn het volgende:
Leeft Geldvoorelkaar nog een beetje? jaren geleden wat geld in gestopt, heb regelmatig rente ontvangen maar volg het niet meer zo.
Nog steeds een van de grootste crowdfundplatformen. Ze leven er nog wel van.
pi_205794013
Max heeft de optie om een transcript te maken van die video uitgezet. Ik heb per email gevraagd om dat alsnog mogelijk te maken.
pi_205794197
Ik kreeg gelijk een reactie met een korte samenvatting.

Zit het filmpje nu toch te bekijken. Hij probeert uit te leggen waar het fout is gegaan (kadaster en hogere constructiekosten ivm inflatie enzo) en zegt toe dat er alsnog rente voor de langere periode betaald zal worden. Hij probeert tijd te kopen en geeft aan dat als nu alles opgeëist moet worden zijn bedrijf en onze investeringen aan gort zijn.

Wat een redelijk standaardverhaal is in dit soort gevallen, althans, de enigszins vergelijkbare gevallen die ik gezien heb.

Wat mij betreft krijgt hij zijn tijd en mocht het zo zijn dat andere schuldeisers gaan executeren, dan zien we wel hoe sterk de zekerheden van Max zijn.
pi_205798053
Rendementspercentages 2022 box 3 bekend:

Spaargelden -0,01%
Crowdfund/beleggingen/overig 5,53% (x31% effectieve belasting = 1,71%)

https://download.belastin(...)box3_ib3401b21pl.pdf
pi_205798324
Bravo verhuizingen bij gve voor de tweede keer met een week verlengd. Ze hebben nog steeds een klein tonnetje nodig. Inschijfperiode van 30 dagen is niet heel hard bij gve.
pi_205798440
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 00:04 schreef zeeland6 het volgende:
Rendementspercentages 2022 box 3 bekend:

Spaargelden -0,01%
Crowdfund/beleggingen/overig 5,53% (x31% effectieve belasting = 1,71%)

https://download.belastin(...)box3_ib3401b21pl.pdf
He, dit had ik even gemist. Gaat er nu elk jaar een percentage bepaald worden voor de aangifte? Dus elk jaar, ovb een soort van werkelijkheid, een ander percentage?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_205798803
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:18 schreef Essebes het volgende:

[..]
He, dit had ik even gemist. Gaat er nu elk jaar een percentage bepaald worden voor de aangifte? Dus elk jaar, ovb een soort van werkelijkheid, een ander percentage?
Elk jaar sinds 2017 is dit hetzelfde. Voor 2022 dezelfde methodiek als de hersteloperatie. Je mag de gunstigste van de oude en nieuwe methode gebruiken voor box 3.
pi_205799905
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:45 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Elk jaar sinds 2017 is dit hetzelfde. Voor 2022 dezelfde methodiek als de hersteloperatie. Je mag de gunstigste van de oude en nieuwe methode gebruiken voor box 3.
Als je nu de IB 2022 opent (i.v.m. wijzigen voorlopige aanslag), gaat hij nog wel uit van de oude methode.
Pecunia non olet
pi_205800241
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:45 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
er is nu dan een bijgesteld % maar dit heeft toch nog steeds dezelfde bezwaren waar de beslissing van de rechter op gebaseerd is? De suggestie dat boven een X bedrag een hoger rendement gemaakt wordt, terwijl je dit niet redt als je alleen spaart?

en overigens nu toegevoegd met de specificatie dat er uitgegaan wordt dat je aan onroerend goed bent blootgesteld (eigenaar)? Was dit voorheen niet zo specifiek bepaald? Komt er hierdoor niet juist nog een extra discussie op de uitspraak van de rechter dat je belast wordt waar uitgegaan wordt dat je eigenaar bent van een woning terwijl je dit niet bent?
pi_205801310
Linkje vastgoed
https://www.collincrowdfu(...)1788a6fd0c7b89e41642

Alles wordt hergefinancieerd. Dus m.i.
• 1e hypotheek Coevorden (4x)
• 1e + 2e hypotheek Stadskanaal
• 2e hypotheek woonhuis Zuidwolde

[ Bericht 20% gewijzigd door KrekelJapie op 01-09-2022 09:02:57 ]
pi_205801347
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:23 schreef QAnonn het volgende:
Ik vind het nog steeds wel een erg fijn platform. Overzichtelijk en duidelijke communicatie. Er komen de laatste tijd weer genoeg projecten op.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 13:26:00 #14
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_205801581
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:03 schreef KrekelJapie het volgende:
Linkje vastgoed
https://www.collincrowdfu(...)1788a6fd0c7b89e41642
1e hypotheek+ meerdere hypotheken in lagere rang
Dank voor linkje. Ik zit al in een eerder project van deze ambitieuze jongeman. Als hij die eerst tot een goed einde brengt, dan sta ik weer open voor vervolginvesteringen...
pi_205801608
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:26 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Dank voor linkje. Ik zit al in een eerder project van deze ambitieuze jongeman. Als hij die eerst tot een goed einde brengt, dan sta ik weer open voor vervolginvesteringen...
Samenvattend 1ste hypotheek op coevorden (waarde 700k, 1ste + 2de hypotheek op Stadskanaal (waarde onbekend?) + 2de hypotheek op eigen woning (155k overwaarde op basis van taxatie)
pi_205801936
quote:

[..]
als deze succesvol gefund wordt, zijn daarmee de eerste 3 projecten toch tot een goed einde gebracht?
ik denk dat ik 'm wel meeneem voor hetzelfde bedrag als project 1 waarin ik zat.
pi_205801943
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:27 schreef impact9 het volgende:

[..]
Samenvattend 1ste hypotheek op coevorden (waarde 700k, 1ste + 2de hypotheek op Stadskanaal (waarde onbekend?) + 2de hypotheek op eigen woning (155k overwaarde op basis van taxatie)
Alles wordt hergefinancieerd. Dus m.i.
• 1e hypotheek Coevorden (4x)
• 1e + 2e hypotheek Stadskanaal
• 2e hypotheek woonhuis Zuidwolde
pi_205802146
Hoi allen, hoeveel ontvangen jullie maandelijks met jullie vastgoedcrowdfundingen? Ik +- ¤60 waar ik al erg tevreden mee ben.
pi_205802320
Dit jaar is dat gemiddeld ¤700 per maand. Vorig jaar en het jaar ervoor was het iets meer maar heb een deel van de terugbetalingen gebruikt om de hypotheek verder af te lossen om daardoor de maandelijkse hypotheekkosten met bijna ¤300 te verlagen. Gaat dan echter niet alleen om vastgoedcrowdfunding, maar om alle crowdfunding, heb ook veel in horeca crowdfunding zitten.
pi_205802401
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:19 schreef Belegger9 het volgende:
Hoi allen, hoeveel ontvangen jullie maandelijks met jullie vastgoedcrowdfundingen? Ik +- ¤60 waar ik al erg tevreden mee ben.
Wat bedoel je precies? De maandelijkse rente en terugbetaalde inleg?
pi_205802722
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205802911
quote:
Een paar dagen voor dat het tweede jaar begon van de 5 jaar..... jammer. Maar wel 6 mnd boeterente en geen jaarkosten.
pi_205803263
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:19 schreef Belegger9 het volgende:
Er is een afspraak op dit forum dat we niet over de hoogtes van de investeringen en dus ook de maandelijkse bedragen praten om te voorkomen dat we discussies krijgen die niet over de inhoud van een project, platform of crowdfunding gaan.
Voor mij liggen de inkomsten tussen de ¤ 1,- en de ¤ 1.000.000 per maand -)
pi_205803620
quote:
Er is een afspraak op dit forum dat we niet over de hoogtes van de investeringen en dus ook de maandelijkse bedragen praten.
Ik vind het ook niet zo boeiend om dit van anderen te weten en als ik eerlijk ben weet ik het ook niet precies door herinvesteringen en wisselende aflossingen. Ik vind dit daarom wel een mooie feature voor platforms. Die rapporteren mijn rendement in een percentage, maar als ze ook aangeven welk bedrag ik elke maand kan verwachten de komende maanden vind ik dat een mooie aanvulling. P2P-platform lenderspender.nl toont renteinkomsten per maand, maar bij de meeste crowdfundingplatforms moet ik het zelf uitrekenen, voor zover ik weet.

[ Bericht 4% gewijzigd door zietuwel op 31-08-2022 17:01:28 ]
pi_205803844
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 16:18 schreef zietuwel het volgende:

[..]
Ik vind het ook niet zo boeiend om dit van anderen te weten. Al vind ik het wel een mooie feature voor platforms. Die rapporteren mijn rendement in een percentage, maar als ze ook aangeven welk bedrag ik elke maand kan verwachten de komende maanden vind ik dat een mooie aanvulling. P2P-platform lenderspender.nl toont renteinkomsten per maand, maar bij de meeste crowdfundingplatforms moet ik het zelf uitrekenen, voor zover ik weet.
Hooguit kun je achteraf zien hoeveel rente (en aflossing) je ontvangen hebt op je jaaropgaaf. Maar dat is dan een totaal bedrag per jaar. Bij HCN kun je zo'n jaaropgaaf op ieder moment maken en dan zie je de stand tot nu toe, maar is nog steeds achteraf.
Zelf gooi ik alle betaalschema's in 1 groot excelbestand en laat er een pivot op los, zie ik zo hoeveel rente, aflossing en kosten er per maand is. Ook hoe snel het terug loopt als ik niet herinvesteer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 31-08-2022 16:53:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')