abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:47:51 #1
284411 crew  heywoodu
pi_205792582
Ik wilde net bij Mijn Overheid inloggen en zag daar de volgende melding:
https://mijn.overheid.nl/(...)ec-89ab-00505691f0ef

Met andere woorden, vanaf januari kun je alleen nog inloggen met de app of SMS-controle (en dat laatste lijkt op den duur ook te verdwijnen). Niet meer gewoon met gebruikersnaam en wachtwoord dus.

Leuk en aardig, ik heb er zelf geen praktische problemen mee, maar stel dat je telefoon kapot gaat, of gestolen wordt, of je hebt om wat voor reden dan ook geen beschikking meer over je telefoon. Hoe moet je dan inloggen bij DigiD, als het alleen via de app kan?

Natuurlijk, het kan op een tablet, maar ga er even van uit dat je daar die app niet hebt. Op het moment dat je in moet loggen, maar je telefoon is weg, dan kun je dus - neem ik aan - ook niet meer die app op je tablet installeren, want dan zul je toch eerst in moeten loggen. En dat kan niet, want telefoon weg.

Mis ik hier ergens een soort backdoor voor gevallen waarbij je fysiek simpelweg niet in kunt loggen middels de app?
pi_205792596
Dan zal je de boel moeten installeren op je nieuwe telefoon en tot die tijd even geduld moeten hebben.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:50:45 #3
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205792605
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:49 schreef DW457 het volgende:
Dan zal je de boel moeten installeren op je nieuwe telefoon en tot die tijd even geduld moeten hebben.
Heb je daarvoor dan weer niet je gebruikersnaam en wachtwoord nodig die je tegen die tijd echt niet meer weet omdat je hem nooit nodig hebt?
Moet je het weer online aanvragen en wachten totdat je iets met de post krijgt :X
pi_205792614
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:50 schreef Cue_ het volgende:

[..]
Heb je daarvoor dan weer niet je gebruikersnaam en wachtwoord nodig die je tegen die tijd echt niet meer weet omdat je hem nooit nodig hebt?
Moet je het weer online aanvragen en wachten totdat je iets met de post krijgt :X
Yup, zoals ik al zei: geduld.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:52:18 #5
284411 crew  heywoodu
pi_205792616
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:49 schreef DW457 het volgende:
Maar hoe kun je de boel op je nieuwe telefoon installeren als je niet de beschikking hebt over een manier om in te loggen? Ook op een nieuw apparaat zul je toch in moeten loggen lijkt me?

En als je bewust geen smartphone hebt (bijvoorbeeld omdat je er niet mee overweg kunt, zoals best veel mensen) zul je dus álles op papier moeten doen, want DigiD is onmogelijk?

Hier kan niet goed over nagedacht zijn, wat betreft het uitsluiten van een forse groep mensen..

Edit: oh ja, opnieuw inloggen zou dan eventueel eenmalig van de post kunnen. Dus zonder telefoon moet je elke keer via de post iets aanvragen.
pi_205792668
Tip gezien ik hier ook gezeik mee heb gekregen: altijd een aparte telefoon (low-range toestel of een tweedehands iPhone) houden voor twee-stapsverificatie. Dus installeer de DigiD daarop.

Als je überhaupt met DigiD iets moet regelen, dan moet het geen probleem zijn om te wachten tot je thuis bent voor je administratie ipv onderweg.

[ Bericht 15% gewijzigd door Erasmus op 30-08-2022 14:02:32 ]
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:06:32 #7
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205792709
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:01 schreef Erasmus het volgende:
Tip gezien ik hier ook gezeik mee heb gekregen: altijd een aparte telefoon (low-range toestel of een tweedehands iPhone) houden voor twee-stapsverificatie. Dus installeer de DigiD daarop.

Als je überhaupt met DigiD iets moet regelen, dan moet het geen probleem zijn om te wachten tot je thuis bent voor je administratie ipv onderweg.
Nou.. vaak genoeg dat ik dat ding toch even onderweg nodig heb gehad. Aangezien steeds meer zaken met de digi-d app werken.
Oke.. heel misschien had het wel kunnen wachten of met betere voorbereiding thuis het van te voren kunnen regelen.
Maar ideaal is het zeker niet.
pi_205792716
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:06 schreef Cue_ het volgende:

[..]
Nou.. vaak genoeg dat ik dat ding toch even onderweg nodig heb gehad. Aangezien steeds meer zaken met de digi-d app werken.
Oke.. heel misschien had het wel kunnen wachten of met betere voorbereiding thuis het van te voren kunnen regelen.
Maar ideaal is het zeker niet.
Je telefoon kwijtraken en al je 2FA-sleutels onherroepelijk kwijtraken is nog kutter. Dan wacht ik liever met mijn administratie tot ik thuis ben.

Kwestie van plannen zodat je het niet onderweg hoeft te doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Erasmus op 30-08-2022 14:07:43 ]
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:07:44 #9
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205792724
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:07 schreef Erasmus het volgende:

Je telefoon kwijtraken en al je 2FA-sleutels onherroepelijk kwijtraken is nog kutter.
Sowieso ruk om je telefoon in deze tijd kwijt te raken -O-
pi_205792772
quote:

Tweede telefoon gebruik ik puur als back-up. Gewoon authenticator er naar exporteren en bij belangrijke accounts alvast inloggen. Ook om andere telefoon te wissen als deze gestolen wordt
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_205792824
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar hoe kun je de boel op je nieuwe telefoon installeren als je niet de beschikking hebt over een manier om in te loggen? Ook op een nieuw apparaat zul je toch in moeten loggen lijkt me?

Die situatie hebben we nu hier, kind met nieuwe telefoon, oude gewist en gebruikersnaam en wachtwoord niet meer bekend (altijd automatisch inloggen gebruikt).

Digid opnieuw aanvragen en geduld hebben is helaas de enige optie.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_205792954
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Als je de gebruikersnaam en het wachtwoord nog weet, kun je de app activeren met een ID-bewijs (mits je een ID-bewijs en telefoon met NFC hebt).

Of (nu nog) door middel van SMS controle natuurlijk.
pi_205792956
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:18 schreef Sometimes het volgende:

Digid opnieuw aanvragen en geduld hebben is helaas de enige optie.
Had ik ook laatst incl nieuwe codes voor mijn bank app. De overheid met wat papieren DigiD inlog was toch echt sneller in orde dan de bank. :P
pi_205793019
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:33 schreef XanderH het volgende:

[..]
Als je de gebruikersnaam en het wachtwoord nog weet, kun je de app activeren met een ID-bewijs (mits je een ID-bewijs en telefoon met NFC hebt).

Of (nu nog) door middel van SMS controle natuurlijk.
Voor zover ik weet is activatie (van het account) altijd met de activatiecode die je met de post ontvangt.

Eenmaal geactiveerd, kun je inloggen op 4 manieren: https://www.digid.nl/inlogmethodes. Straks vallen er dus twee weg.
pi_205793025
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:07 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Je telefoon kwijtraken en al je 2FA-sleutels onherroepelijk kwijtraken is nog kutter. Dan wacht ik liever met mijn administratie tot ik thuis ben.

Kwestie van plannen zodat je het niet onderweg hoeft te doen.
Jammer alleen dat DigiD geen standaard 2FA gebruikt.

En verder: Bitwarden. _O_.
pi_205793032
@heywoodu, het is veiligheid boven snelheid.

Als je écht écht écht op DigiD moet inloggen, kun je 'eventjes' op een ander toestel inloggen met de DigiD-app en je ID (toestel moet wel NFC ondersteunen).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2022 14:43:33 ]
pi_205793495
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:40 schreef YStec het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is activatie (van het account) altijd met de activatiecode die je met de post ontvangt.

Eenmaal geactiveerd, kun je inloggen op 4 manieren: https://www.digid.nl/inlogmethodes. Straks vallen er dus twee weg.
Klopt, maar naast activatie van het account moet je de DigiD app ook nog activeren op ieder toestel waarvoor je het wilt gebruiken.

Dat kan niet met enkel gebruikersnaam en wachtwoord, dus nu maar op 3 manieren:
- Een andere DigiD app
- SMS controle
- Met een ID-bewijs met NFC

Straks valt daar dus 1 methode van weg. Maar de andere waaronder het ID-bewijs blijven wel werken.

Dus dit:
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:47 schreef heywoodu het volgende:
Op het moment dat je in moet loggen, maar je telefoon is weg, dan kun je dus - neem ik aan - ook niet meer die app op je tablet installeren, want dan zul je toch eerst in moeten loggen. En dat kan niet, want telefoon weg.
Lukt dus wel. Met een ID-bewijs.

Zolang je de gebruikersnaam en wachtwoord maar weet.
pi_205795321
quote:

Mag dat ook een toestel met android zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')