Behalve als je met je Kroatische auto in Nederland gaat rijden als inwoner van Nederland. TS heeft dat al goed opgezocht - dat kan max 2 weken per jaar en je moet de vrijstelling aanvragen - gaat niet automagisch.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:39 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou dat informeren in Kroatië. Je hebt niet zoveel met nl wetgeving te maken voor een auto in Kroatië namelijk.
TS is kennelijk ook van plan om er mee naar Nederland te komen. En dat kan een groot probleem zijn. In het ergste geval mag je dan de volledige BPM aftikken als ze je pakken.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:39 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou dat informeren in Kroatië. Je hebt niet zoveel met nl wetgeving te maken voor een auto in Kroatië namelijk.
Ja, maar het doel van die auto is het in Kroatië te houden neem ik aan.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:53 schreef miro86 het volgende:
[..]
Behalve als je met je Kroatische auto in Nederland gaat rijden als inwoner van Nederland. TS heeft dat al goed opgezocht - dat kan max 2 weken per jaar en je moet de vrijstelling aanvragen - gaat niet automagisch.
Dat lees ik niet in de OPquote:Op zondag 28 augustus 2022 20:54 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
TS is kennelijk ook van plan om er mee naar Nederland te komen.
Voor zover ik weet mag je in Engeland links rijden, hier ook maar doen dan (ook voor langere tijd)?quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, maar het doel van die auto is het in Kroatië te houden neem ik aan.
Een maatje van me woont in Engeland maar voor zover ik weet kan hij gewoon met de auto naar zijn ouders/vrienden. Ook voor langere tijd.
Waarschijnlijk omdat ie formeel is ingeschreven in Engeland.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een maatje van me woont in Engeland maar voor zover ik weet kan hij gewoon met de auto naar zijn ouders/vrienden. Ook voor langere tijd.
Je zegt het al - jouw maatje woont in Engeland. De verplichting om met een Nederlands kenteken te rijden geldt voor inwoners van Nederland.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je in Nederland woont mag je 14 dagen per jaar met buitenlands kenteken rijden op NL wegen zonder belasting te betalen.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:55 schreef qajariaq het volgende:
Hoe bepalen ze dan het aantal dagen?quote:Op maandag 29 augustus 2022 06:01 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Als je in Nederland woont mag je 14 dagen per jaar met buitenlands kenteken rijden op NL wegen zonder belasting te betalen.
Als je niet in Nederland woont mag je 6 maanden per jaar met buitenlands kenteken rijden op NL wegen zonder belasting te betalen.
Dit lijkt mij ook.quote:Op maandag 29 augustus 2022 08:41 schreef JohnDDD het volgende:
Ik ben niet van plan om naar NL te komen met de auto maar ik lees wel op veel sites dat je binnen de EU alleen een auto op buitenlands kenteken kunt krijgen als je ook in dat land bent ingeschreven
Maar die is dan vermoedelijk ook officieel woonachtig in Engeland.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het gaat er (in portugal) om dat je je voor de belasting registreert, de laatste jaren is het hebben van een auto in portugal makkelijke geworden.. Je hoeft ook geen onroerend goed te hebben, slechts een belasting-nummer.quote:Op maandag 29 augustus 2022 12:09 schreef Serinde het volgende:
Mij ex schoonouders hadden een appartement in Portugal en daar stond gewoon een auto op Portugees kenteken (geëxporteerd vanuit NL)
Die auto bleef daar gewoon staan. Dat is ook je plan begrijp ik? Dat moet geen probleem zijn.
Zij zijn ook nooit ingeschreven als inwoner in Portugal maar natuurlijk wel als eigenaar van onroerend goed. Hadden ook een Portugese bankrekening.
Dit geld ook voor Spanje, Duitsland, Belgie en Polen (Daarvan heb ik collega's die daar vakantie huizen en auto's hebben).quote:Op maandag 29 augustus 2022 12:09 schreef Serinde het volgende:
Mij ex schoonouders hadden een appartement in Portugal en daar stond gewoon een auto op Portugees kenteken (geëxporteerd vanuit NL)
Die auto bleef daar gewoon staan. Dat is ook je plan begrijp ik? Dat moet geen probleem zijn.
Zij zijn ook nooit ingeschreven als inwoner in Portugal maar natuurlijk wel als eigenaar van onroerend goed. Hadden ook een Portugese bankrekening.
Toch zie je zat mensen met een bepaald buitenlands kenteken hier weken zoniet maanden rondrijden en die gaan echt geen gemiste belasting betalen.quote:Op zondag 28 augustus 2022 20:53 schreef miro86 het volgende:
[..]
Behalve als je met je Kroatische auto in Nederland gaat rijden als inwoner van Nederland. TS heeft dat al goed opgezocht - dat kan max 2 weken per jaar en je moet de vrijstelling aanvragen - gaat niet automagisch.
Dat weet je niet.quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:05 schreef nils7 het volgende:
[..]
Toch zie je zat mensen met een bepaald buitenlands kenteken hier weken zoniet maanden rondrijden en die gaan echt geen gemiste belasting betalen.
Dus je vraagt nu op een Nederlands forum naar de regelgeving in Kroatië.quote:Op maandag 29 augustus 2022 08:41 schreef JohnDDD het volgende:
Ik ben niet van plan om naar NL te komen met de auto maar ik lees wel op veel sites dat je binnen de EU alleen een auto op buitenlands kenteken kunt krijgen als je ook in dat land bent ingeschreven
Zucht. Die twee weken gelden alleen als je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken rondrijdt. Als jij Pool bent mag je hier zo lang als je wilt rondtuffen met je in Polen geregistreerde auto.quote:Op maandag 29 augustus 2022 15:05 schreef nils7 het volgende:
[..]
Toch zie je zat mensen met een bepaald buitenlands kenteken hier weken zoniet maanden rondrijden en die gaan echt geen gemiste belasting betalen.
Je moet je auto van tevoren aanmelden bij de Belastingdienst en dan krijg je een vrijstelling. Heb je die bij een controle niet bij je gaat er direct een melding naar de Belastingdienst en krijg je een naheffing.quote:Op maandag 29 augustus 2022 09:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hoe bepalen ze dan het aantal dagen?
Pool en nietin Nederland ingezeten.quote:Op maandag 29 augustus 2022 18:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zucht. Die twee weken gelden alleen als je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken rondrijdt. Als jij Pool bent mag je hier zo lang als je wilt rondtuffen met je in Polen geregistreerde auto.
Zolang de Pool niet ingeschreven is. Mocht hij naar Nederland zijn gekomen voor meer dan 4 maanden moet hij zich inschrijven en moet hij een Nederlands kenteken aanvragen. Dat zijn de regels in ieder geval.quote:Op maandag 29 augustus 2022 18:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zucht. Die twee weken gelden alleen als je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken rondrijdt. Als jij Pool bent mag je hier zo lang als je wilt rondtuffen met je in Polen geregistreerde auto.
ik begrijp dat zelfs na die 4-6 maanden ze je niet kunnen verplichten om je in te schrijven. Slechts dringend verzoeken.quote:Op maandag 29 augustus 2022 22:46 schreef miro86 het volgende:
[..]
Zolang de Pool niet ingeschreven is. Mocht hij naar Nederland zijn gekomen voor meer dan 4 maanden moet hij zich inschrijven en moet hij een Nederlands kenteken aanvragen. Dat zijn de regels in ieder geval.
Dat klopt niet. De verplichting om je in te schrijven is opgenomen in Art. 2.38 van de Wet BRP.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik begrijp dat zelfs na die 4-6 maanden ze je niet kunnen verplichten om je in te schrijven. Slechts dringend verzoeken.
Ik dacht het ook, ik was ook stomverbaasd toen ik dit hoorde van een inspecteur van de Haagse pandbrigade. Ik zei hem dat ik het raar vind dat iemand hier 6 maanden kan verblijven zonder inschrijving. Bovenstaand was letterlijk het antwoord.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:15 schreef miro86 het volgende:
[..]
Dat klopt niet. De verplichting om je in te schrijven is opgenomen in Art. 2.38 van de Wet BRP.
Art. 4.17 van diezelfde wet laat gemeentes toe om een boete tot ¤325 te heffen voor het niet naleven van Art. 2.38.
Of een gemeente dat doet is een tweede, maar die zijn wel verantwoordelijk voor het bijhouden van deze gegevens (Art. 1.4).
Kanttekening is wel dat je moet kunnen aantonen dat ie hier al langer dan 6 maanden zit. Dat is best lastig. Lukt dat, dan kan de gemeente zelfs besluiten over te gaan tot een ambtshalve inschrijving. Maar ik vraag me af hoe vaak dát gebeurd.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:27 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik dacht het ook, ik was ook stomverbaasd toen ik dit hoorde van een inspecteur van de Haagse pandbrigade. Ik zei hem dat ik het raar vind dat iemand hier 6 maanden kan verblijven zonder inschrijving. Bovenstaand was letterlijk het antwoord.
Het heeft voor de gemeente ook geen prioroteit. Ze willen niet weten hoeveel mensen er in een wijk wonen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:32 schreef DW457 het volgende:
[..]
Kanttekening is wel dat je moet kunnen aantonen dat ie hier al langer dan 6 maanden zit. Dat is best lastig. Lukt dat, dan kan de gemeente zelfs besluiten over te gaan tot een ambtshalve inschrijving. Maar ik vraag me af hoe vaak dát gebeurd.
Naja, ze willen dat wel weten, maar t is rete arbeidsintensief en er is geen capaciteit voor. Dus ja, dan moet je inderdaad keuzes maken en prioriteiten stellen. Dan valt dit inderdaad af.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:38 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het heeft voor de gemeente ook geen prioroteit. Ze willen niet weten hoeveel mensen er in een wijk wonen.
Nee, maar dan zijn ze vervolgens wel verbaasd dat de parkeerdruk in de wijk zo groot is voor het aantal bewoners.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 10:48 schreef DW457 het volgende:
[..]
Naja, ze willen dat wel weten, maar t is rete arbeidsintensief en er is geen capaciteit voor. Dus ja, dan moet je inderdaad keuzes maken en prioriteiten stellen. Dan valt dit inderdaad af.
Vind je het gek, zes stellen met zes auto’s in een ééngezinswoningquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:36 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nee, maar dan zijn ze vervolgens wel verbaasd dat de parkeerdruk in de wijk zo groot is voor het aantal bewoners.
Wij krijgen de gemeente niet duidelijk gemaakt dat ze maar eens bewoners moeten gaan tellen.
Maar goed, nu gaan we wel heeeeeel off-topic
Jij mag ook gewoon een jaar door frankrijk touren met je nederlandse autoquote:Op maandag 29 augustus 2022 15:05 schreef nils7 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |