abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205778580
Ik zit te denken om een tweede huis te kopen, waarschijnlijk in Kroatië. Nu wil ik een auto bij het huis zetten.

Ik dacht altijd dat je als Nederlander alleen een auto met Nederlands kenteken mocht hebben in een ander EU-land maar ik vind ook bronnen waarin staat dat het mag zolang je er maar niet langer dan 2 weken per jaar mee in NL rondrijdt.

De NL-wegenbelasting is natuurlijk vrij hoog dus een extra auto met NL-kenteken zou nogal duur worden.

Hoe zit het nu? Mag het of mag het niet?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_205778708
Dus je zou als buitenlander geen auto mogen kopen en gebruiken/registeren in Kroatie?

"Ik dacht altijd ..." Assumption neukt fuckups de moeder

[ Bericht 29% gewijzigd door Het_Bokje op 28-08-2022 19:24:00 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205779397
Ik zou dat informeren in Kroatië. Je hebt niet zoveel met nl wetgeving te maken voor een auto in Kroatië namelijk.
pi_205779487
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 20:39 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou dat informeren in Kroatië. Je hebt niet zoveel met nl wetgeving te maken voor een auto in Kroatië namelijk.
Behalve als je met je Kroatische auto in Nederland gaat rijden als inwoner van Nederland. TS heeft dat al goed opgezocht - dat kan max 2 weken per jaar en je moet de vrijstelling aanvragen - gaat niet automagisch.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_205779494
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 20:39 schreef qajariaq het volgende:
TS is kennelijk ook van plan om er mee naar Nederland te komen. En dat kan een groot probleem zijn. In het ergste geval mag je dan de volledige BPM aftikken als ze je pakken.
pi_205779500
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 20:53 schreef miro86 het volgende:

[..]
Behalve als je met je Kroatische auto in Nederland gaat rijden als inwoner van Nederland. TS heeft dat al goed opgezocht - dat kan max 2 weken per jaar en je moet de vrijstelling aanvragen - gaat niet automagisch.
Ja, maar het doel van die auto is het in Kroatië te houden neem ik aan.

Een maatje van me woont in Engeland maar voor zover ik weet kan hij gewoon met de auto naar zijn ouders/vrienden. Ook voor langere tijd.
pi_205779515
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 20:54 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
TS is kennelijk ook van plan om er mee naar Nederland te komen.
Dat lees ik niet in de OP
pi_205779542
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 20:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Een maatje van me woont in Engeland maar voor zover ik weet kan hij gewoon met de auto naar zijn ouders/vrienden. Ook voor langere tijd.
Voor zover ik weet mag je in Engeland links rijden, hier ook maar doen dan (ook voor langere tijd)? :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205779654
quote:

[..]

Waarschijnlijk omdat ie formeel is ingeschreven in Engeland.
pi_205779970
quote:

[..]

Je zegt het al - jouw maatje woont in Engeland. De verplichting om met een Nederlands kenteken te rijden geldt voor inwoners van Nederland.

Of TS zijn auto nooit naar Nederland zal nemen is vraag voor TS.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_205781374
quote:
Als je in Nederland woont mag je 14 dagen per jaar met buitenlands kenteken rijden op NL wegen zonder belasting te betalen.

Als je niet in Nederland woont mag je 6 maanden per jaar met buitenlands kenteken rijden op NL wegen zonder belasting te betalen.
pi_205781724
Ik ben niet van plan om naar NL te komen met de auto maar ik lees wel op veel sites dat je binnen de EU alleen een auto op buitenlands kenteken kunt krijgen als je ook in dat land bent ingeschreven
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_205782123
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2022 06:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als je in Nederland woont mag je 14 dagen per jaar met buitenlands kenteken rijden op NL wegen zonder belasting te betalen.

Als je niet in Nederland woont mag je 6 maanden per jaar met buitenlands kenteken rijden op NL wegen zonder belasting te betalen.
Hoe bepalen ze dan het aantal dagen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 29 augustus 2022 @ 09:45:17 #14
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_205782183
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 08:41 schreef JohnDDD het volgende:
Ik ben niet van plan om naar NL te komen met de auto maar ik lees wel op veel sites dat je binnen de EU alleen een auto op buitenlands kenteken kunt krijgen als je ook in dat land bent ingeschreven
Dit lijkt mij ook.
  maandag 29 augustus 2022 @ 12:05:02 #15
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_205783184
quote:

[..]

Maar die is dan vermoedelijk ook officieel woonachtig in Engeland.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_205783214
Mij ex schoonouders hadden een appartement in Portugal en daar stond gewoon een auto op Portugees kenteken (geëxporteerd vanuit NL)
Die auto bleef daar gewoon staan. Dat is ook je plan begrijp ik? Dat moet geen probleem zijn.

Zij zijn ook nooit ingeschreven als inwoner in Portugal maar natuurlijk wel als eigenaar van onroerend goed. Hadden ook een Portugese bankrekening.
pi_205784221
Dus informeren in Kroatië wat daar de regels zijn.
  maandag 29 augustus 2022 @ 14:51:31 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205784341
quote:
7s.gif Op maandag 29 augustus 2022 12:09 schreef Serinde het volgende:
Mij ex schoonouders hadden een appartement in Portugal en daar stond gewoon een auto op Portugees kenteken (geëxporteerd vanuit NL)
Die auto bleef daar gewoon staan. Dat is ook je plan begrijp ik? Dat moet geen probleem zijn.

Zij zijn ook nooit ingeschreven als inwoner in Portugal maar natuurlijk wel als eigenaar van onroerend goed. Hadden ook een Portugese bankrekening.
Het gaat er (in portugal) om dat je je voor de belasting registreert, de laatste jaren is het hebben van een auto in portugal makkelijke geworden.. Je hoeft ook geen onroerend goed te hebben, slechts een belasting-nummer.

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 29-08-2022 14:56:36 ]
Tot nooit .......
pi_205784428
quote:
7s.gif Op maandag 29 augustus 2022 12:09 schreef Serinde het volgende:

Dit geld ook voor Spanje, Duitsland, Belgie en Polen (Daarvan heb ik collega's die daar vakantie huizen en auto's hebben).

Maar het kan niet in alle landen, Nederland bijvoorbeeld kan je geen auto op naam zetten zonder vaste verblijfplaats, inschrijving gemeente en BSN nummer.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 29 augustus 2022 @ 15:05:04 #20
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_205784446
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 20:53 schreef miro86 het volgende:

[..]
Toch zie je zat mensen met een bepaald buitenlands kenteken hier weken zoniet maanden rondrijden en die gaan echt geen gemiste belasting betalen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 29 augustus 2022 @ 15:45:32 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205784791
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 15:05 schreef nils7 het volgende:

[..]
Toch zie je zat mensen met een bepaald buitenlands kenteken hier weken zoniet maanden rondrijden en die gaan echt geen gemiste belasting betalen.
Dat weet je niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205785485
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 08:41 schreef JohnDDD het volgende:
Dus je vraagt nu op een Nederlands forum naar de regelgeving in Kroatië.

Ok.
  maandag 29 augustus 2022 @ 18:29:16 #23
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_205786094
quote:

[..]
Zucht. Die twee weken gelden alleen als je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken rondrijdt. Als jij Pool bent mag je hier zo lang als je wilt rondtuffen met je in Polen geregistreerde auto.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 29 augustus 2022 @ 18:36:50 #24
291107 joppie_saus
FootballCulture
pi_205786140
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 09:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hoe bepalen ze dan het aantal dagen?
Je moet je auto van tevoren aanmelden bij de Belastingdienst en dan krijg je een vrijstelling. Heb je die bij een controle niet bij je gaat er direct een melding naar de Belastingdienst en krijg je een naheffing.
#26 || Luciano da Silva
  maandag 29 augustus 2022 @ 19:56:37 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205786939
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 18:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zucht. Die twee weken gelden alleen als je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken rondrijdt. Als jij Pool bent mag je hier zo lang als je wilt rondtuffen met je in Polen geregistreerde auto.
Pool en nietin Nederland ingezeten.
Tot nooit .......
pi_205788664
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 18:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zolang de Pool niet ingeschreven is. Mocht hij naar Nederland zijn gekomen voor meer dan 4 maanden moet hij zich inschrijven en moet hij een Nederlands kenteken aanvragen. Dat zijn de regels in ieder geval.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:23:50 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205790364
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 22:46 schreef miro86 het volgende:

[..]
Zolang de Pool niet ingeschreven is. Mocht hij naar Nederland zijn gekomen voor meer dan 4 maanden moet hij zich inschrijven en moet hij een Nederlands kenteken aanvragen. Dat zijn de regels in ieder geval.
ik begrijp dat zelfs na die 4-6 maanden ze je niet kunnen verplichten om je in te schrijven. Slechts dringend verzoeken.
Tot nooit .......
pi_205790685
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 09:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik begrijp dat zelfs na die 4-6 maanden ze je niet kunnen verplichten om je in te schrijven. Slechts dringend verzoeken.
Dat klopt niet. De verplichting om je in te schrijven is opgenomen in Art. 2.38 van de Wet BRP.
Art. 4.17 van diezelfde wet laat gemeentes toe om een boete tot ¤325 te heffen voor het niet naleven van Art. 2.38.
Of een gemeente dat doet is een tweede, maar die zijn wel verantwoordelijk voor het bijhouden van deze gegevens (Art. 1.4).
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:27:29 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205790752
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:15 schreef miro86 het volgende:

[..]
Dat klopt niet. De verplichting om je in te schrijven is opgenomen in Art. 2.38 van de Wet BRP.
Art. 4.17 van diezelfde wet laat gemeentes toe om een boete tot ¤325 te heffen voor het niet naleven van Art. 2.38.
Of een gemeente dat doet is een tweede, maar die zijn wel verantwoordelijk voor het bijhouden van deze gegevens (Art. 1.4).
Ik dacht het ook, ik was ook stomverbaasd toen ik dit hoorde van een inspecteur van de Haagse pandbrigade. Ik zei hem dat ik het raar vind dat iemand hier 6 maanden kan verblijven zonder inschrijving. Bovenstaand was letterlijk het antwoord.
Tot nooit .......
pi_205790783
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik dacht het ook, ik was ook stomverbaasd toen ik dit hoorde van een inspecteur van de Haagse pandbrigade. Ik zei hem dat ik het raar vind dat iemand hier 6 maanden kan verblijven zonder inschrijving. Bovenstaand was letterlijk het antwoord.
Kanttekening is wel dat je moet kunnen aantonen dat ie hier al langer dan 6 maanden zit. Dat is best lastig. Lukt dat, dan kan de gemeente zelfs besluiten over te gaan tot een ambtshalve inschrijving. Maar ik vraag me af hoe vaak dát gebeurd.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:38:23 #31
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205790814
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:32 schreef DW457 het volgende:

[..]
Kanttekening is wel dat je moet kunnen aantonen dat ie hier al langer dan 6 maanden zit. Dat is best lastig. Lukt dat, dan kan de gemeente zelfs besluiten over te gaan tot een ambtshalve inschrijving. Maar ik vraag me af hoe vaak dát gebeurd.
Het heeft voor de gemeente ook geen prioroteit. Ze willen niet weten hoeveel mensen er in een wijk wonen.
Tot nooit .......
pi_205790867
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het heeft voor de gemeente ook geen prioroteit. Ze willen niet weten hoeveel mensen er in een wijk wonen.
Naja, ze willen dat wel weten, maar t is rete arbeidsintensief en er is geen capaciteit voor. Dus ja, dan moet je inderdaad keuzes maken en prioriteiten stellen. Dan valt dit inderdaad af.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:36:17 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205791919
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 10:48 schreef DW457 het volgende:

[..]
Naja, ze willen dat wel weten, maar t is rete arbeidsintensief en er is geen capaciteit voor. Dus ja, dan moet je inderdaad keuzes maken en prioriteiten stellen. Dan valt dit inderdaad af.
Nee, maar dan zijn ze vervolgens wel verbaasd dat de parkeerdruk in de wijk zo groot is voor het aantal bewoners.
Wij krijgen de gemeente niet duidelijk gemaakt dat ze maar eens bewoners moeten gaan tellen.

Maar goed, nu gaan we wel heeeeeel off-topic
Tot nooit .......
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:28:31 #34
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_205797305
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 12:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nee, maar dan zijn ze vervolgens wel verbaasd dat de parkeerdruk in de wijk zo groot is voor het aantal bewoners.
Wij krijgen de gemeente niet duidelijk gemaakt dat ze maar eens bewoners moeten gaan tellen.

Maar goed, nu gaan we wel heeeeeel off-topic

Vind je het gek, zes stellen met zes auto’s in een ééngezinswoning :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_205806679
https://mvep.gov.hr/consu(...)on-in-croatia/140780

Ja, als je je daar registreert als tijdelijke inwoner.
.
pi_205806739
Overigens met hun tarieven zou ik gewoon een auto huren. Immers je eigen auto komt niet vanzelf naar de luchthaven. En geen gezeik met onderhoud of schade door steentjes in de ophanging.
.
pi_205826035
quote:

[..]
Jij mag ook gewoon een jaar door frankrijk touren met je nederlandse auto ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')