Het is mij niet duidelijk hoe het financiert zal worden, maar misschien kan dat ook door middel van subsidies. Ik vind het vreemd dat de uitkomst van hoe het geld verzameld zal worden door VVE niet toegevoegd is aan mijn dossier. Dat is toch wat iedere nieuwe eigenaar zou moeten wetenquote:Op zondag 28 augustus 2022 19:22 schreef Delenlill het volgende:
Klinkt me alsof de vve zich in zwaar weer verkeerd. Zoveel onderhoud wat in de aankomende paar jaar moet gebeuren. En zo weinig in kas. De vve contributie zal voor iedere huiseigenaar flink omhoog gaan. En daar zullen de eigenaren geen keus in hebben.
Ook als ze dat niet kunnen betalen moeten ze het geld ergens vandaan zien te halen. Kosten aan onderhoud/reparaties/vernieuwingen is niet gebaseerd op vrijwilligheid.
Tenzij een meerderheid van de huiseigenaren er tegen gaan stemmen natuurlijk. Maar de kans daarop is redelijk klein.
Afhankelijk van de VVE kan dat nog best lastig zijn, vaak mag je niet zomaar iets aan het uiterlijk vervangen en als er nu label F op zit dan is er echt wel veel mis/niet aanwezig. Als daar geen semi voorzieningen voor zijn dan kan je niet eens isoleren meer.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:05 schreef iunik het volgende:
[..]
Periodieke betalingen voor erfpachtcanon kan toch worden afgetrokken van de belasting? Dan zou dat in principe geen probleem moeten zijn. De kosten worden gedeeld met de 84 eigenaren en het is ook nog eens fiscaal aftrekbaar.
Meeste zorgen maak ik me om grote onderhoudskosten en label F. Heeft iemand een idee hoeveel het kost en.of het mogelijk is om een label F naar C te krijgen in het geval van een appartement in een flatgebouw met bijv blokvermarming?
Er zal dan veel met de isolatie moeten gebeuren: dak- en muurisolatie plus HR++ glas. Weer typisch iets wat het hele gebouw betreft en dus door VvE moet worden uitgevoerd. Voor 1 appartement kan je dat niet zo uitvoeren, laat staan begroten.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:05 schreef iunik het volgende:
Meeste zorgen maak ik me om grote onderhoudskosten en label F. Heeft iemand een idee hoeveel het kost en.of het mogelijk is om een label F naar C te krijgen in het geval van een appartement in een flatgebouw met bijv blokvermarming?
Allemachtig, wat kan zoiets simpels als "elementaire woonruimte" toch tot een onmogelijk te handhaven en te verduurzamen iets, worden getransformeerd...quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:43 schreef Fe2O3 het volgende:
Afhankelijk van de VVE kan dat nog best lastig zijn, vaak mag je niet zomaar iets aan het uiterlijk vervangen en als er nu label F op zit dan is er echt wel veel mis/niet aanwezig. Als daar geen semi voorzieningen voor zijn dan kan je niet eens isoleren meer.
Je kan bijv. de blokverwarming niet in je eentje maar afsluiten, of muren en vloeren isoleren die daar niet voor geschikt zijn.
Eigenlijk rest er maar 1 optie als de flat echt zo 'slecht' is. Maar ja, met 84 eigenaren is platgooien en een nieuwe bouwen niet zo'n optie
Eigenlijk heeft de overheid hier misschien wel een taak. Die shit is gebouwd in jaren van woningnood en wederopbouw na de 2e wereldoorlog.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Allemachtig, wat kan zoiets simpels als "elementaire woonruimte" toch tot een onmogelijk te handhaven en te verduurzamen iets, worden getransformeerd...
Om dan alsnog de opstallen plat te gooien??quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:40 schreef Fe2O3 het volgende:
Dan is het aflopen van de erfpacht denk ik het enige waar een overheid/gemeente op kan wachten.
De locatie her-ontwikkelen heet dat toch als je het netjes zegtquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Om dan alsnog de opstallen plat te gooien??
Ik zie al scenario's opdoemen zoals in Franse voorsteden: Banlieuxquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 12:45 schreef Fe2O3 het volgende:
De locatie her-ontwikkelen heet dat toch als je het netjes zegt
Het zal van de wijk/regio afhangen, als er teveel tokkie zit dan is het wel in het belang van de gemeente om het wat te upcyclen. Een leuk bedrag aan erfpachtcanon vangen kan ook interessant zijn voor begrotingen. Dat weet je pas als je richting de einddatum gaat natuurlijk.
Klopt. Wij betaalden voor een flatje van 60m2 iets van ¤100 per jaar. Dat was nauwelijks de moeite om op te geven in je IB aangiftequote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:05 schreef iunik het volgende:
[..]
Periodieke betalingen voor erfpachtcanon kan toch worden afgetrokken van de belasting? Dan zou dat in principe geen probleem moeten zijn. De kosten worden gedeeld met de 84 eigenaren en het is ook nog eens fiscaal aftrekbaar.
Weet iemand dit?quote:Op zondag 28 augustus 2022 13:19 schreef iunik het volgende:
[..]
Bijdrage VVE: vanaf 1 sep 2022 ¤ 209,84 (incl voorschot stookkosten en warmwater). Is hierbij voorschot energie niet inbegrepen? Dat zijn toch de stookkosten?
Wat zei de makelaar?? Ik zou btw denken: stookkosten is deel energiekosten; waarschijnlijk het grootste deel. De rest is electrisch en evt. gas voor warmwater/kokenquote:
Ik kan nu al een hele reeks zaken bedenken waarom ik komende nacht slecht, lees niet, zou slapen als ik na moest gaan denken over het kopen van betreffende appartement.quote:
Die twee betwijfel ik: volgens mij betaalt de VvE de opstalverzekering en de eigenaren-WOZ. VvE is tenslotte.....eigenaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 18:59 schreef iunik het volgende:
Verder heb je dan vanzelfsprekend ook nog het eigenaren gedeelte van de WOZ belasting in de gemeentelijke belastingen, en er komt nog een opstalverzekering bij naast de inboedel/glas verzekering.
Het gebouw heeft al een blokverwarming. Verder zou ik denken dat met het geplande onderhoud de energielabel F wel gewijzigd kan worden naar C:quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 09:43 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Afhankelijk van de VVE kan dat nog best lastig zijn, vaak mag je niet zomaar iets aan het uiterlijk vervangen en als er nu label F op zit dan is er echt wel veel mis/niet aanwezig. Als daar geen semi voorzieningen voor zijn dan kan je niet eens isoleren meer.
Je kan bijv. de blokverwarming niet in je eentje maar afsluiten, of muren en vloeren isoleren die daar niet voor geschikt zijn.
Eigenlijk rest er maar 1 optie als de flat echt zo 'slecht' is. Maar ja, met 84 eigenaren is platgooien en een nieuwe bouwen niet zo'n optie
Ik heb niets over een VVE reserve gelezen in de documenten. Heb de makelaar nog niet gebeld, ze wachten op mijn documenten om een koopovk op te stellen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2022 07:21 schreef Irri-tante het volgende:
Wat heb je besloten?
Ik mis nog het stuk dat een VVE een reserve moet hebben van een aantal %.
Het kan zijn dat er dus nog meer ingelegd moet worden per maand/jaar.
Vraag me af of en hoe "ze" de leidingcorrosie aan de binnenkant hebben vastgesteld...quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:09 schreef iunik het volgende:
en het onderliggende leidingwerk is overmatig aan het corroderen (van binnenuit). Er bestaat een
relatief groot risico dat dit leidingwerk kan gaan breken/barsten waarna het kokende water
op het dak spuit. Kosten: ¤ 102.321 plus ¤ 6.480 plus dakventilatoren mechanisch ¤ 28.216. Er zijn drie urgent.
En die ga je nog tekenen ook?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:10 schreef iunik het volgende:
[..]
Ik heb niets over een VVE reserve gelezen in de documenten. Heb de makelaar nog niet gebeld, ze wachten op mijn documenten om een koopovk op te stellen.
Holy shit wat een waslijst!quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:09 schreef iunik het volgende:
[..]
Het gebouw heeft al een blokverwarming. Verder zou ik denken dat met het geplande onderhoud de energielabel F wel gewijzigd kan worden naar C:
Geplande onderhoud VVE Stukken:
1. Exterieur: gevels. Van de 10 punten zijn er 4 urgent op korte termijn. Zoals een lekkageproblematiek in de kelder. Dat laatste punt is 10.000 euro.
2. Balkons. Totaalbedrag 95.396 euro. Geen urgentie.
3. Daken. Van de 4 punten is er 1 urgent op korte termijn. Vernieuwen van de bitumineuze dakbedekking incl.
aluminium randafwerking, aansluitdetailleringen en betontegels. Kosten: ¤ 150.245
4. Buitenschilderwerk. Van de 3 punten is er 1 urgent op korte termijn:. Kosten: ¤ 14.532.
5. Interieur. Geen urgentie, maar wel kosten.
6. Binnenschilderwerk. Geen urgentie, maar wel kosten.
7. Klimaatinstallaties: Combi CV-ketel collectief - cascadeopstelling in de dakopbouw. Veroudering - einde levensduur. Urgentie hiervan is op korte termijn. De isolerende schaal vertoont veelvoorkomend gebreken en het
onderliggende leidingwerk is overmatig aan het corroderen (van binnenuit). Er bestaat een
relatief groot risico dat dit leidingwerk kan gaan breken/barsten waarna het kokende water
op het dak spuit. Kosten: ¤ 102.321 plus ¤ 6.480 plus dakventilatoren mechanisch ¤ 28.216. Er zijn drie urgent.
8. Elektrische-installaties. Geen urgentie, wel kosten.
9. Beveiligingsinstallaties: bliksembeveilingsinstallatie. Er is op korte termijn een aanpassing nodig van ¤ 7.260.
10. Opstellen asbestinventarisatie. Het opstellen van een asbestinventarisatierapport. Ook urgent: ¤ 2.723.
Bespaar ze de moeite, trek je terug.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:10 schreef iunik het volgende:
[..]
Ik heb niets over een VVE reserve gelezen in de documenten. Heb de makelaar nog niet gebeld, ze wachten op mijn documenten om een koopovk op te stellen.
Bij onze flat was het inderdaad apart. We betaalden stoken via de VVE en de rest via Eneco.quote:
Waterleidingen konden ze niet inspecteren. Maar betreft combi CV-ketel selectief vertoont het onderliggende stalen leidingwerk een overmatige (interne) corrosie waardoor deze niet langer als voldoende veilig zijn aan te merken. Het is geadviseerd dit leidingwerk te vernieuwen in combinatie met de vernieuwing van hetquote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af of en hoe "ze" de leidingcorrosie aan de binnenkant hebben vastgesteld...
Leuk dat je herhaalt. Maar ik kom uit de stoomketelbusiness en weet dat interne corrosie inderdaad kan optreden en met gedegen onderzoek (wateranalyse op pH en Fe concentratie, endoscopisch inwenig onderzoek en US-wanddiktemetingen) kan worden vastgesteld, maar dat roepen "corrosie van binnenuit" gewoon kretologie is zonder de onderliggende onderzoeksrapporten.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 19:29 schreef iunik het volgende:
Maar betreft combi CV-ketel selectief vertoont het onderliggende stalen leidingwerk een overmatige (interne) corrosie waardoor deze niet langer als voldoende veilig zijn aan te merken. Het is geadviseerd dit leidingwerk te vernieuwen in combinatie met de vernieuwing van het
volledige warmteopwekkingssysteem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |