abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210127224
Ik zou de TS aanraden om eerst voor een baan in NL te zorgen die hij remote kan doen. Als de TS een remote baan zou vinden in Nederland, blijft hij volgens mij gewoon voor zorg verzekerd in Nederland, ook als hij naar een ander EU-land verhuist. Bovendien bouw je dan volgens mij ook gewoon nog AOW op in Nederland, wat toch ook wel een voordeel is.

In andere EU-landen is de zorg niet altijd zo transparant of handig geregeld als in Nederland. Zo lees ik dat er in Portugal bijvoorbeeld een publiek en privaat systeem is, net als bijvoorbeeld in Duitsland. In de meeste landen zal de verzekering ook gekoppeld zijn aan werk. Ik heb dat eerlijk gezegd nooit goed begrepen, maar in veel landen is dat totaal logisch. Het systeem in Duitsland zit zeer gecompliceerd in elkaar. Ik kan mij herinneren dat het voor ZZP-ers bijvoorbeeld erg lastig en ook duur was, tot wel 600 of 700 euro per maand (wij hebben hier natuurlijk voor zelfstandigen de ZVW die jaarlijks met de belasting wordt betaald).

Ik denk dus ook niet dat de TS moet denken dat hij zomaar in een ander EU-land kan arriveren, zich kan laten inschrijven en vervolgens gebruik kan maken van het zorgsysteem, om vervolgens zijn medicatie vergoed te krijgen. Mogelijk is er niet altijd acceptatieplicht en als je geen baan hebt, zal het misschien ook lastiger zijn om je te verzekeren of zul je je privaat moeten verzekeren, wat vermoedelijk duur is of waar geen acceptatieplicht geldt.

Ik raad TS dus echt aan eerst een remote baan te regelen in NL of een baan in het toekomstige land.

Wat ook mogelijk is, is om niet voor een EU-land te gaan, maar wel een land waar prima zorg is. Denk aan Thailand. Schitterend voor met de motor natuurlijk, hoge kwaliteit zorg met weinig wachtlijsten (zeker als je kapitaalkrachtig bent), altijd zonnig, goedkoop en niet het allermoeilijkste land om binnen te komen. Ik weet natuurlijk niet hoe het in Thailand zit met het afsluiten van een zorgverzekering met aangeboren aandoening e.d. Wellicht is de medicatie er wel een stuk goedkoper? Het is wel flink ver weg, maar ja, met het vliegtuig ben je ook zo weer in NL toch?
Mja
pi_211268673
Inmiddels al een tijdje met volle overtuiging besloten om samen met mijn (inmiddels) vrouw volgend jaar naar Zweden te verhuizen. Alles rustig aan het voorbereiden.

Mijn IVA uitkering kan ik meenemen en ben zowel via NL als Zweden (na krijgen BSN/PN) voor zorg verzekerd.

Van de overwaarde van verkoop huis in NL kunnen we een mooi vrijstaand huis in Zweden kopen. Heerlijk hypotheekvrij.

Ontzettend veel zin in! Laat dat avontuur maar komen.
  Manager PR/Moderator zondag 12 november 2023 @ 01:17:59 #153
269689 crew  Viv
pi_211268733
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 00:56 schreef Bessensap het volgende:
Inmiddels al een tijdje met volle overtuiging besloten om samen met mijn (inmiddels) vrouw volgend jaar naar Zweden te verhuizen. Alles rustig aan het voorbereiden.

Mijn IVA uitkering kan ik meenemen en ben zowel via NL als Zweden (na krijgen BSN/PN) voor zorg verzekerd.

Van de overwaarde van verkoop huis in NL kunnen we een mooi vrijstaand huis in Zweden kopen. Heerlijk hypotheekvrij.

In de OP was je nog werkzaam, op zoek naar remote werk. Wat is er in de tussentijd gebeurd? :o
pi_211268874
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 18:09 schreef Bessensap het volgende:

[..]
Anders lees je even mijn openingspost. Ik neem ca. 100.000 euro mee. Uitkering heb ik niet. Ik werk. Altijd gedaan en gespaard. Verzekering vergeten zeg je. Heb jij dat al helemaal uitgezocht? Ga anders even verder met aardbeien plukken joh.
Heb je echt gespaard, of vooral die 100k opgebouwd door op het juiste moment een huis te hebben gekocht?

Veel plezier in Zweden!
  zondag 12 november 2023 @ 05:01:53 #155
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_211269021
quote:

Wow! Nou je bent er in iedergeval uit welk laNd het gaat worden. Ga je een emigratie/ klus topic starten? Lijkt me tof om verder te volgen. Succes alvast met alles organiseren en fijn van je iva ^O^
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_211269804
Hoe vaak ben je al in Zweden geweest?

In het topic van Viv en Evenstar kan je lezen hoe anders de Zweedse huizenmarkt is. Het kopen gaat op basis van bieden, dat kan best frustrerend zijn.

Maar ik hoop dat je iets leuk vind, emigreren is echt een hele grote stap. In de OP heb je het nog over werk en nu neem je je uitkering mee, in de tussentijd arbeidsongeschikt geraakt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 12-11-2023 11:24:38 ]
  zondag 12 november 2023 @ 10:18:04 #157
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_211269892
Hoe zijn de winters in Zweden eigenlijk?
  zondag 12 november 2023 @ 11:15:31 #158
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211270347
Kun je voor 100.000 een vrijstaand huis kopen in Zweden?
pi_211270489
Je huis niet verkopen, maar verhuren en hier ingeschreven blijven staan?
pi_211270530
quote:
11s.gif Op zondag 12 november 2023 11:15 schreef Momo het volgende:
Kun je voor 100.000 een vrijstaand huis kopen in Zweden?
Waar TS naar toe gaat wel. Makkelijk zelfs. 31 huizen in het bereik van +- 40.000 tot 100.000;

https://www.hemnet.se/bos(...)on=exclude&fee_max=0
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_211270600
quote:

Hou ons op de hoogte, neem aan dat je de taal gaat leren? Of al bezig bent?
  zondag 12 november 2023 @ 12:22:36 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211270922
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 01:17 schreef Viv het volgende:

[..]
In de OP was je nog werkzaam, op zoek naar remote werk. Wat is er in de tussentijd gebeurd? :o
Niet alleen "wat is er gebeurd?" maar ook: hoe ga je van werkzaam in augustus 2022 naar een IVA uitkering in november 2023?
Dan is de 2 jaar ziektewet nog niet eens voorbij, laat staan de WIA-procedure van het UWV.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 12 november 2023 @ 12:24:40 #163
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211270938
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 11:39 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Waar TS naar toe gaat wel. Makkelijk zelfs. 31 huizen in het bereik van +- 40.000 tot 100.000;

Wow nice, en ook niet verkeerd hoe ze eruit zien voor die prijs. Al zal werk zoeken in de direct omgeving daar wel lastiger zijn. Zal wel een reden zijn dat de regio minder in de smaak valt voor Zweden zelf.
pi_211271059
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 01:17 schreef Viv het volgende:

[..]
Helaas best veel.
pi_211271106
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:24 schreef Momo het volgende:

[..]
Wow nice, en ook niet verkeerd hoe ze eruit zien voor die prijs. Al zal werk zoeken in de direct omgeving daar wel lastiger zijn. Zal wel een reden zijn dat de regio minder in de smaak valt voor Zweden zelf.
Het is ook flink Noordelijk al. En dus 5 maanden per jaar de gemiddelde temperatuur onder de nul graden. Dat strookt niet echt met het wensenlijstje van TS.
Ik ben er de afgelopen zomers geweest, dan is het echt prachtig daar. Het ligt in natuurgebied Höga Kusten, schitterend mooi stukje Zweden.

Ooh….zie nu dat TS hier niet heeft gepost waar hij in Zweden naar toe gaat. In een ander topic wel, lijkt me daarom geen geheim.
  Manager PR/Moderator zondag 12 november 2023 @ 12:49:30 #166
269689 crew  Viv
pi_211271125
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:24 schreef Momo het volgende:

[..]
Huizenprijzen in Zweden staan inderdaad rechtstreeks in verband met de lokale werkgelegenheid. Na twee jaar op huizenjacht hier, durf ik wel te stellen dat het zelfs de meest bepalende factor is. :)
pi_211271131
Zeker geen geheim! Staat nog niet 100% vast maar waarschijnlijk in de Övik omgeving. Het zuiden is nog te druk voor mij en houd meer van echte winters. Daarnaast toch op niet al te grote afstand van Umeå en eventueel Sundsvall. Heb ook vrienden in Finland en ben dan via de boot vanuit Umeå zo in Finland.
pi_211271137
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 12:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niet alleen "wat is er gebeurd?" maar ook: hoe ga je van werkzaam in augustus 2022 naar een IVA uitkering in november 2023?
Dan is de 2 jaar ziektewet nog niet eens voorbij, laat staan de WIA-procedure van het UWV.
Versnelde WIA aanvraag. Maar ik wil daar liever niet teveel over kwijt. Wil me vooral richten op positieve dingen nu :)
pi_211271149
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 11:39 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Opknapper, 13.000 euro?

https://www.hemnet.se/bos(...)-12-20206475#gallery
  zondag 12 november 2023 @ 12:52:49 #170
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211271157
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:49 schreef Viv het volgende:

[..]
Huizenprijzen in Zweden staan inderdaad rechtstreeks in verband met de lokale werkgelegenheid. Na twee jaar op huizenjacht hier, durf ik wel te stellen dat het zelfs de meest bepalende factor is. :)
Als ik mijn werk geheel remote zou kunnen doen zou dit toch wel aantrekkelijk zijn. Maar aan de andere kant in je eentje in Zweden zitten in de middle of nowhere is ook weer zoiets.
pi_211271174
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 10:06 schreef Managarm het volgende:
Hoe vaak ben je al in Zweden geweest?

In het topic van Viv en Evenstar kan je lezen hoe anders de Zweedse huizenmarkt is. Het kopen gaat op basis van bieden, dat kan best frustrerend zijn.

Maar ik hoop dat je iets leuk vind, emigreren is echt een hele grote stap. In de OP heb je het nog over werk en nu neem je je uitkering mee, in de tussentijd arbeidsongeschikt geraakt?
Ik kom al van jongs af aan en Zweden. Meerdere keren per jaar. Inmiddels daar ook een redelijke kennissenkring opgebouwd.

Ook wel wat contacten in de makelaarswereld dus dat komt wel goed. Tot er iets leuks langskomt, huren we een leuk huisje voor weinig en houden we ons Nederlandse huis aan, dat we "verhuren" aan familie. Mochten we dan zeker weten dat we in Zweden willen wonen, gaat het huis in de verkoop. Tip: verkoop je huis in NL wel voordat je je aanmeldt voor een PN, anders mag je 20% van de opbrengst van je NL huis afstaan aan Zweden.

Ben inderdaad redelijk op de hoogte van de Zweedse huizenmarkt ;)

Taal spreek ik al redelijk maar wel bezig dat te verbeteren.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bessensap op 12-11-2023 13:01:24 ]
pi_211271220
quote:
Sla je slag, hoogste bod is nu 12.000. Doe er 500 erbij en hij is voor jou. Krijg je ook nog eens alle rommel die er in staat er zomaar bij ^O^
pi_211271303
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:59 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Sla je slag, hoogste bod is nu 12.000. Doe er 500 erbij en hij is voor jou. Krijg je ook nog eens alle rommel die er in staat er zomaar bij ^O^
Zou zomaar kunnen dat we voor zoiets gaan. Geen idee nog. Zit natuurlijk heel veel werk in. Anderzijds, als je iets meer uitgeeft, bijvoorbeeld 50-80k, heb je iets dat af is.

Heb nog nooit een volledig huis verbouwd, maar ik ga daar zeker eens over nadenken. De locatie is in elk geval prima.
  zondag 12 november 2023 @ 13:05:43 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211271318
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 13:04 schreef Bessensap het volgende:

[..]
Zou zomaar kunnen dat we voor zoiets gaan. Geen idee nog. Zit natuurlijk heel veel werk in. Anderzijds, als je iets meer uitgeeft, bijvoorbeeld 50-80k, heb je iets dat af is.

Heb nog nooit een volledig huis verbouwd, maar ik ga daar zeker eens over nadenken. De locatie is in elk geval prima.
Een heel huis verbouwen is met je IVA geen probleem?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211271330
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 13:04 schreef Bessensap het volgende:

[..]

Oh echt? Persoonlijk moet ik er niet aan denken, dan toch echt liever iets wat meer af is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')