Waar mensen vooral bang voor zijn is dat een groot deel van de lore verkracht wordt. Maar dat kun je bij verfilmingen niet echt voorkomen. Volgens mij hebben ze de rechten van The Silmarillion ook niet, dus heb je helaas kans dat ze zelf dingen er bij moeten verzinnen.quote:Op vrijdag 2 september 2022 16:42 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik vind iemand enkel een ‘boze witte man’ als ze iets bij voorbaat al helemaal afkraken zonder de film of serie eerst even af te wachten. Of als ze een serie wel kijken, maar enkel hun vooraf geproduceerde mening aan het bevestigen zijn; zien wat ze willen zien. Vallen over elk personage die LGBTQ is. Of POC. Of een krachtig vrouwelijk karakter. Gelukkig lees ik de laatste dagen wat meer nuance over deze serie. En kan best dat de serie niks is voor sommigen; helemaal prima.
Ze hebben inderdaad de rechten voor The Silmarillion niet en dat maakt per definitie dat ze niet 100% canon kunnen zijn. Maar de manieren waarop ze het randje opzoeken en verwijzingen doen naar gebeurtenissen uit The Silmarillion vind ik erg sterk.quote:Op zaterdag 3 september 2022 22:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waar mensen vooral bang voor zijn is dat een groot deel van de lore verkracht wordt. Maar dat kun je bij verfilmingen niet echt voorkomen. Volgens mij hebben ze de rechten van The Silmarillion ook niet, dus heb je helaas kans dat ze zelf dingen er bij moeten verzinnen.
Het zou niet uit moeten maken, zoals het niet doet in mijn ogen. Silmarillion zit even in het begin als er verteld wordt over de tijd dat er geen licht was, maar eigenlijk wel. Het blijft natuurlijk een sprookje, een heel uitgebreid sprookje maar wel zoals die bedoelt is door Tolkien voor zijn kinderen. De Hobbit is een beter voorbeeld en nog wat kleine verhaaltjes. Ik ben iig fan van Tolkien en gelukkig hebben zowel Jackson als de nieuwe makers de sfeer aardig in de gaten.quote:Op zaterdag 3 september 2022 23:20 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad de rechten voor The Silmarillion niet en dat maakt per definitie dat ze niet 100% canon kunnen zijn. Maar de manieren waarop ze het randje opzoeken en verwijzingen doen naar gebeurtenissen uit The Silmarillion vind ik erg sterk.
Voor de echte kenners zitten er genoeg subtiele hints naar gebeurtenissen uit The Silmarillion, zoals in het tweeluik review hierboven ergens ook op een aantal punten wordt toegelicht.
Als je dat niet kunt waarderen maar wel gaat zeiken over een neger-elf en een dwerg zonder baard, dan ben je wat mij betreft juist GEEN fan.
A look back on how fans in 2001 criticized PJ's LoTR movie before it was releasedquote:Op zaterdag 3 september 2022 22:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waar mensen vooral bang voor zijn is dat een groot deel van de lore verkracht wordt. Maar dat kun je bij verfilmingen niet echt voorkomen. Volgens mij hebben ze de rechten van The Silmarillion ook niet, dus heb je helaas kans dat ze zelf dingen er bij moeten verzinnen.
Het is wel grappig om te zien dat de Jackson films (LOTR, niet The Hobbit) door een aanzienlijk deel van de jongere Tolkien fans op handen wordt gedragen. Maar toen die films net uitkwamen in 2001 of zo, kreeg Jackson een enorme berg stront over zich heen van diehard Tolkienfans omdat hij het zoveel anders had gedaan dan de boeken.
Ze gedragen zich niet echt des-Elfs.quote:Op zaterdag 3 september 2022 23:58 schreef Scrummie het volgende:
Enige minpunt vind ik tot nu toe de elven. Vind ik echt matig gecast, op Galadriel en die gozer die nu in een tunnel zit na.
Ik ben blij dat ik niet zo’n lore purist ben. Ik kijk iets omdat ik me wil vermaken; zou het zo vermoeiend vinden om iets te kijken enkel en alleen zodat ik het af kan branden, omdat er iets niet helemaal klopt lore-wise.quote:Op zaterdag 3 september 2022 22:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is wel grappig om te zien dat de Jackson films (LOTR, niet The Hobbit) door een aanzienlijk deel van de jongere Tolkien fans op handen wordt gedragen. Maar toen die films net uitkwamen in 2001 of zo, kreeg Jackson een enorme berg stront over zich heen van diehard Tolkienfans omdat hij het zoveel anders had gedaan dan de boeken.
Ik weet niet eens wat Lore is en ik heb alles gelezen van Tolkien zo'n beetje, alles gezien, ook de tekenfilmquote:Op zondag 4 september 2022 00:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik niet zo’n lore purist ben. Ik kijk iets omdat ik me wil vermaken; zou het zo vermoeiend vinden om iets te kijken enkel en alleen zodat ik het af kan branden, omdat er iets niet helemaal klopt lore-wise.
Daar stoor ik me niet eens aan, ik vind ze gewoon met uitzondering van de twee die ik net noemde vooral niet mooi. Niet wat ik van een elf verwacht.quote:Op zondag 4 september 2022 00:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze gedragen zich niet echt des-Elfs.
Galadriel die een nervous breakdown krijgt omdat die gast niet wil vertellen waar de orcs zijnmatig.
Orcs zijn ook elven hehquote:Op zondag 4 september 2022 00:20 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Daar stoor ik me niet eens aan, ik vind ze gewoon met uitzondering van de twee die ik net noemde vooral niet mooi. Niet wat ik van een elf verwacht.
Nou ja, voor mij is Tolkien ook heilig. Maar je kunt film en boek prima van elkaar scheiden.quote:Op zondag 4 september 2022 00:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik niet zo’n lore purist ben. Ik kijk iets omdat ik me wil vermaken; zou het zo vermoeiend vinden om iets te kijken enkel en alleen zodat ik het af kan branden, omdat er iets niet helemaal klopt lore-wise.
Christopher Tolkien vond de films echt een gruwel. Een complete verkrachting van zijn vaders werk. Het zou me niet eens verbazen als hij ze nooit heeft willen zien.quote:Op zaterdag 3 september 2022 23:48 schreef Momo het volgende:
[..]
A look back on how fans in 2001 criticized PJ's LoTR movie before it was released
Snap ik wel, zeker de Hobbit. Dat was echt een marteling, maar deze serie is wel in de lijn van LOTR films. Tot nu toe.quote:Op zondag 4 september 2022 00:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Christopher Tolkien vond de films echt een gruwel. Een complete verkrachting van zijn vaders werk. Het zou me niet eens verbazen als hij ze nooit heeft willen zien.
Deze reactie herinnerde ik me nog tijdens het kijken. Ja, dat sloeg echt nergens op inderdaadquote:Op vrijdag 2 september 2022 11:35 schreef over_hedge het volgende:
De dialogen zijn ook echt te slecht. Ze willen slim overkomen. Maar als je echt goed luistert wat ze nou zeggen slaat het nergens op.
En die uitleg waarom een steen zinkt en een papieren bootje nietJa want de steen kijkt naar beneden! Wie de fuck verzint deze onzin
Ik zal maar niet laten vallen dat ik me met The Hobbit ook erg vermaakt hebquote:Op zondag 4 september 2022 00:48 schreef Pokkehandtas het volgende:
[..]
Snap ik wel, zeker de Hobbit. Dat was echt een marteling, maar deze serie is wel in de lijn van LOTR films. Tot nu toe.
Hoezo is Elrond gay?quote:Op zondag 4 september 2022 11:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Lotr the rings of flop.
Galadriel is vreselijk gecast, zoals een woke linkse criticus al plaatste, een Mary Sue en een Karen die graag de manager wil spreken, kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Dit ligt meer aan het script dan aan de actrice.
Vreselijk woke ook, een groep mannen die het monster, een troll geloof ik, niet aan durven maar nee nee, step back boys, the woman who need no man doet het wel even.. ze is toch zogenaamd een leider? Geen instructies die ze kan geven? Het komt gewoon ontzettend woke over.
Een gay elrond, zwarte hobbits met zwaar Ierse accenten die op zich nog grappig zijn en dat viel nog mee allemaal vrolijk en grappig.. toe ie zijn been breekt. “PG13..” uhuh.
Visueel spektakel, ja, maar verder prut.
Op zijn best kan ik het een 4/10 geven.
Al die 1/10 zitten vast wel trollen tussen, net zoals bij al die 10/10 reviews ook teveel ongeloofwaardig zijn.
Het helpt niet dat ze op IMDB, waarvan amazon eigenaar is ..goh, alles onder de 6/10 niet laat zien.
Op rotten tomatoes is dit omgedraaid, alle hoog scorende reviews van zeg maar “de pers” laten ze niet zien, waardoor je geen idee krijgt waardoor en hoe ze op die score zijn gekomen.
De enige neutrale plek op dit moment voor reviews is meta critic.
2.4 score.. yikes.
Sommigen zien enkel wat ze willen zien. Gaan de serie in met een bepaalde mening (serie is WOKE!!) en zoeken dan enkel naar bevestiging terwijl ze aan het kijken zijn. Lijkt me verschrikkelijk vermoeiendquote:Op zondag 4 september 2022 11:28 schreef StateOfMind het volgende:
Die woke obsessie daar slaan enkelen wel erg ver in door hoor.
Ik heb zelf ook een broertje dood (RIP) aan dat woke gebeuren, en was door alle verhalen die er al maanden rond gingen enigszins huiverig geworden.
Maar het is mij allemaal heel erg meegevallen, ik kon me er niet aan storen.
Sterker nog, dit zou zomaar eens mijn favoriete serie kunnen worden, naast The Witcher.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |