abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205739901
Hier weer verder over energiebesparing en tet/kont-voorkeuren 8-)
  donderdag 25 augustus 2022 @ 10:56:19 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_205739912
Ik heb altijd een ijskont trouwens. Volgens mij is mijn vet niet doorbloed :')
disclaimer
pi_205739928
Ik heb dit voorjaar gevelisolatie gekregen (van die kleine balletjes), heeft dat echt effect?
We wonen in een eindjaren50 tussenwoning wat aardig koud wordt 's winters..
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_205739936
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 10:58 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik heb dit voorjaar gevelisolatie gekregen (van die kleine balletjes), heeft dat echt effect?
Dat zou wel effect moeten hebben ja. :Y

Het is alleen altijd zo lastig vergelijken met eerdere jaren omdat de winters ook nooit hetzelfde zijn.
pi_205739947
Tettttteeeen!
pi_205739948
Ik ben zo blij met ons supergeïsoleerde huis met warmtepomp en zonnepanelen tegenwoordig....

Al heb ik wel de hele zomer koude voeten, want onze warmtepomp koelt ook...
pi_205739962
quote:
In je tetten? Beetje zoals een voedingskussen zeg maar?
  donderdag 25 augustus 2022 @ 11:02:38 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_205739976
quote:
Geen idee hoe dat in jouw huis is natuurlijk ;) alleen die bolletjes zullen misschien geen honderden euro's besparing opleveren, het is vaak een optelsom. Wij hebben overal dikke voorzetwanden geplaatst, alle plafonds / vloeren opgevuld met steenwol, bijna alle ramen en kozijnen vervangen, de radiatoren vervangen, slimme thermostaat, en zijn nu bezig met het isoleren van de zolder, dus dan merk je wel echt een heel groot verschil. Maar dat is ook een monsterproject waar ik niet meer aan zou beginnen als ik al in een woning gesetteld was. Het was meer dat we toch alles al open hadden liggen toen :')
disclaimer
pi_205740032
Stadsverwarming hier dus weinig te kiezen helaas. We zijn van 180 naar 230 gegaan, is nog schappelijk als ik sommige andere bedragen lees. Maar vrees wel een beetje voor het volgende contract ;(
pi_205740033
quote:
Volgens mijn vriend zo'n berekeningen is gevelisolatie zeker lonend. Maar bekijk dan ook zeker het type glas, en je dakisolatie. :) vloerisolatie is qua besparing minst winstgevend, hoewel wel lekker voor het comfort.

Ons voorschot was nu >800 euro p/m. Wel op basis van gebruik vorige bewoonster (92 jarige dame) en met de gaskachels er nog in.

Dus ik hoop dat mijn vriend zijn berekeningen in de praktijk ook kloppen :+

Team kont hier. Hoewel ik een mooi stel borsten ook best kan waarderen kijk ik eerder naar beneden.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 11:08:59 #11
149959 SQ
snelle trees
pi_205740040
Ik weet ook niet of je zulke rigoureuze isolatiemaatregelen in een bestaande woning er economisch gezien wel uit haalt. Duurt in elk geval héél veel jaren. Maar het comfort was me veel waard. Ons eerste huis had een plankenvloer in de woonkamer met direct daar onder de kruipruimte. Dat was toch een partij onaangenaam zeg :')
disclaimer
pi_205740086
Ohja zeker weten billen trouwens :P :D O+
pi_205740110
In hindsight denk ik nu wel dat we vorig jaar met de verbouwing misschien beter hadden moeten kijken naar warmtepomp opties. Maarja, toen wist ik niet wat de gasprijzen zouden doen en met de kennis van toen was een cv-ketel een prima keuze.

Gelukkig wel sinds maart zonnepanelen en sinds vorig jaar een beter geïsoleerde benedenverdieping, dus het valt bij ons nog erg mee. Alleen met een kleine erbij krijgen we al een aardige dip in netto besteedbaar inkomen, dus dan doet die energierekening wel iets meer pijn dan daarvoor. :{
pi_205740115
Ik zette vorig jaar toevallig bij Greenchoice ons contract vast voor vijf jaar. Dus zo lang Greenchoice blijft bestaan, zitten wij nog een aantal jaren goed. Ons huis is op zichzelf goed genoeg geisoleerd, want nieuwbouw enzo. We overwegen wel een warmtepomp. Er zijn nieuwe opties, waarbij er een elektrische binnenunit geplaatst kan worden naast de bestaande ketel en waar geen buitenunit bij nodig is. Onze vloerverwarming is al door het hele huis gelegd en geschikt hiervoor, dus de ingreep zou relatief gemakkelijk moeten kunnen zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 25 augustus 2022 @ 11:18:30 #15
382129 crew  Donna
pi_205740157
Wij zitten tot okt 2023 goed. En daarna zien we wel weer. Deze winter alvast zoveel mogelijk proberen te besparen op gas.
Dan zijn we maar een beetje gewend.

[ Bericht 14% gewijzigd door Donna op 25-08-2022 11:32:46 ]
pi_205740237
Bedankt voor de antwoorden, we gaan het zien :Y We hebben al dubbelglas overal.

Ik ben sowieso zuinig met gas, betaal per maand 120/130 voorschot en kreeg tot nu toe altijd minimaal 500 terug. Maar ik kan nog zo zuinig zijn, als de prijzen 3/4x over de kop gaan houdt het eens op ;(
pi_205740280
Wij hebben alleen boven aan de achterkant spouwmuren. Ons werd de bolletjes afgeraden maar juist voorzetwanden. Dus dat hebben wij gedaan en je merkt echt verschil.

En verder wat SQ zegt, goed isoleren en zonnepanelen en een warmtepomp en en en kosten gewoon heel veel geld. Dat gaat zolang kosten om eruit te halen. Onze kruipruimte isolatie bijvoorbeeld, we zullen vast besparen maar echt geen honderden euro's per jaar.
Wij hebben het de afgelopen jaren vooral vanwege het comfort gedaan. Geen koude tocht meer op de bank.

Mijn moeder is van 80 euro naar 250 gegaan sinds vorige week. Geen vaatwasser, geen droger, zet de thermosstaat nooit hoger dan 18 graden, verwarmt alleen de woonkamer, geen bad etc etc. Daar kan je niet tegenop bezuinigen in gebruik hoor. Belachelijk.
pi_205740286
quote:
Het zou effectief moeten zijn, het nadeel is alleen dat zulke oude huizen ook maar een dunne spouw hebben, dus de isolatielaag die ertussen zit is ook maar dun.

Ik wil je niet ziek maken maar een vergelijking;
Mijn zoon woont in een vergelijkbaar huis uit 1966, bij hem hebben ze de spouw ook gevuld met isolatiemateriaal, de spouw was 4 cm, dat is nu dus 4 cm isolatiemateriaal.
Wij hebben in ons huis ook een spouw van zo'n 4 cm, de opbouw is als volgt: bakstenen buitenmuur, 4½ cm spouw, 9 cm isolatiemateriaal, binnenmuren.

Met andere woorden: als er een nieuwbouwproject is waar je voor in aanmerking komt, reageer er dan alsjeblieft op, want je huidige huis kan alleen maar van het gas af als ze de buitenmuren afbreken en er een volledig nieuwe schil omheen zetten, en nieuw dak uiteraard.

Ik hoop echt dat het meevalt, maar anders kom je met de kerstvakantie maar gewoon hier, dat scheelt iig al 2 dure weken stoken :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205740342
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 11:25 schreef PoesInDoos het volgende:
Bedankt voor de antwoorden, we gaan het zien :Y We hebben al dubbelglas overal.

Ik ben sowieso zuinig met gas, betaal per maand 120/130 voorschot en kreeg tot nu toe altijd minimaal 500 terug. Maar ik kan nog zo zuinig zijn, als de prijzen 3/4x over de kop gaan houdt het eens op ;(
Nee, deze prijzen kun je niet tegenop bezuinigen :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205740367
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het zou effectief moeten zijn, het nadeel is alleen dat zulke oude huizen ook maar een dunne spouw hebben, dus de isolatielaag die ertussen zit is ook maar dun.

Ik wil je niet ziek maken maar een vergelijking;
Mijn zoon woont in een vergelijkbaar huis uit 1966, bij hem hebben ze de spouw ook gevuld met isolatiemateriaal, de spouw was 4 cm, dat is nu dus 4 cm isolatiemateriaal.
Wij hebben in ons huis ook een spouw van zo'n 4 cm, de opbouw is als volgt: bakstenen buitenmuur, 4½ cm spouw, 9 cm isolatiemateriaal, binnenmuren.

Met andere woorden: als er een nieuwbouwproject is waar je voor in aanmerking komt, reageer er dan alsjeblieft op, want je huidige huis kan alleen maar van het gas af als ze de buitenmuren afbreken en er een volledig nieuwe schil omheen zetten, en nieuw dak uiteraard.

Ik hoop echt dat het meevalt, maar anders kom je met de kerstvakantie maar gewoon hier, dat scheelt iig al 2 dure weken stoken :*
Hahaha bedankt :')
Ik kan helemaal geen nieuwbouwhuis betalen joh, grapjas :D

Gasloos zullen we nooit worden, maar ik mag wel hopen dat dit een éénmalige crisis is en dat we volgend jaar weer normaal kunnen doen.
pi_205740394
Mehhh. Ik zag net ongeveer m'n droomhuis op Funda, maar niet de droomplek. Min of meer volksbuurt ;(
pi_205740397
Ik heb meteen even gekeken in mijn eneco, wij zaten voor alle maatregelen elk jaar rond de 1280 m3 aan gas en in 2022 zitten we tot vandaag op 585 m3.
En wij zijn dus niet bepaald zuinig met gas, elke dag douchen, kinderen vaak in bad, radiator Juul haar kamen in de winter non stop aan. Etc.
Geen idee of dat goed of slecht is overigens. Ik vind het gevoelsmatig best goed voor een hoekhuisje uit 1926.

En isoleren is ook ventileren he! Die fout hadden wij gemaakt, nu overal waar we isoleren ook ventilatieroosters in de ramen.

Iets anders wat er zijdelings mee te maken heeft. Wij hebben vocht issues in de kinderkamers (ja ook dat nog) het is doorslaand vocht uit de buitenmuren. Dat zou opgelost worden door opnieuw te voegen en impregneren. Maar die bedrijven zijn nog zeldzamer dan zonnepanelen.
Nu zei zwager (die aannemer zwager) dat hij een bedrijf weet die de achterkant kan stucen en vochtvrij etc kan maken. Maar we twijfelen, qua zicht zeg maar. Van oude rode bakstenen naar een wit gestucte achterkant. Ik ben wel enthousiast, maar verloofde twijfelt. Dus nu zoek ik voorbeelden van geweldige huizen met gestucte buitenmuren. :)
pi_205740452
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 11:41 schreef exode het volgende:

En isoleren is ook ventileren he! Die fout hadden wij gemaakt, nu overal waar we isoleren ook ventilatieroosters in de ramen.

Hier zitten de ventilatorroosters beneden potdicht in de winter, de wind giert er door heen :X Hopelijk is het nu met de isolatie anders..
Boven staan ze allemaal open, dag en nacht. Daar brandt (muv de badkamer) ook geen radiator.
pi_205740482
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 11:41 schreef exode het volgende:
Ik heb meteen even gekeken in mijn eneco, wij zaten voor alle maatregelen elk jaar rond de 1280 m3 aan gas en in 2022 zitten we tot vandaag op 585 m3.
En wij zijn dus niet bepaald zuinig met gas, elke dag douchen, kinderen vaak in bad, radiator Juul haar kamen in de winter non stop aan. Etc.
Geen idee of dat goed of slecht is overigens. Ik vind het gevoelsmatig best goed voor een hoekhuisje uit 1926.

Iets anders wat er zijdelings mee te maken heeft. Wij hebben vocht issues in de kinderkamers (ja ook dat nog) het is doorslaand vocht uit de buitenmuren. Dat zou opgelost worden door opnieuw te voegen en impregneren. Maar die bedrijven zijn nog zeldzamer dan zonnepanelen.
Nu zei zwager (die aannemer zwager) dat hij een bedrijf weet die de achterkant kan stucen en vochtvrij etc kan maken. Maar we twijfelen, qua zicht zeg maar. Van oude rode bakstenen naar een wit gestucte achterkant. Ik ben wel enthousiast, maar verloofde twijfelt. Dus nu zoek ik voorbeelden van geweldige huizen met gestucte buitenmuren. :)
Dit jaar was dan ook echt wel een heel gunstig jaar, want ik had in maart de record opbrengst van de zonnepanelen, nog steeds het record dus.
Je verbruik tot nu toe zegt nog niet zoveel, november en december zijn ongeveer vergelijkbaar met januari en februari, terwijl je in de zomermaanden waarschijnlijk amper boven de 25m³ per maand komt.
Zeker met gas kun je niet op basis van een deel van het jaar bedenken dat het misschien wel meevalt dat jaar.

Alleen als je naar de afgelopen 365 dagen kijkt en naar de 365 daarvoor kun je zien of er een daling is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205740501
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 11:38 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Hahaha bedankt :')
Ik kan helemaal geen nieuwbouwhuis betalen joh, grapjas :D

Gasloos zullen we nooit worden, maar ik mag wel hopen dat dit een éénmalige crisis is en dat we volgend jaar weer normaal kunnen doen.
Gewoon reageren als de woningstichting nieuwbouw aanbiedt.

Het zou echt te hufterig voor woorden zijn als die alleen maar voor de hogere inkomens zou zijn qua passend toewijzen.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')