abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205741909
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 12:03 schreef FlyingFish het volgende:

Wij zijn wel bezig met zonnepanelen, via een inkoopactie van de gemeente. De offerte is binnen, maar die gasten hebben het zo druk dat ik op mijn vraag over de ligging er van nog geen reactie heb gekregen, en die willen we wel eerst hebben voor we verder kunnen. En verder zijn we altijd bezig met bewust met energie om gaan waar dat makkelijk kan. Wassen doen we bijvoorbeeld vrijwel allemaal in het weekend, bij laagstroom (tenzij spoed). En de kinderen gaan samen 2x per week in bad.
Door een inkoopactie van onze gemeente zijn wij indertijd ook serieuzer zonnepanelen gaan overwegen. Uiteindelijk bleek gek genoeg die inkoopactie helemaal niet de beste optie te zijn. We hebben meerdere offertes opgevraagd en sommige waren lager. Bovendien hadden we in een andere installateur meer vertrouwen.

Ik zou dus iedereen adviseren altijd minimaal drie offertes op te vragen. Maar ja, het is maar de vraag of er iemand op korte termijn langs wil komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205741961
quote:
7s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 12:43 schreef miss_sly het volgende:
Morgen is de termijn van drie jaar voorbij en lever ik hem in. Komt geen vervanging. Scheelt dik 200 euro per maand, en de benzineprijs is toch ook niet te betalen. Mooie besparing vast in deze tijden ^O^
^O^

Ik wil de stemming hier niet verder bederven, maar wij zijn ons aan het opmaken voor een langdurige recessie. De auto gaan we waarschijnlijk langer houden dan we van plan waren, de droger gaat zo min mogelijk aan, we gaan schrappen in aankopen die niet strikt noodzakelijk zijn (tuin!), we proberen op de boodschappen te besparen (geen Hello Fresh meer). Dat is ook omdat we in de nabije toekomst wat inkomensonzekerheid verwachten. Hoe dan ook, we potten nu op wat we kunnen voor de magere jaren.
pi_205742235
Ik kreeg jaren geleden de tip om je niet zozeer te richten op je inkomen verhogen maar je vaste lasten te verlagen. Het klinkt simpel en zo, maar ik heb me daar altijd aan gehouden.
Lage hypotheek (dan maar geen groter huis), geen langdurige contracten op van alles, lage verzekeringen, maar 1 tweedehands auto dus juist geen lease etc etc etc.

Ik weet heus wel dat dat niet voor iedereen is weggelegd en je ook met lage maandlasten in de problemen kan komen. Maar echt, als je vaste lasten kan verlagen, doe het. Dan is het 'makkelijker' om klappen op te vangen.

En verder kijk naar elkaar om. Ik ben geen weldoener of heilige maar als iemand hier in de buurt woont en het lastig heeft, vooral in de winter. Kom lekker bij onze haard mee Lego'en :)

Ik hoop dat we elkaar hier ook kunnen opvangen als het niet gaat. Mijn DM staat iig open want wij hebben de luxe positie van goedbetaalde banen.
pi_205742292
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 13:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Door een inkoopactie van onze gemeente zijn wij indertijd ook serieuzer zonnepanelen gaan overwegen. Uiteindelijk bleek gek genoeg die inkoopactie helemaal niet de beste optie te zijn. We hebben meerdere offertes opgevraagd en sommige waren lager. Bovendien hadden we in een andere installateur meer vertrouwen.

Ik zou dus iedereen adviseren altijd minimaal drie offertes op te vragen. Maar ja, het is maar de vraag of er iemand op korte termijn langs wil komen.
Sowieso, drie offertes? Dat is in de huidige markt idioot veel. Als je veel geluk hebt, en tijd om te wachten, kom je misschien op twee. Ik zie het zowel privé als zakelijk de hele tijd gebeuren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205742303
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
^O^

Ik wil de stemming hier niet verder bederven, maar wij zijn ons aan het opmaken voor een langdurige recessie. De auto gaan we waarschijnlijk langer houden dan we van plan waren, de droger gaat zo min mogelijk aan, we gaan schrappen in aankopen die niet strikt noodzakelijk zijn (tuin!), we proberen op de boodschappen te besparen (geen Hello Fresh meer). Dat is ook omdat we in de nabije toekomst wat inkomensonzekerheid verwachten. Hoe dan ook, we potten nu op wat we kunnen voor de magere jaren.
Ik weet niet of het een langdurige recessie wordt, of een noodzakelijke verandering in hoe we (in het algemeen) leven. En daar zullen wel gevoelige klappen vallen, vrees ik. Dat we moeten veranderen lijkt me wel een zekerheid.
pi_205742307
quote:
7s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Sowieso, drie offertes? Dat is in de huidige markt idioot veel. Als je veel geluk hebt, en tijd om te wachten, kom je misschien op twee. Ik zie het zowel privé als zakelijk de hele tijd gebeuren.
Het is ons tot nog toe steeds gelukt, ook recentelijk.
pi_205742322
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is ons tot nog toe steeds gelukt, ook recentelijk.
Ons niet. En zakelijk ook niet, en daar hebben we toch echt wel zo onze contacten.
pi_205742397
quote:
7s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ons niet. En zakelijk ook niet, en daar hebben we toch echt wel zo onze contacten.
Hoe lossen jullie dat op? Ik kan me voorstellen dat je zakelijk nog wel aardig in kunt schatten of een offerte aantrekkelijk is en een vakman betrouwbaar is. Als leek vind ik dat moeilijk en heb ik dat proces van offertes aanvragen nodig. Ik heb er één keer een uitzondering op gemaakt, namelijk dit voorjaar met de warmtepomp omdat ik meer informatie niet nodig had en ik graag voor de winter een warmtepomp wilde.
pi_205742409
Wij hebben net voor de vakantie nog een hele haffel zonnepanelen laten plaatsen.

Ik weet echter niet of het een vriendendienst is geweest. We kennen de jongen persoonlijk.

Ik weet wel van nog een bedrijf die dat doet, maar weet niet of ze door heel Nederland werken.
https://brenergie.nl/
pi_205742481
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:48 schreef amaranta het volgende:
Wij hebben net voor de vakantie nog een hele haffel zonnepanelen laten plaatsen.

Ik weet echter niet of het een vriendendienst is geweest. We kennen de jongen persoonlijk.

Ik weet wel van nog een bedrijf die dat doet, maar weet niet of ze door heel Nederland werken.
https://brenergie.nl/
Ik lees daar iedere keer "breng energie" :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205742542
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik lees daar iedere keer "breng energie" :')
Hahaha nu zie ik het ook
pi_205742546
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 13:29 schreef Tink89 het volgende:
@:gewoonmezelf87: prikken ze ook je schildklier? Ik had dezelfde klachten en bleek hyperthyreoïdie te hebben.
Dat is de tsh toch
S. 2014
J. 2016
pi_205742611
Wij zijn voor deze winter ook van plan de houtkachel meer te gebruiken. Gelukkig genoeg zonnepanelen om de elektriciteit op te vangen.
En qua besparen hebben we sinds een maand een auto van de zaak (vanuit vriend) met tankpas die we privé mogen gebruiken. Natuurlijk betalen we hierdoor wel bijtelling, maar toch een stuk goedkoper uit en geen enkele zorg meer om dure reparaties.

Maak me er wel druk over, niet alleen voor ons, maar voor zoveel mensen die in de problemen kunnen komen of al zitten. Wat dat betreft maakt geld echt wel gelukkig. Altijd stress hebben over geld is niet goed ;( (dat hebben wij dan gelukkig (nog) niet).

Verder een dikke ‘ja’ op venco. Ik ben echt wel klaar met de vakantie (zuiden dus). Op vakantie was het allemaal fijn hoor, maar nu thuis zijn de jongens niet echt in hun beste doen en wachten we allemaal op wat rust en structuur in het leven :{

Ben vandaag ook nog eens in een allerslechtste bui. Echt genieten deze dag :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_205742658
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe lossen jullie dat op? Ik kan me voorstellen dat je zakelijk nog wel aardig in kunt schatten of een offerte aantrekkelijk is en een vakman betrouwbaar is. Als leek vind ik dat moeilijk en heb ik dat proces van offertes aanvragen nodig. Ik heb er één keer een uitzondering op gemaakt, namelijk dit voorjaar met de warmtepomp omdat ik meer informatie niet nodig had en ik graag voor de winter een warmtepomp wilde.
We proberen wat hier en daar. Spreken ons netwerk aan, andere ontwikkelaars, andere aannemers. Of de offerte een beetje oké is, kunnen we wel inschatten, of de vakman betrouwbaar is...Helaas blijkt dat een stuk moeilijker in deze tijd. En soms schuiven we dingen voor ons uit, omdat we er gewoon niet op dat moment uitkomen. We hebben minstens 3 projecten nu die niet doorgaan of meer dan een half jaar te laat beginnen. Naast minstens 3 projecten die nog steeds niet helemaal af zijn en dat al een half jaar geleden moesten zijn.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 15:23:10 #65
149959 SQ
snelle trees
pi_205742670
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
^O^

Ik vind dit nou nog niet echt voorbeelden van voorbereiden op echt barre tijden. De auto langer houden? De droger minder aan? Da's vooral schrappen van (niet echt noodzakelijke) luxe. Maar goed, wellicht voelt het voor jullie wel echt als ontberen, dat weet ik niet.
disclaimer
pi_205742672
Het moet ook wel mogelijk zijn om te besparen op je vaste lasten. Als wij een gastouder zouden hebben straks ipv een kinderdagverblijf dan scheelt dat circa 200 euro per maand. Maar er is geen gastouder te vinden binnen een straal van 5km die nog plek heeft. En op het moment dat ik mijn kind met de auto naar de opvang moet brengen dan maak ik opeens weer aanzienlijk meer kosten voor die auto.

Ik heb wel als serieuze optie achter de hand om na mijn zwangerschapsverlof van baan te wisselen, ik weet vrij zeker dat ik ergens anders een stuk meer kan verdienen en in de huidige maatschappij heb ik dat extra geld wellicht gewoon heel hard nodig. :{
pi_205742683
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 15:23 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik vind dit nou nog niet echt voorbeelden van voorbereiden op echt barre tijden. De auto langer houden? De droger minder aan? Da's vooral schrappen van (niet echt noodzakelijke) luxe. Maar goed, wellicht voelt het voor jullie wel echt als ontberen, dat weet ik niet.
Haha ja ik deed sowieso de droger al zo min mogelijk aan. :D Gewoon omdat ik het zonde van de stroom en onzin vind, niet zozeer om op kosten te besparen.
pi_205742762
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 15:23 schreef Bami het volgende:
Het moet ook wel mogelijk zijn om te besparen op je vaste lasten. Als wij een gastouder zouden hebben straks ipv een kinderdagverblijf dan scheelt dat circa 200 euro per maand. Maar er is geen gastouder te vinden binnen een straal van 5km die nog plek heeft. En op het moment dat ik mijn kind met de auto naar de opvang moet brengen dan maak ik opeens weer aanzienlijk meer kosten voor die auto.

Ik heb wel als serieuze optie achter de hand om na mijn zwangerschapsverlof van baan te wisselen, ik weet vrij zeker dat ik ergens anders een stuk meer kan verdienen en in de huidige maatschappij heb ik dat extra geld wellicht gewoon heel hard nodig. :{
Natuurlijk, wij kunnen de BSO ook moeilijk schrappen en Juul en B hebben beide geen continuerooster dus overblijfkosten waar je geen toeslag voor krijgt.
Maar als je wel ergens kan besparen, doen. Het is DE reden waarom wij 1 auto hebben, terwijl we echt wel regelmatig denken 'hadden we maar 2 auto's'.

Het gaat niet om kosten die je niet kan wijzigen of schrappen, maar juist als je nieuwe verplichtingen aangaat of contracten lopen af.
En nogmaals niet iedereen kan dit en veel mensen zitten al het minimale. Het heeft mij in ieder geval geholpen destijds en nog steeds.
pi_205742801
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 14:27 schreef exode het volgende:
Ik kreeg jaren geleden de tip om je niet zozeer te richten op je inkomen verhogen maar je vaste lasten te verlagen. Het klinkt simpel en zo, maar ik heb me daar altijd aan gehouden.
Lage hypotheek (dan maar geen groter huis), geen langdurige contracten op van alles, lage verzekeringen, maar 1 tweedehands auto dus juist geen lease etc etc etc.

Ik weet heus wel dat dat niet voor iedereen is weggelegd en je ook met lage maandlasten in de problemen kan komen. Maar echt, als je vaste lasten kan verlagen, doe het. Dan is het 'makkelijker' om klappen op te vangen.

En verder kijk naar elkaar om. Ik ben geen weldoener of heilige maar als iemand hier in de buurt woont en het lastig heeft, vooral in de winter. Kom lekker bij onze haard mee Lego'en :)

Ik hoop dat we elkaar hier ook kunnen opvangen als het niet gaat. Mijn DM staat iig open want wij hebben de luxe positie van goedbetaalde banen.
ik zat daar net ook aan te denken, wij hebben de stom toevallige mazzel gehad in een huurhuis in een nieuwbouwwijk met zonnepanelen en warmtepompen te belanden, maar het had ook zomaar een gewoon rijtjeshuis kunnen worden waardoor ook wij gewoon klem hadden komen te zitten door inflatie en flinke rekeningen.

ik kan me die stress zo voorstellen en zou graag wat willen doen voor mensen in de buurt die (helemaal met de winter in aantocht) hun huis niet zomaar meer warm kunnen stoken. Wie weet dat er wel wat initiatieven ontstaan.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_205742843
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 21:15 schreef livelink het volgende:
En mijn zoon gaat om rustig te worden graag in bad. In de praktijk is dat bijna elke dag. Ga ik dat van hem afpakken, met alle gevolgen van dien? Moeilijke keuzes.
Dit hier ook, maar liever nog de douche. Kan ook zo 2 uur duren. En dat ga ik zeker niet stoppen. Maar goedkoop is het niet.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_205742872
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 15:23 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik zeg toch nergens dat we aan het afzien zijn? We schrappen in uitgaven omdat we niet alleen een vervelende winter verwachten maar een langere periode waarin het leven duurder wordt.
pi_205742891
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 15:33 schreef exode het volgende:

[..]
Natuurlijk, wij kunnen de BSO ook moeilijk schrappen en Juul en B hebben beide geen continuerooster dus overblijfkosten waar je geen toeslag voor krijgt.
Maar als je wel ergens kan besparen, doen. Het is DE reden waarom wij 1 auto hebben, terwijl we echt wel regelmatig denken 'hadden we maar 2 auto's'.

Het gaat niet om kosten die je niet kan wijzigen of schrappen, maar juist als je nieuwe verplichtingen aangaat of contracten lopen af.
En nogmaals niet iedereen kan dit en veel mensen zitten al het minimale. Het heeft mij in ieder geval geholpen destijds en nog steeds.
Ja eens hoor, wij hebben heel bewust niet maximaal geleend omdat ik marge in lasten versus inkomen wilde hebben. Hadden hiervoor wel een auto die iets goedkoper was in wegenbelasting etc, maar met deze kunnen we dan wel weer minimaal de komende 10 jaar vooruit.

Ik heb ook nog wel een abonnement en wat vaste donaties aan goede doelen die ik kan schrappen als we krap komen te zitten, dus om ons maak ik me niet zo heel druk. Het geeft alleen gewoon onrust, als er zo'n stuk zekerheid en zorgeloosheid (want dat was het bij ons wel altijd) wegvalt. En toevallig is onze netto besteedbaar inkomensterugval precies op het moment dat alle kosten stijgen. Daar had ik dan weer niet op dit niveau rekening mee gehouden toen ik ging budgetteren voor een baby. :')
  donderdag 25 augustus 2022 @ 15:48:38 #73
149959 SQ
snelle trees
pi_205742902
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 15:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zeg toch nergens dat we aan het afzien zijn? We schrappen in uitgaven omdat we niet alleen een vervelende winter verwachten maar een langere periode waarin het leven duurder wordt.
Nou ja, de toon waarop je het bericht instak gaf me een ander beeld ;)

De dingen die jij schrapt zijn dingen waarvan ik weet dat veel mensen in dit topic ze bij voorbaat al niet kunnen betalen. Ik denk dat gezinnen zoals de jouwe en de mijne de crisis nog wel aardig door gaan komen. Maar dat gaat niet voor iedereen op.
disclaimer
pi_205742924
quote:
7s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 15:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
We proberen wat hier en daar. Spreken ons netwerk aan, andere ontwikkelaars, andere aannemers. Of de offerte een beetje oké is, kunnen we wel inschatten, of de vakman betrouwbaar is...Helaas blijkt dat een stuk moeilijker in deze tijd. En soms schuiven we dingen voor ons uit, omdat we er gewoon niet op dat moment uitkomen. We hebben minstens 3 projecten nu die niet doorgaan of meer dan een half jaar te laat beginnen. Naast minstens 3 projecten die nog steeds niet helemaal af zijn en dat al een half jaar geleden moesten zijn.
Lastig. Het personeelstekort begint op veel manieren merkbaar te worden: onderwijs, zorg, bouw. Ik wil dan ook echt eens iets aan mijn bullshit job doen, maar het verlies van inkomen is juist voor de komende tijd niet handig.
pi_205742944
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 15:47 schreef Bami het volgende:

[..]
Ja eens hoor, wij hebben heel bewust niet maximaal geleend omdat ik marge in lasten versus inkomen wilde hebben. Hadden hiervoor wel een auto die iets goedkoper was in wegenbelasting etc, maar met deze kunnen we dan wel weer minimaal de komende 10 jaar vooruit.

Ik heb ook nog wel een abonnement en wat vaste donaties aan goede doelen die ik kan schrappen als we krap komen te zitten, dus om ons maak ik me niet zo heel druk. Het geeft alleen gewoon onrust, als er zo'n stuk zekerheid en zorgeloosheid (want dat was het bij ons wel altijd) wegvalt. En toevallig is onze netto besteedbaar inkomensterugval precies op het moment dat alle kosten stijgen. Daar had ik dan weer niet op dit niveau rekening mee gehouden toen ik ging budgetteren voor een baby. :')
Het is ook vrij algemeen hoor mijn 'advies'. Ik zie zoveel mensen om ons heen van wie de maandelijkse lasten steeds hoger worden. Want er moet een tweede auto, van een bepaalde statuur, je moet steeds groter gaan wonen. En de gesprekken gaan dan altijd over waar je meer kan verdienen en over salarisverhogingen. Nooit over lagere maandlasten. En al dat leasen, ik probeer dat echt te vermijden (niet zakelijk leasen he).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')