Wie zijn 'ze'?quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ga niet en meer dan 4x zo veel betalen en dan ook nog eens geld uitgeven om minder gas te verbruiken.
Ze regelen het maar, ik betaal er genoeg voor.
Overigens verbruiken ik maar 30 a 40 kuub per maand aan gas wat voornamelijk op gaat aan in bad liggen. Wat ik ook niet minder ga doen. Dus ik reduceer helemaal niks.
Fuck deze shit.
Dat heeft VF gewoon gehedged dus ik ben er bang voor.quote:Op maandag 22 augustus 2022 17:12 schreef raptorix het volgende:
Ik heb trouwens een geniaal plan bedacht, ik heb een vast contract voor 90 cent, dus feitelijk verliest Vattenfall dik op mij, ik doe ze een voorstel, als ik geen 10K van ze krijg, dan zet ik gewoon continue de kachel op 25 met de ramen open, en de douche op warm aan, zou dit werken?
Ik maak me niet zo druk om de fraude, wel dat dit soort geknutsel levensgevaarlijk is.quote:Op maandag 22 augustus 2022 21:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Leuk idee, ik denk alleen niet dat de boete voor het zonder vergunning optreden als energieleverancier opweegt tegen de winst die je hiermee kan behalen. Economische delicten kennen meestal geen malse strafmaat.
Het opladen van een gemiddelde elektrische auto is ondertussen duurder dan het tanken van mijn dikke diesel.quote:
Dat is voor mij als burger die niet meedoet aan de fraude idd een grotere zorg. Dat er ineens een huis / rijtje huizen BOEM doet en ik of één van mijn dierbaren toevallig in of nabij die huizen aanwezig is.quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 06:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik maak me niet zo druk om de fraude, wel dat dit soort geknutsel levensgevaarlijk is.
En nu weer terug uit de droom wereld.quote:Op maandag 22 augustus 2022 15:23 schreef Confetti het volgende:
[..]
Een oorlog win je niet in een half jaartje tegen een land als Rusland. We moeten volharden want die nazi's in Rusland beginnen al in paniek te raken. Sterker nog, sancties nu uitbreiden zou de vernietiging van de Russische economie versnellen. Ze staan op capituleren.
Ja, voor mensen die onder de streep meer leveren dan afnemen dacht ik?quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 21:26 schreef Neptunes het volgende:
En Eneco de terug levertarieven verlagen naar 9ct per kwh… :/
Omdat je dan zonder energie zit en de hele infrastructuur op z'n gat ligt.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 07:59 schreef hoechst het volgende:
Willen russen dat wij door het ''gas tekort'' gaan denken. oh laten we die Russen dan maar eens een handje helpen.
Hoe kan het trouwens zo zijn dat de gas niet gewoon dezelfde prijs blijft behouden als vroeger maar dan gewoon op een gegeven moment gezegd wordt: ja sorry het gas is op. Probeer het morgen maar weer.
Waarom moet er eerst gezegd worden. We gaan het gas eerst lekker 5 maal zo duur maken zodat we echt zeker weten dat het niet verspilt gaat worden.
kwam het gas niet gewoon uit Noorwegen en worden we allemaal genept?quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:13 schreef spierbal het volgende:
[..]
Omdat je dan zonder energie zit en de hele infrastructuur op z'n gat ligt.
En die voorraad zal nog geen 3 maanden zijn.
Maar dit is ook weer lekker doordacht dit vanuit de EU. Energie is nodig voor echt fucking alles. Wat dachten ze dan, dat Europa lekker zou door draaien zonder probleempjes als we minder gas afnemen van Rusland.
quote:‘Mijn gasfactuur gaat maal vijf. Maar als ik dat doorreken, haken mijn klanten af’
Door de hoge energiekosten staat veel bedrijven het water aan de lippen. Zowel de maakindustrie als de zelfstandigen slaan alarm. ‘De Europese industrie wordt langzaam gewurgd.’
‘De echte oorlog vindt natuurlijk in Oekraïne plaats. Maar hier, op onze industrieterreinen, vindt een economische oorlog plaats. We hebben de indruk dat de politieke wereld dat nog niet echt beseft.’ Sander Laridon, woordvoerder van vloerbedekkings- en bouwmaterialenproducent Unilin Group, vertolkt de gevoelens die breed leven in de bedrijfswereld. Zowel bij de grootste industriële ondernemingen als bij de zelfstandigen met een handvol personeelsleden neemt de onrust over de gestegen energieprijzen en de voorthollende inflatie razendsnel toe.
Tamara Broeders, Wellness Sweet Relaxation: ‘Ik houd mijn hart vast’
‘Ik draai dit jaar nog net break-even, maar voor volgend jaar ziet het er niet rooskleurig uit’, zegt Tamara Broeders van wellnesscentrum Sweet Relaxation in Wilrijk. Haar zwembad, jacuzzi, sauna en hamam verwarmt ze op gas. ‘Het voorschot van de gasfactuur is maal vijf gegaan’, zegt ze. Voor elektriciteit heeft Broeders nog een vast contract, maar dat loopt binnenkort af. ‘Ik houd mijn hart vast. Het probleem is dat we onze toegangsprijzen niet te veel kunnen verhogen, want dan haken de klanten af. Ook voor hen wordt alles duurder.’
Ward Laeremans, bakkerijen Sint-Lambertus en Armand: ‘Een aanvaardbare prijs vragen wordt bijna onmogelijk’
Eenzelfde verhaal bij Ward Laeremans, die de bakkerijen Sint-Lambertus in Heverlee en Armand in Bierbeek uitbaat. ‘Ik wil graag een kwaliteitsvol product aanbieden tegen een aanvaardbare prijs, maar dat wordt langzamerhand bijna onmogelijk’, zegt hij. Voor hem is de gasfactuur eveneens een zware dobber. Zijn voorschot is verviervoudigd tot 6.000 euro per maand, maar hij verwacht dat dat niet zal volstaan om de eindafrekening te dekken. ‘De productiekosten zijn extreem gestegen. Als ik dat zou doorrekenen aan de klanten, zou een brood 3,50 euro kosten. We hebben de prijs van een groot lang grijs al verhoogd van 2,40 naar 2,70 euro, maar we moeten concurreren met de supermarkten die goedkoop brood verkopen om consumenten te lokken. De huidige situatie weegt op mijn bedrijfsvoering, maar ook op mijn gemoed.’
Delphine Mesman, wasserij Ganshory: ‘6.000 euro extra voor februari-juni’
Ook Delphine Mesman, zaakvoerder van wasserij Ganshory in Ganshoren, zit met de handen in het haar. De stoom die ze voor de droogkuis nodig heeft, wordt geproduceerd met machines die op gas draaien. ‘Voor de periode februari-juni moest ik al een supplement van 6.000 euro betalen. Ik heb een kleine kmo, ik kan die kosten niet zomaar doorrekenen. De klanten moeten nog blijven komen. Het probleem is dat ik geen zicht heb op de kosten die ik uiteindelijk zal moeten betalen. We denken er nu aan om de prijzen voorzichtig, in stapjes verder op te trekken.’
Veel bedrijven doen er alles aan om hun factuur binnen de perken te houden. Mesman heeft geïnvesteerd in twee nieuwe kleine machines, die één grote vervangen. ‘Die verbruiken minder, en zo kunnen we beter doseren.’ Tamara Broeders van Sweet Relaxation heeft geïnvesteerd in warmtekrachtkoppeling. En Laeremans heeft weet van collega-bakkers die zijn overgeschakeld van gas op mazout. ‘De omgekeerde wereld: stookolie is vervuilender dan gas.’
Fanny Heyndrickx, BASF: ‘Klanten kopen dan maar buiten Europa’
In de industrie wordt hier en daar al de productie teruggeschroefdvanwege de hoge energiekosten. De vestigingen van zinkbedrijf Nyrstar in België en Frankrijk werken al sinds oktober vorig jaar op halve kracht door de hoge stroomprijzen. BASF in Antwerpen heeft de ammoniakproductie beperkt, omdat gas daarvoor als grondstof wordt gebruikt. De hoge Europese gasprijs weegt zwaar door. ‘Onze klanten zijn niet langer bereid hogere prijzen te betalen’, zegt woordvoerster Fanny Heyndrickx. ‘Ze kopen liever ammoniak van buiten Europa aan.’
Sander Laridon, Unilin Group: ‘Europese industrie wordt langzaam gewurgd’
Unilin houdt er rekening mee dat het een van de drie productielijnen voor luxe vinyltegels vijf weken lang zal moeten stilleggen. De beslissing zal afhangen van hoe de vraag evolueert, zegt Laridon. Hij vreest dat in de tweede jaarhelft die vraag zou kunnen zakken, omdat de consument door de hoge inflatie zijn uitgaven zal terugschroeven. ‘Ik wil geen doemscenario schetsen, maar we zijn wel zeer bezorgd. Onze energiekosten zijn in vergelijking met vorig jaar maal drie gegaan. Daarnaast werken de hoge energiekosten ook onrechtstreeks door in de kosten van onze grondstoffen. De Europese industrie wordt langzaam gewurgd. We vrezen dat de Europese maakindustrie snel marktaandeel zal verliezen ten opzichte van andere delen van de wereld, zoals China, de Verenigde Staten en Turkije. Dat is het verschil met vroeger: dit is geen globale crisis, maar een Europese.’
Danny Van Assche, Unizo: ‘Gasprijzen moeten naar beneden via plafonnering’
Elke gesprekspartner benadrukt dat de overheid dringend moet ingrijpen. ‘We vrezen dat de strop rond de nek van vele bedrijven deze winter dermate strak wordt dat er veel slachtoffers zullen vallen’, zegt Danny Van Assche, de topman van zelfstandigenorganisatie Unizo. ‘Om bedrijven rendabel te houden, moeten de gasprijzen naar beneden door middel van plafonnering, en er moet een steunsysteem komen om bedrijven in moeilijkheden te helpen.’
Noorwegen heeft zijn eigen gas nodig vanwege droogte.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:36 schreef hoechst het volgende:
[..]
kwam het gas niet gewoon uit Noorwegen en worden we allemaal genept?
wat heeft gas met droogte te maken??quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:43 schreef BertV het volgende:
[..]
Noorwegen heeft zijn eigen gas nodig vanwege droogte.
In Noorwegen gebruiken ze veel energie afkomstig uit hun stuwdammen. De waterstand in die meren is nu echter door droogte heel laag waardoor dit nu niet kan en gas als vervanging nodig is.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:44 schreef hoechst het volgende:
[..]
wat heeft gas met droogte te maken??
Dat kan je prima zelf doen doir je eigen kraan dicht te draaien.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 07:59 schreef hoechst het volgende:
Willen russen dat wij door het ''gas tekort'' gaan denken. oh laten we die Russen dan maar eens een handje helpen.
Hoe kan het trouwens zo zijn dat de gas niet gewoon dezelfde prijs blijft behouden als vroeger maar dan gewoon op een gegeven moment gezegd wordt: ja sorry het gas is op. Probeer het morgen maar weer.
Waarom moet er eerst gezegd worden. We gaan het gas eerst lekker 5 maal zo duur maken zodat we echt zeker weten dat het niet verspilt gaat worden.
Ja het is gewoon 1 grote nepperijquote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:36 schreef hoechst het volgende:
[..]
kwam het gas niet gewoon uit Noorwegen en worden we allemaal genept?
Sommige dingen horen duidelijk te zijn en dit is er 1 van.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 08:07 schreef BertV het volgende:
[..]
Ja, voor mensen die onder de streep meer leveren dan afnemen dacht ik?
De sensatiemedia moet dat ook gewoon in de titel opnemen, nergens voor nodig die onduidelijkheid.
Ik zou 'm inlijsten.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik kreeg net mn jaarafrekening van Vattenfall en krijg 1021 terug
Ik betaalde laatst bij de appie met contant geld en ik kreeg gewoon geld terug, watnou hogere prijzen... Wat een flesserij!quote:Op woensdag 24 augustus 2022 08:39 schreef OxygeneFRL het volgende:
Net mn jaarafrekening gekregen. Krijg 1000 euro terug
Het kan nog hoger hoor!quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
want? ik verwacht em de komende 2 jaar ook zo
Ga je dit nu in elk topic melden? Gefeliciteerd man.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik kreeg net mn jaarafrekening van Vattenfall en krijg 1021 terug
private bedrijven zijn twee handen op een buik met regeringen en hebben gekozen voor Russische energie.quote:Op woensdag 24 augustus 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja het is gewoon 1 grote nepperij
Dank jevoor de aanvullingquote:Op woensdag 24 augustus 2022 12:04 schreef BertV het volgende:
[..]
private bedrijven zijn twee handen op een buik met regeringen en hebben gekozen voor Russische energie.
gaat nu fout, diezelfde bedrijven dekken zich driemaal in de rondte in op risico's.
wat dat betreft is die privatisering 1 nepperij.
Uit een artikel van De Standaard:quote:Op dinsdag 23 augustus 2022 20:43 schreef ACT-F het volgende:
De gasafhankelijkheid van onze elektriciteitsvoorziening vertaalt zich in torenhoge elektriciteitsprijzen. Voor morgen een nieuw record van maar liefst ¤850 voor een MWhVoor corona was dit nog rond de ¤50.....
[ afbeelding ]
quote:Soms wordt argwanend gekeken naar de manier waarop de elektriciteitsprijzen worden gevormd. In de meeste gevallen is het een gascentrale die de marktprijs bepaalt. Daardoor stijgen de elektriciteitsprijzen mee met de gasprijs, en maken centrales die niet op gas draaien, kernreactoren bijvoorbeeld, almaar hogere winsten.
Een andere prijsvorming zou dat kunnen vermijden. Joannes Laveyne, onderzoeker aan het Elektrisch Energielaboratorium (UGent) waarschuwt er echter voor het kind niet met het badwater weg te gooien. ‘Het huidige marktmodel heeft de voorbije tien jaar constant tot lage prijzen geleid. Het systeem werkt dus’, zegt hij. ‘Nu is er een externe schok. Als je daarom aan het model morrelt, zou dat heel anders kunnen uitdraaien dan je hoopt. En aan zo’n nieuw model zit je weer voor vele jaren vast, terwijl de Oekraïnecrisis hopelijk sneller voorbij is.’
Voorlopig is alleen in Spanje en Portugal een regeling uitgewerkt om de energieprijzen met een prijsplafond onder controle te houden. Maar de EU gaf daarvoor alleen toestemming omdat de twee landen amper verbonden zijn met de rest van Europa. Ook zijn er nog veel vragen rond de financiering en het effect van die prijsplafonds. In de rest van Europa blijft het marktmodel hetzelfde.
En dan dit jaar een elfstedentocht....dan gaat half NL fallietquote:Op woensdag 24 augustus 2022 18:43 schreef ACT-F het volgende:
Nieuw record met een topprijs op ¤302 per MWh:
[ afbeelding ]
Helaas niet de zaligmakende oplossing (op korte termijn).quote:Op donderdag 25 augustus 2022 08:25 schreef hoechst het volgende:
Hadden we maar gewoon in Nederland ergens een gasveld ofzo iets.
Zeker niet nu de Staat het volk heeft verraden door in contracten geen voorwaarden hebben opgenomen inzake 'eigen volk eerst'.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 08:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Helaas niet de zaligmakende oplossing (op korte termijn).
Eentje waar we in ieder geval wat zuiniger op waren geweest.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 08:25 schreef hoechst het volgende:
Hadden we maar gewoon in Nederland ergens een gasveld ofzo iets.
Natuurlijk. Poetin zou dom zijn om hier niet maximaal op in te spelen. En je kan veel van hem zeggen, maar dom is ie niet.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:33 schreef Zwansen het volgende:
Zullen de Russen de boel voor de winter nog wat extra gaan ‘opstoken’?
Als ie dat doet dan staat ie wel te kijk als onbetrouwbare leverancierquote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Natuurlijk. Poetin zou dom zijn om hier niet maximaal op in te spelen. En je kan veel van hem zeggen, maar dom is ie niet.
Dus ik hoop dat alle worst case scenario's worden voorbereid.
Ik zou moeilijk durven beweren dat hij nu wel betrouwbaar wordt gezien.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als ie dat doet dan staat ie wel te kijk als onbetrouwbare leverancier
dan gaat de EU zich volledig afkeren van gas uit Rusland en dan kan Nordstream2 wel definitief dicht
Dat ga sowieso wel gebeuren.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaat de EU zich volledig afkeren van gas uit Rusland en dan kan Nordstream2 wel definitief dicht
Dat station zijn we al een tijdje gepasseerdquote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat ga sowieso wel gebeuren.
Dat zal Putin zelf nog niet inzienquote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:55 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik zou moeilijk durven beweren dat hij nu wel betrouwbaar wordt gezien.
Ja dat zou wel heel vervelend zijn inderdaad. Maar gelukkig heeft iedereen vertrouwen in ruslandquote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Poetin weet allang hoe laat het is. Europa gaat zich afkeren van Rusland en Rusland zal zich moeten richten op China en andere niet-westerse landen. Alleen de komende 10 jaar zijn we nog verbonden en die zal hij gebruiken voor geopolitieke spelletjes en het maximale eruit te halen.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 10:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Dat zal Putin zelf nog niet inzien
Ja, maar vergeet niet dat er over 10 jaar een hoop kan veranderen. De eerste jaren zullen we zeker minder verbonden zijn, maar op termijn kan dat vijandige gevoel onderling echt wel snel afnemen. Bij de Duitsers heeft het ook even geduurd, maar die waren nog net iets stouter.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 10:18 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Poetin weet allang hoe laat het is. Europa gaat zich afkeren van Rusland en Rusland zal zich moeten richten op China en andere niet-westerse landen. Alleen de komende 10 jaar zijn we nog verbonden en die zal hij gebruiken voor geopolitieke spelletjes en het maximale eruit te halen.
Er wordt veel gewezen naar het buitenland, dat de prijzen daar zo laag zijn maar in de praktijk hobbelen de prijzen daar vooral nog wat achter Nederland aan.quote:Op donderdag 25 augustus 2022 08:50 schreef phpmystyle het volgende:
https://www.eon.de/de/pk/erdgas/tarifberater.html
Vul hier eens in, ook in Duitsland al 4,50 per kuub.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |