abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 21 augustus 2022 @ 21:56:06 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205708144
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 21:54 schreef Rene het volgende:
Ben benieuwd hoe het gaat uitlopen bij ons dit jaar. Ben 'bang' dat we een tegoed krijgen. Op dit moment is ons voorschotadvies naar bijna 0,- gekropen. Dit komt door de 21 panelen, warmtepomp gasloos. Vooral door de verlaging van de belasting ben ik erg benieuwd :s) !
Ik krijg geld terug. Weet officieel nog niet hoeveel, maar 720+ euro zei de app. Nieuwe voorschot is 10 euro.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 21 augustus 2022 @ 21:59:17 #27
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205708176
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 21:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik krijg geld terug. Weet officieel nog niet hoeveel, maar 720+ euro zei de app. Nieuwe voorschot is 10 euro.
Ik denk dat dat niet heel raar is, je weet nog niet of die 500 euro blijft en het is dit jaar erg zonnig 8-) , daardoor heb je wel kans dat je panelen bovengemiddeld terugleveren ten opzichte van in een normaal jaar.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 21 augustus 2022 @ 22:00:04 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_205708182
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 21:50 schreef zalkc het volgende:

[..]
Er werd wel bij gezegd dat het kwam door thuiswerken, een game pc is vrij duur om op te werken qua energieverbruik. Een beetje game-PC kan makkelijk 300-500 watt verbruiken. Dat is toch al gauw 2-3 kwh per dag die je kan besparen.
Mwah, ik heb niet echt (meer) een game pc, maar die staat de hele (werkdag) aan met 2 grote schermen erbij en daarnaast dan mijn werk laptop. Al die apparaten zitten op dezelfde tussenstekker die ook stroom meting doet en dan zie ik dat ik deze maand tot nu toe 26.67 kWh verbruikt heb. Daar het spul alleen door de weeks aan staat en deze maand tot nu toe 15 werkdagen had kom je dus op 1.78 kWh.

Maar, nogmaals, geen dikke gamepc.
  Moderator zondag 21 augustus 2022 @ 22:05:14 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_205708238
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 21:59 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik denk dat dat niet heel raar is, je weet nog niet of die 500 euro blijft en het is dit jaar erg zonnig 8-) , daardoor heb je wel kans dat je panelen bovengemiddeld terugleveren ten opzichte van in een normaal jaar.
In een normaal jaar produceert de installatie zo'n 8 MWh. Die gebruik ik bij lange na niet. Mij hoor je niet klagen in ieder geval. Daarnaast zit ik nog een jaar onder contract tegen 21ct en vanaf juli 2023 zie ik wel wat de situatie is. Salderen mag vooralsnog 100% in 2023 en 2024 dus ik lijk voorlopig nog goed te zitten.

Maar ja, kan morgen anders zijn dus dat geld wat ik terug krijg wordt gewoon op de spaarrekening erbij gezet want het zal een keer anders zijn en daar bereid ik me graag wat op voor.
pi_205708631
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 22:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mwah, ik heb niet echt (meer) een game pc, maar die staat de hele (werkdag) aan met 2 grote schermen erbij en daarnaast dan mijn werk laptop. Al die apparaten zitten op dezelfde tussenstekker die ook stroom meting doet en dan zie ik dat ik deze maand tot nu toe 26.67 kWh verbruikt heb. Daar het spul alleen door de weeks aan staat en deze maand tot nu toe 15 werkdagen had kom je dus op 1.78 kWh.

Maar, nogmaals, geen dikke gamepc.
Dus een gamepc met scherm aan, verbruikt niet zo veel, toch? (Ik heb me er nooit echt veel in verdiept, ik ging ervan uit dat een pc niet zoveel verbruikte, aangezien mijn energierekening al heel laag was).

Schiet het op om dat ding zoveel mogelijk uit of op slaap stand te zetten of zijn het druppels op een dure gloeiende plaat?
  Moderator zondag 21 augustus 2022 @ 22:50:58 #31
16180 crew  CoolGuy
pi_205708683
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 22:45 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Dus een gamepc met scherm aan, verbruikt niet zo veel, toch? (Ik heb me er nooit echt veel in verdiept, ik ging ervan uit dat een pc niet zoveel verbruikte, aangezien mijn energierekening al heel laag was).

Schiet het op om dat ding zoveel mogelijk uit of op slaap stand te zetten of zijn het druppels op een dure gloeiende plaat?
Het is geen gamepc he, eerder een normale pc (inmiddels, ding is al paar jaar oud). Naja alles helpt he. Tegen 21ct per kwh hoef je je niet druk te maken maar als t 1 euro per kwh wordt dan wordt het al een ander verhaal. Tja, ik zet de pc altijd uit. Werklaptop gaat in slaapstand en dan is het verbruik op die stekker 7 a 8 watt. Dat is niks.

Maar je pc aan laten staan, tja ik heb dat nooit gedaan maar dan loopt het wel op natuurlijk.
  maandag 22 augustus 2022 @ 08:58:15 #32
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205709874
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 22:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is geen gamepc he, eerder een normale pc (inmiddels, ding is al paar jaar oud). Naja alles helpt he. Tegen 21ct per kwh hoef je je niet druk te maken maar als t 1 euro per kwh wordt dan wordt het al een ander verhaal. Tja, ik zet de pc altijd uit. Werklaptop gaat in slaapstand en dan is het verbruik op die stekker 7 a 8 watt. Dat is niks.

Maar je pc aan laten staan, tja ik heb dat nooit gedaan maar dan loopt het wel op natuurlijk.
Het gaat hard met het verbruik. Mijn meterkast bevat het volgende:

1 Ziggo modem
1 Ubiquity Unifi Dream Machine
1 Ubiquity 8 poort switch (met 2 access points op aangesloten, switch levert stroom voor de access points)
1 Raspberry Pi om mijn slimme meter uit te lezen

Dit bij elkaar verbruikt iets minder dan 50 watt permanent. Dat is 1,16 kWh per dag, dat is ca. 420 kWh per jaar.

Zelfs dit soort simpele dingen kosten je bijna een vermogen. Ik zie dat stroom nu 60+ cent per kWh kost op de nieuwe contracten en sommige ruim daarboven. Pittig hoor.

Dan mag ik blij zijn dat ik zonnepanelen heb.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator maandag 22 augustus 2022 @ 10:17:18 #33
16180 crew  CoolGuy
pi_205710376
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 08:58 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Het gaat hard met het verbruik. Mijn meterkast bevat het volgende:

1 Ziggo modem
1 Ubiquity Unifi Dream Machine
1 Ubiquity 8 poort switch (met 2 access points op aangesloten, switch levert stroom voor de access points)
1 Raspberry Pi om mijn slimme meter uit te lezen

Dit bij elkaar verbruikt iets minder dan 50 watt permanent. Dat is 1,16 kWh per dag, dat is ca. 420 kWh per jaar.

Zelfs dit soort simpele dingen kosten je bijna een vermogen. Ik zie dat stroom nu 60+ cent per kWh kost op de nieuwe contracten en sommige ruim daarboven. Pittig hoor.

Dan mag ik blij zijn dat ik zonnepanelen heb.
Ja klopt. Ik heb alleen de grootste verbruikers bemeterd zeg maar. Dat wil zeggen de:

Wasmachine
Droger
Koelkast in de bijkeuken
Koelkast in de keuken
Vaatwasser
PC
NASsen + Printer
TV gebeuren in de woonkamer
TV slaapkamer

De kookplaat niet want er is bij mijn weten geen stekker die daar op kan en ook de warmtepomp niet.

Maar inderdaad. Ik heb ook een Dream Machine in de meterkast, en wat switches, en een IP camera in de gang die ook in de meterkast zijn stroom krijgt, en een mini pc'tje waar Home Assistant op draait en een Homewizard stroommeter + watermeter en en en..

Heb ik allemaal niet bemeterd, maar dat vreet ook stroom ja. Ik zit nog steeds te wachten op mijn jaarafrekening, die zou deze week moeten komen zodat ik kan zien wat ik heb verbruikt en heb terug geleverd etc. Dan kan ik zien wat ze berekenen.

Als ik 60+ cent zou moeten gaan betalen betaal ik 3x meer dan nu, want nu 21 cent. Dat zou dan betekenen in theorie dat mijn voorschot (wat 25 euro was maar volgens de app nu 10 euro wordt) ook x3 gaat, wat neerkomt op 75 euro per maand.

Maar aangezien je tot 2025 mag salderen (zoals het er nu uit ziet) maakt het natuurlijk niet uit wat de prijs per kwh is daar ik meer produceer dan ik verbruik, dus als gevolg daarvan hoef ik ook niet mijn voorschot dan naar boven te zetten, want dat geld krijg ik dan weer allemaal terug, dus dat laat ik dan ook laag staan.

Daar komt bij dat 75x 12 = 900 euro is, dus dan zou ik nog steeds absoluut niet mogen klagen natuurlijk.
  maandag 22 augustus 2022 @ 11:29:46 #34
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205710909
Wat ik niet zo goed begrijp, vroeger was er een beperkte koppeling tussen de olie en gasprijs, maar momenteel lijkt die compleet verdwenen te zijn. Hebben we niet nog ergens een oude olie centrale liggen?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205711266
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 11:29 schreef zalkc het volgende:
Wat ik niet zo goed begrijp, vroeger was er een beperkte koppeling tussen de olie en gasprijs, maar momenteel lijkt die compleet verdwenen te zijn. Hebben we niet nog ergens een oude olie centrale liggen?
Een hardnekkig misverstand is dat de gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. Dat was inderdaad zo geregeld, wettelijk zelfs. Sinds de gasmarkt vrij is, bestaat de koppeling niet meer. Al bewegen in de praktijk olie- en gasprijzen wel met elkaar mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205711283
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 11:29 schreef zalkc het volgende:
Oliecentrales hebben we niet. Dat zijn pas smeerlappen. Vaak staan die op eilanden zoals op de Caribische eilanden.

Oliecentrales hebben beperkte infrastructuur nodig. Olie kun je overal te wereld wel aankomen. Dus met een olie centrale kan zo'n eiland draaien op 1 soort fossiele brandstof.

In Nederland niet zo handig. Maar... hebben centrales geen diesel back-up? In Middenoosten heb ik dat wel gezien, dat een gascentrale voor een tijdje op diesel kan draaien.
pi_205711285
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 12:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een hardnekkig misverstand is dat de gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. Dat was inderdaad zo geregeld, wettelijk zelfs. Sinds de gasmarkt vrij is, bestaat de koppeling niet meer. Al bewegen in de praktijk olie- en gasprijzen wel met elkaar mee.
Exact.
pi_205714697
Ik heb zo een https://earn-e.com/ gekocht, je kunt dan op de halve minuut nauwkeurig je verbruik zien, vooral handig om te zien wat je dalverbruik is als je op vakantie bent, dan weet je precies of je nog sluipverbruik hebt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205714796
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 22:45 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Gamepc met scherm op de videokaart uitzetten kan altijd uit ;)
pi_205714838
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Gamepc met scherm op de videokaart uitzetten kan altijd uit ;)
Jaja, ik heb een cpu zonder al die extra toepassingen zoals een grafische chip , leek me veiliger toen.
Ik had geen rekening gehouden met een aanslag op de energie kosten.
pi_205714849
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:14 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Jaja, ik heb een cpu zonder al die extra toepassingen zoals een grafische chip , leek me veiliger toen.
Ik had geen rekening gehouden met een aanslag op de energie kosten.
Veiliger?
pi_205714867
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Veiliger?
Yep, later kwam er een nu heel bekende zero-day die gepatched moest worden, waardoor iedereen een tragere windows kreeg.
pi_205714906
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:17 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Yep, later kwam er een nu heel bekende zero-day die gepatched moest worden, waardoor iedereen een tragere windows kreeg.
Oh, die kwetsbaarheden zijn (en blijven imho) overrated ;)

Maar back on topic!
pi_205715010
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 18:51 schreef raptorix het volgende:
Ik heb zo een https://earn-e.com/ gekocht, je kunt dan op de halve minuut nauwkeurig je verbruik zien, vooral handig om te zien wat je dalverbruik is als je op vakantie bent, dan weet je precies of je nog sluipverbruik hebt.
dat is wel heel handig want als ik het goed begrijp heeft dit apparaat geen stroomstekker?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 22 augustus 2022 @ 19:32:23 #45
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205715015
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is wel heel handig want als ik het goed begrijp heeft dit apparaat geen stroomstekker?

De slimme meter levert de stroom en anders kan je met een USB kabel het apparaat van stroom voorzien
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 22 augustus 2022 @ 19:38:51 #46
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205715058
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:32 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

De slimme meter levert de stroom en anders kan je met een USB kabel het apparaat van stroom voorzien

Niet elke slimme meter ;) SMR 5.0 en hoger
pi_205715060
Stel dat als ik nu mijn appartement verkoop, mag ik dan het contract aan de nieuwe bewoner overdragen? Ik heb nog 2.5 jaar een oud contract en ben eventueel van plan te verkopen, zou wel mooi zijn want dat scheelt al snel 2 a 300 euro per maand :+

quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nope je prikt hem in je P0 meter, even configureren via de App en het werkt. Je krijgt dan een mooi dashboard hoeveel je verbruikt :) Toevallig kregen wij zo een bon dat we voor 100 euro mochten verduurzamen, dus even nuttig besteed :+
pi_205715067
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:38 schreef zalkc het volgende:

[..]
Niet elke slimme meter ;) SMR 5.0 en hoger
jammer ik heb DSMR 4.0 :N
dan houdt het op
  maandag 22 augustus 2022 @ 19:41:07 #49
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205715072
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:39 schreef raptorix het volgende:
Stel dat als ik nu mijn appartement verkoop, mag ik dan het contract aan de nieuwe bewoner overdragen? Ik heb nog 2.5 jaar een oud contract en ben eventueel van plan te verkopen, zou wel mooi zijn want dat scheelt al snel 2 a 300 euro per maand :+
[..]
Nope je prikt hem in je P0 meter, even configureren via de App en het werkt. Je krijgt dan een mooi dashboard hoeveel je verbruikt :) Toevallig kregen wij zo een bon dat we voor 100 euro mochten verduurzamen, dus even nuttig besteed :+
En hoe ga je hun aansprakelijk stellen als ze dan maar wiet gaan verbouwen?
pi_205715082
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 19:41 schreef zalkc het volgende:

[..]
En hoe ga je hun aansprakelijk stellen als ze dan maar wiet gaan verbouwen?
Als het contract op hun naam staat is dat niet mijn probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')