Bron.quote:Vanaf woensdag 24 augustus wordt er gestaakt op het spoor, laat vakbond FNV Spoor weten. De staking zal vijf dagen duren. Elke dag wordt in een andere regio het werk neergelegd.
De aftrap vindt woensdag 24 augustus plaats in de regio Noord. Vrijdag 26 augustus is het de beurt aan regio West. Gevolgd door Noordwest op maandag, Midden op dinsdag en Oost en Zuid op woensdag.
NS zegt de impact van de aangekondigde acties nog niet te kunnen inschatten. "We moeten nog van de bonden horen wat hun plannen zijn", zegt een woordvoerder. "We rijden een landelijk net. Als iets in een regio begint, is het de vraag hoe dat doorwerkt op de rest."
Vorige week ging de NS niet akkoord met de cao-eisen van de vakbonden, waarna stakingen op het spoor werden aangekondigd. De bonden eisen onder meer een hoger salaris en efficiëntere roosters voor de werknemers.
Als de NS na de stakingen van aankomende week niet aan de eisen van de bonden voldoet, volgen er over twee weken landelijke stakingen, waarschuwt FNV Spoor.
Volgens NS komen de eisen van de bonden neer op een loonsverhoging van 20 procent. "De eisen van de vakbonden zijn in de uitvoering ook niet altijd maakbaar." Zodra NS inzicht in de impact van de acties op de reizigers heeft, zal het bedrijf ze informeren.
Hoewel de FNV het vervelend vindt dat reizigers door de acties geraakt zullen worden, zegt de vakbond dat de stakingen uiteindelijk ook in het belang van de reizigers zijn. "We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Treinen vallen daardoor uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren", benadrukt een woordvoerder.
Staken is een recht.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Dat kunnen we veranderen. Bovendien is dat recht verre van absoluut.quote:
Personeel zoals conducteurs krijgen onder andere steeds meer te maken met geweld. Dus terecht.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Niet helemaal, voor kritische beroepen is er een uitzondering.quote:
Maar goed, dan manifesteert de onvrede zich doordat er verder geen hond meer wil werken. Dan heb ik eigenlijk liever dat ze eens een keer staken, dat is eenvoudiger op te lossen dan dat je met allerlei problemen te maken krijgt door een tekort aan personeel.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:57 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Niet helemaal, voor kritische beroepen is er een uitzondering.
Het is een van de weinige pressiemiddelen die werknemers hebben tegenover werkgevers hebben. Lijkt me niet wenselijk dat te veranderen. Dan is de machtsverhouding helemaal zoek.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kunnen we veranderen. Bovendien is dat recht verre van absoluut.
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het is een van de weinige pressiemiddelen die werknemers hebben tegenover werkgevers hebben. Lijkt me niet wenselijk dat te veranderen. Dan is de machtsverhouding helemaal zoek.
Als het belangrijke publieke dienstverlening is, waarom is de ns dan geen publiek bedrijf?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
Jij bent ook niet helemaal objectief omtrent dit onderwerp natuurlijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
We leven echter wel in de tijden van enorme persoonstekorten en kosten die uit voor de gewone burger uit de pan rijzen. Als je de staking zou verbieden is de kans aanwezig dat personeel massaal gaat weglopen en dan kan de NS zijn diensten helemaal niet meer op een normale manier verlenen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
bij onredelijke eisen heb je gelijk, maar dat speelt nu bij lange na niet.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
defensie mag niet staken dus het is geen absoluut rechtquote:
Ik heb gewoon de beschikking over een rijbewijs en een auto hoorquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:27 schreef damsco het volgende:
[..]
Jij bent ook niet helemaal objectief omtrent dit onderwerp natuurlijk.
Dat is het natuurlijk wel, de staat is 100% aandeelhouder.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als het belangrijke publieke dienstverlening is, waarom is de ns dan geen publiek bedrijf?
omdat ze dus zo belangrijk zijn zou de werkgever er alles aan moeten doen om ze tevreden te houden.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
20% loonsverhoging kan geen werkgever zich veroorloven.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
omdat ze dus zo belangrijk zijn zou de werkgever er alles aan moeten doen om ze tevreden te houden.
jawel hoor dat kan prima, dan gaan de klanten gewoon meer betalen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
20% loonsverhoging kan geen werkgever zich veroorloven.
Dat mag niet zomaar.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
jawel hoor dat kan prima, dan gaan de klanten gewoon meer betalen.
Welke onredelijke eisen?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Ik moest m gewoon even makenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb gewoon de beschikking over een rijbewijs en een auto hoor
dan moet dat veranderenquote:
20% verhogingquote:
dat is toch niet onredelijk? Het zal wel weer gaan over een periode van 2 of 3 jaar, en met 3 jaar is dat net de inflatiecorrectie. De prijzen mogen ook omhoog met de inflatie, dus dan kunnen de lonen daar ook mee omhoog.quote:
Goedemiddag, u spreekt met het ongebruikelijke samenwerkingsverband van de ANWB, GreenPeace en de BOVAG. Wij zijn hier tegen.quote:
dat maakt toch niet uit, je kan niet iedereen tevreden houden.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Goedemiddag, u spreekt met het ongebruikelijke samenwerkingsverband van de ANWB, GreenPeace en de BOVAG. Wij zijn hier tegen.
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
20% loonsverhoging kan geen werkgever zich veroorloven.
ja en? kunnen alleen dingen veranderen waar de NS over gaat? Dat wordt wat in NL als dat zo is.quote:
Meer geld kan natuurlijk, moet zelfs. Maar 20% is het andere uiterste. De inflatie is 8-11%.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.
die 20% zal waarschijnlijk gaan over meer dan 1 jaar, dus het kan echt prima.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Meer geld kan natuurlijk, moet zelfs. Maar 20% is het andere uiterste. De inflatie is 8-11%.
Je snapt hem niet? Daar gaan prikkels van uit die je helemaal niet wil. Qua milieu, klimaat, bereikbaarheid etc.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat maakt toch niet uit, je kan niet iedereen tevreden houden.
De oplossing die je aandraagt is er niet een waar de NS iets mee kan dus.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en? kunnen alleen dingen veranderen waar de NS over gaat? Dat wordt wat in NL als dat zo is.
klopt dat moet denk ik de aandeelhouder dan doen. Daar is niks mis meequote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:39 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De oplossing die je aandraagt is er niet een waar de NS iets mee kan dus.
die verbanden zie ik nietquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je snapt hem niet? Daar gaan prikkels van uit die je helemaal niet wil. Qua milieu, klimaat, bereikbaarheid etc.
Ja leuk bedacht van NS. Maar die 20% gaat niet om de loonsverhoging. Dat is het totaal pakket dat het NS zou gaan kosten incluis andere regelingen die men wil versoberen. En uiteraard kosten om de sociale veiligheid te garanderen.quote:
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?quote:
misschien wel, dat mogen ze zelf wetenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?
NS maakte in 2021 500 miljoen winst volgens hun jaarverslag. Als ze 20% meer loonkosten zou hebben, kost dat ze 444 miljoen extra. Kortom, dan maken ze nog steeds winst.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:38 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan?
Dat geeft milieubelasting en nog veel meer negatieve gevolgen. Dat is niet in het algemeen belang, dat de overheid moet behartigen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
misschien wel, dat mogen ze zelf weten
dan doen ze dat toch... dat scheelt weer dan kan de NS dat niet als argument gebruikenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat geeft milieubelasting en nog veel meer negatieve gevolgen. Dat is niet in het algemeen belang, dat de overheid moet behartigen.
precies, dus ze moeten de eisen wel inwilligenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:43 schreef Sebbeszweet het volgende:
De brandweer gaat toch ook niet stoppen met blussen? De NS kan dit niet maken, is een essentiële levensader
Nee kan ook op een andere manier door bijvoorbeeld het hoofdkantoor te bezetten ofzoquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, dus ze moeten de eisen wel inwilligen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |