abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205646196
Ik ben aan het kijken of een pelletkachel een interessant alternatief is om het gasgebruik te verlagen. waarschijnlijk ben ik daar niet de enige in, maar vraag me af of iemand een idee heeft of dit kostentechnisch ook daadwerkelijk interessant is. de kosten voor pellets zullen ongetwijfeld ook omhoog gaan/zijn gegaan met de hogere gasprijs.

iemand ervaring met een pelletkachel en hoe de prijs van het gebruik tegenover gas is?
pi_205646403
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 17:00 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik ben aan het kijken of een pelletkachel een interessant alternatief is om het gasgebruik te verlagen. waarschijnlijk ben ik daar niet de enige in, maar vraag me af of iemand een idee heeft of dit kostentechnisch ook daadwerkelijk interessant is. de kosten voor pellets zullen ongetwijfeld ook omhoog gaan/zijn gegaan met de hogere gasprijs.

iemand ervaring met een pelletkachel en hoe de prijs van het gebruik tegenover gas is?
Vroeger kon je subsidie krijgen bij de aanschaf van een Pelletkachel. De ISDE subsidie geldt nu niet meer voor de kachels maar wel voor zonneboilers, warmtepompen enzo. Dit is waarschijnlijk met een reden gedaan. Mijn vermoeden is dat er deze winter veel gestookt gaat worden via pellet kachels en openhaarden. Hierdoor zal het kabinet D66 kennende hier ook een beperking op willen stellen. Buiten dat is de prijs ook omhoog gegaan, hout is duurder geworden en je moet een rookkanaal door de schil van het huis boren. Dit is een vrij permanente ingreep als blijkt dat over een tijdje er toch niet meer gestookt mag worden.

Ik zou mij er persoonlijk niet aan durven wagen op dit moment met al die onvoorspelbare factoren op de energiemarkt. Als je graag energie wilt besparen zou ik kijken naar waar de quick-wins liggen op het gebied van isolatie. Wat je niet verliest aan warmte hoef je ook niet bij te stoken.
pi_205646433
Houtkachel nemen, veel goedkoper dan pellets.
pi_205646828
Beetje laat mee dan. Pellets zijn overal zo goed als uitverkocht, gasflessen zijn nog te krijgen, brandhout wordt ook schaars.
Vakman pur sang
pi_205649877
Kan het moeilijk inschatten maar het lijkt me ook wat aan de late kant om daar nu over na te gaan denken.

Maar om op je vraag in te gaan: een houtkachel lijkt me iets flexibeler, er zijn ook combi's en voor een gewone houtkachel kan je ook inzetroosters kopen waar je pellets in kan verbranden. Nadeel is wel dat het automatisch voeden van pellets dan niet mogelijk is.

Verder is de vraag: wil je een losse pelletkachel of zoek je iets dat integreert met je radiatoren zodat je het hele huis kan verwarmen?
pi_205652255
Bedankt voor de reacties.
Ik weet dat het redelijk laat is, maar beter laat dan nooit.
Het systeem hoeft niet te integreren met m'n radiatoren. Maak nu gebruik van een EvoHome systeem, dus kan alle kamers apart verwarmen. dat dan wel met gas.
pi_205652276
het is lastig om te bepalen of het financieel uitkomt omdat je niet weet wat de gasprijs doet in je eerste winter dat je hem gaat gebruiken. Daarnaast is het ook niet bekend wat de pelletprijs en de beschikbaarheid van pellets doet in die tijd in 2023 of 2024.

Het zou zomaar kunnen dat de gasprijs in 2023 of 2024 weer zakt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205654001
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 10:39 schreef Jeroen68 het volgende:
Bedankt voor de reacties.
Ik weet dat het redelijk laat is, maar beter laat dan nooit.
Het systeem hoeft niet te integreren met m'n radiatoren. Maak nu gebruik van een EvoHome systeem, dus kan alle kamers apart verwarmen. dat dan wel met gas.
Kijk eerst even of je ergens een pallet vol pellets kunt krijgen nog,
Daar kun je dan mooi de winter mee door.
Vakman pur sang
pi_205654085
Ik heb hier een zibrokamine staan. Bevalt uitstekend en scheelt ook in de gas kosten.
Wakadoodle!
  Moderator dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:01:12 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205654187
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 13:51 schreef IkEetSlakken het volgende:
Ik heb hier een zibrokamine staan. Bevalt uitstekend en scheelt ook in de gas kosten.
Je bedoelt een petroleum kachel ? :)
pi_205654188
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 10:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
het is lastig om te bepalen of het financieel uitkomt omdat je niet weet wat de gasprijs doet in je eerste winter dat je hem gaat gebruiken. Daarnaast is het ook niet bekend wat de pelletprijs en de beschikbaarheid van pellets doet in die tijd in 2023 of 2024.

Het zou zomaar kunnen dat de gasprijs in 2023 of 2024 weer zakt
Dan zakt de vraag naar pellets ook wel weer en daarmee de prijs.

Vorig jaar in de winter kostte een volle pallet kwaliteitspellets 450 euro. Midden in het stookseizoen. In de zomer zal dat rond de 350 geweest zijn.

Nu kost diezelfde pallet 720 euro.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205654205
Maargoed, met 3 euro per kuub gas is het nog steeds voordeliger, want voor 720 euro kun je dan 240 kuub gas verstoken en dat is in een maand er wel doorheen gok ik zo.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205654962
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Je bedoelt een petroleum kachel ? :)
Yes. Bevalt echt perfect. Je pakt m er zo bij een je hebt direct warmte. Binnen een paar minuten stijgt de temperatuur zo een paar graden
Wakadoodle!
pi_205656957
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:01 schreef vosss het volgende:

[..]
Dan zakt de vraag naar pellets ook wel weer en daarmee de prijs.

Vorig jaar in de winter kostte een volle pallet kwaliteitspellets 450 euro. Midden in het stookseizoen. In de zomer zal dat rond de 350 geweest zijn.

Nu kost diezelfde pallet 720 euro.
Is dat zoiets als deze?
https://www.houtpelletsho(...)-houtpellets-1050kg/
pi_205657017
quote:
"0 op voorraad"
pi_205657493
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"0 op voorraad"
Ging me even niet over de voorraad, maar over het type pellets
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:50 #17
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205657547
Lekker met z'n allen die zeer zwaar vervuilende pelletkachels en houtkachels aanschaffen en de buurt vergiftigen ^O^

Hopelijk ook jezelf, lekker die fijnstof inademen :Y
pi_205657670
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:18 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]
Ging me even niet over de voorraad, maar over het type pellets
Daar zit wel verschil in. Bruine en witte pellets, hardhout en naaldhout. De een brand warmer de ander langer of vervuild meer de kachel.
Vakman pur sang
pi_205660933
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:18 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]
Ging me even niet over de voorraad, maar over het type pellets
Nope.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205662888
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:22 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker met z'n allen die zeer zwaar vervuilende pelletkachels en houtkachels aanschaffen en de buurt vergiftigen ^O^

Hopelijk ook jezelf, lekker die fijnstof inademen :Y
Rijdt jij in een benzine auto? Gebruik jij gas? Heb je een niet electrische bbq?

Waarom moet je zo’n kut reactie geven in dit topic? Alsof jij nooit gas hebt gebruikt of fijnstof hebt uitgestoten. Niet zo hypocriet doen joh. Iedereen gewoon rustig in zijn waarde laten.

Gekkie. Zomaar even iemand aanvallen…
  woensdag 17 augustus 2022 @ 09:58:14 #21
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205662998
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 09:47 schreef Pendule het volgende:

[..]
Rijdt jij in een benzine auto? Gebruik jij gas? Heb je een niet electrische bbq?

Waarom moet je zo’n kut reactie geven in dit topic? Alsof jij nooit gas hebt gebruikt of fijnstof hebt uitgestoten. Niet zo hypocriet doen joh. Iedereen gewoon rustig in zijn waarde laten.

Gekkie. Zomaar even iemand aanvallen…
Met dit soort argumenten kun je het gooien van een nucleaire bom ook wel goedpraten :')

Maar goed, tegen de houtstokers valt niets te beginnen. Die stoken lekker door :) na mij de zondvloed :W
pi_205666392
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:22 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker met z'n allen die zeer zwaar vervuilende pelletkachels en houtkachels aanschaffen en de buurt vergiftigen ^O^

Hopelijk ook jezelf, lekker die fijnstof inademen :Y
tja als je egoïstisch bent en schijt hebt aan anderen dan mag het helaas gewoon in NL
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205666398
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 14:02 schreef vosss het volgende:
Maargoed, met 3 euro per kuub gas is het nog steeds voordeliger, want voor 720 euro kun je dan 240 kuub gas verstoken en dat is in een maand er wel doorheen gok ik zo.
hoeveel kg is er ongeveer nodig in een gemiddelde winter? heb je bv meestal genoeg aan 1050 kg?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205666569
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoeveel kg is er ongeveer nodig in een gemiddelde winter? heb je bv meestal genoeg aan 1050 kg?
Ja daaraan heb je normaliter voldoende.
Moet erbij zeggen dat een pelletbrander het hout min of meer vergast en best heel schoon brand, beter dan een normale houtkachel iig. De pellets zijn ook van schoon hout. Dus qua uitstoot valt dat best nog wel mee. Maar gas is schoner natuurlijk. Eigenlijk krijg je van aardgas nauwlijks vervuiling op de CO2
Vakman pur sang
pi_205666580
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja daaraan heb je normaliter voldoende.
Moet erbij zeggen dat een pelletbrander het hout min of meer vergast en best heel schoon brand, beter dan een normale houtkachel iig. De pellets zijn ook van schoon hout. Dus qua uitstoot valt dat best nog wel mee. Maar gas is schoner natuurlijk. Eigenlijk krijg je van aardgas nauwlijks vervuiling op de CO2
dan vind ik het nog best prijzig, ik dacht dat het goedkoper was.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205666590
Je kunt je zelfs afvragen of een all electric oplossing deze winter duurzamer is aangezien de elektra veel met steenkool zal worden opgewekt en minder met onze aardgas centrales (wat eik absurd is gezien onze aardgas reserves)
Vakman pur sang
pi_205667340
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt je zelfs afvragen of een all electric oplossing deze winter duurzamer is aangezien de elektra veel met steenkool zal worden opgewekt en minder met onze aardgas centrales (wat eik absurd is gezien onze aardgas reserves)
Dat zou zomaar kunnen voor deze winter. Daarom is de klimaatverandering ook een politiek probleem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 15:55:24 #28
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205803361
Wij bouwen een massaleemkachel (met vloerverwarming) waarbij de 'massa' verwarmt wordt en langzaam de warmte aan de ruimte afgeeft, 1,5 uur stoken en 24 uur warmte. De vulopening van de kachel komt niet in de kamer zodat daar ook geen fijnstof komt. En we hebben ook geen buren die er last van kunnen hebben trouwens. Dit is een duurzame manier van verwarmen. Tot die kachel klaar is hebben we een gewone houtkachel staan in de stacaravan waar we zolang we nog bouwen in wonen.

Dan gewoon een voorraad voor jaren aanleggen, hout (of palets in jouw geval). Voelt enorm goed in deze tijden. Heb inmiddels ruim 15 kuub liggen en afgelopen winter hebben we 3,5 kuub verstookt. Straks als de leemkachel af is verwachten we dus nog minder te verstoken. Het is onze hoofdverwarming die midden in het huis staat en ook een bank in zit verwerkt die dus warm is, ons huis is erg klein en zeer goed geisoleerd en aan de binnenkant helemaal afgewerkt met leem.
To BG or not to BG!
pi_205826682
Wij hebben twee jaar in een slecht geïsoleerd huis uit ~1870 gewoond en gebruikten twee (verouderde) pelletkachels als hoofdverwarming. Mijn ervaring hiermee is verre van positief. Veel stof in huis en gewoon weinig comfort. Daarnaast is de calorische waarde van een kuub gas ongeveer gelijk aan twee kilo pellets. Ik weet niet wat voor contract je hebt maar een kilo pellets kost met de huidige prijzen ongeveer een euro. Ik ben in ieder geval nog geen twee euro kwijt voor een kuub gas. Daarnaast is de prijs van de pellets bijna verdrievoudigd sinds de tijd dat wij in die woning kwamen wonen. En wij stookten ongeveer 750 kilo pellets in de maand :')

Ik denk dat je met een goed geïsoleerde woning een stuk beter af bent maar dan nog ben je aan het sjouwen met zakken pellets van 14 kilo, je moet de zakken ergens op kunnen slaan etc. Wij hadden de luxe dat onze pellets bezorgd werden en deze in de garage gezet werden maar ik kan me voorstellen dan niet iedereen de ruimte heeft om een pallet van 56 zakken op te slaan. Het is toch gauw anderhalve kuub aan ruimte wat je kwijt bent.

Ik ben heel blij dat ik van die pellets af ben, een houtkachel zou ik nog overwegen maar dat moet je imo ook een beetje als hobby zien wil je dat betaalbaar houden en niet afhankelijk zijn van de bouwmarkt voor brandhout.
pi_205827179
RedFever zijn reactie is natuurlijk vrij lomp, maar ben wel eens dat je hier wel even over na mag denken.

In tijden dat we bezig zijn met onze CO2 uitstoot te verminderen, ons minder afhankelijk willen maken van fossiele brandstoffen. Wil je dan nu echt een investering doen die daar niet op gericht is?

Een hybride warmtepomp hoeft niet heel huur te zijn. Bespaar je ook gas. Kan je je energie evt opwekken met zonnepanelen, ben je toekomstbestendig en beter bezig voor milieu.
Zou er op zijn minst even over nadenken.
Eerst denken, dan typen
pi_205828534
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:22 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker met z'n allen die zeer zwaar vervuilende pelletkachels en houtkachels aanschaffen en de buurt vergiftigen ^O^

Hopelijk ook jezelf, lekker die fijnstof inademen :Y
Rot toch op man, moeten ze dat gas maar niet zo duur maken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 08:53 schreef Piger het volgende:
RedFever zijn reactie is natuurlijk vrij lomp, maar ben wel eens dat je hier wel even over na mag denken.

In tijden dat we bezig zijn met onze CO2 uitstoot te verminderen, ons minder afhankelijk willen maken van fossiele brandstoffen. Wil je dan nu echt een investering doen die daar niet op gericht is?

Een hybride warmtepomp hoeft niet heel huur te zijn. Bespaar je ook gas. Kan je je energie evt opwekken met zonnepanelen, ben je toekomstbestendig en beter bezig voor milieu.
Zou er op zijn minst even over nadenken.
Wie is hier bezig met CO2 uitstoot te verminderen? Interesseert 99% van de mensen geen drol.. en terecht. Het gaat om GELD... en niets anders.
Facts don't care about your feelings
  Moderator zaterdag 3 september 2022 @ 12:14:50 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205828649
Helaas denk ik voor velen het voornamelijk een geldkwestie is, dan dat het gaat over co² en dergelijke.
  zaterdag 3 september 2022 @ 12:55:54 #33
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205829179
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 12:06 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Rot toch op man, moeten ze dat gas maar niet zo duur maken.
[..]
Wie is hier bezig met CO2 uitstoot te verminderen? Interesseert 99% van de mensen geen drol.. en terecht. Het gaat om GELD... en niets anders.
Rot zelf op, hopelijk worden hout en pellets 450 meer zo duur als nu ^O^

De vervuiler betaald immers :)
pi_205829447
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:22 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker met z'n allen die zeer zwaar vervuilende pelletkachels en houtkachels aanschaffen en de buurt vergiftigen ^O^

Hopelijk ook jezelf, lekker die fijnstof inademen :Y
Niet je huis verwarmen met rode diesel :')
  Moderator zaterdag 3 september 2022 @ 13:31:08 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205829479
Nu weten we het denk ik wel, alles daarover is denk ik wel gezegd. Mocht je toch wat tegen hout/pellet kachels hebben. Dan is dit niet het topic om frustratie te uiten. Graag gewoon een beetje normaal doen.
pi_205829517
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 12:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Helaas denk ik voor velen het voornamelijk een geldkwestie is, dan dat het gaat over co² en dergelijke.
Dat doet toch iedereen? Denk je dat de gemiddelde lease rijder elektrisch rijd omdat dat zo goed voor het milieu is of omdat het lekker cheap is in de bijtelling? Ik zie de verschuiving naar benzine bij ons weer gebeuren omdat dit een voordeliger alternatief is
  zaterdag 3 september 2022 @ 14:54:29 #37
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205830122
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 13:34 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Dat doet toch iedereen? Denk je dat de gemiddelde lease rijder elektrisch rijd omdat dat zo goed voor het milieu is of omdat het lekker cheap is in de bijtelling? Ik zie de verschuiving naar benzine bij ons weer gebeuren omdat dit een voordeliger alternatief is
Waarom denk je dat iedereen zonnepanelen heeft? Niet voor het milieu, wel voor de portemonnee. Wat opzich niet fout is :)
pi_205831512
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2022 14:54 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Waarom denk je dat iedereen zonnepanelen heeft? Niet voor het milieu, wel voor de portemonnee. Wat opzich niet fout is :)
Iedereen ja?
Vakman pur sang
pi_205831628
Hier hebben we al jaren een houtkachel, maar in sommige gevallen is een pelletkachel een prima alternatief voor gas. Het probleem is wel de pellets, want duur en schaars.
Logisch dat je zoiets gaat aanschaffen, je gaat niet in de kou zitten als dat niet hoeft. Laat dat maar aan de deugers sneuneuzen over. Pieperds.
pi_205831661
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2022 14:54 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Waarom denk je dat iedereen zonnepanelen heeft? Niet voor het milieu, wel voor de portemonnee. Wat opzich niet fout is :)
Ik hoor net dat die zonnepanelen zo een kwart duurder zijn geworden. Lekker stimulerend weer.
Dat is het hele punt, ik wil best verduurzamen maar je kunt je poen maar één keer uitgeven. Dan wil je wel graag het goede doen. Al zijn zonnepanelen nu wel het meest verstandige lijkt me.
pi_205832204
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 16:32 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik hoor net dat die zonnepanelen zo een kwart duurder zijn geworden. Lekker stimulerend weer.
Dat is het hele punt, ik wil best verduurzamen maar je kunt je poen maar één keer uitgeven. Dan wil je wel graag het goede doen. Al zijn zonnepanelen nu wel het meest verstandige lijkt me.
Das logisch, glas wordt gemaakt van zand en heel veel energie, bv gas.
Vakman pur sang
pi_205832266
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2022 17:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das logisch, glas wordt gemaakt van zand en heel veel energie, bv gas.
Ja logisch, maar kut.
pi_205833074
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 17:20 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja logisch, maar kut.
Hoezo kut?
Vakman pur sang
pi_205833189
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2022 18:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoezo kut?
Duur=kut
pi_205834016
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 18:57 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Duur=kut
Dat zie je toch aankomen, en ben je voor als je een beetje nadenkt?
Vakman pur sang
pi_205834282
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2022 20:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat zie je toch aankomen, en ben je voor als je een beetje nadenkt?
Nou, we hebben al 20 jaar een houtkachel. En hout voor een jaar of 2, dus daar zit ik niet mee.
Maar zonnepanelen kunnen pas op ons dak als dat verbouwd is. En de vergunning is pas rond, dus daar doe je niet veel aan, al denk je nog zo goed na.
pi_205834412
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 20:37 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nou, we hebben al 20 jaar een houtkachel. En hout voor een jaar of 2, dus daar zit ik niet mee.
Maar zonnepanelen kunnen pas op ons dak als dat verbouwd is. En de vergunning is pas rond, dus daar doe je niet veel aan, al denk je nog zo goed na.
Glasprijs zakt ook nog wel weer. ;)
Vakman pur sang
pi_205837738
Ik stook al een paar jaar op hout en op geperst hout. Dit laatste omdat buren klaagde over de houtstook in het algemeen. Geperst hout ruik je nauwelijks. Per kuub is het een stuk duurder, maar van hout gebruik ik 7 kuub tegenover 3 kuub geperst hout per jaar. Daarmee is geperst hout goedkoper zeker als je dat in Duitsland haalt.

Maar daar wordt een stokje voor gestoken. In mijn gemeente staat nu in de apv dat je alleen mag stoken als de stookwijzer zegt dat het kan. Die in de gaten gehouden en wat blijkt het kan bijna nooit. Is er voldoende wind is er weer te veel bewolking, is er geen bewolking is de luchtkwaliteit weer niet goed.

Ik weet niet bij hoeveel gemeenten dit al is opgenomen in de apv, maar die zullen snel volgen. Lijkt mij alleen zinvol om in een houtkachel te investeren wanneer de pijp er al is en je alleen een kachel hoeft te kopen.
pi_205872738
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 17:00 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik ben aan het kijken of een pelletkachel een interessant alternatief is om het gasgebruik te verlagen. waarschijnlijk ben ik daar niet de enige in, maar vraag me af of iemand een idee heeft of dit kostentechnisch ook daadwerkelijk interessant is. de kosten voor pellets zullen ongetwijfeld ook omhoog gaan/zijn gegaan met de hogere gasprijs.

iemand ervaring met een pelletkachel en hoe de prijs van het gebruik tegenover gas is?
LPG
Zover ik weet worden sommige kampers verwarmd met LPG.
(Formeel mag je geen LPG fles vullen bij de pomp)

Petroleum is ook mogelijk.
Laser kacherls zijn erg gevoelig voor vervuiling systeem.
(Gaat dan binnen jaar kapot)
Eentje met kous is minder gevoelig.
Bij sommige benzine stations kun je ook petroleum tanken.
(Niet geschikt voor laserkachels)

Wel oppassen voor koolmonoxide.
Sommige van die kachels slaan uit als zuurstofgehalte te laag word.
pi_205873187
Die caravan kachels hebben wel een rookgasafvoer nodig. En een goede caravan kachel is niet bepaald goedkoop. Maar idd dan kun je lpg tanken. Ik ken caravan eigenaren die bij de dissel een vul opening hebben gemaakt zodat niet goed te zien is dat de lpg de caravan ingaat ipv de auto. Maar het mag niet, en als je het doet lees je dan goed in, want niet elke lpg gasfles is veilig te vullen.
Daarbij is lpg echt goedkoper dan gas?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')