abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205628366
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

Uit angst voor een gastekort in de winter zoeken Duitsers naar alternatieven. De handel ervaart momenteel een extreme run op elektronische verwarmingsapparaten. Maar het gebruik kan leiden tot enorme problemen met de stroomvoorziening. Hele elektriciteitsnetten kunnen uitvallen. Experts waarschuwen al voor een mega black-out.

Lopen we risico op een extreme stroomstoring door elektrische kachels?
Met een elektrische kachel zijn consumenten onafhankelijk van gas, maar de apparaten zijn echte stroomvreters. Hoe meer mensen ze gebruiken, hoe groter het risico dat het elektriciteitsnet instort. "We moeten oppassen dat we niet in een grootschalige black-outsituatie terechtkomen", waarschuwt Martin Kleimaier, hoofd van de afdeling Opwekking en Opslag van Elektrische Energie in de VDE Vereniging tegen de "Tagesspiegel".

Een black-out is een middellange tot langdurige totale uitval van de stroomvoorziening. Dan zal noch de verlichting, het internet, het gsm-netwerk noch het verkeer werken. Zelfs de watertoevoer kan uitvallen door een stroomstoring.” Het probleem is dat als het netwerk uitvalt, de luchtverhitters aangesloten blijven en ingeschakeld blijven. Als je als netbeheerder dan voorzichtig huishoudens weer aanzet, gaan de zekeringen door meteen", zei Klaimeier tegen de "Tagesspiegel".

https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten
Mogelijke oplossing: energieopslag. Er zijn veel ideeën voor veilige opslag om energiekloven in hernieuwbare energie te overbruggen: energiecentrales met pompopslag, waterstofopslag, gigantische batterijen.

Alleen: Al deze technologieën bestaan ​​- of helemaal niet - alleen op kleine schaal: "Vandaag de dag hebben we een opslagcapaciteit van 40 gigawattuur in Duitsland. Met deze 40 gigawattuur zouden we Duitsland tussen de 30 en 60 minuten kunnen bevoorraden."
https://www.zdf.de/verbra(...)eale-gefahr-100.html

Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar



Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

.....


Ongekende Energiecrisis aanstaande?
Of moeten we dit alles scharen onder dezelfde categorie als de virologen die ons dagelijks covid doemscenario's schetsten?

Ik denk van niet, YOP.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205628367
We gaan allemaal dood!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205628394
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 17:48 schreef AQuila360 het volgende:
We gaan allemaal dood!
Dat sowieso.
pi_205628396
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
¤1.300 is voor dit jaar...

Als ik nu kijk naar de rekening van m'n zus: die zit nu op ¤297 per maand en moest ¤534 bij betalen.
Die zat voorheen op ¤138 per maand (2020). Die is er dus alleen al dit jaar zo'n ¤200 per maand op achteruit gegaan. Die compensatie van ¤1.300 is dus al op en daar heeft ze voor volgend jaar niets aan.

Daarnaast gaat haar energierekening waarschijnlijk naar ¤465 vanaf januari 2023...
Dat is ook het probleem. Ik heb een neef met Wajong en weinig energiekosten en die houdt er geld aan over. In Duitsland is dit makkelijker op te lossen omdat hun sociaal stelsel anders is ingericht. Men splits daar tussen leefgeld en vaste lasten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205628420
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 17:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is ook het probleem. Ik heb een neef met Wajong en weinig energiekosten en die houdt er geld aan over. In Duitsland is dit makkelijker op te lossen omdat hun sociaal stelsel anders is ingericht. Men splits daar tussen leefgeld en vaste lasten.
Het is onmogelijk om het stelsel even om te gooien of voor een groep uitzonderingen te maken.
Het is nu tijd om snel in te grijpen en als mensen die het niet nodig hebben daar dan voordeel van hebben, dan is dat maar zo.
pi_205628439
Ondertussen nieuwe vloer met isolatie gelegd, smart thermoknoppen op de radiatoren, tocht strips gezet, Velux rolgordijn in de koepel geplaatst. Nest Thermostaat gehangen, rolluiken smart gemaakt, verwarming draaide al een jaar op 60 graden.
Zonnepanelen schoon gemaakt.
pi_205628446
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is onmogelijk om het stelsel even om te gooien of voor een groep uitzonderingen te maken.
Het is nu tijd om snel in te grijpen en als mensen die het niet nodig hebben daar dan voordeel van hebben, dan is dat maar zo.
Het lijkt me best mogelijk om het enigszins maatwerk te maken, maar dan moet je naar de bron toe: de energierekening.

Inkomensgegevens verstrekken aan energiebedrijven en dan een deel van de rekening door de overheid laten betalen. Als je gaat zitten kutten met inkomensafhankelijke toeslagen kom je er nooit, daar zijn de verschillen te groot voor.
pi_205628454
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is onmogelijk om het stelsel even om te gooien of voor een groep uitzonderingen te maken.
Het is nu tijd om snel in te grijpen en als mensen die het niet nodig hebben daar dan voordeel van hebben, dan is dat maar zo.
Buiten de gemeentelijke toeslag heeft men ook de Overheidheffing electriciteit verhoogt naar -601 euro. Alleen is dat weer een algemene toeslag voor alle huishoudens. Daar profiteert je zus dan ook van mee. Ik ga er vanuit dat er al nagedacht wordt over maatregelen die niet algemeen zijn en juist de doelgroep helpen. Omdat dit zeker enkele jaren gaat voortduren lijkt het me erg kostbaar om de gehele groep op het hoogste energieverbuik van minima te compenseren. Een grote groep werkenden zou dan een lager netto inkomen genieten dan niet werkenden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205628478
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:07 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het lijkt me best mogelijk om het enigszins maatwerk te maken, maar dan moet je naar de bron toe: de energierekening.

Inkomensgegevens verstrekken aan energiebedrijven en dan een deel van de rekening door de overheid laten betalen. Als je gaat zitten kutten met inkomensafhankelijke toeslagen kom je er nooit, daar zijn de verschillen te groot voor.
Maar dan nog zijn het inkomensgegevens van het jaar daarvoor. Dus er zullen mensen geld krijgen terwijl ze alweer aan het werk zijn en er zullen mensen geen geld krijgen terwijl ze werkloos zijn geworden.

Opties voor een pakket:

- energiebelasting op gas en stroom omlaag naar ¤0 voor 1 jaar
- accijns op brandstof omlaag voor 1 jaar
- BTW op energie naar 0% voor 1 jaar
- minimuminkomen omhoog
- koppeling van uitkering, dus ook omhoog

Dan kom je een heel eind.
pi_205628520
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 17:48 schreef AQuila360 het volgende:
We gaan allemaal dood!
pi_205628523
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan nog zijn het inkomensgegevens van het jaar daarvoor. Dus er zullen mensen geld krijgen terwijl ze alweer aan het werk zijn en er zullen mensen geen geld krijgen terwijl ze werkloos zijn geworden.

Opties voor een pakket:

- energiebelasting op gas en stroom omlaag naar ¤0 voor 1 jaar
- accijns op brandstof omlaag voor 1 jaar
- BTW op energie naar 0% voor 1 jaar
- minimuminkomen omhoog
- koppeling van uitkering, dus ook omhoog

Dan kom je een heel eind.
Ik vermoed dat het wat lastiger in elkaar steekt, vooral omdat we hier niet binnen een jaar vanaf zijn. Sociale onrust wil de regering vermijden, zeker tijdens een oorlog. Er zullen nog wel meer regelingen uit de hoge hoed worden getoverd als grote groepen mensen buiten hun schuld in ernstige betalingproblemen komen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205628534
quote:
Dit is geil!
pindazakje
pi_205628548
quote:
Ik weet niet, het is wat makkelijk om naar Rutte te wijzen.
Ik heb helemaal niets met hem of de VVD maar hij loopt niet bepaald de kantjes er vanaf qua werkuren.
Laat 'm maar ff vakantie vieren, hij krijgt het nog druk genoeg ;)
pi_205628705
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan nog zijn het inkomensgegevens van het jaar daarvoor. Dus er zullen mensen geld krijgen terwijl ze alweer aan het werk zijn en er zullen mensen geen geld krijgen terwijl ze werkloos zijn geworden.

Opties voor een pakket:

- energiebelasting op gas en stroom omlaag naar ¤0 voor 1 jaar
- accijns op brandstof omlaag voor 1 jaar
- BTW op energie naar 0% voor 1 jaar
- minimuminkomen omhoog
- koppeling van uitkering, dus ook omhoog

Dan kom je een heel eind.
Denk eigenlijk dat je er dan nog lang niet bent voor de middeninkomens. Als je naar 3 euro per kuub gaat kom je er met deze maatregelen niet. Dan zul je bijvoorbeeld:
- Inkomensafhankelijke toeslagen moeten verstrekken, of;
- De energierekening verlagen via de providers, of;
- Een maximumtarief moeten instellen
pi_205629127
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan nog zijn het inkomensgegevens van het jaar daarvoor. Dus er zullen mensen geld krijgen terwijl ze alweer aan het werk zijn en er zullen mensen geen geld krijgen terwijl ze werkloos zijn geworden.

Opties voor een pakket:

- energiebelasting op gas en stroom omlaag naar ¤0 voor 1 jaar
- accijns op brandstof omlaag voor 1 jaar
- BTW op energie naar 0% voor 1 jaar
- minimuminkomen omhoog
- koppeling van uitkering, dus ook omhoog

Dan kom je een heel eind.
Brandstof betaalde ik vanmorgen ¤1.93 dat is ¤0.40 minder dan een paar weken geleden.
Gas gaat op termijn hetzelfde doen.
pi_205629323
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 17:48 schreef AQuila360 het volgende:
We gaan allemaal dood!
ik niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205629444
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 19:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik niet
Je bent toch al aardige op weg naar het einde van het 1e deel..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205629456
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 19:14 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Brandstof betaalde ik vanmorgen ¤1.93 dat is ¤0.40 minder dan een paar weken geleden.
Gas gaat op termijn hetzelfde doen.
Weet niet, voorlopig stijgen de futures van gas alleen maar.
pi_205629523
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Weet niet, voorlopig stijgen de futures van gas alleen maar.
Verbruik is tot nu toe 37,8% gedaald op een gegeven moment is er een overschot en stort de prijs in.
pi_205629533
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan nog zijn het inkomensgegevens van het jaar daarvoor. Dus er zullen mensen geld krijgen terwijl ze alweer aan het werk zijn en er zullen mensen geen geld krijgen terwijl ze werkloos zijn geworden.

Opties voor een pakket:

- energiebelasting op gas en stroom omlaag naar ¤0 voor 1 jaar
- accijns op brandstof omlaag voor 1 jaar
- BTW op energie naar 0% voor 1 jaar
- minimuminkomen omhoog
- koppeling van uitkering, dus ook omhoog

Dan kom je een heel eind.
Een afschaffing van de energiebelasting kan voor zuinige huishoudens wel eens nadelig uitpakken, want met afschaffing van de energiebelasting zal logischerwijs ook de 'heffingskorting energiebelasting' op naar nul worden gebracht.

Een huishouden wat 2000kWh elektriciteit en 1218m³ gas gebruikt, betaalt momenteel netto namelijk geen cent energiebelasting én ODE! Hoezo, energiebelasting is hoog? Die 2000kWh en 1218m3 ligt zelfs al heel dicht bij het gemiddelde energiegebruik, dus elk huishouden wat minder energie verbruikt dan het landelijke gemiddelde is straks duurder uit als de energiebelasting + ODE volledig wordt afgeschaft. En waarschijnlijk zijn er héél veel huishoudens met lage inkomens die nu minder dan 'gemiddeld' energie gebruiken. Ten eerste omdat die huishoudens al veel langer de financiële noodzaak kennen om zuinig aan te doen met energie. Ten tweede omdat huishoudens met lage inkomens ook bovengemiddeld vaak in een kleine tussenwoning of appartement wonen.
Een flatje met energielabel E is nog altijd met veel minder energie warm te stoken dan een 2/1kap met energielabel B.
pi_205629534
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 19:57 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Verbruik is tot nu toe 37,8% gedaald op een gegeven moment is er een overschot en stort de prijs in.
Ik zag ander cijfers. Heb je toevallig een bron voor die 37,8% want dan lig ik wss iets achter.
pi_205629577
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zag ander cijfers. Heb je toevallig een bron voor die 37,8% want dan lig ik wss iets achter.
https://www.groentennieuw(...)prijs-lange-termijn/
pi_205629602
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 19:57 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Verbruik is tot nu toe 37,8% gedaald op een gegeven moment is er een overschot en stort de prijs in.
klopt er zit een vertraging in het dalen van de prijs en het verlagen van de vraag, waardoor als de vraag te snel afneemt de prijs in elkaar stort bij gelijk aanbod.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205629609
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 19:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een afschaffing van de energiebelasting kan voor zuinige huishoudens wel eens nadelig uitpakken, want met afschaffing van de energiebelasting zal logischerwijs ook de 'heffingskorting energiebelasting' op naar nul worden gebracht.

Een huishouden wat 2000kWh elektriciteit en 1218m³ gas gebruikt, betaalt momenteel netto namelijk geen cent energiebelasting én ODE! Hoezo, energiebelasting is hoog? Die 2000kWh en 1218m3 ligt zelfs al heel dicht bij het gemiddelde energiegebruik, dus elk huishouden wat minder energie verbruikt dan het landelijke gemiddelde is straks duurder uit als de energiebelasting + ODE volledig wordt afgeschaft. En waarschijnlijk zijn er héél veel huishoudens met lage inkomens die nu minder dan 'gemiddeld' energie gebruiken. Ten eerste omdat die huishoudens al veel langer de financiële noodzaak kennen om zuinig aan te doen met energie. Ten tweede omdat huishoudens met lage inkomens ook bovengemiddeld vaak in een kleine tussenwoning of appartement wonen.
Een flatje met energielabel E is nog altijd met veel minder energie warm te stoken dan een 2/1kap met energielabel B.
dat zie je al terug met de daling van de energiebelastingteruggave vanwege de BTW verlaging.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205629622
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat zie je al terug met de daling van de energiebelastingteruggave vanwege de BTW verlaging.
Daar had ik idd mee te maken dat was wel raar, dacht eerst dat er iets niet klopte :P

Nog 1 jaar ultra lage tarieven en dan is het voorbij -O-
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205629631
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:10 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Daar had ik idd mee te maken dat was wel raar, dacht eerst dat er iets niet klopte :P

Nog 1 jaar ultra lage tarieven en dan is het voorbij -O-
De energiebelastingteruggave is nu eenmaal bruto vastgelegd, dus bij een verlaging van de BTW daalt deze teruggave.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205629689
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt er zit een vertraging in het dalen van de prijs en het verlagen van de vraag, waardoor als de vraag te snel afneemt de prijs in elkaar stort bij gelijk aanbod.
Komt nog bij dat mensen massaal houtkachels, warmtepompen en zonnepanelen laten installeren.het gasverbruik van het verleden zal nooit meer hetzelfde zijn.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:20:12 #28
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205629704
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:18 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Komt nog bij dat mensen massaal houtkachels, warmtepompen en zonnepanelen laten installeren.het gasverbruik van het verleden zal nooit meer hetzelfde zijn.
Tja Rusland zal nooit meer hetzelfde zijn na de oorlog.
  Moderator zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:30:45 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205629784
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:18 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Komt nog bij dat mensen massaal houtkachels, warmtepompen en zonnepanelen laten installeren.het gasverbruik van het verleden zal nooit meer hetzelfde zijn.
Duurzame energiebronnen krijgen nu eindelijk wel prioriteit omdat mensen het nu ineens in hun portemonnee gaan voelen. Meer richting duurzame energiebronnen is geen slecht iets denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205629932
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt er zit een vertraging in het dalen van de prijs en het verlagen van de vraag, waardoor als de vraag te snel afneemt de prijs in elkaar stort bij gelijk aanbod.
De langjarige contracten van Qatar met europese landen zijn misschien een goede benchmark. Die zijn circa $25 per Mbtu. Omgerekend is dat 3.41 x $25 = $85 Mwh. 200 euro zit daar ver boven qua prijs. Qatar zal de grootste leverancier worden de komende jaren van aardgas aan europa.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205629944
quote:
Ah, ok, dat zijn de huidige cijfers voor NL, niet voor Europa (het is een grote markt). In de winter wordt dat natuurlijk wat moeilijker, vandaar de beoogde 15% (waar we als land wel onder komen maar als Europa mss niet).
pi_205630078
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:18 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Komt nog bij dat mensen massaal houtkachels, warmtepompen en zonnepanelen laten installeren.het gasverbruik van het verleden zal nooit meer hetzelfde zijn.
Niet in europa maar grote delen van de groeiende wereldbevolking schreeuwen om aardgas. Ik heb niet de illusie dat het wereldverbruik snel zal afnemen. Er is ook geen sterke afname aan CO2 uitstoot te zien op wereldniveau. Wat wij niet opstoken wordt elders verstookt of gebruikt voor kunstmest productie, met name de stikstofkunstmesten. Door corona en de hoge prijzen is er even een tijdelijk deel van de markt weggevallen maar de trend is daarmee niet doorbroken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205630172
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De langjarige contracten van Qatar met europese landen zijn misschien een goede benchmark. Die zijn circa $25 per Mbtu. Omgerekend is dat 3.41 x $25 = $85 Mwh. 200 euro zit daar ver boven qua prijs. Qatar zal de grootste leverancier worden de komende jaren van aardgas aan europa.
Dat daar homorechten zwaar worden geschonden en verder sowieso geen mensenrechten zijn, kunnen Rutte en Kaag niks boeien.
pi_205630178
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De langjarige contracten van Qatar met europese landen zijn misschien een goede benchmark. Die zijn circa $25 per Mbtu. Omgerekend is dat 3.41 x $25 = $85 Mwh. 200 euro zit daar ver boven qua prijs. Qatar zal de grootste leverancier worden de komende jaren van aardgas aan europa.
En dan Qatar de macht geven? Nee geen herhaling van eerder gemaakte fouten.
pi_205630192
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 20:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Duurzame energiebronnen krijgen nu eindelijk wel prioriteit omdat mensen het nu ineens in hun portemonnee gaan voelen. Meer richting duurzame energiebronnen is geen slecht iets denk ik.
Nood breekt wet, ontwikkelaars zijn druk doende om het te realiseren (en geld eraan te verdienen natuurlijk)
pi_205630224
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 21:12 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
En dan Qatar de macht geven? Nee geen herhaling van eerder gemaakte fouten.
Mwah, de VS heeft geen behoefte aan veel onrust in europa. De grootste basis van de VS in het M.O. is in Qatar. Bovendien lopen de Qatarezen binnen. Hun wealthfund zal hierdoor minstens naar $1.4 miljoen per persoon oplopen, die kunnen de rest van hun leven in weelde doorbrengen en er is dus geen enkele behoefte deze positie te bedreigen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205630353
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 21:11 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat daar homorechten zwaar worden geschonden en verder sowieso geen mensenrechten zijn, kunnen Rutte en Kaag niks boeien.
Mensenrechten zijn westers. Die kan je moeilijk aan de rest van de wereld opleggen. Ik heb er ook niets mee om dat andere landen of bevolkingen op te leggen. Als we dat hier willen prima. Maar het merendeel van de wereldbevolking heeft er weinig mee.
Je hoeft geen aardgas van ze af te nemen maar neem dan meteen genoegen met een veel lager levensstandaard want dat is dan onvermijdelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 13-08-2022 21:44:06 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205631726
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet, het is wat makkelijk om naar Rutte te wijzen.
Ik heb helemaal niets met hem of de VVD maar hij loopt niet bepaald de kantjes er vanaf qua werkuren.
Laat 'm maar ff vakantie vieren, hij krijgt het nog druk genoeg ;)
Nee hoor; Nederlandse politici gaan zoals altijd he-le-maal niets doen. Iemand die niets doet of beslist kan daar achteraf immers ook niet op afgerekend worden. Het moet natuurlijk wel nog een beetje gezellig blijven in de Haagse bubbel.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:19:32 #39
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205631846
- Vermindering energiebelasting op de jaarnota met ruim ¤265 verhoogd voor ieder huishouden
- Accijnzen op brandstof verlaagd
- Btw op gas en electra verlaagd
- Lage inkomens krijgen ¤1.300 tegemoetkoming via de gemeente
- Energiebelasting op stroom verlaagd
- Legio regelingen voor verduurzaming van je huis, goedkope leningen en subsidies
- Afbouw salderingsregeling zonnepanelen uitgesteld

En er komt nog meer aan.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:20:13 #40
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_205631857
Betaal t/m december 20 ct/m3 gas (zakelijk contract). Januari nieuw contract.

Denk dat ik deze winter mijn bankstel maar in de fik zet ofzo :')

[ Bericht 2% gewijzigd door nattermann op 14-08-2022 11:23:08 ]
Tics van je petten.
pi_205633006
Mijn contract loopt 30 november af.

Termijnbedragen die ik de afgelopen jaren had waren 65 - 73 - 86 - 84 - 88 - 39 Euro, en ik ben benieuwd of ik nu een maandbedrag dat begint met een 1 of zelfs een 2 mag gaan betalen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_205633066
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 21:11 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat daar homorechten zwaar worden geschonden en verder sowieso geen mensenrechten zijn, kunnen Rutte en Kaag niks boeien.
Daarom ontwikkelen van gasprojecten in andere landen.
pi_205634183
quote:
For a while Germany has been ardently against nuclear power. However, with the energy crisis looming and a cold winter ahead, some are considering a u-turn on their nuclear hesitance. So let's outline the nuclear hesitance & if it's set to change
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205634231
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 23:19 schreef monkyyy het volgende:
- Vermindering energiebelasting op de jaarnota met ruim ¤265 verhoogd voor ieder huishouden
- Accijnzen op brandstof verlaagd
- Btw op gas en electra verlaagd
- Lage inkomens krijgen ¤1.300 tegemoetkoming via de gemeente
- Energiebelasting op stroom verlaagd
- Legio regelingen voor verduurzaming van je huis, goedkope leningen en subsidies
- Afbouw salderingsregeling zonnepanelen uitgesteld

En er komt nog meer aan.
De 1.300 euro is allang weg. De 265 euro hebben ze wel wat aan.

De rest is voor de middenklasse.
pi_205634243
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 08:37 schreef skrn het volgende:

[..]
Daarom ontwikkelen van gasprojecten in andere landen.
Met name de VS kan een grote LNG producent worden. Echter de kosten van shale-fracking LNG zijn waarschijnlijk veel hoger dan die van de winning en liquifactie van LNG uit Qatar. Of er daarom vollop geinvesteerd zal worden in nieuwe winning in de VS kan je je afvragen? De stijgende rente op de US$ beperkt namelijk ook de risico's die investeerders bereid zijn te nemen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205634258
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:43 schreef Confetti het volgende:

[..]
De 1.300 euro is allang weg.

Hangt sterk of van het verbruik en het energie contract.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205634278
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 23:19 schreef monkyyy het volgende:
- Vermindering energiebelasting op de jaarnota met ruim ¤265 verhoogd voor ieder huishouden
- Accijnzen op brandstof verlaagd
- Btw op gas en electra verlaagd
- Lage inkomens krijgen ¤1.300 tegemoetkoming via de gemeente
- Energiebelasting op stroom verlaagd
- Legio regelingen voor verduurzaming van je huis, goedkope leningen en subsidies
- Afbouw salderingsregeling zonnepanelen uitgesteld

En er komt nog meer aan.
is die 265 verhoging de huidige verhoging of de verhoging van voor de btw verlaging?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205634366

De duitse gasreserve is al voor 75% gevuld. Als ze de kerncentrales dan ook nog laten doordraaien deze winter zal het met een sisser aflopen. De grootste kink in de kabel is dan de aanvoer van kolen naar de kolencentrales, met name via de rivieren. Nu kunnen die schepen nog maar met 30% van hun capaciteit beladen worden vanwege de lage waterstand.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205634476
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 23:19 schreef monkyyy het volgende:
- Vermindering energiebelasting op de jaarnota met ruim ¤265 verhoogd voor ieder huishouden
- Accijnzen op brandstof verlaagd
- Btw op gas en electra verlaagd
- Lage inkomens krijgen ¤1.300 tegemoetkoming via de gemeente
- Energiebelasting op stroom verlaagd
- Legio regelingen voor verduurzaming van je huis, goedkope leningen en subsidies
- Afbouw salderingsregeling zonnepanelen uitgesteld

En er komt nog meer aan.
Waar komt dat geld vandaan, gaat de overheid inkrimpen? Of wordt dit geld geleend?
  zondag 14 augustus 2022 @ 12:17:38 #50
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205634495
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is die 265 verhoging de huidige verhoging of de verhoging van voor de btw verlaging?
Voor de btw verlaging.

In 2021 was het ¤1,5303 per dag = ¤558,56 over heel 2021

01-01-2022 t/m 30-06-2022 was het ¤2,25965 per dag = ¤409,00
01-07-2022 t/m 31-12-2022 is het ¤2,03555 per dag = ¤374,54
Totaal over heel 2022 ¤783,54

Verhoging is nu ¤224,98
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')