abonnement Unibet Coolblue
pi_205576353
Ik woon in een oude appartementencomplex. Ergens eind jaren '50, begin jaren '60 gebouwd. Meen dat ik energielabel D heb.

Van de 8 woningen, zijn er recent een aantal voorzien van een nieuwe ketel na verhuizing van de bewoners of een defect. De mijne en die van enkele buren nog niet, ondanks dat ze allemaal inmiddels rond de 18 jaar oud zullen zijn. Rijp voor vervanging, want een nieuwe is een stuk energiezuiniger en zeker met een prijs van 2 euro per kuub voor gas wil ik een zo zuining mogelijke hebben.

De verhuurder, die weigert uiteraard de ketel te vervangen, ook al is deze al 18 jaar oud. Hij doet het immers nog gewoon..

NU lees ik het volgende stuk op de site van een advocatenkantoor: https://partner-advocaten.nl/hogere-kosten-oude%20-cv-ketel.html

Een ketel, ouder dan 15 jaar zou een gebrek zijn, waar ik de verhuurder op kan aanspreken om dit te verhelpen middels een nieuwe ketel. Weigeren ze dan kan ik huurcommissie inschakeln om het af te dwingen.

De vraag is: heeft iemand zoiets al eens gedaan? En, lees en begrijp ik het allemaal goed. Dus dat deze ketel ook echt een gebrek is.. ook al werkt ie verder nog wel gewoon.

Ketel is een Remehe w23c overigens. Een standdaardketel die veel gebruikt is bij sociale verhuurders.
Geen idee of dat een gehuurd ding is door de verhuurder, of niet. Onderhoud werd eerst geregeld door Eneco, nu weer een andere partij.
pi_205576553
Zo te zien en VR ipv HR107-ketel. Die heeft inderdaad een beroerd rendement. Ik vraag me wel af of dat soort dingen 18 jaar geleden nog geplaatst werden, lijkt me meer iets van de jaren '90.

Je zou je verhuurder er op kunnen wijzen dat wanneer hij nog veel langer wacht met vervangen, hij verplicht een hybridewarmtepomp mag plaatsen. Daarnaast neemt het aantal storingen bij dat soort oude ketels ook toe waardoor een nieuwe ketel als kosten aantrekkelijker wordt dan blijven repareren.

Geen antwoord op je vraag maar wel argumenten richting je verhuurder.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205576569
Ik zou het echt niet weten, maar ik zou ook wel willen weten, wat je moet doen als de verhuurder zelf iets onrechtsmatigs doet. Een klacht indienen tegen de verhuurder zelf? Ik weet ook niet of de huurcommissie hier iets aan kan doen of dat je rechtstreeks naar de rechter moet stappen. En of dit nadelig gezeik op gaat leveren.

Als ik naar een plaatje van dat ding kijk, vind ik het echt niet kunnen.
  zondag 7 augustus 2022 @ 22:27:18 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205576667
https://www.woonbond.nl/n(...)e%20woning%27%20zijn

Als je gas straks 4 a 5e per kuub is dan loont zelf vervangen mogelijk zelfs ook nog es :')
Dum de dum
pi_205577672
Hoe lang is je huurcontract?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205577705
Als je het artikel leest dan gold dit expliciet voor iemand die recent in een huis met een oude ketel is gaan wonen. Voor de rest zijn het vermoedens van de advocaat die (nog) niet door een rechter bekrachtigd zijn.

Overigens: nieuwe ketel leidt waarschijnlijk wel tot een hogere huur
pi_205577713
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 08:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe lang is je huurcontract?
hij heeft het over sociale huur dus het zal waarschijnlijk via de woningbouw vereniging gaan.

Eigenlijk zouden ze de verhuurder ook deels verantwoordelijk moeten maken voor de energierekening. Dan is er een betere stimulans om in ieder geval de quickwins op te lossen. Het is onzin om een huurder het huis te laten isoleren of een nieuwe ketel te laten aanschaffen. Maar er zit een groot verschil tussen 30x investeren in een huis klaarmaken voor een warmtepomp en de isolatie basis verbeteren + ketel vervangen.

Edit: Hier staat trouwens wat informatie over het afdwingen van duurzaamheidsmaatregelen via de rechter: https://www.rijksoverheid(...)oning-aan-te-brengen

[ Bericht 8% gewijzigd door Noisiv op 08-08-2022 13:04:38 (bron) ]
pi_205585332
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 08:22 schreef bami_haar het volgende:
Als je het artikel leest dan gold dit expliciet voor iemand die recent in een huis met een oude ketel is gaan wonen. Voor de rest zijn het vermoedens van de advocaat die (nog) niet door een rechter bekrachtigd zijn.

Hof heeft gesteld dat een ketel >15 jaar oud een gebrek oplevert. Dat is jurisprudentie.

quote:
Overigens: nieuwe ketel leidt waarschijnlijk wel tot een hogere huur
Sowieso moet dat ding vervangen worden. Dan leidt het ook niet tot hogere huur.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 02:18:10 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205585613
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 00:00 schreef Inbox het volgende:

[..]
Hof heeft gesteld dat een ketel >15 jaar oud een gebrek oplevert. Dat is jurisprudentie.
[..]
Sowieso moet dat ding vervangen worden. Dan leidt het ook niet tot hogere huur.
Als hij vervangen moet worden op jouw initiatief dan is het een woningverbetering, als hij nu stuk gaat (gelukkig, niet als het vriest nog, zou wel erg toevallig zijn enzo ;) zomaar toevallig oid.) en hij moet worden vervangen dan is het vervaging/reparatie en dus geen investering/woning verbetering.
Dum de dum
pi_205585664
Het scheelt tientjeswerk, zoveel zuiniger zijn ketels ook weer niet geworden afgelopen 20 jaar.

Waarschijnlijk moet er ook een hoop aangepast worden voor een HR ketel. De oude rookgasafvoer moet omgebouwd worden naar 2 Kanaals
.
pi_205586456
https://www.rijksoverheid(...)%20aan%20de%20woning.

Hier staat ook wat informatie over het mogelijk afdwingen van isolerende maatregels of een cv vervanging vanuit de rechter. Maar als de cv ketel echt al zo oud is en aan vervanging toe is zal er vast wel te praten zijn over een versnelde vervanging.
pi_205586848
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 03:07 schreef Fer het volgende:
Het scheelt tientjeswerk, zoveel zuiniger zijn ketels ook weer niet geworden afgelopen 20 jaar.

Waarschijnlijk moet er ook een hoop aangepast worden voor een HR ketel. De oude rookgasafvoer moet omgebouwd worden naar 2 Kanaals
Concentrisch kan ook gewoon, geen twee kanalen voor nodig. Een nieuwe HR ketel is een stukje zuiniger dan een versleten VR ketel. Die warmtewisselaar zal inmiddels wel aardig op zijn.
pi_205587742
Goed topic, nu hoef ik er zelf niet één te openen :+

Woon zelf net in een jaren 50 woning. Ik ben al van het gas afgehaald. Prima hoor. Mijn woning is een voorbeeldwoning. Echt alles is nieuw: douche, keuken, toilet, nieuwe plafonds en alle inbouwkasten eruit. Mijn woning is echt totaal anders dan die van mijn buren.

Maar waarom zit er nog een ketel in waarvan ik denk dat die zeker al 15 jaar oud is.

Enig idee hoe ik kan achterhalen hoe oud de ketel is?

Op 16 augustus heb ik een afspraak met de opzichter en dat ik een nieuwe ketel wil is 1 van de dingen die ik ga aankaarten.

Betreft hier ook een sociale huurwoning.

Fotootje vd ketel


En hoeveel zou mijn huur dan omhoog gaan ongeveer denken jullie?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205587762
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:23 schreef mascara-klodder het volgende:
Goed topic, nu hoef ik er zelf niet één te openen :+

Woon zelf net in een jaren 50 woning. Ik ben al van het gas afgehaald. Prima hoor. Mijn woning is een voorbeeldwoning. Echt alles is nieuw: douche, keuken, toilet, nieuwe plafonds en alle inbouwkasten eruit. Mijn woning is echt totaal anders dan die van mijn buren.

Maar waarom zit er nog een ketel in waarvan ik denk dat die zeker al 15 jaar oud is.

Enig idee hoe ik kan achterhalen hoe oud de ketel is?

Op 16 augustus heb ik een afspraak met de opzichter en dat ik een nieuwe ketel wil is 1 van de dingen die ik ga aankaarten.

Betreft hier ook een sociale huurwoning.

Fotootje vd ketel
[ link | afbeelding ]

En hoeveel zou mijn huur dan omhoog gaan ongeveer denken jullie?
Ik zou vragen wanneer die wordt weggehaald.
Een nieuwe cv lijkt me overbodig of ga je aan de flessengas?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:26:48 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205587778
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:23 schreef mascara-klodder het volgende:
Goed topic, nu hoef ik er zelf niet één te openen :+

Woon zelf net in een jaren 50 woning. Ik ben al van het gas afgehaald. Prima hoor. Mijn woning is een voorbeeldwoning. Echt alles is nieuw: douche, keuken, toilet, nieuwe plafonds en alle inbouwkasten eruit. Mijn woning is echt totaal anders dan die van mijn buren.

Maar waarom zit er nog een ketel in waarvan ik denk dat die zeker al 15 jaar oud is.

Enig idee hoe ik kan achterhalen hoe oud de ketel is?

Op 16 augustus heb ik een afspraak met de opzichter en dat ik een nieuwe ketel wil is 1 van de dingen die ik ga aankaarten.

Betreft hier ook een sociale huurwoning.

Fotootje vd ketel
[ link | afbeelding ]

En hoeveel zou mijn huur dan omhoog gaan ongeveer denken jullie?
Waarom moet de ketel vervangen worden als je van het gas af bent?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205587867
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waarom moet de ketel vervangen worden als je van het gas af bent?
Die zorgt toch voor het warme water en de verwarming? Ik kan alleen niet meer op gas koken.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:36:49 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205587878
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:36 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Die zorgt toch voor het warme water en de verwarming? Ik kan alleen niet meer op gas koken.
Dus dan ben je niet van het gas af.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205587890
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dus dan ben je niet van het gas af.
Nee alleen van het op gas koken idd, ik verwoorde het niet zo goed ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205587957
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:38 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Nee alleen van het op gas koken idd, ik verwoorde het niet zo goed ;)
Waarom is het dan een voorbeeldwoning?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205588044
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom is het dan een voorbeeldwoning?
Omdat echt alles nieuw is en alle woningen zo moeten worden.

Alleen rijmt een oude ketel m.i. niet echt bij dit alles.
Zeker met de huidige energieprijzen.

Binnen nu en 5 jaar gaan er 3 bewoners dood schat ik zo in. Daar wordt dan de boel ook zoals bij mij.

Had bij ander huis van deze wbv ook een bezichtiging en daar hadden ze wel een warmtepomp geplaatst en een inductieplaat.
Geen idee waar je hier een warmtepomp zou kunnen plaatsen trouwens. Het is maar 57 vierkante meter. Dat andere huis had ongeveer 30 vierkante meter meer aan woonoppervlakte.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205588055
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:52 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Omdat echt alles nieuw is en alle woningen zo moeten worden.

Alleen rijmt een oude ketel m.i. niet echt bij dit alles.
Zeker met de huidige energieprijzen.

Binnen nu en 5 jaar gaan er 3 bewoners dood schat ik zo in. Daar wordt dan de boel ook zoals bij mij.

Had bij ander huis van deze wbv ook een bezichtiging en daar hadden ze wel een warmtepomp geplaatst en een inductieplaat.
Geen idee waar je hier een warmtepomp zou kunnen plaatsen trouwens. Het is maar 57 vierkante meter. Dat andere huis had ongeveer 30 vierkante meter meer aan woonoppervlakte.
Misschien komt die nog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205588076
Ik heb iig een hoop vragen voor de opzichter de 16de ;)
Maar het is toch niet onredelijk om een nieuwe ketel te vragen?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205588158
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:55 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb iig een hoop vragen voor de opzichter de 16de ;)
Maar het is toch niet onredelijk om een nieuwe ketel te vragen?
Of iets als onredelijk of niet wordt gezien maakt toch niks uit? Een vraag is een vraag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205588811
Je kunt het vragen maar vraag mij af of het echt een gebrek is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205588832
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 03:07 schreef Fer het volgende:
Het scheelt tientjeswerk, zoveel zuiniger zijn ketels ook weer niet geworden afgelopen 20 jaar.

Waarschijnlijk moet er ook een hoop aangepast worden voor een HR ketel. De oude rookgasafvoer moet omgebouwd worden naar 2 Kanaals
De helft van de 8 woningen in het complexe hier heeft inmiddels al een andere ketel. Exacte type weet ik niet enkel dat het merk intergas is. Bij de installatie zijn de leidingen compleet omgelegd in ieder geval.
pi_205588851
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Je kunt het vragen maar vraag mij af of het echt een gebrek is.
Het Hof stelt van wel.
pi_205588910
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:36 schreef Inbox het volgende:

[..]
Het Hof stelt van wel.
Ik zie het nu, ik verhuur zelf maar heb er nog nooit van gehoord.
Overigens is het verschil tussen een oude HR en een nieuwe HR minimaal en een stuk minder dan tussen VR en HR.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205589278
Zullen wel hre ketels zijn, die stoken op 45c als het moet bijstoken tussendoor versus 80c bij die ouwe cv ketels.

Scheelt wel wat, bereid je voor op kille winters want de ketel mag zuiniger zijn, de radiatoren zijn hier niet op gemaakt, de warmtestraling is aanzienlijk minder.
pi_205589448
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zullen wel hre ketels zijn, die stoken op 45c als het moet bijstoken tussendoor versus 80c bij die ouwe cv ketels.

Scheelt wel wat, bereid je voor op kille winters want de ketel mag zuiniger zijn, de radiatoren zijn hier niet op gemaakt, de warmtestraling is aanzienlijk minder.
Wat is dan de stralingswamteafgifte in W/m2 bij een wit oppervlak van 80 graden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205589896
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zullen wel hre ketels zijn, die stoken op 45c als het moet bijstoken tussendoor versus 80c bij die ouwe cv ketels.

Scheelt wel wat, bereid je voor op kille winters want de ketel mag zuiniger zijn, de radiatoren zijn hier niet op gemaakt, de warmtestraling is aanzienlijk minder.
Ik trek met 2 euro per kuub gas wel een extra laagje aan.

Mn buurvrouw heeft een nieuwe ketel en die vertelde dat ze flink minder verbruikt nu. Geen idee hoeveel.
pi_205590874
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat is dan de stralingswamteafgifte in W/m2 bij een wit oppervlak van 80 graden?
Geen idee, het is echt gevoelsmatig kouder met een gloednieuwe hre ketel.
pi_205592241
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:36 schreef Inbox het volgende:

[..]
Het Hof stelt van wel.
Bij dat arrest was wel sprake van meer gasverbruik.
De Avanta is reeds een HR ketel van type HR107, het zou anders zijn als het HR100 of HR104 was geweest.
Met een nieuwe ketel krijg je geen besparing.
pi_205596376
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:36 schreef Inbox het volgende:

[..]
Het Hof stelt van wel.
Ik zou je bron dan iets beter lezen.

Het gerechtshof oordeelde dat algemeen bekend is dat Cv-ketels een levensduur van 15 jaar hebben en dat moderne ketels - met name hoogrendementsketels - aanzienlijk goedkoper in het gebruik zijn.


Mijn CV ketel uit 2004 is ook gewoon een HR ketel en doet het gewoon goed. Toen die vorig jaar schoongemaakt werd, vroeg ik nog of het nu verstandig was om hem te vervangen wegens meer efficiëntie. Antwoord was simpel, Nee. Je gaat niet veel besparen.

Jouw CV ketel is ook in de huidige norm gewoon zuinig te noemen. Een nieuwe zal zeker wel iets aan gas gaan besparen, maar dat maakt dit niet verplicht om hem te vervangen. Het zou bijvoorbeeld veel effectiever zijn om beter te isoleren, daar ga je meer geld nee verdienen.

Ik zie ook met je bron, weinig mogelijkheden om een nieuwe te claimen.
pi_205600923
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 09:03 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Ik zou je bron dan iets beter lezen.

Het gerechtshof oordeelde dat algemeen bekend is dat Cv-ketels een levensduur van 15 jaar hebben en dat moderne ketels - met name hoogrendementsketels - aanzienlijk goedkoper in het gebruik zijn.


Mijn CV ketel uit 2004 is ook gewoon een HR ketel en doet het gewoon goed. Toen die vorig jaar schoongemaakt werd, vroeg ik nog of het nu verstandig was om hem te vervangen wegens meer efficiëntie. Antwoord was simpel, Nee. Je gaat niet veel besparen.

Jouw CV ketel is ook in de huidige norm gewoon zuinig te noemen. Een nieuwe zal zeker wel iets aan gas gaan besparen, maar dat maakt dit niet verplicht om hem te vervangen. Het zou bijvoorbeeld veel effectiever zijn om beter te isoleren, daar ga je meer geld nee verdienen.

Ik zie ook met je bron, weinig mogelijkheden om een nieuwe te claimen.
Dan klopt toch wat ik stel?
En, en. Twee claims dus.

Mijn huidige ketel is ouder dan 15 jaar en geen HR ketel.

Ouder dan 15 jaar is een gebrek. Dat zegt het Hof toch?

En een gebrek, dat dient opgelost te worden door verhuurder.
pi_205606614
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 16:59 schreef Inbox het volgende:

[..]
Dan klopt toch wat ik stel?
En, en. Twee claims dus.

Mijn huidige ketel is ouder dan 15 jaar en geen HR ketel.

Ouder dan 15 jaar is een gebrek. Dat zegt het Hof toch?

En een gebrek, dat dient opgelost te worden door verhuurder.
Dan zou ik zeggen, neem contact op met de woonbond, RB of een Advocaat en probeer het?
pi_205607465
Zou je trouwens niet liever direct willen overleggen of de overstap naar een (hybride) warmtepomp niet beter is? Het schijnt dat een warmtepomp qua efficiëntie een stuk beter is dan een HR ketel. Ook al speelt isolatie en de vloerverwarming een rol. Een warmtepomp heeft een COP van 3.0 tot 4.0 terwijl het verstoken van gas een COP van 0.85 heeft. Anders zit je de komende 15 jaar waarschijnlijk met een HR ketel die mogelijk erg inefficiënt is vergeleken met nieuwere technieken.

Zie hier wat informatie over de techniek en COP waarde van de warmtepomp:
Als de ketel toch vervangen moet worden waarom niet direct voor de best mogelijke techniek gaan welke vanaf 2026 ook verplicht wordt bij vervanging.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noisiv op 11-08-2022 12:52:00 (edit) ]
pi_205616823
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:23 schreef mascara-klodder het volgende:
Goed topic, nu hoef ik er zelf niet één te openen :+

Woon zelf net in een jaren 50 woning. Ik ben al van het gas afgehaald. Prima hoor. Mijn woning is een voorbeeldwoning. Echt alles is nieuw: douche, keuken, toilet, nieuwe plafonds en alle inbouwkasten eruit. Mijn woning is echt totaal anders dan die van mijn buren.

Maar waarom zit er nog een ketel in waarvan ik denk dat die zeker al 15 jaar oud is.

Enig idee hoe ik kan achterhalen hoe oud de ketel is?

Op 16 augustus heb ik een afspraak met de opzichter en dat ik een nieuwe ketel wil is 1 van de dingen die ik ga aankaarten.

Betreft hier ook een sociale huurwoning.

Fotootje vd ketel
[ link | afbeelding ]

En hoeveel zou mijn huur dan omhoog gaan ongeveer denken jullie?
Ik heb hetzelfde, ketel van begin jaren ‘00. Bij mij kwam ik er achter toen er een monteur was. Die vertelde me dat er bovenop de ketel een ijzeren plaatje lag met het jaar erop. Ook sociale huur trouwens. En ook mij werd verteld dat de ketel pas vervangen zou worden als deze kapot was, als antwoord op mijn vraag of deze niet erg oud was en niet eens vervangen moest worden.
pi_205617386
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 16:59 schreef Inbox het volgende:

[..]
Dan klopt toch wat ik stel?
En, en. Twee claims dus.

Mijn huidige ketel is ouder dan 15 jaar en geen HR ketel.

Ouder dan 15 jaar is een gebrek. Dat zegt het Hof toch?

En een gebrek, dat dient opgelost te worden door verhuurder.
Wij hebben vorig jaar begin oktober een nieuwe ketel laten ophangen, die oude was een Nefit HR nog wat uit 2003 en we hebben er nu één van Remeha Advanta Ace, het gasverbruik is substantieel lager dan met de oude ketel.

Okay afgelopen winter was het dan geen strenge winter dus daarmee kan je ook weer niet 1 op1 vergelijken, maar ik zal je het gasverbruik vanuit de energierapporten van Vattenfall vanaf oktober 2021 even doorgeven t.o.v. een jaar eerder:

10 - 2021: 033 m2 t.o.v. 058 m2 10 - 2020. (Minder: 25 m2)
11 - 2021: 104 m2 t.o.v. 114 m2 11 - 2020. (Minder: 10 m2)
12 - 2021: 147 m2 t.o.v. 222 m2 12 - 2020. (Minder: 75 m2)
01 - 2022: 143 m2 t.o.v. 249 m2 01 - 2021. (Minder: 106 m2)
02 - 2022: 095 m2 t.o.v. 182 m2 02 - 2021. (Minder: 87 m2)
03 - 2022: 037 m2 t.o.v. 134 m2 03 - 2021. (Minder: 96 m2)
04 - 2022: 043 m2 t.o.v. 103 m2 04 - 2021. (Minder: 60 m2)
05 - 2022: 028 m2 t.o.v. 048 m2 05 - 2021. (Minder: 20 m2)
06 - 2022: 022 m2 t.o.v. 018 m2 06 - 2021. (Meer: 4 m2)
07 - 2022: 011 m2 t.o.v. 018 m2 07 - 2021. (Minder: 7 m2)

Het gasverbruik is bij ons zeker omlaag gegaan, en ja ook dankzij de zachte winter, maar verder zijn er niet veel grote veranderingen in het gedrag wat verbruik van het gas wat douchen/koken/stoken betreft?

Een nieuwe ketel gaat lonen, zeker wanneer je er nu één hebt hangen van plus 15 jaar oud.
pi_205617527
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 13:39 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Wij hebben vorig jaar begin oktober een nieuwe ketel laten ophangen, die oude was een Nefit HR nog wat uit 2003 en we hebben er nu één van Remeha Advanta Ace, het gasverbruik is substantieel lager dan met de oude ketel.

Okay afgelopen winter was het dan geen strenge winter dus daarmee kan je ook weer niet 1 op1 vergelijken, maar ik zal je het gasverbruik vanuit de energierapporten van Vattenfall vanaf oktober 2021 even doorgeven t.o.v. een jaar eerder:

10 - 2021: 033 m2 t.o.v. 058 m2 10 - 2020. (Minder: 25 m2)
11 - 2021: 104 m2 t.o.v. 114 m2 11 - 2020. (Minder: 10 m2)
12 - 2021: 147 m2 t.o.v. 222 m2 12 - 2020. (Minder: 75 m2)
01 - 2022: 143 m2 t.o.v. 249 m2 01 - 2021. (Minder: 106 m2)
02 - 2022: 095 m2 t.o.v. 182 m2 02 - 2021. (Minder: 87 m2)
03 - 2022: 037 m2 t.o.v. 134 m2 03 - 2021. (Minder: 96 m2)
04 - 2022: 043 m2 t.o.v. 103 m2 04 - 2021. (Minder: 60 m2)
05 - 2022: 028 m2 t.o.v. 048 m2 05 - 2021. (Minder: 20 m2)
06 - 2022: 022 m2 t.o.v. 018 m2 06 - 2021. (Meer: 4 m2)
07 - 2022: 011 m2 t.o.v. 018 m2 07 - 2021. (Minder: 7 m2)

Het gasverbruik is bij ons zeker omlaag gegaan, en ja ook dankzij de zachte winter, maar verder zijn er niet veel grote veranderingen in het gedrag wat verbruik van het gas wat douchen/koken/stoken betreft?

Een nieuwe ketel gaat lonen, zeker wanneer je er nu één hebt hangen van plus 15 jaar oud.
De 'nogwat' achter je HR nogwat, is nogal belangrijk om iets over deze vergelijking te kunnen zeggen... Een 15 jaar oude HR107 naar een nieuwe HR107-ketel zal niet zoveel schelen. Een HR90+ naar HR107 scheelt fors.

Het voornaamste verschil tussen oude en nieuwe HR107-ketels is dat de onderwaarde van het vermogen en stuk lager is, waardoor gemoduleerd regelen beter gaat in goed geïsoleerde huizen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205618043
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 13:52 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
De 'nogwat' achter je HR nogwat, is nogal belangrijk om iets over deze vergelijking te kunnen zeggen... Een 15 jaar oude HR107 naar een nieuwe HR107-ketel zal niet zoveel schelen. Een HR90+ naar HR107 scheelt fors.

Het voornaamste verschil tussen oude en nieuwe HR107-ketels is dat de onderwaarde van het vermogen en stuk lager is, waardoor gemoduleerd regelen beter gaat in goed geïsoleerde huizen.
Net even teruggekeken naar wat ik nog had liggen van die ketel, dat "nogwat" moest SmartLine zijn, bouwjaar 2003 maar verder geen typenummer op het boekje?
  maandag 15 augustus 2022 @ 10:23:16 #41
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_205642639
Typisch geval van gelijk hebben vs gelijk krijgen. Met het vonnis in de hand kan je wel je gelijk gaan claimen, maar dat zal je toch echt zelf moeten doen.

Ga je naar je verhuurder dan kan die dit serieus oppakken of je uitlachen of van alles er tussenin.
Kan jij vervolgens je recht proberen te halen, maar dat is lang niet zeker dat je met zo een vonnis je gelijk krijgt wat je wil. Want de rechter kan bepaalde zaken laten meewegen waardoor je dus niet volgende maand een nieuwe ketel gaat krijgen. Ook zaken als "er is al iets geplanned over xx termijn etx". De smoezen die een verhuurder kan verzinnen zeg maar.

Als je je gelijk wilt claimen bij een onwelwillige verhuurder dan zal je je huiswerk toch wat beter moeten doen. Vraag op die gegevens bij je buurvrouw (verbruik voor en na in kuub zou genoeg moeten zijn om te beginnen) en ga rekenen. Bij de buurvrouw is er vervangen door wat voor ketel? Kreeg ze daardoor een huurverhoging of niet? Je zal niet alleen met zo een vonnis in je hand even je gelijk kunnen halen, dan zal de rechter je ook terug sturen.

Dus - even wat meer gegevens verzamelen en dan eerst in overleg en als het echt ergens over gaat (veel poen per maand) dan pas de rechterlijke weg op.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_205650652
Zon ketel kan je toch zelf slopen ? misschien niet de netste manier, maar haal de brander eruit en even met een gasbrander erop branden, ding is oud onderdelen niet meer verkrijgbaar, hoppa nieuwe.

Voorbeeld vind ik dat alle sociale huurhuizen verplicht van het gas af moeten, je ziet nu best oude huurhuizen gerenoveerd worden en van het gas af.
Maar de huurhuizen uit de jaren 90 00 enz, doen ze niks mee... terwijl deze woningen met een kleine aanpassing prima van het gas af kan.
Interessant he ?
pi_205749120
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 16:59 schreef Inbox het volgende:

[..]
Dan klopt toch wat ik stel?
En, en. Twee claims dus.

Mijn huidige ketel is ouder dan 15 jaar en geen HR ketel.

Ouder dan 15 jaar is een gebrek. Dat zegt het Hof toch?

En een gebrek, dat dient opgelost te worden door verhuurder.
En, nog een update?
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:23:07 #44
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205753879
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:38 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Nee alleen van het op gas koken idd, ik verwoorde het niet zo goed ;)
Zolang je geen "All you can wok" in je woonkamer runt zie ik hier effe het nut niet van in :')
pi_205754040
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 02:06 schreef Zwolsboy het volgende:
Zon ketel kan je toch zelf slopen ? misschien niet de netste manier, maar haal de brander eruit en even met een gasbrander erop branden, ding is oud onderdelen niet meer verkrijgbaar, hoppa nieuwe.

Voorbeeld vind ik dat alle sociale huurhuizen verplicht van het gas af moeten, je ziet nu best oude huurhuizen gerenoveerd worden en van het gas af.
Maar de huurhuizen uit de jaren 90 00 enz, doen ze niks mee... terwijl deze woningen met een kleine aanpassing prima van het gas af kan.
Hastikke leuk hoor van dat gas af maar dat is dus alleen met koken. De rest gaat op gas. Een warmtepomp , zonnepanelen of whatever gaat hier dus nooit geplaatst worden.

Inmiddels is de opzichter geweest die bovenstaande heeft gezegd.
Ik krijg ook geen nieuwe ketel. Deze is blijkbaar net zo zuinig als een nieuwe. Hij zei er ook bij dat er geen verstand van heeft :') :D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205754082
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:23 schreef the-eye het volgende:

[..]
Zolang je geen "All you can wok" in je woonkamer runt zie ik hier effe het nut niet van in :')
Als je me toch aan het volgen bent: kijk even in CUL in het wat eten we
vandaag topic ;)

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik best blij ben met de inductie-kookplaat.
Het is niet zo als mijn 6-pitter van SMEG maar er valt prima op te koken :9
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205754784
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 02:06 schreef Zwolsboy het volgende:
Zon ketel kan je toch zelf slopen ? misschien niet de netste manier, maar haal de brander eruit en even met een gasbrander erop branden, ding is oud onderdelen niet meer verkrijgbaar, hoppa nieuwe.

Voorbeeld vind ik dat alle sociale huurhuizen verplicht van het gas af moeten, je ziet nu best oude huurhuizen gerenoveerd worden en van het gas af.
Maar de huurhuizen uit de jaren 90 00 enz, doen ze niks mee... terwijl deze woningen met een kleine aanpassing prima van het gas af kan.
Ik heb een Intergas kombiketel HR van 20 jaar oud en (als het ooit nodig is) kan ik makkelijk onderdelen vinden.
CV monteur/loodgieter (met 35 jaar ervaring) die elke jaar de onderhoud/schoonmaken komt doen zei dat het een hele goede ketel is.
Ketel doet het helemaal prima.....en zelfde model nog steeds te koop op de Intergas site is.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_205760780
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 07:48 schreef appreciate het volgende:

[..]
En, nog een update?
Nee, nog niks aan gedaan

Buurvrouw heef twel gevraagd naar een andere ketel en kreeg nul op het rekest. Conform verwachting verhuurder doet vrij weinig voor de huurders, maar voert wel maandelijkse schoonmaak van het portjek in a 8.50 per maand ;(


Een nieuwe ketel, heoceel huurverhoging zou dat mogen opleveren? Naar mijn idee zou dat om een paar euro mogen gaan max, uitgaands dat de ketel na 18 jaar toch wel keer aan vervangibg toe is en die kosten er al aan zitten te komen en al in de huurprijs inbegrepen moet zitten als de ketel vervangen moet worden.
pi_205761182
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 06:15 schreef Inbox het volgende:

[..]
Nee, nog niks aan gedaan

Buurvrouw heef twel gevraagd naar een andere ketel en kreeg nul op het rekest. Conform verwachting verhuurder doet vrij weinig voor de huurders, maar voert wel maandelijkse schoonmaak van het portjek in a 8.50 per maand ;(

Een nieuwe ketel, heoceel huurverhoging zou dat mogen opleveren? Naar mijn idee zou dat om een paar euro mogen gaan max, uitgaands dat de ketel na 18 jaar toch wel keer aan vervangibg toe is en die kosten er al aan zitten te komen en al in de huurprijs inbegrepen moet zitten als de ketel vervangen moet worden.

Binnenkort moeten we van het gas af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')