abonnement Unibet Coolblue
pi_205554374
Mijn oma wordt over ongeveer 2 maanden 80 jaar en gisteren hoorde ik van mijn moeder dat de kleinkinderen (met mij erbij 5 in totaal) niet uitgenodigd zullen worden voor haar verjaardag. Het zal gaan om een lunch buiten de deur, en met alle kleinkinderen + aanhang erbij zou er dan een groep van ongeveer 30 mensen uitgenodigd worden. Dit vindt mijn oma te veel (vanuit financieel oogpunt) en daardoor heeft ze besloten om de kleinkinderen maar helemaal niet uit te nodigen.

Ik ben hier enorm verbaasd over en ik zit er ook best wel mee. Niet zo zeer vanwege het feit dat ik niet mee mag naar het etentje, maar omdat ze het kennelijk niet dusdanig belangrijk vindt dat ik op haar verjaardag kom dat ze daardoor maar kiest om haar kleinkinderen te laten zitten, in plaats van dat ze haar verjaardag bijvoorbeeld in een andere vorm viert (bijvoorbeeld gewoon thuis).

Ik vind het best pijnlijk dat ik (en de andere kleinkinderen natuurlijk ook, maar laat ik het bij mezelf houden) niet welkom ben op haar verjaardag terwijl dit misschien wel de laatste verjaardag is die ze echt gaat vieren. De afgelopen 3 jaar heeft ze niets voor haar verjaardag gedaan (ook vanwege corona uiteraard) maar daarom snap ik de keuze nog minder. Daarnaast heeft mijn oma twee stiefkinderen (die ze bijna nooit ziet) en die zijn wel uitgenodigd met hun partners (terwijl zij op eerdere verjaardagen niet zijn komen opdagen of pas veel later). Ook mijn moeder is uitgenodigd terwijl zij al jaren niet meer m'n oma's schoondochter is (ouders zijn gescheiden).

Ik weet niet zo goed of ik hier iets mee moet en zo ja wat, maar ik zit er wel mee. Iemand advies?
pi_205554407
Praat er over met je oma
Cindy De Vuyst
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:52:40 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205554454
Nee, je moet er niets mee. Het is haar keuze. Daar kun jij vanalles van vinden, en dat mag ook, maar wil je daar écht gaan zitten, gesteld dat je haar zou kunnen 'overtuigen'.

Dan zitten de kleinkinderen daar, maar éigenlijk zitten ze er voor spek en bonen want oma had daar geen zin in. Dan zou ik dus gewoon niet gaan zitten.

Je kunt dat vervelend vinden, maar je oma doet wat ze doet, en dat is haar goed recht.

Maar ik snap het niet. 5 in totaal. Dus 5 kleinkinderen. Die 5 kleinkinderen hebben allemaal aanhang neem ik aan? dus dan kom je op 10. En als die 10 erbij zouden zijn dan zou de groep 30 man groot zijn in plaats van 20 zonder kleinkinderen + aanhang?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205554486
Als het je er puur om gaat dat je de verjaardag van je oma met haar wil vieren, denk ik dat je haar heel blij kunt maken door voor of na de lunch zelf even bij haar op bezoek te gaan om haar te feliciteren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205554523
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:52 schreef CoolGuy het volgende:
Maar ik snap het niet. 5 in totaal. Dus 5 kleinkinderen. Die 5 kleinkinderen hebben allemaal aanhang neem ik aan? dus dan kom je op 10. En als die 10 erbij zouden zijn dan zou de groep 30 man groot zijn in plaats van 20 zonder kleinkinderen + aanhang?
Ik weet niet precies hoe groot de groep is zonder de kleinkinderen + aanhang maar als die er wel bij zouden zijn zou het een groep van ongeveer 30 mensen worden, wat ze dus te veel vindt.

Maar wat ik dan ook niet snap is dat ze er niet voor kiest om dan de aanhang van de kleinkinderen niet uit te nodigen en de kleinkinderen zelf wel. Dat had ik begrepen, want de aanhang van de kleinkinderen kent ze nauwelijks.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:59:02 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205554528
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Als het je er puur om gaat dat je de verjaardag van je oma met haar wil vieren, denk ik dat je haar heel blij kunt maken door voor of na de lunch zelf even bij haar op bezoek te gaan om haar te feliciteren.
Ik haal uit de woorden van TS juist dat hij denkt dat oma geen prijs stelt op haar kleinkinderen op haar verjaardag en dat dat dus pijn doet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205554538
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik haal uit de woorden van TS juist dat hij denkt dat oma geen prijs stelt op haar kleinkinderen op haar verjaardag en dat dat dus pijn doet.
Niet op de lunch die ze regelt en betaalt voor haar verjaardag. Toch iets anders.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205554551
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:59 schreef Lienekien het volgende:
quote:

Op vrijdag 5 augustus 2022 09:55 schreef miss_sly het volgende:

Als het je er puur om gaat dat je de verjaardag van je oma met haar wil vieren, denk ik dat je haar heel blij kunt maken door voor of na de lunch zelf even bij haar op bezoek te gaan om haar te feliciteren.
Ik haal uit de woorden van TS juist dat hij denkt dat oma geen prijs stelt op haar kleinkinderen op haar verjaardag en dat dat dus pijn doet.
Dit inderdaad (ik ben trouwens een vrouw). Want misschien heel kinderachtig en lullig, ik voel nu ook gewoon totaal niet de behoefte om dan maar uit mezelf langs te gaan voor haar verjaardag aangezien ik dus inderdaad blijkbaar niet welkom ben.
pi_205554562
Tja, mijn oma is inmiddels 90+ en viert het nu ook eigenlijk alleen maar met haar kinderen en de partners door middel van een etentje. Vroeger toen ik nog jonger was vierde ze het thuis of in een eetgelegenheid, maar doordat ze nu 12 kleinkinderen heeft, met bijna allemaal een partner en kinderen, werd dat ook te veel op een gegeven moment.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen persoonlijk.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:03:54 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205554569
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:58 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik weet niet precies hoe groot de groep is zonder de kleinkinderen + aanhang maar als die er wel bij zouden zijn zou het een groep van ongeveer 30 mensen worden, wat ze dus te veel vindt.

Maar wat ik dan ook niet snap is dat ze er niet voor kiest om dan de aanhang van de kleinkinderen niet uit te nodigen en de kleinkinderen zelf wel. Dat had ik begrepen, want de aanhang van de kleinkinderen kent ze nauwelijks.
Nou, niet precies. Jij stelt dat er 5 kleinkinderen zijn. ALS alle 5 een relatie hebben, dan zijn er maximaal 10 mensen die nu niet uitgenodigd zijn (tenzij er ook achterkleinkinderen zijn al maar daar ga ik dan even niet van uit tenzij jij zegt dat die er wel zijn).

Als de totale groep 30 mensen zou zijn ongeveer, dan zou de groep zonder kleinkinderen + aanhang dus 20 mensen zijn ongeveer. Nou, ze vindt volgens mij 30 mensen niet per se te veel, ze vindt de kosten die daarmee samen hangen om dat ze voor die 10 mensen extra ook de lunch moet betalen te veel.

Dat is en blijft de keuze van je oma, maar ik kan me hier dus helemaal niéts bij voorstellen. Dus je wil iets voor je verjaardag doen, besluit dat dat lunch is, trekt dan de conclusie dat je dat toch wat veel centjes vindt en in plaats van dat je dan zegt 'ok dan vier ik mijn verjaardag op een andere manier' wordt er gewoon een knip gelegd waarbij een deel van de mensen gewoon niet uitgenodigd wordt.

Ik kan me daar gewoon helemaal niets bij voorstellen, maar ik besef me terdege dat dat soort dingen gebeuren. Ik snap ook dat je dat onprettig vindt, maar er is niets wat je daar aan kunt doen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:05:52 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205554591
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:01 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Dit inderdaad (ik ben trouwens een vrouw). Want misschien heel kinderachtig en lullig, ik voel nu ook gewoon totaal niet de behoefte om dan maar uit mezelf langs te gaan voor haar verjaardag aangezien ik dus inderdaad blijkbaar niet welkom ben.
Hoe is verder de band met je oma? Zie/spreek je haar wel buiten familiebijeenkomsten om?

En zou het kunnen dat je oma niet te veel drukte wil? Of toch het risico met veel jongelui te groot vindt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_205554649
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, niet precies. Jij stelt dat er 5 kleinkinderen zijn. ALS alle 5 een relatie hebben, dan zijn er maximaal 10 mensen die nu niet uitgenodigd zijn (tenzij er ook achterkleinkinderen zijn al maar daar ga ik dan even niet van uit tenzij jij zegt dat die er wel zijn).

Als de totale groep 30 mensen zou zijn ongeveer, dan zou de groep zonder kleinkinderen + aanhang dus 20 mensen zijn ongeveer. Nou, ze vindt volgens mij 30 mensen niet per se te veel, ze vindt de kosten die daarmee samen hangen om dat ze voor die 10 mensen extra ook de lunch moet betalen te veel.

Dat is en blijft de keuze van je oma, maar ik kan me hier dus helemaal niéts bij voorstellen. Dus je wil iets voor je verjaardag doen, besluit dat dat lunch is, trekt dan de conclusie dat je dat toch wat veel centjes vindt en in plaats van dat je dan zegt 'ok dan vier ik mijn verjaardag op een andere manier' wordt er gewoon een knip gelegd waarbij een deel van de mensen gewoon niet uitgenodigd wordt.

Ik kan me daar gewoon helemaal niets bij voorstellen, maar ik besef me terdege dat dat soort dingen gebeuren. Ik snap ook dat je dat onprettig vindt, maar er is niets wat je daar aan kunt doen.
Klopt, het gaat om maximaal 10 mensen die dan niet uitgenodigd zijn. Achterkleinkinderen zijn er niet. En dit is precies waar ik mee zit, dat ze dan kennelijk liever alsnog die lunch doet zonder de kleinkinderen, dan dat ze haar verjaardag op een andere manier viert met de kleinkinderen. Ik vind dat best pijnlijk, vooral omdat ik altijd dacht best een goede band te hebben met mijn oma.
pi_205554662
Financiële bijdrage een optie?
pi_205554669
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Als het je er puur om gaat dat je de verjaardag van je oma met haar wil vieren, denk ik dat je haar heel blij kunt maken door voor of na de lunch zelf even bij haar op bezoek te gaan om haar te feliciteren.
_O_

1 op 1 quality time met Oma.
Desnoods een andere dag :)

Oma heeft misschien maar een bescheiden budget of ze wilt het alleen met haar kinderen doen.

Snap je gevoel wel hoor, je voelt je misschien nu minder, maar oma zal echt geen kwaad in de zin hebbeb.
Hell To The Liars
pi_205554700
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:05 schreef Lienekien het volgende:
Hoe is verder de band met je oma? Zie/spreek je haar wel buiten familiebijeenkomsten om?

En zou het kunnen dat je oma niet te veel drukte wil? Of toch het risico met veel jongelui te groot vindt?
Ik dacht altijd dat die best goed was. Ik ga regelmatig bij haar langs, kan altijd leuk met haar kletsen, ook wel eens samen op stap geweest, ging er als kind regelmatig eten of logeren. Ook daarom vind ik het dus best pijnlijk dat ik niet welkom ben.
pi_205554706
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:15 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik dacht altijd dat die best goed was. Ik ga regelmatig bij haar langs, kan altijd leuk met haar kletsen, ook wel eens samen op stap geweest, ging er als kind regelmatig eten of logeren. Ook daarom vind ik het dus best pijnlijk dat ik niet welkom ben.
Ah, til er niet te zwaar aan!
Cindy De Vuyst
pi_205554710
Ik heb ook graag mensen om me heen maar ik wil geen 15 man in mijn huis. Komt alleen maar schade van!
Cindy De Vuyst
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:16:31 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205554720
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:10 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Klopt, het gaat om maximaal 10 mensen die dan niet uitgenodigd zijn. Achterkleinkinderen zijn er niet. En dit is precies waar ik mee zit, dat ze dan kennelijk liever alsnog die lunch doet zonder de kleinkinderen, dan dat ze haar verjaardag op een andere manier viert met de kleinkinderen. Ik vind dat best pijnlijk, vooral omdat ik altijd dacht best een goede band te hebben met mijn oma.
Tja, ik snap wel wat je zegt, maar dan nog is er niks wat je daar aan kunt doen.

Weet je ook waar ze wil gaan lunchen, wat dat daar kost? De reden dat ik dat vraag is omdat ik van je begrijp dat dit dus puur om geld gaat, want je stelt dat ze 30 teveel vindt vanuit financieel oogpunt.

Stel dat 1 lunch zeg even 45 euro kost, dan komt dat dus op 450 euro. Die 450 euro niét uitgeven zijn dus belangrijker dan de verhoudingen op scherp zetten met je kleinkinderen, maar blijkbaar is die overige 20 x 45 = 900 euro wél oke. Als je oma dat geld niet heeft simpelweg, dat kan natuurlijk, dan snap ik niet dat ze niet zegt 'dan gaan we iets anders doen wat minder kost'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205554740
Mijn indruk is dat je het wel heel erg op jezelf betrekt en het veel te veel in de emotie zoekt. Ze nodigt geen enkel kleinkind uit, dus het is niet dat het aan jou ligt ofzo. En ik kan niet in jouw oma's portemonnee kijken, maar ik snap best dat zo'n lunch financieel erg kostbaar kan zijn voor iemand. Om dan te zeggen dat ze dan niet haar verjaardag op die manier mag vieren is toch ook niet fair richting je oma als zij dat nou graag wil?

Daarnaast kan ik me ook wel voorstellen dat als je het dan wilt doen en er een smak geld tegenaan gooit, je ook nog een enigszins overzichtelijk gezelschap wil en geen Poolse landdag met een enorme dan wel meerdere tafels waarin de helft elkaar helemaal niet spreekt. Dat je er dan voor kiest om alleen je kinderen en (blijkbaar voormalige) aanhang uit te nodigen en niet alle kleinkinderen en aanhang erbij snap ik dus ook wel weer.

Steek anders met de andere kleinkinderen de koppen bij elkaar en neem oma lekker zelf mee uit eten of de hort op op een ander moment. Of ga op een ander moment zelf langs.
pi_205554748
Jij kan toch gewoon een taartje eten bij haar?
Of aanbieden dat jullie voor jezelf betalen?

Dit is puur financieel, kan je haar niet kwalijk nemen denk ik.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_205554768
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:19 schreef itchycoo het volgende:

Steek anders met de andere kleinkinderen de koppen bij elkaar en neem oma lekker zelf mee uit eten of de hort op op een ander moment. Of ga op een ander moment zelf langs.
Met alle kleinkinderen met Oma naar de dierentuin :).

Kan Oma haar kinderen de aandacht geven op haar verjaardag en kunnen de kleinkinderen de aandacht "claimen" ;) van Oma.

Maar belangerijkste is volgens mij nu, bel je Oma op en vertel het haar. Het laatste wat zo iemand wilt is een verdrietig kleinkind (maakt niet uit hoe oud je bent).
Hell To The Liars
pi_205554772
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:16 schreef CoolGuy het volgende:
Weet je ook waar ze wil gaan lunchen, wat dat daar kost? De reden dat ik dat vraag is omdat ik van je begrijp dat dit dus puur om geld gaat, want je stelt dat ze 30 teveel vindt vanuit financieel oogpunt.

Stel dat 1 lunch zeg even 45 euro kost, dan komt dat dus op 450 euro. Die 450 euro niét uitgeven zijn dus belangrijker dan de verhoudingen op scherp zetten met je kleinkinderen, maar blijkbaar is die overige 20 x 45 = 900 euro wél oke. Als je oma dat geld niet heeft simpelweg, dat kan natuurlijk, dan snap ik niet dat ze niet zegt 'dan gaan we iets anders doen wat minder kost'.
Ik weet niet waar ze gaan lunchen dus weet ook niet wat het gaat kosten, maar ik snap het eigenlijk helemaal niet. Mijn oma heeft in het verleden vaker haar verjaardag gevierd met een etentje en toen waren de kleinkinderen wel altijd uitgenodigd. Ik kan inderdaad ook niet in haar portemonnee kijken maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een paar 100 euro extra haar ontzettend raakt. Ik vraag me daarom ook wel af of het financiële plaatje de enige reden is want dat kan ik me moeilijk voorstellen. Maar dat maakt wel dat ik het des te meer persoonlijk opvat.

[ Bericht 0% gewijzigd door mcvdp op 05-08-2022 10:30:43 ]
pi_205554793
quote:
17s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:21 schreef Speedfight het volgende:
Jij kan toch gewoon een taartje eten bij haar?
Of aanbieden dat jullie voor jezelf betalen?

Dit is puur financieel, kan je haar niet kwalijk nemen denk ik.
Het is niet puur financieel. Ze vreet liever iets dat geld kost dan dat ze haar hele familie ziet.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205554806
Ze vindt 30+ teveel mensen, dus ze kiest een grens en dat doet ze op basis van generatie.

Dat is een prima willekeurige grens en alles wat je je aangevallen voelt, zit bij jezelf.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:32:40 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205554818
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:24 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik weet niet waar ze gaan lunchen dus weet ook niet wat het gaat kosten, maar ik snap het eigenlijk helemaal niet. Mijn oma heeft in het verleden vaker haar verjaardag gevierd met een etentje en toen waren de kleinkinderen wel altijd uitgenodigd. Ik kan inderdaad ook niet in haar portemonnee kijken maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een paar 100 euro extra haar ontzettend raakt. Ik vraag me daarom ook wel af of het financiële plaatje de enige reden is want dat kan ik me moeilijk voorstellen. Maar dat maakt wel dat ik het des te meer persoonlijk opvat.
Dat persoonlijk opvatten als het niét puur een geldkwestie is snap ik wel, maar dan nog is er niets wat je daar aan kunt doen, want deze keuze is nu al gemaakt door je oma. Dus die gedachtengang is er al bij je, dat gaat nu niet weg genomen worden als ze nu ineens zou zeggen 'nee we gaan het toch anders doen' denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205554827
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:28 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het is niet puur financieel. Ze vreet liever iets dat geld kost dan dat ze haar hele familie ziet.
Nounou :')
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_205554864
Wat miss ook wel raar is, is dat haar kinderen, de ouders van de kleinkinderen, niet zeggen te willen bijspringen. Of ze dekken voor oma of ze willen het spul er zelf ook niet bij.

Imo moet dat prima kunnen overigens.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:45:47 #28
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_205554923
Ik snap niet dat je zo emotioneel blijft hangen in dat ze jou of jullie er niet bij wil hebben.
Lijkt meer op dat het niet kan financieel gezien dus ik zou het niet zo persoonlijk opvatten alsof ze jullie maar stom vind en er niet bij wil hebben.

En ik denk ook, een hele simpele oplossing is dat de kleinkinderen het zelf betalen... wat boeit dat beetje geld nou? en dan heb je wel een leuke middag met zijn allen. Maarja zo denk ik dan.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_205554929
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:38 schreef Akathisia het volgende:
Wat miss ook wel raar is, is dat haar kinderen, de ouders van de kleinkinderen, niet zeggen te willen bijspringen. Of ze dekken voor oma of ze willen het spul er zelf ook niet bij.

Imo moet dat prima kunnen overigens.
Ja, ik vind de hele situatie raar, want er zouden genoeg oplossingen zijn waardoor de kleinkinderen er alsnog bij zouden kunnen zijn (zoals ik eerder aangaf bijvoorbeeld niet de aanhang van de kleinkinderen uitnodigen, dat had ik helemaal begrepen).

En verder begrijp ik inderdaad dat het haar keuze is en dat ik daar niets aan kan veranderen. Ik ben ook niet van plan om bij haar op de bank te gaan zitten en haar te overtuigen dat ze ons wel moet uitnodigen. Maar ik zit er wel mee en weet gewoon niet of ik hier nog iets mee moet. Moet ik haar eerlijk zeggen dat ik me hier rot over voel? Of maar gewoon laten zitten?

Want heel eerlijk gezegd ben ik nu sowieso niet van plan om binnenkort weer even bij haar langs te gaan voor de gezelligheid. Misschien kinderachtig, maar waarom zou ik nu moeite doen voor haar terwijl zij haar kleinkinderen niet eens op haar eigen verjaardag wil zien.
pi_205554932
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:45 schreef 2NutZ het volgende:

En ik denk ook, een hele simpele oplossing is dat de kleinkinderen het zelf betalen... wat boeit dat beetje geld nou? en dan heb je wel een leuke middag met zijn allen. Maarja zo denk ik dan.
Hier zou ik ook voor open staan, maar moet ik dat dan zelf gaan aanbieden? Ik ga mezelf niet opdringen en in allemaal bochten wringen als ze zelf niet eens bereid is om na te denken over opties waardoor we er toch bij zouden kunnen zijn.
pi_205554943
Iedereen zit op oma d’r kosten te eten?
Dit, dus.
pi_205554945
Is het niet gewoon dat ze 30 personen qua aantal teveel vindt? Dan zijn de opties voor restaurants veel beperkter en zit je met meerdere tafels waardoor je een groot deel alsnog niet spreekt. Ik zou ook liever een kleiner groepje hebben om mee te eten. Maar tegelijk zou ik wel iets met de andere groep willen doen als jarige. Maar wellicht vindt ze jullie als jongeren een gevaarlijke groep in corona-tijd? Veel ouderen zijn echt nog met (de risico’s van) corona bezig.

Ik denk dat je hier niets mee kunt doen behalve bij je oma aangeven dat je het jammer vindt dat ze haar verjaardag niet met de kleinkinderen viert. Dan is het aan haar om dan jullie evt voor een alternatieve viering uit te nodigen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:51:00 #33
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_205554956
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:47 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Hier zou ik ook voor open staan, maar moet ik dat dan zelf gaan aanbieden? Ik ga mezelf niet opdringen en in allemaal bochten wringen als ze zelf niet eens bereid is om na te denken over opties waardoor we er toch bij zouden kunnen zijn.
Ik zou gewoon een balletje opgooien bij haar...
'Oma is het oké als degene die ook mee willen graag zelf bijdragen?'

Zou het niet zonde zijn dit een principe kwestie te maken en dan dit etentje te missen omdat je je gepasseerd voelt, wat wellicht niet zo is? zoals je al aangaf het kan natuurlijk op die leeftijd een van de laatste etentjes zijn.
Ik zou mijn trots in dezen even opzij zetten eerlijk gezegd.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:51:20 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205554960
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:45 schreef 2NutZ het volgende:
Ik snap niet dat je zo emotioneel blijft hangen in dat ze jou of jullie er niet bij wil hebben.
Lijkt meer op dat het niet kan financieel gezien dus ik zou het niet zo persoonlijk opvatten alsof ze jullie maar stom vind en er niet bij wil hebben.

En ik denk ook, een hele simpele oplossing is dat de kleinkinderen het zelf betalen... wat boeit dat beetje geld nou? en dan heb je wel een leuke middag met zijn allen. Maarja zo denk ik dan.
Ik snap haar gedachtengang wel. Ik snap óók dat TS een beetje emo is.

Als dat beetje geld niet boeit, waarom legt oma dan een rare knip zo van 'die wel en die niet', in plaats van gewoon iedereen uitnodigen. Blijkbaar boeit dat beetje geld dus tóch wel.

Overigens zou ik dat ook niét doen, maar dat kan ik makkelijk zeggen, want mijn oma leeft al lang niet meer, en die deed dit soort dingen niet, en als ze het wel zou doen, dan zou dat geen financiële grond hebben maar een persoonlijke. Dus dan zou ik me in die situatie absoluut niet geroepen voelen om er dan bij te zijn, zelf betalen of niet.

Maar, ik ken de situatie van TS niet, ik weet niet hoe de verhoudingen zijn etc etc, dus dat is lastig. Ik snáp de redenering van TS wel.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:53:06 #35
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_205554980
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik snap haar gedachtengang wel. Ik snap óók dat TS een beetje emo is.

Als dat beetje geld niet boeit, waarom legt oma dan een rare knip zo van 'die wel en die niet', in plaats van gewoon iedereen uitnodigen. Blijkbaar boeit dat beetje geld dus tóch wel.

Overigens zou ik dat ook niét doen, maar dat kan ik makkelijk zeggen, want mijn oma leeft al lang niet meer, en die deed dit soort dingen niet, en als ze het wel zou doen, dan zou dat geen financiële grond hebben maar een persoonlijke. Dus dan zou ik me in die situatie absoluut niet geroepen voelen om er dan bij te zijn, zelf betalen of niet.

Maar, ik ken de situatie van TS niet, ik weet niet hoe de verhoudingen zijn etc etc, dus dat is lastig. Ik snáp de redenering van TS wel.
Ik bedoel met of dat geld boeit meer voor degene die er bij wil zijn. Ik kan mij namelijk voorstellen dat je op 80 jarige leeftijd geen vetpot hebt en honderden euro's even kan aftikken voor eten. Misschien heb ik het mis maar dat is mijn aanname even.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:53:55 #36
5428 crew  miss_sly
pi_205554986
Dat is heel kinderachtig en je maakt nu dat het om jou draait. Het draait om je oma. Zij is jarig en gaat het op deze manier vieren. Wat daar precies de reden voor is, weet je niet. Het kan puur financieel zijn, puur vanwege de drukte, puur omdat ze met de kinderen en (ex)aanhang nog een keer wil samenkomen om over vroeger te praten, puur omdat de niet alle kleinkinderen erbij hoeft en geen verschil daarin wil maken of een combinatie van factoren die we nog niets eens hebben bedacht. Hoe dan ook is zij tot dit besluit gekomen.

Als je inderdaad een goede band hebt met haar, dan wéét je dat het niet is omdat ze jou er niet bij wil hebben en hoef je dit niet persoonlijk op te vatten. Juist dan zou je met een gebakje langs kunnen gaan en gezellig met haar haar verjaardag nog eens vieren. Ga dan na de verjaardagslunch, zodat oma lekker tegen je kan vertellen hoe ze het heeft gehad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:55:53 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205555002
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:53 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Ik bedoel met of dat geld boeit meer voor degene die er bij wil zijn. Ik kan mij namelijk voorstellen dat je op 80 jarige leeftijd geen vetpot hebt en honderden euro's even kan aftikken voor eten. Misschien heb ik het mis maar dat is mijn aanname even.
Tja, maar daar denk ik dan iets anders over, want waarom wil je met alle geweld gaan lunchen als je dat blijkbaar niet voor iedereen kunt betalen, maar dat dan tóch doorzetten, in plaats van zeggen we doen het op een andere manier.

Nee, zij legt de knip bij 'kleinkinderen' en dan mogen de kleinkinderen het 'oplossen' door zelf te betalen? Nee dat zou dan voor mij ook een principe kwestie worden. Dat neemt niet weg dat oma het nog steeds op die manier kan en mag doen, natuurlijk, maar dat betekent ook dat ik mag beslissen dat ik dan niet de portemonnee ga trekken om er toch bij te kunnen zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
  Vis een optie? vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:00:52 #38
70532 loveli
N
pi_205555039
Niet elke oma van 80 krijgt het nog voor elkaar om haar verjaardag te organiseren, top dat jouw oma dat nog zelf kan.

Gewoon met je neven en nichten oma zelf een keer trakteren op lunch, of een high tea.
crap in = crap out
pi_205555045
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:43 schreef mcvdp het volgende:
Mijn oma wordt over ongeveer 2 maanden 80 jaar en gisteren hoorde ik van mijn moeder dat de kleinkinderen (met mij erbij 5 in totaal) niet uitgenodigd zullen worden voor haar verjaardag. Het zal gaan om een lunch buiten de deur, en met alle kleinkinderen + aanhang erbij zou er dan een groep van ongeveer 30 mensen uitgenodigd worden. Dit vindt mijn oma te veel (vanuit financieel oogpunt) en daardoor heeft ze besloten om de kleinkinderen maar helemaal niet uit te nodigen.

Ik ben hier enorm verbaasd over en ik zit er ook best wel mee. Niet zo zeer vanwege het feit dat ik niet mee mag naar het etentje, maar omdat ze het kennelijk niet dusdanig belangrijk vindt dat ik op haar verjaardag kom dat ze daardoor maar kiest om haar kleinkinderen te laten zitten, in plaats van dat ze haar verjaardag bijvoorbeeld in een andere vorm viert (bijvoorbeeld gewoon thuis).

Ik vind het best pijnlijk dat ik (en de andere kleinkinderen natuurlijk ook, maar laat ik het bij mezelf houden) niet welkom ben op haar verjaardag terwijl dit misschien wel de laatste verjaardag is die ze echt gaat vieren. De afgelopen 3 jaar heeft ze niets voor haar verjaardag gedaan (ook vanwege corona uiteraard) maar daarom snap ik de keuze nog minder. Daarnaast heeft mijn oma twee stiefkinderen (die ze bijna nooit ziet) en die zijn wel uitgenodigd met hun partners (terwijl zij op eerdere verjaardagen niet zijn komen opdagen of pas veel later). Ook mijn moeder is uitgenodigd terwijl zij al jaren niet meer m'n oma's schoondochter is (ouders zijn gescheiden).

Ik weet niet zo goed of ik hier iets mee moet en zo ja wat, maar ik zit er wel mee. Iemand advies?
Laat het zitten, stap er over heen en ga op een andere dag, er vlak voor of er vlak na, bij oma langs met een flinke bos bloemen.

Oma krijgt netto zo veel meer aandacht over de week heen dan op één zo'n drukke dag wanneer ze in eens veel aandacht krijgt maar zichzelf toch moet verdelen, bijkomend voordeel is dat jij zelf ook meer aandacht van oma krijgt.

En wanneer alle kleinkinderen er toch onwijs mee zitten, dan kunnen jullie onder elkaar ook wat organiseren en lappen jullie gezamenlijk nog uitje en trakteer je oma op nog een uitje zonder jullie ouders.
pi_205555206
Gelet op wie er wel zijn uitgenodigd klinkt het alsof oma haar verjaardag ook aangrijpt om degenen waar ze niet heel veel contact meer mee heeft eens te zien.

Waarom raakt dit je zo?

Bij mijn grootouders staan alle kleinkinderen zeer hoog in het vaandel, dus als wij niet uitgenodigd zouden worden zou ik erop vertrouwen dat ze daar eigen goede redenen voor hebben.

Ook vreemd dat je het vreemd vindt dat je oma je moeder heeft uitgenodigd. Ik vind het juist mooi dat de opgebouwde familieband (ook geredeneerd vanuit een bloedband is die er nog steeds, omdat ze moeder van oma's kleinkinderen is. Echt onzin dat de liefdesrelatie met je pa leidend zou moeten zijn) niet terzijde is geschoven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stepperoller op 05-08-2022 12:02:22 (typo's) ]
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:21:53 #41
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_205555228
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tja, maar daar denk ik dan iets anders over, want waarom wil je met alle geweld gaan lunchen als je dat blijkbaar niet voor iedereen kunt betalen, maar dat dan tóch doorzetten, in plaats van zeggen we doen het op een andere manier.

Nee, zij legt de knip bij 'kleinkinderen' en dan mogen de kleinkinderen het 'oplossen' door zelf te betalen? Nee dat zou dan voor mij ook een principe kwestie worden. Dat neemt niet weg dat oma het nog steeds op die manier kan en mag doen, natuurlijk, maar dat betekent ook dat ik mag beslissen dat ik dan niet de portemonnee ga trekken om er toch bij te kunnen zijn.
Dat kan, daar verschillen we dan behoorlijk van mening in. Ik vind het helemaal geen rare oplossing van oma om dit zo te doen als dit puur vanwege financiële redenen is.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_205555254
Ik ben jaloers op mensen die dit soort zaken meemaken, als dusdanig heftig ervaren dat ze ermee zitten en een topic over maken. Dan heb je een geweldig leven TS, koester dat.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:27:39 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205555301
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:21 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Dat kan, daar verschillen we dan behoorlijk van mening in. Ik vind het helemaal geen rare oplossing van oma om dit zo te doen als dit puur vanwege financiële redenen is.
Nee de 'oplossing' vanuit financieel oogpunt snap ik helemaal. Immers, je hoeft dan X bedrag niét uit te geven. Het deel dat ik niet snap is dat je dan zegt oke nou dan nodig ik gewoon een deel van mijn familie niet uit.

Maar dat is natuurlijk vanuit mijn eigen familiesituatie waar dit dus nooit een oplossing zou zijn geweest, dus ik vind dit vanuit 'familie' geen oplossing.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:33:44 #44
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_205555361
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee de 'oplossing' vanuit financieel oogpunt snap ik helemaal. Immers, je hoeft dan X bedrag niét uit te geven. Het deel dat ik niet snap is dat je dan zegt oke nou dan nodig ik gewoon een deel van mijn familie niet uit.

Maar dat is natuurlijk vanuit mijn eigen familiesituatie waar dit dus nooit een oplossing zou zijn geweest, dus ik vind dit vanuit 'familie' geen oplossing.
Ik snap hem. Heb zelf alleen wel vaker gehoord dat bijvoorbeeld alleen kinderen werden uitgenodigd dus voor mij is dit helemaal niet raar.
Je hebt ook families met 10 kinderen en dan weer allemaal kleinkinderen etc.
Dan zou je nooit iets kunnen doen met iedereen natuurlijk want dat is als oudere over het algemeen onbetaalbaar.

Ik zelf had het ook anders aangemaakt als oma ( :P ) denk dat ik gewoon zou aangeven dat ik iedereen mee wil maar het niet zelf kan betalen en zou vragen of personen zelf wat bij kunnen dragen. Denk dat een normaal persoon daar geen enkel probleem mee heeft en dan heb je alsnog iedereen samen.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_205555363
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:19 schreef Stepperoller het volgende:
Waarom raakt dit je zo?
Dit raakt me omdat dit gewoon hoe dan ook betekent dat mijn oma het niet belangrijk genoeg vindt om de kleinkinderen uit te nodigen op haar verjaardag.

Ze kiest ervoor om ons niet uit te nodigen, wat ik begrepen heb vanuit financieel oogpunt. Maar zoals ik eerder aangaf heeft mijn oma vaker etentjes gegeven voor haar verjaardag en toen waren we er wel bij, dus ik heb het idee dat het financiële niet eens zo'n issue is maar dat dit een beetje als excuus wordt gebruikt, en dat ze het eigenlijk wel best vindt als de kleinkinderen niet komen, op haar 80e verjaardag nota bene. En als het echt puur een financieel ding zou zijn dat ze dan liever alsnog gaat lunchen buiten de deur dan haar verjaardag goedkoper vieren zodat de kleinkinderen wel kunnen komen. Als ze nou 20 kleinkinderen had gehad had ik het begrepen, maar we zijn maar met 5.

Ik voel me gewoon buitengesloten. Alsof de kleinkinderen (allemaal 20+) nog een stel basisschoolkinderen zijn die niet met de grote mensen mee mogen eten voor de verjaardag van oma. Ik vind dat raar, helemaal omdat ik mijn oma regelmatig zie. En als je dan toch de groep wil verkleinen, nodig dan lekker de mensen niet uit die je toch nooit ziet. Ik snap echt niet dat je liever je stiefkinderen uitnodigt dan je kleinkinderen, zeker als je stiefkinderen op voorgaande verjaardagen niet kwamen opdagen of pas uren later dan de afgesproken tijd (want dat is gebeurd).
pi_205555373
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:23 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik ben jaloers op mensen die dit soort zaken meemaken, als dusdanig heftig ervaren dat ze ermee zitten en een topic over maken. Dan heb je een geweldig leven TS, koester dat.
Zo kun je nog wel tig duizend topics hier afdoen als onbelangrijk
  Vis een optie? vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:39:23 #47
70532 loveli
N
pi_205555408
Wanneer heeft oma voor 't laatst buiten de deur gegeten?
crap in = crap out
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:40:12 #48
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205555415
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:39 schreef loveli het volgende:
Wanneer heeft oma voor 't laatst buiten de deur gegeten?
Wat een dubbelzinnige opmerking ook weer. :P
soooo, da's mooi!
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:47:43 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205555483
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:33 schreef 2NutZ het volgende:

[..]
Ik snap hem. Heb zelf alleen wel vaker gehoord dat bijvoorbeeld alleen kinderen werden uitgenodigd dus voor mij is dit helemaal niet raar.
Je hebt ook families met 10 kinderen en dan weer allemaal kleinkinderen etc.
Dan zou je nooit iets kunnen doen met iedereen natuurlijk want dat is als oudere over het algemeen onbetaalbaar.

Ik zelf had het ook anders aangemaakt als oma ( :P ) denk dat ik gewoon zou aangeven dat ik iedereen mee wil maar het niet zelf kan betalen en zou vragen of personen zelf wat bij kunnen dragen. Denk dat een normaal persoon daar geen enkel probleem mee heeft en dan heb je alsnog iedereen samen.
Maar dít is héél wat anders dan wat de oma van TS lijkt te doen (of TS beschrijft het verkeerd).

Als oma in de groep zou gooien van goh, ik zou heel graag voor mijn X'te verjaardag met de hele familie gaan eten, maar ik krijg dat financieel niet rond, zouden jullie er voor open staan om bv zelf een kleine bijdrage daar aan te leveren, dan komt dat (voor mij in ieder geval) héél anders aan dan gewoon koud die knip te leggen en een specifiek deel gewoon niet uit te nodigen.

Want als oma het vooraf bespreekbaar had gemaakt, dan denk ik dat niemand daar onwelwillend tegenover had gestaan.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:52:36 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205555537
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:33 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Dit raakt me omdat dit gewoon hoe dan ook betekent dat mijn oma het niet belangrijk genoeg vindt om de kleinkinderen uit te nodigen op haar verjaardag.

Ze kiest ervoor om ons niet uit te nodigen, wat ik begrepen heb vanuit financieel oogpunt. Maar zoals ik eerder aangaf heeft mijn oma vaker etentjes gegeven voor haar verjaardag en toen waren we er wel bij, dus ik heb het idee dat het financiële niet eens zo'n issue is maar dat dit een beetje als excuus wordt gebruikt, en dat ze het eigenlijk wel best vindt als de kleinkinderen niet komen, op haar 80e verjaardag nota bene. En als het echt puur een financieel ding zou zijn dat ze dan liever alsnog gaat lunchen buiten de deur dan haar verjaardag goedkoper vieren zodat de kleinkinderen wel kunnen komen. Als ze nou 20 kleinkinderen had gehad had ik het begrepen, maar we zijn maar met 5.

Ik voel me gewoon buitengesloten. Alsof de kleinkinderen (allemaal 20+) nog een stel basisschoolkinderen zijn die niet met de grote mensen mee mogen eten voor de verjaardag van oma. Ik vind dat raar, helemaal omdat ik mijn oma regelmatig zie. En als je dan toch de groep wil verkleinen, nodig dan lekker de mensen niet uit die je toch nooit ziet. Ik snap echt niet dat je liever je stiefkinderen uitnodigt dan je kleinkinderen, zeker als je stiefkinderen op voorgaande verjaardagen niet kwamen opdagen of pas uren later dan de afgesproken tijd (want dat is gebeurd).
Ik kan er de vinger nog niet helemaal op leggen, maar die laatste alinea vind ik erg vervelend over komen, want nu wil jij voor oma gaan bepalen wie oma dan niét moet uitnodigen. Want het is blijkbaar prima dát er mensen niet worden uitgenodigd, zolang jij dat maar niet bent, om vervolgens ook nog even je eigen onderbuikgevoeletje aangaande de stiefkinderen te ventileren.

Dit gaat dus niet om 'ik vind het niet kunnen dat je een deel van de familie niet uitnodigt', dit gaat er omdat JIJ niet wordt uitgenodigd en áls er dan iemand niet wordt uitgenodigd, waarom dan niet mensen waar jij zelf geen hoge pet van op hebt. Maar stel dat oma geen hoge pet van jou op zou hebben, wat je nu al zo ziet, dan is dat een probleem.

Dat is hypocriet. Met die laatste alinea ben je mijn sympathie wel kwijt geraakt.
Breitling - Instruments for Professionals
  Vis een optie? vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:58:29 #51
70532 loveli
N
pi_205555583
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:15 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik dacht altijd dat die best goed was. Ik ga regelmatig bij haar langs, kan altijd leuk met haar kletsen, ook wel eens samen op stap geweest, ging er als kind regelmatig eten of logeren. Ook daarom vind ik het dus best pijnlijk dat ik niet welkom ben.
Misschien denkt oma dat jullie band goed genoeg is dat een lunch met alleen een oudere generatie dan de jouwe daar niets aan verandert.
crap in = crap out
  Vis een optie? vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:59:39 #52
70532 loveli
N
pi_205555593
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:46 schreef mcvdp het volgende:
Misschien kinderachtig, maar waarom zou ik nu moeite doen voor haar terwijl zij haar kleinkinderen niet eens op haar eigen verjaardag wil zien.
Heel kinderachtig.
crap in = crap out
pi_205555701
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:33 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Dit raakt me omdat dit gewoon hoe dan ook betekent dat mijn oma het niet belangrijk genoeg vindt om de kleinkinderen uit te nodigen op haar verjaardag.
Dat is gebaseerd op jouw persoonlijke standpunt dat je een verjaardag altijd met de belangrijkste personen in je leven moet vieren als je hem viert.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:33 schreef mcvdp het volgende:
Ze kiest ervoor om ons niet uit te nodigen, wat ik begrepen heb vanuit financieel oogpunt. Maar zoals ik eerder aangaf heeft mijn oma vaker etentjes gegeven voor haar verjaardag en toen waren we er wel bij, dus ik heb het idee dat het financiële niet eens zo'n issue is maar dat dit een beetje als excuus wordt gebruikt, en dat ze het eigenlijk wel best vindt als de kleinkinderen niet komen, op haar 80e verjaardag nota bene. En als het echt puur een financieel ding zou zijn dat ze dan liever alsnog gaat lunchen buiten de deur dan haar verjaardag goedkoper vieren zodat de kleinkinderen wel kunnen komen. Als ze nou 20 kleinkinderen had gehad had ik het begrepen, maar we zijn maar met 5.
Dus vanwege jouw persoonlijke standpunt over hoe je een verjaardag moet vieren geloof je niet dat het een financiële afweging was. Oma mag daar blijkbaar ook niet haar eigen opvattingen over op na houden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:33 schreef mcvdp het volgende:
Ik voel me gewoon buitengesloten. Alsof de kleinkinderen (allemaal 20+) nog een stel basisschoolkinderen zijn die niet met de grote mensen mee mogen eten voor de verjaardag van oma. Ik vind dat raar, helemaal omdat ik mijn oma regelmatig zie. En als je dan toch de groep wil verkleinen, nodig dan lekker de mensen niet uit die je toch nooit ziet. Ik snap echt niet dat je liever je stiefkinderen uitnodigt dan je kleinkinderen, zeker als je stiefkinderen op voorgaande verjaardagen niet kwamen opdagen of pas uren later dan de afgesproken tijd (want dat is gebeurd).
Juist omdat jij je oma regelmatig ziet hoeft ze geen verjaardag met chique lunch aan te grijpen om toch nog een keer contact te hebben itt de personen waarmee ze buiten deze gelegenheid om geen contact heeft.

Ik vind het klinken alsof er sprake is van oud zeer, dat maakt dat je je buitengesloten voelt en dat je in dit uitnodigingsbeleid een soort bevestiging ziet en daar verzin je dan een verhaal omheen zodat je eigen theorie klopt.

Ik denk echt dat je de reden waardoor je je nu zo voelt bij jezelf moet zoeken en niet bij je oma.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_205555721
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:52 schreef CoolGuy het volgende:
Ik kan er de vinger nog niet helemaal op leggen, maar die laatste alinea vind ik erg vervelend over komen, want nu wil jij voor oma gaan bepalen wie oma dan niét moet uitnodigen. Want het is blijkbaar prima dát er mensen niet worden uitgenodigd, zolang jij dat maar niet bent, om vervolgens ook nog even je eigen onderbuikgevoeletje aangaande de stiefkinderen te ventileren.

Dit gaat dus niet om 'ik vind het niet kunnen dat je een deel van de familie niet uitnodigt', dit gaat er omdat JIJ niet wordt uitgenodigd en áls er dan iemand niet wordt uitgenodigd, waarom dan niet mensen waar jij zelf geen hoge pet van op hebt. Maar stel dat oma geen hoge pet van jou op zou hebben, wat je nu al zo ziet, dan is dat een probleem.

Dat is hypocriet. Met die laatste alinea ben je mijn sympathie wel kwijt geraakt.
Ik snap gewoon niet dat als er dan toch mensen niet uitgenodigd moeten worden dat ze er dan voor kiest om de kleinkinderen maar niet uit te nodigen. Terwijl er dan wel mensen uitgenodigd worden die ze nooit ziet en op voorgaande verjaardagen niet zijn komen opdagen of veel later (en waarover ze meermaals onder andere bij mij heeft geklaagd). Mag ze uiteraard zelf weten, maar ik begrijp dat gewoon niet.

Ik vind het samenvattend gewoon heel raar dat, in een situatie waarin ze ervoor gekozen heeft om mensen niet uit te nodigen, dit dan de kleinkinderen moeten zijn. Lijkt me toch dat kleinkinderen juist degenen zijn waarmee je je verjaardag wil vieren. Maar blijkbaar dus niet, en dat vind ik pijnlijk.
pi_205555750
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:08 schreef Stepperoller het volgende:
Juist omdat jij je oma regelmatig ziet hoeft ze geen verjaardag met chique lunch aan te grijpen om toch nog een keer contact te hebben itt de personen waarmee ze buiten deze gelegenheid om geen contact heeft.
Dan zou ze andere familie die ze regelmatig ziet ook niet hoeven uitnodigen en dat doet ze wel. Overigens ben ik niet de enige die het een rare situatie vindt. Dus misschien dat ik het me te veel aantrek, maar het is niet gek dat ik hier een vervelend gevoel bij heb.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:18:53 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205555809
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:10 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik snap gewoon niet dat als er dan toch mensen niet uitgenodigd moeten worden dat ze er dan voor kiest om de kleinkinderen maar niet uit te nodigen. Terwijl er dan wel mensen uitgenodigd worden die ze nooit ziet en op voorgaande verjaardagen niet zijn komen opdagen of veel later (en waarover ze meermaals onder andere bij mij heeft geklaagd). Mag ze uiteraard zelf weten, maar ik begrijp dat gewoon niet.

Ik vind het samenvattend gewoon heel raar dat, in een situatie waarin ze ervoor gekozen heeft om mensen niet uit te nodigen, dit dan de kleinkinderen moeten zijn. Lijkt me toch dat kleinkinderen juist degenen zijn waarmee je je verjaardag wil vieren. Maar blijkbaar dus niet, en dat vind ik pijnlijk.
Dat kan dat je dat niet begrijpt. Maar de realiteit is dat ze doet wat ze doet. Dat is haar goed recht. Jij hoeft het daar niet mee eens te zijn, dat verandert de realiteit echter niet.

Dat jij vervolgens gaat bepalen hoe en wat dan (niet) uitgenodigd zou moeten worden is op basis van jouw onderbuikgevoel. Dat is allemaal leuk, maar jouw oma ziet dat anders. Overigens, als ze al eerder etentjes heeft gegeven waar wél iedereen bij was, dan lijkt het 'financiele' eerder een excuus dan de echte reden, en misschien zou je dan de reden voor waarom jij (want het gaat je om jou, niet om de andere kleinkinderen) niet bent uitgenodigd bij jezelf moeten zoeken.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:19:10 #57
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205555813
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:13 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Dan zou ze andere familie die ze regelmatig ziet ook niet hoeven uitnodigen en dat doet ze wel. Overigens ben ik niet de enige die het een rare situatie vindt. Dus misschien dat ik het me te veel aantrek, maar het is niet gek dat ik hier een vervelend gevoel bij heb.
En wie vindt dat dan nog meer?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205555825
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:47 schreef einzeinz het volgende:
Praat er over met je oma
Dit.
pi_205555964
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:18 schreef CoolGuy het volgende:
Overigens, als ze al eerder etentjes heeft gegeven waar wél iedereen bij was, dan lijkt het 'financiele' eerder een excuus dan de echte reden, en misschien zou je dan de reden voor waarom jij (want het gaat je om jou, niet om de andere kleinkinderen) niet bent uitgenodigd bij jezelf moeten zoeken.
En dat is precies waarom ik er dus zo mee zit. Ik krijg het gevoel alsof ze mij (en de andere kleinkinderen, maar ik spreek nu puur vanuit mezelf want ik weet niet hoe de anderen hierover denken) niet belangrijk genoeg vindt om uit te nodigen op haar verjaardag. Alsof het iets persoonlijks is, ze niet genoeg om ons (en mij dus) geeft om ons gewoon uit te nodigen. En ik vind dat pijnlijk, want ik geef wel heel veel om mijn oma.

Mijn opa was een tijd geleden ook jarig en die nodigde de kleinkinderen ook niet uit. Dat begreep ik wel, want met opa hebben de kleinkinderen niet zoveel contact en hij nodigde sowieso maar een heel klein groepje mensen uit. Maar mijn oma zie ik regelmatig en de meeste van de andere kleinkinderen ook. Die komen regelmatig langs, helpen haar met van alles en nog wat, zien haar als ze bij onze ouders thuis komt. En wij worden dan alle 5 niet uitgenodigd, alsof we er ineens niet meer bij horen.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:39:54 #60
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205555991
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:36 schreef mcvdp het volgende:

[..]
En dat is precies waarom ik er dus zo mee zit. Ik krijg het gevoel alsof ze mij (en de andere kleinkinderen, maar ik spreek nu puur vanuit mezelf want ik weet niet hoe de anderen hierover denken) niet belangrijk genoeg vindt om uit te nodigen op haar verjaardag. Alsof het iets persoonlijks is, ze niet genoeg om ons (en mij dus) geeft om ons gewoon uit te nodigen. En ik vind dat pijnlijk, want ik geef wel heel veel om mijn oma.

Mijn opa was een tijd geleden ook jarig en die nodigde de kleinkinderen ook niet uit. Dat begreep ik wel, want met opa hebben de kleinkinderen niet zoveel contact en hij nodigde sowieso maar een heel klein groepje mensen uit. Maar mijn oma zie ik regelmatig en de meeste van de andere kleinkinderen ook. Die komen regelmatig langs, helpen haar met van alles en nog wat, zien haar als ze bij onze ouders thuis komt. En wij worden dan alle 5 niet uitgenodigd, alsof we er ineens niet meer bij horen.
Je bent vanalles aan het invullen. Leuk dat jullie haar helpen blablabla. Dat is allemaal om gewicht in de schaal te gooien waarom het toch heel raar is dat jullie niet worden uitgenodigd. Je kunt redenen aanvoeren tot morgenvroeg, maar dat verandert niet dat jullie alsnog niet zijn uitgenodigd.

Daar is een reden voor. De reden lijkt dus niet financieel te zijn volgens de informatie die je zelf geeft.

Dan kun je het hele topic vol lullen, maar wij gaan niet weten wat de reden wél is, óf er een andere reden is, etc etc. Dan zul je met je oma moeten gaan praten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205556004
Nou het zou wel heel toevallig zijn als ze ineens al haar kleinkinderen niet meer mag. Ik denk dat dit een gevalletje tunnelvisie is.

Heb je het al eens met je vader besproken? Die kan dat misschien wat makkelijker ter sprake brengen bij je oma, meer uit nieuwsgierigheid zeg maar
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:44:37 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205556028
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:36 schreef mcvdp het volgende:

[..]
En dat is precies waarom ik er dus zo mee zit. Ik krijg het gevoel alsof ze mij (en de andere kleinkinderen, maar ik spreek nu puur vanuit mezelf want ik weet niet hoe de anderen hierover denken) niet belangrijk genoeg vindt om uit te nodigen op haar verjaardag. Alsof het iets persoonlijks is, ze niet genoeg om ons (en mij dus) geeft om ons gewoon uit te nodigen. En ik vind dat pijnlijk, want ik geef wel heel veel om mijn oma.

Mijn opa was een tijd geleden ook jarig en die nodigde de kleinkinderen ook niet uit. Dat begreep ik wel, want met opa hebben de kleinkinderen niet zoveel contact en hij nodigde sowieso maar een heel klein groepje mensen uit. Maar mijn oma zie ik regelmatig en de meeste van de andere kleinkinderen ook. Die komen regelmatig langs, helpen haar met van alles en nog wat, zien haar als ze bij onze ouders thuis komt. En wij worden dan alle 5 niet uitgenodigd, alsof we er ineens niet meer bij horen.
Je moet echt je best doen om niet in dit gevoel te blijven hangen. Je maakt het op deze manier echt veel te groot. Er kunnen allerlei redenen zijn dat je oma hier voor heeft gekozen (misschien wel op aanraden van iemand), maar jij kunt nu alleen maar denken ‘ze vindt me niet belangrijk genoeg’.

Ze vindt je wel belangrijk, dat blijkt wel uit je andere posts.

Je zou ook kunnen achterhalen waarom ze hiervoor heeft gekozen. Vraag je vader, of een zus van je vader, bijvoorbeeld, een beetje terloops. Of breng het naderhand eens ter sprake bij je oma. Gewoon van ‘ik vond dat wel jammer’. Sta open voor een verklaring, ga niet direct verwijten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205556047
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 10:46 schreef mcvdp het volgende:
Want heel eerlijk gezegd ben ik nu sowieso niet van plan om binnenkort weer even bij haar langs te gaan voor de gezelligheid. Misschien kinderachtig, maar waarom zou ik nu moeite doen voor haar terwijl zij haar kleinkinderen niet eens op haar eigen verjaardag wil zien.
Oma wil vanuit financieel oogpunt niet iedereen trakteren en je wil daarom niet meer bij haar langs gaan. Lees eens even goed wat je zelf zegt.
Je kan er van alles omheen vertellen over hoe geraakt je erdoor bent, maar in principe zeg je gewoon dat je haar wil laten vallen omdat ze om financiële redenen prioriteiten moet stellen. Waardeloos.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:48:19 #64
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205556058
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:46 schreef PJR het volgende:

[..]
Oma wil vanuit financieel oogpunt niet iedereen trakteren en je wil daarom niet meer bij haar langs gaan. Lees eens even goed wat je zelf zegt.
Je kan er van alles omheen vertellen over hoe geraakt je erdoor bent, maar in principe zeg je gewoon dat je haar wil laten vallen omdat ze om financiële redenen prioriteiten moet stellen. Waardeloos.
Nahh, ze wil oma laten vallen omdat ze invult voor oma dat oma's keuzes eigenlijk anders zouden moeten zijn.

Overigens, TS, deze manier van drama opzoeken lijkt wel een beetje een rode draad te zijn voor jou. Ik denk dat dat belangrijker is om mee te dealen dan de kwestie 'oma's verjaardag'.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:10:17 #65
189961 ex
aperture science
pi_205556210
Lekker toch, ben je in 1x van al je verplichtingen af en krijg je weer (meer) tijd voor jezelf. Als zo'n direct familie lid mij niet uitnodigde voor een verjaardag zou ik er nooit meer moeite in steken.. Moving on.
The cake is a lie!
pi_205556440
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:48 schreef CoolGuy het volgende:
Overigens, TS, deze manier van drama opzoeken lijkt wel een beetje een rode draad te zijn voor jou. Ik denk dat dat belangrijker is om mee te dealen dan de kwestie 'oma's verjaardag'.
Ja, andere mensen zouden misschien hun schouders ophalen en het binnen een minuut weer vergeten zijn. Maar ik krijg hier een rotgevoel van. En de reden dat ik dit topic geopend heb was dat ik niet zo goed wist of ik iets met dit gevoel moest doen en zo ja wat. Heeft niks te maken met drama opzoeken.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:34:01 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205556457
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:32 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ja, andere mensen zouden misschien hun schouders ophalen en het binnen een minuut weer vergeten zijn. Maar ik krijg hier een rotgevoel van. En de reden dat ik dit topic geopend heb was dat ik niet zo goed wist of ik iets met dit gevoel moest doen en zo ja wat. Heeft niks te maken met drama opzoeken.
En weet je nu wel of beter wat je ermee moet?
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:34:52 #68
70532 loveli
N
pi_205556473
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En weet je nu wel of beter wat je ermee moet?
Oma cancelen.
crap in = crap out
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:35:00 #69
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205556475
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:32 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ja, andere mensen zouden misschien hun schouders ophalen en het binnen een minuut weer vergeten zijn. Maar ik krijg hier een rotgevoel van. En de reden dat ik dit topic geopend heb was dat ik niet zo goed wist of ik iets met dit gevoel moest doen en zo ja wat. Heeft niks te maken met drama opzoeken.
Jawel, want JOUW gevoelens over stief-familie als leidraad nemen over de (in)correctheid van oma's beslissingen slaat nergens op, en is absoluut drama opzoeken.

Maar goed, dan is het geen drama opzoeken. Mijn probleem is het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 05-08-2022 13:41:26 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205556483
Nogmaals (en waarom reageer je hier niet op?) bespreek dit met je oma. Wel op een nette manier zodat je haar feestje niet verpest. Lukt dat niet, doe je het erna. Lucht je hart.

Dat is zinvoller dan hier een topic over te openen.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:36:58 #71
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_205556500
Op zo'n suf 'omdenken' tegeltje zou nu staan dat het mooi is dat oma het suffe etentje alleen met de kids doet zodat die niet in de weg lopen bij wat jij voor d'r in petto hebt.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:40:04 #72
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_205556527
'Hey oma! waarom zijn wij eigenlijk niet uitgenodigd? :) '
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:41:00 #73
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_205556538
Het is gevaarlijk om het op jezelf te gaan betrekken.

Het valt te begrijpen dat oma kiest voor haar eigen kinderen + aanhang. En niet voor de generatie daarna. Dat is nog een duidelijke grens. Mocht ze selectief gaan shoppen door te bepalen dat kind A wel mag komen en kind B niet waardoor kleinkind C wel kan komen, dan krijg je geheid ook gezeik. Dan vraagt kind B wellicht ook af waarom hij/zij niet uitgenodigd is. Kortom, het is nooit goed.

Je moet er niet te zwaar aan tillen. Je oma is 80. Het is haar verjaardag. Zij bepaalt wie ze graag op haar verjaardag wil hebben. Of het vanwege financiele redenen of fysieke redenen of wat dan ook is niet relevant. Je kan prima een dagje eerder of daarna op bezoek gaan om een taartje te eten.

Edit: Oh ja, mocht het om financiele redenen zijn kan ik me ook voorstellen dat ze niet vraagt voor een eigen bijdrage. Straks krijg je iemand die het niet kan betalen dan is dat ook weer zo lullig.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:49:39 #74
441859 crew  Lenny77
pi_205556623
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:32 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ja, andere mensen zouden misschien hun schouders ophalen en het binnen een minuut weer vergeten zijn. Maar ik krijg hier een rotgevoel van. En de reden dat ik dit topic geopend heb was dat ik niet zo goed wist of ik iets met dit gevoel moest doen en zo ja wat. Heeft niks te maken met drama opzoeken.
Het gaat niet eens over het je rot voelen hierover (rot vind ik ook al een zware emotie, beetje verdrietig tot daar aan toe). En dat anderen hun schouders zouden optrekken. Nee hoor, ik denk dat dit menig persoon wel een beetje zou raken.
Maar het gaat meer om jouw reacties. Je bent kwaad, wil niet meer langsgaan, noemt haar onrechtstreeks ondankbaar want jullie hebben zoveel voor haar gedaan, stiefkinderen gaan voor,...
DAT is drama.
De rest zijn normale emoties.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_205556634
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:32 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ja, andere mensen zouden misschien hun schouders ophalen en het binnen een minuut weer vergeten zijn. Maar ik krijg hier een rotgevoel van. En de reden dat ik dit topic geopend heb was dat ik niet zo goed wist of ik iets met dit gevoel moest doen en zo ja wat. Heeft niks te maken met drama opzoeken.
FYI: ook als het je raakt kun je het bij jezelf houden in plaats van gelijk allerlei vijandige theorieën te verzinnen over hoe je oma je buitensluit en daar kinderachtige acties aan willen verbinden.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_205556641
Ik hoop voor oma dat de rest van de kleinkinderen niet zulke aanstellerige jankerds zijn
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:52:10 #77
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205556645
Gewoon sms/videobericht / postkaart (afhankelijk van hoe technisch ze is) sturen en feliciteren

wil je echt je halve dag verspillen aan een... kringverjaardag :')
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_205556814
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:49 schreef Lenny77 het volgende:
Het gaat niet eens over het je rot voelen hierover (rot vind ik ook al een zware emotie, beetje verdrietig tot daar aan toe). En dat anderen hun schouders zouden optrekken. Nee hoor, ik denk dat dit menig persoon wel een beetje zou raken.
Maar het gaat meer om jouw reacties. Je bent kwaad, wil niet meer langsgaan, noemt haar onrechtstreeks ondankbaar want jullie hebben zoveel voor haar gedaan, stiefkinderen gaan voor,...
DAT is drama.
De rest zijn normale emoties.
Ik denk dat dit ook reacties zijn die menig persoon zou geven in zo'n situatie, en dat die zich ook bepaalde dingen gaan afvragen, en zich gaan afvragen hoe terecht het dan is dat sommigen wel worden uitgenodigd.

Verder zeg ik niet dat ik mijn oma nooit meer wil zien. Ik heb alleen op dit moment geen zin om komend weekend daar op de koffie te gaan, bij wijze van spreken.

Want het feit blijft toch dat als ze het belangrijk had gevonden om haar kleinkinderen op haar verjaardag te zien, dat ze dan of een andere invulling aan de verjaardag had gegeven of toch bereid was om meer te betalen (of een andere oplossing waardoor het wel had gekund, bijvoorbeeld vragen om een bijdrage). En dat is niet gebeurd, en dat raakt mij.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:06:54 #79
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_205556844
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 14:04 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik denk dat dit ook reacties zijn die menig persoon zou geven in zo'n situatie, en dat die zich ook bepaalde dingen gaan afvragen, en zich gaan afvragen hoe terecht het dan is dat sommigen wel worden uitgenodigd.

Verder zeg ik niet dat ik mijn oma nooit meer wil zien. Ik heb alleen op dit moment geen zin om komend weekend daar op de koffie te gaan, bij wijze van spreken.

Want het feit blijft toch dat als ze het belangrijk had gevonden om haar kleinkinderen op haar verjaardag te zien, dat ze dan of een andere invulling aan de verjaardag had gegeven of toch bereid was om meer te betalen (of een andere oplossing waardoor het wel had gekund, bijvoorbeeld vragen om een bijdrage). En dat is niet gebeurd, en dat raakt mij.
Maar het is je oma 80e verjaardag. Een speciale leeftijd. Dat verdient ook een speciale verjaardag. Volgend jaar op haar 81e verjaardag zal het wel thuis in een kring gebakje eten...
pi_205556888
Als je zo graag de verjaardag van je oma wilt vieren, dan zou je initiatief kunnen tonen en bijvoorbeeld alleen of met alle kleinkinderen jullie oma mee uit eten kunnen nemen.

Ik heb alleen de indruk dat dit geen optie is en dat is toch wel opvallend gezien de motieven die je opgeeft

Buiten het feit dat het veel geld gaat kosten om 30 mensen uit eten te nemen ipv 20, heeft de jarige er geen ruk aan want meer dan 6 mensen kan je toch niet spreken.

[ Bericht 21% gewijzigd door opgebaarde op 05-08-2022 14:19:58 ]
  roze vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:28:54 #81
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_205556981
Geen verplichte familiefeestjes. _O_ Beter kan je het niet krijgen.
Your beauty never ever scared me.
  Vis een optie? vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:30:33 #82
70532 loveli
N
pi_205556990
Ik zou me preventief in m'n graf omdraaien voor ik geld vroeg om m'n verjaardag met meer mensen te vieren.
crap in = crap out
pi_205557203
Heerlijk! Ik zou gelijk zeggen; oma doen we dat voortaan zo! Mij zegen heb je :)
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:48:55 #84
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205557597
Is het 100% zeker dat oma niet nog iets anders doet? Of dat jullie niet gewoon welkom zijn op haar verjaardag of dat weekend of iets?
Als in. ze doet een etentje met kinderen en de rest is gewoon een normale verjaardag als altijd waar ook kleinkinderen mogen komen?
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:49:56 #85
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205557602
snap zelf wel dat oma niet alle financiele middelen zal hebben / het te duur vind als ook kinderen + aanhang ervan mee gaat.

Ze wil het wss juist knus en intiem met haar eigen kinderen (+ aanhang) doen. Heeft ook iets moois natuurlijk.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:51:09 #86
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_205557614
Ik vind als je niet genoeg geld hebt om iedereen uit te nodigen, het een logische grens om een generatie niet uit te nodigen. Als je specifiek mensen niet uit gaat nodigen, dan levert dat gezeik op.
Snap ook wel dat je op je 80ste verjaardag iets anders wil dan een gezellige kringverjaardag thuis (passen er bij jullie thuis 30 mensen in een kring? :o)
En eigen bijdrage vragen is misschien voor oudere generaties niet zo gewoon? Sowieso als ik zelf weinig geld te besteden heb, wil ik anderen (waar je de financiële situatie niet van weet) ook niet opzadelen met een rekening voor mijn verjaardag.
En als geld niet de reden is, maar oma bv haar verjaardag gebruikt in een poging het contact met haar eigen kinderen te verbeteren, is het ook logisch dat de kleinkinderen niet uitgenodigd zijn, hoe groter het gezelschap, hoe groter ook het risico dat ze de kinderen alsnog niet spreekt.

Misschien denkt ze juist wel daar haar band met haar kleinkinderen goed genoeg is om ze niet uit te nodigen voor haar verjaardag.

Wat de reden ook is, ik zou er zelf niet te zwaar aan tillen en anders het sowieso pas na de verjaardag bespreken, ik zou niet willen dat oma door mijn gezeur haar verjaardag op een manier viert die ze zelf niet voor ogen had.
Woorden zijn een zeldzaam iets
Wie teveel zegt
Zegt niets 🎶
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:51:14 #87
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205557616
Lees net dat je moeder bv nog wel uitgenodig is enzo. Misschien wil ze wel een hartig woordje met de mensen spreken en laatste wijsheden voor het sterven.
Daar zijn kleinkinderen niet geschikt bij.
pi_205557948
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 15:51 schreef Cue_ het volgende:
Lees net dat je moeder bv nog wel uitgenodig is enzo. Misschien wil ze wel een hartig woordje met de mensen spreken en laatste wijsheden voor het sterven.
Daar zijn kleinkinderen niet geschikt bij.
TS kan precies weten waarom de kleinkinderen niet zijn uitgenodigd. Het enige wat ze moet doen is haar mond opentrekken tegen haar oma. Maar in plaats daarvan gaat ze in een hoekje zitten kniezen en malen, malen en nog eens malen totdat dit een ontzettend groot ding voor haar is geworden.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:25:19 #89
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_205558365
Als je oprecht van je oma hield dan zou je het haar gunnen dat ze haar verjaardag op haar eigen manier viert, ook al voel JIJ je daardoor buitengesloten en gekwetst.
Zeker weten dat het niet haar bedoeling was om haar kleinkinderen te kwetsen.
Er boos om zijn en haar een tijdje niet willen opzoeken om die reden komt op mij erg kleinzielig over. Weet je zeker dat je oma dat verdiend ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_205558446
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:43 schreef mcvdp het volgende:
Mijn oma wordt over ongeveer 2 maanden 80 jaar en gisteren hoorde ik van mijn moeder dat de kleinkinderen (met mij erbij 5 in totaal) niet uitgenodigd zullen worden voor haar verjaardag. Het zal gaan om een lunch buiten de deur, en met alle kleinkinderen + aanhang erbij zou er dan een groep van ongeveer 30 mensen uitgenodigd worden. Dit vindt mijn oma te veel (vanuit financieel oogpunt) en daardoor heeft ze besloten om de kleinkinderen maar helemaal niet uit te nodigen.

Ik ben hier enorm verbaasd over en ik zit er ook best wel mee. Niet zo zeer vanwege het feit dat ik niet mee mag naar het etentje, maar omdat ze het kennelijk niet dusdanig belangrijk vindt dat ik op haar verjaardag kom dat ze daardoor maar kiest om haar kleinkinderen te laten zitten, in plaats van dat ze haar verjaardag bijvoorbeeld in een andere vorm viert (bijvoorbeeld gewoon thuis).

Ik vind het best pijnlijk dat ik (en de andere kleinkinderen natuurlijk ook, maar laat ik het bij mezelf houden) niet welkom ben op haar verjaardag terwijl dit misschien wel de laatste verjaardag is die ze echt gaat vieren. De afgelopen 3 jaar heeft ze niets voor haar verjaardag gedaan (ook vanwege corona uiteraard) maar daarom snap ik de keuze nog minder. Daarnaast heeft mijn oma twee stiefkinderen (die ze bijna nooit ziet) en die zijn wel uitgenodigd met hun partners (terwijl zij op eerdere verjaardagen niet zijn komen opdagen of pas veel later). Ook mijn moeder is uitgenodigd terwijl zij al jaren niet meer m'n oma's schoondochter is (ouders zijn gescheiden).

Ik weet niet zo goed of ik hier iets mee moet en zo ja wat, maar ik zit er wel mee. Iemand advies?
Is haar keuze

Je kan ook voorstellen dat jij alle kosten op je neemt en als 30 laat komen
pi_205558596
Lijkt steeds meer op een gevalletje ‘je favoriete rotgevoel’, waarbij de casus “oma’s verjaardag” vooral ter bevestiging van een bepaalde structurele gekrenktheid dient, in plaats van dat de situatie op zichzelf beoordeeld wordt.

Disclaimer: de tekst is bij vlagen, vooral het begin, wat zweverig, maar het idee wordt wel duidelijk denk ik: https://www.odendaaladvies.nl/je-favoriete-rotgevoel/
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:13:10 #92
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205559191
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 17:53 schreef itchycoo het volgende:
Lijkt steeds meer op een gevalletje ‘je favoriete rotgevoel’, waarbij de casus “oma’s verjaardag” vooral ter bevestiging van een bepaalde structurele gekrenktheid dient, in plaats van dat de situatie op zichzelf beoordeeld wordt.

Disclaimer: de tekst is bij vlagen, vooral het begin, wat zweverig, maar het idee wordt wel duidelijk denk ik: https://www.odendaaladvies.nl/je-favoriete-rotgevoel/
Ik vind ‘m wel helder.

Het sluit ook wel aan bij wat ik bij mezelf herken: hoe het pijnpunt vaak hetzelfde is en hoe prettig het kan zijn als je dat herkent en helemaal als je het dan ‘onschadelijk’ kan maken.

Dat lukt vaak niet van het ene op het andere moment. Maar het zou voor TS wel de moeite waard zijn om die gekwetstheid eens te onderzoeken en, bijv. bij een de volgende keer en een soortgelijke situatie eens te kijken: ‘moet ik me hier nu (weer) wel zo rot onder voelen?’
The love you take is equal to the love you make.
pi_205560913
Ik zou als ik jou was nooit meer bij je oma langsgaan. Dit zijn echte smerige streken. Zo’n mensje een beetje zelf gaan bepalen hoe ze d’r 80ste verjaardag gaat vieren.
pi_205561276
Als alleen ts als enige kleinkind niet uitgenodigd was dan heeft ze het volste recht om hier te komen klagen maar nu zijn alle kleinkinderen niet uitgenodigd, misschien vanwege financiële redenen, misschien is het te druk voor oma en viert ze het daarom niet thuis maar met een kleinere groep in een restaurant zodat ze de drukte niet thuis heeft.
Ik denk dat het een combinatie van beide is.

Ga anders met de andere 4 kleinkinderen om de tafel en kijk (zoals al aangegeven is hier) of jullie niet iets leuks met oma kunnen doen als verjaardagscadeau een paar dagen na haar verjaardag.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:23:35 #95
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_205561439
Misschien wil oma het liefst naar een restaurant waar ze toevallig geen kindermenu's serveren en geen ballenbak hebben om je bezig te houden?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_205561440
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 14:04 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik denk dat dit ook reacties zijn die menig persoon zou geven in zo'n situatie, en dat die zich ook bepaalde dingen gaan afvragen, en zich gaan afvragen hoe terecht het dan is dat sommigen wel worden uitgenodigd.

Jij gaat verder dan je dingen afvragen. Daar begon het mee, en intussen ben je zo boos/gekwetst/vul zelf in dat je consequenties eraan gaat verbinden. Terwijl je totaal niet weet waarom oma heeft besloten jullie dit jaar niet voor de lunch uit te nodigen.
En het lijkt alsof je daarover het gesprek niet wil aangaan, maar liever blijft hangen in je boosheid en het niet snappen.

Als je het gesprek wel zou aangaan, probeer dat dan, zoals al gepost, te doen vanuit een vragende houding. Laat jouw gedachten, aannames, verwijten eerst op de achtergrond en luister naar haar redenen.
En als blijkt dat ze jullie inderdaad wil buitensluiten (of noem een ander donker scenario), dan heb je alle recht dat niet leuk te vinden. Maar het is wel HAAR keuze. En daar heb je het mee te doen.
quote:
Verder zeg ik niet dat ik mijn oma nooit meer wil zien. Ik heb alleen op dit moment geen zin om komend weekend daar op de koffie te gaan, bij wijze van spreken.

Want het feit blijft toch dat als ze het belangrijk had gevonden om haar kleinkinderen op haar verjaardag te zien, dat ze dan of een andere invulling aan de verjaardag had gegeven of toch bereid was om meer te betalen (of een andere oplossing waardoor het wel had gekund, bijvoorbeeld vragen om een bijdrage). En dat is niet gebeurd, en dat raakt mij.
Het is over een maand of twee. Wie weet vindt ze 30 man nu te druk (ze wordt er niet jonger op he…) en wil ze met de kleinkinderen liever wat apart gaan doen. Alleen heeft ze dat nog niet laten weten.

Dat is een optie die ik in al je posts nog niet heb zien passeren, jij blijft hangen in het niet welkom zijn/buitengesloten worden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_205561645
Wat een gedoe, ik ben altijd blij als ik niet naar verjaardagen hoef.
Als je haar wilt zien kom je toch langs op een andere dag? Vind het al heel wat dat ze voor 20 mensen wil betalen.
pi_205562743
"Hej Oma! Alvast pre-gefeliciteerd met je verjaardag! Ik wil je graag zien om samen je bijzondere dag te vieren, maar snap dat het te druk wordt als al je kleinkinderen langs komen. Komt het uit om op een andere dag samen je verjaardag te vieren? Liefs OP"

Serieus, die 'nou dan niet joh!' houding is imo nogal triest. Denk dat je daar spijt van gaat krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 06-08-2022 09:36:03 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_205562762
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 14:04 schreef mcvdp het volgende:

[..]
Ik denk dat dit ook reacties zijn die menig persoon zou geven in zo'n situatie, en dat die zich ook bepaalde dingen gaan afvragen, en zich gaan afvragen hoe terecht het dan is dat sommigen wel worden uitgenodigd.

Verder zeg ik niet dat ik mijn oma nooit meer wil zien. Ik heb alleen op dit moment geen zin om komend weekend daar op de koffie te gaan, bij wijze van spreken.

Want het feit blijft toch dat als ze het belangrijk had gevonden om haar kleinkinderen op haar verjaardag te zien, dat ze dan of een andere invulling aan de verjaardag had gegeven of toch bereid was om meer te betalen (of een andere oplossing waardoor het wel had gekund, bijvoorbeeld vragen om een bijdrage). En dat is niet gebeurd, en dat raakt mij.
Ja, eh, op die leeftijd is bij sommigen 'veel mensen om me heen hebben' dus al te veel. Heeft niet per se met de locatie of kosten te maken. En ja, dan vallen kleinkinderen eerder af dan kinderen.

En die eerdere opmerking over haar stiefkinderen vind ik een tikkeltje smerig van je. Goed voor haar, dat zij dat onderscheid niet lijkt te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 07-08-2022 14:22:29 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_205562889
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:18 schreef Lemoir het volgende:
Ik zou als ik jou was nooit meer bij je oma langsgaan. Dit zijn echte smerige streken. Zo’n mensje een beetje zelf gaan bepalen hoe ze d’r 80ste verjaardag gaat vieren.
Echt hè! Wat denkt die ouwe tang wel niet. Beetje doen wat ze zelf wil, nou dacht het niet.

Je bent een vermoeiend, kinderachtig aandachtsapparaat TS. Grow up.
Alius aliud dicit
pi_205563913
Het is haar dag, haar goedrecht om die zelf in te vullen zoals zei dat wilt.

Prima, dat je het daar niet mee eens bent. Ook prima om jouw verjaardag in te vullen zoals jij dat wilt.

Verder is het een en al projectie met het niet welkom zijn. Je bent niet welkom op dat moment, later prima.

Je stoot af, terwijl je prima kan verbinden. 1 op 1 bijvoorbeeld, kun je gelijk vragen wat voor haar de reden is: mooi gespreksonderwerp. Vraag anders of je iets voor haar kan doen, als zij belangrijk voor je is.

Ik hoop voor je dat je het een andere draai kan geven, anders blijft dat glas halfleeg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')