Ja dat scheelt veel. Onze warmtepomp is met 8kw wel overbemeten nu, maar met opgroeiende kinderen zal het verbruik wel toenemen in de komende 10 jaar.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, dat is ook niet zoveel! Wij zaten op zo'n 1600 kuub (na isolatie) en verbruiken nu circa 2500 kWh per jaar met de warmtepomp. Ons huis lijkt me niet groter, maar is wel vrijstaand.
Is dat geen probleem? Het is een tijd geleden dat ik in het warmtepomptopic heb meegelezen, maar ik meen me te herinneren dat overcapaciteit ook weer niet goed was in verband met pendelen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:40 schreef archito het volgende:
[..]
Ja dat scheelt veel. Onze warmtepomp is met 8kw wel overbemeten nu, maar met opgroeiende kinderen zal het verbruik wel toenemen in de komende 10 jaar.
Nee klopt, maar nieuwere warmtepompen kunnen erg goed terugschakelen. Hij kan ook op een vermogen van 2kw draaien. En de vloerverwarming met betonvloer heeft een aardige buffercapaciteit dat hij niet al te korte runs hoeft te maken.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 14:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dat geen probleem? Het is een tijd geleden dat ik in het warmtepomptopic heb meegelezen, maar ik meen me te herinneren dat overcapaciteit ook weer niet goed was in verband met pendelen.
Cool! Wist ik niet.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 15:58 schreef archito het volgende:
[..]
Nee klopt, maar nieuwere warmtepompen kunnen erg goed terugschakelen. Hij kan ook op een vermogen van 2kw draaien. En de vloerverwarming met betonvloer heeft een aardige buffercapaciteit dat hij niet al te korte runs hoeft te maken.
Edit: een modulerende warmtepomp heet dat, kon even niet op de naam komen. Deze blackbird kan tussen de 1,8kw en 8kw moduleren.
Ja klopt, vind het ook echt netjes eruit zien voor de prijs. En heel makkelijk in elkaar te zetten. Ikea heeft daar afgelopen jaren echt stappen in gezet.quote:Op zondag 1 september 2024 08:13 schreef NedKelly het volgende:
De kastjes zijn Platsa toch? Ziet er strak uit.
Ja, wordt lastig met dat spant dus bestel denk ik 1 grote plaat waar ik een sparing uithaal en dan weer een passtukje ertussen.quote:Op zondag 1 september 2024 08:51 schreef Seven. het volgende:
Strak werk weer. Hoe ga je straks de bureaus maken, wordt dat ook maatwerk?
Na de eerste koude dagen moeten we concluderen dat de warmtepomp helaas meer geluid maakt dan we hadden ingeschat.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 19:11 schreef archito het volgende:
De warmtepomp is inmiddels geïnstalleerd en we zijn officieel van het gas af!
Voor de geïnteresseerden een tijdpad:
2018 koop jaren 30 huis met energielabel G
2018 spouwmuurisolatie
2019 kozijnen slaapkamers vernieuwd
2021 grote verbouwing met nieuwe aanbouw, keuken met inductie en quooker, geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming en dak vernieuwd
2022 zonnepanelen
2024 warmtepomp
Nog in de planning:
2024 dak extra isoleren
2025 voordeur, ramen erker, wc raam en kelderraam vernieuwen.
[ afbeelding ]
Is het geluid of trilling: in laatste geval zijn er hele goede veerdempers te verkrijgen.quote:Op zondag 15 september 2024 12:54 schreef archito het volgende:
[..]
Na de eerste koude dagen moeten we concluderen dat de warmtepomp helaas meer geluid maakt dan we hadden ingeschat.
Het slaapkamerraam is te dichtbij de huidige positie. We gaan nu met de installateur in gesprek wat de mogelijkheden zijn. Uiterste oplossing is het verplaatsen van de buitenunit naar de schuur, 5 a 6 meter verderop. Dat zou al een serieuze reductie van 75% moeten betekenen. Maar eerst eens verkennen of de unit naar behoren werkt en of er andere mogelijkheden zijn. Want vrees dat verplaatsen heel duur is.
Beide denk ik, slaapkamer geluid en keuken trilling.quote:Op zondag 15 september 2024 22:16 schreef PJ het volgende:
[..]
Is het geluid of trilling: in laatste geval zijn er hele goede veerdempers te verkrijgen.
Is er voldoende massa waar hij opstaat?quote:Op maandag 16 september 2024 07:48 schreef archito het volgende:
[..]
Beide denk ik, slaapkamer geluid en keuken trilling.
Dat kan ik beamen. Wij hebben de vloeren in onze gerenoveerde woning goed laten isoleren, maar we horen voetstappen véél beter dan in onze vorige woning met betonvloeren.quote:Op maandag 16 september 2024 09:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat merken wij ook bij de vloeren dat je mensen ondanks 2 lagen egaline, droogbouwfermacelplaaten en 9 cm steenwol tussen de balken dat het geluid wel gedempt wordt maar de voetstappen blijf je horen.
Het aparte is dat je de stereo wel op standje overlast kunt zetten en daar dan niets van meekrijgt.quote:Op maandag 16 september 2024 09:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat kan ik beamen. Wij hebben de vloeren in onze gerenoveerde woning goed laten isoleren, maar we horen voetstappen véél beter dan in onze vorige woning met betonvloeren.
Contactgeluid en luchtgeluid, een heel verschil. Dat eerste kun je vooral met massa voorkomen en ontkoppeling van elementen. Maar dat is lastig in een oude woning.quote:Op maandag 16 september 2024 09:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het aparte is dat je de stereo wel op standje overlast kunt zetten en daar dan niets van meekrijgt.
Ik ga de mogelijkheden bespreken met de installateur, de instellingen aanpassen is het makkelijkst uit te proberen zonder kosten.quote:Op maandag 16 september 2024 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Gefeliciteerd! Wat leuk dat er weer een baby op komst is.
Even meedenken met geluidsoverlast van de warmtepomp. Zou het inderdaad niet eerst een optie zijn om te kijken wat betere demping doet? Dat klinkt minder rigoureus dan verplaatsen. En kun je een ombouw t.b.v. geluidsreductie kopen voor dit model?
Het laatste wat ik kan bedenken, is zorgen dat de pomp draait op een moment dat je er het minst last van hebt. Een groot deel van het jaar draait-ie sowieso nauwelijks, alleen om water op te warmen. Het gaat dus met name om de koude periode in het jaar. Ik stel me zo voor dat je er in de slaapkamer het meest last van hebt, dus dat je de warmptepomp overdag zou willen laten draaien.
Bij ons draait de warmtepomp in de winter, zeker tijdens de koudste periodes, de hele nacht door. Dat komt vooral doordat het vermogen van de warmtepomp bij ons voor de koudste dagen net genoeg is. En we willen graag 's ochtends in een warm huis wakker worden. Het is niet fijn om uit bed te stappen op een koude vloer en juist 's ochtends is het prettig als de badkamer warm is. Daarvoor zal de warmtepomp 's nachts moeten draaien, want alles warmt langzaam op. Dat heb je met lagetemperatuurverwarming - wij hebben overal in huis vloerverwarming.quote:Op maandag 16 september 2024 10:06 schreef archito het volgende:
[..]
Ik ga de mogelijkheden bespreken met de installateur, de instellingen aanpassen is het makkelijkst uit te proberen zonder kosten.
Maar ons huis is niet helemaal perfect geïsoleerd, dus de warmtepomp zal hoe dan ook snachts wel aan moeten kunnen verwacht ik.
Wij werken vooralsnog sowieso niet met nachtverlaging omdat de warmtepomp anders midden in de nacht vol aan de bak moet. Hij is ruim bemeten dus hopelijk kan hij heel de nacht dan op lager vermogen draaien. Maar inderdaad, je wil het als je opstaat gewoon warm hebben. De warmtepomp is ook te traag om de hele nacht te ontzien, dan is het pas in de middag behaaglijk in huis.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij ons draait de warmtepomp in de winter, zeker tijdens de koudste periodes, de hele nacht door. Dat komt vooral doordat het vermogen van de warmtepomp bij ons voor de koudste dagen net genoeg is. En we willen graag 's ochtends in een warm huis wakker worden. Het is niet fijn om uit bed te stappen op een koude vloer en juist 's ochtends is het prettig als de badkamer warm is. Daarvoor zal de warmtepomp 's nachts moeten draaien, want alles warmt langzaam op. Dat heb je met lagetemperatuurverwarming - wij hebben overal in huis vloerverwarming.
Hopelijk helpt het tweaken van de instellingen. Geluidsoverlast is zo naar.
Wellicht heeft je warmtepomp een stille modus die instelbaar is op basis van compressorfrequentie of waarmee je het toerental van de ventilator kunt beperken. Of wellicht kan het vermogen van de warmtepomp sowieso begrensd worden. Dat kan heel erg veel doen.quote:Op maandag 16 september 2024 10:06 schreef archito het volgende:
[..]
Ik ga de mogelijkheden bespreken met de installateur, de instellingen aanpassen is het makkelijkst uit te proberen zonder kosten.
Maar ons huis is niet helemaal perfect geïsoleerd, dus de warmtepomp zal hoe dan ook snachts wel aan moeten kunnen verwacht ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |