Haha dat kan ook leuk zijn!quote:Op donderdag 19 december 2024 22:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wij kregen van onze kopers te horen dat ze het geweldig had gevonden om terug te lezen wat er allemaal in en rond ons huis gedaan, gevonden en ervaren was. Dus mijn advies zou zijn, gooi pas weg als het verkocht is. We hebben in dit huis zelfs tijdcapsules met een link naar onze reeks verstopt.
Had je trouwens mijn PM gezien? Anders gooi ik de vraag ff in het klusvragentopic (al zullen er dan minimaal 4 users jou gaan @:-en)
Ik heb je vraag zeer zeker wel gezien; maar waarom zou je in dit stadium van je verbouwing al een gehele verdeelkast plaatsen?quote:Op donderdag 19 december 2024 22:13 schreef bleiblei het volgende:
Had je trouwens mijn PM gezien? Anders gooi ik de vraag ff in het klusvragentopic (al zullen er dan minimaal 4 users jou gaan @-en)
quote:Op donderdag 19 december 2024 14:24 schreef archito het volgende:
Ik heb besloten de afbeeldingen van ons huis allemaal te verwijderen van internet. Selecteren op privacygevoeligheid was niet te doen met 400 foto's.
Het verkoopproces loopt nog, maar over een aantal maanden is het huis van iemand anders en het voelt niet goed dat het hele huis van binnen en buiten dan op internet staat. Jammer voor mensen die het topic willen teruglezen, maar het voelt beter zo. En over een tijd volgt er gewoon een nieuw topic over Archito's jaren '70 huis.
Ik heb het afgelopen jaren in ieder geval erg leuk gevonden om jullie mee te nemen in het avontuur van ons jaren '30 huis, alle ideeën, kleine klussen en grote verbouwingen. Het heeft ook veel reacties opgeleverd die hebben geholpen bij het maken van keuzes. Ik kijk er al naar uit om ons nieuwe avontuur met jullie te delen! Als het goed is minder ingrijpend, maar je weet het natuurlijk nooit...
Klopt inderdaad!quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:03 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een fijne indeling heeft de begane grond! De ramen lijken bovendien allemaal op precies de juiste plek te zitten.
Wat ikzelf onhandig vind aan de indeling van de eerste verdieping van zoveel huizen, is dat de badkamer vaak klein is en de twee kleinere slaapkamers flink van formaat verschillen. Ik wilde voor de kinderen een ongeveer even grote slaapkamer - die moet je haast wel zelf maken.
Wij hebben in onze vorige woning toen de kinderen ouder werden onze slaapkamer naar zolder verplaatst en daar een extra badkamer laten maken. Daarmee waren mijn bezwaren min of meer ondervangen.
Dit zou op langere termijn onze wens zijn ongeveer. Dat lost de problemen op die jij benoemt.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:03 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een fijne indeling heeft de begane grond! De ramen lijken bovendien allemaal op precies de juiste plek te zitten.
Wat ikzelf onhandig vind aan de indeling van de eerste verdieping van zoveel huizen, is dat de badkamer vaak klein is en de twee kleinere slaapkamers flink van formaat verschillen. Ik wilde voor de kinderen een ongeveer even grote slaapkamer - die moet je haast wel zelf maken.
Wij hebben in onze vorige woning toen de kinderen ouder werden onze slaapkamer naar zolder verplaatst en daar een extra badkamer laten maken. Daarmee waren mijn bezwaren min of meer ondervangen.
Haha ja echt he, opdekdeuren doen zó goedkoop aan.quote:Op zaterdag 28 december 2024 20:53 schreef Seven. het volgende:
Mooie indeling en leuke plannen.
Opdekdeuren. Die had ik graag vervangen voor stompe deuren hier, maar ook nog eens alle stalen kozijnen vervangen ging me tever qua kosten. Maar wat wel handig is, is dat je kleerhangers aan de bovenkant van opdekdeuren kunt hangen
. Met onze 120cm kledingkast wel handig om een paar lange jurken op te hangen.
Ik mis maatvoeringquote:Op vrijdag 27 december 2024 21:45 schreef archito het volgende:
Dit topic is toevallig bijna vol, dus ik zal voor het nieuwe topic in de reeks een uitgebreide OP schrijven. Om jullie toch alvast een inkijkje te geven in het nieuwe huis heb ik de plattegronden wat opgewerkt en een aantal ingrepen benoemd. Het grote pluspunt aan het nieuwe huis is het ruime perceel van 340m². Het perceel is 8 meter breed en het huis staat er precies midden op, de voortuin is dus 12 meter diep. Achter in de tuin staat nog een vrijstaande garage en er zit een fijne overkapping aan het huis. In het verleden is er een nieuwe aanbouw van 3,5 bij 8 meter aan gezet.
We zitten nog volop in de planvorming, maar het idee voorlopig is om zoveel mogelijk te behouden. De keuken en badkamer gaan we waarschijnlijk over een paar jaar doen, net zoals de vloer in de woonkamer. Maar wie weet gaan we dingen toch al eerder aanpakken.![]()
Begane grond
De begane grond is 18m² groter dan ons huidige huis, dat geeft dus ruimte voor een lekkere speelplek voor de kinderen. Daar wil ik twee wandvullende kasten maken, deels open, deels gesloten en met een lekkere zitbank onder het zijraam.
Een maatwerk dressoir bij de eettafel en tv meubel in de zithoek kunnen één geheel van het interieur maken.
[ afbeelding ]
Eerste verdieping
Op de eerste verdieping gaan we in eerste instantie niet veel doen. We vinden de overloop echt onhandig klein. Maar vergroten is waarschijnlijk constructief ingewikkeld omdat de rechtse wand dragend lijkt te zijn. De ouderslaapkamer is met 4,6 meter echt heel lang, daar overwegen we een soort inloopkast te maken. Voordeel is dat we dan ook de wasmanden in het extra halletje kunnen oplossen. Dat scheelt ruimte op de kleine badkamer of overloop.
[ afbeelding ]
zolder
De zolder is door de huidige bewoners geheel gerenoveerd een jaar terug en dat hebben ze heel goed gedaan. Een dakkapel van 4-4,5 meter breed maakt van de kamer aan de achterzijde een hele fijne ruimte. Je kijkt hier recht op de kerktoren wat we wel leuk vinden. Hier ga ik kasten en een maatwerk bureau maken om alles mooi weg te werken, daar waren de huidige bewoners nog niet aan toegekomen. De rest van de zolder is voorlopig opslag, wasdroogkamer en/of logeerkamer.
[ afbeelding ]
Dit zijn voor nu de belangrijkste ruimtelijke ingrepen die we sowieso willen gaan doen. Maar natuurlijk gaan we ook nog veel schilderen en andere afwerkingen vernieuwen, dus er is genoeg te doen! Verder gaan we de tuin vergroenen want dat is nu wel erg veel steen en grind. In de nieuwe OP zal ik een actielijstje maken.
Ligt eraan wat je nutteloos vindt. Bewegingsruimte, deuren die niet in elkaars weg zitten en gewoon de beleving van ruimte vind ik niet nutteloos maar juist erg fijn. Ruimte die juist geen specifieke functie heeft kan heel waardevol zijn. In ons huidige huis hebben we een grote overloop en dat is erg fijn.quote:Op zondag 29 december 2024 15:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik mis maatvoering.
Maar waarom zou je nutteloze overloopruimte willen toevoegen? Ik heb ene grote overloop en eigen is het alleen maar onhandig want nu is 1 slaapkamer veel te klein en met de ruimte doe ik nu niets. Ik zie wel dat bij jou de douchedeur onhandig opengaat. Misschien dat vervangen door een schuifdeur?
Dat van de ongelijke verdeling in m2 per slaapkamer heb ik in mijn huidige huis ook last van. Mijn eigen slaapkamer is groot, degene daarna ook maar in de derde past net een bed.
Aan grote badkamers heb ik trouwens vaak ook niets. Wat wel handig is is een separate wc boven ipv die in de badkamer te plaatsen.
Hoef geen stinkmeur in mijn badkamer. Plus fijn als bezoek komt dat ik niet mijn badkamer aan kant hoef te hebbenquote:Op zondag 29 december 2024 19:15 schreef Seven. het volgende:
Waarom vinden mensen een separate wc eigenlijk een voordeel? Wij hebben het, bij ons vorige huis nooit aan gestoord dat het op de badkamer zelf zat.
Superslim idee. Sowieso voor je werkplek al een enorm verschil om water voorhanden te hebben. Wij hadden in ons oude huis ooit de keuze gemaakt om koud en warm water te leggen naar het kantoor. Die kon daardoor dienst doen als kantoor, nood keuken, bijkeuken, bevalkamer, logeerkamer en ook wel gewoon opslag. Het was onze uitwijkplek waar we in 5 jaar verbouwen verschillende keren gebruik van hebben gemaakt. Elke keer als er weer een verdieping op de schop ging, vielen we daar weer op terug. En de helft van de keren was het mogelijk omdat we daar warm water hadden.quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Tegan het volgende:
Misschien bij de badkamerverbouwing wat leidingen richting zolder plaatsen zodat je daar ooit ook een wc/douche kan plaatsen?
Hoezo stinkmeur, jij ruikt toch zeker ook gewoon naar rozen?!quote:Op zondag 29 december 2024 19:24 schreef Molo het volgende:
[..]
Hoef geen stinkmeur in mijn badkamer. Plus fijn als bezoek komt dat ik niet mijn badkamer aan kant hoef te hebben
Ik wel ja, mijn gezin echterquote:Op zondag 29 december 2024 19:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoezo stinkmeur, jij ruikt toch zeker ook gewoon naar rozen?!
Wij hebben een grote overloop (ooit 3m2 kamertje weggehaald) en hebben niet echt het idee daar veel woonplezier van te hebben. Er staan twee grote kledingkasten, die ook op een slaapkamer zouden passen, de wasrekjes staan er (die kan je ook op de badkamer zetten) en verder is ie ...... leeg op ophoping van spullen na.. De ruimte toevoegen aan de bestaande slaapkamers, zou mijn voorkeur hebben, indien ik zou mogen kiezen. Ik zie dus niet het voordeel van jouw "nieuwe etage plan".quote:Op zaterdag 28 december 2024 17:12 schreef archito het volgende:
De inloopkast lijkt een noodzaak, maar het vergroten van de overloop zou ook op een later moment kunnen. Want naast een mogelijke constructieve ingreep betekent dit ook nieuwe deuren, nieuwe vloer en stucwerk.
I.i.g. het riool als ont-/beluchting, kan je er alter i.d.d. wastafel/toilet op aansluiten.quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Tegan het volgende:
Misschien bij de badkamerverbouwing wat leidingen richting zolder plaatsen zodat je daar ooit ook een wc/douche kan plaatsen?
De muur eronder is de muur tussen woonkamer en hal en die is gefundeerd. Op zolder staat een muur op dezelfde plek.quote:
Ik ben opgegroeid een jaren 70/80 huis met exact dezelfde indeling. Heb er vroeger nooit bij stilgestaan. Maar mijn vriendin vindt het verschrikkelijk.quote:Op zondag 29 december 2024 21:48 schreef Syrena het volgende:
Nou, ik heb dus dezelfde grootte overloop als op de plattegrond, en het is echt klein![]()
Ben ben er nu wel min of meer aan gewend, maar als ik 's nachts naar het toilet ga ben ik toch bang ooit eens de trap af te kukelen. Laat staan met kleine kinderen![]()
Dus als je er iets aan kunt veranderen zou ik zeker doen
Dan begrijp ik of je plattegrond niet. Of niet welke muur je bedoelt. Want voor mn gevoel staat de muur op zolder niet op een gelijke plek met die op de 1e etage.quote:Op zondag 29 december 2024 22:06 schreef archito het volgende:
[..]
De muur eronder is de muur tussen woonkamer en hal en die is gefundeerd. Op zolder staat een muur op dezelfde plek.
Het is t.p.v. de overloop natuurlijk meer deur dan muur, dus ik moet checken of er tussen de 2 deuren nog een stukje dragende muur is of niet. Dat ga ik bij een volgende bezoek bekijken en anders een constructeur vragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |