abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 29 juli 2022 @ 10:39:05 #1
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205487817




Originele openingspost van Stratotanker:
quote:
Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 29 juli 2022 @ 10:43:49 #2
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_205487874
Trouwens nog een blad van zo'n verticale cactus bij iemand meegenomen. Hopelijk slaat ie aan. Is weer eens wat anders. Tot nu toe eigenlijk alleen een bolcactus in huis sinds drie jaar, maar die niet echt groeit ofzo.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_205487914
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:43 schreef Dagoduck het volgende:
Trouwens nog een blad van zo'n verticale cactus bij iemand meegenomen. Hopelijk slaat ie aan. Is weer eens wat anders. Tot nu toe eigenlijk alleen een bolcactus in huis sinds drie jaar, maar die niet echt groeit ofzo.
Bij bol o.a., hebben ze tegenwoordig van die led kweeklampen, voor zo'n 50 euro. Die weinig stroom kosten. Zijn hier mensen daar ook mee aan de slag?

https://www.bol.com/nl/nl(...)=CPS&utm_content=txl


[ Bericht 14% gewijzigd door christmastsunami op 29-07-2022 10:54:20 ]
pi_205488263
Ik heb wel zo'n ding liggen ja. Zijn wel echt heel erg lelijk, dus ik gebruik hem eigenlijk niet :{
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_205489112
Ik heb een groeilamp gekocht die ik iets minder lelijk vond. Die gebruik ik wel. Nu is het alsnog niet echt een mooi ding, gewoon een paal. Maar je kunt hem dus rechtop zetten of ophangen. In het nieuwe huis wil ik kijken of ik hem wat subtieler weg kan werken door hem op te hangen onder een plank oid.

pi_205492622
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 12:57 schreef Myraela het volgende:
Ik heb een groeilamp gekocht die ik iets minder lelijk vond. Die gebruik ik wel. Nu is het alsnog niet echt een mooi ding, gewoon een paal. Maar je kunt hem dus rechtop zetten of ophangen. In het nieuwe huis wil ik kijken of ik hem wat subtieler weg kan werken door hem op te hangen onder een plank oid.

[ afbeelding ]
Mother lampen zijn heel fijn! Ik heb ze overal in mijn winkel en de planten doen het er echt super op. Het licht is heel prettig en kalm aan je ogen, ondanks dat het best fel is. Ook led, dus het verbruikt niet te veel. Ik zweer echt bij die lampen, ondanks de prijs.
pi_205492724
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 18:37 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Mother lampen zijn heel fijn! Ik heb ze overal in mijn winkel en de planten doen het er echt super op. Het licht is heel prettig en kalm aan je ogen, ondanks dat het best fel is. Ook led, dus het verbruikt niet te veel. Ik zweer echt bij die lampen, ondanks de prijs.
Goed om te lezen dat het echt goed werkt. Ik ga ook even verder zoeken naar een iets mooiere. Ik wil eens groenten en gewone kruiden, binnen gaan kweken. En mijn 10 planten krijgen veel te weinig licht dus, af en toe een extraatje licht kunnen ze wel gebruiken. Buiten telen, had ik zwaar onderschat.
pi_205535869
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:46 schreef Myraela het volgende:
Ik ben voor het eerst een beetje aan het experimenteren. Ik heb twee wetsticks van iemand overgenomen. Vond ik altijd maar onzin, wie koopt er nou zo'n stek zonder blad. Maar ik vind het nu toch wel heel tof om het begin van de groei al mee te maken. Heel fascinerend.
Okay, met een beetje geduld is het eerste blad van m'n wetstick nu uitgerold. O+ De tweede wetstick is nog hard bezig aan z'n eerste blad. Maar wat een schattig blaadje. O+ Echt heel cool om voor het eerst zo'n wetstick te proberen. :D

  Moderator woensdag 3 augustus 2022 @ 09:10:37 #9
382129 crew  Donna
pi_205535888
Mijn stippen begonia begon ineens op te geven, dus stekjes gemaakt van de laatste bladeren en ineens piepte er onderaan ook weer een nieuw blad bij de moeder. Alles netjes kort gewiekt en nu maar wachten en liefde geven. O+
pi_205535904
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 09:10 schreef Donna het volgende:
Mijn stippen begonia begon ineens op te geven, dus stekjes gemaakt van de laatste bladeren en ineens piepte er onderaan ook weer een nieuw blad bij de moeder. Alles netjes kort gewiekt en nu maar wachten en liefde geven. O+
Zo magisch, dat doorzettingsvermogen van een plant. O+
  zondag 18 september 2022 @ 09:15:00 #11
149959 SQ
snelle trees
pi_206015021
Ik kwam terug van vakantie en mijn planten stonden er wat pips bij, ik ging eerst uit van een waterprobleem maar nee hoor, mega trips uitbraak :')

Calathea ligt alweer in de kliko, de anthurium zal wel snel volgen. Die zit echt helemaal vol.

Wel meteen de biologische bestrijding ingezet dus hopelijk doet het iets.

En een grote philondendron gekocht voor een tientje, ben benieuwd wat die gaat doen (uiteraard hangt deze nu vol zakjes :'))



[ Bericht 20% gewijzigd door SQ op 18-09-2022 09:25:25 ]
disclaimer
pi_206015372
Mijn zakjes tegen trips hebben deze zomer geen zak verschil gemaakt. ;(
Tap tap tap
pi_206075775
Ik heb geloof ik wel een soort kantelpunt in de trips bereikt, met diezelfde zakjes die @SQ daar heeft hangen in combinatie met eitjes van de groene gaasvlieg. Het hielp dat ik mijn trips heb gedetermineerd als zebratrips, die blijken niet in de grond te verpoppen dus doen aaltjes daar niks tegen. Dat verklaart veel. Op dit moment is er nog 1 ficus die veel trips heeft. En een enorme zaagtandcactus waarvan ik dacht dat 'ie wolluis-vrij was maar daar is toch weer een kleine uitbraak. Dus nog maar even wat groene gaasvlieg bestellen, want die lusten ook graag wolluis.
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 09:06:19 #14
382129 crew  Donna
pi_206935734
Ik heb rouwvliegjes of hoe noem je die dingen in een plant. De plant was al niet zo geweldig meer dus die ligt in de GFT bak, maar als ik ze nu allemaal doodsla (die beestjes, niet de planten) ben ik er dan met een beetje geluk vanaf?
pi_206936798
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 09:06 schreef Donna het volgende:
Ik heb rouwvliegjes of hoe noem je die dingen in een plant. De plant was al niet zo geweldig meer dus die ligt in de GFT bak, maar als ik ze nu allemaal doodsla (die beestjes, niet de planten) ben ik er dan met een beetje geluk vanaf?
Nee, want de larven zitten in de aarde.
  Moderator zondag 4 december 2022 @ 20:40:27 #16
382129 crew  Donna
pi_206944583
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:24 schreef n0a het volgende:

[..]
Nee, want de larven zitten in de aarde.
In de rest van al mijn planten?
pi_206973116
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:40 schreef Donna het volgende:

[..]
In de rest van al mijn planten?
Dat is mogelijk, want die volwassen mugjes kunnen overal heen vliegen.

Ik heb ze zelf nooit behandeld en opgepast met water geven, ik zie nog maar soms eentje vliegen.
  Moderator dinsdag 6 december 2022 @ 20:08:04 #18
382129 crew  Donna
pi_206973174
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:05 schreef n0a het volgende:

[..]
Dat is mogelijk, want die volwassen mugjes kunnen overal heen vliegen.

Ik heb ze zelf nooit behandeld en opgepast met water geven, ik zie nog maar soms eentje vliegen.
Volgens mij valt het mee en heb ik m'n collectie gered door die ene plant weg te doen. Ik hoop het iig.
pi_206976238
De monstera moest even wijken voor de kerstboom en nu is m'n keuken een jungle :')

:D
  dinsdag 6 december 2022 @ 23:19:55 #20
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_206977002
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 09:15 schreef SQ het volgende:
Ik kwam terug van vakantie en mijn planten stonden er wat pips bij, ik ging eerst uit van een waterprobleem maar nee hoor, mega trips uitbraak :')

Calathea ligt alweer in de kliko, de anthurium zal wel snel volgen. Die zit echt helemaal vol.

Wel meteen de biologische bestrijding ingezet dus hopelijk doet het iets.

En een grote philondendron gekocht voor een tientje, ben benieuwd wat die gaat doen (uiteraard hangt deze nu vol zakjes :'))

[ afbeelding ]
Hier ook...
Al een jaar planten aan het weggooien na van alles geprobeerd te hebben.
Ik koop al een half jaar geen nieuwen meer. Heb al meerdere malen bij Tuinland Assen geklaagd over trips op hun planten, ze halen schouders op en gaan door. Je ziet de larven gewoon op tientallen planten lopen.

Ben er echt helemaal klaar mee.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_206977284
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 09:06 schreef Donna het volgende:
Ik heb rouwvliegjes of hoe noem je die dingen in een plant. De plant was al niet zo geweldig meer dus die ligt in de GFT bak, maar als ik ze nu allemaal doodsla (die beestjes, niet de planten) ben ik er dan met een beetje geluk vanaf?
https://www.bol.com/nl/nl(...)nfirmation2008093611

2x met succes ingezet
pi_206977664
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:08 schreef Donna het volgende:

[..]
Volgens mij valt het mee en heb ik m'n collectie gered door die ene plant weg te doen. Ik hoop het iig.
Mm, gered of niet staat er los van.

Rouwvliegjes doen nauwelijks schade aan je plant. Ze leven van rottend materiaal in de potgrond. Dat kan een deel van je plantwortels zijn: in dat geval kan er wel schade aan je plant zijn, maar niet veroorzaakt door de rouwvliegjes.

Dikke kans ook dat je plant prima in orde is. De (afgestoten) wortels van je plant en het organisch materiaal in de bodem rotten nou eenmaal. Dat is gewoon onderdeel van de natuurlijke kringloop.

Zou me er niet zo'n zorgen om maken. Die beesten zijn vooral irritant, maar alleen schadelijk voor planten waar het toch al slecht mee ging. Verder niet.

En als je er echt van af wilt: aaltjes :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_206978233
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:19 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Hier ook...
Al een jaar planten aan het weggooien na van alles geprobeerd te hebben.
Ik koop al een half jaar geen nieuwen meer. Heb al meerdere malen bij Tuinland Assen geklaagd over trips op hun planten, ze halen schouders op en gaan door. Je ziet de larven gewoon op tientallen planten lopen.

Ben er echt helemaal klaar mee.
Ik durf ook geen nieuwe planten meer te kopen. Alleen vetplanten :') maar m'n monstera is langzaam aan het doodgaan en ook m'n laatste twee Thea's hebben het zwaar met trips + winter.
Tap tap tap
  woensdag 7 december 2022 @ 09:46:14 #24
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_206979087
Rouwvliegjes sla ik gewoon zoveel mogelijk dood en dan blijft het wel onder controle, soms zijn ze weer een tijdje helemaal weg. Soms zijn ze weer met wat meer. Heb er nog nooit een plant om weg hoeven doen.

Trips is wel waardeloos. Zal vanmiddag nog even een rondje doen, misschien nog wat planten weg, hebben de kerstspullen ook weer een plekje. Kijk we qua planten van het voorjaar wel weer verder.

Laatste maand is het wel weer even wennen qua watergeven, ook nu we de kachel lager hebben merk ik dat het minder vaak hoeft dan voorgaande jaren.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator woensdag 7 december 2022 @ 09:48:23 #25
382129 crew  Donna
pi_206979105
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2022 01:05 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Mm, gered of niet staat er los van.

Rouwvliegjes doen nauwelijks schade aan je plant. Ze leven van rottend materiaal in de potgrond. Dat kan een deel van je plantwortels zijn: in dat geval kan er wel schade aan je plant zijn, maar niet veroorzaakt door de rouwvliegjes.

Dikke kans ook dat je plant prima in orde is. De (afgestoten) wortels van je plant en het organisch materiaal in de bodem rotten nou eenmaal. Dat is gewoon onderdeel van de natuurlijke kringloop.


Zou me er niet zo'n zorgen om maken. Die beesten zijn vooral irritant, maar alleen schadelijk voor planten waar het toch al slecht mee ging. Verder niet.

En als je er echt van af wilt: aaltjes :Y
Die ene plant is wel weg, want die was echt treurig (en heb er stekjes zat van). Voor de rest zal ik me geen zorgen maken!
pi_206979651
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2022 07:45 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Ik durf ook geen nieuwe planten meer te kopen. Alleen vetplanten :') maar m'n monstera is langzaam aan het doodgaan en ook m'n laatste twee Thea's hebben het zwaar met trips + winter.
Trips zijn ook gek op vetplanten. Maar Monstera's zijn echt tripsmagneten helaas. Ik koop ze ook echt niet in voor de winkel. Dat is vragen om ellende.
pi_207003920
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:54 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Trips zijn ook gek op vetplanten. Maar Monstera's zijn echt tripsmagneten helaas. Ik koop ze ook echt niet in voor de winkel. Dat is vragen om ellende.
Ik heb wel een hoopvol verhaal over Monstera’s en trips: gisteren mijn twee grote Monstera’s weer eens goed opgebonden, afgestoft en geïnspecteerd, en ik heb 0 tripsen gevonden. Dat is voor het eerst in 2 jaar! Op sommige andere planten vond ik nog wel voldoende trips maar het lijkt erop dat de Monstera’s ze nu hebben overwonnen. En dat terwijl ik van de grootste echt wel meer dan 20 bladeren heb moeten afhalen :”(

Ik heb ook enkele pannenkoekenplanten en een grootbladige Tradescantia die inmiddels immuun voor trips lijken te zijn. Zou dat kunnen?
Voor in een winkel zou ik het risico ook niet meer nemen trouwens, trips is echt de hel.

Overigens is het in de ruimte waar de meeste van mijn planten staan nu meestal wat koeler dan in eerdere winters, 15-17 graden ongeveer, en dat lijkt de planten niet te deren maar de tripsenaanwas vermindert wel. Dus dat is fijn. De wolluis daarentegen blijft helaas welig tieren. Ik heb enkele vetplanten een nachtje buiten gezet in de vorst, die planten kunnen daar wel tegen maar hopelijk de wolluis niet. Helaas heeft ook een Diefenbachia wolluis, die zit in de bladaanzetten en daar kan ik niet bij… en die kan denk ik echt niet tegen de vorst. Dus daar ben ik me nog over aan het beraden. Misschien moet de plant maar gewoon weg, hij heeft ook telkens trips. En nu dus wolluis - hij is geloof ik gewoon zwak geworden.
En met die lagere kamertemperatuur wil ik nu ook geen roofmijten of chrysops-larven inzetten, die zijn geloof ik veel minder actief bij 15 graden en dat vind ik ook weer zonde van mijn geld.
Ik heb nu een nieuw middeltje gekocht bij een hip plantenwinkeltje, een soort van pipetje dat je met water moet mengen en dan op de plant sprayen. Daar heb ik nu mijn hoop op gevestigd.


quote:
6s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:46 schreef Dagoduck het volgende:

Laatste maand is het wel weer even wennen qua watergeven, ook nu we de kachel lager hebben merk ik dat het minder vaak hoeft dan voorgaande jaren.
Ja, ik denk dat een teveel aan water, vooral bij de Ceropegia’s, de wolluis-invasie ook geen goed heeft gedaan. Maar eventjes goed opletten bij het water geven dus.
pi_207004141
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:02 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik heb wel een hoopvol verhaal over Monstera’s en trips: gisteren mijn twee grote Monstera’s weer eens goed opgebonden, afgestoft en geïnspecteerd, en ik heb 0 tripsen gevonden. Dat is voor het eerst in 2 jaar! Op sommige andere planten vond ik nog wel voldoende trips maar het lijkt erop dat de Monstera’s ze nu hebben overwonnen. En dat terwijl ik van de grootste echt wel meer dan 20 bladeren heb moeten afhalen :”(

Ik heb ook enkele pannenkoekenplanten en een grootbladige Tradescantia die inmiddels immuun voor trips lijken te zijn. Zou dat kunnen?
Voor in een winkel zou ik het risico ook niet meer nemen trouwens, trips is echt de hel.

Overigens is het in de ruimte waar de meeste van mijn planten staan nu meestal wat koeler dan in eerdere winters, 15-17 graden ongeveer, en dat lijkt de planten niet te deren maar de tripsenaanwas vermindert wel. Dus dat is fijn. De wolluis daarentegen blijft helaas welig tieren. Ik heb enkele vetplanten een nachtje buiten gezet in de vorst, die planten kunnen daar wel tegen maar hopelijk de wolluis niet. Helaas heeft ook een Diefenbachia wolluis, die zit in de bladaanzetten en daar kan ik niet bij… en die kan denk ik echt niet tegen de vorst. Dus daar ben ik me nog over aan het beraden. Misschien moet de plant maar gewoon weg, hij heeft ook telkens trips. En nu dus wolluis - hij is geloof ik gewoon zwak geworden.
En met die lagere kamertemperatuur wil ik nu ook geen roofmijten of chrysops-larven inzetten, die zijn geloof ik veel minder actief bij 15 graden en dat vind ik ook weer zonde van mijn geld.
Ik heb nu een nieuw middeltje gekocht bij een hip plantenwinkeltje, een soort van pipetje dat je met water moet mengen en dan op de plant sprayen. Daar heb ik nu mijn hoop op gevestigd.
[..]
Ja, ik denk dat een teveel aan water, vooral bij de Ceropegia’s, de wolluis-invasie ook geen goed heeft gedaan. Maar eventjes goed opletten bij het water geven dus.
Tradescantia's weet ik niet, maar op Pannenkoeken heb ik nooit trips gehad nee. Wel bladluis.
Trips zijn sowieso extreem gek op alle Philodendron-soorten, Homalomena's en Dieffenbachia's. Maar uiteindelijk grazen die f*ckers je hele plantencollectie wel door als ze de kans krijgen.

Bij mijn eigen bonte Monstera heeft het ook een jaar of twee of drie geduurd voordat de trips echt weg waren. Het heeft wel een flink aantal bladeren gekost, maar ze zijn weg. Het kan inderdaad wel!
pi_207004306
Ik heb een halve fles gif leeggespoten op m'n pink princess maar denk dat de trips er immuun voor is geworden :')
Tap tap tap
pi_207004693
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:46 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb een halve fles gif leeggespoten op m'n pink princess maar denk dat de trips er immuun voor is geworden :')
Trips is sowieso immuun geworden voor veel pesticiden (en dat goedbedoelende mensen hun kamerplanten ondeskundig behandelen met pesticiden heeft daar vast ook een beetje bij geholpen). Dus 'gewoon' doodmaken met zeep of alcohol, of biologische bestrijding inzetten. Dit artikel geeft wat mij betreft wel goed weer wat trips is, hoe ze zich ontwikkelen en wat je kunt doen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:27 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Tradescantia's weet ik niet, maar op Pannenkoeken heb ik nooit trips gehad nee. Wel bladluis.
Trips zijn sowieso extreem gek op alle Philodendron-soorten, Homalomena's en Dieffenbachia's. Maar uiteindelijk grazen die f*ckers je hele plantencollectie wel door als ze de kans krijgen.

Bij mijn eigen bonte Monstera heeft het ook een jaar of twee of drie geduurd voordat de trips echt weg waren. Het heeft wel een flink aantal bladeren gekost, maar ze zijn weg. Het kan inderdaad wel!
Bij mij waren alle planten met zachte bladeren eerst de sjaak. Vooral Tradescantia Zebrina en graslelies. En inderdaad, ik heb ze zelfs op vetplanten gezien, de rotzakjes.

[ Bericht 40% gewijzigd door yinu op 09-12-2022 11:29:32 ]
pi_207004967
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:22 schreef yinu het volgende:

[..]
Trips is sowieso immuun geworden voor veel pesticiden (en dat goedbedoelende mensen hun kamerplanten ondeskundig behandelen met pesticiden heeft daar vast ook een beetje bij geholpen). Dus 'gewoon' doodmaken met zeep of alcohol, of biologische bestrijding inzetten. Dit artikel geeft wat mij betreft wel goed weer wat trips is, hoe ze zich ontwikkelen en wat je kunt doen.
[..]
Bij mij waren alle planten met zachte bladeren eerst de sjaak. Vooral Tradescantia Zebrina en graslelies. En inderdaad, ik heb ze zelfs op vetplanten gezien, de rotzakjes.
Ik heb al biologische bestrijding geprobeerd, van die zakjes in de planten gehangen. Eerste keer vorige winter leek het te helpen, maar van de zomer niet meer en veranderde er helemaal niks en heb ik gewoon planten weggeflikkerd.
Tap tap tap
pi_207185932
Wat een trips ellende.

Wie heeft voor mij een antwoord en advies?
Twee jaar geleden de ficus benjamin verpot naar grotere pot.
Dat deed goed. Meer blad weer en de hoogte in.
Water en voeding geven gaan op advies van de plantsome app.

Paar weken terug viel mij bladverlies op. En geschrompeld blad. En meer.
Zie foto’s in de spoiler.
Wat is hier aan de hand? En wat kan ik doen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 22 december 2022 @ 14:17:15 #33
149959 SQ
snelle trees
pi_207186190
Die witte stipjes op de blaadjes... bewegen die? (Met je nagel er tegen tikken als check).

Of is dat geaccumuleerd stof? :D
disclaimer
pi_207186262
Je zou ergens een vergrootglas kunnen halen om te zien welke beestjes het zijn.
Tap tap tap
pi_207187961
Loop toevallig net in tuincentrum voor een kersttak. Wat een kerstfeest daar!geweldig 🌲

En vroeg het gelijk maar ook aan een medewerkster met bovenstaande foto’s. Zij vermoedt dat de kluit té nat is.
Uit de binnenpot tillen, inspecteren.
Indien zo: afwachten op herstel + terugsnoeien, vanwege lange uitlopers.
Indien droog: dompelen, bubbelen, uitlekken en ook terugsnoeien…

@SQ
Ik denk dat je stofjes zag😉

[ Bericht 5% gewijzigd door AnneX op 22-12-2022 17:04:40 ]
pi_207190027
Deze ficussen zijn drama-queens. Door verplaatsing of lichtverandering kunnen ze ook snel blaadjes laten vallen. De kortere dagen kunnen hier ook nog een rol in spelen, evenals de kachel en wijzigingen in de luchtvochtigheid. Je schrijft dat je de Plantsome-app volgt wat betreft voeding. Ik gebruik die app niet dus weet niet wat hun adviezen zijn, maar kan het zijn dat je teveel voeding hebt gegeven? Ook daar kun je een plant helaas vrij snel mee om zeep helpen. Ik geef altijd aanzienlijk minder dan wat er op de verpakking staat (hangt er ook van af of je synthetische of biologische voeding gebruikt) en nu in de wintermaanden kun je meestal beter stoppen met het bijvoeden tot aan de lente. Bij het toedienen van teveel voeding treedt er osmose op en wordt je plant juist leeggetrokken en kan de schade aan de wortels fataal zijn.

Ik hoop dat de reeds aangehaalde stipjes inderdaad stof is, want ze zijn nogal gevoelig voor spint. Dat heb ik bij ficussen nooit echt succesvol kunnen bestrijden.

De grond is op de foto inderdaad wat nat en dichtgeslagen. Is dit systematisch het geval of had je net water gegeven? Als het altijd zo nat is, is dat voor bijna alle planten problematisch op de lange termijn, zeker in de winter.

Het is altijd een beetje troubleshooten, zeker in deze maanden. Deze komt wel altijd snel terug in de lente en snoeien is ook geen probleem. Komt goed!
pi_207194995
Dank je bloempje-moi voor je uitgebreide antwoord.
Morgen of zo even uit de pot tillen.

De voeding is een dop pokon voor kamerplanten op 2 liter water in de gieter.
Daarmee doe ik 4 planten.
De planten staan op een vaste plek, niet verplaatst. Géen radiator in de buurt.
Waar komt de spint - als dat speelt - dan vandaan? als er geen andere plant dan 2 meter verderop in de buurt - staat. Al die ruim twee jaar.
pi_207197052
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 00:00 schreef AnneX het volgende:
Dank je bloempje-moi voor je uitgebreide antwoord.
Morgen of zo even uit de pot tillen.

De voeding is een dop pokon voor kamerplanten op 2 liter water in de gieter.
Daarmee doe ik 4 planten.
De planten staan op een vaste plek, niet verplaatst. Géen radiator in de buurt.
Waar komt de spint - als dat speelt - dan vandaan? als er geen andere plant dan 2 meter verderop in de buurt - staat. Al die ruim twee jaar.
Tja, waar komen beestjes vandaan? Als we dat toch eens wisten.

Ik geef zelf voeding ongeveer een keer per maand, als ik er aan denk. Ik vergeet het vaak, ben te lui of vergeet wanneer ik het voor het laatst gegeven heb. Bij twijfel niet doen. In het verleden heb ik met teveel voeding planten vermoord en ik zie dit ook in de winkel bij klanten regelmatig gebeuren. Maar als je deze dosering een keer in de maand of wellicht drie weken doet zal het wel meevallen, zeker als je biologische voeding gebruikt. Die bruine drap is wat milder voor je planten dan de synthetische.
pi_207197706
Ficus Benjamin zijn inderdaad wel echte drama queens, vooral dat bladverlies herken ik ook. Mijne doet dat vooral als het winter is en dan in combinatie met een ander probleem. Tocht. Kou. Het was de afgelopen weken opeens vrij koud, kan het dat er daardoor wat meer koude lucht van dat raam kwam?

Ik zou verder inderdaad de eerder genoemde adviezen opvolgen: de kluit inspecteren en met een loep de blaadjes. Spint en trips kunnen inderdaad gewoon naar binnen waaien of met je kleren meekomen of of of.

Geef je die voeding iedere keer als je water geeft? Of minder vaak? Ik geef alleen in de lente/zomer voeding, anders is het snel te veel.
pi_207197882
De planten staan voor een ‘binnen’raam, niet op de tocht.
Daarmee heb ik ooit een prachtige ficus vermoord door te verplaatsen, sip.
pi_207198160
Ik geef m'n planten alleen voeding als de r niet in de maand is :P grote planten geef ik zo'n staafje met voeding voor een paar weken. Ik had er van de zomer eentje van pokon die ook tegen beestjes zou werken maar die rook vooral naar knoflook.
Tap tap tap
  vrijdag 23 december 2022 @ 16:49:15 #42
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_207202480
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:43 schreef Dagoduck het volgende:
Trouwens nog een blad van zo'n verticale cactus bij iemand meegenomen. Hopelijk slaat ie aan. Is weer eens wat anders. Tot nu toe eigenlijk alleen een bolcactus in huis sinds drie jaar, maar die niet echt groeit ofzo.
^ heeft het toch 5 maanden volgehouden, maar te nat gehouden in de koude maanden dus de schimmel sloeg toe. ;(
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_207202671
Ik wil graag een grote cactus maar ik vermoord die kleintjes al.
Tap tap tap
pi_207223294
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 11:41 schreef AnneX het volgende:
De planten staan voor een ‘binnen’raam, niet op de tocht.
Daarmee heb ik ooit een prachtige ficus vermoord door te verplaatsen, sip.
Ja ik ook wel eens. Zeikerds, die ficussen.
Ben benieuwd of je de kluit al hebt geïnspecteerd en wat de uitslag daarvan was.
pi_207225435
Kluitinspectie lukte niet ín huis. Als het morgen droog is, dan buiten.
Onder in de binnenpot liggen kiezels in een laag van wel 1 cm. en de ompot is droog.
Die keek ik regelmatig. 1 x 3 maanden of zo. Is ook regelmaat. Toch. >:O
pi_207668044
Ben een tijdje niet thuis geweest en bij thuiskomst trof ik overal rouwvliegjes aan, die zich ook nog eens hebben verspreid over al mijn planten ( :') ). De larven leggen alleen eitjes in de bovenste 5cm aarde en ik heb al aaltjes besteld, hopelijk komen die dinsdag. Is het verstandig om ook de bovenste 5cm te verversen?

Ik heb al van die gele vliegenvangers (stickers) gekocht en geplaatst.
pi_207668156
Die gele plaatjes werken wel goed :X Ik had ze net geplaatst toen ik mijn vorige bericht postte en binnen 10 minuten 7 vliegjes die erop vast geplakt (op 5 vliegenvangers) zitten.
pi_207668933
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 11:19 schreef Anton91 het volgende:
Die gele plaatjes werken wel goed :X Ik had ze net geplaatst toen ik mijn vorige bericht postte en binnen 10 minuten 7 vliegjes die erop vast geplakt (op 5 vliegenvangers) zitten.
Ze werken ook goed voor fruitvliegjes!
pi_207736646
Aaltjes besteld ;(

Dat dat gesodemieter nu alweer begint joh.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 12:26:02 #50
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_207746033
Bij mij is de ficus benjamim juist helemaal geen drama queen. Laat door het jaar heen wat blaadjes vallen, maar niet uitzonderlijk veel. Is het de mooiste neuh. Maar meegenomen uit mijn studentenhuis toen om te redden. Daar werd hij ook niet al te goed verzorgd dus mss is dat het.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')