quote:
Op zaterdag 1 oktober 2022 12:09 schreef Boezeidekoe het volgende:Waarom pakken ze in de Pyreneeen altijd het centrale gedeelte en nooit het westelijke of oostelijke gedeelte? Daar liggen toch ook wegen bergop? Met name volgend jaar kom je vanaf het zuidwesten dan kun je toch ook het westelijke gedeelte een keer meepakken?
Zelfde in de alpen, altijd het noordelijke gedeelte, maar het zuidelijke gedeelte van Nice tot pakweg Gap komt vrijwel nooit voor. Ja, wel eens een etappetje naar Gap toe maar dan komen ze altijd vanuit een andere richting. Ik ben benieuwd wat daar nu de reden voor is. Na al die jaren heb ik de Tourmalet en Alpe d'Huez wel een keer gezien.
Daar zijn grofweg drie redenen voor te bedenken. Interesse, geld, plek.
Het begint met interesse. Over het algemeen komt Tour niet naar jou, jij moet de Tour benaderen als je een vertrek of een aankomst wil in je gemeente/regio. Dat kan om meerdere redenen, misschien ben je een wielergekke burgemeester, misschien zie je het als een mogelijkheid om het lokale toerisme aan te wakkeren. Niet iedere gemeente of regio heeft alleen interesse in de Tour. Als we bijvoorbeeld kijken naar de westelijke Pyreneeën dan zien we dat daar andere sporten meer leven, in Frans-Baskenland geven ze hun geld bijvoorbeeld liever uit aan rugby, om maar wat te noemen. Komen we meteen bij het tweede punt: geld. Voor een vertrek of een aankomst ben je zo een paar ton verder en niet iedereen heeft dat geld liggen. In 2015 zagen we een aankomst op La Pierre Saint-Martin, helemaal aan het uiteinde van Frans-Baskenland. Daar zijn ze daarna bijna failliet gegaan, als we de lokale geruchten mogen geloven. Was allemaal iets te duur voor ze en konden ze zich helemaal niet veroorloven. Het derde punt: plek. De logistiek van de onderneming. Daar zitten meerdere kanten aan. De wegen moeten bijvoorbeeld breed genoeg zijn om het peloton en vooral de reclamekaravaan te laten passeren. In de westelijke Pyreneeën liggen veel smalle wegen, heel veel leuke opties daar vallen bijna automatisch af omdat de reclamekaravaan niet of moeizaam over de bergen zou kunnen. Maar plek is vooral het aantal beschikbare bedden in de regio. De Tour komt vaak weer op dezelfde locaties uit omdat ze weten dat ze daar hun hele karavaan kunnen laten overnachten. Je moet iedere dag weer een paar duizend man kwijt zien te komen en dus heb je heel wat hotels nodig. In bepaalde regio's zijn er niet genoeg hotels en dus valt om die reden een aankomst alweer af.
In dit specifieke geval rijden we inderdaad naar de westelijke Pyreneeën toe. De derde rit komt vermoedelijk aan in Bayonne. Dan zou je de vierde rit perfect ergens kunnen laten eindigen in de steile bergen van Frans-Baskenland, maar die optie is om een andere reden afgeschoten. Zo nu en dan is er wel wat interesse in het organiseren van een aankomst, bij Chalets d'Iraty willen ze dat al jaren. Ieder jaar vindt de organisatie alleen een andere reden om daar een streep door te zetten. Dit jaar is de reden: die aankomst zou zo vroeg op de ronde te lastig zijn. Op de vierde of vijfde dag een zware aankomst bergop, nee, dat kan niet, is echt niet mogelijk hoor. Stel je voor dat de koers dan al beslist is, moeten we niet aan denken. Belachelijke onzin natuurlijk, in de Giro kom je regelmatig op de derde of vierde dag al aan op de
Etna en daar is de koers nog nooit beslist, maar volgens de ASO zou een aankomst bij Chalets d'Iraty veel te lastig zijn. Terwijl dat volgens mij een prima eerste bergrit zou zijn. Via Burdinkurutzeta naar Chalets d'Iraty, ik zou er meteen voor tekenen. Warempel ook nog eens wegen die breed genoeg zijn, geen enkel probleem, behalve dan voor de extreem laffe ASO. Een lastige rit op dag vier of vijf, wat een ramp zou dat zijn.
Enfin, dit even kort door de bocht. Er zijn natuurlijk nog veel nuances aan te brengen. Soms is een aankomst om ecologische redenen niet mogelijk, bijvoorbeeld. Soms wil een gemeente of een streek de Tour niet hebben omdat ze het te vervuilend vinden. Soms heeft ASO ergens een slechte ervaring en kom je op de shitlist terecht, etc. Maar zoals altijd is geld toch de voornaamste reden. En de logistieke kant van het verhaal, wat mij betreft belachelijk dat ze die reclamekaravaan zo belangrijk maken en dat het hele Tourcircus überhaupt uit vele duizenden mensen bestaat, maar dat is wel de realiteit en daardoor vallen altijd heel veel opties af.