abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:09:59 #51
268045 Boezeidekoe
Ik ben een tong80 fan,jij ook?
pi_206162569
Waarom pakken ze in de Pyreneeen altijd het centrale gedeelte en nooit het westelijke of oostelijke gedeelte? Daar liggen toch ook wegen bergop? Met name volgend jaar kom je vanaf het zuidwesten dan kun je toch ook het westelijke gedeelte een keer meepakken?

Zelfde in de alpen, altijd het noordelijke gedeelte, maar het zuidelijke gedeelte van Nice tot pakweg Gap komt vrijwel nooit voor. Ja, wel eens een etappetje naar Gap toe maar dan komen ze altijd vanuit een andere richting. Ik ben benieuwd wat daar nu de reden voor is. Na al die jaren heb ik de Tourmalet en Alpe d'Huez wel een keer gezien.
pi_206162824
quote:
11s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:25 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]

Pau.
Nog los van Pau erg matig.
  Moderator zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:12:44 #53
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_206163268
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 12:09 schreef Boezeidekoe het volgende:
Waarom pakken ze in de Pyreneeen altijd het centrale gedeelte en nooit het westelijke of oostelijke gedeelte? Daar liggen toch ook wegen bergop? Met name volgend jaar kom je vanaf het zuidwesten dan kun je toch ook het westelijke gedeelte een keer meepakken?

Zelfde in de alpen, altijd het noordelijke gedeelte, maar het zuidelijke gedeelte van Nice tot pakweg Gap komt vrijwel nooit voor. Ja, wel eens een etappetje naar Gap toe maar dan komen ze altijd vanuit een andere richting. Ik ben benieuwd wat daar nu de reden voor is. Na al die jaren heb ik de Tourmalet en Alpe d'Huez wel een keer gezien.
Daar zijn grofweg drie redenen voor te bedenken. Interesse, geld, plek.

Het begint met interesse. Over het algemeen komt Tour niet naar jou, jij moet de Tour benaderen als je een vertrek of een aankomst wil in je gemeente/regio. Dat kan om meerdere redenen, misschien ben je een wielergekke burgemeester, misschien zie je het als een mogelijkheid om het lokale toerisme aan te wakkeren. Niet iedere gemeente of regio heeft alleen interesse in de Tour. Als we bijvoorbeeld kijken naar de westelijke Pyreneeën dan zien we dat daar andere sporten meer leven, in Frans-Baskenland geven ze hun geld bijvoorbeeld liever uit aan rugby, om maar wat te noemen. Komen we meteen bij het tweede punt: geld. Voor een vertrek of een aankomst ben je zo een paar ton verder en niet iedereen heeft dat geld liggen. In 2015 zagen we een aankomst op La Pierre Saint-Martin, helemaal aan het uiteinde van Frans-Baskenland. Daar zijn ze daarna bijna failliet gegaan, als we de lokale geruchten mogen geloven. Was allemaal iets te duur voor ze en konden ze zich helemaal niet veroorloven. Het derde punt: plek. De logistiek van de onderneming. Daar zitten meerdere kanten aan. De wegen moeten bijvoorbeeld breed genoeg zijn om het peloton en vooral de reclamekaravaan te laten passeren. In de westelijke Pyreneeën liggen veel smalle wegen, heel veel leuke opties daar vallen bijna automatisch af omdat de reclamekaravaan niet of moeizaam over de bergen zou kunnen. Maar plek is vooral het aantal beschikbare bedden in de regio. De Tour komt vaak weer op dezelfde locaties uit omdat ze weten dat ze daar hun hele karavaan kunnen laten overnachten. Je moet iedere dag weer een paar duizend man kwijt zien te komen en dus heb je heel wat hotels nodig. In bepaalde regio's zijn er niet genoeg hotels en dus valt om die reden een aankomst alweer af.

In dit specifieke geval rijden we inderdaad naar de westelijke Pyreneeën toe. De derde rit komt vermoedelijk aan in Bayonne. Dan zou je de vierde rit perfect ergens kunnen laten eindigen in de steile bergen van Frans-Baskenland, maar die optie is om een andere reden afgeschoten. Zo nu en dan is er wel wat interesse in het organiseren van een aankomst, bij Chalets d'Iraty willen ze dat al jaren. Ieder jaar vindt de organisatie alleen een andere reden om daar een streep door te zetten. Dit jaar is de reden: die aankomst zou zo vroeg op de ronde te lastig zijn. Op de vierde of vijfde dag een zware aankomst bergop, nee, dat kan niet, is echt niet mogelijk hoor. Stel je voor dat de koers dan al beslist is, moeten we niet aan denken. Belachelijke onzin natuurlijk, in de Giro kom je regelmatig op de derde of vierde dag al aan op de Etna en daar is de koers nog nooit beslist, maar volgens de ASO zou een aankomst bij Chalets d'Iraty veel te lastig zijn. Terwijl dat volgens mij een prima eerste bergrit zou zijn. Via Burdinkurutzeta naar Chalets d'Iraty, ik zou er meteen voor tekenen. Warempel ook nog eens wegen die breed genoeg zijn, geen enkel probleem, behalve dan voor de extreem laffe ASO. Een lastige rit op dag vier of vijf, wat een ramp zou dat zijn.

Enfin, dit even kort door de bocht. Er zijn natuurlijk nog veel nuances aan te brengen. Soms is een aankomst om ecologische redenen niet mogelijk, bijvoorbeeld. Soms wil een gemeente of een streek de Tour niet hebben omdat ze het te vervuilend vinden. Soms heeft ASO ergens een slechte ervaring en kom je op de shitlist terecht, etc. Maar zoals altijd is geld toch de voornaamste reden. En de logistieke kant van het verhaal, wat mij betreft belachelijk dat ze die reclamekaravaan zo belangrijk maken en dat het hele Tourcircus überhaupt uit vele duizenden mensen bestaat, maar dat is wel de realiteit en daardoor vallen altijd heel veel opties af.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 20:20:10 #54
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_206192898
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 07:48 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]
Welke lastige kant bedoel je dan? Ik heb de lastigste kant vanuit Moosch (geloof ik) gedaan, maar opzich kan je daarna direct de col de Hundsruck op en dan binnen 15km de Ballon D'alsace vanuit Masevaux die ik persoonlijk de mooiste kant vind

De klim vanuit Moosch is echter wel heel slecht en zie niet gauw gebeuren dat ze dat weten te repareren voor de tour van 2023
Het schijnt toch te gaan gebeuren, het slechte stuk voorbij Geishouse zou dit voorjaar opgeknapt moeten worden en daarna zou deze kant van de Grand Ballon in de Tour kunnen verschijnen.

https://www.francebleu.fr(...)e-en-2023-1664808576
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 22:09:15 #55
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_206194458
Puy de fucking Dôme, ongelooflijk.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_206194610
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:20 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Het schijnt toch te gaan gebeuren, het slechte stuk voorbij Geishouse zou dit voorjaar opgeknapt moeten worden en daarna zou deze kant van de Grand Ballon in de Tour kunnen verschijnen.

https://www.francebleu.fr(...)e-en-2023-1664808576
Weer een pad voor alleen fietsers.

Erg mooi
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 22:37:31 #57
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_206194850
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:09 schreef Koffieplanter het volgende:
Puy de fucking Dôme, ongelooflijk.
Waarom kan het nu dan wel? Het is toch een beschermd natuurgebied geworden?
pi_206194887


1 krul omhoog. Wat een beeld gaat dat geven. Al kan ik mij voorstellen dat ze de boel gaan afsluiten voor publiek, dat zou niet verkeerd zijn.
  maandag 3 oktober 2022 @ 23:28:38 #59
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206195313
Tijd voor de hypetrein.

pi_206195321
Ik heb wel weer zin in een tour du dopage.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 23:47:16 #61
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_206195464
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 23:28 schreef EinarBoe het volgende:
Tijd voor de hypetrein.

[ afbeelding ]
De rit zou een ode moeten zijn aan Poulidor en zou daarom van start gaan in Saint-Leonard-de-Noblat, waar hij woonde en waar we de afgelopen jaren al vaker zijn geweest. De snelste weg naar Puy de Dome is dan toch al snel een kilometer of 150 en dat zijn relatief makkelijke kilometers. Gaat wel een etappe worden die zomaar kan uitdraaien op een unipuerto, om de hype toch een beetje af te remmen.

Maar goed, een terugkeer naar Puy de Dome zou natuurlijk heel vet zijn. Jammer vind ik dan weer wel dat ik niks kan vinden bij de genoemde bron. Ik wil hyped zijn maar dat lukt niet op deze manier. :(
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:07:37 #62
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_206195568
Gratis advies aan de heer Gouvenou als we dan toch echt gezegend gaan worden met een aankomst op Puy de Dome. Doorfietsen naar Clermont-Ferrand en daar de Col de Bancillon meepakken. Geen dank.



Korte afdaling, en daarna twee/drie vlakke kilometers in Clermont-Ferrand, afhankelijk van welke kant je begint aan de Col de Ceyssat. In 2020 deden ze dat vanuit Royat, dat is wel de steilere kant, met een extra stukje vlak in de stad. Ergens halverwege deze klim verlaat je de doorgaande weg en begin je aan het steile gedeelte, de weg omhoog naar de vulkaan. Lijkt mij een prima manier om er geen unipuerto van te maken. Als het dan toch echt gaat gebeuren. Kan het ergens nog niet geloven, vraag me echt af hoe ze dit logistiek zouden willen oplossen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_206202334
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 00:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Gratis advies aan de heer Gouvenou als we dan toch echt gezegend gaan worden met een aankomst op Puy de Dome. Doorfietsen naar Clermont-Ferrand en daar de Col de Bancillon meepakken. Geen dank.

[ afbeelding ]

Korte afdaling, en daarna twee/drie vlakke kilometers in Clermont-Ferrand, afhankelijk van welke kant je begint aan de Col de Ceyssat. In 2020 deden ze dat vanuit Royat, dat is wel de steilere kant, met een extra stukje vlak in de stad. Ergens halverwege deze klim verlaat je de doorgaande weg en begin je aan het steile gedeelte, de weg omhoog naar de vulkaan. Lijkt mij een prima manier om er geen unipuerto van te maken. Als het dan toch echt gaat gebeuren. Kan het ergens nog niet geloven, vraag me echt af hoe ze dit logistiek zouden willen oplossen.
Prima muurtje dit
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 10:05:27 #64
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_206209616
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 22:42 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]

1 krul omhoog. Wat een beeld gaat dat geven. Al kan ik mij voorstellen dat ze de boel gaan afsluiten voor publiek, dat zou niet verkeerd zijn.
twitter


Laatste vier kilometer zonder publiek volgens dit artikel.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_206209960
Terecht.

Tevens:
Dinsdag 11 juli: Vulcania - Issoire
Woensdag 12 juli: Clermont - Moulins

Zeker de dinsdagetappe is wel wat leuks van te maken.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 10:54:49 #66
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_206210101
Issoire zijn ze wel vaker geweest. Ik herinner me een etappe met veel valpartijen.
pi_206210457
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
[ twitter ]

Laatste vier kilometer zonder publiek volgens dit artikel.
Ik ga een camping zoeken
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_206237463
1 Sa 1 juillet Bilbao – Bilbao (PB)
2 Di 2 Vitoria – San Sebastian (PB)
3 Lu 3 Amorebieta (PB) – Bayonne
4 Mar 4 Dax – Laruns
5 Mer 5 Pau – Cauterets
6 Jeu 6 Tarbes
7 Ven 7 Mont-de-Marsan – Bordeaux
8 Sa 8 Libourne – Limoges
9 Di 9 St.-Leonard-de-Noblat – Puy-de-Dôme

Lu 10 juillet repos
10 Mar 11 Vulcania – Issoire
11 Mer 12 Clermont-Ferrand – Moulins
12 Jeu 13 Roanne – Parc des Oiseaux
13 Ven 14 Villefranche-sur-Saône – Col du Grand Colombier
14 Sa 15 Annemasse – Morzine
15 Di 16 Sallanches – Courchevel/Col de la Loze

Lu 17 juillet repos
16 Mar 18 Moutiers – Jura
17 Mer 19 Jura – Vittel
18 Jeu 20 Épinal – Col du Grand Ballon
19 Ven 21 – Besançon Bar
20 Sa 22 -
21 Di 23 St-Quentin-en-Yvelines – Paris-Champs-Elysées S

Het begint steeds meer vorm te krijgen.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:44:12 #69
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206239189
Puy de Dome _O_
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206338723
Lijkt er volgens Velowire op dat we geen tijdrit krijgen op de voorlaatste dag, maar een normale rit naar de Grand Ballon, waar ze wellicht iets verder bij Markstein gaan finishen.

De tijdrit zou dan een week eerder zijn (op de zondag) in de Alpen bij Chamonix en Morzine in de buurt.
leven zoals het leven is
pi_206340889
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 12:36 schreef Jason22 het volgende:
Lijkt er volgens Velowire op dat we geen tijdrit krijgen op de voorlaatste dag, maar een normale rit naar de Grand Ballon, waar ze wellicht iets verder bij Markstein gaan finishen.

De tijdrit zou dan een week eerder zijn (op de zondag) in de Alpen bij Chamonix en Morzine in de buurt.
Of een echte bergtijdrit van Sallanches naar Courchevel, zoals in het schema van Dale_Cooper hierboven staat.
Een kleine honderd kilometer, hmmm, daar blijf ik voor thuis ook als het een stranddag zou worden
pi_206361756
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 16:07 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Of een echte bergtijdrit van Sallanches naar Courchevel, zoals in het schema van Dale_Cooper hierboven staat.
Een kleine honderd kilometer, hmmm, daar blijf ik voor thuis ook als het een stranddag zou worden
Of gewoon kijken op het strand, met een stream op je mobiel.

Klim tijd rit heeft mijn voorkeur. Vind het wel interessant de klim tijden van sprinters te zien en dan vergelijken met je eigen klim capaciteiten op de fiets. Je komt dan meestal nog niet in de buurt (misschien van Jacobsen :P)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_206377965
Een ploegentijdrit in etappe 6 zijn nu de laatste geruchten. Daar ben ik niet zo fan van, zeker niet in etappe 6.
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 20:52:55 #74
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_206380022
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 18:52 schreef Dale__Cooper het volgende:
Een ploegentijdrit in etappe 6 zijn nu de laatste geruchten. Daar ben ik niet zo fan van, zeker niet in etappe 6.
Dat zou echt heel erg dom zijn. Dus vrij waarschijnlijk.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_206380365
Het dwarsboomt vooral een nieuwe freakshow van Jumbo, want tegen etappe 6 hebben Roglic en Kelderman al wel weer kennis gemaakt met het asfalt. Daar helpt geen foodapp tegen.
The owls are not what they seem
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')