abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205441120
Een paar maanden geleden zijn hier de muren helemaal gestuct door een erkend bedrijf.
Na goed drogen zijn de kleine oneffenheden weggewerkt en daarna enkele lagen geschilderd door een schilder.
Het valt mij op dat op één muur soms nog wat mini gaatjes of scheurtjes zitten, maar die heb ik dan niet eerder gezien (die zitten bv dan op een hoogte waardoor het niet kan ontstaan door stoten). Ook mijn vader die ik eens goed heb laten kijken naar de muur in een eerder stadium herinnert zich dit niet, evenals mijn vrouw.

Het is allemaal niet zo erg, in een huis wordt geleefd is mijn motto.
Maar ik ben wel altijd leergierig/nieuwsgierig om te weten hoe zoiets kan ontstaan.

Kan het zijn dat een muur die pas gestuct is nog af en toe werkt en bv dat je met warm weer meer mini gaatjes ziet? En bij kouder weer die weer uit zichzelf sluiten?
De muur heeft een kleurtje (grijs/groen). Het valt mij ook op dat op deze muur je dit het meeste ziet, op de 9010 muren niet. Ook heeft het met lichtinval te maken. Nu zie ik het bv meer omdat ik de rolluiken helemaal dicht heb.

Het ziet uit als hele dunne krasjes, maar die bv ook al zijn dicht gemaakt door de stukadoor/schilder.
Ben met hen zelf de hele muur nagelopen.

Foto's :

Toegevoegde foto : 26-7-2022

[ Bericht 9% gewijzigd door Vonkenboer op 26-07-2022 10:09:32 ]
  zondag 24 juli 2022 @ 11:25:10 #2
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_205441189
Heb je een foto?

Wellicht dat er een heel klein korreltjes op de spaan heeft gezeten waardoor de krasjes zijn onstaan en na het drogen van het stucwerk iets beter zichtbaar zijn geworden.
pi_205441221
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:25 schreef denattedweil het volgende:
Heb je een foto?

Kan ik maken, maar ik krijg die er nooit fatsoenlijk op hier :)
Zijn inderdaad kleine putjes en krasjes, en dun.

Ik heb net eens de rolluik geopend en dan zie ze je ook weer minder. Dus het is ook net hoe lucht erop valt.
Ik weet dat de stukadoor wel heeft gezegd / gemeten dat alles goed droog was, maar of stucwerk dan altijd nog kan werken?
Ik vind dit niet erg hoor, zal bij iedereen op een muur wat zijn. Maar vraag me af hoe het kan als het er niet zat, en misschien zat het er wel maar zag ik het niet (als het in principe nu niet meer zou kunnen werken)
pi_205441314
Als je direct over de stuclaag schildert en verder niks doet dan krijg je beschadigingen bij elk object wat je er tegenaan stoot.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205441332
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als je direct over de stuclaag schildert en verder niks doet dan krijg je beschadigingen bij elk object wat je er tegenaan stoot.
Het is voorgestreken?

Deze plekjes zitten vooral hoger op de muur, daar stoot niemand tegen aan.
Tenzij er misschien een vlieg tegen aan is gevlogen ;)
pi_205441339
Ik denk dat het door de drillboor van bij de buren komt.

De trillingen maken de stucmortel van de verse stuclaag weer iets vloeibaar.
Daardoor komen kleine luchtbelletjes weer vrij, die aan het oppervlak stukspringen en een kratertje achterlaten.

Die krasjes zijn haarscheurtjes, die door de nieuwe vloeibaarheid weer dichtgelopen zijn.
Meestal lopen die in de richting van de laatste streek met de spaan.
pi_205441361
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:48 schreef marc0871 het volgende:
De trillingen maken de stucmortel van de verse stuclaag weer iets vloeibaar.
Maar wat is vers?
De muur is al 2 maanden droog/klaar.

quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:48 schreef marc0871 het volgende:
Daardoor komen kleine luchtbelletjes weer vrij, die aan het oppervlak stukspringen en een kratertje achterlaten.
Misschien over paar maanden nog eens na lopen.
Of gewoon accepteren
pi_205441375
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:50 schreef hartloper het volgende:

[..]
Maar wat is vers?
Kan wel 6 maanden tot een jaar duren.

quote:
[..]
Misschien over paar maanden nog eens na lopen.
Kan je doen.

quote:
Of gewoon accepteren
Misschien de beste optie :P
pi_205441440
Thanks heren.

En als ik even met boerenverstand denk, door wisselingen in temperatuur in huis ontstaan misschien ook sneller luchtgaatjes?

Dicht smeren en opnieuw verven heeft dan mijn inziens nu ook geen nut en ziet ook niet mooi uit.
Beter over een jaar nog eens de muur opnieuw schilderen.
pi_205441448
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:47 schreef hartloper het volgende:

[..]
Het is voorgestreken?

Deze plekjes zitten vooral hoger op de muur, daar stoot niemand tegen aan.
Tenzij er misschien een vlieg tegen aan is gevlogen ;)
oh dan kan dat niet de reden zijn. Ik denk dat er bij het stuccen dan iets is misgegaan.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 24 juli 2022 @ 12:03:28 #11
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_205441454
Ik vermoed, zoals ik op de voorbeeldfotos kan zien, dat het gewoon niet goed gladgestreken is door de stukadoor.

Mocht je er echt aan storen dan zou ik gewoon wat fix en finish heel dun aanmaken en met een klein plamuurmesje de gaatjes en scheurtjes opvullen en daarna opnieuw schilderen. Ik weet niet wat voor verf je hebt gebruikt maar bij goede verf (ik heb sikkens en histor) zie je absoluut geen kleurverschil als je dit later aanbrengt. Ik tip de muren geregeld bij in gang en keuken omdat de kinderen weer ergens tegenaan stoten.

Indien het 'erop' zit dan kun je dit gewoon wegschuren met een lichte korrel en het plekje opnieuw verven.
pi_205441458
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:50 schreef hartloper het volgende:
Maar wat is vers?
Weet je dit zeker? Bij mij duurde het een keer een jaar voordat de muur droog was.

De eerste 6 maanden kon ik er een handdoek tegenaanhouden die zich direct volzoog met water.
pi_205441549
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:03 schreef denattedweil het volgende:

Mocht je er echt aan storen
Dat doe ik niet.
Als ik maar beetje weet hoe het kan en wat er later eventueel tegen te doen is.
Vrouw is wel meer beetje van op den duur moeten die gaatjes wel dicht.

quote:
Ik weet niet wat voor verf je hebt gebruikt maar bij goede verf (ik heb sikkens en histor)
Ik heb ook histor.
Dan hoeft over paar maanden misschien niet de hele muur maar enkel "de stukjes".

quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Weet je dit zeker?
Ja, althans volgens de apparatuur van de stukadoor wel.
Op basis daarvan gaf hij groen licht voor te schilderen.
Overigens heeft het wel een maand langer geduurd voor het droog was.
De muur waar we het nu over hebben was al in begin als eerste klaar, dus maand langer gedroogd.
  Moderator zondag 24 juli 2022 @ 12:15:15 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205441563
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:30 schreef hartloper het volgende:

Kan ik maken, maar ik krijg die er nooit fatsoenlijk op hier :)
Foto's kun je anders wel even mailen naar vonkenboer@fok.nl dan zorg ik dat ze hier komen te staan.
pi_205441690
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Foto's kun je anders wel even mailen naar vonkenboer@fok.nl dan zorg ik dat ze hier komen te staan.
Zal ze je sturen
  Moderator zondag 24 juli 2022 @ 12:52:04 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205442195
Waar wat is jullie advies?

Bv in een mijn weekje vakantie in november nog eens te schilderen.
Met als voordeel dat het in de winter niet warm is en dus mogelijk ook minder 'uitzet'.

Of trek ik het over de winterperiode heen en gaan we op een jaar na afronden zitten.
Dan heb ik het over april.

PS: Ik wil jullie bedanken voor jullie goede tips. Ik kom soms echt over als een noob, ben ik ook wel op klusgebied. Maar ik ben leergierig en wil bv weten hoe iets kan en hoe ik iets op kan lossen. Ik heb al zoveel geleerd en daar door kunnen uitvoeren in dit subforum, dank
  zondag 24 juli 2022 @ 13:48:38 #18
497658 Revac
Fka womanly
pi_205442278
Is het glad gestuct? Dan zie je er misschien ook sneller oneffenheden op.
pi_205442299
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 13:48 schreef Revac het volgende:
Is het glad gestuct? Dan zie je er misschien ook sneller oneffenheden op.
Jep glad gestuct.
Zei de stukadoor ook inderdaad
pi_205443798
quote:
Ik vermoed, zoals ik op de voorbeeldfotos kan zien
Foto's zijn nu toegevoegd in de OP @denattedweil
Ook heb ik @Vonkenboer nog een foto gestuurd van een soort van blaarvorming.
pi_205443821
De pas aangebrachte nog natte verflaag sluit de porien af met als gevolg dat lucht ingesloten wordt. Vervolgens schijnt de zon erop en/of de buitentemperatuur stijgt sterk. Door de warmte zet de lucht uit en kunnen blaasjes in de verflaag, ook wel verffilm genoemd, ontstaan

Las ik op de site van een verfwinkel.
Denk dat ik dit heb.
Mede omdat er staat dat als het water wordt de lucht uit zet en blaasjes komen in de verflaag.
Dat lijkt hier inderdaad al weken te gebeuren bij warme temperaturen.

Helaas krimpen ze denk ik niet? :)
pi_205444166
Wat een gelul in dit topic zeg, onvoorstelbaar. Als je geen flauw idee waar je het over hebt kun je je beter stil houden.
Die gaatjes en groeven komen van het stukmes. Die gasten willen zoveel mogelijk meters per uur maken en kijken daar niet naar. Als je echt strakke muren wilt dan kun je het beter zelf nog wat navullen/vlakschuren als ze klaar zijn.
pi_205444299
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:57 schreef colivo het volgende:
Als je echt strakke muren wilt dan kun je het beter zelf nog wat navullen/vlakschuren als ze klaar zijn.
Dat heb ik gedaan @colivo
Daarom ben ik er van overtuigd dat deze puntjes,kiertjes,scheurtjes,blaartjes er ook later in zijn gekomen.
En het valt me dus op dat dit vooral erger of meer wordt bij weer als vandaag (30 graden)
pi_205444348
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 16:07 schreef hartloper het volgende:

[..]
Dat heb ik gedaan @:colivo
Daarom ben ik er van overtuigd dat deze puntjes,kiertjes,scheurtjes,blaartjes er ook later in zijn gekomen.
En het valt me dus op dat dit vooral erger of meer wordt bij weer als vandaag (30 graden)
Hoe meer je erop let hoe meer je het tegen zal komen. Toen je alles ging bijwerken had je er toen een goede bouwlamp bij en voelde je met je hand overal langs om oneffenheden te ontdekken?
pi_205444431
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 16:10 schreef colivo het volgende:
Toen je alles ging bijwerken had je er toen een goede bouwlamp bij en voelde je met je hand overal langs om oneffenheden te ontdekken?
Geen bouwlamp, maar wel gedaan met de rolluiken. Mogelijk zit hier ook een verschil tussen toen en nu (nu rolluik dicht ivm hitte).
Heb ook gevoeld. Mijn vader ook. Heb nog wat scheurtjes met hem dicht gemaakt voor schilderwerk.

Deze dingen waar ik het nu over heb vallen mij nu inderdaad op.
Maar denk dat het me ook wel opgevallen was, en ook de vrouw met haar kritisch oog haha, als het er al zat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')