abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205398699
Ik moet even ranten over het massale gebruik van antidepressiva. En nee ik vind niet dat we allemaal moeten stoppen hiermee, ik besef dat voor velen hard nodig is en zelfs levensreddend kan zijn, maar ik ben gewoon boos dat we zover zijn gekomen dat het zoveel nodig is en dit direct als oplossing wordt aangeboden bij elk dipje.

Volgens Gipsdatabank zijn er in 2021 1.074.476 gebruikers in totaal en volgens Nivel zijn 1 op de 3 langdurige gebruikers.

Ik heb zelf ook een tijdje in een dip gezeten in het begin van de corona crisis en het eerste dat mijn doktor vroeg is of ik medicijnen wil slikken hiervoor. Gelukkig heb ik het afgewezen en ben ik genezen door te praten over mijn problemen en meer erop uit te gaan. Als ik ja had gezegd dan hadden we een gebruiker erbij.

In mijn directe omgeving struggled iemand met depressie en angsten en bij elke dip grijpt ze weer terug naar de antidepressiva. Het liefst wil ik tegen haar zeggen: probeer het op je eigen kracht en als het mis gaat dan is dat maar zo, neem gewoon een stapje terug in je werk als je het niet aankan. Maar ik kan niet in haar hoofd kijken en voel me gewoon machteloos.

Ik vraag mij af waarom we dit massaal allemaal slikken en de zelfmoorden zelfs stijgen terwijl medicatie steeds beter wordt. Leggen we onszelf te veel druk op door social media? En kan antidepressivia het probleem ook in stand houden i.p.v. genezen?

Klacht: we gebruiken te veel antidepressiva en dat is de echte crisis. We moeten de oorzaak gaan aanpakken

[ Bericht 0% gewijzigd door KroketBroodje op 20-07-2022 12:25:07 ]
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:05:45 #2
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_205398733
quote:
struggled
Opgehouden met lezen
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_205398735
Ik moet helemaal niks.
Wat boeit mij die zelfmoorden nou. :')
  Tettenkoning woensdag 20 juli 2022 @ 12:07:14 #4
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_205398757
Wat een deprimerend topic -O-
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_205398770
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_205398775
pfff heb wat respect voor mensen die zich zeer slecht voelen!!!!!!!! anders ga je echt geen pillen slikken hoor

man man man man man
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:19:30 #7
436595 Sked
Zonnestraal
pi_205398902
quote:
Ze zijn in Nederland bezig met trials voor esketa, maar zal altijd bij de laatste opties blijven horen.
pi_205398906
Iedere dag halve liters klappen buiten. Nooit ergens last van gehad.
Radar.
pi_205398922
Dat de zelfmoorden in 2021 gestegen zijn valt wel te begrijpen met die cojona.
blablablabla
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:23:08 #10
319979 Fok-it
All is well
pi_205398934
Eerste keer dat ik het met TS eens ben. Niet alleen AD overigens. Het gaat veel verder dan dat
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205398958
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:01 schreef KroketBroodje het volgende:
Ik moet even ranten over het massale gebruik van antidepressiva. En nee ik vind niet dat we allemaal moeten stoppen hiermee, ik besef dat voor velen hard nodig is en zelfs levensreddend kan zijn, maar ik ben gewoon boos dat we zover zijn gekomen dat het zoveel nodig is en dit direct als oplossing wordt aangeboden bij elk dipje.

Volgens Gipsdatabank zijn er in 2021 1.074.476 gebruikers in totaal en volgens Nivel zijn 1 op de 3 langdurige gebruikers.

Ik heb zelf ook een tijdje in een dip gezeten in het begin van de corona crisis en het eerste dat mijn doktor vroeg is of ik medicijnen wil slikken hiervoor. Gelukkig heb ik het afgewezen en ben ik genezen door te praten over mijn problemen en meer erop uit te gaan. Als ik ja had gezegd dan hadden we een gebruiker erbij.

In mijn directe omgeving struggled iemand met depressie en angsten en bij elke dip grijpt ze weer terug naar de antidepressiva. Het liefst wil ik tegen haar zeggen: probeer het op je eigen kracht en als het mis gaat dan is dat maar zo, neem gewoon een stapje terug in je werk als je het niet aankan. Maar ik kan niet in haar hoofd kijken en voel me gewoon machteloos.

Ik vraag mij af waarom we dit massaal allemaal slikken en de zelfmoorden zelfs stijgen terwijl medicatie steeds beter wordt. Leggen we onszelf te veel druk op of zorgt social media? En kan antidepressivia het probleem ook in stand houden i.p.v. genezen?

Klacht: we gebruiken te veel antidepressiva en dat is de echte crisis. We moeten de oorzaak gaan aanpakken
Het is toch al jaren bekend dat de medicijnindustrie de grootste maffia is.
Deense hoogleraar Peter Gøtzsche heeft een mooi interview gegeven bij de VPRO

pi_205398992
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:19 schreef Sked het volgende:

[..]
Ze zijn in Nederland bezig met trials voor esketa, maar zal altijd bij de laatste opties blijven horen.
Jammer, want het werkt veel beter dan die rare fluor-based pillen zoals Paroxetine en andere troep.
pi_205399005
quote:

[..]
In de 2e/3e lijn doen ze dit al bij een paar UMCs inderdaad. Wat ook interessant is is de opkomst van psylocybine. En ook het microbioom (darmflora) op het effect van allerlei psychiatrische aandoeningen (waar bij o.a. autisme al een verband is aangetoond).

Vind dit super interessant maar jammer dat het allemaal nog maar in de kinderschoenen staat.
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:32:12 #14
319979 Fok-it
All is well
pi_205399006
En natuurlijk is Social Media een van de grote boosdoeners. Het zorgt voor een verziekt zelfbeeld, een verziekt wereldbeeld. Je aandachtspanne gaat er onwijs van omlaag. Depressieve klachten, angstklachten het kan er allemaal naar herleid worden
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205399041
Ik moet ook even ranten over mensen met depressieve klachten. Geloof mij, ik heb de ernstige gevallen gezien en het is daadwerkelijk een vreselijke aandoening.

Maar... er is ook een groep mensen waarvan ik denk, volgens mij ben je depressief omdat er tegenwoordig zo’n woke cultuur heerst mbt psychiatrische klachten. Enerzijds is het goed, omdat er nu adequatere behandeling is voor de gevallen die het echt nodig hebben, maar anderszijds is er ook een selectief groepje die gewoon een trap onder hun reet nodig heeft.

Als ik de klinische criteria voor depressie bekijk kan ik ook alles aantikken. Voor burnout ook. Als mijn huisarts wil kan hij mij volpompen met een jaarvoorraad aan sertraline.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2022 12:39:27 ]
pi_205399061
quote:

Ik vraag mij af waarom we dit massaal allemaal slikken en de zelfmoorden zelfs stijgen terwijl medicatie steeds beter wordt. Leggen we onszelf te veel druk op door social media? En kan antidepressivia het probleem ook in stand houden i.p.v. genezen?

We zijn een product van onze maatschappij.
pi_205399074
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:21 schreef Elan het volgende:
Dat de zelfmoorden in 2021 gestegen zijn valt wel te begrijpen met die cojona.
@HansCojona
pi_205399136
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:32 schreef Fok-it het volgende:
En natuurlijk is Social Media een van de grote boosdoeners. Het zorgt voor een verziekt zelfbeeld, een verziekt wereldbeeld. Je aandachtspanne gaat er onwijs van omlaag. Depressieve klachten, angstklachten het kan er allemaal naar herleid worden
Tegenwoordig zit de hele wereld in ons hoofd. We moeten rekening houden met de hele wereld, concurreren met de hele wereld, de hele wereld kennen, de hele wereld zien etc. Daarnaast creëren we ook nog allerlei fictieve werelden. Je kunt bijna spreken van een multiversum in ons brein.
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:48:35 #19
319979 Fok-it
All is well
pi_205399178
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:46 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Tegenwoordig zit de hele wereld in ons hoofd. We moeten rekening houden met de hele wereld, concurreren met de hele wereld, de hele wereld kennen, de hele wereld zien etc. Daarnaast creëren we ook nog allerlei fictieve werelden. Je kunt bijna spreken van een multiversum in ons brein.
'
Zeker goed punt. Hoewel ik zelf ook erg van het ontdekken ben kan ik ook wel op de een of andere manier respect opbrengen voor mensen die het allemaal prima vinden om niet zoveel te willen. Ook dat geeft gewoon rust
pi_205399186
quote:

[..]
https://news.sky.com/stor(...)l-imbalance-12655342

Vandaag in het nieuws :o
pi_205399261
quote:

Dit is in feite de verloedering van de maatschappij...

Offtopic: ik heb net een viskroket gegeten.
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:58:11 #22
436595 Sked
Zonnestraal
pi_205399295
quote:
Niet erg verrassend. Er is veel minder kennis over een heel scala aan pillen en wat het met je gestel doet dan de meeste dokters je willen laten geloven.
pi_205399438
Je vergeet te vermelden dat het gebruik van antipsychotica en antidepressiva het risico op zelfmoord verhogen en zelfs kan leiden tot agressie/moorden (genoeg documentaires erover, waaronder op de NPO, en ook veel over geschreven).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2022 13:13:14 ]
pi_205399509
Hoezo ben je depressief
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')