Een oude gazelle, daar zijn veel liefhebbers van. Hier vragen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:54 schreef J.B. het volgende:
Het is wel klussen maar aan twee fietsen, dus wellicht is dit niet het goede subforum ervoor. Mocht dat zo zijn mag de vraag gerust verplaatst worden.
Ik heb een vraag omtrent de handremmen van de twee oude Gazelle Tour de France fietsen die ik in bezit heb. Op het eind van de handremmen zit een klein stukje rood kunststof waar de remkabel doorheen loopt en de remkabelbehuizing op aangesloten wordt. Ik ben er laatst een verloren doordat op een brug de remkabel knapte en dat stuk in het water is gevallen. Een foto van het onderdeeltje is hier te vinden:
[ afbeelding ]
Ik probeer de fietsen zoveel mogelijk in originele staat te houden dus ik probeer te vermijden dat ik er nieuwe remmen moet kopen. Bij moderne fietsen is het een stelschroef, maar bij deze dingen valt er niks te stellen. Heeft iemand enig idee hoe dan onderdeel heet en waar ik die dingen vinden kan? Wellicht kan het ook nagemaakt worden met een 3D printer, maar die heb ik helaas niet.
Haha niveau Atmoz haalt niemandquote:Op vrijdag 30 juni 2023 00:06 schreef bleiblei het volgende:
Ja, belangrijkste punt die @:sq elke week weer herhaalt als we willekeurig woonprogramma kijken...
Hoe opgeruimd is je hal? Als je in staat bent om al je jassen, schoenen en tassen te weren uit de hal is het geen probleem. Maar lukt je dat niet... zit je constant tegen die rommel aan te kijken vanuit je woonkamer.
Oh, enne het houtbewerkingsgereedschap dat ik net noem is wel van het slag dat je alleen bij de echte fanaat of in een professionele werkplaats tegen komt. Dit is wel een paar slagen verder dan cirkelzagen en schuurmachines.
Niveautje @:Atmoz zeg maar.
quote:Op vrijdag 30 juni 2023 01:35 schreef loveli het volgende:
[..]
Een oude gazelle, daar zijn veel liefhebbers van. Hier vragen?
https://oudefiets.nl
https://forum.oudefiets.nl
Fietsenzaak van meer dan 100 jaar oud, misschien weten zij het te vinden. https://gazelleparts.nl
Top, heel erg bedankt voor de tips en suggesties, dan ga ik zo eens zoeken!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 08:46 schreef rechtsafslaand-verkeer het volgende:
Zo'n stukje tussen je remkabel heet officieel centreernippel.
Of dit nog ergens in rood kunststof te krijgen is, is de vraag nog.
Ze zijn wel in aluminium te vinden, o.a bij : www.berghspecialproducts.nl/rolstoel-onderdelen/kabeltoebehoor/kabelnippels/centreernippels
gietijzer? Dat wordt toch niet veel gebruikt. Is het een vrijstaand bad? Dan zou het best wel waarde kunnen hebben.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:13 schreef crystal_meth het volgende:
Vraagje: is een tweedehands gietijzeren bad iets waard? Wil m'n bad (lengte: 1.70 m) verwijderen, maar langs de trap is lastig (wenteltrap), en via het raam lijkt me vrij riskant. Blijkbaar kan je het met een voorhamer in stukken slaan, dus als het niet veel waard is ...
Nee, de buitenkant is bloot metaal, geen email op. stond in een hoek tegen de muur, met twee betegelde planken omheen, zodat het leek alsof het ingemetseld was (niet erg overtuigend,want de grote plank was kromgetrokken).quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:15 schreef SQ het volgende:
[..]
gietijzer? Dat wordt toch niet veel gebruikt. Is het een vrijstaand bad? Dan zou het best wel waarde kunnen hebben.
oh nee dan zou ik m gewoon vernietigenquote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:21 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nee, de buitenkant is bloot metaal, geen email op. stond in een hoek tegen de muur, met twee betegelde planken omheen, zodat het leek alsof het ingemetseld was (niet erg overtuigend,want de grote plank was kromgetrokken).
Hele huis met Hornbach gedaan (https://www.hornbach.nl/p(...)m-0-75x25-m/5719184/).quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:38 schreef Managarm het volgende:
Iemand ervaring met renovlies en zo ja, waar heb je het gekocht (welk merk en webshop)?
Dank je. Zo'n apparaat heb ik al. Vanavond even samen met vriendin naar kijken (die is van het behangen).quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:14 schreef Piles het volgende:
[..]
Hele huis met Hornbach gedaan (https://www.hornbach.nl/p(...)m-0-75x25-m/5719184/).
Werkt heerlijkLekkere brede banen, dus het schiet lekker op
Je moet het dus wel met z'n 2en doen om het mooi op de muur te krijgen. En wij moesten veel/goed voorlijmen. 2x voorgelijmd, dus heel veel lijm. Koop een verfroerding voor op je boormachine , dikke tip
Daarna geschilderd/gewit, superstrakke muren.
quote:
Hier ook: ik was van lijm maken, insmeren, banen snijden en ophangen/vasthouden. Zij mocht plakken, gladstrijken en netjes afsnijdenquote:Vanavond even samen met vriendin naar kijken (die is van het behangen).
We gaan ervaring opdoen in de logeerkamer. Daarna moet de woonkamer, muren tot 6 meter hoog, in het kader van kansen en uitdagingen.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:44 schreef Piles het volgende:
[..]
[..]
Hier ook: ik was van lijm maken, insmeren, banen snijden en ophangen/vasthouden. Zij mocht plakken, gladstrijken en netjes afsnijden
Prima kamer om te beginnen, hebben we hier ook gedaan. En dat is te zienquote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:45 schreef Managarm het volgende:
[..]
We gaan ervaring opdoen in de logeerkamer. Daarna moet de woonkamer, muren tot 6 meter hoog, in het kader van kansen en uitdagingen.
Dit was de gouden tip, ben hiermee naar de fietsenmaker gefietst en heb twee nippeltjes gekocht voor ¤0,50. In het rood worden ze niet meer geleverd, maar nu heb ik twee aluminium exemplaren op m'n fiets gezet en meteen de rem- en versnellingskabels vervangen. M'n Gazelle kan weer veilig de weg op en ben een tevreden manquote:Op vrijdag 30 juni 2023 08:46 schreef rechtsafslaand-verkeer het volgende:
Zo'n stukje tussen je remkabel heet officieel centreernippel.
Of dit nog ergens in rood kunststof te krijgen is, is de vraag nog.
Ze zijn wel in aluminium te vinden, o.a bij : www.berghspecialproducts.nl/rolstoel-onderdelen/kabeltoebehoor/kabelnippels/centreernippels
Misschien kun je via deze site wat inspiratie opdoen: https://www.simonmaree.nl/producten/binnendeurenquote:Op donderdag 29 juni 2023 23:55 schreef Daantke het volgende:
[..]
Ja goede punten, ik was misschien niet heel duidelijk. Dat je vanaf de entree de woonkamer in kijkt maakt me niet zoveel uit maar het was mijn manier om te omschrijven dat er niks tussenzit dat geluid+tocht kan tegenhouden.
Ik heb op zich twee rechterhanden en familie met veel kluservaring --edit: en inderdaad ook met houtbewerkingmachines-- waaronder een glaszetter, dus ik denk dat iets met hout wel zelf moet lukken. Maar ook dat kan natuurlijk uitbesteed worden als het moet.
Een gipswandje met een kozijn moet ook zeker lukken maar ik deel niet je mening dat je de hokkerigheid alleen in de hal ervaart. Ik denk dat het wel iets toevoegt als je vanuit de woonkamer nog een beetje de hal kunt inkijken.
Verder deel ik wel deels je mening over hippe glazen meuk.Ik ben bang dat het snel wat trendgevoelig wordt, zeker met staal. Dus dat is ook een pre voor iets met hout ipv staal.
Maar nog even buiten de discussie van wel of niet zelf doen: ik ben benieuwd naar hoe zoiets gemonteerd kan worden als je niet in de vloer boort.
quote:Op zondag 2 juli 2023 08:28 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Misschien kun je via deze site wat inspiratie opdoen: https://www.simonmaree.nl/producten/binnendeuren
Mijn ouders hadden hetzelfde in hun appartement toen ze het kochten, de vorige eigenaar had vanuit de bouw de scheiding naar de hal laten vervallen. Zij vonden dit vooral vervelend vanwege onnodig stoken naar de hal (die is nogal lang) en het geluid richting de centrale hal (mijn vader houdt nogal van het geluid van de tv hard aanzetten bij sport en leeft ook zelf luidruchtig mee).
Ze hebben bij Simon Marree 2 deuren laten maken over de volle breedte van de de opening. Voor zover ik weet is het aan de wanden / plafond vastgezet en is er een klein gaatje in de tegelvloer (die er al lag) geboord om de niet-loopdeur vast te kunnen zetten (ze kunnen wel beiden open).
Mijn ouders hebben deuren met bovenkant glas, onderkant dicht, dan heb je wel licht. De voordeur zit 2 meter achter die deuren, dus je ziet vanuit de woonkamer eigenlijk alleen de voordeur en een klein stukje muur, geen kapstok.
In het huishoudelijk reglement van de VvE staat meestal wel iets over boren in de vloer.
Let op dat je in een appartement vrijwel nooit plak pvc kan nemen. Ben zelf vorig jaar verhuisd en zowel in oude als nieuwe complex is de norm 11 dB aan de vloer (staat meestal in de splitsingsakte). Dat lukt niet met plak pvc want je hebt isolatie eronder nodig. En je gaat echt problemen krijgen als de onderburen over geluid gaan klagen en jij voldoet niet aan die norm.quote:Op zondag 2 juli 2023 10:11 schreef Daantke het volgende:
[..]Thanks! Gister ook even langs een vloerboer geweest en die kwam uit de bouw en zei dat een klein gaatje boren in de vloer prima kan tenzij je echt heel erg pech hebt.
De verwarming en elektra loopt beide bovenlangs zo te zien dus kleine kans dat er iets in de vloer zit. Heb al de makelaar naar het reglement gevraagd maar nog geen reactie helaas. Dit is ook wel een +1 voor plakpvc ipv laminaat (daar twijfelde ik nog tussen) want bij laminaat zou je dan een dorpel moeten hebben omdat je de afscheiding natuurlijk niet aan een zwevende vloer wil bevestigen.
De vloerenman zei juist dat het prima kan en als ik rondgoogle zie ik ook nergens problemenquote:Op zondag 2 juli 2023 10:16 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Let op dat je in een appartement vrijwel nooit plak pvc kan nemen. Ben zelf vorig jaar verhuisd en zowel in oude als nieuwe complex is de norm 11 dB aan de vloer (staat meestal in de splitsingsakte). Dat lukt niet met plak pvc want je hebt isolatie eronder nodig. En je gaat echt problemen krijgen als de onderburen over geluid gaan klagen en jij voldoet niet aan die norm.
Ik heb dus pvc tegels want daar zit dus al isolatie onder. Mijn onderburen horen niets, en die waren bij het zien van de levering van de pakketten zo geschrokken dat ik tegels ging krijgen dat ze gelijk het bestuur van de VvE hadden ingeschakeld (en daarna hebben ze netjes excuses aangeboden dat ze te snelle conclusie hadden getrokken.)
Als het goed is moet die vloerenboer dit ook gemeld hebben. Ik ben bij 3 verschillende winkels geweest en ook ik dacht eerst dus plakpvc te kunnen nemen en allemaal zeiden ze: nee kan niet in appartement, je hebt echt tegels nodig als die 11 dB in de regels staat.
https://www.npostart.nl/KN_1725725quote:Op zondag 2 juli 2023 19:04 schreef Daantke het volgende:
[..]
De vloerenman zei juist dat het prima kan en als ik rondgoogle zie ik ook nergens problemenIk ga het dubbelchecken, thanks!
Toch in z'n geheel weggedaan. Door het venster, aan drie touwen, glijdend over een ladder. Niet mijn idee, maar het ging veel vlotter dan verwacht.quote:
Huh, je kan een draad er toch gewoon met de hand induwen?quote:Op dinsdag 11 juli 2023 09:31 schreef stavromulabeta het volgende:
Uit interesse: Hoe krijgen jullie kabels in een lasklem? Bij mij zitten de kabels meestal te stug en te krap om het met de hand te doen, dus gebruik ik een nijptang. Maar met die nijptang ben ik bang (en is het me al een keer overkomen) dat ik de isolatie van de draad beschadig. Ik ben vooral benauwd voor onopgemerkte beschadigingen. Hoe doen jullie dat?
Welke dikte hebben we t over? 2,5mm2 moet echt makkelijk met de hand lukken.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 09:31 schreef stavromulabeta het volgende:
Uit interesse: Hoe krijgen jullie kabels in een lasklem? Bij mij zitten de kabels meestal te stug en te krap om het met de hand te doen, dus gebruik ik een nijptang. Maar met die nijptang ben ik bang (en is het me al een keer overkomen) dat ik de isolatie van de draad beschadig. Ik ben vooral benauwd voor onopgemerkte beschadigingen. Hoe doen jullie dat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |