Hij is al sinds 2014 baas van Shell. Poen heeft hij genoeg dat staat vast. Het gaat hier meer om zijn argument. Hoe duur zal 1 kubieke meter gas worden is meer de vraag? 10 euro ? 20 euro ?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:42 schreef maily het volgende:
Daar zal meneer van Beurden zelf geen last van hebben.
Het geld om te investeren komt van aandeelhouders, die zijn ook mede eigenaar.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
Vandaag in het FD: Shell overweegt meer geld terug te geven aan aandeelhouders ivm enorme winsten.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)n-aan-aandeelhouders
1. Hoezo terug geven? Waarom niet de prijs verlagen, dat geld komt van consumenten. Niet van aandeelhouders
Dat zullen ze nooit doen, dat accepteren de aandeelhouders niet. Daarom gaat UK ook extra belasting heffen via windfall-tax: https://www.reuters.com/w(...)roducers-2022-07-11/quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
Vandaag in het FD: Shell overweegt meer geld terug te geven aan aandeelhouders ivm enorme winsten.
1. Hoezo terug geven? Waarom niet de prijs verlagen, dat geld komt van consumenten. Niet van aandeelhouders
Mhoaw..beetje te makkelijk gezien de shitload aan belasting die op energie/brandstof zit.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar het is wel een perverse manier om extra geld te verdienen over de ruggen van mensen die nu hun energie en brandstof amper kunnen betalen.
Mooi hè. Niemand valt dit op.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
Ditquote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
Die beurt nog altijd genoeg om dat makkelijk te betalen jaquote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:42 schreef maily het volgende:
Daar zal meneer van Beurden zelf geen last van hebben.
Das binnenkort wel voorbij...goede recessie en de olieprijs dondert weer in elkaar.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit
Zit dus een exhorbitante winst op. Tijd om die terug te eisen.
Fuck hun, jarenlang uit de maatschappij kunnen graaien en nu mogen ze wat teruggeven.
88% van de opbrengst van nederlands aardgas gaat regelrecht naar de staat. De 12% die over blijft gaan de operationele kosten nog van af. Bedenk ook dat de operationele kosten op zee 5x hoger zijn dan op productielocaties aan land. Shell heeft dus geen enkele reden of mogelijkheid het voor de consument goedkoper te maken. Bij Shell wordt overigens na dividenduitkering de resterende winst volledig geinvesteerd.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
Ik heb de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) meerdere keren in mijn leven heen en weer zien stuiteren tussen $30 en $130. Punt is dat de olieprijs maar 1/7 uitmaakt op de prijs van benzine aan de pomp. Hierdoor kunnen oliemaatschappijen vrij weinig doen. Je kunt je gaan blindstaren op de grote winsten, maar die winst wordt wereldwijd gemaakt. Toch ook een substantieel deel in Nederland. Petrochemie draait vrij goed, maar dat staat los van Oil & Energy..quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:26 schreef descon het volgende:
[..]
Das binnenkort wel voorbij...goede recessie en de olieprijs dondert weer in elkaar.
NWS / Spanje roomt winst banken en energiebedrijven afquote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
-$40 zelfs in april 2020quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:42 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ik heb de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) meerdere keren in mijn leven heen en weer zien stuiteren tussen $30 en $130
een flinke negatieve prijs is nog niet eens zo lang geleden, kan je je dat niet meer herinneren?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:42 schreef Makrelis het volgende:
Ik heb de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) meerdere keren in mijn leven heen en weer zien stuiteren tussen $30 en $130.
klopt met de corona crisis zijn er ook meerdere mensen schathemeltje rijk geworden, waaronder onze sybertje, maar er zijn er echt honderden die neit in de media zijn gekomen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
NWS / Spanje roomt winst banken en energiebedrijven af
Daarom doet Spanje het zo. Zouden we ook moeten doen.
1 ding is in deze tijd heel zeker: de bevolking wordt uitgekleed (gewoon omdat het kan) door entiteiten die daar schathemelrijk mee worden. Dat moet gestopt worden. Het is zo dat deze bedrijven (en de mensen erachter) gouden kansen zien en totaal geen scrupules of ethisch besef hebben. Spanje doet daar dus iets aan. Onze regering niet. Die zitten nergens mee.
quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt met de corona crisis zijn er ook meerdere mensen schathemeltje rijk geworden, waaronder onze sybertje, maar er zijn er echt honderden die neit in de media zijn gekomen.
Ik heb er ook flink aan verdiend, enkele tonnen, maar dan op de aandelenbeurs (gekocht in februari/maart en verkocht in september).
Zo ook met deze energiecrisis. Wat dacht je van de definitiebedrijven in de VS? Die zien dollar tekens. En de bouwbedrijven na de oorlog.....
In principe is de boodschap ongeveer gelijk.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:11 schreef Starhopper het volgende:
Is Shell aan het paniekzaaien?
NWS / Gasunie verwacht geen tekort deze winter
quote:Er zal komende winter zonder Russisch gas in Nederland geen gastekort optreden, als voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden.
Shell vertelt wat Gasunie niet vertelt, namelijk dat de prijzen fors omhoog gaan bij schaarste waardoor huishoudens en bedrijven die het niet meer kunnen opbrengen minder of geen gas zullen afnemen. Nogal wiedes dat je dan geen gastekorten meer hebt.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:11 schreef Starhopper het volgende:
Is Shell aan het paniekzaaien?
NWS / Gasunie verwacht geen tekort deze winter
Of een propaan & LPG kachel.quote:
Hoe zie je dit precies voor je? Shell kan het wel verkopen onder de marktprijs - maar kan uiteindelijk nooit voldoende leveren voor wat er onder die marktprijs wordt weggekocht.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
Als dat gebeurt kun je net zo goed de gasleiding afsluiten al ga je kapot. 100 kubieke meter gas zou dan een rekening á 1000 euro betekenen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:10 schreef Rode_Wijn het volgende:
10 euro per kuub gas. Ik kan het niet geloven. Maar dat zegt niets
Heb je gelijk in hoor.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 20:17 schreef qajariaq het volgende:
Wat heb je aan een losse olie of gas kachel als de brandstof uiteindelijk net zo duur is als voor de reguliere kachel?
Ja. Mensen die eerst 10 euro p/m betaalden, betalen nu 100 en straks dus 1000 p/m. Dat gaat niet goedquote:Op vrijdag 15 juli 2022 20:20 schreef jefysteen het volgende:
[..]
Als dat gebeurt kun je net zo goed de gasleiding afsluiten al ga je kapot. 100 kubieke meter gas zou dan een rekening á 1000 euro betekenen.
Maarja begin corona tijd ging shell aan gort en het dividend ook.. als je dan wel de klappen krijgt maar in goede tijde niet mag/kunt profiteren is het snel gedaan..quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het geld om te investeren komt van aandeelhouders, die zijn ook mede eigenaar.
Maar het is wel een perverse manier om extra geld te verdienen over de ruggen van mensen die nu hun energie en brandstof amper kunnen betalen.
als je stelt van 10 naar 30 en mogelijk naar 150 heb je wel gelijk.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 20:29 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ja. Mensen die eerst 10 euro p/m betaalden, betalen nu 100 en straks dus 1000 p/m. Dat gaat niet goed
0,20 2,00 20,00quote:Op vrijdag 15 juli 2022 20:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
als je stelt van 10 naar 30 en mogelijk naar 150 heb je wel gelijk.
Ik woon nu iets van vijfendertig jaar zelfstandig maar kan me de tijd niet heugen dat gas 20 ct per kuub koste. Ruim voor dit hele gedoe begon zat het rond de zestig cent.quote:
In de opmaat naar de kredietcrisis kan ik me nog herinneren dat het net onder de $150 kwam, om een jaar later voor rond de $30 weg te gaan.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik meen me nog te herinneren 200 dollar per vat, maar welicht bedenk ik me dat nu
Tijdens de Corona crisis stond een vat olie op negatief, iets van gemerkt? Ik ook niet.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:20 schreef descon het volgende:
[..]
Mhoaw..beetje te makkelijk gezien de shitload aan belasting die op energie/brandstof zit.
Tijdens de corona dip hadden we ook geen medelijden met de oliebedrijven. Ik wel blij met de aandelen die ik toen gekocht heb.
Een eventuele armoedeval heeft dan ook niets met de oorlog in Oekraïne te maken, maar met de ongebreidelde hebzucht van volgevreten rupsjes-nooit-genoeg zoals multinationals en aandeelhouders.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mooi hè. Niemand valt dit op.
Volgens het nieuws kan 1/3e van de huishoudens de energie rekening niet meer betalen (best veel overigens).
Maar de bedrijven maken elk jaar monsterlijk grote winsten.
Klopt, sinds de oorlog in Oekraïne is alles duurder omdat het ofwel uit Oekraïne, ofwel uit Rusland komtquote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:30 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Een eventuele armoedeval heeft dan ook niets met de oorlog in Oekraïne te maken, maar met de ongebreidelde hebzucht van volgevreten rupsjes-nooit-genoeg zoals multinationals en aandeelhouders.
Toen de levertijden van goederen uit China tijdens de pandemie uit de hand liepen (werkelijk álles werd indertijd nl. nog in China geproduceerd) heeft men snel alle productie naar Rusland en Oekraïne overgeheveld. Van plastic afval wat bij de action verkocht wordt tot stroopwafels en Goudse kaas, álles werd op het einde van de pandemie in Rusland en Oekraïne geproduceerd. Op dit moment zoeken ceo's en aandeelhouders uit naar welk crisisgebied ze de productie nu weer kunnen verhuizen om prijzen (en winstcijfers) op te drijven.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt, sinds de oorlog in Oekraïne is alles duurder omdat het ofwel uit Oekraïne, ofwel uit Rusland komt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |