SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
De Ving is ook geen wonderboy die 3 tours zou kunnen winnen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:32 schreef JohnDDD het volgende:
Had toch het idee dat Jonas het moeilijk had bij die laatste demarrage van Pogi. Lijkt me niet onmogelijk om hem te lossen
Laten we eerst beginnen met 1 Tourquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Ving is ook geen wonderboy die 3 tours zou kunnen winnen.
quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:59 schreef Remco het volgende:
[..]
Gele trui geeft vleugels, elk jaar is er wel een team die op deze manier kan koersen.
Eens eens en eensquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:33 schreef Hyaenidae het volgende:
Schijtirritant die baby van Vinegaard steeds in beeld, alleen daarom liever niet dat hij wint.
En met z'n allen als ploeg tegen 1 rijden ben ik ook geen fan van. Hopen dat Pogacar geel nog terug kan pakken.
Zo'n sprintje wint Pogacar toch 99 van de 100x, dat zegt ook niet zoveelquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat is eindsprintje was mentaal nog heel belangrijk.
Who is the man.
Nou, hij lijkt me toch wel sterkquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Ving is ook geen wonderboy die 3 tours zou kunnen winnen.
Yep, ik houd nog steeds rekening met het scenario dat Pogi een spelletje speelt omdat zijn ploeg dit onmogelijk kan controleren.quote:
quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:33 schreef Hyaenidae het volgende:
Schijtirritant die baby van Vinegaard steeds in beeld, alleen daarom liever niet dat hij wint.
En met z'n allen als ploeg tegen 1 rijden ben ik ook geen fan van. Hopen dat Pogacar geel nog terug kan pakken.
Toch maakt het dat dat hij mentaal boven vingegard blijft staan. Ook dat vingegard nog geen meter kopwerk deed gaat hem mentaal de kop kosten.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:36 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Zo'n sprintje wint Pogacar toch 99 van de 100x, dat zegt ook niet zoveel
Daarvoor had hij gisteren toch 2 minuten minder moeten verliezen, lijkt mequote:Op donderdag 14 juli 2022 18:36 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Yep, ik houd nog steeds rekening met het scenario dat Pogi een spelletje speelt omdat zijn ploeg dit onmogelijk kan controleren.
Denk wel dat 'ie gisteren er echt even doorheen zat.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:36 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Yep, ik houd nog steeds rekening met het scenario dat Pogi een spelletje speelt omdat zijn ploeg dit onmogelijk kan controleren.
Inderdaadquote:
Dat deed hij wel toch? Alleen reden ze beiden zo langzaam tussen de aanvallen door dat dat niet zoveel zegt.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch maakt het dat dat hij mentaal boven vingegard blijft staan. Ook dat vingegard nog geen meter kopwerk deed gaat hem mentaal de kop kosten.
Dan zou Jumbo proberen meer tijd te pakken; nu gaan ze controleren (wat in het voordeel van Pogi is). Eigenlijk hoeft hij bij de komende twee aankomsten bergop maar een minuut te pakken om het weer spannend te maken.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:38 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Daarvoor had hij gisteren toch 2 minuten minder moeten verliezen, lijkt me
Dat geloof ik dan weer niet, maar je weet het nooit.. Als hij gisteren binnen de minuut was gebleven was Jumbo ook aan de leiding gekomen, maar hadden ze Roglic niet meer in kunnen zetten in het aanvalswerk. Dan had Vingegaard hem echt 1 op 1 moeten lossen om dat tactisch uit te kunnen buiten.. En dan was de achterstand met enkel de tijdrit al overbrugbaar geweest, nu moet hij bergop ook nog tijd goed gaan makenquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:40 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dan zou Jumbo proberen meer tijd te pakken; nu gaan ze controleren (wat in het voordeel van Pogi is). Eigenlijk hoeft hij bij de komende twee aankomsten bergop maar een minuut te pakken om het weer spannend te maken.
Nja toch denk ik dat Vine nog breekt en pogo hem pakt, of in de tijdrit met een knaltijdquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:39 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat deed hij wel toch? Alleen reden ze beiden zo langzaam tussen de aanvallen door dat dat niet zoveel zegt.
Geloof best dat Vingegaard mentaal minder sterk is dan Pogacar, maar niet omdat hij de sprintjes verliest, die gaat hij toch nooit van hem winnen.
Dat moet Pogacar beter liggen ja, al zullen verschillen vast niet zo groot zijnquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:42 schreef Van_Poppel het volgende:
Mende lijkt me trouwens ook een aankomst voor Pogacar.
De tijd waar binnen je over de streep moet zijn, anders moet je naar huis.quote:
Jumbo gaat daar iig niet controlerenquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:46 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat moet Pogacar beter liggen ja, al zullen verschillen vast niet zo groot zijn
Lijkt me ook net wat te zwaar voor Wout eigenlijk.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:48 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Jumbo gaat daar iig niet controleren
Karrel vindt dit niet leuk.
Van Hooydonck mee laten helpen en hopen dat de sprintersploegen het ook zien zitten. BEX kan op 2 mannetjes gokken.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:49 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Lijkt me ook net wat te zwaar voor Wout eigenlijk.
Als ze Wout een "cadeautje" willen geven, is morgen misschien wel de beste optie. Verwacht daar sowieso een kleine kopgroep met zoveel sprintersploegen die een kans denken te maken en dan de sprinters lossen in de slotfase
Iets vooruit gereden zodat zij in ieder geval niet te laat zijn? Als je het toch wel haalt, kun je net zo goed samen finishenquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:52 schreef Koffieplanter het volgende:
Honoré en Senechal rijden nu binnen, die zaten juist bij Jakobsen.
Hij zal wat geduwd zijnquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:53 schreef Koffieplanter het volgende:
Lampaert rijdt nu binnen, die zat ook bij Jakobsen. Ik denk dat hij een probleem heeft, kijkend naar de tijd van Ewan.
Lijkt me een beetje bluffen eigenlijk.. al krijgen we zonder Roglic in het klassement sowieso nooit meer de situatie van gisterenquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Bluf of was het gewoon een hongerklop of hitte dus?
of te weinig vochtquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Selectief quoten van de dwerg.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Dit klinkt alweer heel anders, alsof die een keuze had gisteren.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:56 schreef wimderon het volgende:
[..]
Selectief quoten van de dwerg.
[ twitter ]
Die situatie komt deze Tour sowieso niet meer terug inderdaad.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:56 schreef wimderon het volgende:
[..]
Selectief quoten van de dwerg.
[ twitter ]
En dan morgen mogelijk meesprinten voor ze de zege, flink herstelvermogen toch altijd bij wielrennersquote:
Gezien de hoeveelheid gelletjes die hij tot zich nam vandaag neem ik aan dat het toch hongerklop was.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:52 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Op zich had ie Roglic wel een keertje kunnen laten gaan. En in ieder geval niet zelf op de Galibier moeten gaan. Maar goed, achteraf is het makkelijk praten.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dit klinkt alweer heel anders, alsof die een keuze had gisteren.
Morgen gaat voor de vlucht zijnquote:Op donderdag 14 juli 2022 18:58 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En dan morgen mogelijk meesprinten voor ze de zege, flink herstelvermogen toch altijd bij wielrenners
Het feit dat Van Aert daarvoor reed maakte dat Roglic wel degelijk een gevaar was, ook met meer dan 2 minuten achterstand. Hij wist ook niet dat Roglic geen superbenen had. Als Roglic een gaatje had gehad op de Galibier en Van Aert vol had doorgetrokken in het dal, had Roglic zomaar 3 minuten kunnen pakken. Dan had Tadej zelf in het dal op kop moeten sleuren en was hij ook leeg geweest.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:10 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Op zich had ie Roglic wel een keertje kunnen laten gaan. En in ieder geval niet zelf op de Galibier moeten gaan. Maar goed, achteraf is het makkelijk praten.
Eerst jouw voorspelling afwachten en dan het andere scenario kiezen!!!quote:
Gisteren klassementsrenners en vandaag de vlucht hoppa!!!quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:16 schreef Szura het volgende:
[..]
Eerst jouw voorspelling afwachten en dan het andere scenario kiezen!!!
Hij zal toch wel gemerkt hebben dat er niet heel veel kracht achter die demarrages van Roglic zat? Of hij had dat in elk geval kunnen vermoeden.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:13 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Het feit dat Van Aert daarvoor reed maakte dat Roglic wel degelijk een gevaar was, ook met meer dan 2 minuten achterstand. Hij wist ook niet dat Roglic geen superbenen had. Als Roglic een gaatje had gehad op de Galibier en Van Aert vol had doorgetrokken in het dal, had Roglic zomaar 3 minuten kunnen pakken. Dan had Tadej zelf in het dal op kop moeten sleuren en was hij ook leeg geweest.
Vond de demarrages van Roglic juist wel goed ogenquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij zal toch wel gemerkt hebben dat er niet heel veel kracht achter die demarrages van Roglic zat? Of hij had dat in elk geval kunnen vermoeden.
Zie mijn positie in de diverse Tour poules. Dan weet je hoe goed ik kan voorspellenquote:
Dat zei Vierhouten ook ja, hij wilde Roglic niet volledig terug in het klassement brengenquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:13 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Het feit dat Van Aert daarvoor reed maakte dat Roglic wel degelijk een gevaar was, ook met meer dan 2 minuten achterstand. Hij wist ook niet dat Roglic geen superbenen had. Als Roglic een gaatje had gehad op de Galibier en Van Aert vol had doorgetrokken in het dal, had Roglic zomaar 3 minuten kunnen pakken. Dan had Tadej zelf in het dal op kop moeten sleuren en was hij ook leeg geweest.
naja je kunt daar in dat dal ook echt minuten verliezen, misschien wel 5 of 6 als het helemaal misloopt, zelfs als iemand op de top maar een klein gaatje heeftquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:20 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat zei Vierhouten ook ja, hij wilde Roglic niet volledig terug in het klassement brengen
Ayuso is nog wel heel jongquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:28 schreef JohnDDD het volgende:
kan me overigens niet voorstellen dat UAE volgend jaar nog Ayuso en Almeida niet meeneemt naar de Tour
Ayuso zal sowieso wel meegaan en misschien Almeida ook
Die gaat naar bocht 7?quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:25 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Dit had best even voor mogen gaan de Alpe op.
Als die 15 minuten pakt dan heeft hij de gele trui!quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:26 schreef TLC het volgende:
Krachtwijk moet eens meezitten met een kopgroep, als ze dan 10 minuten of zo pakken doet ie ook weer mee met het AK
Ja is zo. Tour én Vuelta rijden volgend jaar zal wel geen optie zijn zeker. Maar Pogacar zal mee moeten met Jumbo: twee toppers voor het klassement in de ploeg plus nog twee of drie goede knechten voor bergop.quote:
Ik denk dat je het tempo van Djumbo onderschat. Uiteindelijk waren ze nog met 5 op het moment dat Kuss de brommer aanslingerde.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:47 schreef Idisrom het volgende:
Over de overmacht van Jumbo Visma van vandaag.
Ik vond dat Pidcock en Meintjes er niet veel voor onder deden. Zo extreem snel gingen ze de berg niet op. Het verbaast me meer dat er zoveel andere rijders eraf gingen met het tempo van Pidcock..
Klopt, maar qua namen is een ploeg met Bennett, Hirschi, McNulty, Majka en Soler helemaal niet slecht voor de bergetappes. Ze doen alleen flink hun best om dat niet te laten zien (of ze liggen er al uit)quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:44 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ja is zo. Tour én Vuelta rijden volgend jaar zal wel geen optie zijn zeker. Maar Pogacar zal mee moeten met Jumbo: twee toppers voor het klassement in de ploeg plus nog twee of drie goede knechten voor bergop.
Ja, Roglic laten rijden. 3 minuten had je wel kunnen controleren met McNulty, Soler en Majka en uiteindelijk was Ineos er wellicht ook wel ingestapt als het penibel was geworden.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dit klinkt alweer heel anders, alsof die een keuze had gisteren.
Ik vind vooral Soler en McNulty tegenvallen. Maar Pogacar heeft zijn ploeg misschien ook teveel opgebrand in het begin van de koers. En ze hebben veel pech gehad met die covid (en dan tel ik ook Trentin mee). Maar ik denk dat hij toch knechten van nog een niveautje hoger moet hebben. Neem nou een Kruijswijk. Die heeft zichzelf gewoon keer op keer in de grote rondes bewezen. Je weet gewoon dat die niet een hele ronde matig gaat zijn zoals Soler of McNulty. Of neem een Kuss. Die staat er ook altijd als het nodig is.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:50 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Klopt, maar qua namen is een ploeg met Bennett, Hirschi, McNulty, Majka en Soler helemaal niet slecht voor de bergetappes. Ze doen alleen flink hun best om dat niet te laten zien (of ze liggen er al uit)
En als je met Pogacar start, start je sowieso met 1 kopman., lijkt me. Dan kun je Almeida wel meenemen, maar dan is dan de meesterknecht, die staat niet op hetzelfde niveau. En de vraag of Almeida dat wil
Dan had je wel 2 Jumbo’s dichtbij gehad in het klassement als Roglic echt goed was en dan hadden ze het vast vaker zo geprobeerd. Blijkbaar woog dat zwaarder dan het risico dat hij leeg zou zijn op de slotklim, dat scenario dacht hij blijkbaar niet aan.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:51 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ja, Roglic laten rijden. 3 minuten had je wel kunnen controleren met McNulty, Soler en Majka en uiteindelijk was Ineos er wellicht ook wel ingestapt als het penibel was geworden.
Ik denk dat hij in de Pyreneeën gaat bezwijken jaquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:58 schreef DeeBee het volgende:
Gaat Vinjegooo nog onder de druk van de Prumjur Liek bezwijken? Vandaag liet al zien dat aan de leiding staan niet per se makkelijker is.
Sepp Kuss die bij de beste 5 hoort is dan wel weer heerlijk, dat helpt een pak als Pogi eens weet weg te rijden.
Terwijl die gisteren amper iets kon doen..quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:58 schreef DeeBee het volgende:
Gaat Vinjegooo nog onder de druk van de Prumjur Liek bezwijken? Vandaag liet al zien dat aan de leiding staan niet per se makkelijker is.
Sepp Kuss die bij de beste 5 hoort is dan wel weer heerlijk, dat helpt een pak als Pogi eens weet weg te rijden.
Als ik Wellerman Jonas zo zie rijden, denk ik toch aan Martin Freemanquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:58 schreef DeeBee het volgende:
Vreselijk gast die Jonas. Totaal geen uitstraling. Geen spannende renner. Echt ultrasaai.quote:Op donderdag 14 juli 2022 20:03 schreef Sabata het volgende:
[..]
Als ik Wellerman Jonas zo zie rijden, denk ik toch aan Martin Freeman
Bovendien zat hij bij dat sprintje strak in het wiel van Pogacar.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:39 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat deed hij wel toch? Alleen reden ze beiden zo langzaam tussen de aanvallen door dat dat niet zoveel zegt.
Geloof best dat Vingegaard mentaal minder sterk is dan Pogacar, maar niet omdat hij de sprintjes verliest, die gaat hij toch nooit van hem winnen.
Ik vraag me af hoe ver Roglic dan weg had kunnen rijden tegen drie man van UAE, ook al had hij Van Aert tot de voet bij de Granon bij zich gehad. Maar Pogacar voelde zich waarschijnlijk sterk genoeg om dat gecalculeerde risico niet te nemen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:55 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dan had je wel 2 Jumbo’s dichtbij gehad in het klassement als Roglic echt goed was en dan hadden ze het vast vaker zo geprobeerd. Blijkbaar woog dat zwaarder dan het risico dat hij leeg zou zijn op de slotklim, dat scenario dacht hij blijkbaar niet aan.
39.06 ?quote:Op donderdag 14 juli 2022 20:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Pogacar en Vingegaard net zo snel als Iban Mayo, dit accepteren we niet.
Iban Mayoquote:Op donderdag 14 juli 2022 20:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Pogacar en Vingegaard net zo snel als Iban Mayo, dit accepteren we niet.
quote:
Een buitengewoon verstandige post.quote:
Ik hoorde DeMart in z’n commentaar van 2003 zeggen dat hij mogelijk naar Rabo zou gaan. Mayo en Rasmussen samen op de brommer was wel leuk geweestquote:Op donderdag 14 juli 2022 20:50 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Een buitengewoon verstandige post.
Mwa, dat maakt niet dat ze nu 2 x zo hard gaan. Het zal hooguit een paar km per uur verschillen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:18 schreef OProg het volgende:
Het is vooral lastig vergelijken doordat het wel gewoon zo is dat de huidige generatie fietsen echt een enorm verschil oplevert door stijfheid van het frame en lagering en dergelijke.
Want dan vooral ook wil zeggen hoe belachelijk hard Pantani toen omhoog ging.
Dat is bergop best veelquote:Op donderdag 14 juli 2022 21:25 schreef JanGroen het volgende:
[..]
Mwa, dat maakt niet dat ze nu 2 x zo hard gaan. Het zal hooguit een paar km per uur verschillen.
Iban Mayo has yet to sign a contract for next season, but aside from Euskaltel, Mayo has received interest from several other teams, including Rabobank and Quick.Step-Davitamon.quote:Op donderdag 14 juli 2022 20:54 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ik hoorde DeMart in z’n commentaar van 2003 zeggen dat hij mogelijk naar Rabo zou gaan. Mayo en Rasmussen samen op de brommer was wel leuk geweest
Als ze 2 keer zo hard zouden gaan als in 2006 waren ze er in 20 minuten geweest.quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:25 schreef JanGroen het volgende:
[..]
Mwa, dat maakt niet dat ze nu 2 x zo hard gaan. Het zal hooguit een paar km per uur verschillen.
Paar km/uur scheelt veel op zo'n berg.quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:25 schreef JanGroen het volgende:
[..]
Wat vooral veel verschil maakt is de verandering in hoe je fietst. Van een zwaar verzet met lage cadans naar het tegenovergestelde: licht verzet en hoog beentempo. Daarmee produceer je uiteindelijk meer vermogen. 7 Watt per kilo lichaamsgewicht is de magische grens voor de mens zonder doping.
Die fietsen waren een aantal jaren terug van hetzelfde kaliber. Van 41-42 minuten naar 39 minuten waarbij een renner als Kruiswijk ook nog 40.31 rijdt ligt niet aan materiaalverbeteringen. De geschiedenis leert waar het meestal wel aan ligt.quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:18 schreef OProg het volgende:
Het is vooral lastig vergelijken doordat het wel gewoon zo is dat de huidige generatie fietsen echt een enorm verschil oplevert door stijfheid van het frame en lagering en dergelijke.
Ik zeg ook niet dat het alleen maar materiaal is hoor.quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:32 schreef Ericr het volgende:
[..]
Die fietsen waren een aantal jaren terug van hetzelfde kaliber. Van 41-42 minuten naar 39 minuten waarbij een renner als Kruiswijk ook nog 40.31 rijdt ligt niet aan materiaalverbeteringen. De geschiedenis leert waar het meestal wel aan ligt.
Overigens waren de jaren 90 fietsen eerder te stijf met waarden ruim boven de 100 Nm.
Dat er geschroeid wordt is leuk maar deze sprong in niveau is iets te opvallend.
Blijft ook lastig, alleen is een vergelijking met 5-10 jaar wel te doen. Dan zijn deze prestaties op zijn minst opvallend. Zeker na een vorige rit waar al een ongenadig tempo werd opgelegd.quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:34 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het alleen maar materiaal is hoor.Ik zeg vooral dat een 1 op 1 vergelijking met een tijd uit 1994 en eentje uit 2022 gewoon een lastige is. Dat doet niks af aan dat het nu weer flink sneller gaat dan tien jaar terug.
Renners zijn veel en veel lichter geworden met gespierde benen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:03 schreef Ericr het volgende:
[..]
Blijft ook lastig, alleen is een vergelijking met 5-10 jaar wel te doen. Dan zijn deze prestaties op zijn minst opvallend. Zeker na een vorige rit waar al een ongenadig tempo werd opgelegd.
Vandaag was wat tam qua aanloop maar sub 40 minuten de Alpe omhoog lukte jaren niemand (op 1 na) . Ook niet met kortere aanloop. Waar komt het niveauverschil van 2+ minuten sneller vandaan binnen enkele jaren?
Hautacam komt er nog aan. Dat wordt misschien nog een groter circus.
En niet vergeten, rondere wielen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Renners zijn veel en veel lichter geworden met gespierde benen.
Kijk de beelden er maar op na.
Is een manier van eten en trainen die totaal anders is, dat hele lichaam kan maar één ding, fietsen en zo licht mogelijk met zoveel mogelijk beenvermogen.
Ubermeisters moet je hebbenquote:Op donderdag 14 juli 2022 22:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Onderschat de Britse nog rondere wielen niet
Antwoord kan zijn betere voeding. Dat schijnt ook 1 van de redenen te zijn dat de vluchten steeds vaker wegblijven.quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:03 schreef Ericr het volgende:
[..]
Blijft ook lastig, alleen is een vergelijking met 5-10 jaar wel te doen. Dan zijn deze prestaties op zijn minst opvallend. Zeker na een vorige rit waar al een ongenadig tempo werd opgelegd.
Vandaag was wat tam qua aanloop maar sub 40 minuten de Alpe omhoog lukte jaren niemand (op 1 na) . Ook niet met kortere aanloop. Waar komt het niveauverschil van 2+ minuten sneller vandaan binnen enkele jaren?
Hautacam komt er nog aan. Dat wordt misschien nog een groter circus.
https://www.wielerflits.n(...)og-van-de-naald/?ampquote:De bolletjestrui-winnaar van 1989 en tevens nummer vier uit diezelfde Tour de France, bleef ook na zijn carrière maniakaal trainen. Met alle gevolgen vandien
Topsport is sowieso niet gezondquote:Op donderdag 14 juli 2022 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Sporten is heel gezond
[..]
https://www.wielerflits.n(...)og-van-de-naald/?amp
(Was even benieuwd wat er met Teunissen was na wat ik hoorde vanmiddag)
quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Antwoord kan zijn betere voeding. Dat schijnt ook 1 van de redenen te zijn dat de vluchten steeds vaker wegblijven.
quote:. Het gaat alleen maar sneller’, klonk het in het wielerpeloton het voorbije seizoen. Klopt dat ook? Jawel, zo leren de cijfers. Hoe kan dat? En ook: is dat verdacht?
ANN BRAECKMAN30 november 2021, 03:01
“Een hoop renners rijdt gewoon veel sneller dan ik”, vertelde Thomas De Gendt van Lotto Soudal bij Sporza voor de start van de negende etappe in de Tour de France. “Nochtans reed ik bij de start van een etappe een van mijn beste 10-minutenwaarden ooit. Normaal rijd ik daarmee de boel aan stukken, nu kan ik amper mee. Het algemene niveau ligt gewoon veel hoger.”
De Gendt vertoeft momenteel in wintermodus, maar staat enkele maanden later nog steeds achter zijn uitspraak. Terecht, zo leren de cijfers. De voorbije tien jaar ging het geen enkele keer sneller in het peloton. In vergelijking met vorig jaar koersen de renners 1,12 km/uur rapper in World Tour-koersen. “Eén grote verklaring heb ik er niet voor, al merk ik wel dat deze jonge generatie heel sterk is”, zegt hij daar nu over tegen De Morgen. “Toen ik prof werd, had je enkele jaren nodig om succes te boeken. Ervaring en koerswijsheid speelde een rol. Je had als oudere renner een voorsprong op die jonge gasten, maar nu zie je dat zij ons nu al pijn doen.”
Hoe kan dat? “De talentdetectie staat veel meer op punt”, verklaart topsportcoach Paul Van Den Bosch van Energy Lab. “Vroeger werd in de eerste plaats naar de resultaten van een jonge renner gekeken, maar wie goed rijdt bij de jeugd, doet het daarom niet automatisch goed bij de profs. Nu koersen ze al op jonge leeftijd met wattagemeters en heb je enorm veel data voorhanden. Je weet perfect wie je koopt en hoe je die renner kan inzetten in je ploeg.”
Het is een proces dat al langer bezig is. “Ze leven al veel jonger als prof”, beaamt sportdokter Maarten Meirhaeghe van Lotto Soudal. “Door die wattagemeters is de sport meer datadriven geworden. De jongeren die nu doorstromen, koersen al op een hoog niveau en dat zorgt ervoor dat het algemene niveau ook bij de profs beter wordt. Het aantal renners dat hard kan rijden is daardoor toegenomen.”
Deceuninck-QuickStep-dokter Yvan Vanmol is al decennia actief in het wielrennen. “In elke sport wordt vooruitgang geboekt”, stelt hij. “Het gaat om het totaalplaatje: voeding, aerodynamica, materiaal, trainingen, coaches. Het zijn allemaal factoren die verbeterd worden en op het eind van de rit win je zo misschien 2 à 3 procent. Dat het peloton nu 1,12 km/uur sneller rijdt, is volgens mij toch vooral te verklaren door de uitzonderlijk sterke generatie waar we nu mee te maken hebben. Cadel Evans of andere Tour-winnaars van die periode (Evans won in 2011, AB) zouden vandaag niet eens in de top 20 eindigen van het klassement. Je zit met een uitzonderlijk sterke lichting: Tadej Pogacar, Mathieu van der Poel, Julian Alaphilippe, Wout van Aert, Tom Pidcock.”
Ook de manier van koersen zorgt volgens Vanmol voor een hoger gemiddelde. “Vroeger durfde alleen onze ploeg vroeg in de koers de knuppel in het hoenderhok te gooien”, stelt hij. “Maar vandaag zie je dat bij veel meer teams en in veel meer wedstrijden. Wielrennen draaide vroeger om ‘doseren’ waardoor je veel gesloten koersen kreeg. Er wordt nu agressiever gekoerst. Een peloton kan in principe een klassieker rijden met 47 km/uur, maar ze deden dat niet omdat er tactisch werd gekoerst. Nu was zelfs het WK een open koers met aanvallen op 200 kilometer van het eind. Deze generatie toprenners wil koersen. Ik heb 40 jaar ervaring en koers is nu veel boeiender dan ooit.”
Opvallend: het koersgemiddelde is naar omhoog, tegelijkertijd gaat het aantal wedstrijddagen per renner naar beneden. In 2019 koersten de renners uit de top 100 nog gemiddeld 83 dagen per jaar, in 2021 lag dat op 75. “Renners doen nu veel meer stages en gerichte trainingen”, zegt Maarten Meirhaeghe. “Ze komen meer uitgerust aan de start van een wedstrijd. Ze zijn niet alleen frisser, maar ook meer gemotiveerd om te koersen. Doordat er minder kansen zijn om zich te tonen, gaan ze in de wedstrijden die ze wel rijden aanvallender koersen.”
“Het verklaart zeker waarom we nu veel langere finales hebben”, meent ook Oliver Naesen (AG2R-Citroën). “Je hebt veel meer frisse coureurs aan de start. Breng dat samen met de goesting van die gasten om te koersen, een echte topgeneratie, en je krijgt automatisch een hoger gemiddelde.”
Volgens Naesen wordt er nog meer gepiekt dan vroeger. “Wielrennen is een duursport en je ziet dat renners meer en meer evolueren naar atleten zoals in andere duursporten. Een marathonloper piekt ook maar één, misschien twee keer per jaar naar een groot doel. Kijk eens naar Wout van Aert, die heeft maar 50 koersdagen op de teller (49, AB). Als dat het succesrecept blijkt van de toppers, zal deze tendens zich steeds verder doorzetten, ook bij de ‘mindere’ coureurs. Gerichter trainen, stages doen en tijdig rust nemen om dan te pieken naar een bepaald doel.”
Marginal gains, het was het codewoord bij het Team Sky van Bradley Wiggins, Chris Froome en Egan Bernal. Het team ging als een van de eerste op een zeer wetenschappelijke manier te werk, alle details werden geoptimaliseerd. Intussen werkt elke ploeg op een wetenschappelijke basis. “Er is een enorme evolutie in de sportwetenschap,” weet Paul Van Den Bosch, “elke stap in het proces wordt verbeterd en een renner is nu 24 uur per dag bezig met zijn job. Het gaat niet alleen om training, maar ook om voeding, core stability, ademhalingsoefeningen, stretching, slaapanalyse enzovoort. Kijk naar Victor Campenaerts. Hij is maniakaal bezig met details, maar het levert resultaat op.”
De sport kent een meer wetenschappelijke benadering. “Vroeger deed een renner alleen in de winter aan core stability”, legt Meirhaeghe uit. “Nu doen ze dat het hele jaar omdat ze beseffen dat ze daardoor een betere aerodynamische houding kunnen aannemen op de fiets en ze meer kracht kunnen genereren. De voorsprong die Team Sky vroeger had is weg. Elke ploeg werkt met een diëtist, trainer, performance coach en heeft oog voor alle details. Dat gaat van gepersonaliseerde matrassen tot hydratatieschema’s op basis van individuele zweettesten.”
Ze koersen sneller en het ligt alleen aan de wetenschap, betere talentdetectie en een uitzonderlijke generatie met een agressieve koerstactiek? U fronst de wenkbrauwen, want het wielrennen torst nu eenmaal een dopingverleden met zich mee. Doet er soms ook een nieuw wondermiddel de ronde? In Radio Peloton blijft het daarover opvallend stil. Ja, er werden wel wat vragen gesteld bij de prestaties van Bahrain Victorious. De inval in de Tour de France kwam er niet voor niks, maar doping werd ook daar niet gevonden.
Wat moed geeft: het bloedpaspoort laat weinig ruimte. Betrapte renners presteerden vroeger heel wisselvallig, terwijl je nu een generatie ziet die vrijwel het hele seizoen goed is en die ook al won bij de jeugd. Toch zijn er nog altijd renners die zich vragen stellen. Tien dagen geleden drukte Arnaud Démare van Groupama-FDJ zijn bezorgdheid uit. “Ik zeg alleen wat veel mensen zien”, liet hij optekenen in Le Parisien, “en veel renners voelen hetzelfde als ik. Koersen tegen iemand die sterker is dan jezelf maakt deel uit van de sport, maar dit seizoen, van Parijs-Nice tot het eind van het jaar, ging het zo snel. In één jaar tijd merk je een enorm verschil. Je ziet gewoon dat niet iedereen dezelfde restricties heeft. Wij mogen met de ploeg geen ketonen gebruiken, net zoals enkele andere ploegen die lid zijn van het MPCC (Beweging voor een geloofwaardiger wielrennen, AB), maar niet iedereen in het peloton is zoals ons en dat zorgt voor verschillen.”
Ketonen, een soort superbrandstof voor het lichaam, zorgen er niet voor dat er ruim 1 km/uur sneller wordt gereden. “Ik denk niet ze zo’n grote invloed hebben”, klinkt het zowel bij Thomas De Gendt als bij Oliver Naesen. Bovendien zijn ketonen niet verboden en maakt het voor veel renners deel uit van het pakket voedingssupplementen die ze nemen. “Het is een toegelaten product”, zegt teamarts Vanmol. “Het bevordert de gezondheid van de renners en wordt in andere sporten gebruikt. Neen, dat maakt het verschil niet. Je maakt me bovendien niet wijs dat renners die bij MPCC-ploegen koersen geen gebruikmaken van ketonen. Velen doen dat wel, maar dan achter de rug om van hun ploeg.”
Voeding en training zijn nog veel meer doorontwikkeld. Qua voeding hebben ze vooral in de laatste 10-15 jaar megastappen gemaakt.quote:Op donderdag 14 juli 2022 21:18 schreef OProg het volgende:
Die Theunisse heeft toch ook bakken aan amfetaminen en andere troep genomen of niet?quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Sporten is heel gezond
[..]
Zou het kunnen dat renners in training met glucosemonitors rijden zodat ze nu beter begrijpen wanneer ze wat moeten nemen qua voeding? In koers zijn die dingen verboden, maar wellicht trainen ze er wel mee.quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja zeker ook, maar ook gewoon nog veel meer professionalisering
[..]
[..]
Nou, is het je niet opgevallen dat vrijwel iedereen nu met z’n polsen naar binnen fietst?quote:Op donderdag 14 juli 2022 23:42 schreef Ericr het volgende:
Blijft altijd mooi dat fietsen opnieuw uitgevonden kan worden. Keer op keer. Alsof ze in de jaren daarvoor amper benul hadden van training en voeding.
Er zijn sporten met revolutionaire verbeteringen. Denk aan de klapschaats, zwempakken of kangoeroeschoenen. Wielrennen is vrij evolutionair. Mede door de UCI die revoluties snel uitbant. Gewicht, vorm en houding op en van de fiets ligt al jaren vast.
Natuurlijk dragen bepaalde verbeteringen in training en voeding bij maar dan zou je geleidelijk de prestaties omhoog zien gaan. Niet een vernieuwde wedstrijd op twee snelheden.
Dit keer is het anders blijkt telkens een drogreden. Zie niet in waarom het nu ligt aan andere dan duistere zaken. Zeker niet in een sport met de enablers van 20-30 jaar terug.
En zijn belegging in Rabo-certificaten gingen ook al misquote:Op donderdag 14 juli 2022 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Sporten is heel gezond
[..]
Laurens ten Dam heeft wel eens gezegd dat als hij 10 jaar geleden zou weten over voeding wat hij nu weet, hij de Tour zou winnen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 08:26 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat renners in training met glucosemonitors rijden zodat ze nu beter begrijpen wanneer ze wat moeten nemen qua voeding? In koers zijn die dingen verboden, maar wellicht trainen ze er wel mee.
Ik las gisteren nog een stukje waarin Lance Armstrong schrijft dat hij vroeger tijdens de koers de hele dag stroopwafels at. Volgens mij lette die generatie van LA helemaal niet zo op voeding.
Ja absoluut, 10 jaar geleden waren de rijstcakes van Sky ineens een begripquote:Op donderdag 14 juli 2022 23:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Voeding en training zijn nog veel meer doorontwikkeld. Qua voeding hebben ze vooral in de laatste 10-15 jaar megastappen gemaakt.
Eens.quote:Op donderdag 14 juli 2022 20:50 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Een buitengewoon verstandige post.
quote:Op vrijdag 15 juli 2022 08:30 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Laurens ten Dam heeft wel eens gezegd dat als hij 10 jaar geleden zou weten over voeding wat hij nu weet, hij de Tour zou winnen.
Zelfs in die tijd aten renners soms pas na 1.5 uur koers. Tegenwoordig eten renners meteen na de start al. Dat maakt wel het verschil tussen net wel of net niet meekunnen op de laatste klim.
Die val van Kruijswijkquote:
Maar dat is achteraf, op dat moment wisten we niet dat Roglic ook slecht was, vermoedens misschien na de valpartij, maar voor hetzelfde geld was die wel opeens wel het sterkst.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:51 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ja, Roglic laten rijden. 3 minuten had je wel kunnen controleren met McNulty, Soler en Majka en uiteindelijk was Ineos er wellicht ook wel ingestapt als het penibel was geworden.
Hond ingehuurd door Wellens?quote:
Maar op dat moment zelf stond Roglic al bijna 3 minuten achter en zaten zijn drie ploeggenoten vlak achter hem.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 09:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die val van Kruijswijk, dan kan je gewoon echt niet fietsen.
[..]
Maar dat is achteraf, op dat moment wisten we niet dat Roglic ook slecht was, vermoedens misschien na de valpartij, maar voor hetzelfde geld was die wel opeens wel het sterkst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |