de onze heeft gewoon drukkers die je open kunt trekken?quote:Op donderdag 14 juli 2022 16:47 schreef B.ertha het volgende:
Is er nog iemand die een tiny love speelkleed heeft? Ik krijg die drukknoppen met geen mogelijkheid open joh! Eentje is nu gelukt door een mesje ertussen te steken maar dat lukt bij de rest ook niet. En het ding moet echt hoognodig in de was.
en als je probeert eerst zoveel mogelijk spanning van die bogen te halen door dat middenstuk te schuiven?quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:14 schreef B.ertha het volgende:
Als ik nog harder trek, trek ik de drukknoppen uit de stof ben ik bang
Fruithapjes opwarmen doe ik echt nooit. De groentehapjes wel.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:19 schreef littledrummergirl het volgende:
weet iemand of je deze moet opwarmenop al die ella's kitchen zakjes staat dat je ze in warm water kan opwarmen, maar dat lijkt me bij deze toch niet echt heel smakelijk
![]()
[ afbeelding ]
Dat is wat we misschien gaan doen ja. Ceremonie en receptie als die er is en net voor het diner naar huis. Is kak om dat een week op voorhand af te zeggen maar geef dan sowieso wel een envelop alsof we de hele dag gaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:15 schreef Tink89 het volgende:
Zou het een oplossing zijn om bijvoorbeeld de ceremonie wel mee te pakken? En dan even bij de taart te zijn ofzo? Als je daggast bent is dat misschien nog een tussenvorm?
En als je een draagzak mee hebt of de wandelwagen en om en om gaat lopen?
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:37 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Dat is wat we misschien gaan doen ja. Ceremonie en receptie als die er is en net voor het diner naar huis. Is kak om dat een week op voorhand af te zeggen maar geef dan sowieso wel een envelop alsof we de hele dag gaan.
Nadeel is dat het meer dan een uur rijden is. Zelfs als we zo kort gaan ben ik minstens 4 uur van huis.
Draagzak/doek is een wisselend succes. En stilstaan kan dan niet, zitten helemaal niet.
Kinderwagen is janken Centrum van het dorp is 10 minuten lopen en dat haal ik zelden zonder krijsen. Op en af nooit. Ze is 1 keer in slaap gevallen.
Ik post hier weinig omdat ik vaak niks leuks te melden heb. Ik probeer zoveel mogelijk van haar te genieten want op de goede momenten is het echt een leuke baby. Maar ik zie de muren een beetje op mij af komen.
Oja, dat las ik ook nog in mijn eigen zoektocht: cupping. Zelf laten drinken uit een speciaal bekertje of een borrelglaasjequote:Op maandag 18 juli 2022 06:46 schreef Takkie88 het volgende:
Kan me voorstellen dat het ook wel heel benauwend voelt, B_U, om zo beperkt te zijn in waar je heen kan.
Je hebt vast al heel veel geprobeerd qua drinken. Wat bij onze oudste toen hielp was haar melk lepelen. Duurt een eeuwigheid maar zo kreeg ze wel voeding binnen wanneer ik er niet was.
Heel veel sterkte en hopelijk vind je een 'oplossing.'quote:Op zaterdag 16 juli 2022 20:26 schreef Bottoms_up het volgende:
Fruit heb ik nog nooit warmgemaakt.
Tandenknarsen is echt vreselijk. Mijn peuter doet het nog 's nachts, ik hoor het tot in ons bed![]()
Ik moet morgen een telefoontje plegen waar ik echt geen zin in heb. We zouden volgende zaterdag een hele dag weg zijn naar een huwelijk maar dat is echt niet mogelijk. Maggie drinkt niets uit een fles en krijst dan. Vorige keer dat we even weg waren heeft ze de 2 uur aangetikt zonder einde in zicht.
Overdag slapen gaat nog altijd kut dus haar meenemen heeft ook geen zin.
Heb ff een flinke dip vandaag. Ze is bijna 5 maanden en ik kan nog altijd niet even weg zijn.
Makkelijke baby's maken is duidelijk niet aan mij besteed...
Diamanten en goud voor een babyquote:Op maandag 18 juli 2022 13:24 schreef Mahra het volgende:
Mijn baby had vandaag een wendag op de crèche. Ze heeft zich voorbeeldig gedragen!
Verder hebben we gisteren een vermogen aan goud gekocht voor haar. Ze heeft diamanten gekregen... man man, wat kostte het ons veel. Nu moeten we haar gaatjes nog schieten.
Jaaaaaa, is toch leuk voor later? En iets wat ze kan doorgeven aan haar kinderen. Is bij ons misschien ook wel cultuur. Ik heb ook heel veel goud gekregen als baby en die krijgt L. ook nog bovenop wat we gisteren gehaald hebben.quote:Op maandag 18 juli 2022 16:43 schreef June. het volgende:
[..]
Diamanten en goud voor een baby?
En ronduit kut @:Bottoms_up , ik snap dat de muren inmiddels op je af komen..
Knuffel voor jou, wat moet het moeilijk zijn. Schrijf hier lekker van je af!quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:37 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Dat is wat we misschien gaan doen ja. Ceremonie en receptie als die er is en net voor het diner naar huis. Is kak om dat een week op voorhand af te zeggen maar geef dan sowieso wel een envelop alsof we de hele dag gaan.
Nadeel is dat het meer dan een uur rijden is. Zelfs als we zo kort gaan ben ik minstens 4 uur van huis.
Draagzak/doek is een wisselend succes. En stilstaan kan dan niet, zitten helemaal niet.
Kinderwagen is janken Centrum van het dorp is 10 minuten lopen en dat haal ik zelden zonder krijsen. Op en af nooit. Ze is 1 keer in slaap gevallen.
Ik post hier weinig omdat ik vaak niks leuks te melden heb. Ik probeer zoveel mogelijk van haar te genieten want op de goede momenten is het echt een leuke baby. Maar ik zie de muren een beetje op mij af komen.
Oh ja hoor, ik ben ook al aan het kijken.quote:Op maandag 18 juli 2022 16:43 schreef June. het volgende:
[..]
Diamanten en goud voor een baby?
En ronduit kut @:Bottoms_up , ik snap dat de muren inmiddels op je af komen..
Het is een goeie investering ook! Ik ben wel benieuwd uit welk cultuur je komt. Dacht altijd dat je een Nederlandse was.quote:Op maandag 18 juli 2022 20:49 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Oh ja hoor, ik ben ook al aan het kijken.
Maar in mijn cultuur is dit gebruikelijk, heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Het is overigens gebruikelijk dit voor een dochter te doen (die ik niet heb lol) maar toen dacht ik: J kan ook goud krijgen, is waardevaster dan geld. Als ik ooit een dochter krijg krijgt die ook goud, waarom J dan niet.
J krijgt het trouwens niet in zijn oren.
Hij krijgt het als hij volwassen is heb ik besloten
Ik heb zelf ook wat goud. Van m’n oma gekregen toen ze op kraamvisite bij m’n moeder kwam
Jaa, ze krijgt binnenkort haar gaatjes. Mijn nichtje heeft haar gaatjes met 5 maanden al gehad en ik als baby ook. Ik vind dat niet gek.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:21 schreef Tink89 het volgende:
Maar pierce je dan echt de oren van je baby al? Goud snap ik nog, da's waardevast en een investering enzo en symbolisch, maar waarom als oorbellen en niet als ketting/armband of iets anders?
Haha ik ben zo Nederlands als wat. Daarmee bedoelend dat Nederland mijn thuis is en ik hier naar school ben gegaan etc. Ik ben compleet geïntegreerd om het maar zo te zeggen. De afkomst is anders. Wij komen uit Suriname (en zo zie ik er ook uit), maar ook daar zijn we een complete mix van afkomsten, Chinees, Arabisch, indiaans, Afrikaans etc. En we zijn ook als zodanig opgevoed. Ik heb bijv pas op volwassen leeftijd voor het eerst kennis gemaakt met de Nederlandse keuken.quote:Op maandag 18 juli 2022 22:24 schreef Mahra het volgende:
[..]
Het is een goeie investering ook! Ik ben wel benieuwd uit welk cultuur je komt. Dacht altijd dat je een Nederlandse was.
Wat leuk om te horen! Zo kom je wat meer over elkaar te weten.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:27 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Haha ik ben zo Nederlands als wat. Daarmee bedoelend dat Nederland mijn thuis is en ik hier naar school ben gegaan etc. Ik ben compleet geïntegreerd om het maar zo te zeggen. De afkomst is anders. Wij komen uit Suriname (en zo zie ik er ook uit), maar ook daar zijn we een complete mix van afkomsten, Chinees, Arabisch, indiaans, Afrikaans etc. En we zijn ook als zodanig opgevoed. Ik heb bijv pas op volwassen leeftijd voor het eerst kennis gemaakt met de Nederlandse keuken.
Mijn ene opa kwam uit een islamitisch land. De andere kwam ook ergens uit Azië vandaan. Ik heb een zeer grote familie. De ene nicht zit gesluierd in de moskee, de andere in een christelijke pinkstergemeente. Het gros zit om allerlei redenen in een vrij traditioneel rolpatroon, dwz jong trouwen en jong kinderen. Meerdere van mijn meer dan 10 jaar jongere nichtjes wier luiers ik nog heb verschoond waren moeder voor ik het was.
Ik ben zelf gematigd in alles (ook buiten religie) en getrouwd met een Nederlandse man. Ik pik mee uit mijn achtergrond wat ik mooi vind (bijv het goud) en laat achterwege wat ik niets vind (bijv achter het aanrecht verdwijnen of naar de moskee/kerk)
Dus dat
En jij?
quote:Ik ben geboren in Nederland, maar van oorsprong Marokkaanse. Nog zeer sterke banden met het land van mijn ouders. Ik ga daar ook regelmatig heen, spreek de taal vloeiend en thuis ademen we echt Marokko. Ook op cultureel vlak sterk verbonden, dus alle gebruiken die doen wij ook... omdat ik dat iets heel moois vind en daarmee de cultuur van mijn gootouders staande houd. Ik hoop het ook door te kunnen geven aan L. Mijn dochter is overigens half Marokkaanse omdat mijn man uit een ander land komt. Voor mij reden te meer om haar Arabisch te leren en daarom praat ik sinds een maand heel veel Arabisch tegen haar.
Hier bijna 10 maanden en nog geen tand te bekennenquote:Op maandag 18 juli 2022 20:33 schreef Takkie88 het volgende:
Nog steeds tandeloos trouwens. Benieuwd wanneer die eens komen
Ah ja ik vermoedde al zoiets als ik door de tijd heen je posts las op het forum.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:31 schreef Mahra het volgende:
[..]
Wat leuk om te horen! Zo kom je wat meer over elkaar te weten.
[..]
Same here, dezelfde temperatuur en een luier. Vind het toch een beetje spannend, hoewel hij koel aanvoelt. Ook nog geen tandjes hier, hij gaat richting 9,5 maandquote:Op dinsdag 19 juli 2022 22:31 schreef Takkie88 het volgende:
Kuiken ligt in alleen een luier in haar ledikant. Het is nu 30graden op haar kamer. Toch sliep ze snel. Hopelijk ook lang![]()
Morgen wegen/meten op het cb. Benieuwd of ze hetzelfde (te) lage lijntje van haar zus blijft volgen.
Ik had er zondag thuis ook eentje gegeven en toen keek ze me aan met een blik van ‘wat moet ik hiermee?’ en heeft haar broer hem uiteindelijk opgegetenquote:
Wij hadden voor peuter destijds leren slofjes van Oxxy met flexibele zolen. Die hebben klittenband aan de achterkant dus hij kon ze zelf niet uit krijgen. Voor R wil ik deze ook weer aanschaffen als het zover isquote:Op woensdag 20 juli 2022 15:21 schreef Komkommerschijfje het volgende:
@ schoentjes/slofjes: welke heb ik nodig? F. staat nu de godganse dag en wil af en toe ook al een stapje zetten als je achter haar loopt. Binnen ben ik eigenlijk 'team blote voeten' en ik heb ook wat anti-slipsokken volgens mij, maar is er voor buiten straks ook iets waar ze lekker mee kan oefenen met stappen? Ik heb Vans- en Fila-sneakertjes liggen, maar die lijken me geschikter als ze echt oké loopt.
misschien iets als bobux? Die zijn helemaal flexibel en hebben toch een leren zool zodat ze nergens intrappen oid.quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:21 schreef Komkommerschijfje het volgende:
@ schoentjes/slofjes: welke heb ik nodig? F. staat nu de godganse dag en wil af en toe ook al een stapje zetten als je achter haar loopt. Binnen ben ik eigenlijk 'team blote voeten' en ik heb ook wat anti-slipsokken volgens mij, maar is er voor buiten straks ook iets waar ze lekker mee kan oefenen met stappen? Ik heb Vans- en Fila-sneakertjes liggen, maar die lijken me geschikter als ze echt oké loopt.
Leuk dat je J. toch probeert op te voeden met besef van afkomst. Spreek je de taal ook en zo ja, ga je dit hem ook leren?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:37 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ah ja ik vermoedde al zoiets als ik door de tijd heen je posts las op het forum.
Erg herkenbaar wat je zegt over hoe sterk je verbonden bent met je “heritage” ookal ben je in Nederland opgegroeid.
Dat is hier dus ook. Ook ik ben zowat jaarlijks te vinden in Suriname en heb de behoefte iets van de cultuur in stand te houden bij mijn kind.
Want ookal ben ik hier en heb ik nooit een ander thuis gehad dan Nederland, voor mijn ouders ligt dat wel even anders. Ik wil mijn kind dus ook gebruiken en tradities van mijn ouders meegeven, het zijn zijn grootouders. Zodat hij weet wat voor hen belangrijk was in hun leven.
Hij hoeft er van mij zelf niet veel mee te doen. Ik merk aan alles dat J veel “Nederlandser” zal opgroeien dan ik en dat is prima. We houden van dit land. Maar hij hoeft ook geen cultuurshock te hebben als hij bij opa en oma is en vice versa. Mijn moeder hield van haar eigen land, ik heb gezien hoe moeilijk ze het had toen we nog klein waren en zij eigenlijk terug verlangde naar Suriname en ons daar had willen laten opgroeien. Ik wil J meegeven waar mijn moeder van hield en waar ikzelf van hou en zal blij zijn als hij het beste van alle verschillende werelden meeneemt.
Ik had altijd slofjes van aapies. Makkelijk aan te trekken en zo veel keus!quote:Op woensdag 20 juli 2022 15:21 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ja ik spreek de taal maar ik ga het hem niet leren. Mijn man kan er namelijk niet zoveel mee plus wil ik dat J zich op het Nederlands gaat focussen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 17:17 schreef Mahra het volgende:
[..]
Leuk dat je J. toch probeert op te voeden met besef van afkomst. Spreek je de taal ook en zo ja, ga je dit hem ook leren?
ik had tijdens mn hele zwangerschap haaruitval, toen even vier maanden niet, en nu alweer twee maandenquote:
Zonde joh. Een tweede taal levert zo veel voordelen op. Niet alleen met het leren van die ene taal maar ook voor alle andere talen later in je leven.quote:Op woensdag 20 juli 2022 23:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja ik spreek de taal maar ik ga het hem niet leren. Mijn man kan er namelijk niet zoveel mee plus wil ik dat J zich op het Nederlands gaat focussen.
Ook beïnvloed door het feit dat Nederlands de voertaal is in Suriname dus hij kan daar wel uit de voeten
Het een sluit het ander niet uit. Een kind kan echt heel goed meerdere talen leren zonder dat het ten koste gaat van het ander. Misschien toch proberen?quote:Op woensdag 20 juli 2022 23:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja ik spreek de taal maar ik ga het hem niet leren. Mijn man kan er namelijk niet zoveel mee plus wil ik dat J zich op het Nederlands gaat focussen.
Ook beïnvloed door het feit dat Nederlands de voertaal is in Suriname dus hij kan daar wel uit de voeten
Klopt, dat komt echt wel goed. Ik ken een stel die beiden een andere taal spreken (eentje europees en eentje Aziatisch) en die kinderen spreken dus 4 talen: die van hun beide ouders, Nederlands via school/ opvang en Engels omdat hun ouders dat tegen elkaar spreken.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:42 schreef Mahra het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Een kind kan echt heel goed meerdere talen leren zonder dat het ten koste gaat van het ander. Misschien toch proberen?
Hier wordt ze zelfs drietalig, als mijn man dit wilt. Ik hoor hem nooit in zijn taal tegen haar praten en dat vind ik zo jammer. Ik praat sinds een tijdje heel veel Arabisch tegen haar... (ik merk dat ze klanken nu nabootst). Ik vind dat belangrijker dan Nederlands momenteel. Dat leert ze straks op de opvang wel.
Ik zou daar toch nog eens over nadenken hoor! Het is misschien praktisch gezien niet nodig maar kan wel bijdragen aan het voelen van meer verbinding met het land/cultuur en met die kant van zijn familie. Plus dat het eigenlijk een kleine moeite is! Maargoed je moet het uiteindelijk zelf weten natuurlijk, zou alleen jammer zijn als je later spijt kriigt.quote:Op woensdag 20 juli 2022 23:01 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Precies! Nu ga ik mij man motiveren om L. ook zijn taal over te brengen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:52 schreef SQ het volgende:
[..]
Klopt, dat komt echt wel goed. Ik ken een stel die beiden een andere taal spreken (eentje europees en eentje Aziatisch) en die kinderen spreken dus 4 talen: die van hun beide ouders, Nederlands via school/ opvang en Engels omdat hun ouders dat tegen elkaar spreken.
Ze spreken geen van de 4 talen foutloos, maar dat komt vanzelf met de tijd.
Meertalige mensen leren ook veel makkelijker andere nieuwe talenquote:Op donderdag 21 juli 2022 16:47 schreef DjVero het volgende:
Mijn vrouw spreekt nu al Thais met onze dochter. Dus die wordt ook tweetalig. Haar familie in Thailand spreekt geen woord Engels en mijn vrouw vindt het belangrijk dat er straks wel communicatie mogelijk is. En terecht. Hopelijk zal het Engels, als derde taal, niet zo'n issue worden, maar we zullen zien.
wat onwijs interessantquote:Op donderdag 21 juli 2022 22:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ha, gesprek over twee-/meertaligheid.![]()
Ik ben logopedist en taalkundige en ik ben afgestudeerd op een scriptie over tweedetaalverwervers. De opleiding Toegepaste Taalwetenschap van de Vrije Universiteit heeft een eigen Weebly-pagina over meertaligheid en ook subpagina's over veel verschillende talen - daar kun je dan alles vinden over het klanksysteem, de woord- en zinsstructuur, het taalgebruik enzovoorts van die betreffende talen. Ik heb ook meegeschreven aan die pagina in 2019.![]()
Maar Lily, ik wil je inderdaad meegeven om een goede afweging te maken en de factoren mee te nemen die hier al genoemd zijn. Het zou zonde zijn als jij spijt krijgt/jullie spijt krijgen dat hij alleen Nederlands vloeiend spreekt, terwijl hij nu nog perfect simultaan meertalig op kan groeien.
Ik zal het nog eens overwegenquote:Op donderdag 21 juli 2022 22:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ha, gesprek over twee-/meertaligheid.![]()
Ik ben logopedist en taalkundige en ik ben afgestudeerd op een scriptie over tweedetaalverwervers. De opleiding Toegepaste Taalwetenschap van de Vrije Universiteit heeft een eigen Weebly-pagina over meertaligheid en ook subpagina's over veel verschillende talen - daar kun je dan alles vinden over het klanksysteem, de woord- en zinsstructuur, het taalgebruik enzovoorts van die betreffende talen. Ik heb ook meegeschreven aan die pagina in 2019.![]()
Maar Lily, ik wil je inderdaad meegeven om een goede afweging te maken en de factoren mee te nemen die hier al genoemd zijn. Het zou zonde zijn als jij spijt krijgt/jullie spijt krijgen dat hij alleen Nederlands vloeiend spreekt, terwijl hij nu nog perfect simultaan meertalig op kan groeien.
Wij hebben hetzelfde met Fries en Nederlands. Natuurlijk verstaat iedereen Nederlands, maar Fries spreken onder de Friezen heeft een extra verbondenheid. En tweetaligheid is goed voor de ontwikkeling van de hersenen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 09:13 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik zal het nog eens overwegenhet is opzich een kleine moeite.
Maar het is bij ons natuurlijk wel anders dan in veel andere landen. In Suriname wordt gewoon Nederlands gesproken. Dus dat is makkelijk. Als familie spreken wij daarom ook Nederlands met elkaar.
Hij zou alleen niet kunnen meekomen als we in Suriname op straat hangen of in bepaalde sociale omstandigheden waar er voor de leuk overgeschakeld wordt naar het Surinaams.
Ik zal het dus nog eens heroverwegen want dan zijn het natuurlijk wel de beste grappen die er worden gemaakt (als we daar zijn)
Heerlijk! Voelde in het begin onwennig aan, maar hier kan ik wel aan wennen.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 13:25 schreef eponine het volgende:
Welkom en gefeliciteerd @:Zusje123!
@:Mahra, beviel het, even lekker alleen op pad?
Het is heerlijk, maar ook pittig. Onze eerste, dus het leven staat behoorlijk op de kopquote:Op vrijdag 22 juli 2022 13:35 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Welkom, Zusje! Hoe gaat het met jullie?
Fijn! Heeft je dochter het ook leuk gehad op de opvang?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 14:05 schreef Mahra het volgende:
[..]
Heerlijk! Voelde in het begin onwennig aan, maar hier kan ik wel aan wennen.
We zijn met onze oudste toen hij 9 maanden was ook naar het Gardameer geweest. Ging echt perfect. We maakten vaak in de ochtend wat uitstapjes (kon hij onderweg slapen, of nietquote:Op donderdag 21 juli 2022 22:56 schreef KaBuf het volgende:
In september op vakantie met onze (dan) 7,5 maand oude baby![]()
Hebben al weekje center parcs gehad maar nu voor anderhalve week met de auto richting het Gardameer. Ben benieuwd![]()
Jaa zeker, ze heeft alleen wel aan de haren getrokken van verschillende kinderen en aan hun neus lopen trekken. Vandaal is het, maar dat leert ze daar wel af. Verder, heeft ze het keurig gedaan maar is ze volgends de leidsters wel heel verwend en wilt ze constant aandacht (ja dat krijgt ze natuurlijk thuis de hele dag door van mij).quote:Op vrijdag 22 juli 2022 21:31 schreef eponine het volgende:
[..]
Fijn! Heeft je dochter het ook leuk gehad op de opvang?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |