Is dit een test?quote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:21 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Weet je wel wat je allemaal nodig hebt voor de elektra?
Zo ja, noem het aub eens op wat je nodig hebt?
Zo kun je het zien, of het is een manier om er zeker van te zijn dat je het juiste doetquote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:33 schreef Jeroen68 het volgende:
[..]
Is dit een test?
Ik ben beter met electra dan met constructies, over de rest van de benodigde onderdelen maak ik me geen zorgen, ben alleen op zoek naar de constructie voor de panelen en hoeveel panelen ik dan kwijt kan op mijn dak.
Meedenken wordt zeker gewaardeerd hoor. Zelf ben ik redelijk thuis in electra, maar in m'n vriendenkring zit nog veel meer kennis op dat vlak. dus zodra ik m'n boodschappenlijstje heb opgemaakt stem ik dat nog af. vandaar dat ik me op electra gebied geen zorgen maak, maar vooral focus op de constructie voor op m'n schuur en het (maximum) aantal panelen dat er erop kan leggen.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 19:26 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Zo kun je het zien, of het is een manier om er zeker van te zijn dat je het juiste doet
Dus vanaf de output van de zonnepanelen hoe sluit je het veilig en juist aan in je meterkast, wat heb je nodig om dit juist te doen?
Begrijp me niet verkeerd hoor, zelf aansluiten is prima en ik wil je niet voor lul zetten, echt niet. Ik vraag alleen aan je hoe je het zou aansluiten om het veilig en volgens de norm te laten gebeuren zodat je achteraf jezelf niet voor de kop slaat
Ziet er bruikbaar uit. bedankt voor deze link. Ik ga eens kijken wat hieruit rolt.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 21:25 schreef XanderH het volgende:
https://www.valksolarsyst(...)n/calculatiesoftware
Kun je hier iets mee?
Dat staat toch in de OP?quote:Op woensdag 13 juli 2022 05:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat zijn de afmetingen van je dakoppervlak ? Welke panelen heb je op het oog ? Is het een platdak of schuindak ? Welke oriëntatie heeft het dak ?
Lekker stevig voor op een schuurtjequote:Op woensdag 13 juli 2022 08:14 schreef Piles het volgende:
Vriend van me heeft zoiets: https://www.degrootbeton.nl/product/zonnepaneel-steun-plat-dak/
[ afbeelding ]
Dan heb je steun en gewicht in 1. Maar geen idee of dat overal geschikt voor is.
Je hebt ook kleinere, heb zomaar het eerste plaatje gepaktquote:Op woensdag 13 juli 2022 08:16 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Lekker stevig voor op een schuurtje
Ik propeer op te zoeken wat zo'n steun weegt...quote:Op woensdag 13 juli 2022 08:17 schreef Piles het volgende:
[..]
Je hebt ook kleinere, heb zomaar het eerste plaatje gepakt
quote:Op woensdag 13 juli 2022 08:18 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ik propeer op te zoeken wat zo'n steun weegt...
Is dat van dat licht 'gespoten' beton ofzo? Even zoeken hoor....
quote:– De steun van 20 graden weegt 36 kg
– Lang model weegt 58 kg
– Hoge model 20 graden weegt 65 kg
De lengte is 75 cm en de breedte is 17 cm.
De korte uitvoering van 5, 10, 15 en 20 graden is 75 cm lang, hoogste punt 15,5 cm en laagste punt 9,5 cm.
Ik heb gewoon lichtgewicht metalen rekken. 1 per paneel en verzwaard met 8 betontegels a 15 kg per tegel per paneel.quote:Op woensdag 13 juli 2022 08:14 schreef Piles het volgende:
Vriend van me heeft zoiets: https://www.degrootbeton.nl/product/zonnepaneel-steun-plat-dak/
[ afbeelding ]
Dan heb je steun en gewicht in 1. Maar geen idee of dat overal geschikt voor is.
Hoe vaak maak je ze schoon?quote:Op woensdag 13 juli 2022 12:32 schreef Speekselklier het volgende:
Ik heb een zooi Kunststof voeten gekocht van Heras hekwerken.
Die heb ik op mijn platte (vrijwel) schuurdak legt en daar met hoeklijnen de panelen op geschroeft.
Ik heb besloten om ze plat te laten liggen liggen. Geen schaduw tussen de panelen en ik kon ze dan mooi tegen elkaar aanleggen. Hierdoor blijven ze onder de dakrand en zijn ze niet zichtbaar. Alleen de achterste staan wat schuin (twee bouwvoeten op elkaar.)
Mogelijk verlies aan rendement door het plat liggen heb ik voorkomen door een panelen met een groter vermogen te nemen.
Het dak van schuur heeft afschot, de panelen dus ook.quote:
Oh sorry ik dacht ze plat lagenquote:Op woensdag 13 juli 2022 12:35 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het dak van schuur heeft afschot, de panelen dus ook.
Twee keer per jaar de tuinslang er op. De regen doet de rest.
Het betreft een schuur van 2.5m hoog dus kan er prima op. Bij TS ging het ook om een schuur
Ja met plat bedoel ik het afschot van het dak. 4% of zo.quote:
Ah ok, op mijn platte dak blijft er altijd een laag rotzooi achter na een tijdje. Blijft dat niet liggen op je panelen?quote:Op woensdag 13 juli 2022 12:36 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja met plat bedoel ik het afschot van het dak. 4 graden of zo.
Nee, valt reuze mee... Beetje stof.quote:Op woensdag 13 juli 2022 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah ok, op mijn platte dak blijft er altijd een laag rotzooi achter na een tijdje. Blijft dat niet liggen op je panelen?
Ik heb ooit 2 jaar niet naar gekeken en er lag toen ca 1cm modder op, op sommige plaatsen.
Handig, als ik niks schoonmaak dan groeien er plantjes op mijn dak. Ooit een keer een beginnende boom weggehaald.quote:Op woensdag 13 juli 2022 12:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nee, valt reuze mee... Beetje stof.
Als ik tussen door nog een keer op het dak kom dan vind ik het vaak niet eens de moeite om de boel te poetsen.
Er staan ook geen bomen in de buurt, dat zal ook schelen.
Verder heb ik micro-omvormers dus als er een keer een poepje op valt dan is het systeem ok niet gelijk van slag.
Kun je ons vertellen wat de afmetingen zijn ?quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:49 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik heb een gemetseld schuurtje met bitumen dakbedekking, zie foto's.
Er liggen behoorlijk stevige balken in waarop het dak rust.
De ligging is oost-west in de lengte richting.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Je hebt echt geen 120 kg ballast per paneel nodig tenzij je ergens langs de zee woont op 50 meter hoogquote:Op woensdag 13 juli 2022 09:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een rek, betonnen tegels en elektramateriaal en schroefjes om je panelen op het rek te monteren.
Er zijn 8 tegels a 15 kg per stuk per paneel nodig.
Je moet dacht ik 1 meter van de rand van je dak blijven anders heb je ca 400-500 kg per paneel nodig (misschien ook wel 1000 kg, afhankelijk van hoe het gebouw is) ivm valwind en heb je een vergunning nodig.
Zat mensen die dat doen, ik zelf ook. Werkt volgens mij prima. Zo'n beton steun is 36 kg, doe je er twee per paneel, of 1.5 als je een langere serie panelen hebt en heb je al genoeg belast. Echt veel anders dan een metalen constructie met een paar 30x30 tegels is het niet lijkt me en dat staat ook op menig schuurtje. Heb het dan wel over een gewone stenen schuur. Achterkant dichtmaken lijkt me wel handig. Zoiets:quote:Op woensdag 13 juli 2022 08:27 schreef bami_haar het volgende:
Betonnen steunen voor op een schuurdak. Briljant! Waait je schuur in ieder geval niet weg
@:TS alles staat of valt met de dakbelasting van je dak. Wat voor schuur is het, hout of gemetseld? Hoe zien de dakbalken er uit? Etc
5.10m x 1.70m is het platte gedeelte. nog een kleine opstaande rand van +/- 10 a 15 cm.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:42 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kun je ons vertellen wat de afmetingen zijn ?
mijn constructeur zei wat andersquote:Op donderdag 14 juli 2022 08:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Je hebt echt geen 120 kg ballast per paneel nodig tenzij je ergens langs de zee woont op 50 meter hoog
Ieder montagesysteem zegt dat je minimaal een meter uit de dakrand moet blijven, maar ik zie in mijn omgeving dat dit niet gebeurd en dat mensen op allerei daken en constructies zonnepanelen plaatsen. Zelf heb ik ook een beperkt dakoppervlakte op mijn carport. Daar kon ik met wat passen en meten exact 4 panelen á 405 wp op kwijtquote:Op donderdag 14 juli 2022 17:09 schreef Jeroen68 het volgende:
[..]
5.10m x 1.70m is het platte gedeelte. nog een kleine opstaande rand van +/- 10 a 15 cm.
dat komt vanwege valwinden. Je mag wel dichterbij maar dat is vergunningsplichtig en de ballast gaat meerdere factoren omhoog en kan wel tot 1000 kg per paneel zijn afhankelijk van de situatie.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:
eder montagesysteem zegt dat je minimaal een meter uit de dakrand moet blijven
Vergunningsplichtig ? Nou, dan is iedereen hier in de buurt met een plat dak met zonnepanelen in overtreding denk ik. Heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat komt vanwege valwinden. Je mag wel dichterbij maar dat is vergunningsplichtig en de ballast gaat meerdere factoren omhoog en kan wel tot 1000 kg per paneel zijn afhankelijk van de situatie.
Da's precies wat ik van plan ben, maar heb daarvoor wat meer informatie nodig, wat ik hier nu krijg.quote:Op donderdag 14 juli 2022 20:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt toch zo een setje samenstellen incl plattedak opstelling 15Gr panelen en omvormer
Kies set 5 panelen met omvormerquote:Op donderdag 14 juli 2022 21:24 schreef Jeroen68 het volgende:
[..]
Da's precies wat ik van plan ben, maar heb daarvoor wat meer informatie nodig, wat ik hier nu krijg.
Hoe zou jij het dan doen?
Ik toen ook niet, maar dat is wat mijn constructeur zei.quote:Op donderdag 14 juli 2022 20:57 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vergunningsplichtig ? Nou, dan is iedereen hier in de buurt met een plat dak met zonnepanelen in overtreding denk ik. Heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Wie koopt er tegenwoordig nou nog 285 wp panelen?quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kies set 5 panelen met omvormer
Kies plat dak valksysteem
Kies bezorgen
Betalen klaar
https://zonnepanelendisco(...)ower-blue-5-389.html
Ja er zijn betere verkoosites natuurlijk maar wie weet welke nu goed is. Ik wist er een maar ben de naam kwijt.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wie koopt er tegenwoordig nou nog 285 wp panelen?
Dat hangt van de levertijd af en wanneer je de panelen wil.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wie koopt er tegenwoordig nou nog 285 wp panelen?
Wel erge korte termijn beslissing dan... die 40% extra wp ga je binnen die 20 jaar dat je panelen er liggen wel terugverdienen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat hangt van de levertijd af en wanneer je de panelen wil.
Stel dat hogere Wp panelen een levertijd hebben van een jaar en deze maar 3 maanden dan kan ik me voorstellen dat je hiervoor gaat.
Omdat dat een recept is voor lekkages. Er is een reden dat dat nooit gedaan wordt.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 15:40 schreef qajariaq het volgende:
Voor zover ik weet hoor je 20 cm van dakranden weg te blijven. Als er nog een rand omheen zit zou ik met er niet te druk om maken als je de panelen relatief vlak houdt en alle kanten 'winddicht' maar wel goed kunnen ventileren. Gezien het oppervlak kan je er dan mooi vijf kwijt waarbij je ongeveer het hele vlak vult en dus ook geen zon meer op je dakleer krijgt. Lijkt mij gunstig.
Waarom niet gewoon vastbouten aan het dak en wat bitumen er om en evt. over heen plakken?
Zonder al te eigenwijs over te willen komen. Ik heb nog wel een vraag.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 16:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat dat een recept is voor lekkages. Er is een reden dat dat nooit gedaan wordt.
In daken doe je niets schroeven of spijkeren door de bitumen heen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |