abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205301099
Met de stijgende elektraprijzen toch maar eens naar de (on)mogelijkheden van zonnepanelen aan het kijken. Complicatie: ik heb een (vrije sector) huurhuis...

Ik heb de vraag al bij de verhuurder liggen, wat er mogelijk is. Maar ik wil ook graag zelf eens kijken.
Hoewel we hier nog wel ff wonen (vermoed ik), wil ik de panelen wel zonder al te veel gedoe/kosten kunnen plaatsen en tzt meeverhuizen.

Situatie:
Dak van het huis ligt oost/west, dus lijkt me minder geschikt? Ook (mogelijk) wat meer gedoe met plaatsen?
Tuin op het noorden, met achterin de tuin een garage van 8x2,6m (platdak). Leek mij een geschikte plek, ook ivm eenvoudig plaatsen?

Onderstaand een boven- en zijaanzicht van huis&garage:

Als ik goed gerekend heb, komt de zon over het huis bij zonnehoogte 23°+. En 's ochtends komt ie langs het huis.

Stel dat de garage een optie is, dan zit ik nog met de elektra. De huidige meterkast:

Groep 1 is woonkamer, keuken, garage.
Ik ga er vanuit dat er een extra groep + kabel nodig is, voor de panelen. Of kan de groep gesplitst worden in de garage (op de kabel die daar binnenkomt)? In ons oude huis hadden we een gesplitste wasmachinegroep, waardoor er in de meterkast niets aangepast hoefde te worden.
En als er een extra groep nodig is, kan die dan tussen 3 en 4, op de oranje aardlek? Of zijn er nog meer aanpassingen nodig?

Of zien jullie meer mogelijkheden op (de oostkant) van het huis? Want als plaatsen en eraf halen prima kan, dan is dat wellicht een beter idee (aan te sluiten op wasmachinegroep op zolder).

Genoeg vragen (voor nu) :) Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
pi_205301141
er komt een aparte kabel van de omvormer naar een nieuwe automaat in je meterkast. Bij mij is een aardlekautomaat gebruikt, maar ik weet niet of dat verplicht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205302276
Er zijn zonnepanelen met een stekker, misschien daar eens naar kijken?

Eerste info op google;
Zonnepanelen op het dak leveren hun stroom niet rechtstreeks aan het elektriciteitsnet, maar aan een omvormer in de meterkast. De omvormer maakt de stroom geschikt voor het elektriciteitsnet. Zonnepanelen met stekker hebben hun eigen omvormer. Daarom kun je ze direct aansluiten zonder de meterkast aan te passen.

Het zou zomaar passend kunnen zijn?
pi_205302349
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 20:31 schreef Puala het volgende:
Er zijn zonnepanelen met een stekker, misschien daar eens naar kijken?

Eerste info op google;
Zonnepanelen op het dak leveren hun stroom niet rechtstreeks aan het elektriciteitsnet, maar aan een omvormer in de meterkast. De omvormer maakt de stroom geschikt voor het elektriciteitsnet. Zonnepanelen met stekker hebben hun eigen omvormer. Daarom kun je ze direct aansluiten zonder de meterkast aan te passen.

Het zou zomaar passend kunnen zijn?
Dit mag maar tot 600Wp.

Anders kan je theoretisch bij 16A automaten meer dan 18,6A voor langere tijd over je draad van een afnemer krijgen, en die zijn daar niet voor bedoeld.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205302363
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 20:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dit mag maar tot 600Wp
3 panelen per groep, beetje spreiden en je kan dr wel 6 neerleggen.
pi_205302372
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 20:43 schreef Puala het volgende:

[..]
maar nog steeds maar 600Wp per groep, dus je moet dan 2 verschillende groepen naar de locatie van de panelen brengen.
pi_205302377
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 20:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
maar nog steeds maar 600Wp per groep, dus je moet dan 2 verschillende groepen naar de locatie van de panelen brengen.
Dat snap ik en dat probeer ik in mijn post ook duidelijk te maken. Afhankelijk van de interesses van TS zou het echter voor een huurwoning een prima oplossing kunnen zijn.
pi_205302385
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 20:43 schreef Puala het volgende:

[..]
Mja, als ik het over 2 groepen moet verdelen moet ik alsnog van garage naar huis. Dan kan ik net zo goed een echte kabel leggen naar de meterkast :P
En 2 of 3 stekker-paneeltjes zou kunnen als de rest niks wordt. Dus die ga ik wel ff onthouden ^O^
pi_205302514
Die stekker paneeltjes heten micro omvormers en dat werkt heel erg handig. Veel duurder is het tegenwoordig ook niet meer. Wel op dit moment slecht verkrijgbaar.
pi_205305956
Er passen 7 panelen in portrait op je platte dak.
Gemiddeld heb je nu 380-400wp per paneel (wij verkopen 390) en dat zou met 7 panelen dus een kleine 2500kWh per jaar opleveren.

In je meterkast moet een aardlekautomaat. Dus een groepje op dezelfde aardlek kan niet.
In theorie gaat het wel goed hoor, maar je wil dat wanneer de omvormer uit vliegt, alleen de omvormer eruit vliegt en niet groep 1 2 3 in dit geval.

https://www.elektramat.nl(...)7wqObAMaAgFtEALw_wcB

Deze heb je dan dus nodig.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 06:55:23 #11
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205313814
Als ik mijn woning aan jou zou verhuren in de vrije sector zou je van mij echt niet op eigen initiatief zonnepanelen op het huis mogen leggen.

Het schuurtje is tot daar aan toe, in overleg qua draagvermogen etc. maar het huis is echt een no-go.

Iets om rekening mee te houden!
Laat die handjes wapperen!
pi_205314667
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 06:55 schreef Gieliovd het volgende:
Als ik mijn woning aan jou zou verhuren in de vrije sector zou je van mij echt niet op eigen initiatief zonnepanelen op het huis mogen leggen.

Het schuurtje is tot daar aan toe, in overleg qua draagvermogen etc. maar het huis is echt een no-go.

Waarom niet? Hij heeft het toch bij de verhuurder aangegeven. Ik zou als verhuurder er geen probleem van maken maar bijv. een overeenkomst tekenen dat de zonnepanelen wel achter moeten blijven als de huurder weggaat. En natuurlijk laten plaatsen door een prof. bedrijf en geen beunhazen in de meterkast.
Facts don't care about your feelings
pi_205314699
quote:

Uiteraard moet/ga ik toestemming vragen bij de verhuurder. En de meterkast-aanpassing zal wellicht via hun elektricien gaan. Maar voor ik dat doe, wil ik wel een compleet verhaal hebben :)
Vooral om zelf af te wegen of de opbrengst voldoende is en de investering niet te groot (voor een huurhuis).
pi_205314826
quote:

Ik zou het ook niet doen, als is het alleen al vanwege de kwaliteit van installateurs tegenwoordig.
pi_205314832
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 09:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Waarom niet? Hij heeft het toch bij de verhuurder aangegeven. Ik zou als verhuurder er geen probleem van maken maar bijv. een overeenkomst tekenen dat de zonnepanelen wel achter moeten blijven als de huurder weggaat. En natuurlijk laten plaatsen door een prof. bedrijf en geen beunhazen in de meterkast.
Dat laatste is tegenwoordig vaak aan elkaar gelijk.
pi_205314893
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 09:37 schreef Piles het volgende:

[..]
Uiteraard moet/ga ik toestemming vragen bij de verhuurder. En de meterkast-aanpassing zal wellicht via hun elektricien gaan. Maar voor ik dat doe, wil ik wel een compleet verhaal hebben :)
Vooral om zelf af te wegen of de opbrengst voldoende is en de investering niet te groot (voor een huurhuis).
Als je er meer dan 5 jaar blijft wonen, scheelt het je geld. Zo simpel is de reken som.

En als je de panelen meeneemt naderhand, kan je ze weer gebruiken.

Zeker die 7 panelen op je platte dak hebben bijna perfecte ligging. Dus ik zou daar niet over twijfelen.

Qua kosten indicatie, ga uit van 3850 euro netto (na btw teruggave)
Wek je ongeveer 2500kWh per jaar op.

Als je nu 45 cent per kWh betaald = 1125 euro per jaar = 3.42 jaar.

Houdt rekening met levertijd, meeste installateurs (zo ook wij) zitten ruim boven de 4 maanden. Ik ben al bezig met plannen in '23.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205314942
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 09:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat laatste is tegenwoordig vaak aan elkaar gelijk.
True
pi_205314961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 10:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
True
Er zijn wel goede bij hoor, maar je weet van te voren slecht met wie je in zee gaat. Een goede graadmeter is wel beschikbaarheid of het afgeven van offertes en aannemen van opdrachten.

Hoe slechter de beschikbaarheid en als ze geen opdrachten meer aannemen, dan heb je een goede.
Met beschikbaarheid bedoel ik jaren en geen maanden.
pi_205314970
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er zijn wel goede bij hoor, maar je weet van te voren slecht met wie je in zee gaat. Een goede graadmeter is wel beschikbaarheid of het afgeven van offertes en aannemen van opdrachten.

Hoe slechter de beschikbaarheid en als ze geen opdrachten meer aannemen, dan heb je een goede.
Zelfs grote bedrijven komen met prutsers tegenwoordig. Slechte communicatie etc. is ook overal de standaard geworden. Vermoeiend....
pi_205314988
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 10:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Zelfs grote bedrijven komen met prutsers tegenwoordig. Slechte communicatie etc. is ook overal de standaard geworden. Vermoeiend....
Nee zeggen tegen opdrachten is voor sommige mensen moeilijk.
Het bedrijf waar ik nu werk is ermee begonnen omdat de prijs verviervoudigen niet hielp.
Ik maak ook offertes vandaar dat ik weet dat de prijs met factor 4 verhoogd is en toch krijgen we ca 90% van de offertes in opdracht.
Vorig jaar een aantal mensen aangenomen die ook weer ontslagen zijn omdat ze meer geld kosten dan opleverden met hun kwaliteit.
pi_205315670
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 10:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee zeggen tegen opdrachten is voor sommige mensen moeilijk.
Het bedrijf waar ik nu werk is ermee begonnen omdat de prijs verviervoudigen niet hielp.
Ik maak ook offertes vandaar dat ik weet dat de prijs met factor 4 verhoogd is en toch krijgen we ca 90% van de offertes in opdracht.
Vorig jaar een aantal mensen aangenomen die ook weer ontslagen zijn omdat ze meer geld kosten dan opleverden met hun kwaliteit.
Soms kan je ook niet anders... en als iedereen z'n prijs verhoogt kan je 10 offertes gaan opvragen maar dan zie je dat het allemaal niet eens zo gek veel uit elkaar ligt en heb je nog meer tijd verspild.

Laatst vroeg een loodgieter me 1000 euro voor het vervangen van een radiator voor een andere die ik al had gekocht. Zeg 50 piek materiaal... 1 metertje leiding en wat koppelstukjes. Veel vragen is één ding maar dat is echt oplichterij en die heb ik ook het pand uitgeschopt.
pi_205316130
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Soms kan je ook niet anders... en als iedereen z'n prijs verhoogt kan je 10 offertes gaan opvragen maar dan zie je dat het allemaal niet eens zo gek veel uit elkaar ligt en heb je nog meer tijd verspild.

Laatst vroeg een loodgieter me 1000 euro voor het vervangen van een radiator voor een andere die ik al had gekocht. Zeg 50 piek materiaal... 1 metertje leiding en wat koppelstukjes. Veel vragen is één ding maar dat is echt oplichterij en die heb ik ook het pand uitgeschopt.
Als ik een installatiebedrijf bel is de eerste vraag die ik krijg, wanneer na de zomer van 2023 moet er werk verricht worden.
Pv bedrijven geven geen offertes meer. Opdrachten nemen ze ook niet meer aan.
pi_205316257
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik een installatiebedrijf bel is de eerste vraag die ik krijg, wanneer na de zomer van 2023 moet er werk verricht worden.
Pv bedrijven geven geen offertes meer. Opdrachten nemen ze ook niet meer aan.
Dat PV bedrijven geen offertes meer geven is onzin. Krijg er zonder problemen binnen, net zoals meerdere andere mensen die ik ken. Op dit moment mikken de meeste alleen op januari mbt installatie of richting maart. Opdrachten nemen ze gewoon aan.
pi_205316282
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:45 schreef Xajorkith het volgende:

[..]
Dat PV bedrijven geen offertes meer geven is onzin. Krijg er zonder problemen binnen, net zoals meerdere andere mensen die ik ken. Op dit moment mikken de meeste alleen op januari mbt installatie of richting maart. Opdrachten nemen ze gewoon aan.
Ik krijg ze in ieder geval niet meer. Ik heb er ca 10 gebeld.
pi_205316297
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:45 schreef Xajorkith het volgende:

[..]
Ja mijn PV'en boer gaf ook ongeveer december/januari aan. Nu zelf maar paar bij plaatsen, zo moeilijk is het ook weer niet op een plat dak. Ken een elektricien die al het omvormer/meterkast verhaal mag doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')