abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205307718
Heeft een transgender persoon als Lia Thomas, zwemkampioen in de VS, het recht met de vrouwen mee te doen of is dat ronduit unfair? Het is een van de gevoeligste discussies in de topsport.

Terwijl Lia Thomas dit voorjaar tijdens de nationale kampioenschappen in het Amerikaanse Atlanta geconcentreerd het ene na het andere baantje aflegde, verzamelde zich buiten de zwemhal een groep scanderende actievoerders met borden ‘steun een eerlijke sport voor meisjes en vrouwen’ en ‘zeg nee tegen mannen die meedoen als vrouwen’. De demonstranten waren boos. Woedend zelfs. Lia Thomas, die het ene moment nog met de mannen meedeed, het nu op laten nemen tegen vrouwen? ‘Belachelijk’ en ‘hartstikke oneerlijk’.

In Engeland klonken vergelijkbare geluiden toen wielerprof Emily Bridges na haar transitie van de mannen- naar de vrouwencompetitie wilde. Gedoe was er ook over de deelname van de Nieuw-Zeelandse gewichtheffer/transvrouw Laurel Hubbard aan de Olympische Spelen in Tokio, vorig jaar. Die had volgens critici nooit met de vrouwen mogen meedoen. Zelfde verhaal met de Canadese wielerkampioen Rachel McKinnon en de Nederlandse transvrouw Natalie van Gogh, ook wielrenner.

En dan komen er wat halve gare "experts" aan het woord 8)7

Dat het IOC van het oude standpunt afstapte: logisch, vindt jurist Annelies D’Espallier, de Vlaamse ombudsvrouw voor genderzaken. ,,Het IOC moest met de tijd mee. Steeds meer mensen voelen zich niet thuis in de categorieën m/v. Steeds meer transgender personen staan in de spotlights. En er zullen steeds meer sporters een rechtszaak aanspannen als ze worden buitengesloten.’’

Maar wat weegt zwaarder, de noodzaak niemand uit te sluiten of een eerlijke competitie? Jurist D’Espallier noemt het ‘een bijna onoplosbare knoop’. ,,Voor internationale competities moeten er, denk ik, drie zaken worden afgewogen. Inclusie, eerlijkheid én veiligheid. Welke je het zwaarst laat wegen, hangt af van de sport. Zo heeft de rugbybond er dus voor gekozen veiligheid de hoogste prioriteit te geven. Omdat transvrouwen mogelijk krachtiger en groter zijn, kunnen ze andere vrouwen in gevaar brengen, is de redenering. Een redenering waarvan ik me wel afvraag of die bij de rechter standhoudt. Vormen alle transvrouwen een risico voor anderen?’’

Voor filosoof Nathanja van den Heuvel (Vrije Universiteit Amsterdam) is het duidelijk: inclusie is het belangrijkst. ,,Sporters uitsluiten op basis van heel beperkte definities van mannen en vrouwen: niet meer van deze tijd. Bovendien: geldt het recht om mee te doen alleen voor een grote meerderheid die wel in die hokjes past en niet voor een kleine minderheid als transvrouwen? Recht is pas recht als het voor iedereen geldt.’’

En, ja, dan winnen transvrouwen af en toe, maar wat dan nog? Van den Heuvel: ,,Om te winnen is er zoveel meer nodig dan fysieke kracht. En eerlijkheid? Sport is nooit helemaal eerlijk. De een had in zijn jeugd betere trainingsfaciliteiten, de ander heeft in basketbal extra voordeel omdat hij lang is, of bij zwemmen omdat hij grote voeten heeft.’

Wat Elling bespeurt: het loslaten van die algemene IOC-regel leidt op dit moment tot méér in plaats van minder uitsluiting. Zo kondigde de internationale zwembond FINA recent aan dat alleen jongens die vóór hun twaalfde verjaardag in transitie gaan bij de vrouwen mee mogen doen. ,,Dat betekent dat je bijna alle transgender personen weert want de meesten nemen zo’n ingrijpend besluit pas op latere leeftijd.’’ Het FINA-idee voor een extra ‘open categorie’ die niemand uitsluit, stuit op felle kritiek van Van den Heuvel. ,,Voor mij riekt zo’n nieuwe categorie naar een ‘freakshow’, iets wat lijkt op die 19de eeuwse wereldexpo’s waar exotische mensen werden tentoongesteld.’’

Het advies van ombudsvrouw D’Espallier aan de Vlaamse sportbonden? Maak een knip tussen amateur- en profsport. ,,Mijn stelling is dat de amateursport zo inclusief mogelijk moet zijn. Daar moet de nadruk liggen op samen sporten, samen gezond blijven.’’ Onderscheid tussen profs en niet-profs? Hoogleraar Olfers (sport en recht) is er tegen. ,,Je gaat dan totaal voorbij aan het feit dat het bij amateurs net zo goed om winnen gaat. Denk je niet dat het tot stennis zal leiden als een eerste amateurelftal aantreedt met transvrouwen? En wat als er transvrouwen van amateurniveau naar de topsport doorstromen?’’

Maar ook de topsport zal volgens D’Espallier beetje bij beetje inclusiever worden. ,,In sommige sporten zullen transgenderregels niet meer nodig zijn, omdat iedereen het in dezelfde competitie tegen elkaar opneemt. Dat geldt al voor de ruitersport en kan op korte termijn ook voor de ultraloop gelden. Daar gaat het immers meer om uithouding dan om kracht.’’

Bij individuele sporten waar kracht wel doorslaggevend is, kunnen volgens ombudsvrouw D’Espallier in de toekomst wellicht ‘correcties’ of ‘handicaps’ komen om iedereen samen te laten sporten. Ook Van den Heuvel pleit ervoor mannen en vrouwen meer samen te laten optrekken. ,,Maar ik denk dat we dan wel creatief moeten zijn. Zo zou je − en ik zeg het een beetje schertsend − vrouwen bij wielrennen wel doping kunnen laten nemen en mannen niet.’’

Maar eigenlijk wil Van den Heuvel nog verder gaan en de filosofische vraag opwerpen of de topsport niet radicaal anders moet. ,,Alle commotie rond de deelname van transgender personen ontstaat omdat we buitensporig aan winnen en verliezen hechten. Misschien is het veel te idealistisch, maar ik hoop dat we dat ooit eens zullen keren. Dat we andere dingen belangrijker gaan vinden, zoals gelijke rechten.’’

Bron: https://www.ad.nl/nieuws/(...)veiligheid~a3f403c0/

d'Espallier heeft haar pilletjes nog niet ingenomen zeker?
  maandag 11 juli 2022 @ 14:16:39 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205307782
Eigenlijk is dit geneuzel in de marge, dat echt maar heel weinig mensen aangaat.
pi_205307807
Hier zijn toch al 47 topics over?
  maandag 11 juli 2022 @ 14:22:07 #4
3542 Gia
User under construction
pi_205307825
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:16 schreef BasEnAad het volgende:
Eigenlijk is dit geneuzel in de marge, dat echt maar heel weinig mensen aangaat.
Nou, weinig?

https://nos.nl/op3/artike(...)ijn-eigenlijk-mannen.
pi_205307828
De FINA oplossing is naar mijn mening de meeste logische en beste.

quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:09 schreef Halcon het volgende:
d'Espallier heeft haar pilletjes nog niet ingenomen zeker?
En Van den Heuvel heeft gewoon niks met sport.
  maandag 11 juli 2022 @ 14:23:55 #6
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205307841
Waar is het NWS?
  maandag 11 juli 2022 @ 14:27:54 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205307872
quote:
Voor mij riekt zo’n nieuwe categorie naar een ‘freakshow’, iets wat lijkt op die 19de eeuwse wereldexpo’s waar exotische mensen werden tentoongesteld.’’
Nathanja van den Heuvel snapt niet waar ze over praat. Zoals wel vaker gebeurt als vrouwen het over sport proberen te hebben...

Open categorie betekent "categorie waar iedereen aan mag mee doen" Dus de categorie waar de mannen zullen spelen + iedereen die maar zin heeft om met en tegen mannen te spelen

Waarom die doos nou weer denkt dat het om een circus-categorie gaat is weer een raadsel. Maar ze zet zichzelf flink voor gek.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_205307894
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:27 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Nathanja van den Heuvel snapt niet waar ze over praat. Zoals wel vaker gebeurt als vrouwen het over spor...

Open categorie betekent "categorie waar iedereen aan mag mee doen" De de categorie waar de mannen zullen spelen + iedereen die maar zin heeft om met en tegen mannen te spelen

Waarom die doos nou weer denkt dat het om een circus-categorie gaat is weer een raadsel. Maar ze zet zichzelf flink voor gek.
Die 'open categorie' zou dan een extra categorie worden. Dat wil ze dan ook weer niet. 8)7
  maandag 11 juli 2022 @ 14:30:28 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205307904
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die 'open categorie' zou dan een extra categorie worden. Dat wil ze dan ook weer niet. 8)7
Het idee is dus:

- Open
- Vrouwen

Zij denkt dat het idee is:

- Mannen
- Vrouwen
- Kermis
pi_205307917
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Het is dus:

- Open
- Vrouwen
Nee:

quote:
Het FINA-idee voor een extra ‘open categorie’ die niemand uitsluit, stuit op felle kritiek van Van den Heuvel.
Je krijgt dan:

- mannen
- vrouwen
- open categorie waar iedereen aan mee mag doen.
  maandag 11 juli 2022 @ 14:35:02 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205307948
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nee:
[..]
Je krijgt dan:

- mannen
- vrouwen
- open categorie waar iedereen aan mee mag doen.
Dat is dan vooral dom omdat

1. die open categorie nooit (op lange termijn) aandacht zal krijgen en zal groeien als financieel succes
of
2. uiteindelijk alle mannen zich zullen inschrijven in de open categorie om daar faam te halen (tegen andere mannen) en dan heb je uiteindelijk toch weer wat ik beschreef.
pi_205307965
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dat is dan vooral dom omdat

1. die open categorie nooit (op lange termijn) aandacht zal krijgen en zal groeien als financieel succes
of
2. uiteindelijk alle mannen zich zullen inschrijven in de open categorie om daar faam te halen (tegen andere mannen) en dan heb je uiteindelijk toch weer wat ik beschreef.
Ik denk dat de betere mannen (en daar gaat vooral de aandacht naar toe) wel voor de mannen-categorie in zullen schrijven.

Ik denk niet dat 'n Cees Bol of zo opeens zou gaan wielrennen met 'n paar omgebouwden omdat hij daar wel kan winnen.

Voor omgebouwde mannen en mannen met een pruik zijn er dan twee opties: mannen en die open categorie. Waarbij ze in die eerste categorie waarschijnlijk geen geweldige prestaties gaan halen.
  maandag 11 juli 2022 @ 14:38:36 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205307979
Gewoon ongelimiteerd mee laten doen en dan wint na verloop van tijd geen enkele echte vrouw meer een prijs. Kunnen we lachen.
  maandag 11 juli 2022 @ 14:39:04 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205307981
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik denk dat de betere mannen (en daar gaat vooral de aandacht naar toe) wel voor de mannen-categorie in zullen schrijven.

Ik denk niet dat 'n Cees Bol of zo opeens zou gaan wielrennen met 'n paar omgebouwden omdat hij daar wel kan winnen.
Dat is ook niet van het ene jaar op het andere. Langzamerhand zullen vanaf de bodem zich mannen inschrijven totdat die open categorie de de-facto plek wordt voor mannen.

En dan is het dom om de originele-mannencategorie nog te behouden want die leiden aandacht van elkaar af. Dat kost geld qua adverteerders en zo en het publiek snapt het verschil niet meer
pi_205307993
quote:
10s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:38 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon ongelimiteerd mee laten doen en dan wint na verloop van tijd geen enkele echte vrouw meer een prijs. Kunnen we lachen.
Precies. De wal keert het schip : dat is de enige oplossing bij dit soort discussies. Voordat dit gebeurt duurt het nog even, maar alle discussie die daartussenin zal plaatsvinden is toch een gebed zonder einde en dus zonde om te veel tijd/energie in te steken. Want voor elk standpunt valt wel iets te zeggen.
  maandag 11 juli 2022 @ 14:42:10 #16
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205308002
Deze discussie geeft zo mooi weer hoe de staat van onze samenleving is.
pi_205308008
quote:
Dat willen ze ook niet :+

Ze willen dan met een half uur voorsprong starten met wielrennen of zo :') Of met een 15-0 voorsprong beginnen met voetballen. :')
  maandag 11 juli 2022 @ 14:42:46 #18
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205308010
quote:
Kunnen we dat dan wel seksitisch noemen of mag dat niet?
pi_205308025
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dat is ook niet van het ene jaar op het andere. Langzamerhand zullen vanaf de bodem zich mannen inschrijven totdat die open categorie de de-facto plek wordt voor mannen.

En dan is het dom om de originele-mannencategorie nog te behouden want die leiden aandacht van elkaar af. Dat kost geld qua adverteerders en zo en het publiek snapt het verschil niet meer
Dat geloof ik niet zo. Denk dat de originele mannencategorie de originele mannencategorie blijft. Zie niet zo in waarom mannen die daar niet tot de top behoren, bij zo'n open categorie mee zouden gaan doen.
  maandag 11 juli 2022 @ 14:51:54 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205308079
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:44 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat geloof ik niet zo. Denk dat de originele mannencategorie de originele mannencategorie blijft. Zie niet zo in waarom mannen die daar niet tot de top behoren, bij zo'n open categorie mee zouden gaan doen.
Dan snap je de dynamiek van sport niet.

Hoe meer categorien hoe meer de aandacht is verdund. Niemand gaat kijken naar "de Olympische 400 meter sprint voor vrouwen met blauwe ogen en een voornaam met de letter D".

Want we wetten dat Debby uit Lutjeboekerwaard dit jaar als 1 van de 3 deelneemsters gaat winnen. Dat was vorig jaar zo... Misschien dat Dottie Chavez uit Colombia met haar mooie blauwe ogen gaat winnen dit jaar maar... ik ben te druk met kijken naar "Hoepelen voor eenarmige mannen tussen de 25-en-27".

Adverteerders haten dit want alles is versnipperd.

Dus in jaar 1 heb je 3 categorien... en al snel zullen mannen die zich eigenlijk eerst voor de mannencategorie gingen inscrhijven maar zich beseffen dat ze toch slecht zullen presteren tegen de wereldtop maar eens kijken of ze wel kwalificeren voor de open categorie.

Totdat die is volgelopen met mannen uit het lagere segment.

Jaar 4.... een groot deel het middensegment van de mannen-categorie is inmiddlels ook verhuist naar de open categorie.

Adverteerders krijgen nu irritante concurrentie uit die klasse voor hun cash-cow.. de mannencategorie.

Jaar 6... iemand hogerop die het zat was heeft besloten om alle mannen te verhuizen naar de open categorie want... dit was 6 jaar aan geldverspilling.
pi_205308082
Het is niet eerlijk en inclusief om vrouwensport vol lichamelijke mannen te zetten. Doe maar lekker mee met de mannen, of anders niet. En het gelul over handicaps toevoegen is helemaal van de zotte.
  Redactie Sport maandag 11 juli 2022 @ 14:53:15 #22
274204 crew  Mexicanobakker
pi_205308084
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Dan snap je de dynamiek van sport niet.

Hoe meer categorien hoe meer de aandacht is verdund. Niemand gaat kijken naar "de Olympische 400 meter sprint voor vrouwen met blauwe ogen en een voornaam met de letter D".

Want we wetten dat Debby uit Lutjeboekerwaard dit jaar als 1 van de 3 deelneemsters gaat winnen. Dat was vorig jaar zo... Misschien dat Dottie Chavez uit Colombia met haar mooie blauwe ogen gaat winnen dit jaar maar... ik ben te druk met kijken naar "Hoepelen voor eenarmige mannen tussen de 25-en-27".

Adverteerders haten dit want alles is versnipperd.

Dus in jaar 1 heb je 3 categorien... en al snel zullen mannen die zich eigenlijk eerst voor de mannencategorie gingen inscrhijven maar zich beseffen dat ze toch slecht zullen presteren tegen de wereldtop maar eens kijken of ze wel kwalificeren voor de open categorie.

Totdat die is volgelopen met mannen uit het lagere segment.

Jaar 4.... een groot deel het middensegment van de mannen-categorie is inmiddlels ook verhuist naar de open categorie.

Adverteerders krijgen nu irritante concurrentie uit die klasse voor hun cash-cow.. de mannencategorie.

Jaar 6... iemand die het zat was heeft besloten om alle mannen te verhuizen naar de open categorie want... het is zat zo.
Dat eerste is inderdaad een probleem bij de paralympics: de vele categorieen zorgen ervoor dat de kijker afhaakt. Als ze dat al niet doen omdat ze het ongemakkelijk vinden om te zien of niet als topsport zien.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_205308088
Los van een kleine freakaanhang vindt 99% van de mensen dat ze niet mogen meedoen. Een fel debat zou ik het dus niet willen noemen. Eerder een schreeuwende minderheid.
  Forum Admin maandag 11 juli 2022 @ 14:54:06 #24
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_205308091
Als het puur om het meedoen gaat en niet om het winnen kan een transvrouw net zo goed met de mannen meedoen. Juist in de profcompetities gaat het wel om winnen.

Het indelen van m/v binnen sport is gebeurd op basis van ongelijkheid tussen de geslachten. Om het speelveld onderling eerlijker te maken. Uiteindelijk zal het daar weer op uit gaan draaien als de transvrouwen de competities gaan domineren en vrouwen weer een eigen competitie willen om een eerlijk speelveld te hebben. Voor we daar weer zijn zal een hele generatie topsport vrouwen de dupe zijn.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  maandag 11 juli 2022 @ 14:54:33 #25
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205308093
quote:
Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die hier voorstander van zijn toch? Dus wie doe je daar een plezier mee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')