abonnement Unibet Coolblue
pi_205260924
Ik ben bezig met de ombouw van een bus naar camper en daar komt een 230v aansluiting in via ern CEE wandinvoer.

Om eea wat veiliger te maken heb ik een aarlek en een 10 ampere automaat gekocht die ik direct achter de CEE invoer wil plaatsen. Een groep is voldoende

Voor ik het aansluit doe ik graag een beroep op jullie expertise. Mijn idee is om de draden vanaf de CEE invoer op de in van de aardlek aan te sluiten en op de uit van de automaat de draden de camper in.

Klopt deze schakeling?

pi_205261081
Ja.
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 21:57:22 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205261700
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:06 schreef bami_haar het volgende:
Ik ben bezig met de ombouw van een bus naar camper en daar komt een 230v aansluiting in via ern CEE wandinvoer.

Om eea wat veiliger te maken heb ik een aarlek en een 10 ampere automaat gekocht die ik direct achter de CEE invoer wil plaatsen. Een groep is voldoende

Voor ik het aansluit doe ik graag een beroep op jullie expertise. Mijn idee is om de draden vanaf de CEE invoer op de in van de aardlek aan te sluiten en op de uit van de automaat de draden de camper in.

Klopt deze schakeling?

[ afbeelding ]
Doorgaans is dat wel de weg iig. bij deze automaat.

Dus van de CEE 230V stekker naar de bovenkant van je aardlekschakelaar.
Van de onderkant van de aardlekschakelaar naar de bovenkant van de 10A zekering.
En van de onderkant van de 10A zekering naar je installatie.

Komen die automaatjes van alieexpress ? Zijn ze dan wel Kema gekeurd ? :?

Het lijkt op het plaatje heel erg goedkope onveilige meuk namelijk.. -O-
pi_205261713
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Doorgaans is dat wel de weg iig. bij deze automaat.

Dus van de CEE 230V stekker naar de bovenkant van je aardlekschakelaar.
Van de onderkant van de aardlekschakelaar naar de bovenkant van de 10A zekering.
En van de onderkant van de 10A zekering naar je installatie.

Komen die automaatjes van alieexpress ? Zijn ze dan wel Kema gekeurd ? :?

Het lijkt op het plaatje heel erg goedkope onveilige meuk namelijk.. -O-
Edit: zie nu pas de in en out :@
Brutal. Fucking. Metal.
pi_205261726
Is die linker geen aardlek-automaat?
.
pi_205261741
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Doorgaans is dat wel de weg .

Komen die automaatjes van alieexpress ? Zijn ze dan wel Kema gekeurd ? :?

Het lijkt op het plaatje heel erg goedkope onveilige meuk namelijk.. -O-
Bij een grote kampeerzaak in Nederland gehaald. Zal morgen eens checken op keurmerken
pi_205261925
Het linker component is een aardlekautomaat. Dit is een aardlekschakelaar en een C10 installatieautomaat gecombineerd. Nog een C10 installatieautomaat hier achter voegt helemaal niets toe.

Het is een type AC aardlekautomaat, deze mogen (in Nederland) sinds 1997 niet meer gebruikt worden. Dat moet type A zijn.

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is dit een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Hierover is momenteel nogal wat controverse, ze mogen namelijk niet zomaar worden gebruikt. Of je ze mag toepassen hangt onder meer af van de aardingsweerstand, maar aangezien je de camper op verschillende plaatsen aan zult sluiten ken je deze natuurlijk niet. Niet gebruiken dus.

Als je op een camping staat waar je niet met een CEE-stekker aan kunt sluiten, maar waar je een verloop naar bijvoorbeeld Schuko moet gebruiken, weet je niet meer zeker of bruin wel de fase is. Het is dan niet slim om 1P+N componenten te gebruiken, want met wat pech is niet de fasegeleider maar de nulgeleider beveiligd. Voor dat soort gevallen zou je 2P componenten moeten toepassen welke allebei de polen beveiligen.

Kortom: Ik zou dit spul terugbrengen en het even opnieuw uitdenken...
  Moderator woensdag 6 juli 2022 @ 22:22:12 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205261977
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:18 schreef XanderH het volgende:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is dit een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Hierover is momenteel nogal wat controverse, ze mogen namelijk niet zomaar worden gebruikt. Of je ze mag toepassen hangt onder meer af van de aardingsweerstand, maar aangezien je de camper op verschillende plaatsen aan zult sluiten ken je deze natuurlijk niet. Niet gebruiken dus.
Dat is wel waarom er specifiek dit vermeld word.
Lijkt bij nader inzien toch een spanningsafhankelijk aardlekautomaat... ^O^

pi_205262020
Ik dacht het aan het schematje te zien. L en N worden afgetakt naar dat vierkante blokje rechts naast de meetspoel, wat mij doet denken dat dit blokje spanning nodig heeft. :+ Echt eenduidig zijn dat soort schema's echter niet.

Dat er duidelijk in/out contacten zijn aangegeven is inderdaad ook verdacht, want normale aardlekschakelaars of aardlekautomaten kun je vrijwel altijd op 2 manieren aansluiten.
pi_205262089
Dank voor jullie input!

Dit gaat terug en vertrouwen op de installatie op de camping is niet echt een optie

Iemand een idee welke aardlek al dan niet icm met een 10A automaat ik dan wel moet hebben?
pi_205262202
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 22:31 schreef bami_haar het volgende:
Dank voor jullie input!

Dit gaat terug en vertrouwen op de installatie op de camping is niet echt een optie

Iemand een idee welke aardlek al dan niet icm met een 10A automaat ik dan wel moet hebben?
Ik zou gewoon een aardlekautomaat van bv Eaton gebruiken. En dan een b10.
pi_205262235
Zoals ik al zei zou ik echt een 2-polige automaat toepassen voor het geval fase en nul verwisseld zijn. Deze zijn in Nederland helaas wel wat zeldzaam, standaard is 1 pool beveiligd en 1 pool alleen geschakeld.

Als aardlekautomaat ga je dit alleen voor heel veel geld vinden, dus ik zou voor 2 losse componenten kiezen.

Een willekeurig voorbeeld van een B10 automaat:
https://www.rexel.nl/nln/(...)9F78210/p/2700211080

quote:
Aantal beveiligde polen 2
En dan een willekeurige 2-polige 30mA aardlekschakelaar van een A-merk erbij.
pi_205262286
Deze 2-polige automaat is goedkoper dan mijn vorige voorbeeld:
https://www.elektramat.nl(...)ig-10a-b-kar-242850/

Een aardlekschakelaar van hetzelfde merk erbij:
https://www.elektramat.nl(...)-30ma-type-a-274040/
pi_205262623
Wat voegt die 10A automaat eigenlijk toe? Je installatie zal toch wel 16A geschikt zijn en de meeste campings zijn ook maximaal 16A of lager.

Waarschijnlijk is een aardlekschakelaar voldoende.
.
pi_205262676
Tja, wat voegt die aardlekschakelaar eigenlijk toe? Die zou er op de camping als het goed is ook al één moeten zitten.

In mijn caravan zat fabrieksaf toevallig al een B10 automaat (2-polig, jazeker). Heb wel zelf een aardlekschakelaar erbij geplaatst. Als je ziet hoe de installatie in zo'n caravan eruit ziet, met allemaal gebundelde huishoudsnoer 1,5mm², is die 10A beveiliging misschien ook geen overbodige luxe voor de zeldzame gevallen dat de camping een aansluiting zwaarder dan 10A aanbiedt. Maar ik vind het bovenal gewoon een prettig idee mijn eigen beveiligingen te hebben, de installatie op sommige (buitenlandse) campings is wel eens discutabel. ;)
pi_205263470
In mobiele toepassingen moet je zoals eerder beschreven altijd dubbelpolige automaten gebruiken. Ook in het geval je alleen ce stekker materiaal gebruikt. Die zijn namelijk nogal eens verkeerd om aangesloten.
Vertrouwen op de beveiligingen op de camping is in mijn ogen nogal eens erg naief. Ondanks de vaak beste bedoelingen ontbreken er nogal eens aardlekschakelaars of ze werken niet. Better safe then sorry geldt ook hier
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')