quote:Dit kun je vandaag verwachten van de boerenprotesten
Boeren die het niet eens zijn met het stikstofbeleid van het kabinet hebben voor vandaag acties door het hele land aangekondigd. Ze willen "Nederland platleggen", zo dreigen ze op sociale media. In ons liveblog lees je de stand van zaken, hieronder welke eventuele overlast die je kunt verwachten.
Om met de deur in huis te vallen: een deel van de verwachte chaos bestaat eruit dat niet precies bekend is wat er gaat gebeuren. En dus ook niet hoe groot de acties en overlast worden.
De boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) zegt zelf geen coördinerende rol te spelen bij de actiedag. Hetzelfde geldt voor boerenactiegroep Agractie. De boeren worden opgeroepen de acties vanuit hun eigen regio's te organiseren.
Als de boeren hun dreigementen waarmaken, worden toegangswegen naar de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam geblokkeerd. Schiphol raadt reizigers aan om maandag met de trein naar het vliegveld te komen.
Volgens KLM kunnen de protesten mogelijk ook de vertrek- en aankomsttijden beïnvloeden. "Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist", waarschuwt de luchtvaartmaatschappij.
Omdat boerenprotesten vaak bestaan uit het blokkeren van (snel)wegen, zullen maandag vermoedelijk ook automobilisten te maken krijgen met vertragingen, zo waarschuwt ook Rijkswaterstaat zondag. Het is nog niet bekend waar in Nederland maandag wegen afgesloten zullen zijn.
Boerenorganisaties hebben eerder opgeroepen om in ieder geval vluchtstroken vrij te laten. Mensen met haast voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek zouden dan na overleg met de blokkerende boeren toch door kunnen rijden.
Als je boodschappen wilt doen of wacht op een pakketje, zou het kunnen dat je een leeg schap aantreft in de winkel of langer moet wachten op de bezorging. Er wordt namelijk opgeroepen distributiecentra voor levensmiddelen en de Rotterdamse haven als doelwit voor acties te kiezen. De oproep wordt gedaan via verschillende kanalen, waaronder op WhatsApp en Telegram.
Het grote logistiekbedrijf Jan de Rijk heeft klanten ervoor gewaarschuwd dat er maandag mogelijk sprake is van vertragingen bij ritten met vrachtwagens.
Albert Heijn, waarvoor dagelijks veel trucks in de weer zijn, betreurt de boerenacties waarvan klanten mogelijk hinder zullen ondervinden. De supermarktketen zegt er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat alle producten "en zeker ook die van de boeren en telers" te koop blijven.
De politie heeft maandag de mogelijkheid om met materieel van Defensie trekkers weg te slepen. De capaciteit is wel relatief beperkt.
"Bij een of twee trekkers lukt het wel", zegt een politiewoordvoerder tegen NU.nl. "Maar bij hele grote aantallen door het hele land heeft ook defensie te weinig materieel beschikbaar."
https://www.nu.nl/binnenl(...)boerenprotesten.html
Je moet ergens beginnen. Wat is jouw voorstel dan? Dat de rijksoverheid in het geniep alles al in beton gegoten had?quote:Op maandag 4 juli 2022 20:25 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Het probleem is volgens mij ook niet zozeer dat de boer moet inkrimpen, maar des te meer het gebrek aan perspectief en totale onduidelijkheid vanuit onze beleidsmakers.
Als ik het gevoel had dat mn helen hebben en houden van me afgenomen zou worden, terwijl ik altijd meebewogen heb met de wil van de instanties, dan zou ik ook demonstreren, vervelen, rellen, of erger.
Het blokkeren van wegen is al illegaal, de politie moet alleen even beseffen dat dit weinig met demonstreren te maken heeft en gaan handhaven.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:23 schreef Misrer1972 het volgende:
Ik ben echt voorstander van verbod op blokkeren van distributiecentra voor supermarkten, die zijn echt van vitaal belang! Want we hebben nog steeds elke dag voedsel en drank nodig. Zo dat de boeren nog steeds distributiecentra blokkeren kunnen veel vakken nog leeg zijn in alle supermarkten! Willen we dat graag of niet?
Die supermarktketens moeten zich doodschamen. Hebben een zeer aanzienlijk aandeel in de gehele kwestie.quote:
Lnn https://www.facebook.com/LNNMEDIANL/videos/3152746551630587quote:Op maandag 4 juli 2022 20:28 schreef Starhopper het volgende:
Heeft iemand een livestream van Nijkerk?
Door producten te kopen van de boeren en presentabel te verkopen aan de overige inwoners in het land? Interessante kijk.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:29 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Die supermarktketens moeten zich doodschamen. Hebben een zeer aanzienlijk aandeel in de gehele kwestie.
quote:Op maandag 4 juli 2022 20:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je moet ergens beginnen. Wat is jouw voorstel dan? Dat de rijksoverheid in het geniep alles al in beton gegoten had?
Allemaal leuk en aardig, ik heb nog nooit een zak geld bij mijn aardappels gegeten.quote:
Gedupeerde bedrijven kunnen natuurlijk veel camerabeelden maken en detectivebureaus al tijdens de blokkades inschakelen om goed in beeld te brengen wie de schade aanricht, zodat zij financieel verantwoordelijk kunnen worden gehouden.quote:
Waarom zou de euro crashen en als jij wil dat we ons eigen eten kunnen eten, waarom zouden we dan 40% van ons land gebruiken om veevoer te verbouwen ipv mensenvoer?quote:Op maandag 4 juli 2022 20:33 schreef Droopie het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, ik heb nog nooit een zak geld bij mijn aardappels gegeten.
We moeten toch redelijk zelfvoorzienend zijn met ons eten.
Je ziet het, nu er gezeik is met rusland hebben we amper gas en tarwe.
Als de euro crasht, waar gaan we dan ons eten vandaan halen? uit het buitenland? Onbetaalbaar.
Ja er wordt veel voedsel geexporteerd, maar nog meer eten we zelf op binnen onze interne markt.
Als we de helft van wat we verbouwen voor veevoer nu eens zelf zouden eten dan heb je meer dan genoegquote:Op maandag 4 juli 2022 20:33 schreef Droopie het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, ik heb nog nooit een zak geld bij mijn aardappels gegeten.
We moeten toch redelijk zelfvoorzienend zijn met ons eten.
Je ziet het, nu er gezeik is met rusland hebben we amper gas en tarwe.
Als de euro crasht, waar gaan we dan ons eten vandaan halen? uit het buitenland? Onbetaalbaar.
Ja er wordt veel voedsel geexporteerd, maar nog meer eten we zelf op binnen onze interne markt.
Ja dat klopt ook, maar we moeten ons goed beseffen dat er ook andere sectoren best kunnen gaan protesteren tegen een beleid van de minister.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:28 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het blokkeren van wegen is al illegaal, de politie moet alleen even beseffen dat dit weinig met demonstreren te maken heeft en gaan handhaven.
wat een volk zegquote:Op maandag 4 juli 2022 20:29 schreef StephanL het volgende:
[..]
Lnn https://www.facebook.com/LNNMEDIANL/videos/3152746551630587
Nee. Driekwart van wat we produceren gaat de grens over.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:33 schreef Droopie het volgende:
Met Brandweerauto op het dak?quote:Op maandag 4 juli 2022 20:37 schreef Starhopper het volgende:
De ME is al aan het verzamelen om in te grijpen bij Nijkerk
[ afbeelding ]
Lol! Dat was mij niet eens opgevallenquote:
Door veel te weinig te betalen en daarmee indirect ervoor te zorgen dat boeren enkel nog enigszins rendabel is d.m.v. schaalvergroting.quote:Op maandag 4 juli 2022 20:30 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Door producten te kopen van de boeren en presentabel te verkopen aan de overige inwoners in het land? Interessante kijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |