abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 15:01:57 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_205211142
Vreemd dat Freddie Mercury alweer 30 jaar geleden is overleden.


Queen zet Ziggo Dome in vuur en vlam

Queen was al een super act. De bizar succesvolle film Bohemian Rhapsody die in 2018 verscheen, zorgde ervoor dat Queen zich samen met The Beatles en de Rolling Stones de grootste Engelse band uit de muziekgeschiedenis mag noemen. In het kielzog van dat succes zou de band voor twee concerten naar de Ziggo Dome komen, maar corona gooide roet in het eten. Gisteravond was dan eindelijk deel één van het tweeluik. En jawel, de loyale fans werden geen moment teleurgesteld.




De nieuwe show is fabuleus. Na eerder andere continenten te hebben aangedaan en een langdurige residentie in de O2 in Londen, is nu het Europese vastenland aan de beurt. En zonder enig behoud, de nieuwe show is de meest spectaculaire uit de nu al meer dan 50 jaar duur succes carrière van de band uit Londen. Na het intro op de klanken van ‘Innuendo’, volgde de publiekslieveling ‘Now I’m Here’ die niet als vanzelfsprekend op de setlist staat. Die song ging ferm over in ‘Tear It Up’, een echte Brian May-rocker die de gitarist destijds schreef voor het album The Works.



Samen met zanger Adam Lambert is Queen houden gitarist Brian May en drummer Roger Taylor, zonder de in 1991 overleden Freddie Mercury en de afgehaakte bassist John Deacon, het Queen-vuur brandend. De film heeft de groep uit Londen echter eindelijk de plek gegeven tussen de allergrootste groepen uit de muziekhistorie. Het mooie aan Queen is dat de band nog steeds geen hulpmiddelen gebruikt. Geen clicktrack, geen toetsenman die stiekem achter de rijk gedrapeerde gordijnen meespeelt.



What you see is what you get. En dat is veel tijdens deze tour. Brian May is al maanden in absolute topvorm en dat was ook op Amsterdamse bodem evident. Met behulp van twee achtergrondvocalisten en de immer aanwezige toetsenman en achtergrondzanger Spike Edney, waren ook de koortjes absoluut spot on. En dan zanger Adam Lambert. Queen zonder Freddie Mercury zorgde altijd al voor heftige discussies. Eerst mocht voormalig Free- en Bad Company-zanger Paul Rodgers het proberen.



Hij deed het prima maar miste de vocale lenigheid en het showmanship van Freddie. Toen Queen het in 2011 voorzichtig met deze extravagante paradijsvogel uit Minneapolis probeerde, was er kritiek, veel kritiek! Maar gaandeweg won Lambert de harten van de miljoenen fans over de hele wereld. De manier waarop hij het toch uiterst precaire oeuvre van Queen aanpakte, werkte verfrissend en vernieuwend. Lambert met een aantal corona-kilo’s extra op het grote lijf, zingt met het grootste gemak de allerhoogste noten.



De moeilijke passage uit ‘I Want It All’? Geen probleem. De hoge uithaal in ‘Somebody To Love’? Die doet hij haast achteloos. Zoals gezegd is The Rhapsody Tour de grootste Queen-productie uit hun toch niet misselijke carrière. Het podium is omgetoverd tot een klassiek theater, compleet met balkonnetjes die zijn gevuld met fans. Ja, het oogt wat decadent en zelfs wat camp maar het past bij de bombast van de groep. Queen heeft er dit keer voor gekozen om naast de welbekende hits ook heel wat oude songs te spelen.

‘Seven Seas of Rhye’ kreeg een gloedvolle uitvoering, zo ook ‘In The Lap of the Gods…Revisited’. Wat de hele avond opviel was de vitaliteit van drummer Roger Taylor. Goed, hij is niet meer dat beest uit de jaren ’70 en ’80 maar zijn lenigheid en gevoel voor timing is nog altijd briljant. Daarnaast is zijn kenmerkende hoge stem nog altijd in optima forma. Het tempo tijdens deze Rhapsody Tour ligt hoog. Ook zijn er wat wisselingen toegepast. ‘Machines’, ‘ I’m in love With My Car’ en ‘Doing All Right‘ stonden in 2019 nog op de lijst. Nu echter niet meer.



Nieuw waren de vuurpijlen die May tijdens de sololicks van ‘A Kind Of Magic’ richting het plafond van de Ziggo Dome schoot. Wat vooral krachtig was, was het eerbetoon aan Freddie, zonder maar een moment in sentiment te vervallen. Het duet tussen May en Mercury vanaf een enorm videoscherm kennen we onderhand wel, maar het werkt nog altijd en is goed voor een rake brok in de keel. Ook Lambert vervalt geen moment in kopieergedrag. Ruim twee uur lang is hij volstrekt zichzelf.



Pak bijvoorbeeld het moment dat hij tijdens het overigens erg raak gespeelde ‘Bicycle Race’ op een motor zit. Zelfs het toch wat melodramatische ‘Who Wants To Live Forever’ bleef door goed geplaatst videowerk volledig overeind. Ook heel mooi waren de visuals van Mercury net voor één van de twee toegiften ‘We Will Rock You’. De show in de Ziggo Dome was niets minder dan majestueus en overrompelend. Waardig oud worden zonder je grootste schakel kan dus. Queen is daarvan het levende bewijs.



https://www.soundz.nl/que(...)1fM9MFBCsyj78cX61Lyc

:T

[ Bericht 0% gewijzigd door tong80 op 02-07-2022 15:25:20 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_205211266
Wie aaare duh tjempjuuuns....

<hik>

Of de wuuuuuuuuurld!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 2 juli 2022 @ 15:50:40 #3
22592 crew  Ole
pi_205211547
Nog een paar uurtjes ❤
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_205211783
Is er een manier om het concert live mee te beluisteren op een betrouwbaar streamkanaal?
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 juli 2022 @ 16:10:13 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_205211860
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 15:50 schreef Ole het volgende:
Nog een paar uurtjes ❤
Enjoy meske :)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 2 juli 2022 @ 18:02:24 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205213660
Vreselijk, gewoon vreselijk.
Heb alleen respect voor die bassist. John Deacon.
Die is er na de dood van Mercury gewoon mee gekapt. En terecht, want die hele band stelde daarna niets meer voor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205213717
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 18:02 schreef Harvest89 het volgende:
Vreselijk, gewoon vreselijk.
Heb alleen respect voor die bassist. John Deacon.
Die is er na de dood van Mercury gewoon mee gekapt. En terecht, want die hele band stelde daarna niets meer voor.
mee eens, zonder Mercury geen Queen
pi_205213718

Zonder Mercury vind ik het niks. Wel respect voor May's academische inspanningen. ^O^
pi_205213763
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 18:07 schreef laforest het volgende:

Zonder Mercury vind ik het niks. Wel respect voor May's academische inspanningen. ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 18:07 schreef laforest het volgende:

Zonder Mercury vind ik het niks. Wel respect voor May's academische inspanningen. ^O^
Sterker nog het is een verkrachting van het origineel, echt sorry hoor, schandalig slecht
  Trouwste user 2022 zondag 3 juli 2022 @ 09:29:57 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_205218905
Queen + Adam Lambert hadden in 2020 al met hun The Rhapsody tour in de Ziggo Dome moeten staan, maar halen hun beloofde Nederlandse concerten nu dan toch in. Vrijdagavond hielden Brian May en Roger Taylor hun erfenis levend in Amsterdam, vanavond staan ze er weer, in vol ornaat. Want een overrompelend audiovisueel spektakel was het, zo zag OOR ter plekke.

The Show Must Go On. Het grootste cliché uit de showbiz blijkt maar weer eens waarheid, als we aansluiten in de rij voor de Ziggo Dome. ‘De mijne waren zelfs verkleurd’, lacht een trotse vader in z’n oude spijkerjasje, die z’n keurig uitgeprinte tickets al sinds de herfst van 2019 op de koelkast had hangen. Z’n twee jongens zijn inmiddels een kop groter, maar dat deert niet: de aantrekkingskracht van Queen overstijgt alle genres, genders en generaties. Legendarisch en springlevend tegelijk, met een pakket hits dat drie decennia bestrijkt en dertig jaar na het overlijden van hun frontman op alle fronten tijdloos is gebleken. Één been staat reeds in het echelon der Goden (de film, de musicals, het icoon Freddie Mercury), het andere stampt stevig door in de realiteit van het heden, want Brian May (74) en Roger Taylor (72) voeren het circus nog altijd de wereld over. Immers: The Show Must Go On.

Maar zo heel vanzelfsprekend is dat vandaag de dag niet, bedenken we als we ‘de trappen van Corry’ passeren. Drie weken geleden stroomde een teleurgestelde Johan Cruijff ArenA hier nog de boulevard op, toen de Stones hun concert op de valreep afbliezen. Zowel Metallica als de Peppers gingen deze week voor de bijl, terwijl ook op de festivalaffiches dit weekend steeds meer grote en kleine namen door positieve covidtests wegvallen. Van echte angst of zorgen is voor de Ziggo Dome geen sprake – en anders gaan de kaartjes weer gewoon terug op de koelkast. Maar we geloven ’t allemaal pas als Queen op het podium staat. Gelukkig blinkt er bij binnenkomst al een enorme kroon achteraan de vloer, begeleid door een aanhoudende, opzwellende, omineuze toon. De vlag hangt op het paleis. Queen is in het huis.

Je pikt ze er meteen uit: de mensen die niet door de muziek, maar door de mythevorming rond Mercury naar de show zijn gekomen. In het Circustheater word je op slag van aanvang keurig vanuit je champagne-arrangement naar je golden seat begeleid, in de Ziggo Dome moet je je eigen plek veroveren – en met een veldkaart dan ook nog eens staan. ‘Is het voorin ook zo druk?’ vraagt de brutaalste van een groepje vriendinnen met plastic cupjes rosé. Ze durven de gang door de menigte toch maar niet aan en kwebbelen rustig door wanneer Innuendo als introtape het licht doet doven. De eerste indruk blijkt onjuist: de dames zijn hier vooral voor Adam Lambert. ‘Die zingt echt véél beter dan Freddie’, weet de brutaalste zeker. Al heeft ze ook genoten van de film. En de musical. Terwijl ze nog even naar de bar snelt voor nóg eens vijf roseetjes, komt even verderop de geschiedenis tot leven.

Met donderend geraas, welteverstaan. Want ondanks de sprookjesachtige legacy en het overkoepelende showelement is en blijft Queen toch vooral een hardrockband. Twee hagelwitte koppies, één met krulletjes en de ander met sik, maken nog net zoveel lawaai als toen ze meer dan een halve eeuw geleden met hun bandje begonnen. Brian May en Roger Taylor (in de flank bijgestaan door onder meer oudgediende toetsenist Spike Edney) knallen Now I’m Here, Tear It Up en Seven Seas Of Rhye er in één moeite uit. Als Hammer To Fall het openingssalvo besluit zijn de roseetjes van de dames spontaan veranderd in bubbels, de brutaalste is nu naar de gang gerend voor vijf paar oordopjes.

Dan pakt Adam Lambert z’n momentje – en verdiend ook, want hij brengt het vocale gedeelte met vuur en souplesse. Waar Queen in Paul Rodgers ooit een solide, sympathieke steunpilaar vond, die de twee oerleden de kar liet trekken, hebben ze met de flamboyante Amerikaan een meerwaarde in handen die niet alleen muzikaal de juiste noten haalt, maar ook qua entertainment value de juiste toon zet. ‘Ik ben ook maar een fan’, echoot hij Mark Wahlberg in Rock Star, even nadat hij de hoge uithaal in Somebody To Love tussen neus en lippen door op de uitzinnige zaal heeft losgelaten. Zelfs Killer Queen, in z’n speelse, kitscherige charme zo onlosmakelijk verbonden met de personality van Mercury, voelt in de handen van de huidige zanger geen moment geforceerd of nepperig. Lambert draagt de show met gemak, als een paradijsvogel met de vleugels van een feniks. En daardoor kunnen Brian May en Roger Taylor weer gewoon doen waar ze goed in zijn: een muur van geluid opzetten. Fat Bottomed Girls, I Want It All – Queen dreunt overal dwars doorheen.

Net wanneer de dames die ondingen van oordopjes onder de knie hebben, kunnen ze alweer uit. Brian May neemt plaats op het middenpodium voor een akoestisch Love Of My Life. De beeltenis van Freddie Mercury verschijnt voor het eerst op het scherm, hij zingt het laatste couplet vanuit de eeuwigheid met Brian mee. Die goed getimede traan aan het eind kennen we nog van eerdere optredens, al lijkt het allesbehalve een trucje – we voelen ‘m zelf ook. En hij blijft achter de ogen hangen, als Roger Taylor These Are The Days Of Our Lives inzet, begeleid door oude beelden van de hele band (inclusief bassist John Deacon, al jaren van de aardbodem verdwenen), en even later Under Pressure opdraagt aan Taylor Hawkins. ‘Van Foo Fighters!’ voegt hij daar nog aan toe. Het zegt de dames weinig, maar de zakdoekjes zijn dan toch al vol. En de glaasjes leeg. ‘Bier!’, oppert de brutaalste. De rest knikt. Als I Want To Break Free door de zaal rolt, hebben de vriendinnen het jarenlange pluche definitief van de kont geschud en staan ze stoer aan de halve liters.

Na een kleine twee uur is het slotoffensief aangebroken: Brian May daalt na z’n gitaarsolo van het podiumdak neer en zet een verwoestend Tie Your Mother Down in, dat overgaat in een topzwaar, dramatisch aangezet The Show Must Go On. Paniek bij de dames, onhandig balancerend met hun plastic bekers, als het publieksmoment in Radio Ga Ga noopt tot meeklappen. Dan klinkt de overbekende harmonie van Bohemian Rhapsody door de zaal. ‘Is this the real life? Or is this just fantasy?’ En in die zin zit ‘m exact de crux van Queen live anno 2022. Hun erfenis, in beeld en geluid, is vandaag de dag zo alomtegenwoordig en onaantastbaar dat je haast vergeet dat ‘t allemaal gewoon door ménsen is gecreëerd. Freddie Mercury prijkt al sinds z’n dood in 1991 in de eregalerij naast Hendrix, Elvis, Lennon, Marley en de andere groten der aarde, maar de centrale as van Queen staat nog altijd overeind. Je kan de fantasiewereld, opgetrokken in films, musicals en de vele, vele verhalen, gewoon zelf instappen, want Brian May en Roger Taylor onderhouden Queen in de 21e eeuw als levende legende. Real life en fantasy in één. En dat op zomaar een vrijdagavond in Amsterdam.

En zoals de legende van Queen op zichzelf staat, leeft iedereen z’n eigen avontuur, met pieken en dalen. Als het (opgenomen) opera-gedeelte van Bohemian Rhapsody door de Ziggo Dome schalt, bouwt zich een bekende spanning op. En bij de uitbarsting gaat de zaal letterlijk en figuurlijk door het dak. Vier van de dames hebben hun biertjes de lucht in gegooid en steken al headbangend Wayne’s World naar de kroon. Alleen de brutaalste is even apart gaan staan, zakdoekje bij de ogen. Wie weet wat ze met dit nummer heeft meegemaakt, of aan wie ze nu denkt, in haar eigen eregalerij. De wonderlijke combinatie van real life en fantasy komt harder aan dan welke musical ook. Als het geluid met ‘Any way the wind blows…’ uitdooft, is het in één gongslag allemaal weer goed – en ze heeft als enige van ‘t stel haar biertje nog.

De ereronde met We Will Rock You en We Are The Champions voert de moegestreden Ziggo Dome weer naar de uitgang, waar het echte leven wacht – en de fantasie ons er doorheen sleept. De dames? Die zijn dolgelukkig. Ze hebben een écht rockconcert beleefd én overleefd. En morgen gaan ze ook nog naar de Dolly Dots in Carré. Als de piep uit de oren verdwenen is althans, want Queen heeft vanavond in Amsterdam een oogverblindende én oorverdovende voorstelling op de mat gelegd. 27 songs in bijna tweeënhalf uur, dwars door tijd en ruimte, op het uitputtende af. Als we langs het stadion de Johan Cruijff Boulevard opschuifelen, daalt het besef in: morgen doen Brian May en Roger Taylor dit nóg een keer. En daarna in Madrid, Bologna, Parijs, Antwerpen, Kopenhagen, Oslo, waarheen de wind ook waait… ‘Weer die kuttrappen op’, zou Corry van de Stones hebben verzucht. Al zei Freddie het net even iets fraaier: The Show Must Go On.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_205219038
Ik heb me vrijdag uitstekend vermaakt. De show is groots en solide en heeft een plekje in mijn top 10 beste concerten veroverd.
Dit was de eerste keer dat ik een zaal echt helemaal van voor tot achter uit volle borst heb mee horen zingen met zoveel nummers. Ik ben er nog een beetje schor van.
Of je het nu uitmelken of in ere houden noemt, May, Taylor en Lambert weten hoe het moet.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_205219210
3 x live gezien in de Ziggo. Adamgod wat een zanger
pi_205232237
Ik ben zelf een onwijs Queenfan, heb niks met Adam Lambert, maar vind die negatieve reacties nogal zuur klinken. Nee, 't is niet meer de originele band, gek hè. Dat maakt het niet gelijk kut; dan zijn je verwachtingen verkeerd.

Zou ze nog wel es met Marc Martel willen zien:Y
-
pi_205232248
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:34 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben zelf een onwijs Queenfan, heb niks met Adam Lambert, maar vind die negatieve reacties nogal zuur klinken. Nee, 't is niet meer de originele band, gek hè. Dat maakt het niet gelijk kut; dan zijn je verwachtingen verkeerd.

Zou ze nog wel es met Marc Martel willen zien:Y
Adam is vocaal ongeëvenaard
pi_205232770
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Adam is vocaal ongeëvenaard
Ja, het is een goede zanger, maar ik vind het nogal over the top en een typische zanger die je veel in talentenshows ziet. Kwestie van smaak :)

Overigens laat ik als natuurkundedocent deze nog wel eens aan m'n leerlingen zien:


:P
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')