quote:Rellende boeren breken door afzetting politie bij huis minister Van der Wal
Boeren zijn dinsdagavond bij het huis van minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) door een afzetting van de politie gebroken. Dat bevestigt een woordvoerder van de minister.
Ze duwden een politieauto opzij zodat tractoren de straat in konden rijden. Van der Wal is niet thuis, vertelt de woordvoerder. Het is de tweede dag op rij dat boeren bij het woonhuis van de minister verschijnen vanwege de stikstofplannen van het kabinet.
Bij de actie zijn "duidelijk grenzen overschreden", stelt de politie op Twitter. "Een politieauto is vernield en er is een giertank geleegd. De situatie was dreigend en onacceptabel, ook richting hulpverleners."
Maandag plaatste de politie nog een bewakingspost bij het huis van de minister. Ruim twee weken geleden werd voor het eerst bij het huis van de bewindsvrouw betoogd. Dat gebeurde nadat zij haar stikstofplannen had gepresenteerd.
Volgens de NOS zou een groep relschoppers ook vuurwerk hebben afgestoken bij het huis. Het gezin van de minister is wel thuis.
Premier Mark Rutte gaf dinsdag nog een verklaring af waarin hij stelde dat de agressieve acties van de boeren "onacceptabel" zijn.
https://www.nu.nl/binnenl(...)ter-van-der-wal.html
Nuance...dat is iets van vroeger, geloof ik.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Geheel mee eens. Maar ik maak de nuance bij dat het in de Nederlandse bestuurlijke traditie usance is/was om ook goed acht te slaan op gerechtvaardigde belangen van minderheden. Dat gebeurt ook steeds minder (wooncrisis, toeslagengebeuren, Corona hebben allemaal een dergelijke dimensie). Het werkt wel twee kanten op.
Nu wil ik geweld op geen enkele manier goedpraten, maar het mechanisme wat jij beschrijft heeft wel een andere kant.
Alle ophitserij, virale nonsens en destructief kuddegedrag komen me van sociale media inmiddels ook wel behoorlijk de keel uit.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nuance...dat is iets van vroeger, geloof ik.
quote:Pantserwagens en shovels: marechaussee klaar om boeren op Schiphol tegen te houden
De Koninklijke Marechaussee is voorbereid op een eventuele grootschalige actie van boeren op Schiphol maandag. Als het nodig is, blokkeert de marechaussee de wegen naar Schiphol met pantserrupsvoertuigen en shovels, om te voorkomen dat boeren op trekkers de terminal bereiken. Een speciale eenheid staat dan klaar om arrestaties te kunnen uitvoeren.
Boze boeren zouden maandag heel Nederland willen 'platleggen', door onder andere actie te gaan voeren bij Schiphol, Rotterdam Airport, Eindhoven Airport en door distributiecentra voor levensmiddelen te blokkeren. De boeren willen met hun acties het kabinet dwingen om de stikstofplannen voor de agrarische sector terug te draaien.
Meerdere draaiboeken liggen klaar
Als de boeren daadwerkelijk op de trekker naar Schiphol gaan, kan de Koninklijke Marechaussee pantserrupsvoertuigen en shovels inzetten om de wegen naar de luchthaven te blokkeren. Ook houdt de marechaussee de Landelijke Bijstand Organisatie (LBO) achter de hand, een dienst die vergelijkbaar is met de ME van de politie.
De gemeente Haarlemmermeer, die verantwoordelijk is voor de openbare orde op en rondom Schiphol, heeft volgens een woordvoerder 'meerdere draaiboeken klaarliggen', mocht het maandag misgaan. "Schiphol is cruciale infrastructuur, die je niet zomaar mag platleggen", aldus de gemeente.
Advies voor reizigers
Schiphol waarschuwt dat de wegen maandag drukker kunnen zijn dan normaal en zegt nauw contact te hebben met de marechaussee en de gemeente Haarlemmermeer.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)phol-tegen-te-houden
Diep triest hoe de boeren worden behandeld rondom deze schande. Typisch walgelijk links gedrag op een non-issue. Stikstof my ass. Wat boeit mij die extra brandnetels nou. Geef het op. Nederland is en kan geen natuurpark zijn met de huidige vermenigvuldiging van mensen. Het is of het een, of het aar.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:44 schreef Starhopper het volgende:
en daadwerkelijk op de trekker naar Schiphol gaan, kan de Koninklijke Marechaussee pantserrupsvoertuigen en shovels inzetten om de wegen naar de luchthaven te blokkeren. Ook houdt de marechaussee de Landelijke Bijstand Organisatie (LBO) achter de hand, een dienst die vergelijkbaar is met de ME van de politie.
De gemeente Haarlemmermeer, die verantwoordelijk is voor de openbare orde op en rondom Schiphol, heeft volgens een woordvoerder 'meerdere draaiboeken klaarliggen', mocht het maandag misgaan. "Schiphol is cruciale infrastructuur, die je niet zomaar mag platleggen", aldus de gemeente.
Advies voor reizigers
Schiphol waarschuwt dat de wegen maandag drukker kunnen zijn dan normaal en zegt nauw contact te hebben met de marechaussee en de gemeente Haarlemmermeer.
Wat? De Kmar is links?!quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:50 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Diep triest hoe de boeren worden behandeld rondom deze schande. Typisch walgelijk links gedrag op een non-issue. Stikstof my ass. Wat boeit mij die extra brandnetels nou. Geef het op. Nederland is en kan geen natuurpark zijn met de huidige vermenigvuldiging van mensen. Het is of het een, of het aar.
Wat mij betreft rijden ze de deuren van de 1ste en 2de kamer plat en nemen ze per direct plaats op die stoelen.
Haha onder de heerschappij leven van boeren. Dan kunnen we allemaal ver beneden het minimumloon op hun kloteakkers en kassen gaan werken.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:50 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Wat mij betreft rijden ze de deuren van de 1ste en 2de kamer plat en nemen ze per direct plaats op die stoelen.
quote:
Laat je de huidige gang van zaken door gaan dan brand dit land af en zal er niks te werken meer zijn voor het gros van de mensen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Haha onder de heerschappij leven van boeren. Dan kunnen we allemaal ver beneden het minimumloon op hun kloteakkers en kassen gaan werken.
Ook vieze vervuilboeren moeten zich aan de wet houden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:50 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Diep triest hoe de boeren worden behandeld rondom deze schande. Typisch walgelijk links gedrag op een non-issue. Stikstof my ass. Wat boeit mij die extra brandnetels nou. Geef het op. Nederland is en kan geen natuurpark zijn met de huidige vermenigvuldiging van mensen. Het is of het een, of het aar.
Edit: En voor iedereen die "anti-boer" is; Ik verwacht van jou dat je voortaan in de super en op je producten kijkt waar dit geproduceerd is/vandaan komt. Je spullen in China en je bananen komen uit Brazilie lullo. Dit is hoe onze economie werkt. Wij doet wat meer van zus, zij doen wat meer van zo. Ben je het daar niet mee eens, dan verwacht ik van jou dat je al deze goederen voortaan links laat liggen. Blijf je door consumeren? Hou dan je bakkus.
Waarom hebben we dan in NL nog boeren nodig?quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:50 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Edit: En voor iedereen die "anti-boer" is; Ik verwacht van jou dat je voortaan in de super en op je producten kijkt waar dit geproduceerd is/vandaan komt. Je spullen in China en je bananen komen uit Brazilie lullo. Dit is hoe onze economie werkt. Wij doet wat meer van zus, zij doen wat meer van zo. Ben je het daar niet mee eens, dan verwacht ik van jou dat je al deze goederen voortaan links laat liggen. Blijf je door consumeren? Hou dan je bakkus.
Maar wat is er dan gebeurd? Net als Laurens Brinkhorst de ruiten ingegooid? Brandende boomstammen? Nee, iets anders, namelijk:quote:Harry Wagemakers stapte maandag op als heemraad bij Hollandse Delta in Ridderkerk. De boeren in Hollandse Delta hoeven niet meer mee te betalen aan het onderhoud van de waterschapswegen. Heemraad Harry Wagemakers wilde de kosten van deze gift eerlijk verdelen, maar een meerderheid in het algemeen bestuur vond zijn keuze helemaal niet eerlijk.
In augustus vorig jaar werd u heemraad en nu al weg?
‘De druk en de spanning die het werk met zich meebrengen, waren echt schadelijk voor mijn gezondheid. Dan komt er een moment waarop je de balans opmaakt en zegt: ik stop ermee. Dat moment kwam dit weekeinde.’
Ah, geld en organisatiestress. En waar gaat die stress dan om:quote:Er moet toch iets zijn gebeurd in Ridderkerk?
‘Er gebeurt constant wat. Maar ik wind er geen doekjes om: Hollandse Delta heeft een lastige bestuurlijke cultuur. Ik ben op 31 augustus met de kleinst denkbare meerderheid gekozen: één zetel – vijftien tegen veertien. Dan weet je dat je mandaat heel krap is. En tegen was ook echt tegen. Dat is ook gebleken. De economische en financiële uitdagingen zijn groot. De inflatie is nu acht procent, terwijl in de lopende begroting een inflatie van twee procent staat. Dat is voortdurend bijschakelen en keuzes maken. Dat doe je met de organisatie, maar óók met het algemeen bestuur.’
De boeren wilden niet meebetalen aan de belastingheffing voor het onderhoud van de wegen in het waterschap waar ze zelf met extra zetels bij in het bestuur zitten. De rest van de mensen en bedrijven betaalt wel mee, maar de boeren willen een uitzondering. En let op he, die krijgen ze ook nog, want alle bestuurslagen in het land buigen altijd voor de wensen van de heilige boer. Maarja, gratis geld bestaat niet, dus de gederfde inkomsten moeten ergens vandaan komen: de overige belastingbetalers.quote:En daar ging het mis?
‘Eén van de zware dossiers, niet inhoudelijk maar wel politiek, is het vrijstellen van boeren van belastingheffing voor de wegen die door Hollandse Delta worden beheerd. Ik was daar als lid van het algemeen bestuur tegen. Als heemraad werd van mij verwacht dat ik die vrijstelling voor boeren zou effectueren. Dat heb ik gedaan, maar ik heb óók gezegd dat ik het gat van 1,2 miljoen euro dat door die vrijstelling zou ontstaan, eerlijk en geleidelijk wilde verdelen. Mensen met een huurwoning en mensen met woningen onder een WOZ-waarde van vier ton zouden worden ontzien. Het voordeel voor de boeren zou hierdoor met twintig procent afnemen. Een meerderheid in het algemeen bestuur accepteerde dat niet.’
Nou, bestuurder weg dus. Een beetje gedwongen cadeautjes uitdelen aan de rijksten van je inwoners gaat je niet in koude kleren zitten.quote:En toen was het voor u afgelopen?
‘Er knakte iets. Ik heb er twee nachten niet van geslapen. De collega’s heemraden hebben mij tot het laatst bewerkt om te blijven. Zij wilden rust, continuïteit en stabiliteit. Dat begrijp ik. Het is niet hun gezondheid die eronder leed, het was de mijne. Het is niet zo dat ik ben opgestapt omdat mijn voorstel het niet heeft gehaald. Het gaat echt om het effect dat die afwijzing op mijn gezondheid had. Het is het patroon, het was de druppel. Je kunt zeggen: maak je niet zo druk, maar zo ben ik nu eenmaal niet gestikt. Het was onder mijn huid gaat zitten en ik kon het niet meer van mij afzetten.'
quote:Tja, dat krijg je met boeren in het algemeen bestuur.
‘De geborgde zetels moeten worden opgeheven. Hollandse Delta heeft er nu negen voor landbouw, bedrijfsleven en natuur. Dat worden er zeven; als de Eerste Kamer dat wil worden het er vier. Nog te veel. De geborgde zetels roepen om het hardst dat zij geen politiek bedrijven. Ze doen niet anders, dat doen we allemaal. De Waterschapswet zegt nadrukkelijk dat je als lid van het algemeen bestuur van een waterschap het algemeen belang behoort te dienen. De boeren dienen zichzelf en dat gaat ten koste van de ingezetenen. Kijk naar de trits belang, betaling en zeggenschap: de laatste vijftien jaar is het belastingpercentage van ingezetenen gestegen van 26 naar 41 procent. Het percentage van boeren is gedaald van 34 naar 9 procent.’
quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:54 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Laat je de huidige gang van zaken door gaan dan brand dit land af en zal er niks te werken meer zijn voor het gros van de mensen.
Alleen de Rode Khmer, natuurlijk, de andere Khmer was niet linksquote:Op donderdag 30 juni 2022 15:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Misschien in de war met de Khmer
Lekker asperges steken terwijl we met 10 anderen in een nabijgelegen vakantiehuisje worden gepropt tegen een paar honderd euro per maand, die uiteraard van ons loon worden ingehouden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Haha onder de heerschappij leven van boeren. Dan kunnen we allemaal ver beneden het minimumloon op hun kloteakkers en kassen gaan werken.
In de Nederlandse bestuurlijke traditie was het inderdaad usance om acht te slaan op gerechtvaardigde belangen van minderheden, en om acht te slaan op grondrechten zoals eigendom, ook was het usance om draagvlak te zoeken of zelfs te verzekeren, het was ook usance dat keuzes werden gebaseerd op onafhankelijke wetenschap, en het was usance om een daadwerkelijke meerderheid te zoeken en niet via fractiediscipline een minimale meerderheid in elkaar te kunstelen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Geheel mee eens. Maar ik maak de nuance bij dat het in de Nederlandse bestuurlijke traditie usance is/was om ook goed acht te slaan op gerechtvaardigde belangen van minderheden. Dat gebeurt ook steeds minder (wooncrisis, toeslagengebeuren, Corona hebben allemaal een dergelijke dimensie). Het werkt wel twee kanten op.
Nu wil ik geweld op geen enkele manier goedpraten, maar het mechanisme wat jij beschrijft heeft wel een andere kant.
Om tomaten te exporteren naar Spanjequote:Op donderdag 30 juni 2022 15:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom hebben we dan in NL nog boeren nodig?
En je kwam altijd nog wel over als zo'n redelijk persoon hahahahaquote:Op donderdag 30 juni 2022 15:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..] Ik kan wel een paar manieren bedenken waarop ik geweld best goed wil praten.
Liever gewoon in een omgebouwde stal en boodschappen kunnen we gewoon tegen woekerprijzen op de boerderij zelf doen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:57 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Lekker asperges steken terwijl we met 10 anderen in een nabijgelegen vakantiehuisje worden gepropt tegen een paar honderd euro per maand, die uiteraard van ons loon worden ingehouden.
Interessant. Over geweld tegen wie denk je aan?quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In de Nederlandse bestuurlijke traditie was het inderdaad usance om acht te slaan op gerechtvaardigde belangen van minderheden, en om acht te slaan op grondrechten zoals eigendom, ook was het usance om draagvlak te zoeken of zelfs te verzekeren, het was ook usance dat keuzes werden gebaseerd op onafhankelijke wetenschap, en het was usance om een daadwerkelijke meerderheid te zoeken en niet via fractiediscipline een minimale meerderheid in elkaar te kunstelen.
Die gehele Nederlandse bestuurlijke traditie mag overboord, maar de traditie om bewindsleiden thuis niet op te zoeken met protest, nee, die is heilig. Ik kan wel een paar manieren bedenken waarop ik geweld best goed wil praten.
Met allerlei subsidies en belastingvoordelen, ondertussen alle vervuiling dumpen in ons kikkerlandje.quote:Op donderdag 30 juni 2022 16:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Om tomaten te exporteren naar SpanjeEn varkensvlees naar China
Je verwacht maar dingen tot je een ons weegt... Ik trek mijn bakkus open wanneer ik wil en niet wanneer hetvaan jou magquote:Op donderdag 30 juni 2022 15:50 schreef B4llistic het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |