abonnement Unibet Coolblue
pi_205401721
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 16:12 schreef laziness het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening over nog extra panelen leggen op ons dak.

Zie hier de situatie incl kompas. De vrije dakvlakken liggen op NW en W maar hebben wel grote dakramen.
Aan de voorkant zouden er volgens mij op zich ook nog een paar kunnen liggen naar mijn idee. Ze hebben er bij ons voor gekozen om een deel van mijn panelen op het dak van de buren te leggen maar ik zie elders in de wijk wel panelen trapsgewijs tot in de hoek liggen.

[ link | afbeelding ]
Dat NW vlak zou ik lekker vergeten, gaat nooit heel veel opleveren, De FPrince gaat dat wel anders vertellen verwacht ik. Dat grote ZO vlak kan je naar de hoeken nog uitvullen net als de beide ZW vlakken. Maar of het de schoonheidsprijs verdient...
  woensdag 20 juli 2022 @ 16:45:14 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205402038
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 16:12 schreef laziness het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening over nog extra panelen leggen op ons dak.

Zie hier de situatie incl kompas. De vrije dakvlakken liggen op NW en W maar hebben wel grote dakramen.
Aan de voorkant zouden er volgens mij op zich ook nog een paar kunnen liggen naar mijn idee. Ze hebben er bij ons voor gekozen om een deel van mijn panelen op het dak van de buren te leggen maar ik zie elders in de wijk wel panelen trapsgewijs tot in de hoek liggen.

[ link | afbeelding ]
Bij ons is het zo, maar ik weet niet of het zo fraai is als maar de helft een trappetje heeft:

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205406693
Heeft het nut om in de nazomer zonnepanelen aan te leggen of kan je beter tot het volgend voorjaar wachten?
  woensdag 20 juli 2022 @ 22:53:59 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205406944
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 22:40 schreef Jojoke het volgende:
Heeft het nut om in de nazomer zonnepanelen aan te leggen of kan je beter tot het volgend voorjaar wachten?
De enige reden om tot volgend jaar te wachten is het feit dat je dan geen BTW meer hoeft terug te vragen, want volgend jaar gaan ze naar het 0% tarief.

Overigens verbaast het me niets als dat uiteindelijk weinig voor de prijzen doet maar dat je dan dus gewoon dezelfde prijs betaalt als nu.

Verder is er geen enkele reden om te wachten, hoe eerder hoe beter, als je het maar niet door een of andere cowboy laat aanleggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205407329
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 22:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
De enige reden om tot volgend jaar te wachten is het feit dat je dan geen BTW meer hoeft terug te vragen, want volgend jaar gaan ze naar het 0% tarief.

Overigens verbaast het me niets als dat uiteindelijk weinig voor de prijzen doet maar dat je dan dus gewoon dezelfde prijs betaalt als nu.

Verder is er geen enkele reden om te wachten, hoe eerder hoe beter, als je het maar niet door een of andere cowboy laat aanleggen.
Duidelijk, dank ^O^
pi_205409306
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 15:45 schreef Greys het volgende:

[..]
Dat weet ik, maar ik wil dingen graag snappen. :P Want straks is er geen salderen meer en ik dacht toch echt dat wat je zelf opwekt en je zelf verbruikt op dat moment vóór je meter blijft, dus door de kabeltjes rechtstreeks naar je wasmachine etc gaat.
Dat is ook letterlijk zo.

Om het even jip en janneke te doen:
panelen 3000W gaat naar de meterkast via zijn groep.
Die draadjes komen vanaf die groep naar de hoofdschakelaar.
Vanaf de hoofdschakelaar lopen er (voor die voorbeeld) 3 fase draadjes, 1 naar de airco, 1 naar de koelkast, 1 naar de netbeheerder (omlaag dus).

Als draadje 1 1000W vraagt, en draadje 2 80W dan MOET die 3000W eerst die kant op.
Want het belangrijkste draadje, nummer 3, kan maar 1 kant op stromen.
Je kant niet 3000W over draadje 3 terugsturen en tegelijkertijd 1080W vragen.

Er gaat dus 1000W naar draadje 1
80W naar draadje 2
1920W naar draadje 3

Pas wanneer de opwek lager wordt (zeg 1000W) dan krijg je dit
draadje 1 krijgt 1000W
draadje 2 krijgt 0W
draadje 3 LEVERT 80W (aan draadje 2)

Dat laatste is niet exact, want ik weet niet of de omvormer dan naar draadje 1 of 2 respectievelijk het meeste levert.
Dat is ook niet interessant of de koelkast of de airco dan 80W van het net krijgt (of verdeeld).

Het belangrijkste in dit verhaal is dat draadje 3 verbonden is aan de meter.
En je zult dus niet verbruiken (kWh meter die optelt) wanneer er meer opwek is dan verbruik.

(einde jip janneke)
De enige uitzondering hierop is 3-fase, daarbij KAN het zijn dat je op fase 1 meer opwekt dan verbruikt, fase 2 gelijk is en fase 3 meer verbruikt dan opwekt.

Dan hangt het volledig af van welk type meter je hebt. De meeste meters kunnen tegenwoordig intern salderen.
Dat betekent, draad X Y Z zijn intern niet verbonden, maar digitaal wel.
Dus als je op X 1000W teruglevert op Y 0W doet en op Z 1000W vraagt, dat de kWh meter stil staat.

Hoe dat technisch exact werkt weet ik niet, want fysiek gaat de stroom op X wel letterlijk retour en op Y wordt er geleverd. Maar de meter telt niet op (niet op teruglever teller en niet op verbruik teller).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205409319
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 22:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
De enige reden om tot volgend jaar te wachten is het feit dat je dan geen BTW meer hoeft terug te vragen, want volgend jaar gaan ze naar het 0% tarief.

Overigens verbaast het me niets als dat uiteindelijk weinig voor de prijzen doet maar dat je dan dus gewoon dezelfde prijs betaalt als nu.

Verder is er geen enkele reden om te wachten, hoe eerder hoe beter, als je het maar niet door een of andere cowboy laat aanleggen.
Dat 0% verhaal is nog niet beklonken overigens :)
Van mij mogen ze dat nog wel een jaartje of 2 uitstellen :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205409400
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:50 schreef bambino het volgende:

[..]
Dat 0% verhaal is nog niet beklonken overigens :)
Van mij mogen ze dat nog wel een jaartje of 2 uitstellen :P
Waarom? Al die btw aanmeldingen met KOR voor deze nep ondernemers is kansloze administratieve rompslomp.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 21 juli 2022 @ 12:12:39 #184
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205410122
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 16:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Bij ons is het zo, maar ik weet niet of het zo fraai is als maar de helft een trappetje heeft:

[ afbeelding ]
Ik zag net dat het rijtje aan het eind van de straat, met exact dezelfde huizen, dus een trappetje aan één kant heeft. Ziet er prima uit wat mij betreft.



Als ik alleen al op ZO nog 3 panelen er bij kan leggen wordt het een interessant verhaal. Met daarnaast nog wat panelen op de andere vlakken ook voor wat meer spreiding op de dag.

Dat het estetisch niet prachtig is rondom de dakramen interesseert me eigenlijk niet zoveel :@
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 21 juli 2022 @ 12:25:08 #185
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205410230
Bond: vergoedingen teruggeleverde stroom via zonnepanelen te laag

Veel consumenten met zonnepanelen krijgen nog steeds een te lage vergoeding voor de overtollige stroom die ze teruggeven aan het net, concludeert de Consumentenbond na onderzoek.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelde in eerdere beleidsregels dat de vergoeding voor teruggeleverde stroom minimaal 70 procent van het kale leveringstarief moet zijn. "Maar, in afwachting van een nieuwe energiewet, geldt die leidraad niet meer. En daar maken energiebedrijven handig gebruik van door consumenten een lagere vergoeding te betalen", stelt de consumentenorganisatie.

De bond wil dat klimaatminister Rob Jetten snel een nieuwe minimumvergoeding vaststelt voor deze zonnestroom, omdat de nieuwe regelgeving pas in 2025 ingaat. "Maar nu is al duidelijk dat de minimale terugleververgoeding zelfs nog iets hoger zal liggen dan die 70 procent van het kale leveringstarief. Wij roepen de minister daarom op om zo snel mogelijk aan te geven wat de ondergrens precies wordt, zodat de ACM energieleveranciers hieraan kan houden", aldus de Consumentenbond.

Volgens de organisatie biedt de helft van alle energieleveranciers een (veel) te lage vergoeding voor teruggeleverde zonnestroom. Vijf leveranciers betalen zelfs minder dan 15 procent van het kale leveringstarief.

https://www.msn.com/nl-nl(...)4bf4963567f84f5715a5

We worden weer genaaid o|O
  donderdag 21 juli 2022 @ 13:51:30 #186
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205411145
Beetje dubbel gevoel, bij dat het regent vandaag, en door blijft regenen, maar de stroomproductie is kut.
pi_205411152
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 13:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Beetje dubbel gevoel, bij dat het regent vandaag, en door blijft regenen, maar de stroomproductie is kut.
Wel weer schone paneeltjes :+
  donderdag 21 juli 2022 @ 13:53:22 #188
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205411169
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel weer schone paneeltjes :+
mja, dat wel,
pi_205418192
Vandaag was onze op twee na slechtste dag ooit qua opbrengst, sinds we de panelen kregen begin maart.
Het contrast ook! Al dagenlang rond en vaak boven de 20kWh, nu 3,63. _O-
pi_205425841
Dag mensen,

Ook ik zit met een offertevraag aangezien ik door de bomen het bos ook niet meer zie.
Ik heb een offerte gekregen voor Hyundai Mono Shingled full black HiE-s 400wp met 6x Enphase IQ7 Plus.
Nu willen ze daar een kleine ¤ 5.700 bruto oftewel iets meer dan ¤ 4.700 netto voor hebben.
Uiteraard word ik nu in de kroeg aangesproken dat ik knettergek ben als ik dat doe. "Ik doe 't oe zowat veur de helft" en dat soort dingen.
Is dit nou echt zo'n rare offerte?

Aanvullende info:
Ik verbruik de laatste jaren tussen de 1700 en 2000 kwh afhankelijk van hoeveelheid thuiswerken.
Ik wil de mogelijkheid hebben om in de toekomst mogelijk een accu aan te sluiten of extra panelen toe te voegen met oog op mogelijke warmtepomp en toestanden in de toekomst.
A mind with a heart of it's own
pi_205425903
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 20:22 schreef DrMarten het volgende:
Dag mensen,

Ook ik zit met een offertevraag aangezien ik door de bomen het bos ook niet meer zie.
Ik heb een offerte gekregen voor Hyundai Mono Shingled full black HiE-s 400wp met 6x Enphase IQ7 Plus.
Nu willen ze daar een kleine ¤ 5.700 bruto oftewel iets meer dan ¤ 4.700 netto voor hebben.
Uiteraard word ik nu in de kroeg aangesproken dat ik knettergek ben als ik dat doe. "Ik doe 't oe zowat veur de helft" en dat soort dingen.
Is dit nou echt zo'n rare offerte?
6x 400Wp = 2.400Wp.
Prijs excl. BTW = ¤4.710

4.710 / 2.400 = ¤1,96 per Wp

Dat is ronduit duur.

Nu worden 6 panelen wel gezien als kleine set, wat sowieso minder gunstig is voor de prijs.
Maar dan nog...

Ik zou nog even verder kijken.

quote:
Aanvullende info:
Ik verbruik de laatste jaren tussen de 1700 en 2000 kwh afhankelijk van hoeveelheid thuiswerken.
Ik wil de mogelijkheid hebben om in de toekomst mogelijk een accu aan te sluiten of extra panelen toe te voegen met oog op mogelijke warmtepomp en toestanden in de toekomst.
In de toekomst zijn de panelen die je nu bestelt er niet meer. Dus je krijgt dan hoe dan ook kleurverschil en opnieuw installatiekosten.

Wat dat betreft zou ik het dak direct "vol" leggen met het oog op de toekomst.

Maar dan wel een andere offerte.
Het enige nadeel is dat bijna alle installateurs het smoordruk hebben dus velen geven geen antwoord of sturen een offerte die afschrikt.

Je zou CoolBlue nog eens kunnen proberen of @bambino ?

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-07-2022 20:35:16 ]
pi_205428688
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 20:22 schreef DrMarten het volgende:
Dag mensen,

Ook ik zit met een offertevraag aangezien ik door de bomen het bos ook niet meer zie.
Ik heb een offerte gekregen voor Hyundai Mono Shingled full black HiE-s 400wp met 6x Enphase IQ7 Plus.
Nu willen ze daar een kleine ¤ 5.700 bruto oftewel iets meer dan ¤ 4.700 netto voor hebben.
Uiteraard word ik nu in de kroeg aangesproken dat ik knettergek ben als ik dat doe. "Ik doe 't oe zowat veur de helft" en dat soort dingen.
Is dit nou echt zo'n rare offerte?

Aanvullende info:
Ik verbruik de laatste jaren tussen de 1700 en 2000 kwh afhankelijk van hoeveelheid thuiswerken.
Ik wil de mogelijkheid hebben om in de toekomst mogelijk een accu aan te sluiten of extra panelen toe te voegen met oog op mogelijke warmtepomp en toestanden in de toekomst.
Bruh ik heb voor exact deze set, voor 5 panelen dan 3800 betaalt waarvan 661 btw. Inclusief gropenkast aanpassing wat moest (200)
pi_205430006
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 01:20 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Bruh ik heb voor exact deze set, voor 5 panelen dan 3800 betaalt waarvan 661 btw. Inclusief gropenkast aanpassing wat moest (200)
En hoe lang geleden was dat?
pi_205430104
Ik heb 6 maanden geleden 9x deze panelen met de IQ7+ voor 4700 netto laten plaatsen
  Official ESF Kreviewer zaterdag 23 juli 2022 @ 11:02:32 #195
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_205430105
Volgens mijn wetenschappelijke berekeningen zou juli ongeveer gelijk moeten uitkomen tov juni dankzij de extra dag, mits het gemiddeld goed weer blijft. Met 1 of 2 dagen matig weer, gaan we het al niet halen hier.
pi_205432167
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Waarom? Al die btw aanmeldingen met KOR voor deze nep ondernemers is kansloze administratieve rompslomp.
Omdat dat mijn werk is. Ik heb al 6 jaar een administratiekantoor met alleen de functie btw teruggave regelen.
Dus naast mijn baan als zonnepanelen verkoper is dat toch goed voor zo'n 33% van mijn inkomen :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205432234
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 20:22 schreef DrMarten het volgende:
Dag mensen,

Ook ik zit met een offertevraag aangezien ik door de bomen het bos ook niet meer zie.
Ik heb een offerte gekregen voor Hyundai Mono Shingled full black HiE-s 400wp met 6x Enphase IQ7 Plus.
Nu willen ze daar een kleine ¤ 5.700 bruto oftewel iets meer dan ¤ 4.700 netto voor hebben.
Uiteraard word ik nu in de kroeg aangesproken dat ik knettergek ben als ik dat doe. "Ik doe 't oe zowat veur de helft" en dat soort dingen.
Is dit nou echt zo'n rare offerte?

Aanvullende info:
Ik verbruik de laatste jaren tussen de 1700 en 2000 kwh afhankelijk van hoeveelheid thuiswerken.
Ik wil de mogelijkheid hebben om in de toekomst mogelijk een accu aan te sluiten of extra panelen toe te voegen met oog op mogelijke warmtepomp en toestanden in de toekomst.
Tja, je maakt het complex door het moeten kunnen uitbreiden. Enphase kan dat, heel simpel, maar dat is ook zowat de duurste oplossing.

Koop je later een warmtepomp, dan heb je niet 2 of 3 paneeltjes nodig, maar weer 6 of meer als je gasloos gaat.

Dus koop dan gewoon een 2e setje met eigen omvormer.

Of koop nu een te grote omvormer (goed voor 12 panelen) en gebruik nu string 1 met 6 panelen en later string 2.

Heb je schaduw? Dan moet dat met optimizers of enphase. En dan is het verschil weer wat kleiner dus kan je net zo goed Enphase pakken.

Even wat cijfers:
6 panelen, growatt (voor 6), schuin dak - +/- 3000 euro netto (na btw teruggave)
6 panelen, growatt (voor 12), schuin dak - +/- 3150 euro netto
6 panelen, SolarEdge (6), schuin dak - +/- 3450 netto
6 panelen, SolarEdge (12), schuin dak - +/- 3650 netto
6 panelen, Enphase (IQ7A!!), schuin dak - +/- 3900 netto

Bij Enphase goed opletten dat ze niet IQ7+ gebruiken bij wat zij dus wel doen.
De IQ7+ kan maar 290W (295 piek) omvormen. Dus jouw 400WP paneel zal NOOIT meer dan 295 kunnen doen.
Een 330-340wp paneel zal dat op zijn piek op een Hollands dak al halen.

IQ7A kan tot 349W nominaal en 366W piek, en een 390-400WP paneel zal dat ook op zijn absolute piek wel net aantikken.
Scheelt 3 tientjes per micro, maar dat heb je hier gewoon nodig.

Binnenkort komt nog een nieuwe generatie die tot boven de 400 kan, maar die is er nog niet.

Dus ja wat is wijsheid?
Zijn 4700 is niet alleen duur, ook fout materiaal. Dus reken er 6x30 euro bij voor het juiste materiaal (ex btw).

Dus dat is 4880 netto. Ik ben dus 1000 goedkoper (met 10wp minder paneel).

Heb je geen schaduw, neem optie 1 of 2
Heb je wel schaduw, kies optie 3 of 4 of als je graag wil 5.

In the long run is het dan belangrijk, hoe groot is de kans dat je gaat uitbreiden, binnen 5 jaar, neem de grote omvormer (of enphase), is het niet zeker, later een 2e setje kopen (of enphase).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205432248
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 10:50 schreef Puala het volgende:

[..]
En hoe lang geleden was dat?
Dat is ook het probleem. Hoe hard stijgen die prijzen?
Mijn ouders en broer zijn voor goedkopere omvormers gegaan (ook bij deze aanbieder) en die waren uiteraard een stuk goedkoper uit. Maar als ik hun prijzen vergelijk met andere offertes die mijn broer heeft opgevraagd en die mijn buren hebben gekregen bij andere aanbieders, dan lopen die nauwelijks uit elkaar.
Dat deze aanbieder standaard heel duur zou zijn is dus ook niet direct te zeggen.
Tuurlijk krijg je wel het verhaal dat het een jaar eerder een stuk goedkoper zou zijn en dat het over een half jaar misschien wel weer een heel stuk duurder is. Maar wat is waarheid?
A mind with a heart of it's own
  zaterdag 23 juli 2022 @ 15:46:42 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205432352
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 12:12 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik zag net dat het rijtje aan het eind van de straat, met exact dezelfde huizen, dus een trappetje aan één kant heeft. Ziet er prima uit wat mij betreft.

[ link | afbeelding ]

Als ik alleen al op ZO nog 3 panelen er bij kan leggen wordt het een interessant verhaal. Met daarnaast nog wat panelen op de andere vlakken ook voor wat meer spreiding op de dag.

Dat het estetisch niet prachtig is rondom de dakramen interesseert me eigenlijk niet zoveel :@
Ja, kan prima als je het zo ziet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205432863
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 15:27 schreef bambino het volgende:

[..]
Tja, je maakt het complex door het moeten kunnen uitbreiden. Enphase kan dat, heel simpel, maar dat is ook zowat de duurste oplossing.

Koop je later een warmtepomp, dan heb je niet 2 of 3 paneeltjes nodig, maar weer 6 of meer als je gasloos gaat.

Dus koop dan gewoon een 2e setje met eigen omvormer.

Of koop nu een te grote omvormer (goed voor 12 panelen) en gebruik nu string 1 met 6 panelen en later string 2.

Heb je schaduw? Dan moet dat met optimizers of enphase. En dan is het verschil weer wat kleiner dus kan je net zo goed Enphase pakken.

Even wat cijfers:
6 panelen, growatt (voor 6), schuin dak - +/- 3000 euro netto (na btw teruggave)
6 panelen, growatt (voor 12), schuin dak - +/- 3150 euro netto
6 panelen, SolarEdge (6), schuin dak - +/- 3450 netto
6 panelen, SolarEdge (12), schuin dak - +/- 3650 netto
6 panelen, Enphase (IQ7A!!), schuin dak - +/- 3900 netto

Bij Enphase goed opletten dat ze niet IQ7+ gebruiken bij wat zij dus wel doen.
De IQ7+ kan maar 290W (295 piek) omvormen. Dus jouw 400WP paneel zal NOOIT meer dan 295 kunnen doen.
Een 330-340wp paneel zal dat op zijn piek op een Hollands dak al halen.

IQ7A kan tot 349W nominaal en 366W piek, en een 390-400WP paneel zal dat ook op zijn absolute piek wel net aantikken.
Scheelt 3 tientjes per micro, maar dat heb je hier gewoon nodig.

Binnenkort komt nog een nieuwe generatie die tot boven de 400 kan, maar die is er nog niet.

Dus ja wat is wijsheid?
Zijn 4700 is niet alleen duur, ook fout materiaal. Dus reken er 6x30 euro bij voor het juiste materiaal (ex btw).

Dus dat is 4880 netto. Ik ben dus 1000 goedkoper (met 10wp minder paneel).

Heb je geen schaduw, neem optie 1 of 2
Heb je wel schaduw, kies optie 3 of 4 of als je graag wil 5.

In the long run is het dan belangrijk, hoe groot is de kans dat je gaat uitbreiden, binnen 5 jaar, neem de grote omvormer (of enphase), is het niet zeker, later een 2e setje kopen (of enphase).
Schuin dak op het zuidoosten zonder schaduwproblemen van bomen e.d.

Ik zit nog even naar die omvormers te kijken en als dat dus idd mag 295 is heb ik er dus 8 nodig om aan die 2400WP te komen en geen 6.
Met opzet nu voor eigen gebruik + iets extra gegaan, maar in deze setup haal ik in optimale condities dus niet eens het eigen gebruik.
A mind with a heart of it's own
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')