Weinig kans dat de zimbabwanen ooit nog vertrouwen krijgen in een eigen munt. Ondertussen eist verplegend personeel hun salaris in US$ vanwege de gierende inflatie.quote:Zimbabwe verhoogt rente naar 200 procent in strijd tegen hyperinflatie
De centrale bank van Zimbabwe heeft het belangrijkste rentetarief opgevoerd naar een recordhoogte. Dat doen de beleidsmakers om de torenhoge inflatie in het Afrikaanse land te beteugelen. Ook hopen ze de wisselkoers van de Zimbabwaanse dollar enigszins stabiel te krijgen.
Het belangrijkste rentetarief bij de centrale bank was met 80 procent al extreem hoog. Maar dat wordt nu 200 procent, heeft gouverneur John Mangudya aangekondigd. Volgens hem is de ingreep nodig omdat de prijzen de pan uit swingen en het consumentenvertrouwen in Zimbabwe daardoor wordt ondermijnd.
Hyperinflatie komt vaker voor in Zimbabwe. De laatste jaren nemen veel Zimbabwanen daarom ook al hun toevlucht tot buitenlandse munten om eten, brandstof en bijvoorbeeld medicijnen te kopen. Minister van Financiën Mthuli Ncube heeft aangegeven dat de Amerikaanse dollar voor tenminste vijf jaar ook echt wordt gelegaliseerd als te gebruiken munt.
Springen van de Titanic in de Lusitania zien ze niet zitten vermoedelijkquote:
quote:
Wel twee keer de helft maatregelenquote:Op maandag 27 juni 2022 18:35 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Dat zijn geen halve maatregelen lol
De euro zakt ook flink weg t.o.v. de US$, 1 Year -11.13%. Geen wonder ook vanwege het grote verschil in rente en het feit dat de US vrijwel energie onafhankelijk is, daar kan de eurozone slechts van dromen.quote:Op maandag 27 juni 2022 18:42 schreef YStec het volgende:
[..]
Ik gok zomaar dat de handelspartners van Zimbabwe veel meer USD handelen dan met EUR of GBP.
quote:Zimbabwe, in its latest bid to end the serial slide of the local dollar, has replaced it with a new unit called the ZiG backed by a basket of foreign currency and gold.
Mijn vermoeden is dat vanwege decennia lang wanbeleid de braindrain enorm is. Veel brains zijn vertrokken met als gevolg, steeds meer import ipv eigen diensten en producten. Dat jaagt vervolgens de inflatie aan.quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:35 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Hoe Kan het zo zijn dat in de buurlanden de inflatie niet zo hoog is?
quote:Op dinsdag 9 april 2024 09:45 schreef Digi2 het volgende:
Zimbabwe heeft een valuta geïntroduceerd genaamd Zig die gedekt wordt door de goud en FX reserves. Zimbabwe resteert slechts circa 1.2 ton aan goud in reserve. Omgerekend is dat circa $90 miljoen. Aan FX zeggen ze circa $200 miljoen te hebben. Het lijkt mij een druppel op de gloeiende plaat bij gebrek aan dollars
[..]
Vermoed dat het aan de handelsbalans ligt, o.a. ten gevolge van braindrain.quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
In de buurlanden lijkt me het ook niet top gaan, maar miss verdient de top daar een stuk meer dan de top in Zimbabwe
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |