abonnement Unibet Coolblue
pi_205160978
In het nieuws wordt gepraat over stikstof. Maar stikstof op zich is het probleem niet. Sterker nog: De meest voorkomende stof in onze atmosfeer is stikstof (N2). Stikstof is N2, is niet schadelijk is niet giftig.
Daarom denken mensen: het valt wel mee.

Maar als we nu nou eens echt het beestje bij de naam noemen. Dan praten we over ammoniak. Ammoniak wordt uitgescheiden door vee. Ammoniak brengt veel schade toe aan de natuur. Maar dat woord zullen de boeren nooit gebruiken. Want dan komt het wel aan.

Als je de wereldkaart bekijkt waar het ammoniak-probleem het grootste is, ja, dat is Nederland dus. Met andere woorden: we moeten hier van af. Maar waar komt het vandaan?

70 jaar geleden waren er nog gewone boerderijen. Koeien graasden op het land, en de boerderijen hadden geen honderden, duizenden koeien of varkens. In de loop van het einde van de vorige eeuw kwam daar verandering in. Megastallen ontstonden. Vleesfabrieken voor het buitenland. En zo ontstond het ammoniakprobleem in Nederland.

Inmiddels is Nederland in de wereld de tweede exporteur van vlees en in Europa de eerste. Dit heeft niets meer met boerderijen te maken, maar alles met massa-industrie. Nederland wil er van af. De directeuren van deze bedrijven (die zich boeren noemen, maar waarbij wij een beeld hebben van een knorrige vriendelijke man in een overall die zijn koeien liefkoost) hebben hier geen zin in. Dan valt hun inkomsten weg. Het zal hun niets interesseren of de natuur de prijs moet betalen voor hun activiteiten.
Door op de weg te gaan en stukjes kaas en worstjes te geven aan voorbijgangers houden zij het beeld van de boer in de jaren 70/80 levend. Natuurlijk zijn die keuterboeren er nog, maar degenen die de schade aanrichten zijn de massabedrijven. De megastallen.
pi_205161236
We zijn viesdik.

We zijn te dik. De boeren maar ook de tata steels ze zijn te dik.
pi_205161354
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_205161423
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:38 schreef -Sigaartje het volgende:
Als je de wereldkaart bekijkt waar het ammoniak-probleem het grootste is, ja, dat is Nederland dus.
Kun je een bron aangeven waarin dat zo is?

Hier staat namelijk iets heel anders:
https://www.beefmarketcen(...)countries-146-116999
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205161550
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:32 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Kun je een bron aangeven waarin dat zo is?

Hier staat namelijk iets heel anders:
https://www.beefmarketcen(...)countries-146-116999
https://www.raoulbeunen.nl/?p=1025
pi_205161564
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:32 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Kun je een bron aangeven waarin dat zo is?

Hier staat namelijk iets heel anders:
https://www.beefmarketcen(...)countries-146-116999
Dat is het aantal koeien. Brazilie is een enorm land. Nederland is een klein land. Het gaat om de concentratie.
pi_205161629
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:49 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat is het aantal koeien. Brazilie is een enorm land. Nederland is een klein land. Het gaat om de concentratie.
Ik snap het niet.

Als in land A 55miljoen koeien zijn en in land B 1 miljoen, dan kun je toch beter er voor zorgen dat land A minder koeien heeft want daar heb je de grootste winst?

Waarom is de concentratie per hectare zo belangrijk? Die koeien stoten toch evenveel uit.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205161728
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:57 schreef KroketBroodje het volgende:

Waarom is de concentratie per hectare zo belangrijk? Die koeien stoten toch evenveel uit.
Veel meer verontreiniging op kleiner oppervlak. Bekijk bijvoorbeeld de één na laatste uitzending van Even Tot Hier en je bent weer geinformeerd. Stikstof zelf is niet het probleem, maar de verbindingen die het aangaat waaronder als poep en pies van koeien bij elkaar komt met ammoniak tot gevolg. En dat is weer ontzettend schadelijk onder andere voor de biodiversiteit.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_205161750
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:06 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Veel meer verontreiniging op kleiner oppervlak. Bekijk bijvoorbeeld de één na laatste uitzending van Even Tot Hier en je bent weer geinformeerd.
Oh dus de hele opwarming van de aarde door CO2 is dus niet zo relevant? Het verhaal veranderd telkens maar ik geloof eerder dat dit politiek is om de boeren grond armer te maken zodat een paar rijke mensen dat kunnen opkopen.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205161782
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:08 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Oh dus de hele opwarming van de aarde door CO2 is dus niet zo relevant? Het verhaal veranderd telkens maar ik geloof eerder dat dit politiek is om de boeren grond armer te maken zodat een paar rijke mensen dat kunnen opkopen.
Ammoniak probleem is een probleem dat al heel veel jaren bestaat, naast het C02 probleem en nog wel wat andere problemen op deze blauwe bol. Dat er een CO2 probleem is is zeker relevant, maar staat los van het stikstof probleem dat hier in dit topic behandeld wordt.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_205161820
Daarnaast verspreidt CO2 zich in de atmosfeer over de hele aardbol
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:08 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Oh dus de hele opwarming van de aarde door CO2 is dus niet zo relevant? Het verhaal veranderd telkens maar ik geloof eerder dat dit politiek is om de boeren grond armer te maken zodat een paar rijke mensen dat kunnen opkopen.
Wat zijn dit voor paranoïde gedachten?
pi_205161833
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:17 schreef -Sigaartje het volgende:
Daarnaast verspreidt CO2 zich in de atmosfeer over de hele aardbol
[..]
Wat zijn dit voor paranoïde gedachten?
Hoezo paranoïde? Ik vind het paranoïde om anderen schuld aan te praten als je een stukje vlees wilt eten, alsof de wereld daardoor zou vergaan.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205162061
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:19 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Hoezo paranoïde? Ik vind het paranoïde om anderen schuld aan te praten als je een stukje vlees wilt eten, alsof de wereld daardoor zou vergaan.
Die opmerkingen van jou... :{
pi_205162128
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:50 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Die opmerkingen van jou... :{
Ik prik zo door die klimaathysterie heen, in een debat waar meerdere invalshoeken zijn toegestaan houdt zoiets geen stand.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205162513
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:57 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Ik prik zo door die klimaathysterie heen, in een debat waar meerdere invalshoeken zijn toegestaan houdt zoiets geen stand.
Ik heb nu het gevoel dat ik recht in het hoofd van een wappie kijk, en ik ben verbaasd. Niemand zegt er wat van dat je een stukje vlees eet en wie beweert hier dat de boeren hun grond moeten verkopen voor anderen? Ik heb het gevoel dat je geen kranten leest.
pi_205162563
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 15:38 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik heb nu het gevoel dat ik recht in het hoofd van een wappie kijk, en ik ben verbaasd. Niemand zegt er wat van dat je een stukje vlees eet en wie beweert hier dat de boeren hun grond moeten verkopen voor anderen? Ik heb het gevoel dat je geen kranten leest.
Wat bedoel je met wappie?

Er zijn genoeg mensen die vegetarisch zijn geworden vanwege de 'stikstofcrisis', daar hoef je geen krant voor te lezen. Dat boeren hun land gaan verkopen is een logisch vervolg.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205162836
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 15:45 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Wat bedoel je met wappie?

Er zijn genoeg mensen die vegetarisch zijn geworden vanwege de 'stikstofcrisis', daar hoef je geen krant voor te lezen. Dat boeren hun land gaan verkopen is een logisch vervolg.
Maar je vertelde heel wat anders:

ik geloof eerder dat dit politiek is om de boeren grond armer te maken zodat een paar rijke mensen dat kunnen opkopen.
Ik vind het paranoïde om anderen schuld aan te praten als je een stukje vlees wilt eten, alsof de wereld daardoor zou vergaan
pi_205162884
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 16:12 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Maar je vertelde heel wat anders:

ik geloof eerder dat dit politiek is om de boeren grond armer te maken zodat een paar rijke mensen dat kunnen opkopen.
Ik vind het paranoïde om anderen schuld aan te praten als je een stukje vlees wilt eten, alsof de wereld daardoor zou vergaan
Wat begrijp je precies niet? En wat voor argument wil je precies maken door mij een wappie te noemen?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205169616
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 15:45 schreef KroketBroodje het volgende:

Er zijn genoeg mensen die vegetarisch zijn geworden vanwege de 'stikstofcrisis', daar hoef je geen krant voor te lezen.
Ik lees aardig wat nieuws sites, maar dit gegeven is nieuw voor me. Heb je een aantal voorbeelden of links hier van?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_205172997
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:03 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik lees aardig wat nieuws sites, maar dit gegeven is nieuw voor me. Heb je een aantal voorbeelden of links hier van?
https://www.wakkerdier.nl/verantwoord-eten/klimaatverandering/
https://www.vegetariers.n(...)isch/voor-het-milieu
https://npokennis.nl/long(...)je-vegetarier-worden

Genoeg te googlen hierover.

Ik hoor vaak jongeren dit soort onzin roepen. Sommige denken zelfs eraan om geen kinderen te nemen omdat het zo slecht is :')
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205177688
quote:
Meh. Op zich wel een valide punt dat de wereldwijde vee industrie flink van invloed is op de planeet. In ons land het geval van onder andere fokking veel ammoniak op een relatief klein stukje grond. Of het echt iets gaat oplossen zal m meer in de prijs en mentaliteit liggen dan in wat anders vermoed ik. Sinds jaar en dag willen de niet-zo-rijke-mensen wat de wel-behoorlijk-rijke-mensen hebben en doen. Vroeger waren suiker en sigaretten luxeproducten bijvoorbeeld. Later weer vlees. En bedrijven die geld willen verdienen zullen altijd wel bestaan en aan die (al dan niet gefabriceerde) behoefte voldoen.

quote:
Ik hoor vaak jongeren dit soort onzin roepen. Sommige denken zelfs eraan om geen kinderen te nemen omdat het zo slecht is :')
Of mensen kinderen willen of niet laat ik aan hen zelf over. We hebben geen gebrek aan mensen op deze planeet, dus zo heel erg vind ik het niet.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_205177774
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 12:38 schreef -Sigaartje het volgende:

70 jaar geleden waren er nog gewone boerderijen. Koeien graasden op het land, en de boerderijen hadden geen honderden, duizenden koeien of varkens. In de loop van het einde van de vorige eeuw kwam daar verandering in. Megastallen ontstonden.
En, mag ik hieraan toevoegen: de grote import van veevoer.
Daarvoor werd het veevoer verbouwd in Nederland (veelal door de veeboer zelf), daarna komt veevoer voor een groot deel uit het buitenland en hebben veel veeboeren geen eigen akkerbouw meer.

quote:
De directeuren van deze bedrijven (die zich boeren noemen, maar waarbij wij een beeld hebben van een knorrige vriendelijke man in een overall die zijn koeien liefkoost) hebben hier geen zin in. Dan valt hun inkomsten weg. Het zal hun niets interesseren of de natuur de prijs moet betalen voor hun activiteiten.
Em, mag ik hieraan toevoegen: de industrie van de veevoerhandel. Dat zijn namelijk nog meer dan de dikke boeren, de grote winstmakers van de bioindustrie. Die financieren trouwens ook de 'boeren' die 'protesteren'.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205177780
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 14:19 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Hoezo paranoïde? Ik vind het paranoïde om anderen schuld aan te praten als je een stukje vlees wilt eten, alsof de wereld daardoor zou vergaan.
Huh? Nee joh, je moet juist een stukje vlees eten van een echte boer die z'n zaakjes wel voor elkaar heeft, zodat je de boeren die veel meer ammoniak uitstoten dan dit stukje land aankan, geen business hebben maar de goede boeren met goed vlees wel :Y)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205177791
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 13:57 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Ik snap het niet.

Als in land A 55miljoen koeien zijn en in land B 1 miljoen, dan kun je toch beter er voor zorgen dat land A minder koeien heeft want daar heb je de grootste winst?

Waarom is de concentratie per hectare zo belangrijk? Die koeien stoten toch evenveel uit.
Een hectare land kan een niet te grote dosis ammoniak prima opvangen. Maar geen tonnen ammoniak.
Het gaat, zoals met alle stofjes, om de dosis. De concentratie maak een stofje ergens wel of geen gevaarlijke stof.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205177793
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2022 08:52 schreef sigme het volgende:

[..]
Een hectare land kan een niet te grote dosis ammoniak prima opvangen. Maar geen tonnen ammoniak.
Het gaat, zoals met alle stofjes, om de dosis. De concentratie maak een stofje ergens wel of geen gevaarlijke stof.
Dus beter terug naar eigen vee in de tuin?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  woensdag 29 juni 2022 @ 08:55:47 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205177800
Vind het wel grappig, aan de ene kant moeten we als Europa denken, maar aan de andere kant niet verder kijken dan de postzegel
pi_205177925
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 08:53 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Dus beter terug naar eigen vee in de tuin?
Het is niet gebruikelijk om dat aan te duiden als een boer.

Nee, terug naar boeren die hun vee houden op hun eigen land gevoed vanaf hun eigen land. Dan 'past' het namelijk.

Als je tonnen voer aansleept naar Nederland en daarmee miljoenen dieren voert, en dan dat overschot aan dieren in Nederland dus weer wegscheept naar het buitenland, dan krijgt ons landje het product dat tussen pasgeboren dier en afgevoerd dier om de oren. Shit.

De hoeveelheid land moet passen bij de hoeveelheid shit die je op dat land produceert, zo eenvoudig is het. Nederland is nu een netto schijtverzamelaar geworden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Tettenkoning woensdag 29 juni 2022 @ 14:45:09 #28
479333 Nine.
Nijntje of Nine
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')