Gelukkig gaat onze jongste nog 3/4 jaar en dan kan ik van de besparing idd een tweede huis kopen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:35 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Vooral die opvang hakt erin, we betalen meer voor 3 dagen opvang dan voor de hypotheek.
Huh wat? Wordt het gratis? 💰😃quote:Op zaterdag 2 juli 2022 11:51 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Gelukkig gaat onze jongste nog 3/4 jaar en dan kan ik van de besparing idd een tweede huis kopen.
Bizar, maar het wordt over een paar jaar ‘gratis’.
Klopt, dan gaat iedereen daar werken voor niks en de gebouwen worden gratis ter beschikking gesteld.quote:
Dat is pittig.quote:Op donderdag 14 juli 2022 13:21 schreef freak1 het volgende:
• Starter? nee
• Koop of huurhuis? koop
• Wanneer heb je het huis gekocht of gehuurd? eind 2019
• Wat zijn je maandlasten(huur of hypotheek)? 3819 bruto
• Welke percentage van het (gezins) inkomen is dat? een deel.
• Oppervlakte van het huis? 250m2, perceel 1500m2
• Nieuwbouw? nope
• Locatie? midden land
Hier in Zwolle nietquote:Op donderdag 14 juli 2022 13:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, dan gaat iedereen daar werken voor niks en de gebouwen worden gratis ter beschikking gesteld.
Maar zonder gekheid: je bent nu al te laat voor het aanmelden van je ongeboren kind, want de vraag stijgt en aanbod blijft gelijk of daalt zelfs.
valt mee. nog 28 jaar aflossen en een hypotheek waarbij ik straffeloos 10% van openstaand bedrag mag aflossen per jaar.. er blijft genoeg over per maand.. en dat wordt ingezet.. doel is volledig aflossen binnen 13 jaar.quote:
Is die genoemde maandlast inclusief extra aflossingen om het in 13 jaar afgelost te hebben?quote:Op donderdag 14 juli 2022 15:27 schreef freak1 het volgende:
[..]
valt mee. nog 28 jaar aflossen en een hypotheek waarbij ik straffeloos 10% van openstaand bedrag mag aflossen per jaar.. er blijft genoeg over per maand.. en dat wordt ingezet.. doel is volledig aflossen binnen 13 jaar.
Je klinkt Vlaams? In Nederland is het fiscaal ongunstig om (snel) af te lossen. Dus dat doen we dan ook niet (ik niet iigquote:Op donderdag 14 juli 2022 15:27 schreef freak1 het volgende:
[..]
valt mee. nog 28 jaar aflossen en een hypotheek waarbij ik straffeloos 10% van openstaand bedrag mag aflossen per jaar.. er blijft genoeg over per maand.. en dat wordt ingezet.. doel is volledig aflossen binnen 13 jaar.
Jij niet nee, ik begin daar wel weer mee zodra we de benodigde andere doelen bij elkaar gespaard hebben.quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je klinkt Vlaams? In Nederland is het fiscaal ongunstig om (snel) af te lossen. Dus dat doen we dan ook niet (ik niet iig)
Ik wel.quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je klinkt Vlaams? In Nederland is het fiscaal ongunstig om (snel) af te lossen. Dus dat doen we dan ook niet (ik niet iig)
Bij ons is het 10% tenzij de actuele rente hoger is dan de rente die wij betalen, dan is er geen grens.quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wel.
En 10% boetevrij kunnen aflossen per jaar volgens je contract, is gewoon meestal standaard mogelijk.
Wij hebben hem op 20% gezet.
Volgens mij is dat redelijk standaard.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij ons is het 10% tenzij de actuele rente hoger is dan de rente die wij betalen, dan is er geen grens.
En gezien onze hypotheek in 2020 afgesloten is met en LTV van <70% is de rente al een paar maanden beduidend hoger dan de rente die we betalen en kunnen we dus boetevrij aflossen.
De halve wereld verklaarde ons (mij, want ik had het geregeld) voor gek toen we in 2013 een volledig annuïtaire hypotheek wilden terwijl we nog een aflossingsvrije mee konden nemen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij is dat redelijk standaard.![]()
Maar als je kunt aflossen: altijd doen. Het is heerlijk om bijna geen maandlasten te hebben aan je huis.
Leg nog even uit waarom het fiscaal ongunstig is om (snel) af te lossen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Mooi hè.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
De halve wereld verklaarde ons (mij, want ik had het geregeld) voor gek toen we in 2013 een volledig annuïtaire hypotheek wilden terwijl we nog een aflossingsvrije mee konden nemen.
Toen ik in 2015 begon met extra aflossen (helemaal niet zoveel per maand) was ik helemaal niet goed wijs, snapte ik er geen reet van enz. enz. enz. volgens de mensen die er verstand van hadden.
Dankzij dat deel wat we in die 6½ jaar afgelost hebben konden we dit huis bouwen, want dat wat we afgelost hadden was net het verschil tussen dit wel of niet kunnen doen; de kosten van de keuken, de vloeren, de schilders, de tuin.
En ja, natuurlijk hadden we ook kunnen sparen als we niet (extra) afgelost hadden, maar de praktijk leert dat dat dan hoogstwaarschijnlijk een lager bedrag had opgeleverd.
Je mag tegenwoordig vaak alles boetevrij aflossen. Ik mocht ook maar 20%, maar heb dit jaar veel meer afgelost door stijgende rente. Als die hoger is dan de rente die je betaalt, dan mag je 100% boetevrij aflossen bij de meeste hypotheekverstrekkers.quote:Op donderdag 14 juli 2022 17:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wel.
En 10% boetevrij kunnen aflossen per jaar volgens je contract, is gewoon meestal standaard mogelijk.
Wij hebben hem op 20% gezet.
Ja. Dat is meestal zoquote:Op donderdag 14 juli 2022 19:13 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je mag tegenwoordig vaak alles boetevrij aflossen. Ik mocht ook maar 20%, maar heb dit jaar veel meer afgelost door stijgende rente. Als die hoger is dan de rente die je betaalt, dan mag je 100% boetevrij aflossen bij de meeste hypotheekverstrekkers.
Veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek gaan echt in de problemen komen hoor. Heel verstandig dus van je.quote:Op donderdag 14 juli 2022 18:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
De halve wereld verklaarde ons (mij, want ik had het geregeld) voor gek toen we in 2013 een volledig annuïtaire hypotheek wilden terwijl we nog een aflossingsvrije mee konden nemen.
Toen ik in 2015 begon met extra aflossen (helemaal niet zoveel per maand) was ik helemaal niet goed wijs, snapte ik er geen reet van enz. enz. enz. volgens de mensen die er verstand van hadden.
Dankzij dat deel wat we in die 6½ jaar afgelost hebben konden we dit huis bouwen, want dat wat we afgelost hadden was net het verschil tussen dit wel of niet kunnen doen; de kosten van de keuken, de vloeren, de schilders, de tuin.
En ja, natuurlijk hadden we ook kunnen sparen als we niet (extra) afgelost hadden, maar de praktijk leert dat dat dan hoogstwaarschijnlijk een lager bedrag had opgeleverd.
Heerlijk!quote:Op donderdag 14 juli 2022 19:18 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek gaan echt in de problemen komen hoor. Heel verstandig dus van je.
Ik had tot vorige maand nog een heel klein deel aflossingsvrij, was maar 40k. Dus na een flinke aflossing dat stukje en daarnaast een heel groot deel van het annuitaire deel afgelost. Ik betaal nu al honderden euro's minder per maand. Ook wel een lekker gevoel. Resterende deel is volledig annuitair met nog 26 jaar hypotheek te gaan.
LTV is momenteel 33% 😊
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |