abonnement Unibet Coolblue
pi_205083528
Beste Fokkers,

Mijn moeder is pas geleden overleden. Behalve emoties komen er daarna een heleboel andere zaken ter sprake, en gaan er nog veel meer dingen door je hoofd.

Wat als ik doodga, wat als ik onwilsbekwaam raak, wie gaat mijn roerend en onroerend goed krijgen?
En wie mijn playstation ;)

Dan komen er ook verhalen van mijn vader en je leest heel veel andere verhalen.
En dan, zoals altijd, de bedrijven die het allemaal wel weten en tegen een behoorlijk bedrag je daarbij willen assisteren :(


Zelf ben ik een paar weken geleden naar een lezing geweest over erfrecht en tot mijn verbazing was ik enige die een medisch volmacht bespreekbaar maakte en daar had die spreker niet eens een antwoord op.
Die had meer verstand van belastingen.

Dat bracht mij op het idee om een topic voor iedereen te openen om hun vragen te stellen, voor andere mensen om hun ervaringen te delen (smeuige verhalen mogen stiekem ook) en voor andere mensen om de vragen te beantwoorden vanuit hun eigen ervaringen en/ of beroeps groep.

Wat ik niet waardeer is als mensen in de toekomst anderen mensen beschuldigingen van lijkenpikkerij of egoisme, laten we het netjes houden.

Mocht je hier komen naar aanleiding van een overlijden van een dierbare: sterkte :*

Handige linkjes:

In het burgerlijk wetboek staat alles van geboorte tot aan de dood.
Als je zelf niets regelt of niets meer kan, regelt de overheid het wel.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2021-01-01

https://www.belastingdien(...)arieven-erfbelasting

https://www.notaris.nl/bij-overlijden/wie-is-erfgenaam

https://www.doehetzelfnot(...)-erfenis-afhandelen/

[ Bericht 4% gewijzigd door Droopie op 18-06-2022 22:52:09 ]
Hell To The Liars
pi_205083554
Wat wellicht in het begin al handig is:

Vraag: waar kan ik iets lezen over de erfbelasting, hoeveel % is deze?

Antwoord: https://www.belastingdien(...)arieven-erfbelasting

[ Bericht 28% gewijzigd door Mutsaers__78 op 18-06-2022 17:36:59 ]
pi_205083560
Ik heb ook niets op papier staan, woon samen in een huurhuis met mijn vriendin, ongeveer 20k op de bank, we zijn geen fiscaal partners.

Dat ze geen nabestaande pensioen krijgt snap ik

Wie krijgt dan dat geld en mijn auto?

Mijn vriendin?
Mijn ouders?

En wat als mijn vriendin het niet krijgt en mijn ouders er ook niet meer zijn?
pi_205083573
TS begint,

Wie kan ik het beste benaderen om mij te adviseren over een medische volmacht?
En tot hoever moet je gaan om alle scenario's te bespreken?

Ik hoef geen Appie Nouri of Michael Schumacher te worden.
Maar ik kan mijn vader niet met de keuze opzadelen wanneer mijn leven beeindigt moet worden en tot welke gradatie?

"Ik wil geen kasplantje zijn" is zo makkelijk om te zeggen, maar er zijn verschillende kasplantjes en sommige kasplantjes komen weer tot leven (gezond of ongezond).

En wat als andere mensen een andere mening hebben dan mijn vader, hoe zorg ik ervoor dat hij zich niet schuldig gaat voelen en met de gedachte blijft leven stel hij was er wel beter uitgekomen?
Ik ken zelfs verhalen van een dokter en huisarts die van mening verschilde.
Hell To The Liars
pi_205083595
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:30 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wat wellicht in het begin al handig is:

waar kan ik iets lezen over de erfbelasting, hoeveel % is deze?

Antwoord: https://www.belastingdien(...)arieven-erfbelasting
tnx, ik ga hem in de OP zetten :)

Ik bij de belasting aangifte van de erven netjes ingevuld.
1/3 voor mijn vader, 1/3 voor mij en 1/3 voor mijn zusje, want dat las ik bij de toelichting.

Oke maar waarom doe je de hele spaarrekening invullen, de helft is van je vader en die leeft nog.
Oja :') Sorry pa :P
Het is dus 50% van de rekening en dan pas 1/3
Hell To The Liars
  zaterdag 18 juni 2022 @ 17:36:14 #6
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_205083601
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Wie krijgt dan dat geld en mijn auto?

Mijn vriendin?
Mijn ouders?

En wat als mijn vriendin het niet krijgt en mijn ouders er ook niet meer zijn?
quote:
Had u een samenlevingscontract, een LAT-relatie of was u officieel gescheiden van tafel en bed? Dan bent u alleen erfgenaam als de overledene dit in een testament heeft bepaald. Geen testament? Dan bent u geen erfgenaam.
quote:
Als de overledene geen partner had en ook geen (klein)kinderen (erfgenamen in groep 1), dan wordt gekeken of er ouders, broers of zussen, of hun afstammelingen, zijn (erfgenamen groep 2). Dit geldt ook als de partner en (klein)kinderen zijn overleden. Zijn er in groep 2 ook geen erfgenamen (meer), dan wordt gekeken naar erfgenamen in groep 3 en ten slotte groep 4. Als er in geen van de groepen erfgenamen zijn, dan gaat de nalatenschap naar de Staat.
Wie is erfgenaam? (mag ook wel in de OP)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_205083647
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik heb ook niets op papier staan, woon samen in een huurhuis met mijn vriendin, ongeveer 20k op de bank, we zijn geen fiscaal partners.

Dat ze geen nabestaande pensioen krijgt snap ik

Wie krijgt dan dat geld en mijn auto?

Mijn vriendin?
Mijn ouders?

En wat als mijn vriendin het niet krijgt en mijn ouders er ook niet meer zijn?
Jouw vriendin krijgt helemaal niets, tenzij je het in je testament vermeld of gaat trouwen.
Hell To The Liars
pi_205083700
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:44 schreef Droopie het volgende:

[..]
Jouw vriendin krijgt helemaal niets, tenzij je het in je testament vermeld of gaat trouwen.
Ik zie net dat het opstellen van een testament bij een notaris moet en 500 euro of meer kost

‘Alles wat ik had gaat naar X’

Wtf hoe kan dit zo duur zijn :')
pi_205083822
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ik zie net dat het opstellen van een testament bij een notaris moet en 500 euro of meer kost

‘Alles wat ik had gaat naar X’

Wtf hoe kan dit zo duur zijn :')
Het kan ook voor 230 euro
https://www.degoedkoopste(...)/producten/testament
pi_205083869
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ik zie net dat het opstellen van een testament bij een notaris moet en 500 euro of meer kost

‘Alles wat ik had gaat naar X’

Wtf hoe kan dit zo duur zijn :')
Omdat je de buurvrouw niet kan vertrouwen om dat na je dood te regelen tussen je vriendin, ouders en/ of evt. broers/ zussen ;)
Hell To The Liars
pi_205083946
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:44 schreef Droopie het volgende:

[..]
Jouw vriendin krijgt helemaal niets, tenzij je het in je testament vermeld of gaat trouwen.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe de verhoudingen zijn, ieder wel denkend mens zal allicht de vriendin betrekken...
Waar als de vriendin een paria is binnen de familie (of jij binnen de schoon familie) ligt het wellicht anders.
pi_205084138
quote:
Ik vermoed dat wanneer je iets anders wilt dan standaard, ook al is het maar één extra bepaling, de teller snel op kan lopen bij de “prijsstunters”
Wij hebben onlangs ¤680 betaald voor 2 testamenten
pi_205084219
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 18:43 schreef Serinde het volgende:

[..]
Ik vermoed dat wanneer je iets anders wilt dan standaard, ook al is het maar één extra bepaling, de teller snel op kan lopen bij de “prijsstunters”
Wij hebben onlangs ¤680 betaald voor 2 testamenten
Prima tarief voor 2 testamenten. Ik reageerde op iemand die een kort testament wilde
quote:
Alles wat ik had gaat naar X
pi_205084410
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 18:23 schreef namliam het volgende:

[..]
Hangt er natuurlijk vanaf hoe de verhoudingen zijn, ieder wel denkend mens zal allicht de vriendin betrekken...
Waar als de vriendin een paria is binnen de familie (of jij binnen de schoon familie) ligt het wellicht anders.
En volgens mij, als je een en/ en rekening hebt, zal er ook niemand buiten hun 2 komen aankloppen om iets? Hoewel je zou ze de kost moeten geven.
Hell To The Liars
  zaterdag 18 juni 2022 @ 19:09:32 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205084519
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 18:23 schreef namliam het volgende:

[..]
Hangt er natuurlijk vanaf hoe de verhoudingen zijn, ieder wel denkend mens zal allicht de vriendin betrekken...
Waar als de vriendin een paria is binnen de familie (of jij binnen de schoon familie) ligt het wellicht anders.
Ook als de verhoudingen heel goed lijken kunnen mensen hele rare bokkesprongen maken nadat iemand is overleden. Ze zou de eerste niet zijn die door de ouders van een partner een huis uit gegooid wordt. :N

[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 18-06-2022 19:26:39 ]
***
pi_205084538
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:31 schreef Droopie het volgende:
TS begint,

Wie kan ik het beste benaderen om mij te adviseren over een medische volmacht?
En tot hoever moet je gaan om alle scenario's te bespreken?
Dat kan je regelen bij de notaris, via een levenstestament.

Daarin kan je een aantal situaties waarin je wel of geen medische hulp wilt ontvangen en hoe je behandeld wilt worden. Bovenal beschrijf je er in wie die beslissingen voor je mag nemen. In mijn geval is dat mijn vriend. Die weet wat ik wil en ik vertrouw hem om beslissingen te nemen die moeilijk zijn maar wel mijn wens zijn. En omdat het expliciet mijn wens is, zal hij als het goed is daar nooit gevoelens van spijt en twijfel over hebben.

We hebben bij de notaris een samenlevingscontract, testament en levenstestament laten opmaken voor zo'n 1200 euro.
Spoilers!
  zaterdag 18 juni 2022 @ 19:25:23 #17
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_205084766
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 19:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat kan je regelen bij de notaris, via een levenstestament.

Daarin kan je een aantal situaties waarin je wel of geen medische hulp wilt ontvangen en hoe je behandeld wilt worden. Bovenal beschrijf je er in wie die beslissingen voor je mag nemen. In mijn geval is dat mijn vriend. Die weet wat ik wil en ik vertrouw hem om beslissingen te nemen die moeilijk zijn maar wel mijn wens zijn. En omdat het expliciet mijn wens is, zal hij als het goed is daar nooit gevoelens van spijt en twijfel over hebben.

We hebben bij de notaris een samenlevingscontract, testament en levenstestament laten opmaken voor zo'n 1200 euro.
aanvulling met name met betrekking tot de medische volmacht:
maak dit aal zoveel mogelijk mensen nu al kenbaar. Ga naar de huisarts en laat dat een uittreksel van je levenstestament (met alleen dat stuk over medische volmacht) achter. geef in een gesprek aan hoe je erin staat en waarom en zorg dat je huisarts dit ook in je dossier noteert. Het helpt de huisarts ook op het moment dat je daadwerkelijk in een situatie zit waarin je het niet meer zelf kunt vertellen. Zo'n huisarts zit ook niet op allerlei juridisch gedoe te wachten zou hij de verkeerde beslissing nemen (immers een volmacht kan ook ingetrokken worden, dus beste is om ervoor te zorgen dat meerdere mensen kunnen aangeven je wensen te kennen).
klerkje
pi_205085445
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik heb ook niets op papier staan, woon samen in een huurhuis met mijn vriendin, ongeveer 20k op de bank, we zijn geen fiscaal partners.

Dat ze geen nabestaande pensioen krijgt snap ik

Wie krijgt dan dat geld en mijn auto?

Mijn vriendin?
Mijn ouders?

En wat als mijn vriendin het niet krijgt en mijn ouders er ook niet meer zijn?
Afhankelijk van de regels van je pensioenfonds zou het zo kunnen zijn dat je vriendin in deze situatie wel degelijk recht heeft op nabestaandenpensioen. Bij een aantal pensioenfondsen moet de relatie officieel zijn vastgelegd om de partner in aanmerking te laten komen voor nabestaandenpensioen, maar er zijn ook pensioenfondsen waar het voldoende is als je kunt aantonen dat je al een X aantal jaar een duurzame gezamenlijke huishouding voerde.

Wat betreft je erfenis: die is als je niets hebt vastgelegd volledig voor je bloedverwanten. Een partner waarmee je niet bent gehuwd en ook geen geregistreerd partnerschap mee hebt, is geen wettelijk erfgenaam. Wil je dat je partner iets kan erven, dan moet je naar de notaris voor een testament.
pi_205085519
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ik zie net dat het opstellen van een testament bij een notaris moet en 500 euro of meer kost

‘Alles wat ik had gaat naar X’

Wtf hoe kan dit zo duur zijn :')
Kosten voor registratie, tijd, identiteiscontrole, en vooral bijhouden van een juiste administratie. Als jij over 30 jaar dood gaat moet je testament ook nog terug te vinden zijn. Ook wanneer de notaris waar je nu naartoe gaat dan al lang zijn werkzaamheden heeft neergelegd of zelf onder de zoden ligt. Je moet voorafgaand aan het opstellen tenminste eenmaal in gesprek met iemand van het notariskantoor. Daarna wordt de tekst op juridisch correcte wijze opgesteld en moet bij het ondertekenen de notaris het hele testament met je doornemen. Das allemaal bij elkaar wel iets meer dan een kwartiertje werk.

Overigens waren wij vorig jaar 600 euro kwijt voor een eenvoudige samenlevings overeenkomst en twee 'wederkerende' testamenten. Dus ca 200 euro per testament. Dit was gewoon bij de dorps-notaris waar we in dezelfde periode ook de aangekochte woning hebben laten passeren. Vooraf stom genoeg geen prijs opgevraagd, we hadden hogere kosten verwacht en waren dan ook blij verrast toen we de factuur ontvingen.
pi_205090788
Hoe werkt een kleinkindlegaat?

Volgens mij kan je zeggen, ik heb 50.000 euro, en ik wil dat mijn kleinkind 20.000 euro krijgt en mijn kinderen hun legitieme deel van 50%..
Hoe ik het lees krijgen de kinderen dan 50% van de resterende 30.000 euro?
En is dit geen hele simpele manier om je eigen kinderen te onterven.

Want als je zegt mijn kleinkind krijgt 100.000, dan blijft er daarna toch niets meer over voor de kinderen?

Klopt dit of wat mis ik?
Hell To The Liars
  zondag 19 juni 2022 @ 11:39:45 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205090815
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 11:36 schreef Droopie het volgende:
Hoe werkt een kleinkindlegaat?

Volgens mij kan je zeggen, ik heb 50.000 euro, en ik wil dat mijn kleinkind 20.000 euro krijgt en mijn kinderen hun legitieme deel van 50%..
Hoe ik het lees krijgen de kinderen dan 50% van de resterende 30.000 euro?
En is dit geen hele simpele manier om je eigen kinderen te onterven.

Want als je zegt mijn kleinkind krijgt 100.000, dan blijft er daarna toch niets meer over voor de kinderen?

Klopt dit of wat mis ik?
https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/onterven-meerwaarde-legaat/
The love you take is equal to the love you make.
pi_205110745
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:31 schreef Droopie het volgende:
TS begint,

Wie kan ik het beste benaderen om mij te adviseren over een medische volmacht?
En tot hoever moet je gaan om alle scenario's te bespreken?

Ik hoef geen Appie Nouri of Michael Schumacher te worden.
Maar ik kan mijn vader niet met de keuze opzadelen wanneer mijn leven beeindigt moet worden en tot welke gradatie?

"Ik wil geen kasplantje zijn" is zo makkelijk om te zeggen, maar er zijn verschillende kasplantjes en sommige kasplantjes komen weer tot leven (gezond of ongezond).

En wat als andere mensen een andere mening hebben dan mijn vader, hoe zorg ik ervoor dat hij zich niet schuldig gaat voelen en met de gedachte blijft leven stel hij was er wel beter uitgekomen?
Ik ken zelfs verhalen van een dokter en huisarts die van mening verschilde.
Bij de notaris kan je ook een levenstestament op laten stellen, bij leven geef je dan een ander een volmacht af om te mogen beslissen over hoofdstuk financiën, en/of hoofdstuk medisch.

https://www.notaris.nl/levenstestament
pi_205110774
Tvp
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 14:43:07 #24
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_205110836
https://www.verzekeraars.(...)oren-polissen-stijgt

hier kun je een aanvraag tot onderzoek naar levensverzekeringen doen. Je weet lang niet altijd of er ergens een levensverzekering of begrafenisverzekering oid 'zwerft' en waarvan je de polis niet hebt. Bij het verbond van verzekeraars kun je navraag doen; elke maatschappij in NL zoekt in zijn bestanden naar verzekeringen waarbij dit overlijden van invloed is.
Best lekker als je toch ineens nog ergens een paar duizend euro krijgt, terwijl je in eerste instantie de uitvaart helemaal zelf hebt moeten betalen ;)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_205111885
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 17:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik heb ook niets op papier staan, woon samen in een huurhuis met mijn vriendin, ongeveer 20k op de bank, we zijn geen fiscaal partners.

Dat ze geen nabestaande pensioen krijgt snap ik

Wie krijgt dan dat geld en mijn auto?

Mijn vriendin?
Mijn ouders?

En wat als mijn vriendin het niet krijgt en mijn ouders er ook niet meer zijn?
Je vriendin krijgt niks, want ze is officieel niks van je. ik meen dat jouw nabestaanden zelfs mogen komen shoppen tussen jouw spullen, ook gezamenlijk spaargeld zou door de helft gaan. Wij hebben een geregistreerd partnerschap en een overlijdensrisicoverzekering op elkaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')