abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205056895
Hallo,

In dit topic zou ik graag wat advies willen over de juiste stappen/beslissingen nemen wat betreft het beginnen aan een rijbewijs. Dit wil ik al jaren heel erg graag, maar stel ik steeds uit door verschillende redenen. Ik ben met school altijd moeilijk lerend geweest, heb met sommige vakken vaak meer tijd nodig gehad dan de rest van de klas. Lezen, schrijven en Engels ben ik altijd goed in geweest, rekenen was en is nog steeds voor mij een hell. Graag zou ik willen beginnen aan een rijbewijs met schakelen, omdat dat natuurlijk gewoon handiger is. Ik heb er wel eens over nagedacht om te beginnen aan een rijbewijs met automaat, maar dat is gewoon niet heel handig en kost vaak ook nog meer.

Een van de redenen waardoor ik mijn rijbewijs uitstel is omdat er zo veel verschillende manieren zijn om er mee te beginnen, waardoor ik mijn focus verlies en omdat het een pittige investering is die ik niet altijd klaar heb liggen.
Ik weet van mezelf dat ik het meeste moeite ga hebben met de theorie en dan voornamelijk het onthouden en het stampen zodat het echt in mijn systeem komt. Ik wil er dus voor zorgen dat ik steeds opnieuw en vooral op een leuke manier oefeningetjes opnieuw kan doen zodat ik aan het eind van de rit klaar ben voor het theorie examen. Ik heb wel eens een theorieboek doorgenomen, maar ik heb echt de concentratie niet om dat continu door te lezen, omdat ik vaak onrustig word van boeken lezen. Kortom, een goede, professionele manier voor mensen die moeite hebben met leren, waarbij het op een leuke manier gedaan word, zodat het leuk blijft om op te pakken en tegelijkertijd in het hoofd gestampt word. Ik zoek dus een methode waarop het leren/onthouden dus wel wat vlotter gaat. Graag zou ik hier wat tips over willen van mensen met ervaring hier mee en/of mensen die hetzelfde mee hebben gemaakt als ik.

Wat zou voor mij volgens jullie het handigst zijn om mee te beginnen? Ik heb niet gelijk het geld voor een heel pakket en dus zou ik denk ik eerst moeten beginnen met het stampen van de theorie en dan zelf een losse theorie examen aanvragen (volgens mij was dat iets van ¤35 per examen). Zodra ik ben geslaagd is het mijn idee om daarna dus te beginnen met praktijklessen, ik heb al eens op een industrieterrein in een auto gereden. Voor mijn gevoel ga ik daar het minst moeite mee krijgen omdat ik ook weet van mezelf dat ik bepaalde inzichten goed in kan schatten, dit is natuurlijk nog niet alles maar al met al heb ik al het gevoel dat dit minder spannend gaat zijn, dan het theorie examen.

Bedankt voor de tijd om dit te lezen en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen qua tips en aanraders. :)
pi_205057078
Eerst theorie en dan praktijk is een slecht plan. Er hoeft maar iets te gebeuren of je hebt vertraging. En met de huidige wachtlijsten wellicht kans dat je opnieuw theorie moet gaan halen omdat het dan niet meer geldig is.

Ik zou beginnen met lessen en bij de rijschool ook aangeven dat je moeite hebt met theorie, er zijn vaak 1 op 1 lessen of groepslessen beschikbaar waarbij er duidelijk uitleg en oefenvragen worden behandeld om je voor te bereiden op het echte werk.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_205057514
Ik heb exact het zelfde probleem..

Maar heb toen een maand lang gedacht:
Je wilt toch dat pasje hebben? Ga dan gvd iedere dag oefenen en lezen...

Dat dus
  woensdag 15 juni 2022 @ 15:17:05 #4
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205057621
Je overdenkt het. Begin gewoon.
  woensdag 15 juni 2022 @ 15:39:32 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_205057788
Als je moeite hebt met leren zou ik toch eerder een individueel begeleid examen overwegen dan een regulier examen waarin je ook met meerdere examenkandidaten in 1 zaal zit.

https://www.cbr.nl/nl/rij(...)men-past-bij-jou.htm

En dan in combinatie met een dagcursus, dat is dan nog wel een dingetje gezien er een hoop opleiders zijn die dat aanbieden dus dan zou je op internet via reviews wat kunnen selecteren.

Ben je wat meer geld kwijt, maar maakt de kans op slagen natuurlijk ook weer wat groter dan dat je straks meermaals die 37 euro kan gaan dokken.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205057833
Als je dit verhaaltje nu even uitprint en naar een goede rijschool stapt (of mailt) kunnen ze je daar vast beter helpen.

Qua theorie oefenen kan ik je wel Verjo aanraden. Dezelfde stijl en soort vragen (boek en online toetsen) als straks bij het CBR.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_205057855
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:17 schreef xzaz het volgende:
Je overdenkt het. Begin gewoon.
Dit.
Die theorie heb je toch nodig, dus dat is gewoon leren.
Op internet kan je talloze oefenexames doen.
Daarmee kan je zien wat er al goed in zit en waar je nog wat werk hebt.

Als je daar moeite mee hebt, weet de rijschool daar vast wel wat op.
Die hebben al van alles langs zien komen.

Rijden is een trucje dat je leert.
De grootste idioten krijgen het voor elkaar. Waarom zou jij het niet kunnen?
  maandag 20 juni 2022 @ 08:34:00 #8
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_205099263
Naast boeken zou ik investeren in examen training voor je theorie. Daarnaast kan je vaak via internet oefenen.
Als je moeilijk leert kan je in bepaalde gevallen ook mondeling examen doen. Bespreek dat het beste met je rijschool
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_205100495
Oefenexamens hebben mij wel geholpen.
Het CBR maakte destijds de theorie-examens met redelijk voorspelbare patronen.
Dingen als gewichten zul je toch moeten stampen.

Je zou je rijinstructeur kunnen vragen of hij af en toe eens een theorievraag kan stellen.
Bijvoorbeeld voorrangsregels zijn goed te onderweg te oefenen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_205110263
Waarom wil je een rijbewijs? Is het echt nodig?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')