abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juni 2022 @ 10:32:51 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205039297
Orginele OP:

quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2022 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Stikstof gehaltes zijn in nederland gevaarlijk hoog.
Hele gebieden zie je naar de kloten gaan je komt in het bos geen boom meer tegen.
De slangen, salamanders en boomklevers zijn met 50% afgenomen in waarneming.
Dit kan zo niet langer!

Gelukkig wordt er nu keihard ingegrepen met een minster van stikstof.

https://nos.nl/index.php/(...)rd-geen-andere-keuze
Een bestuurlijk gecreëerd probleem.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 13 juni 2022 @ 10:34:27 #2
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205039307
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:30 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Nee, het gaat me niet om het bouwen. Lees mijn posts maar eens terug. Ik vind het debiel dat zoveel gekkies hier net doen alsof met het verdwijnen van boerenbedrijven ook het 'groen' verdwijnt. Dat is volslagen onzin.
Een blik op de buitengebieden van grotere steden laat prima zien dat er bar weinig groen bijkomt wanneer die duivelse boeren zijn verdreven. Dromen dat met dit beleid het allemaal groener gaat worden is voorbij naïef.

Wat volslagen onzin is, ook, is denken dat dit ook maar iets met natuurbescherming te maken heeft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205039327
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een blik op de buitengebieden van grotere steden laat prima zien dat er bar weinig groen bijkomt wanneer die duivelse boeren zijn verdreven. Dromen dat met dit beleid het allemaal groener gaat worden is voorbij naïef.

Wat volslagen onzin is, ook, is denken dat dit ook maar iets met natuurbescherming te maken heeft.
En richt het beleid zich nu op de gebieden rond de grote steden?

En waar kun je mee aantonen dat een verslechterde biodiversiteit niet slecht is voor de natuur?
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  maandag 13 juni 2022 @ 10:38:19 #4
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205039348
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:19 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Ik haat boeren niet. Ik haat het feit dat

- Ze zoveel ruimte nodig hebben
Veel minder dan in andere landen door enorm hun efficiënte bedrijfsvoering.
quote:
- Ze zoveel stikstof produceren dat het de natuur zichtbaar verandert
Show me.
quote:
- Boerenbedrijven en landbouw de natuur verdringen
Geeft ook weer veel ruimte terug voor bijvoorbeeld de weidevogels die hier zo uniek zijn.
quote:
- Boerenbedrijven horizonvervuilend zijn
Op veel plekken in NL kun je zo ver kijken dat je de bolling van de aarde zelfs ziet. En dat is vooral in boerenstreken.
Maar over die horizonvervuiling, maak jij je ook druk om de windmolens?
quote:
Ik gun ze alle recht op compensaties e.d. maar hoe meer er stoppen hoe beter.
En dan zit jij straks te janken in de supermarkt omdat er niks meer te vreten is voor een fatsoenlijke prijs.

Derhalve: wat een post vol met klinkklare onzin.
:W
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 13 juni 2022 @ 10:40:29 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205039362
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:36 schreef Multatilu het volgende:

[..]
En richt het beleid zich nu op de gebieden rond de grote steden?

En waar kun je mee aantonen dat een verslechterde biodiversiteit niet slecht is voor de natuur?
Verslechterde biodiversiteit is de schaamlap om ongeremde economische en bevolkingsgroei voort te zetten. Uitgerekend partijen als VVD en D66, die dat fiasco al jaren onderschrijven, zijn nu ineens bezorgd over de natuur?

En het voorbeeld van de buitengebieden geeft aan waar het heengaat wanneer dat 'weilandleegtrekbeleid' praktijk wordt. Dat niet willen zien, in combinatie met hoe de afgelopen kabinetten stelselmatig ingezet hebben op voornoemde groei, blijft voor mij een raadsel.

Maar het staat op papier, dus zal het echt allemaal niet zo'n vaart lopen. :') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 13 juni 2022 @ 10:41:35 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205039369
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:29 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Die zijn er wel.

[ afbeelding ]

En ik zou eens voor de gein je neus in een beker met ammoniak steken. Dan weet je of het goed is voor de mens.
Steek jij voor de gein je neus eens in een vers gelegd stuk asfalt of vers gestorte betonvloer :)
Of in een chemische fabriek prijs of ga eens achter een Boeing op Schiphol staan, of adem eens een minuut wat uitlaatgassen in

Ook verre van gezond :')
pi_205039372
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:29 schreef Multatilu het volgende:
Die zijn er wel.

Wat zijn er wel?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_205039381
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waarbij we ook in ons achterhoofd moeten houden dat het niet eens natuur is wat we beschermen.

Als het natuur oerbossen of echt grote hoogveen gebieden of zo zouden zijn dan is het natuur. Het meeste veen hebben we allang afgegraven of af laten sterven door het waterpeil te verlagen. Heide velden en zandverstuivingen zijn echt allemaal ontstaan doordat wij in de geschiedenis dit zo gecreëerd hebben.
pi_205039386
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:41 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Steek jij voor de gein je neus eens in een vers gelegd stuk asfalt of vers gestorte betonvloer :)
Of in een chemische fabriek prijs of ga eens achter een Boeing op Schiphol staan, of adem eens een minuut wat uitlaatgassen in

Ja of stop even 5 minuten met CO2 uitademen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 13 juni 2022 @ 10:45:08 #10
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205039401
quote:
80s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja of stop even 5 minuten met CO2 uitademen.
En dit! :D
pi_205039461
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:38 schreef Red_85 het volgende:

Veel minder dan in andere landen door enorm hun efficiënte bedrijfsvoering.
En hoeveel zijn er hier per km2? En in andere landen?

quote:
Show me.
Kijk hier maar eens: https://www.natuurmonumen(...)met-de-heide-kampina

quote:
Geeft ook weer veel ruimte terug voor bijvoorbeeld de weidevogels die hier zo uniek zijn.
Ah, weidevolgens leven alleen als er prikkeldraad omheen staat en slootjes zijn gegraven? Bedankt voor deze nieuwe informatie

quote:
Op veel plekken in NL kun je zo ver kijken dat je de bolling van de aarde zelfs ziet. En dat is vooral in boerenstreken.
Maar over die horizonvervuiling, maak jij je ook druk om de windmolens?
Goed, als jij denkt dat dat horizonvervuiling is, dan zijn we snel klaar. En ja ik maak me druk om windmolens die de horizon vervuilen ja.

quote:
En dan zit jij straks te janken in de supermarkt omdat er niks meer te vreten is voor een fatsoenlijke prijs.
Nee hoor, want we voeren heel veel uit van wat hier geproduceerd wordt. En daarnaast wordt de Nederlandse markt dan interessanter voor buitenlandse levensmiddelen.

quote:
Derhalve: wat een post vol met klinkklare onzin.
Dank!
pi_205039501
Niet echt een bestuurlijk gecreëerd probleem, maar gewoon een probleem van teveel beesten per km2

Verrekens

Koeden

Oftewel teveel schijt en dus teveel ammonium, nitriet en nitraat met alle gevolgen van dien.

Veeboeren doen nu huillie terwijl ze de grootste reden van de afname van biodiversiteit zijn wat ook gevolgen heeft voor de akkerbouw
pi_205039514
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarbij we ook in ons achterhoofd moeten houden dat het niet eens natuur is wat we beschermen.

Als het natuur oerbossen of echt grote hoogveen gebieden of zo zouden zijn dan is het natuur. Het meeste veen hebben we allang afgegraven of af laten sterven door het waterpeil te verlagen. Heide velden en zandverstuivingen zijn echt allemaal ontstaan doordat wij in de geschiedenis dit zo gecreëerd hebben.
Juist in die gebieden waar het probleem het ergst is is nog wel een beetje natuur te vinden. Laten we dit dan beschermen en zelfs uitbreiden door weilanden terug te geven aan de natuur.
pi_205039527
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:41 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Waar schreef ik precies dat dit wél goed is voor je? Daarnaast, volgens mij liggen door het stikstofprobleem heel veel projecten stil. En volgens mij is er ook zoiets als een woningtekort? Helemaal als de boeren straks ook een woning nodig hebben.

Je lijkt wel een kind,,, "Ja maar zij doen het ook..."

[ Bericht 6% gewijzigd door Multatilu op 13-06-2022 11:12:28 ]
  maandag 13 juni 2022 @ 11:11:52 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205039576
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:54 schreef Multatilu het volgende:
En hoeveel zijn er hier per km2? En in andere landen?
NL heeft een van de meest efficiënte agrarische sectoren van de wereld. Dat is inmiddels algemene kennis.
Geeft wel aan met hoe weinig kennis je je standpunt in neemt.

quote:
Nee hoor, want we voeren heel veel uit van wat hier geproduceerd wordt. En daarnaast wordt de Nederlandse markt dan interessanter voor buitenlandse levensmiddelen.
En hoe komen die hier?
Teleportatie zodat magisch er geen emissies worden uitgestoten?

Binnenlandse voedselvoorziening willen slopen en vervolgens met de oplossing komen 'dan importeren we het toch gewoon' :')
-niet lief-
Tevens wordt het 'daar' (waarvan je het dan ook vandaan wil halen) ook geproduceerd en grote kans dat de regelgeving daar omtrent uitstoot minder streng zijn. Dus wordt er 'daar' meer uitgestoten en moet het nog vervoerd worden ook. Resultaat: hogere kosten voor de consument en hogere emissie uitstoot voor de aarde.

-nee-

[ Bericht 1% gewijzigd door yvonne op 13-06-2022 16:26:41 ]
1947-2016
pi_205039629
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
NL heeft een van de meest efficiënte agrarische sectoren van de wereld. Dat is inmiddels algemene kennis.
[..]
En hoe komen die hier?

Binnenlandse voedselvoorziening willen slopen en vervolgens met de oplossing komen 'dan importeren we het toch gewoon' :')
-nee-

Tevens wordt het 'daar' (waarvan je het dan ook vandaan wil halen) ook geproduceerd en grote kans dat de regelgeving daar omtrent uitstoot minder streng zijn. Dus wordt er 'daar' meer uitgestoten en moet het nog vervoerd worden ook. Resultaat: hogere kosten voor de consument en hogere emissie uitstoot voor de aarde.

-nee-
Welke binnenlandse voedselvoorziening? Van het vlees dat we hier produceren (daar zit de grote uitstoot van stikstof immers) is het overgrote deel bedoelt voor de export. Wij zijn ons eigen land aan het vergiftigen om de Duitsers en Italianen van goedkoop vlees te voorzien.

[ Bericht 2% gewijzigd door yvonne op 13-06-2022 16:27:21 ]
pi_205039641
quote:

[..]

Je sloopt de binnenlandse voedselvoorziening niet.

Er worden in Nederland jaarlijks 500 miljoen kippen, 2,2 miljoen runderen en 15 miljoen varkens geslacht.
Daarnaast houden we nog zo'n 1,6 miljoen koeien voor zuivel.

Dat is echt niet allemaal nodig voor de "binnenlandse voedselvoorziening".

quote:

Zolang ze daar binnen de stikstofnormen blijven is er weinig aan de hand. Het is niet overal zo dichtbevolkt als in Nederland.
pi_205039667
quote:

[..]
Efficiency is geen factor als de ruimte hier eenvoudigweg niet is. Er zijn er teveel. Ik weet niet hoe jouw hersens werken, maar als je dit niet begrijpt heb je een ander probleem.

quote:
En hoe komen die hier?
Of we nu exporteren of importeren, die kilometers blijven hetzelfde. Maar ook hier, ik hoop niet dat dit te ingewikkeld voor je is.

quote:

Dus nogmaals: hoe achterlijk ben je dan?
Volgens mij hebben wij hier een ruimteprobleem en stikstofprobleem toch? Een beetje stikstof is geen probleem. Maar de berg die de Nederlandse agrarische sector veroorzaakt doordat ontieglijk veel boeren met zo ontieglijk veel vee op een kluitje aan het werken zijn (super efficient, dat dan weer wel) is veel teveel voor zo'n klein stuk land.

PS. als je dit allemaal te lastig vind om te begrijpen, geef het dan gerust aan. Dan zal ik nog meer Jip en Janneke taal gebruiken.
pi_205039685
quote:

[..]
[..]
Het is precies die efficientie met de megastallen die het probleem veroorzaken
quote:
En hoe komen die hier?

Jesus man. Hoe achterlijk ben je dan?

Dus nogmaals: hoe achterlijk ben je dan?
Ik vermoed dat die mest van een koe/varken niet echt veel verder komt dan lokaal. Het gaat niet om het gas stikstof, maar om gebonden stikstof zoals in ammonium nitraat en nitriet
pi_205039693
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:03 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Juist in die gebieden waar het probleem het ergst is is nog wel een beetje natuur te vinden. Laten we dit dan beschermen en zelfs uitbreiden door weilanden terug te geven aan de natuur.
Maar wat is nu natuur, leuk dat stukje over de Kampina, dat plaggen van heide gebeurde vroeger ook al daardoor is de grond verarmt en konden er heide gebieden ontstaan die eigenlijk er oorspronkelijk ook niet waren.

De heide in het binnenland is een cultuurlandschap ontstaan door onttrekking van voedingsstoffen door begrazing en afplaggen van zandige gronden. Uit pollenanalytisch onderzoek blijkt dat ook in het binnenland altijd wel heidevegetaties voorkwamen, maar de grote boomloze heidevelden en de zandverstuivingen zijn ontstaan door de intensivering van de schapenteelt gedurende de Middeleeuwen.
  maandag 13 juni 2022 @ 11:26:06 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205039702
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:18 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Welke binnenlandse voedselvoorziening? Van het vlees dat we hier produceren (daar zit de grote uitstoot van stikstof immers) is het overgrote deel bedoelt voor de export. Wij zijn ons eigen land aan het vergiftigen om de Duitsers en Italianen van goedkoop vlees te voorzien.
Als eerste, hier reageer ik op:
quote:
En daarnaast wordt de Nederlandse markt dan interessanter voor buitenlandse levensmiddelen.
Nummer 2 inderdaad. Er zijn onzin dingen die wij als NL doen. Bijvoorbeeld halen wij onze neus op voor kokkels. Dagelijks gaan er trucks van de waddengebieden naar Spanje waar het een delicatesse is. Die trucks nemen vervolgens goedkope vis mee terug.
Wij hebben hier een van de beste soorten lamsvlees ter wereld waarvoor in het buitenland grief geld wordt neergelegd. In de supermarkt halen wij onze neus daarvoor op want te duur. Dus exporteren wij het naar Italië. Met diezelfde trucks wordt er goedkoper lamsvlees van mindere kwaliteit teruggestuurd naar NL om dat vervolgens in de supermarkt te kunnen neerleggen.

Uien en appels uit Nieuw Zeeland.
Bloemen uit Kenia die met het vliegtuig zijn gekomen om uit een gas gestookte kas
Import vlees uit Argentinië terwijl we hier blijkbaar prima vlees hebben
Paprika's uit Spanje terwijl wij onze gaspaprika's naar het Midden Oosten exporteren
Melk voor boter uit Polen terwijl hier de weilanden vol staan
Piepers uit Israel, terwijl bij mij om de hoek het weiland vol staat met wereldklasse Opperdoezer rondes.

Dit is de vervuilende inefficiënte onzin in de voedselketen. Doe hier eens wat aan als overheid en jaag de wereldklasse boeren van hier niet de afgrond in.
1947-2016
  maandag 13 juni 2022 @ 11:27:44 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205039720
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zolang ze daar binnen de stikstofnormen blijven is er weinig aan de hand. Het is niet overal zo dichtbevolkt als in Nederland.
Als hier door efficiëntere landbouw minder kan worden uitgestoten dan in het buitenland mag waar de normen hoger zijn, dan hebben we alsnog minder uitgestoten voor de aarde.

Daar gaat het toch uiteindelijk om? Dan liever in NL.
1947-2016
pi_205039737
quote:
Ik weet niet of er een definitie van natuur is, maar in mijn beleving is dat de omgeving zich op een natuurlijke manier ontwikkelt. En als deze niet gehinderd wordt door bedreigingen van de mens zal dit de biodiversiteit in die gebieden ten goede komen. Soms is het nodig om een stukje verneukt landschap (zoals een weiland) een zetje te geven door bijvoorbeeld de toplaag af te graven zodat oude zaden weer kunnen kiemen.

Oh, dus het stikstofprobleem bestaat helemaal niet?
pi_205039744
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als hier door efficiëntere landbouw minder kan worden uitgestoten dan in het buitenland mag waar de normen hoger zijn, dan hebben we alsnog minder uitgestoten voor de aarde.

Daar gaat het toch uiteindelijk om? Dan liever in NL.
Je gooit diverse uitstoten door elkaar.

In Nederland zitten we met een te grote veestapel op een te klein oppervlak.

Dat geeft een hoge stikstofdruk voor de natuur.

Dat is al enkele malen uitgelegd.
pi_205039749
quote:
Verschil is dat dat niet voor een verarming van de biodiversiteit heeft gezorgd. In tegendeel zelfs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')