quote:
Op woensdag 18 mei 2022 16:17 schreef yvette1982 het volgende:Deze zomer zal ik met mijn Audi e-tron naar Noord Spanje rijden. Ergens vind ik het nog een beetje spannend omdat het niet overal zo goed is geregeld als in Nederland.
Zijn er fokkers met ervaringen. Ben ik terecht wat zenuwachtig en waar moet ik rekening mee houden of andere tips die welkom zijn. Ik hoor het allemaal graag.
Beetje laat, maar ik heb net een vakantie in Frankrijk en Nederland gedaan vanuit het VK met een ID.4. Vanuit VK naar Cevennen, daarna naar NL. We hadden een laadpaal op een parkeerplaats 200m van het apartement wat we gehuurd hadden. Dat was ideaal. In de bergen gebruik je echt veel meer omhoog, maar naar beneden toe krijg je er weer flink wat bij. Keer wezen wandelen, 280km nog bij vertrek apartement. 170 over bij aankomst start wandeling. En na terugweg weer 220km nog over.
Opladen...eigenlijk alleen problemen gehad in Nederland. De Fastned app werkte niet, ruim 20 min met ze aan de lijn gehangen, maar ze wisten het ook niet. Ik was aangemeld, actief, betaalkaart aan account, maar als ik het nummer van de paal invoerde kreeg ik een melding dat het een ongeldige code was. Toen maar gewoon direct met kaart betaald.
Bij 2e keer proberen waren bij het eerste station alle snelle laders bezet en zijn we naar de volgende gereden.
Had ook een pas voor NL besteld van e-flux, maar die is nooit aangekomen.
Bij mijn ouders in de straat staan 2 22kw opladers, maar daar stonden sinds vrijdag tot vanochtend 2 auto's geparkeerd, de ene niet eens aan de lader. Heb maar wat briefjes onder hun ruitenwissers gedaan dat ze nogal asociaal bezig waren zo.
Onderweg naar Frankrijk overnacht bij hotel met oplader.
Vanuit Frankrijk naar NL gekozen voor kortere, maar iets langzamere route, met 130 loopt verbruik flink op en hadden we meer moeten laden. 1x nog geen 2 minuten gewacht bij een laadstation*. Verder nooit hoeven wachten. En gewoon in 1 dag gedaan.
Langs de snelweg vooral Ionity chargers gebruikt via de Ionity app, in de Cevennen zelf de Chargemap kaart. Ook een keer een Allego charger, werkte ook soepel. En op de terugweg geladen op parkeerplaats Eurotunnel voor we de trein ingingen. Die is gratis, en dat kun je als Nederlander natuurlijk niet voorbij laten gaan.
Denk wel dat er van de zomer laadfiles zullen zijn inderdaad. Maar er zullen ook vast tankfiles in Belgie en Duitsland zijn als de benzine daar goedkoper is. Dus ik zou de lange afstanden wel op rustigere tijden plannen inderdaad, er zijn nog niet zoveel laadstations in Frankrijk als in Nederland, maar de opladers van Ionity, Ecotricity, Allego zijn een stuk meer geschikt om snel bij te bouwen dan die van Fastned. Voor Fastned bouwen ze een overkapping op een apart stuk, al die anderen zetten ze, net als die van Tesla, gewoon op parkeerplaatsen neer.
*= De auto die daar voor ons stond te laten van een Lucid Air

1100pk, ruim 800km bereik. Als je rustig rijdt, bij normaal eerder 500km gaf de rijder aan, zou in 20min 500km erbij kunnen laden. Die waren hem aan het testen, komt over een maand of 6 naar Europa. Maar wie rijdt er normaal als 1100pk hebt?