abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 mei 2022 @ 16:17:47 #1
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_204790076
Deze zomer zal ik met mijn Audi e-tron naar Noord Spanje rijden. Ergens vind ik het nog een beetje spannend omdat het niet overal zo goed is geregeld als in Nederland.
Zijn er fokkers met ervaringen. Ben ik terecht wat zenuwachtig en waar moet ik rekening mee houden of andere tips die welkom zijn. Ik hoor het allemaal graag.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  woensdag 18 mei 2022 @ 16:22:28 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204790114
Met iedere auto behalve een e-tron zou ik gezegd hebben dat je met een gerust hart op reis kon gaan. Maar helaas…lees de ervaringen hier maar eens:

[url] [/url]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204790314
Hou er maar rekening mee dat je vaker moet laden als je in de file komt, in de bergen rijd en dat je de airco harder nodig hebt bij de hoge temperaturen, noord spanje ga je elektrisch niet meer in 1 dag halen, ook kan het in het hoog seizoen druk zijn bij de laadpalen en sta je daar op je beurt te wachten. Je zal dus een overnachting moeten zoeken waar je ook kan laden.

op de ANWB route planner kun je aangeven dat je laadstations zoekt en die geeft hij dan weer op de route.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2022 16:48:06 ]
pi_204790516
Ik ga op vakantie om te ontspannen. De rest vul zelf maar in.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204790728
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 16:45 schreef Dries4Ever het volgende:
Hou er maar rekening mee dat je vaker moet laden als je in de file komt, in de bergen rijd en dat je de airco harder nodig hebt bij de hoge temperaturen, noord spanje ga je elektrisch niet meer in 1 dag halen, ook kan het in het hoog seizoen druk zijn bij de laadpalen en sta je daar op je beurt te wachten. Je zal dus een overnachting moeten zoeken waar je ook kan laden.

op de ANWB route planner kun je aangeven dat je laadstations zoekt en die geeft hij dan weer op de route.
Met welke auto ben je naar Spanje gereden en welke laadpalen vond je het betrouwbaarste? Tegenwoordig zijn ook Tesla palen beschikbaar voor andere merken, was dat toen ook al het geval?
pi_204790764
Wij wilden ook met onze MG op vakantie. Helemaal voorbereid, meerdere apps geïnstalleerd met routeplanners die ook laadpalen aangeven en ik heb meerdere laadpassen besteld die tussen hier en de plaats van bestemming gebruikt kunnen worden.

In Nederland merkte ik echter al dat die apps niet altijd betrouwbaar zijn met waar er laadpalen zijn (zo kwamen we bij een invalidenparkeerplaats en op een bruggetje te staan waar laadpalen zouden zijn, maar ook voor een dichte slagboom van een camping).

Uiteindelijk gaan we deze vrijdag toch met het vliegtuig, omdat de snellader van de auto kapot blijkt te zijn, maar dat terzijde.

Overigens moet je wel rekening houden dat de meeste mensen met internationaal rijden vaak wel geneigd zijn het pedaal wat verder in te trappen, wat een fors hoger verbruik oplevert (naast dus de airco tijdens het filerijden enzo wat hier boven genoemd is.)
pi_204790766
Er zijn mensen met een e-Golf daarnaartoe gereden. Dan lukt het met een e-Tron ook wel.
pi_204790871
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:29 schreef ToT het volgende:


Overigens moet je wel rekening houden dat de meeste mensen met internationaal rijden vaak wel geneigd zijn het pedaal wat verder in te trappen, wat een fors hoger verbruik oplevert (naast dus de airco tijdens het filerijden enzo wat hier boven genoemd is.)
File rijden levert bij een EV juist een gunstiger verbruik op dan bij een ICE.
pi_204791399
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:45 schreef Fisherman het volgende:

[..]
File rijden levert bij een EV juist een gunstiger verbruik op dan bij een ICE.
Ook als de airco vol staat, met de zon vol op je voorruit en 36c buiten?
.
pi_204791855
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:45 schreef Fisherman het volgende:

[..]
File rijden levert bij een EV juist een gunstiger verbruik op dan bij een ICE.
Niet met een blazende airco! :P
pi_204791973
Ga je in het hoogseizoen? Bereid je dan voor op file bij de laadpalen.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  woensdag 18 mei 2022 @ 19:58:33 #12
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_204792366
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 16:22 schreef Tyr80 het volgende:
Met iedere auto behalve een e-tron zou ik gezegd hebben dat je met een gerust hart op reis kon gaan. Maar helaas…lees de ervaringen hier maar eens:

[url] [/url]
Ik zie geen link.
En wat is het probleem m elektrische auto van het jaar zelfs.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  woensdag 18 mei 2022 @ 20:00:28 #13
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_204792397
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:30 schreef Bzzzzt het volgende:
Ga je in het hoogseizoen? Bereid je dan voor op file bij de laadpalen.
Ja, maar ik rij wel nachts.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_204793871
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:00 schreef yvette1982 het volgende:

[..]
Ja, maar ik rij wel nachts.
Net als duizenden anderen met hetzelfde idee.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_204803040
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 18:45 schreef Fer het volgende:

[..]
Ook als de airco vol staat, met de zon vol op je voorruit en 36c buiten?
Ook dan inderdaad. Een EV houdt het veel langer uit dan een ICE.
pi_204806116
Ben nu al een paar keer met een Tesla Model 3 op vakantie gegaan naar Oostenrijk, ging prima eigenlijk.
Pas toen we vaker in de file kwamen (start-stop en niet rustig door kunnen rijden wat gunstiger is) moesten we 2x extra laden. Maar over het algemeen gezien heel goed te doen, mits je het bereik in de auto hebt, en goed bij je laadpalen kan komen.
pi_204812480
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:22 schreef ToT het volgende:

[..]
Niet met een blazende airco! :P
Zeker wel hoor. Eenmaal op temperatuur verbruikt een airco namelijk zeer weinig. Dan kost het laten draaien van een brandstofmotor heel veel meer energie.
  zaterdag 21 mei 2022 @ 10:59:34 #18
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_204818345
Het wordt pas leuk in Frankrijk en Spanje waar laadpalen alweer gesloten zijn vanwege te weinig animo :7

Sta je daar met nog 10 km op de teller en een mooie niet kloppende kaart met laadpalen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_204819002
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 16:17 schreef yvette1982 het volgende:
Deze zomer zal ik met mijn Audi e-tron naar Noord Spanje rijden. Ergens vind ik het nog een beetje spannend omdat het niet overal zo goed is geregeld als in Nederland.
Zijn er fokkers met ervaringen. Ben ik terecht wat zenuwachtig en waar moet ik rekening mee houden of andere tips die welkom zijn. Ik hoor het allemaal graag.
Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat je in het buitenland goed moet letten op de kosten van het laden. Tarieven die soms richting een euro per kWh gaan en laadpalen waar naast de kosten per kWh ook kosten berekend worden voor de tijd die je aan de laadpaal staat. Dat zal waarschijnlijk vooral lokaal het geval zijn en niet zozeer tijdens de reis vermoed ik.
pi_204820706
Typ dit vanaf de camping ergens in frankrijk. Zowel hier als bij de vorige camping zie je al wat volelektrische autos staan die worden geladen met een netsnoertje vanuit de caravan.

Kan prima om maar 15 kilometer bereik per uur bij te laden als je tochbtijd zat hebt.

Ben wel benieuwd hoe campingparken dit gaan regelen komende jaren. Niet alleen zullen veel stoppen doorslaan maar het hele kostenmodel zal wel veranderen met een fors hoger stroomverbruik.
pi_204822264
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 15:37 schreef Bitlord het volgende:
Ben wel benieuwd hoe campingparken dit gaan regelen komende jaren. Niet alleen zullen veel stoppen doorslaan maar het hele kostenmodel zal wel veranderen met een fors hoger stroomverbruik.
Uiteindelijk gaan die gewoon een aantal laadpalen aanschaffen, stellen hun eigen tarief in en verdienen op termijn die investering weer terug.
  zondag 29 mei 2022 @ 10:06:30 #22
65846 Bocaj
47th President.
pi_204898826
Vond deze coole foto op de FP...

210502_1_daily302_33.jpg
pi_204922254
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:59 schreef lipje het volgende:
Het wordt pas leuk in Frankrijk en Spanje waar laadpalen alweer gesloten zijn vanwege te weinig animo :7

Sta je daar met nog 10 km op de teller en een mooie niet kloppende kaart met laadpalen.
Voor Spanje kan je inderdaad beter even wachten totdat het Tesla netwerk daar volledig toegankelijk is voor alle merken auto's. Frankrijk zal binnenkort volledig open gaan, daar draait momenteel nog de bekende pilot. Zelfs met de momenteel opengestelde SuC's in Frankrijk is het al een stuk makkelijker dan voorheen. Daarnaast zijn Oostenrijk en Engeland begonnen met de pilot. Uiteindelijk zal je in heel Europa gebruik kunnen maken van het betrouwbare Tesla netwerk.
pi_204930132
Dat lijkt me ellende. Ik knal nu 900 kilometer met een volle tank diesel. En diesel hebben ze overal en zit in een paar minuten in je tank.

Met een elektrische auto rijd je veel minder kilometers met een "volle tank", opladen duurt langer en kan vast ook niet overal.

Mij lijkt het ellende.
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:55:53 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204934373
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:44 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Net als duizenden anderen met hetzelfde idee.
Heb je het wel eens gedaan? De laatste twee keer dat ik 's nachts reed, was er geen hond op de weg.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:17:27 #26
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_204934530
In frankrijk waren afgelopen zomer rijen van 10 auto‘s per laadpaal aan de snelweg geen uitzondering. Dan sta je dus 5 uur op een aire te wachten tot je kunt laden.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_204940164
quote:
99s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:17 schreef XL het volgende:
In frankrijk waren afgelopen zomer rijen van 10 auto‘s per laadpaal aan de snelweg geen uitzondering. Dan sta je dus 5 uur op een aire te wachten tot je kunt laden.
En dan moet je om de paar honderd kilometer laden. :')
pi_204978949
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 16:17 schreef yvette1982 het volgende:
Deze zomer zal ik met mijn Audi e-tron naar Noord Spanje rijden. Ergens vind ik het nog een beetje spannend omdat het niet overal zo goed is geregeld als in Nederland.
Zijn er fokkers met ervaringen. Ben ik terecht wat zenuwachtig en waar moet ik rekening mee houden of andere tips die welkom zijn. Ik hoor het allemaal graag.
Beetje laat, maar ik heb net een vakantie in Frankrijk en Nederland gedaan vanuit het VK met een ID.4. Vanuit VK naar Cevennen, daarna naar NL. We hadden een laadpaal op een parkeerplaats 200m van het apartement wat we gehuurd hadden. Dat was ideaal. In de bergen gebruik je echt veel meer omhoog, maar naar beneden toe krijg je er weer flink wat bij. Keer wezen wandelen, 280km nog bij vertrek apartement. 170 over bij aankomst start wandeling. En na terugweg weer 220km nog over.

Opladen...eigenlijk alleen problemen gehad in Nederland. De Fastned app werkte niet, ruim 20 min met ze aan de lijn gehangen, maar ze wisten het ook niet. Ik was aangemeld, actief, betaalkaart aan account, maar als ik het nummer van de paal invoerde kreeg ik een melding dat het een ongeldige code was. Toen maar gewoon direct met kaart betaald.
Bij 2e keer proberen waren bij het eerste station alle snelle laders bezet en zijn we naar de volgende gereden.
Had ook een pas voor NL besteld van e-flux, maar die is nooit aangekomen.
Bij mijn ouders in de straat staan 2 22kw opladers, maar daar stonden sinds vrijdag tot vanochtend 2 auto's geparkeerd, de ene niet eens aan de lader. Heb maar wat briefjes onder hun ruitenwissers gedaan dat ze nogal asociaal bezig waren zo.
Onderweg naar Frankrijk overnacht bij hotel met oplader.
Vanuit Frankrijk naar NL gekozen voor kortere, maar iets langzamere route, met 130 loopt verbruik flink op en hadden we meer moeten laden. 1x nog geen 2 minuten gewacht bij een laadstation*. Verder nooit hoeven wachten. En gewoon in 1 dag gedaan.
Langs de snelweg vooral Ionity chargers gebruikt via de Ionity app, in de Cevennen zelf de Chargemap kaart. Ook een keer een Allego charger, werkte ook soepel. En op de terugweg geladen op parkeerplaats Eurotunnel voor we de trein ingingen. Die is gratis, en dat kun je als Nederlander natuurlijk niet voorbij laten gaan.

Denk wel dat er van de zomer laadfiles zullen zijn inderdaad. Maar er zullen ook vast tankfiles in Belgie en Duitsland zijn als de benzine daar goedkoper is. Dus ik zou de lange afstanden wel op rustigere tijden plannen inderdaad, er zijn nog niet zoveel laadstations in Frankrijk als in Nederland, maar de opladers van Ionity, Ecotricity, Allego zijn een stuk meer geschikt om snel bij te bouwen dan die van Fastned. Voor Fastned bouwen ze een overkapping op een apart stuk, al die anderen zetten ze, net als die van Tesla, gewoon op parkeerplaatsen neer.

*= De auto die daar voor ons stond te laten van een Lucid Air :9~ :9~ :9~ 1100pk, ruim 800km bereik. Als je rustig rijdt, bij normaal eerder 500km gaf de rijder aan, zou in 20min 500km erbij kunnen laden. Die waren hem aan het testen, komt over een maand of 6 naar Europa. Maar wie rijdt er normaal als 1100pk hebt?
  maandag 6 juni 2022 @ 22:28:57 #29
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204980972
Een Model 3 performance doet 500 pk ofzo en is al krankzinnig snel. En toch rij ik als een oud wijf :').

1100 pk is echt totaal zinloos, en al helemaal voor dagelijks vervoer.

[ Bericht 8% gewijzigd door fathank op 06-06-2022 22:34:24 ]
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_204981166
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2022 22:28 schreef fathank het volgende:
Een Model 3 performance doet 500 pk ofzo en is al krankzinnig snel. En toch rij ik als een oud wijf :').

1100 pk is echt totaal zinloos, en al helemaal voor dagelijks vervoer.
Maar wel handig voor de marketing als nieuw merk. Er is ook een 640pk versie met ~750km range, en een versie met 1050 pk.
Wij hebben een id.4 met 200pk en dat is al meer dan genoeg. In de bergen is het trouwens heerlijk rijden met zo'n ev. Zelfs de steilste weggetjes zijn easy, en je kunt altijd ff snel accelereren om een wielrenner voorbij te komen. En ik irriteerde me er laatst aan dat ik ff weg moest met de 2e auto, maar dat ik dan naar een benzinepomp moest. Wij laden eigenlijk altijd thuis, alleen op weekendtrips of vakantie laden we onderweg.
pi_204993799
Ben naar Engeland en Duitsland geweest met de Tesla en gaat prima via de superchargers. Eenmaal op locatie wordt het wat vervelender omdat er minder laadpalen zijn in het buitenland en je ze ook niet allemaal kan gebruiken omdat je dan ook lidmaatschappen moet hebben bij desbetreffende bedrijven. Is al wel weer wat jaren terug dus misschien dat dat nu opgelost is. Maar goed, superchargers waren goed geregeld door Tesla.... met de e-tron ben je afhankelijk van andere snellaadstations.

Paar weken terug met een i4 naar Duitsland via snelladers aan de autobahn en dat ging prima. Ik zie het probleem dat veel mensen maken niet zo. Iedere 300 km (3 uur rijden) ff laden, pissen en eten vind ik sowieso een vereiste. Het is toch vakantie dus rustig aan. De vakantie begint al als je wegrijdt van huis zo moet je het zien. En met alle opties op de meeste luxe EV's is het rijden zelf ook nog lekker relaxed.
Facts don't care about your feelings
pi_204996305
Tesla heeft het goed voor elkaar met de Tesla chargers, al zag ik wel onderweg bij een laadplek dat de 8 Tesla chargers volstonden, en de 6 voor de overigen 2 plekken over hadden. Met ChargePoint (of ChargeMap, LaadPaal in Nederlands) en Ionity kwamen we een eind.
Denk wel dat er deze zomer wat verhalen in de krant komen over laad-files, maar denk dat dat volgend jaar al weer een heel stuk minder is, die laadstations schieten overal als paddestoelen uit de grond.
pi_204996315
Ik overweeg toch om een hybride auto aan te schaffen. Vind de Mercedes S 580e wel mooi. De lange versie.
pi_204998094
Rij al jaren lachend met de Tesla naar zuid Frankrijk - kwam de laatste tijd ook al niet-Tesla’s tegen bij de superchargers in Frankrijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')