abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 juli 2023 @ 11:37:03 #276
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209927106
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:31 schreef MaJo het volgende:
Even hier verder
[..]
Dat laatste is ook handig ja :Y Zat ik ook al naar te kijken. Fallgold is sowieso een herfstframboos. Ik zag ook dat je nu "two timers" hebt, waar je per jaar 2 oogsten uit kan krijgen. Deze: https://www.intratuin.nl/(...)ed-d-19-h-60-cm.html
[..]
Hmmm ja dat combineert dan niet echt lekker nee. Ik kan natuurlijk ook voor meerdere struiken gaan. Hoe meer zomerfruit hoe meer vreugd :9
Meer fruit :9 Ik ben deze zomer flink fruit aan het hamsteren. Ik ben nog voor maanden aan ontbijtfruit in de vriezer. Helaas nog niet alles uit eigen tuin, dat komt vast nog.
Spoilers!
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 11:40:17 #277
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209927150
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:36 schreef Doedezemaar het volgende:
Blauwe bessen deden het bij mij in pot altijd beter dan in de volle grond. Al heb ik er nu 1 in de volle grond staan, maar die heb ik ook voorzien van een berg koffieprut in het plantgat en ik strooi er ook regelmatig koffieprut bij. De roze blauwe bes van dezelfde leverancier heeft helaas het loodje gelegd, aan de blauwe zit nu een handjevol bessen
In een pot kan natuurlijk ook nog ja, die kan altijd de grond is als het te erg uit de hand loopt. Al begreep ik laatst dat fruitplanten het beste in de bodem kunnen?

quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Meer fruit :9 Ik ben deze zomer flink fruit aan het hamsteren. Ik ben nog voor maanden aan ontbijtfruit in de vriezer. Helaas nog niet alles uit eigen tuin, dat komt vast nog.
Ik ben ook gek op fruit, vooral dat zachte zomerse fruit, heerlijk! Mijn favorieten zijn eigenlijk rabarber en pruimen maar de eerste neemt teveel ruimte in en een pruimenboom lijkt me ook wat teveel van het goede. Maar wie weet in de toekomst :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_209927280
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:31 schreef MaJo het volgende:
Even hier verder
[..]
Dat laatste is ook handig ja :Y Zat ik ook al naar te kijken. Fallgold is sowieso een herfstframboos.
Als je een paar fallgold takken niet snoeit, hebben die veel eerder frambozen dan de nieuwe van volgend seizoen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 17 juli 2023 @ 11:48:44 #279
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209927283
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:40 schreef MaJo het volgende:

[..]
In een pot kan natuurlijk ook nog ja, die kan altijd de grond is als het te erg uit de hand loopt. Al begreep ik laatst dat fruitplanten het beste in de bodem kunnen?
[..]
Ik ben ook gek op fruit, vooral dat zachte zomerse fruit, heerlijk! Mijn favorieten zijn eigenlijk rabarber en pruimen maar de eerste neemt teveel ruimte in en een pruimenboom lijkt me ook wat teveel van het goede. Maar wie weet in de toekomst :)
@sigme heeft ooit eens ergens op FOK! een artikel gepost over dat fruit financieel gezien de slimste keuze is voor in een moestuin omdat worteltjes en sla en uien geen zak kosten in de winkel maar voor een doosje frambozen moet je zowat je eerstgeborene afgeven. Daarnaast heb je er weinig werk aan. Met 1 plant kan je jaren vooruit. Wortels moet je telkens opnieuw zaaien.

Ik heb de pruimenboom achterin de tuin gezet. Men zegt dat daar veel wespen op af komen. Ik ben niet bang voor wespen maar als ik de keuze heb, dan maar verder weg.

Mijn rabarberplant is kwijtgeraakt tussen het onkruid. Een paar dagen geleden zag ik tijdens het wieden een vreemde plant die rabarber bleek te zijn. Ik denk dat hij in bloei is gegaan en dat de bloemen om elkaar heen zijn gaan draaien tijdens de groei ofzo. De plant bestaat dus nog wel maar kan wel wat liefde gebruiken geloof ik. We zijn bijna bij dat deel van de tuin aangekomen met het onderhoud, dan zal ik hem eens beter bekijken.
Spoilers!
pi_209927386
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
@:sigme heeft ooit eens ergens op FOK! een artikel gepost over dat fruit financieel gezien de slimste keuze is voor in een moestuin omdat worteltjes en sla en uien geen zak kosten in de winkel maar voor een doosje frambozen moet je zowat je eerstgeborene afgeven. Daarnaast heb je er weinig werk aan. Met 1 plant kan je jaren vooruit. Wortels moet je telkens opnieuw zaaien.
Dat zal allemaal best, maar een jaar geen Amandine is een jaar niet geleefd :{w

Die vind ik trouwens net online voor 3,50 de kilo. Ik heb totnogtoe denk ik 3, 3,5 kilo geoogst dus ik heb de prijs van het pootgoed (9,90 voor 2 kilo) er al uit en heb nog een hoop planten te gaan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 12:04:17 #281
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209927489
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:48 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Als je een paar fallgold takken niet snoeit, hebben die veel eerder frambozen dan de nieuwe van volgend seizoen.
Dit is de fallgold as we speak dus die moet nog wel even _O-

quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
@:sigme heeft ooit eens ergens op FOK! een artikel gepost over dat fruit financieel gezien de slimste keuze is voor in een moestuin omdat worteltjes en sla en uien geen zak kosten in de winkel maar voor een doosje frambozen moet je zowat je eerstgeborene afgeven. Daarnaast heb je er weinig werk aan. Met 1 plant kan je jaren vooruit. Wortels moet je telkens opnieuw zaaien.

Ik heb de pruimenboom achterin de tuin gezet. Men zegt dat daar veel wespen op af komen. Ik ben niet bang voor wespen maar als ik de keuze heb, dan maar verder weg.

Mijn rabarberplant is kwijtgeraakt tussen het onkruid. Een paar dagen geleden zag ik tijdens het wieden een vreemde plant die rabarber bleek te zijn. Ik denk dat hij in bloei is gegaan en dat de bloemen om elkaar heen zijn gaan draaien tijdens de groei ofzo. De plant bestaat dus nog wel maar kan wel wat liefde gebruiken geloof ik. We zijn bijna bij dat deel van de tuin aangekomen met het onderhoud, dan zal ik hem eens beter bekijken.
Fruit is stukken duurder dan groenten ja, hoewel de prijzen de laatste jaren ook voor groente omhoog zijn geschoten. Ik denk dat je het beste gewoon zoveel mogelijk kan planten wat je lekker vindt. Zelf eten wij veel aardappelen dus als je dat grotendeels uit eigen tuin kunt halen is dat mooi meegenomen :)

Hopelijk gaat de rabarberplant weer groeien! Er gaat niets boven een zelfgemaakte rabarbercompote :9

quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat zal allemaal best, maar een jaar geen Amandine is een jaar niet geleefd :{w

Die vind ik trouwens net online voor 3,50 de kilo. Ik heb totnogtoe denk ik 3, 3,5 kilo geoogst dus ik heb de prijs van het pootgoed (9,90 voor 2 kilo) er al uit en heb nog een hoop planten te gaan.
Ik ben nu wel geïntrigeerd door jouw Amandines, zelf heb ik gewoon een uitgelopen vastkokende aardappel de grond in gegooid, geen idee welk type _O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_209927760
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:40 schreef MaJo het volgende:

[..]
[..]
Zet de rabarber gewoon in je siertuin, ergens in een loos hoekje. Gewoon doen hoor. En je tuin is echt wel groot genoeg voor fruitboompjes, desnoods pak je de patiovarianten https://www.tuinplantenwi(...)en/mini-pruimenboom/
pi_209927884
Leuk, ik ga dit topic volgen om uiteindelijk ook zelf te beginnen. Kan niet wachten. Heb in mijn vorige appartement wel wat tomaatjes, pepers en fruit gehad op balkon haha dat vond ik al erg leuk! Maar straks kan ik met het grotere werk beginnen aangezien ik een lekker grote tuin heb 😊
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 13:49:36 #284
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209928813
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 12:28 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zet de rabarber gewoon in je siertuin, ergens in een loos hoekje. Gewoon doen hoor. En je tuin is echt wel groot genoeg voor fruitboompjes, desnoods pak je de patiovarianten https://www.tuinplantenwi(...)en/mini-pruimenboom/
Dat is ook wel een goed idee ja :Y Gewoon tussen de planten.

Ik ga me eens verdiepen in de pruimenboom.

quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 12:39 schreef Pruim het volgende:
Leuk, ik ga dit topic volgen om uiteindelijk ook zelf te beginnen. Kan niet wachten. Heb in mijn vorige appartement wel wat tomaatjes, pepers en fruit gehad op balkon haha dat vond ik al erg leuk! Maar straks kan ik met het grotere werk beginnen aangezien ik een lekker grote tuin heb 😊
Ah leuk! Ik ben ook begonnen als balkontuinierder en nu tijd voor het grote werk *O* Ga je meteen beginnen of wacht je tot het voorjaar?
pi_209929934
@MaJo O+ Amandine O+ is een roomblanke aardappel die zelfs gewoon gekookt al boterig smaakt.
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 23:02:14 #286
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209935826
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 15:13 schreef Vanyel het volgende:
@:Majo O+ Amandine O+ is een roomblanke aardappel die zelfs gewoon gekookt al boterig smaakt.
Klinkt goed! Heb je zelf een uitgelopen aardappel geplant of ook echt zelf gezaaid?

Hier komt nu na 10 dagen een klein plantje naar boven. Ik ben benieuwd!
pi_209937091
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 23:02 schreef MaJo het volgende:

[..]
Klinkt goed! Heb je zelf een uitgelopen aardappel geplant of ook echt zelf gezaaid?

Ik koop ze altijd. Wordt wel steeds lastiger om pootgoed van te vinden. Ik ben te laat of het is te snel op.
pi_209937468
quote:

[..]

Aardappels *zaaien* is echt hogere wiskunde, dat wordt eigenlijk nooit gedaan, aardappels poot je.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 18 juli 2023 @ 11:20:22 #289
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209939708
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 08:14 schreef sigme het volgende:

[..]
Aardappels *zaaien* is echt hogere wiskunde, dat wordt eigenlijk nooit gedaan, aardappels poot je.
Ik twijfelde al over de terminologie :@ Bedankt voor de uitleg ^O^

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 06:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik koop ze altijd. Wordt wel steeds lastiger om pootgoed van te vinden. Ik ben te laat of het is te snel op.
Populaire soort dus? Ik zat ook even te kijken en zag overal uitverkocht :Y Ik heb wel interesse in een goede aardappel want wij zijn er gek op dus die gaan er veel doorheen in ons huishouden :9
pi_209940129
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:20 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik twijfelde al over de terminologie :@ Bedankt voor de uitleg ^O^
[..]
Populaire soort dus? Ik zat ook even te kijken en zag overal uitverkocht :Y Ik heb wel interesse in een goede aardappel want wij zijn er gek op dus die gaan er veel doorheen in ons huishouden :9
Nu is sowieso praktisch alles uitverkocht. Veel aardappels poot je ergens in maart, april.
Die moet je alleen wel al in september ofzo bestellen.
  Moderator dinsdag 18 juli 2023 @ 13:36:29 #291
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209941125
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nu is sowieso praktisch alles uitverkocht. Veel aardappels poot je ergens in maart, april.
Die moet je alleen wel al in september ofzo bestellen.
Nou september is het al bijna dus dan ben ik mooi op tijd _O-
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 23:13:14 #292
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210039964
Ik liet gisteren trots mijn moestuin aan mijn zus zien en ik zei "en hier is de" en nog voor ik "sla" kon zeggen zag ik dat alle sla verdwenen was en er alleen allemaal rupsen krioelden -O-

Iemand tips om dit tegen te gaan? Ik las al iets over sterk geurende kruiden in de buurt zetten maar er boven en naast zit al tijm/oregano/marjolein/basilicum/munt dus weet niet of de rupsen zich daar nou echt door tegen laten houden.

Verder gaat het aardig goed. 2 van de bloemkoolplantjes zijn gaan hangen maar de andere 2 doen het nog goed. De sperziebonen gaan als een speer en een van de aardappelen schiet inmiddels ook de grond uit. Hoe moet je dit nou aanpakken, er weer grond bij doen en dat er dan nog een stukje bovenuit steekt?

Hier zie je goed de bloemkolen vooraan, in het midden de sperziebonen en links achter het bessenplantje de aardappelplant. Ook de bieten gaan lekker *O*

Hier zie je de aardappel nog beter, links een kleintje en daarnaast de grote. En daarachter beginnen ook de worteltjes te groeien O+
pi_210044780
Balen van je sla!
Je zou een net kunnen gebruiken om te voorkomen dat er vlinders eitjes leggen op je groente. Ik heb inmiddels ook wel geaccepteerd dat een deel van mijn oogst naar de natuur gaat. Het ene jaar slakken, dan weer rupsen.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 21:24:34 #294
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210050126
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 13:52 schreef Tuindier het volgende:
Balen van je sla!
Je zou een net kunnen gebruiken om te voorkomen dat er vlinders eitjes leggen op je groente. Ik heb inmiddels ook wel geaccepteerd dat een deel van mijn oogst naar de natuur gaat. Het ene jaar slakken, dan weer rupsen.
Een netje is wel een goed idee :Y Ik wil ook nog rucola zaaien maar ben nu bang geworden voor rupsen en slakken.

Vraagje over de sperzieboon: hoe weet je of dit een stok- of een stamsperzieboon is? Vooralsnog vind ik de plantjes zo stevig dat ik me afvraag of ze wel een stok nodig hebben. Uit eerdere ervaringen groeide het meteen als een lange sliert die snel ondersteuning nodig had :)
pi_210050511
Staat het niet op je zakje, Majo? Over het algemeen ga je het verschil niet gelijk zien in de eerste 5-10 cm. Maar een stamboon wordt maar iets van 40-50 cm en een stokboon wel 2m. :P Ik zou er als je het zakje niet meer hebt gewoon een stok naast zetten en dan zie je vanzelf wel of hij gaat klimmen of niet.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_210050826
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 21:24 schreef MaJo het volgende:

[..]
Een netje is wel een goed idee :Y Ik wil ook nog rucola zaaien maar ben nu bang geworden voor rupsen en slakken.

Vraagje over de sperzieboon: hoe weet je of dit een stok- of een stamsperzieboon is? Vooralsnog vind ik de plantjes zo stevig dat ik me afvraag of ze wel een stok nodig hebben. Uit eerdere ervaringen groeide het meteen als een lange sliert die snel ondersteuning nodig had :)
Dat staat op het zakje :D

Stam groeit echt struikig, stok idd sliertig.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 22:27:23 #297
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210050986
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 21:48 schreef Nanuke het volgende:
Staat het niet op je zakje, Majo? Over het algemeen ga je het verschil niet gelijk zien in de eerste 5-10 cm. Maar een stamboon wordt maar iets van 40-50 cm en een stokboon wel 2m. :P Ik zou er als je het zakje niet meer hebt gewoon een stok naast zetten en dan zie je vanzelf wel of hij gaat klimmen of niet.
Die stok kan ik wel doen ja :Y

quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 22:10 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat staat op het zakje :D

Stam groeit echt struikig, stok idd sliertig.
Die heb ik uiteraard niet meer _O-

Dit lijken inderdaad meer kleine struikjes :Y
pi_210053509
Je mag ook een foto plaatsen als dat lukt, Majo. Dan kunnen we het beter beoordelen misschien?

Mijn mede moestuiner en ik zijn echt veel te weinig actief momenteel. Ik loop over vanwege miljoenen dingen en zij is net pril zwanger en hele dagen doodmoe. Beetje klote, want hoewel we nu heel veel oogst hebben, hebben we ook mega onkruid. :') Ik wilde gister de paden wat fatsoeneren, maar er is echt geen doorkomen aan. :X
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_210053658
quote:

[..]

Heb je al neen keer Mona Lisa's geprobeerd. Als je die andere niet kan vinden is dat een goed alternatief. Die heb ik nu staan, ze verkopen in Portugal gewoon Nederlandse pootaardappelen.

Ik hou de kleintjes apart, halverwege Augustus gaat er nog een lading de grond in.
  Moderator donderdag 27 juli 2023 @ 14:47:27 #300
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210058270
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 08:54 schreef Nanuke het volgende:
Je mag ook een foto plaatsen als dat lukt, Majo. Dan kunnen we het beter beoordelen misschien?

Mijn mede moestuiner en ik zijn echt veel te weinig actief momenteel. Ik loop over vanwege miljoenen dingen en zij is net pril zwanger en hele dagen doodmoe. Beetje klote, want hoewel we nu heel veel oogst hebben, hebben we ook mega onkruid. :') Ik wilde gister de paden wat fatsoeneren, maar er is echt geen doorkomen aan. :X
Foto staat een paar posts hierboven ;) ze groeien in ieder geval vrij breed.

Oef een overwoekerde moestuin lijkt me veel werk ja, beter toch maar aan beginnen voordat het erger wordt.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 09:08 schreef Managarm het volgende:

[..]
Heb je al neen keer Mona Lisa's geprobeerd. Als je die andere niet kan vinden is dat een goed alternatief. Die heb ik nu staan, ze verkopen in Portugal gewoon Nederlandse pootaardappelen.

Ik hou de kleintjes apart, halverwege Augustus gaat er nog een lading de grond in.
Ik heb nu gewoon een aardappel van de Albert Heijn geplant, geen idee wat voor soort :D ik wil de komende weken meer aardappelen gaan planten, dan heb je een paar weken achter elkaar oogt.

Ook wil ik weer sla proberen en boerenkool :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')