abonnement Unibet Coolblue
pi_204787820
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dit is volledig off-topic, maar laten we zeggen dat ik al een hele fikse portie pech heb gehad vanaf mijn geboorte. Dat is verder niet iets voor dít topic, maar ook weer geen geheim dus ik wil het prima delen, daar gaat 't niet om.
Mwah, dat vind ik niet zo off-topic, dat is net fijne aan het forum. Ik had iets meegekregen dat jij een bepaalde ziekte had?

Wat mij betreft was mijn levensloop ook niet zo vrij van pech. Dat heb ik ook nooit weggestopt in mijn eigen topic. Lang verhaal kort. Middenklasse tot mijn 5 jaar, dan moeder overleden, wat lagere middenklasse tot mijn 13, daarna vader overleden. Daarna beland in wat men nu als kansarmoede zou beschouwen (mijn broer en 3 zussen kregen geen toelage of financiële steun, het enige wat er was was kindergeld. Geen verwarming, wc buiten, etc.) En toch hebben zij intussen allemaal behoorlijke topfuncties. Dit zonder steun van de overheid (ik heb zelfs moeten werken om mijn eigen studies te betalen, zij ook).Dit is ook gewoon toeval dat we slim genoeg waren, of elkaar opstookten in vechtlust. Het kon helemaal anders uitgedraaid zijn. En toch, mijn broer die lijnpiloot is, zat 2 jaar technisch werkloos thuis tijdens de corona. Enkel wat vluchten om zijn rating te behouden. Heeft dus heel veel moeten teren op zijn spaargeld. De grens tussen middenklasse
en armoede is flinterdun. Veel mensen beseffen dat niet. Dit soort verplichtingen kan het kantelpunt betekenen. Al ben ik het met je eens dat de soep niet zo heet gegeten zal worden en het er in deze vorm er niet zomaar zal doorraken.

Zolang je niet rijk geboren bent kan het alle kanten uit.
Vandaar dat ik het bijzonder vind dat jij en ik zo verschillend tegen de zaken aan kijken.

[ Bericht 4% gewijzigd door BBach op 18-05-2022 12:25:41 ]
pi_204787851
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er wordt 150 miljoen euro uitgetrokken om de kosten zo min mogelijk te laten belanden bij de minder bedeelden net zoals er dit jaar flinke bedragen uitgekeerd werden om dezelfde mensen te helpen met hun hogere gasrekeningen.
Ja, en dat is goed. Al gaat dit net zoals bij ons naar de echt lage inkomens en niet naar de werkende lage middenklasse die nu verarmd worden. Intussen maken bij ons de geleasde kerncentrales woekerwinsten door de hoge elektriciteitsprijzen. (En de overheid ook door de btw en toeslagen) Energieprijzen zijn maar 1 aspect uiteraard.
  woensdag 18 mei 2022 @ 12:19:01 #253
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204787853
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
#hoedan

De eeuwige vraag die altijd onbeantwoord blijft. Wat wil je dan zien wat al die problemen voor jou verhelpt?
Wat ik wil zien is dat als een overheid een verplichting stelt omdat het zelf afspraken heeft gemaakt (op 'Parijs' heeft niemand kunnen stemmen, heeft in geen enkel verkiezingsprogramma gestaan), hier een schadeloosstelling tegenover staat.

hugotje komt met een enorm duur en onrealistisch plan. Duur gezien de relatieve aansluitkosten en de vaak ingrijpende verbouwingskosten en het onrealistische tijdspad gezien de schaarste aan materialen, grondstoffen en installateurs.

Een datum stellen voor een verplichting is leuk, maar waar is het plan en zijn de middelen? Waar is de afweging wat dit gaat opleveren als geheel voor het land? Is dit dan ook het meest logische om te doen? Waar is de motivatie?

Nee, het is gewoon dom roepen en afwimpelen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 12:25:10 #254
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204787893
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat ik wil zien is dat als een overheid een verplichting stelt omdat het zelf afspraken heeft gemaakt (op 'Parijs' heeft niemand kunnen stemmen, heeft in geen enkel verkiezingsprogramma gestaan), hier een schadeloosstelling tegenover staat.

hugotje komt met een enorm duur en onrealistisch plan. Duur gezien de relatieve aansluitkosten en de vaak ingrijpende verbouwingskosten en het onrealistische tijdspad gezien de schaarste aan materialen, grondstoffen en installateurs.

Een datum stellen voor een verplichting is leuk, maar waar is het plan en zijn de middelen? Waar is de afweging wat dit gaat opleveren als geheel voor het land? Is dit dan ook het meest logische om te doen? Waar is de motivatie?

Nee, het is gewoon dom roepen en afwimpelen.
Volgens mij hadden alle partijen in de coalitie een paragraaf over dit onderwerp en alle partijen in de coalitie zijn het ruwweg eens over de noodzaak om van het gas af te gaan dus je kon er wel degelijk over stemmen. Er zijn ook partijen die pretenderen dat er niets aan de hand is, daar kan je ook voor kiezen.

Het plan is om hybride verwarming in te voeren, geleidelijk, de Nederlandse overheid geeft daarvoor een flinke zak geld maar gaat geen installaties produceren, nee, dat hebben we volgens mij nooit gedaan en ik zie ook niet, als ik naar de markt kijk, wat daar de reden voor zou zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204787967
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

hugotje komt met een enorm duur en onrealistisch plan. Duur gezien de relatieve aansluitkosten en de vaak ingrijpende verbouwingskosten en het onrealistische tijdspad gezien de schaarste aan materialen, grondstoffen en installateurs.
Een hybride warmtepomp vergt juist minimale aanpassingen en is goedkoop omdat het zichzelf terugverdient, zeker met de huidige energieprijzen.
  woensdag 18 mei 2022 @ 12:37:38 #256
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_204787995
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 16:45 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Hoezo is dit burgerboeken pesten? Het is vrij noodzakelijk, en juist met een lange termijn aankondiging prima financieel op te vangen lijkt me.

Bovendien zijn het de kosten ook weer niet. Ja aanschaf ligt een stuk hoger, 6-8k, maar al zou je maar 600 euro per jaar besparen aan gas, dan heb je dat er in 10-12 jaar ook weer uit.

Gedurende de looptijd is een warmtepomp dus goedkoper.

En bovenstaande bedragen zijn nog heel voorzichtig geschat ook.

Dat gezegd hebbende krijg ik binnenkort een warmtepomp dus ja, ik ben wel een beetje biassed hier... 😀

Anyway dat is dus, naast het aspect milieu, en Poetin, mijn voornaamste argument om de warmtepomp aan te schaffen.
Om een misverstand uit de weg te ruimen: ik vind het een goed idee om gasketels te vervangen door warmtepompen in de gevallen waar dat technisch mogelijk en financieel rendabel is. Ze zijn nu eenmaal energetisch een stuk efficiënter en dat is altijd goed. En ik heb er ook geen problemen mee als daar wat meer dwingende wetgeving voor ingezet wordt om twijfelaars over de streep te duwen.

Waar ik wel moeite mee heb is, dat er nu ineens een ultrakorte deadline uit de lucht komt vallen (drieëneenhalf jaar is niks) zonder dat nog maar duidelijk is of de doelstelling realistisch is en hoe die bereikt kan worden. Dat is een "man on the moon" strategie, die overigens ook door de OVV benoemd is als typisch voor de Jonge in het coronadossier, en daar contraproductief. En nu krijgt de burger Hugo's persoonlijke geldingsdrang weer over zich uitgestort. Tel daarbij op dat er richting de grootverbruikers nog steeds met fluwelen handschoenen geopereerd wordt en ik voel me als burger niet serieus genomen. Wat ik verwacht is een samenhangend energiebeleid, gebaseerd op feiten en vrij van dogma's. En dat is ook deze maatregel niet.

Ik ben zelf overigens ook al geruime tijd aan het kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp in mijn woning. Ons huis is goed geïsoleerd en we verbruiken relatief weinig gas, rond de 700 m3 per jaar voor alles (verwarming, sww en koken) met de thermostaat op 20-21 graden. Belangrijkste reden voor een wp is het comfort, financieel kan het ook met de huidige gasprijzen niet uit. Maar waar het technisch nog wel mogelijk zou zijn loop ook ik vast op het niet kwijt kunnen van de buitenunit binnen de regels die daarvoor gelden. Dus waar is die samenhang in het Rijksbeleid nu?
Never explain, never apologize.
  woensdag 18 mei 2022 @ 12:49:00 #257
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204788101
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:37 schreef Lurf het volgende:


Waar ik wel moeite mee heb is, dat er nu ineens een ultrakorte deadline uit de lucht komt vallen (drieëneenhalf jaar is niks) zonder dat nog maar duidelijk is of de doelstelling realistisch is en hoe die bereikt kan worden. Dat is een "man on the moon" strategie, die overigens ook door de OVV benoemd is als typisch voor de Jonge in het coronadossier, en daar contraproductief. En nu krijgt de burger Hugo's persoonlijke geldingsdrang weer over zich uitgestort. Tel daarbij op dat er richting de grootverbruikers nog steeds met fluwelen handschoenen geopereerd wordt en ik voel me als burger niet serieus genomen. Wat ik verwacht is een samenhangend energiebeleid, gebaseerd op feiten en vrij van dogma's. En dat is ook deze maatregel niet0.

Het komt zo uit de lucht vallen. Na jaren van aanmoediging wordt er nu aangegeven dat er over 3.5 jaar iets staat te gebeuren. Je hoeft je oude ketel niet van de muur te slopen. Er staat dus eigenlijk niets te gebeuren.

Echter je kapotte ketel zou verngen moeten worden voor een wat efficientere. Als het technisch kan, mogelijk is enz enz .... Dit om te voorkomen dat er over bijv 10 jaar allemaal heel jonge ketels worden weggegooid.

En natuurlijk om die verstokte
gasmonteurs eindelijk eens een STEKje gaan halen om ook in toekomst werk te houden. Veel adviseren nu onterecht een gasketel omdat ze gewoon niks anders kunnen.


Wat betreft de grootgebruikers.... die hebben ook allemaal verplichtingen, maak je daar geen zorgen om.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 18-05-2022 13:02:28 ]
Tot nooit .......
  woensdag 18 mei 2022 @ 13:01:30 #258
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204788218
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een hybride warmtepomp vergt juist minimale aanpassingen en is goedkoop omdat het zichzelf terugverdient, zeker met de huidige energieprijzen.
Je moet wel het geld hebben om te investeren. Want geld maakt geld.
Niet iedereen heeft dat. Kan je wel met een of andere schijtlening aankomen, maar in het eerste jaar betaal je toch gewoon je voorschot. Dubbele lasten dus.

Lang niet iedereen heeft die ruimte. De overheid wil iets, kom dan maar met een volledige schadeloosstelling.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 18 mei 2022 @ 13:03:56 #259
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204788241
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je moet wel het geld hebben om te investeren. Want geld maakt geld.
Niet iedereen heeft dat. Kan je wel met een of andere schijtlening aankomen, maar in het eerste jaar betaal je toch gewoon je voorschot. Dubbele lasten dus.
Je kan ook 1 telefoontje naar het energiebedrijf plegen dat laten aanpasen.
quote:
Lang niet iedereen heeft die ruimte. De overheid wil iets, kom dan maar met een volledige schadeloosstelling.
Als ik dan ook de komende jaren je besparing mag ontvangen wil ik je graag schadeloos stellen.
Tot nooit .......
  woensdag 18 mei 2022 @ 13:04:46 #260
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204788248
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je kan ook 1 telefoontje naar het energiebedrijf plegen dat laten aanpasen.
[..]

Vaak mag je niet meer dan een aantal % lager dan het voorgestelde bedrag. Kom je niet ver mee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 18 mei 2022 @ 13:05:46 #261
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204788261
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vaak mag je niet meer dan een aantal % lager dan het voorgestelde bedrag. Kom je niet ver mee.
tenzij je een goede rede hebt. Een warmtepomp of zo....
Tot nooit .......
  woensdag 18 mei 2022 @ 13:07:15 #262
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_204788278
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het komt zo uit de lucht vallen. Na jaren van aanmoediging wordt er nu aangegeven dat er over 3.5 jaar iets staat te gebeuren. Je hoeft je oude ketel niet van de muur te slopen. Er staat dus eigenlijk niets te gebeuren.

Echter je kapotte ketel zou verngen moeten worden voor een wat efficientere. Dit om te voorkomen dat er over bijv 10 jaar allemaal heel jonge ketels worden weggegooid.

Wat betreft de grootgebruikers.... die hebben ook allemaal verplichtingen, maak je daar geen zorgen om.
Cherrypicken is ook een vak. Het gaat mij om de samenhang in het beleid en die is er niet. Afgelopen februari is de implementatie van de verduurzamingsrichtlijn pas van kracht geworden (verplicht je verwarming vervangen bij grote renovaties) en dit voorstel gaat daar alweer flink overheen. Een termijn van 3,5 jaar zou niet onredelijk zijn als er hiervoor consistent beleid gevoerd was, maar dat is niet het geval. Zie het gezwabber bij biomassa, bijvoorbeeld, of het getraineer bij de uitvoering van het Urgenda vonnis. En volgens mij was het ook de bedoeling dat gemeenten per wijk zouden moeten aangeven hoe die van het gas af gingen. Wat is daarmee gebeurd? Dat fietst hier ook dwars doorheen. De deadline van 2026 is alleen gekozen omdat dit toevallig aan het einde van de kabinetsperiode ligt. Er is geen logische relatie met andere beleidstermijnen.

Wat de grootverbruikers betreft herhaal ik alleen wat ik al vaker gezegd heb: zolang het in Nederland nog toegestaan is om sierbloemen - het meest nutteloze product op aarde - te kweken met behulp van aardgas neem ik het energiebeleid van de overheid niet serieus.
Never explain, never apologize.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 13:15:21 #263
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204788337
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:15 schreef BBach het volgende:

[..]
Mwah, dat vind ik niet zo off-topic, dat is net fijne aan het forum. Ik had iets meegekregen dat jij een bepaalde ziekte had?
Nee, dat klopt niet. Geen ziekte. Wel een handicap, veroorzaakt dóór de geboorte, of beter gezegd, door het (verkeerd) gebruik van een vacuümpomp tijdens de geboorte.

Dat betekent dat ik anders loop dan de meeste mensen. Moeilijker, ik weet niet exact hoe dat uit te leggen. Het neemt meer dingen met zich mee. Rennen bijvoorbeeld, kan ik niet. Niet 'kan ik niet'. Nee, letterlijk kan ik niet.

Dat betekende vroeger, dus grofweg vanaf mijn geboorte áls ik het zou overleven (want dat was ook nog de vraag) volgens artsen dat ik niet zou kunnen lopen, zwemmen, fietsen, kruipen, autorijden, etc etc, allemaal die dingen. Dat betekende ook elke dag fysiotherapie tot mijn 12e ofzo, daarna 3 keer per week.

Dat betekende ook vanaf mijn 8e tot mijn 16e (18e tel ik niet mee omdat dat alleen nog maar het verwijderen van schroeven was) ongeveer een operatie of 15 heb gehad, waarbij die toen ik 16 was een kwestie was van of verder kunnen blijven lopen, of in een rolstoel terecht komen. Daartoe ben ik (letterlijk) in 3 stukken gezaagd, etc etc.

Dat betekende ook dat staande beroepen dan wel beroepen waarbij je veel moet lopen niet voor mij waren en zijn weg gelegd. Dat omdat ik na veel lopen 'op slot' ga, omdat ik moe word, spieren houden er mee op, etc. Daar is niks tegen te doen, het viel tot op zekere hoogte te trainen, en dat heb ik gedaan, maar het kan niet ongedaan gemaakt worden.

Hoe dan ook, wat heeft het me geleerd? Dat bij het minste of geringste zeiken over alles dat het oneerlijk is of moeilijk of whatever je he-le-maal niéts brengt, want dan ben je klaar met zeiken en dan is de realiteit nog steeds de realiteit. Daarnaast heeft het me geleerd dat als je iets wil, je het zelf moet doen.

Ik moest op mijn 16e revalideren. De artsen vonden minimaal een half jaar, maar eigenlijk langer. Ik vond van niet. Ik had gelijk. Maar, dat ging letterlijk met vallen en opstaan want in het begin wilde ik niet revalideren, want dat deed pijn, maar ik wilde ook niet in het revalidatiecentrum blijven. Ik wilde naar huis.

Dat kon, moest ik eerst revalideren. Dat wilde ik niet, want deed pijn, maar ik wilde daar niet blijven, ik wilde naar huis...dat kringetje. It wasn't gonna happen. Ik kreeg mijn zin niet alleen maar omdat ik zat te zeiken. Dus toen ging de knop om, en begon ik te revalideren. Na zo'n kleine 4 maanden mocht ik naar huis. Mijn revalidatie arts heeft toen tegen me gezegd, dat weet ik nog heel goed, toen ik niet wilde.

Oke, prima, dan wil je niet, dan blijf je de rest van je leven in bed liggen. Er is geen pijnvrije manier om hier weg te komen, daar zul je doorheen moeten. Je hoeft het niet leuk te vinden, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ALS je hier weg wil, zul je moeten accepteren dat je daar doorheen moet. Er is geen shortcut, er is niemand die het vóór je gaat of kan doen, je zult het zelf moeten doen.

Dat trek ik door naar alles (blijkbaar). Ik jank niet over alles en wijs niet naar anderen, of dat een persoon of de overheid is, die iets moet gaan regelen of moet doen, want terug in de realiteit gaat dat niet gebeuren, en zal ik het, als ik het wil, zélf moeten doen. Niet klagen ja maar dit ja maar dat, nee, zelf een plan maken, zelf uitvoeren, zelf doen in plaats van achterover zitten en met het vingertje wijzen naar alles en iedereen die met oplossingen moet komen.

Ik wist dat ik het moest hebben van mijn verstand qua werken. Er was destijds de WAJONG. Een uitkering waar ik recht op had, en die ik ook kreeg, maar ik ging (in vakanties etc) gewoon werken. Leverde me niks op, want alles wat ik verdiende werd gekort op de uitkering. Maar ik zag die uitkering als een stempel, en ik wilde die stempel niet. Ik wilde het zelf doen in plaats van de hand ophouden.

Ik heb dus heel weinig geduld met mensen die roepen kan ik niet wil ik niet en met het vingertje wijzen naar alles en iedereen behalve zichzelf. Als het moét kun je veel meer dan je denkt, maar dat betekent wel dat je van je gat moet komen en keuzes moet maken die niet per se leuk zijn, of zelfs heel moeilijk zijn, maar that's life.

Ik heb veel moeite moeten doen, heel veel, maar het is wel gelukt en het lukt nog steeds. Dat maakt mij niet bijzonder, want dát ben ik niet, maar het maakt wel dat ik denk 'hou op met zeiken en neem eens verantwoording voor je eigen shit want iemand anders gaat het gewoon niet voor je doen'.

quote:
Wat mij betreft was mijn levensloop ook niet zo vrij van pech. Dat heb ik ook nooit weggestopt in mijn eigen topic. Lang verhaal kort. Middenklasse tot mijn 5 jaar, dan moeder overleden, wat lagere middenklasse tot mijn 13, daarna vader overleden. Daarna beland in wat men nu als kansarmoede zou beschouwen (mijn broer en 3 zussen kregen geen toelage of financiële steun, het enige wat er was was kindergeld. Geen verwarming, wc buiten, etc.) En toch hebben zij intussen allemaal behoorlijke topfuncties. Dit zonder steun van de overheid (ik heb zelfs moeten werken om mijn eigen studies te betalen, zij ook).Dit is ook gewoon toeval dat we slim genoeg waren, of elkaar opstookten in vechtlust. Het kon helemaal anders uitgedraaid zijn. En toch, mijn broer die lijnpiloot is, zat 2 jaar technisch werkloos thuis tijdens de corona. Enkel wat vluchten om zijn rating te behouden. Heeft dus heel veel moeten teren op zijn spaargeld. De grens tussen middenklasse
en armoede is flinterdun. Veel mensen beseffen dat niet. Dit soort verplichtingen kan het kantelpunt betekenen. Al ben ik het met je eens dat de soep niet zo heet gegeten zal worden en het er in deze vorm er niet zomaar zal doorraken.

Zolang je niet rijk geboren bent kan het alle kanten uit.
Vandaar dat ik het bijzonder vind dat jij en ik zo verschillend tegen de zaken aan kijken.
Jij hebt ook een kutverhaal zeg. De tandjes. Zonder je ouders is heftige shit, helemaal zo jong. Ik snap hoe je dat bijzonder kunt vinden dat wij anders tegen zaken aankijken, maar ergens vind ik dat niet zo bijzonder, maar ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste woorden om dat uit te leggen.

overigens vind ik dit tóch wel enorm offtopic. Ik snap wel de link die je ziet hoor, die zie ik ook, maar dit heeft met het onderwerp van dit topic verder niet zo heel erg veel van doen natuurlijk :)
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 18 mei 2022 @ 13:19:41 #264
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204788380
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:07 schreef Lurf het volgende:

[..]
Cherrypicken is ook een vak. Het gaat mij om de samenhang in het beleid en die is er niet. Afgelopen februari is de implementatie van de verduurzamingsrichtlijn pas van kracht geworden (verplicht je verwarming vervangen bij grote renovaties) en dit voorstel gaat daar alweer flink overheen. Een termijn van 3,5 jaar zou niet onredelijk zijn als er hiervoor consistent beleid gevoerd was, maar dat is niet het geval. Zie het gezwabber bij biomassa, bijvoorbeeld, of het getraineer bij de uitvoering van het Urgenda vonnis. En volgens mij was het ook de bedoeling dat gemeenten per wijk zouden moeten aangeven hoe die van het gas af gingen. Wat is daarmee gebeurd? Dat fietst hier ook dwars doorheen. De deadline van 2026 is alleen gekozen omdat dit toevallig aan het einde van de kabinetsperiode ligt. Er is geen logische relatie met andere beleidstermijnen.

Wat de grootverbruikers betreft herhaal ik alleen wat ik al vaker gezegd heb: zolang het in Nederland nog toegestaan is om sierbloemen - het meest nutteloze product op aarde - te kweken met behulp van aardgas neem ik het energiebeleid van de overheid niet serieus.
Nou nou, cherrypicking.. Ik ga alleen niet in op jouw opmerkngen op Hugo waarin je zelfs het corona-beleid weet te koppelen aan de warmtepomp.

Wat betreft beleid. Het pad naar warmtepomp is al wat langer.. Minder/geen gas, energiebesparing tussen de regels door had je dat al kunnen verzinnen. Niet voor niks zijn al al mensen die veel eerder zijn over gestapt. Parijs is al uit 2015 en toen was een en anders ook al geen verassing. Dat mensen 10-20 jaar geleden dachten dat ze niet stapje voor stapje hun huis zouden kunnen isoleren om zo wat te besparen is ook de overheid niet aan te rekenen.

Dat er nu een tandje bij gaat heb je goed gezien.
Het groningse gas zijn wat probleempjes mee. Sinds de militaire interventie/redingsoperatie van de Russen zijn we ook wat minder gelukkig met gas van Poetin. Het pad dat al lang en breed was ingezet wordt hierdoor iets meer versneld. Maar niet overdrijven..

je hoeft nog steeds je ketel niet van de muur te rukken. alleen als hij dan kapot gaat en het is technisch mogelijk... Dan graag een zuinigere ketel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 18-05-2022 13:49:32 ]
Tot nooit .......
pi_204789090
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat klopt niet. Geen ziekte. Wel een handicap, veroorzaakt dóór de geboorte, of beter gezegd, door het (verkeerd) gebruik van een vacuümpomp tijdens de geboorte.

Dat betekent dat ik anders loop dan de meeste mensen. Moeilijker, ik weet niet exact hoe dat uit te leggen. Het neemt meer dingen met zich mee. Rennen bijvoorbeeld, kan ik niet. Niet 'kan ik niet'. Nee, letterlijk kan ik niet.

Dat betekende vroeger, dus grofweg vanaf mijn geboorte áls ik het zou overleven (want dat was ook nog de vraag) volgens artsen dat ik niet zou kunnen lopen, zwemmen, fietsen, kruipen, autorijden, etc etc, allemaal die dingen. Dat betekende ook elke dag fysiotherapie tot mijn 12e ofzo, daarna 3 keer per week.

Dat betekende ook vanaf mijn 8e tot mijn 16e (18e tel ik niet mee omdat dat alleen nog maar het verwijderen van schroeven was) ongeveer een operatie of 15 heb gehad, waarbij die toen ik 16 was een kwestie was van of verder kunnen blijven lopen, of in een rolstoel terecht komen. Daartoe ben ik (letterlijk) in 3 stukken gezaagd, etc etc.

Dat betekende ook dat staande beroepen dan wel beroepen waarbij je veel moet lopen niet voor mij waren en zijn weg gelegd. Dat omdat ik na veel lopen 'op slot' ga, omdat ik moe word, spieren houden er mee op, etc. Daar is niks tegen te doen, het viel tot op zekere hoogte te trainen, en dat heb ik gedaan, maar het kan niet ongedaan gemaakt worden.

Hoe dan ook, wat heeft het me geleerd? Dat bij het minste of geringste zeiken over alles dat het oneerlijk is of moeilijk of whatever je he-le-maal niéts brengt, want dan ben je klaar met zeiken en dan is de realiteit nog steeds de realiteit. Daarnaast heeft het me geleerd dat als je iets wil, je het zelf moet doen.

Ik moest op mijn 16e revalideren. De artsen vonden minimaal een half jaar, maar eigenlijk langer. Ik vond van niet. Ik had gelijk. Maar, dat ging letterlijk met vallen en opstaan want in het begin wilde ik niet revalideren, want dat deed pijn, maar ik wilde ook niet in het revalidatiecentrum blijven. Ik wilde naar huis.

Dat kon, moest ik eerst revalideren. Dat wilde ik niet, want deed pijn, maar ik wilde daar niet blijven, ik wilde naar huis...dat kringetje. It wasn't gonna happen. Ik kreeg mijn zin niet alleen maar omdat ik zat te zeiken. Dus toen ging de knop om, en begon ik te revalideren. Na zo'n kleine 4 maanden mocht ik naar huis. Mijn revalidatie arts heeft toen tegen me gezegd, dat weet ik nog heel goed, toen ik niet wilde.

Oke, prima, dan wil je niet, dan blijf je de rest van je leven in bed liggen. Er is geen pijnvrije manier om hier weg te komen, daar zul je doorheen moeten. Je hoeft het niet leuk te vinden, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ALS je hier weg wil, zul je moeten accepteren dat je daar doorheen moet. Er is geen shortcut, er is niemand die het vóór je gaat of kan doen, je zult het zelf moeten doen.

Dat trek ik door naar alles (blijkbaar). Ik jank niet over alles en wijs niet naar anderen, of dat een persoon of de overheid is, die iets moet gaan regelen of moet doen, want terug in de realiteit gaat dat niet gebeuren, en zal ik het, als ik het wil, zélf moeten doen. Niet klagen ja maar dit ja maar dat, nee, zelf een plan maken, zelf uitvoeren, zelf doen in plaats van achterover zitten en met het vingertje wijzen naar alles en iedereen die met oplossingen moet komen.

Ik wist dat ik het moest hebben van mijn verstand qua werken. Er was destijds de WAJONG. Een uitkering waar ik recht op had, en die ik ook kreeg, maar ik ging (in vakanties etc) gewoon werken. Leverde me niks op, want alles wat ik verdiende werd gekort op de uitkering. Maar ik zag die uitkering als een stempel, en ik wilde die stempel niet. Ik wilde het zelf doen in plaats van de hand ophouden.

Ik heb dus heel weinig geduld met mensen die roepen kan ik niet wil ik niet en met het vingertje wijzen naar alles en iedereen behalve zichzelf. Als het moét kun je veel meer dan je denkt, maar dat betekent wel dat je van je gat moet komen en keuzes moet maken die niet per se leuk zijn, of zelfs heel moeilijk zijn, maar that's life.

Ik heb veel moeite moeten doen, heel veel, maar het is wel gelukt en het lukt nog steeds. Dat maakt mij niet bijzonder, want dát ben ik niet, maar het maakt wel dat ik denk 'hou op met zeiken en neem eens verantwoording voor je eigen shit want iemand anders gaat het gewoon niet voor je doen'.
[..]
Jij hebt ook een kutverhaal zeg. De tandjes. Zonder je ouders is heftige shit, helemaal zo jong. Ik snap hoe je dat bijzonder kunt vinden dat wij anders tegen zaken aankijken, maar ergens vind ik dat niet zo bijzonder, maar ik ben nog even aan het zoeken naar de juiste woorden om dat uit te leggen.

overigens vind ik dit tóch wel enorm offtopic. Ik snap wel de link die je ziet hoor, die zie ik ook, maar dit heeft met het onderwerp van dit topic verder niet zo heel erg veel van doen natuurlijk :)
Dank voor de toelichting. Respect en ik begrijp je wat beter. En idd back on topic dan maar.
pi_204792045
Ik gebruik mijn CV alleen voor warm tapwater. Mijn huis stook ik met een pelletkachel. Wat moet ik verplicht worden om zo'n hybride ding te installeren als mij ketel toevallig stuk zou gaan vanaf 2026?

Wat "win" ik daarmee? Zo'n warmtepompding verwarmd mijn tapwater toch niet? Gasverbruik is iets van rond de 40 kuub per maand. Donder op met die verplichting. :(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204792106
Als ik nou een cv zoek met een 2000w elektrische heater element is het boilervat? Is dat ook hybride?
.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:09:02 #268
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204792502
quote:
5s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:35 schreef vosss het volgende:
Ik gebruik mijn CV alleen voor warm tapwater. Mijn huis stook ik met een pelletkachel. Wat moet ik verplicht worden om zo'n hybride ding te installeren als mij ketel toevallig stuk zou gaan vanaf 2026?

Wat "win" ik daarmee? Zo'n warmtepompding verwarmd mijn tapwater toch niet? Gasverbruik is iets van rond de 40 kuub per maand. Donder op met die verplichting. :(
Je snapt niet dat jij dus geen hybride nodig hebt en dus ook niet verplicht bent er een te kopen?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204793620
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je snapt niet dat jij dus geen hybride nodig hebt en dus ook niet verplicht bent er een te kopen?
Geen idee, ik las berichten over verplichting.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:33:28 #270
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_204793713
quote:
5s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:35 schreef vosss het volgende:
Ik gebruik mijn CV alleen voor warm tapwater. Mijn huis stook ik met een pelletkachel. Wat moet ik verplicht worden om zo'n hybride ding te installeren als mij ketel toevallig stuk zou gaan vanaf 2026?

Wat "win" ik daarmee? Zo'n warmtepompding verwarmd mijn tapwater toch niet? Gasverbruik is iets van rond de 40 kuub per maand. Donder op met die verplichting. :(
De Jonge heeft eerst een puinhoop van het coronabeleid gemaakt en nu mag hij het volgende departement slopen.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:33:52 #271
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204793718
quote:
7s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:24 schreef vosss het volgende:

[..]
Geen idee, ik las berichten over verplichting.
En sinds je hier al sinds 2002 of zo zit ga je lekker recalcitrant doen. Ik zag in 2005 of zo al dat als de end credits van een game langsrolden je er wel klaar mee was. "Want dan is de game klaar."

Nee.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:35:25 #272
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204793737
quote:
7s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:24 schreef vosss het volgende:

[..]
Geen idee, ik las berichten over verplichting.
Je hebt toch kinderen?
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 18 mei 2022 @ 21:36:28 #273
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204793750
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:33 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
De Jonge heeft eerst een puinhoop van het coronabeleid gemaakt en nu mag hij het volgende departement slopen.
Ja nu is dat opeens belangrijk. Walgelijk.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204794549
Tijdje gezocht naar een warmtepomp voor mijn huis uit 2016 met overal vloerverwarming.

Helft van de installateurs reageert niet. Nog een paar die zeggen doen we niet meer aan. En dan en nog een paar waar je jezelf op een wachtlijst moet zetten.

Zoektocht maar opgegeven. We gaan eerst nog maar even wat extra zonnepanelen plaatsen.
pi_204795092
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:35 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Je hebt toch kinderen?
Nope
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204795096
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 21:33 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
En sinds je hier al sinds 2002 of zo zit ga je lekker recalcitrant doen. Ik zag in 2005 of zo al dat als de end credits van een game langsrolden je er wel klaar mee was. "Want dan is de game klaar."

Nee.
?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 19 mei 2022 @ 01:33:56 #277
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204796181
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 22:52 schreef Fisherman het volgende:

Blahblahyaddayadda
Ik zie alleen de woorden van een arrogante snob. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 19 mei 2022 @ 05:13:01 #278
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_204796324
Nog meer oplossingen obv dwang? Onzinnig. Zonnepanelen, thuisopslag en houtstook, daar kan de overheid je niet goed op pakken. Eventueel aangevuld met een off-grid propaan installatie.

Zodra er echt goede totaal oplossingen zijn, stap ik wel over, maar een hybride pompje voor Hugo’s papieren doelen is wel het laatste waar ik geld aan verspil.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  donderdag 19 mei 2022 @ 08:20:24 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204796733
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 05:13 schreef GemMagic het volgende:
Zodra er echt goede totaal oplossingen zijn, stap ik wel over, maar een hybride pompje voor Hugo’s papieren doelen is wel het laatste waar ik geld aan verspil.
Tot die tijd verspil je het liever aan duur aardgas.
Ieder z'n keuzes...
Tot nooit .......
pi_204796934
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 08:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Tot die tijd verspil je het liever aan duur aardgas.
Ieder z'n keuzes...
Ik niet. Vandaar dat er hier al een hybride warmtepomp staat. En dan kijk ik over 10 jaar wel weer wat de stand van zaken is.

Maar veel mensen die nu toch een hybride warmtepomp willen kunnen geen installateurs meer vinden die de order wil aannemen. Zitten al helemaal vol voor het komende jaar.
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 09:39:44 #281
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204797289
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 08:51 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik niet. Vandaar dat er hier al een hybride warmtepomp staat. En dan kijk ik over 10 jaar wel weer wat de stand van zaken is.

Maar veel mensen die nu toch een hybride warmtepomp willen kunnen geen installateurs meer vinden die de order wil aannemen. Zitten al helemaal vol voor het komende jaar.
En wat heeft dat nu gekost? Want ik begrijp dat jij die pomp dus 'achteraf' hebt laten plaatsen. Weet je daar grofweg nog het kostenplaatje van?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204797301
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 05:13 schreef GemMagic het volgende:
Nog meer oplossingen obv dwang? Onzinnig. Zonnepanelen, thuisopslag en houtstook, daar kan de overheid je niet goed op pakken. Eventueel aangevuld met een off-grid propaan installatie.

Zodra er echt goede totaal oplossingen zijn, stap ik wel over, maar een hybride pompje voor Hugo’s papieren doelen is wel het laatste waar ik geld aan verspil.
Hoe heb je de vergunning van je propaan installatie geregeld?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204797328
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 09:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En wat heeft dat nu gekost? Want ik begrijp dat jij die pomp dus 'achteraf' hebt laten plaatsen. Weet je daar grofweg nog het kostenplaatje van?
Ja. 2 offertes. 1 van 4800 en 1 van 6000. Die van 4800 heeft hem geplaatst. Gaat nog 2400 subsidie vanaf via RVO. Dus onder de streep 2400 voor een Remeha Elga Ace 4kW. Maar die offerte ga je nu niet meer krijgen.
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 09:58:26 #284
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204797429
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 09:45 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ja. 2 offertes. 1 van 4800 en 1 van 6000. Die van 4800 heeft hem geplaatst. Gaat nog 2400 subsidie vanaf via RVO. Dus onder de streep 2400 voor een Remeha Elga Ace 4kW. Maar die offerte ga je nu niet meer krijgen.
Nee ik begrijp wel dat je die offerte nu niet meer gaat krijgen, maar als je dus er vanuit gaat dat zo'n ding 70% bespaard op gas, en gas kost nu... grofweg wat 2,5 euro per kuub? Ik heb geen idee.

Stel dat je 1250 kuub op een jaar verbruikt, en daar bespaar je dus 70% op, dan kom je op 875 m3 die je bespaard. Dat komt neer op 2.187,50 euro. Stel dat die offerte van 6000 euro nu 8000 euro is geworden, dan heb je die investering dus alsnog in 3.66 jaar terug verdiend, en vervolgens ga je per jaar (uitgaande van die 2,5 euro per kuub) dus 2.187,50 per jaar besparen.

Of ga ik nu volledig fout in mijn berekening / ben ik ergens nog wat vergeten?

Edit: ik neem de subsidie niet mee zie ik, maar ik weet niet of die subsidie nog steeds geldt, en zo ja, hoeveel dat dan is, maar als ik die 2400 euro neem, op 8000 euro, dan blijft aan eigen investering dus 5600 euro over. Die heb ik dus dan na 2.56 jaar terug.

[ Bericht 5% gewijzigd door CoolGuy op 19-05-2022 10:04:22 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204797478
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 09:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee ik begrijp wel dat je die offerte nu niet meer gaat krijgen, maar als je dus er vanuit gaat dat zo'n ding 70% bespaard op gas, en gas kost nu... grofweg wat 2,5 euro per kuub? Ik heb geen idee.

Stel dat je 1250 kuub op een jaar verbruikt, en daar bespaar je dus 70% op, dan kom je op 875 m3 die je bespaard. Dat komt neer op 2.187,50 euro. Stel dat die offerte van 6000 euro nu 8000 euro is geworden, dan heb je die investering dus alsnog in 3.66 jaar terug verdiend, en vervolgens ga je per jaar (uitgaande van die 2,5 euro per kuub) dus 2.187,50 per jaar besparen.

Of ga ik nu volledig fout in mijn berekening / ben ik ergens nog wat vergeten?
Dat bespaar je idd op gas. Maar je moet wel veel meer stroom rekenen. Ik betaal nu 1¤ per kuub gas. Vorig jaar verbruikte ik 2000 kuub gas, maar dat is door andere maatregelen al wel teruggedrongen tot 1800. Ik ben ervan uitgegaan dat ik in het slechtste geval alsnog 1000 kuub per jaar bespaar. Daarvoor zal ik 2000kWh aan stroom nodig hebben. Dat kost mij 420 euro. Elk jaar spaar ik dan 580 euro uit met mijn huidige prijzen. Binnen 5 jaar terugverdient. Maar waarschijnlijk sneller. Heb ook maar gelijk zonnepanelen laten plaatsen die mijn hele electriciteitsverbruik waarschijnlijk zullen opvangen.

Zo’n hybride warmtepomp is zo’n slecht model nog niet qua terugverdientijd. Maar min of meer gedwongen worden vind ik dan weer te ver gaan.
pi_204797499
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 09:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee ik begrijp wel dat je die offerte nu niet meer gaat krijgen, maar als je dus er vanuit gaat dat zo'n ding 70% bespaard op gas, en gas kost nu... grofweg wat 2,5 euro per kuub? Ik heb geen idee.

Stel dat je 1250 kuub op een jaar verbruikt, en daar bespaar je dus 70% op, dan kom je op 875 m3 die je bespaard. Dat komt neer op 2.187,50 euro. Stel dat die offerte van 6000 euro nu 8000 euro is geworden, dan heb je die investering dus alsnog in 3.66 jaar terug verdiend, en vervolgens ga je per jaar (uitgaande van die 2,5 euro per kuub) dus 2.187,50 per jaar besparen.

Of ga ik nu volledig fout in mijn berekening / ben ik ergens nog wat vergeten?
70% is wat optimistisch denk ik.

35 tot 60% afhankelijk van het afgiftesysteem in je woning en de staat van de isolatie is realistisch.
Hoe beter die in orde zijn, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn en hoe langer de hybride warmtepomp onafhankelijk van de CV-ketel kan werken.

En je verbruikt natuurlijk wel stroom ipv aardgas (minder in kosten overigens), dat kan "gratis" zijn vanwege zonnepanelen maar zonnepanelen zijn een investering op zich en verbruik helpt bij het terugverdienen van de zonnepanelen, dus dat kan je niet 2x in je voordeel rekenen.
  Moderator donderdag 19 mei 2022 @ 10:06:10 #287
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204797503
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:04 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat bespaar je idd op gas. Maar je moet wel veel meer stroom rekenen. Ik betaal nu 1¤ per kuub gas. Vorig jaar verbruikte ik 2000 kuub gas, maar dat is door andere maatregelen al wel teruggedrongen tot 1800. Ik ben ervan uitgegaan dat ik in het slechtste geval alsnog 1000 kuub per jaar bespaar. Daarvoor zal ik 2000kWh aan stroom nodig hebben. Dat kost mij 420 euro. Elk jaar spaar ik dan 580 euro uit met mijn huidige prijzen. Binnen 5 jaar terugverdient. Maar waarschijnlijk sneller. Heb ook maar gelijk zonnepanelen laten plaatsen die mijn hele electriciteitsverbruik waarschijnlijk zullen opvangen.

Zo’n hybride warmtepomp is zo’n slecht model nog niet qua terugverdientijd. Maar min of meer gedwongen worden vind ik dan weer te ver gaan.
Ah ja, uiteraard meer stroom, dat is uiteraard waar. Oke 580 euro per jaar besparen is lekker. De investering terug hebben binnen 5 jaar is nog steeds niet verkeerd natuurlijk. Helemaal niet zelfs.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204797598
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:39 schreef Fer het volgende:
Als ik nou een cv zoek met een 2000w elektrische heater element is het boilervat? Is dat ook hybride?
Ik zal m'n best doen om daar serieus op in te gaan met een praktijkvoorbeeld en huidige energieprijzen.

Stel, je hebt een woning waar je nu jaarlijks 1400m3 aardgas verstookt, dan heb je dus zo'n 1400 x 8 = 11.200kWh aan energie nodig om je woning te verwarmen.

Die warmte kan je bijvoorbeeld vervangen door een eCV of door een warmtepomp.

1400m3 aardgas vervang je door een (1400x8)/1650 = afgerond 7kW eCV of warmtepomp.

1400m3 aardgas uit een CV-ketel bij 1,90 per m3 zal je zo'n ¤2.660 per jaar kosten.
11.200kWh warmte uit een eCV zal je jaarlijks 11.200kWh stroom kosten, dus bij ¤0,46 per kWh zo'n ¤5.120 per jaar.
11.200kWh warmte uit een warmtepomp zal je jaarlijks 11.200 / 3.5 = 3.200kWh kosten, dus bij ¤0,46 zo'n ¤1472 per jaar.
  donderdag 19 mei 2022 @ 10:42:06 #289
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204797807
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:


1400m3 aardgas vervang je door een (1400x8)/1650 = afgerond 7kW eCV of warmtepomp.

1400m3 aardgas uit een CV-ketel bij 1,90 per m3 zal je zo'n ¤2.660 per jaar kosten.
11.200kWh warmte uit een eCV zal je jaarlijks 11.200kWh stroom kosten, dus bij ¤0,46 per kWh zo'n ¤5.120 per jaar.
11.200kWh warmte uit een warmtepomp zal je jaarlijks 11.200 / 3.5 = 3.200kWh kosten, dus bij ¤0,46 zo'n ¤1472 per jaar.
3700 per jaar duurder dus. Ik heb het gevoel dat veel fok-ers dat graag betalen voor hun principes.

Heb je de lasten voor een 3x35a aansluiting erbij geteld? of is dat niet nodig.
Tot nooit .......
pi_204797839
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
3700 per jaar duurder dus. Ik heb het gevoel dat veel fok-ers dat graag betalen voor hun principes.

Heb je de lasten voor een 3x35a aansluiting erbij geteld? of is dat niet nodig.
Met 3x25A heb je 3 x 25 x 230 = 17.250Watt beschikbaar dus 3 waterkokers van 2,33kW kan je daarmee wel aan als je ze netjes over de fasen verdeelt.

Buren in het blokje van mijn 2e woning hebben hun dak vol panelen gelegd en zo'n eCV gekocht.
Aangezien ze maar 10 panelen hebben wil ik niet weten wat ze op dit moment betalen aan stroom, want die panelen dekken het nooit helemaal af. Ze zullen wss nog zo'n 7000kWh moeten aftikken op ¤0,45 per kWh nu.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-05-2022 10:56:11 ]
  donderdag 19 mei 2022 @ 10:52:35 #291
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_204797879
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 09:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe heb je de vergunning van je propaan installatie geregeld?
Ik heb die nu nog niet, omdat ons huis nog een aardgas aansluiting heeft. Onze buren bijvoorbeeld, hebben recent wel een propaantank op het erf geplaatst. Daar was geen probleem met de vergunning. Verwacht je dat dat verboden gaat worden dan?
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_204797943
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:52 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Ik heb die nu nog niet, omdat ons huis nog een aardgas aansluiting heeft. Onze buren bijvoorbeeld, hebben recent wel een propaantank op het erf geplaatst. Daar was geen probleem met de vergunning. Verwacht je dat dat verboden gaat worden dan?
Dat is afhankelijk hoe groot de propaantank is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204797961
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met 3x25A heb je 3 x 25 x 230 = 17.250Watt beschikbaar dus 3 waterkokers van 2,33kW kan je daarmee wel aan als je ze netjes over de fasen verdeelt.

Buren in het blokje van mijn 2e woning hebben hun dak vol panelen gelegd en zo'n eCV gekocht.
Aangezien ze maar 10 panelen hebben wil ik niet weten wat ze op dit moment betalen aan stroom, want die panelen dekken het nooit helemaal af. Ze zullen wss nog zo'n 7000kWh moeten aftikken op ¤0,45 per kWh nu.
Misschien betalen ze wel 28 ct per kwh zoals ik met mijn variabel tarief. Of misschien wel 89 ct per kwh of zoals mijn ouders op 22 ct per kwh met hun vast contract
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 19 mei 2022 @ 11:02:19 #294
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204797970
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met 3x25A heb je 3 x 25 x 230 = 17.250Watt beschikbaar dus 3 waterkokers van 2,33kW kan je daarmee wel aan als je ze netjes over de fasen verdeelt.

Buren in het blokje van mijn 2e woning hebben hun dak vol panelen gelegd en zo'n eCV gekocht.
Aangezien ze maar 10 panelen hebben wil ik niet weten wat ze op dit moment betalen aan stroom, want die panelen dekken het nooit helemaal af. Ze zullen wss nog zo'n 7000kWh moeten aftikken op ¤0,45 per kWh nu.
En die 10 panelen zijn leuk voor een eCV zolang je nog kan salderen. Daarna heb je er voor je eCV weinig aan.

eCV lijkt met wel wat als backup. Maar dan mag het niet veel kosten.
Tot nooit .......
  donderdag 19 mei 2022 @ 11:03:56 #295
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204797980
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Misschien betalen ze wel 28 ct per kwh zoals ik met mijn variabel tarief. Of misschien wel 89 ct per kwh of zoals mijn ouders op 22 ct per kwh met hun vast contract
zo'n ding koop je voor 20 jaar. Dat vaste contract is maar een paar jaar leuk.
Tot nooit .......
  donderdag 19 mei 2022 @ 11:05:11 #296
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_204797992
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 08:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Tot die tijd verspil je het liever aan duur aardgas.
Ieder z'n keuzes...
Correct. Het kost gewoon te veel geld en vooral ook overlast om het hele huis te verbouwen om voldoende afgifte capaciteit te realiseren voor lage temperatuurverwarming. Dan betaal ik liever voor de luxe om dat nu nog niet te hoeven doen. Uiteraard zou ik het wel meenemen in de overwegingen, als je toch aan het verbouwen bent. De beslissing hangt sterk samen met je woning.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_204798010
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:05 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Correct. Het kost gewoon te veel geld en vooral ook overlast om het hele huis te verbouwen om voldoende afgifte capaciteit te realiseren voor lage temperatuurverwarming. Dan betaal ik liever voor de luxe om dat nu nog niet te hoeven doen. Uiteraard zou ik het wel meenemen in de overwegingen, als je toch aan het verbouwen bent. De beslissing hangt sterk samen met je woning.
Dat laatste vooral. Iedereen moet maar naar zijn eigen situatie kijken en doen wat hij/zij goed acht of haalbaar vindt.
pi_204798019
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
zo'n ding koop je voor 20 jaar. Dat vaste contract is maar een paar jaar leuk.
Ja en na een vast contract kan het hoger of lager worden. Niemand die het weet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204798069
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Misschien betalen ze wel 28 ct per kwh zoals ik met mijn variabel tarief. Of misschien wel 89 ct per kwh of zoals mijn ouders op 22 ct per kwh met hun vast contract
Ik reken met de actuele tarieven, wat iemand voor contract heeft weet ik uiteraard niet.

Ieder contract loopt een keer af.
  donderdag 19 mei 2022 @ 11:17:15 #300
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_204798078
quote:
5s.gif Op woensdag 18 mei 2022 19:35 schreef vosss het volgende:
Ik gebruik mijn CV alleen voor warm tapwater. Mijn huis stook ik met een pelletkachel. Wat moet ik verplicht worden om zo'n hybride ding te installeren als mij ketel toevallig stuk zou gaan vanaf 2026?

Wat "win" ik daarmee? Zo'n warmtepompding verwarmd mijn tapwater toch niet? Gasverbruik is iets van rond de 40 kuub per maand. Donder op met die verplichting. :(
40 kuub per maand voor alleen tapwater? Jij doucht 2 uur per dag?
wij zitten voor alleen tapwater op 7 kuub per maand en wij douchen elke dag en echt niet bepaald kort.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')