abonnement Unibet Coolblue
pi_204706736
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 16:38 schreef riazop het volgende:

[..]
huis afgelost, dat zet zoden aan de dijk. Scheelt al snel 12k per jaar
Dat doet dus weinig aan je inkomen waar de afbeelding over gaat.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 11 mei 2022 @ 16:59:52 #127
414785 sirdanilot
pi_204706857
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 16:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat doet dus weinig aan je inkomen waar de afbeelding over gaat.
Die afbeelding slaat dan ook nergens op.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204706913
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 16:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Die afbeelding slaat dan ook nergens op.
Dat is dus niet waar. De afbeelding gaat over het inkomen van mensen. Niet over het vermogen van mensen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 11 mei 2022 @ 17:43:04 #129
414785 sirdanilot
pi_204707290
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 17:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is dus niet waar. De afbeelding gaat over het inkomen van mensen. Niet over het vermogen van mensen.
Wat relevant is is inkomen minus vaste lasten
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204707618
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 19:30 schreef Scuidward het volgende:
Grappig, dus ik moet even doorstomen richting de 4200 netto en onderweg geen partner tegenkomen, laat staan kinderen.
Zo kun je hem bijna lezen inderdaad, hier zou ik ook net iets hoger uitkomen als ik mijn parttime werkende vriendin de deur uit doe. Word het overigens een stuk krapper leven als alleenstaande, want dat parttime salaris draagt toch aardig bij.

Zitten hier op 3500 netto als stel.
pi_204707743
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 17:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Wat relevant is is inkomen minus vaste lasten
Nee want gemiddeld genomen hoort bij inkomensgroei ook enige levensstijl inflatie. Niet iedereen wil Zeeuws leven en alles op de bank zetten.
pi_204707748
Hoge middenklasse met ruim 3200,- netto voor mezelf. In de WW kennelijk nog steeds kernmiddenklasse, komt helaas regelmatig voor.
pi_204707803
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 18:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee want gemiddeld genomen hoort bij inkomensgroei ook enige levensstijl inflatie. Niet iedereen wil Zeeuws leven en alles op de bank zetten.
Tegenwoordig niet want de grootste kostenpost heb je weinig meer over te zeggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204707838
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 18:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Tegenwoordig niet want de grootste kostenpost heb je weinig meer over te zeggen.
Er zit een verschil tussen een appartement van 30m2 of een vrijstaande woning.
pi_204707892
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 18:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Er zit een verschil tussen een appartement van 30m2 of een vrijstaande woning.
klopt en als je inkomen zakt of stijgt dan zit je vast in de keuze die je hebt gemaakt bij je vorige inkomen. Dus je hebt daar weinig over te zeggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204708834
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 18:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt en als je inkomen zakt of stijgt dan zit je vast in de keuze die je hebt gemaakt bij je vorige inkomen. Dus je hebt daar weinig over te zeggen.
Dat kun je voorkomen door een terugval in inkomen in te calculeren. Dat heb ik gedaan toen ik een appartement kocht en ik heb daar bizar veel profijt van. 11% inflatie is kinderspel als je steeds rekening moet houden met 30% terugval zonder garantie weer op je oude inkomen uit te komen.
pi_204708879
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 19:47 schreef Daboman het volgende:

[..]
Dat kun je voorkomen door een terugval in inkomen in te calculeren. Dat heb ik gedaan toen ik een appartement kocht en ik heb daar bizar veel profijt van. 11% inflatie is kinderspel als je steeds rekening moet houden met 30% terugval zonder garantie weer op je oude inkomen uit te komen.
maar dan leef je dus niet naar je inkomen, en dat is precies waar ik op reageerde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204710030
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
maar dan leef je dus niet naar je inkomen, en dat is precies waar ik op reageerde.
Heerlijk binair ben jij ook altijd hè, want naar je inkomen leven betekend ineens alles op maken? Je kan niet gewoon fatsoenlijke verstandige buffers aanhouden.

Net zo min als dat je bij een daling in inkomen zogenaamd vast zit aan keuzes uit het verleden. Op kinderen na zit je niet vast.
pi_204712952
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 18:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt en als je inkomen zakt of stijgt dan zit je vast in de keuze die je hebt gemaakt bij je vorige inkomen. Dus je hebt daar weinig over te zeggen.
Je kan gewoon een "te koop" bord aan het begin van de oprijlaan van je vrijstaande woning zetten. Als je zo'n riant inkomen had en een klein beetje aan aflossing deed kun je vervolgens zonder of met een heel beperkte hypotheek een appartement of bescheiden rijtjeshuis kopen wat past bij je lagere inkomen.

Het is vaker een kwestie van "niet willen" dan van "niet kunnen". Luxe
en het gemak van veel geld went immers erg snel voor de meeste mensen.
  woensdag 11 mei 2022 @ 23:47:13 #140
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_204713944
Heb ooit eens zo’n onderzoek van RTLnieuws gedaan wat toen voorbij kwam op FB.
Ons bruto inkomen ingevuld en volgens de resultaten van RTLnieuws vielen we onder de 5% van de rijkste Nederlanders.

Zo voel we ons niet. Ja ons netto inkomen zit in het oranje gedeelte van de grafiek uit de OP.
Maar we hebben een rijtjeshuis wat wel formaat twee onder 1 kap is. En we rijden een KIA.

Als ik op de snelweg naar werk tuf dan zie ik zat dikke bakken (5serie, model 3, Qserie etc en hoger). Nu doet me dat niks maar ik zie ze zoveel dat ik me niet voor kan stellen dat zij in diezelfde 5 procent zitten. Of dat wij daar bij horen.
Vind ik altijd wel verrassend en ja ik weet dat de mensen die geen auto kunnen veroorloven je niet tegen komt op de snelweg. Maar voor m’n gevoel rijdt toch zeker de helft een dikke bak (wel vaak lease maar goed wordt ergens van betaald dan)… is iedereen op de weg dan goed voor de top 20% dan ofzo?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_204714503
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 23:47 schreef nils7 het volgende:
Heb ooit eens zo’n onderzoek van RTLnieuws gedaan wat toen voorbij kwam op FB.
Ons bruto inkomen ingevuld en volgens de resultaten van RTLnieuws vielen we onder de 5% van de rijkste Nederlanders.

Zo voel we ons niet. Ja ons netto inkomen zit in het oranje gedeelte van de grafiek uit de OP.
Maar we hebben een rijtjeshuis wat wel formaat twee onder 1 kap is. En we rijden een KIA.

Als ik op de snelweg naar werk tuf dan zie ik zat dikke bakken (5serie, model 3, Qserie etc en hoger). Nu doet me dat niks maar ik zie ze zoveel dat ik me niet voor kan stellen dat zij in diezelfde 5 procent zitten. Of dat wij daar bij horen.
Vind ik altijd wel verrassend en ja ik weet dat de mensen die geen auto kunnen veroorloven je niet tegen komt op de snelweg. Maar voor m’n gevoel rijdt toch zeker de helft een dikke bak (wel vaak lease maar goed wordt ergens van betaald dan)… is iedereen op de weg dan goed voor de top 20% dan ofzo?
Die dikke bakken zijn meestal leaseautos. Daarnaast gaat dit om besteedbaar inkomen. Je hebt dan per hoofd verhoudingsgewijs een dermate besteedbaar inkomen dat je tot de grootverdieners behoort.

Die dikke auto en de woning zijn in deze context bezit. Dan zul je naar vermogens moeten gaan kijken. Ik had de CBS cijfers later in het topic ook tot een grafiek gevouwen. Maar in mijn ogen zijn secundaire arbeidsvoorwaarden hierin ook onderbelicht. Stel dat je een privé te gebruiken ov abonnement hebt en je reist voor 300¤ per maand privé er doorheen. Is die 300 euro dan geen netto loon?
  donderdag 12 mei 2022 @ 06:23:28 #142
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_204714531
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 18:55 schreef riazop het volgende:
Wanneer zit jij in de middenklasse?


[ afbeelding ]
Ik sta hier niet op blijkbaar, oh wacht, 2.1 (2 kinderen en partner) dus dan vallen we in de categorie “rijk”
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 12 mei 2022 @ 06:59:08 #143
51385 baskick
Juist ja!
pi_204714611
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2022 05:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Die dikke bakken zijn meestal leaseautos. Daarnaast gaat dit om besteedbaar inkomen. Je hebt dan per hoofd verhoudingsgewijs een dermate besteedbaar inkomen dat je tot de grootverdieners behoort.

Die dikke auto en de woning zijn in deze context bezit. Dan zul je naar vermogens moeten gaan kijken. Ik had de CBS cijfers later in het topic ook tot een grafiek gevouwen. Maar in mijn ogen zijn secundaire arbeidsvoorwaarden hierin ook onderbelicht. Stel dat je een privé te gebruiken ov abonnement hebt en je reist voor 300¤ per maand privé er doorheen. Is die 300 euro dan geen netto loon?
Is allemaal zo. Toch herken ik de verbazing. Die leasekosten moet wél betaald worden. Of private lease, of door een werkgever. Die klasse auto's hoort doorgaans bij de beter betaalde banen. Wat kost zo een auto aan lease? Zou het veel schelen met een minimumloon? Natuurlijk afhankelijk van duur en kilometers, maar grofweg.

Mijn inkomen is goed, gezamenlijk nog beter. Toch kan ik me moeilijk voorstellen hoe mensen in mijn omgeving hun (in mijn ogen hoge) hypotheeklasten kunnen opbrengen (laat staan als er gezinsuitbreiding komt en het inkomen daalt).

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 12-05-2022 07:37:06 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_204714649
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2022 06:59 schreef baskick het volgende:

[..]
Is allemaal zo. Maar die leasekosten moet wél betaald worden. Of private lease, of door een werkgever. Die klasse auto's hoort doorgaans bij de beter betaalde banen. Wat kost zo een auto aan lease? Zou het veel schelen met een minimumloon? Natuurlijk afhankelijk van duur en kilometers, maar grofweg.
Zeker, dan kom je dus op je bestedingsruimte uit en dat is waar dit topic over gaat.

Die echte dure auto's zijn naar ik verwacht bijna allemaal zakelijke voertuigen.

Wat overigens ook een leuke is, het CBS heeft een long read over vermogen en raar genoeg is er dus een verband tussen het inkomen en het totale vermogen. Waarbij leeftijd natuurlijk ook mee speelt.
pi_204714651
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 20:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wederom iemand die faalt te vermelden dat hij op fok.be zou moeten zitten:
https://www.gva.be/cnt/dmf20220430_95040197
een Belgische middenklasse dus, zal wel een Nederlandse armoedzaaier zijn
  donderdag 12 mei 2022 @ 07:19:08 #146
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_204714676
Als de onderklasse en de bovenklasse vol zijn, zit ik wel eens in de middenklasse.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 12 mei 2022 @ 07:36:33 #147
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_204714733
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 23:47 schreef nils7 het volgende:
Heb ooit eens zo’n onderzoek van RTLnieuws gedaan wat toen voorbij kwam op FB.
Ons bruto inkomen ingevuld en volgens de resultaten van RTLnieuws vielen we onder de 5% van de rijkste Nederlanders.

Zo voel we ons niet. Ja ons netto inkomen zit in het oranje gedeelte van de grafiek uit de OP.
Maar we hebben een rijtjeshuis wat wel formaat twee onder 1 kap is. En we rijden een KIA.

Als ik op de snelweg naar werk tuf dan zie ik zat dikke bakken (5serie, model 3, Qserie etc en hoger). Nu doet me dat niks maar ik zie ze zoveel dat ik me niet voor kan stellen dat zij in diezelfde 5 procent zitten. Of dat wij daar bij horen.
Vind ik altijd wel verrassend en ja ik weet dat de mensen die geen auto kunnen veroorloven je niet tegen komt op de snelweg. Maar voor m’n gevoel rijdt toch zeker de helft een dikke bak (wel vaak lease maar goed wordt ergens van betaald dan)… is iedereen op de weg dan goed voor de top 20% dan ofzo?
Hier ook. M’n vrouw en ik zijn begin 30’ers, netto inkomen ligt rond de ¤ 6000,-. We rijden echter geen fancy auto, wonen in een rijtjeshuis in een stad in ZH (koop), maar echt bizar hoeveel mensen er in een dikkere auto rondrijden. Het zal ook wel aan je prioriteiten liggen. Die van ons lagen bij diverse verbouwingen aan het huis en een kind dat onderweg is, maar toch knaagt er iets
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_204714757
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 23:47 schreef nils7 het volgende:

Vind ik altijd wel verrassend en ja ik weet dat de mensen die geen auto kunnen veroorloven je niet tegen komt op de snelweg. Maar voor m’n gevoel rijdt toch zeker de helft een dikke bak (wel vaak lease maar goed wordt ergens van betaald dan)… is iedereen op de weg dan goed voor de top 20% dan ofzo?
Die dikke bakken vind je vooral bij de hogere inkomens. En ja, gemiddeld genomen legt iemand die goed verdient ook meer woon-werk en zakelijke kilometers af dan iemand die modaal of minder verdient en met zijn eigen autootje naar het werk pendelt. Alleen al daardoor zullen de duurdere zakelijke (lease) auto's op de snelweg wat over-vertegenwoordigd zijn.

Dan is er nog het tijdstip waarop je rijdt. Gemiddeld genomen beginnen mensen met een minder goed betaalde baan wat eerder. 7.00/7.30 tot 16.00u is een hele normale werkdag in bijvoorbeeld de bouw of voor een productiemedewerker. Terwijl men voor veel kantoorfuncties vaak pas om 8.30-9.00 u of nog later op het werk arriveert.
Vervolgens zijn tussen 9 en 15 u alleen de vertegenwoordigers en managers onderweg met hun lease bakken. Ja, bouwvakkers ook wel, maar die rijden dan in hun busje van de zaak en niet met de privé auto.

Ofwel: wat jij op een voor jou gemiddelde werkdag ziet rijden op de snelweg aan auto's, is waarschijnlijk geen afspiegeling van het volledige Nederlandse wagenpark.
pi_204714776
Heel apart, gezin met 3 kids (3,3) en bijna 5k netto en wij zijn de lage middenklasse. Hier herken ik mij niet in.
pi_204714821
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2022 07:46 schreef ShoNuf het volgende:
Heel apart, gezin met 3 kids (3,3) en bijna 5k netto en wij zijn de lage middenklasse. Hier herken ik mij niet in.
A.
Dit is België

B.
Vergeet je zaken als kinderbijslag niet?

C.
Volgens Nederlandse cijfers zou je bij 5 velden van 20% onder de hoge middenklasse vallen bij 5k en 3 kids. Give or take 35% heeft meer inkomen.

D.
Het is besteedbaar inkomen per hoofd van t huishouden. Niet je inkomen-uitgaven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')