Ik ben inderdaad vanaf september al volop bezig. En ook heel blij dat ik 19 mei kan bezichtigen (en dat bezichtigen moet van de instantie, want wat mij betreft neem ik de woning direct aan).quote:Op maandag 9 mei 2022 09:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
We hebben dan ook schandalig veel mensen zonder huis in Nederland. Helaas. Het is ook niet makkelijk om binnen korte tijd aan een woning te komen. Ik neem aan dat je sinds september al vurig aan het zoeken was? Ook op kamers gereageerd en zo? En bij familie (ouders?) en vrienden kan je gewoon helemaal niet terecht?
Urgentie is vrijwel overal afgeschaft....omdat er te veel mensen urgent zijnquote:Op maandag 9 mei 2022 10:33 schreef Piger het volgende:
Kan je urgentie proberen buiten je huidige woonregio?
Geen idee of dat mogelijk is, maar wellicht als je de situatie uitlegt dat ze je kunnen vertellen of je daar wel in aanmerking komt voor urgentie.
Zou ze geen recht hebben op aanvullende bijstand? Met uiteindelijk ook een langdurigheid toeslag.quote:Op maandag 9 mei 2022 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Urgentie is vrijwel overal afgeschaft....omdat er te veel mensen urgent zijnHet bestaat achter de schermen nog wel, alleen dat wordt dan ingezet voor situaties waarbij kinderen zijn betrokken. En zelfs die moeten wachten en zoveel mogelijk eerst bij familie/vrienden crashen. Of in hun auto. En die heeft Ravenna neem ik aan helaas ook niet.
Ravenna heeft vooral de pech dat ze valt in de categorie zonder huis èn zonder geld. Want voor alles waar ze wel voor in aanmerking kan komen (kamerhuur bijv) moet je eerst borg en 1-2 maanden huur op tafel leggen. Het was wel netjes geweest als haar ex haar daarbij had geholpen. Eventueel met geleend geld.
Ja, absoluut. Maar iets met ambtelijke molens. Zelf schrijft ze dat dat 8 weken kan duren. Onvoorstelbaar dat ze geen uitzondering maken en alvast een voorschot geven. Ik herinner me een situatie van een vriend van me waarbij de studiefinanciering ineens had besloten dat hij 1 euro per maand kreeg. Viel net de huur en zo niet van te betalen, zeg maar. Was ook duidelijk een fout. Maar herstel duurde even met bezwaarschrift etc. De gemeenten heeft toen heel netjes een soort van studiefinanciering betaald (als lening) tot het met de DUO was opgelost. Dus het lijkt dat er wel mogelijkheden zijn voor mensen in nood. Maar ja, dat was wel heel lang geleden en in een heel kleine gemeente,quote:Op maandag 9 mei 2022 12:40 schreef Gia het volgende:
Zou ze geen recht hebben op aanvullende bijstand? Met uiteindelijk ook een langdurigheid toeslag.
Dat is jammer. Ook dan moet je wachten en soms maanden overbruggen maar dan gaat het allemaal sneller.quote:
Ik ook met iemand met een peuter. En toen ik gefrustreerd vroeg waarom het allemaal zo lang duurde met zo'n kleintje in het spel kreeg ik te horen hoevéél moeders met kinderen onder de 12 urgent aan het wachten waren op woonruimte in de buurtquote:Op maandag 9 mei 2022 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat is jammer. Ook dan moet je wachten en soms maanden overbruggen maar dan gaat het allemaal sneller.
Ik heb het van dichtbij meegemaakt van iemand met kind en dat duurde ca 6 maanden met veel geluk.
Ook voor kamerhuur zijn er maanden of jaren wachttijden.quote:Op maandag 9 mei 2022 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Urgentie is vrijwel overal afgeschaft....omdat er te veel mensen urgent zijnHet bestaat achter de schermen nog wel, alleen dat wordt dan ingezet voor situaties waarbij kinderen zijn betrokken. En zelfs die moeten wachten en zoveel mogelijk eerst bij familie/vrienden crashen. Of in hun auto. En die heeft Ravenna neem ik aan helaas ook niet.
Ravenna heeft vooral de pech dat ze valt in de categorie zonder huis èn zonder geld. Want voor alles waar ze wel voor in aanmerking kan komen (kamerhuur bijv) moet je eerst borg en 1-2 maanden huur op tafel leggen. Het was wel netjes geweest als haar ex haar daarbij had geholpen. Eventueel met geleend geld.
Niet overal. Ik heb net gekeken en hier zijn kamers beschikbaar. Alleen wel vanaf 750 euro per maand. En dan moet je nog borg en een extra maand huur betalen. En laten zien dat je inkomen hebt. En daar gaat het hier helemaal mis voor dit soort tijdelijke oplossingen.quote:Op maandag 9 mei 2022 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ook voor kamerhuur zijn er maanden of jaren wachttijden.
Degene die ik ken sliep met kind meerdere weken buiten tot een familielid het toch allemaal te erg vond en toen eerd er afgesoroken om te rouleren tussen familieleden. Dat heeft ca 6 maanden gebeurt tot er een tijdelijke anti-kraak was voor een maand.quote:Op maandag 9 mei 2022 12:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ook met iemand met een peuter. En toen ik gefrustreerd vroeg waarom het allemaal zo lang duurde met zo'n kleintje in het spel kreeg ik te horen hoevéél moeders met kinderen onder de 12 urgent aan het wachten waren op woonruimte in de buurtDat waren er een heleboel. En dan begrijp ik dat een vrouw van 46 geen enkele prioriteit heeft. Hoe sneu ook.
Wat zijn de inkomenseisen?quote:Op maandag 9 mei 2022 12:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Niet overal. Ik heb net gekeken en hier zijn kamers beschikbaar. Alleen wel vanaf 750 euro per maand. En dan moet je nog borg en een extra maand huur betalen. En laten zien dat je inkomen hebt. En daar gaat het hier helemaal mis voor dit soort tijdelijke oplossingen.
Voor een kamer van 750 per maand meer dan ze krijgtquote:
Vaak 5 tot 6 x de huur aan maandinkomenquote:Op maandag 9 mei 2022 12:57 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Voor een kamer van 750 per maand meer dan ze krijgt
Maar op kamernet is er van alles te vinden, ook voor minder geld: https://kamernet.nl/huren/kamer-utrecht/hannolaan/kamer-2039331 (Utrecht, 10m2 voor 400 euro per maand) Maar ook daar ga ik vanuit dat er eisen zijn.
Mensen staan gewoon in de rij hoor voor die kamers. Als verhuurder kan je kiezen.quote:Op maandag 9 mei 2022 13:01 schreef Isabeau het volgende:
Ik zit naar die schandalige prijzen op kamernet te kijken voor soms ruimtes van 8 m2. Ik heb nog twee grotere slaapkamers leeg staanWat een geld durven mensen te vragen zeg.
Maar goed, mèt wat geld kom je een stuk verder met het vinden van woonruimte voor nood.
Leger Des Heils ja.quote:Op maandag 9 mei 2022 07:59 schreef simonblue het volgende:
Mijn eerste gedachte is om contact op te nemen met het Leger des Heils in je woonplaats of anders met daklozenopvang / blijf-van-mijn-lijf huis / sociaal werker van de gemeente.
Zij hebben vaak ervaring met vergelijkbare situaties en de kennis om vervolgstappen te nemen. Wellicht weten zij een noodopvang lokatie, maar bijvoorbeeld ook of je urgentie voor een woonruimte aan kunt vragen.
Leger des Heils en daklozen opvang zit echt overal vol. Zelfs daklozen moeten plaats maken voor uitgeprocedeerde asielzoekers die weigeren te vertrekken, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 9 mei 2022 13:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Leger Des Heils ja.
Ik ken iemand die iets soortgelijks was overkomen en die is via LdH in een traject belandt en had na anderhalf jaar een eigen woning (via urgentie). In de tussentijd heeft ze bij het LdH 'gewoond'.
Oh, dat wist ik nietquote:Op maandag 9 mei 2022 14:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Leger des Heils en daklozen opvang zit echt overal vol. Zelfs daklozen moeten plaats maken voor uitgeprocedeerde asielzoekers die weigeren te vertrekken, bijvoorbeeld.
Of ze mogen blijven, ouders hebben een woning, maar jongens willen een eigen woning.
Het is echt in en intriest op het moment.
Vorige post aangepast.quote:
Voor aanvullende bijstand moet ze een woonadress hebben. Een daklozen uitkering zou ze nog kunnen krijgen. Maar ik denk dat haar uitkering al te veel is daarvoor. (zou ze na kunnen vragen)quote:Op maandag 9 mei 2022 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Zou ze geen recht hebben op aanvullende bijstand? Met uiteindelijk ook een langdurigheid toeslag.
Erger dan uit huis worden gezet zoals nu gebeurd is kan het niet worden lijkt me.quote:Op maandag 9 mei 2022 09:00 schreef Ravenna29 het volgende:
[..]
7 jaar. Natuurlijk heb ik iets bij gedragen. Nee we hadden geen samenlevingscontract. Maar mijn woonrecht opeisen heeft in deze geen zin dan gaan dingen uit de hand lopen.
Hoeveel tijd denk je dat daar wel niet in gaat zitten ? Ze heeft NU onderdak nodig.quote:Op maandag 9 mei 2022 14:34 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Erger dan uit huis worden gezet zoals nu gebeurd is kan het niet worden lijkt me.
Wel eerst een (pro deo) advocaat inschakelen, want vanaf nu lijkt het me fundamenteel beter dat je alles via de rechter gaat doen.
Als ze al vrijwillig vertrokken is, en dat is ze al een tijdje, dan is de kans nihil dat een rechtbank gaat zeggen dat je er weer bij in mag wonen. Daarbij is dat allemaal niet in 2 weken rond, dus daar heeft ze helemaal niets aan.quote:Op maandag 9 mei 2022 14:34 schreef Metalfrost het volgende:
Erger dan uit huis worden gezet zoals nu gebeurd is kan het niet worden lijkt me.
Wel eerst een (pro deo) advocaat inschakelen, want vanaf nu lijkt het me fundamenteel beter dat je alles via de rechter gaat doen.
Ja, flink wat.quote:Op maandag 9 mei 2022 14:37 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hoeveel tijd denk je dat daar wel niet in gaat zitten ?
Vanuit mijn relatieve luxepositie niet aan gedacht. Excuus.quote:Ze heeft NU onderdak nodig.
Nee inderdaad.quote:Op maandag 9 mei 2022 14:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als ze al vrijwillig vertrokken is, en dat is ze al een tijdje, dan is de kans nihil dat een rechtbank gaat zeggen dat je er weer bij in mag wonen. Daarbij is dat allemaal niet in 2 weken rond, dus daar heeft ze helemaal niets aan.
Dit misschien iets voor je?quote:Op maandag 9 mei 2022 07:44 schreef Ravenna29 het volgende:
Ik hoop dat dit hier goed staat en dat jullie nog tips hebben waar ik niet aan heb gedacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |