Snap dat ook niet. We zijn, afgezien van dwergstaten, toch ook al het dichtstbevolkte land ter wereld? Oneindig huizen bouwen kan sws al niet.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 21:04 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?
Ik denk dat het dan nog steeds rendabel is maar de aandeelhouder dan ontevreden isquote:Op zaterdag 7 mei 2022 21:22 schreef Van_Poppel het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een stapje terug te doen als je geen 'eigen' mensen kunt vinden. Hier in het dorp werd vorig jaar glasvezel aangelegd door arbeiders die zeg maar ten Zuiden van Maastricht komen. Ze werken keihard en ik gun die mensen hun werk, maar ik vraag me echt af of er geen Nederlander is die dat werk kan en wil doen. Geef Nederlanders zonder werk een opleiding en een fatsoenlijk salaris en zorg dat zij dit werk doen. Als hierdoor de aanleg te duur wordt zodat het niet rendabel is, dan zij het zo. Dan kan glasvezel in ons dorp blijkbaar niet uit.
Zoals al gezegd. Niemand heeft dat als doel op zichzelf.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 21:04 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?
Jawel, dat is het explicitete doel van het arbeidsmigratieprogramma's.quote:Op zondag 8 mei 2022 08:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zoals al gezegd. Niemand heeft dat als doel op zichzelf.
Dat is wel echt iets typisch Nederlands ja. Ik heb geen probleem met part-time werken ofzo maar het is toch wel frappant hoe scheef de verhouding is.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 20:30 schreef Makrelis het volgende:
Als kinderopvang beter wordt geregeld dan kan in principe de arbeidsparticipatie van vrouwen omhoog zoals in Denemarken het geval is en daar speelt dit probleem dus veel minder.
Ja omdat niemand ook maar durft het alternatief uit te werken.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel, dat is het explicitete doel van het arbeidsmigratieprogramma's.
Waarom moeten wij bepalen welke banen verdwijnen, dat gebeurt automatisch.quote:Op zondag 8 mei 2022 08:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan moet je ook met een duidelijk plan komen welke gevolgen dat moet hebben in ons land. Welke banen moeten we dan gaan schrappen en welke bedrijven moeten er weg. En accepteren we de gevolgen daar weer van.
Het uitgangspunt van het topic is geen arbeidsmigranten meer. Dat is de premisse. Wanneer je geen arbeidsmigranten toelaat gaan er tekorten ontstaan en de werknemers komen terecht waar ze het meest nodig zijn. Waar ze niet nodig zijn komen ze niet, daar gaan bedrijven dus omvallen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus dan is het prima als men arbeidsmigranten aantrekt, lijkt mij, de markt vraagt er tenslotte om en elders zijn ze beschikbaar.
Dat gebeurt inderdaad automatisch. Maar of dat nou fijne gevolgen heeft is weer een heel ander verhaal. Dan kun je je voorbereiden op veel nog hogere prijzen, slechtere kwaliteit en nog langere wachttijden voor van alles en nog wat. Dat is het verhaal dat ontbreekt. Tenzij je heel specifiek bepaalde sectoren uit Nederland gaat verwijderen.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom moeten wij bepalen welke banen verdwijnen, dat gebeurt automatisch.
De gevolgen accepteren het klinkt alsof BV Nederland als een kaartenhuis in elkaar zal zakken wanneer we niet meer arbeidsmigranten binnen halen.![]()
Waarom moet je met een plan komen als je arbeidsmigranten niet meer toe zou laten. Waar waren de plannen toen we ze wel toe lieten. Is er gepland zodat er voor de groepen woonruimte is? We hebben al ruim 30 jaar een tekort aan huizen, ik heb in die 30 jaar veel ambities gehoord over nieuwbouw en verkortingen van wachttijden in de sociale huur. Bij de uitgesproken ambities is het gebleven, niets van waar gemaakt.
Ja, dat kost het mij nu ook. Nu is woonruimte onbetaalbaar, lonen worden gedrukt. Etc. En dan neem ik het onleefbaar worden van het land nog niet eens mee.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat gaat je dan mogelijk wel veel geld kosten.
Dat is onzin. Dat bepaalt de markt. Als er behoefte is aan kwaliteit en kortere wachttijden is men ook bereid om daarvoor te betalen. Dan betalen mensen een tientje meer voor hun vliegticket, gaat het salaris van een bagageafhandelaar omhoog en dan zullen mensen die nu op de fiets boodschappen rondbrengen wellicht overwegen om koffers te gaan sjouwen omdat het beter betaalt.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat gebeurt inderdaad automatisch. Maar of dat nou fijne gevolgen heeft is weer een heel ander verhaal. Dan kun je je voorbereiden op veel nog hogere prijzen, slechtere kwaliteit en nog langere wachttijden voor van alles en nog wat. Dat is het verhaal dat ontbreekt. Tenzij je heel specifiek bepaalde sectoren uit Nederland gaat verwijderen.
Ja je weet dus niet of flitsbezorgers wel verdwijnen. Er zijn wellicht meer luie mensen door het jaar heen dan er mensen op vliegvakantie gaan. Dus dat trekt een Schiphol aan het kortste eind.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dat bepaalt de markt. Als er behoefte is aan kwaliteit en kortere wachttijden is men ook bereid om daarvoor te betalen. Dan betalen mensen een tientje meer voor hun vliegticket, gaat het salaris van een bagageafhandelaar omhoog en dan zullen mensen die nu op de fiets boodschappen rondbrengen wellicht overwegen om koffers te gaan sjouwen omdat het beter betaalt.
Dus misschien verdwijnen de flitsbezorgers of stijgen de kosten van flitsbezorgen naar ¤15,-. De mensen die dat er voor over hebben zullen dat betalen anderen niet. En wellicht valt de hele sector om. In dat geval zijn de mensen blijkbaar harder nodig bij de bagageafhandeling op Schiphol.
Meer mensen erbij minder ruimte voor natuur, minder beschikbare woningen, gedrukte lonen, dat is de fijne uitkomst geweest van de afgelopen jaren door ongelimiteerd arbeidsmigranten toe te laten. Ik vind het een zeer slechte uitkomst geweest voor de bestaande bevolking.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:27 schreef Hexagon het volgende:
Dus wat die markt gaat bepalen is niet per se de fijnste uitkomst.
Kap eens met je getrol.quote:Op zondag 8 mei 2022 08:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan moet je ook met een duidelijk plan komen welke gevolgen dat moet hebben in ons land. Welke banen moeten we dan gaan schrappen en welke bedrijven moeten er weg. En accepteren we de gevolgen daar weer van.
Jij schetst een doemscenario, terwijl dat slechts theorie is en dus waarschijnlijk meevalt in de praktijk.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat gebeurt inderdaad automatisch. Maar of dat nou fijne gevolgen heeft is weer een heel ander verhaal. Dan kun je je voorbereiden op veel nog hogere prijzen, slechtere kwaliteit en nog langere wachttijden voor van alles en nog wat. Dat is het verhaal dat ontbreekt. Tenzij je heel specifiek bepaalde sectoren uit Nederland gaat verwijderen.
Dan is het heel simpel. Dan zijn flitsbezorgers blijkbaar harder nodig dan bagagemedewerkers. Dan staan mensen blijkbaar liever langer in de rij op Schiphol dan dat zij lang op hun boodschappen moeten wachten.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja je weet dus niet of flitsbezorgers wel verdwijnen. Er zijn wellicht meer luie mensen door het jaar heen dan er mensen op vliegvakantie gaan. Dus dat trekt een Schiphol aan het kortste eind.
De fijnste uitkomst voor wie?quote:Dus wat die markt gaat bepalen is niet per se de fijnste uitkomst.
Kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dan men meer voor tickets gaan betalen en we dan weer geen mensen voor de zorg of het leger hebben. En dan moeten er weer hogere belastingen komen om het op te lossen.quote:Op zondag 8 mei 2022 10:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan is het heel simpel. Dan zijn flitsbezorgers blijkbaar harder nodig dan bagagemedewerkers. Dan staan mensen blijkbaar liever langer in de rij op Schiphol dan dat zij lang op hun boodschappen moeten wachten.
[..]
De fijnste uitkomst voor wie?
Dat is in ieder geval de uitkomst waar de markt, wij dus, het liefst voor betaalt.
Rutte cs. spreken vaak over marktwerking, maar alleen als het ze uitkomt. Goedkoop personeel binnenlaten is geen marktwerking, dat is piketpalen verzettenquote:Op zondag 8 mei 2022 09:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het uitgangspunt van het topic is geen arbeidsmigranten meer. Dat is de premisse. Wanneer je geen arbeidsmigranten toelaat gaan er tekorten ontstaan en de werknemers komen terecht waar ze het meest nodig zijn. Waar ze niet nodig zijn komen ze niet, daar gaan bedrijven dus omvallen.
Ja nog een keertje. Prima als niet meer arbeidsmigranten wilt. Maar niet prima als je geen plan hebt om de gevolgen daarvan te kunnen opvangen.quote:Op zondag 8 mei 2022 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Meer mensen erbij minder ruimte voor natuur, minder beschikbare woningen, gedrukte lonen, dat is de fijne uitkomst geweest van de afgelopen jaren door ongelimiteerd arbeidsmigranten toe te laten. Ik vind het een zeer slechte uitkomst geweest voor de bestaande bevolking.
Oh dus je gaat willekeurige mensen dwingen om onder hun niveau ongeschoold werk te gaan doen. Dat gaat ook vast een groot succes worden.quote:Op zondag 8 mei 2022 10:22 schreef Alpha0 het volgende:
De tekorten spelen niet bij WO banen. De tekorten spelen vooral bij ongeschoold / lager tot middelbaar opgeleid personeel. Misschien dat we dus eens moeten ophouden iedereen naar de universiteit te schoppen. Nergens voor nodig.
Waarom moet er bij minder arbeidsmigranten zogenaamd wel een plan zijn terwijl deze planhen blijkbaar totaal niet noodzakelijk zijn bij meer arbeidsmigranten, is dit de nieuwe d66 logica. Dan weet ik dat ik daar nooit meer op hoef te stemmen.quote:Op zondag 8 mei 2022 10:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja nog een keertje. Prima als niet meer arbeidsmigranten wilt. Maar niet prima als je geen plan hebt om de gevolgen daarvan te kunnen opvangen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |